eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
799 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۴۴ قرآن کریم (آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ ) ۱.زنده كردن مردگان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ» ۲۶۰ ۲.كشف وشهود تنها برای كسانی است كه مراتبی از علم، ايمان واستدلال را طی كرده باشند. درخواست‌ «أَرِنِي» ابراهيم پاسخ داده می‌شود، نه هر كس ديگر. ۲۶۰ ۳.قلب، مركز آرامش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» ۲۶۰ ۴.اوليای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند كه به آن ولايت تكوينی گفته می‌شود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً» ۵.انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودی خود انسان می‌گردد. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ» ۲۶۱ ۶.اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» پس حساب كسانی كه در راه خدا جان خود را انفاق می‌كنند چه می‌تواند باشد؟! «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ۲۶۱ ۷.شروع نيكو كافی نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» ۲۶۲ ۸.اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنی يك عمل می‌تواند عمل ديگر را خنثی كند. انفاق برای درمان فقر است، ولی منّت‌گذاری آنرا مايه‌ی درد فقرا می‌گرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذیً» ۲۶۲ ۹.آبرو و شخصيّت فقير، با ارزش‌تر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» ۲۶۳ ۱۰.اگر فقيری بخاطر فشار وتنگدستی، ناروايی گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» ۲۶۳ ۱۱.منّت گذاری و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين می‌برد. «لا تُبْطِلُوا» ۲۶۴ ۱۲.رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحی را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلی‌ شَيْ‌ءٍ» ۲۶۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم این آیه نادرستی فکر افرادی را تاکید می کند که قبل از بروز و وقوع جنگ آرزوی شهادت داشتند اما همین که جنگ رخ داد و مرگ رابه چشم خود دیدند با سستی و ضعف از میدان فرار کردند و ارزوی شهادت را ازیاد بردند۰ آیا ممکن است صرف آرزوی شهادت موجب داخل شدن در بهشت شود بدون اینکه از عهده امتحان برآمده و آلودگیهای قلبتان رو پاک کرده باشید؟ آیا نباید تفاوتی بین اینان و شهیدان وجود داشته باشد؟ آل عمران ۱۴۳ پنجشنبه۱۴۰۱/۵/۲۷ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 168.mp3
13.76M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۸) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
7.51M
💢شرح و تفسیر دعای سوم 🔈جلسه :دوم 🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) است که: ☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگی‌ها و اصناف آنان پرداخته است. ☑️ در این دعا بر خستگی‌ناپذیری و سست‌نشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است. 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي @rahighemakhtoom
حکمت 269 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
5.05M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۶۹(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 170 نهج البلاغه.mp3
4.23M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۰(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 4.mp3
9.59M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۴)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۴۵ قرآن کریم (آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ ) ۱.اگر هدف، تحصيل رضای خداوند ورشد و كمال روحی باشد، كارها بارور می‌شود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ» ۲۶۵ ۲.اگر هدف خدا باشد، از جلوه‌ها و جمال‌ها هم محروم نمی‌شويم. مخلصين در جامعه محبوب‌تر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعه‌ی در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا می‌بينند واز آن لذّت می‌برند. ۲۶۵ ۳.خودت را به جای ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنی. «أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ ...» ۲۶۶ ۴.منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. «فَاحْتَرَقَتْ» ۲۶۶ ۵.هدف از انفاق، رهايی از بخل است، نه رهايی از اشيای بی‌ارزش و نامطلوب. ‏«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۶.بخششِ بادآورده‌ها مهم نيست، بلكه بخشش از دست‌رنج، دارای ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۷.وجدان انسان، بهترين معيار برای شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را می‌پسندی كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنی و اگر آنرا دوست نمی‌داری، شايسته‌ی انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا» ۲۶۷ ۸.شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز می‌دارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...»۲۶۸ ۹.ميان فقر و فحشا، رابطه است. بعضی از گناهان بخاطر ترس از فقر است. ‏«يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» ۲۶۸ ۱۰.گرچه مال وثروت خير است، ولی خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانی كه از آن خير انفاق كنند، به خير كثير می‌رسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ ۱۱.شيطان وعده‌ی فقر، و خداوند وعده‌ی مغفرت و فضل می‌دهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تکلیف ها و مالکیت ها ----------------------------------- 🔹اساس و ريشة تكليف و مسئوليت است؛ انسان زمانى مى‌تواند از پذيرش مسئوليت، در قبال يك موجود، سر پيچي كند كه مملوك آن موجود نباشد. با توجه به اينكه انسان ملك طلق خداى متعال است، نمى‌تواند خود را در برابر وى مسئول نبيند. انسان به گونه اى نيست كه خود و متعلقاتش از آنِ خودش باشد، بلكه تكويناً خداى متعال و متكى به اوست و در نتيجه در برابر او مسئول خواهد بود. به عبارت ديگر، از آنجا كه آزادى و استقلال از خداى متعال براى انسان امكان‌پذير نيست، مكلف بودن انسان در برابر خداوند لازمة وجودي هر بشرى است. 🔹با همین نگاه انسان در مقابل هر موجود ديگرى كه در تكوين وي مؤثر بوده است مسئوليت دارد. مثلاً پدر و مادر انسان در تكوين او تأثير دارند (هرچند تأثير اِعدادى) و به همين جهت، انسان نوعى وابستگى وجودى به آنان دارد و همين وابستگى وجودى، منشأ يك سلسله تكليف‌ها و مسئوليت‌هاست. اينكه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)، در پاسخ كسى كه از پدر خود شكايت داشت كه گه‌گاه بي‌اجازه وارد خانه‌اش مى‌شود و در اموالش تصرف مى‌كند فرمود: «‌أنْتَ و مالك لأبيك‌» با اين نگرش قابل تبيين و توجيه است. و یا فرمودة امير مؤمنان على(ع) :مَنْ عَلَّمنى حَرفاً فَقَد صَيِّرنى عَبْدا‌» نبايد حمل بر مبالغه شود، زيرا معلم منشأ تكوّن و پيدايش علم و معرفت در متعلم مى‌شود و از اين رو نسبت به بعضى از شئون او نوعى مالكيت مى‌يابد. تبيين و توجيه آن بخش از سخنان اولياي دين ـ سلام اللّه عليهم اجمعين ـ كه بيانگر مملوكيت و عبوديت انسان نسبت به كسانى است كه علّت اِعدادى پاره‌اى از شئون وجودى اويند، جز از اين راه امكان ندارد. 🔸كوتاه سخن آنكه خداى متعال انسان است. انسان و همة نعمت‌ها و مواهب مادى و معنوى كه در اختيار او قرار مى‌گيرد مملوك اوست. همچنين همة موجوداتى كه براى انسان به نوعى منشأ اثر‌ند و در مراحل نازله، علت (البته علت اِعدادى) پيدايش پاره‌اى از شئون وى مى‌شوند، گونه‌اى مالكيت نسبت به بعضى از شئون انسان مى‌يابند. ◼️همة اين مالكيت‌ها سبب ايجاد حق مى‌شود و اين «‌حقوق‌» مسئوليت‌هايى را بر عهدة آدمى مى‌نهد. بدين سان، هر شخصى گذشته از مسئوليت اصلى و اساسى كه در برابر خداى متعال دارد، در قبال پدر، مادر، معلم و مربى خويش و همة افراد جامعه كه آسايش و آرامش زندگى انسان مرهون تلاش و كوشش آنان است و بدون وجودشان ادامة حيات آدمى اگر نگوييم محال لااقل دشوار مى‌شود نيز مسئول است 📚نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام @rahighemakhtoom
💢شمه ای ازتکالیف بندگان در ایام غیبت اقا امام زمان (ع) اول .مهموم بودن برای ان جناب در ایام غیبت دوم.انتظار فرج ال محمد علیهم السلام سوم .دعا کردن است از برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع). چهارم .صدقه دادن در هر وقت برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع) . پنجم ..حج کردن به نیابت امام عصر (ع) ششم .برخاستن از برای تعظیم شنیدن اسم مبارک انحضرت خصوصا اسم مبارک (قائم ) (ع) هفتم .تضرع ومسئلت از خداوند تبارک وتعالی به جهت حفظ ایمان و دین (در ظلمات غیبت ) هشتم.استمداد واستعانت به ان جناب ‌در هنگام شدائد ...موفق باشید. 📚منتهی الامال ص۴۸۳ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom