eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالات مسابقه کتابخوانی.pdf
571.4K
سوالات مسابقه کتابخوانی 🌸 💠 نحوه ارسال پاسخ : پاسخ صحیح را به صورت عدد ۱۵رقمی ( از چپ به راست) به آیدی زیر ارسال بفرمائید.👇👇 ✅ @panah78 💢تذکر: 🔸مهلت پاسخگویی از ساعت ۱۰ صبح یکشنبه هفدهم مهر ماه تا ساعت ۱۰ صبح سه شنبه نوزدهم مهر ماه می باشد ( زمان تمدید نخواهد شد) پاسخنامه در زمان معین شده ارسال شود. 🔸 مسابقه ویژه ی اعضای کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق می باشد در صورتی که عضو کانال نباشید پاسخ شما پذیرفته نمی شود. 🔸 شرکت کنندگانی که موفق به ارسال «15» پاسخ صحیح بشوند در قرعه کشی شرکت داده می شوند. 🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد. باتشکر🌿 🆔 @rahighemakhtoom
🔆سلام و عرض احترام محضر اعضای فرهیخته صفحه قرآنی رحیق و علاقه مندان معارف وحیانی که به تازگی در این صفحه به جمع ما پیوستند 🔅فهرست مطالب و برنامه های کانال رو میتونید در پستی که سنجاق شده مشاهده بفرمایید ، صفحه قرآنی مجموعه ای پر محتوا و فعال در موضوعات تفسیر و علوم قرآنی و کلی لطایف و ظرایف مرتبط با این زمینه می باشد .🌷
baghare-15_3.mp3
11.2M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : سی و سوم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دانشی بی پایان امام باقر علیه السلام در تفسیر سوره می فرمایند: اگر برای علمی که خداوند عز و جل به من ارزانی داشته است، کاتبی را می یافتم توحید و اسلام و ایمان و دین و های خداوند بی نیاز را منتشر می کردم. چطور می توانم این کار را انجام دهم در حالی که جدم امیر مؤمنان علیه السلام کاتبی برای علمش نیافت تا جایی که بر بالای منبر آه می کشید و می فرمود: از من کنید، پیش از آن که مرا از دست بدهید؛ در درون من عظیمی است که قابل شمارش نیست و محدود نمی شود و من از جانب خدا برای شما حجتی تام هستم. پس «لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَهِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ» (مردمی را که خدا بر آنان خشم رانده به دوستی مگیرید آنها واقعا از سلب امید کرده اند همان گونه که کافران اهل گور قطع امید نموده اند) 📚تفسیر البرهان ج۲ ص۱۱ @rahighemakhtoom
📌پیام‌هاى قرآن قرآن، كتابی است كه مردم را به سلامتی، صلح و سازش دعوت و هدایت می‌كند و آنها را از تاریكی‌ها خارج و وارد نور می‌كند. آیات قرآن در همه ابعاد نور است؛ در توحید و معرفت خداوند، سخنی كه در قرآن مجید است در هیچ كتابی وجود ندارد. آیاتی، مثل ﴿تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَكُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلّا اللهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَیْئاً﴾[1] همه‌اش انسان‌ساز است. مقاصد حقیقی بشر، هویت و آزادی حقیقی او همه در آیات قرآن مجید است. اخلاقیاتی هم كه در قرآن مجید است، مانند ﴿وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً﴾[2] نیز همه نور است. باید این آیات را تلاوت و تأمل كنیم و نورانیت این آیات را در خودمان حفظ كنیم. پیام‌ها و اعلامیه‌های قرآن به‌تمام دنیا، پیام‌های زنده و والایی است: ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّٰهِ أَتْقاكُم‏﴾[3]  🌷🌷🌷 همه برنامه‌هایی كه در قرآن است؛ راجع به سیاست، اقتصاد، اجتماع و اخوت و برادری، برنامه‌هایی انسان‌ساز است كه باید همیشه در زندگی مسلمانان ظهور داشته باشد. قرآن پر است از آیاتی كه راجع به دنیا، معیشت مردم، روابط آنها با یكدیگر، روابط زن و مرد و روابط حاكم و محكوم پیام دارد. شما آیاتی، مثل ﴿إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ﴾[4] را بخوانید و در آن تأمل كنید. دنیا، آیه شریفه ﴿الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّٰهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ﴾[5] را ببیند. ﴿وَلَاتَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ﴾[6] را بخوانید و ببینید قرآن به چه افكار بلندی دستور می‌دهد. 🌷🌷🌷  از آیات اخلاقی قرآن، آیه ﴿وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّاتَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِیماً﴾[7] را ملاحظه كنید و ببینید در مقام احترام به پدر و مادر چه دستوراتی داده است. 💢💢💢 [1]. آل عمران، 64. «بیایید به‌سوى سخنى كه میان ما و شما یكسان است كه جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم». [2]. فرقان، 63. «بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى‏تكبّر بر زمین راه مى‏روند». [3]. حجرات، 13. «اى مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید (اینها ملاك امتیاز نیست،) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست». [4]. نحل، 90. «خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیكان فرمان مى‏دهد و از فحشا و منكر و ستم، نهى مى‏كند؛ خداوند به شما اندرز مى‏دهد، شاید متذكّر شوید!». [5]. آل عمران، 134. «همان‌ها كه در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى‏كنند و خشم خود را فرو مى‏برند و از خطاى مردم درمى‏گذرند و خدا نیكوكاران را دوست دارد». [6]. فصلت، 34. «هرگز نیكى و بدى یكسان نیست بدى را با نیكى دفع كن، ناگاه (خواهى دید) همان كس كه میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى است!». [7]. اسراء، 23. «و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیكى كنید! هرگاه یكى از آن دو، یا هر دوى آنها، نزد تو به سن پیرى رسند، كمترین اهانتى به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو!»  🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بدترين مردمان قال الإمام عليّ عليه السلام: "شَرُّ النّاسِ مَنْ لايَعْفو عَنِ الزَّلَّةِ وَ لايَسْتُرُ الْعَوْرَةَ" بدترين مردم كسى است كه خطا را نمى بخشد و عيب (ديگران) را نمى پوشاند. 📚غرر الحكم، ح ۵۷۳۵. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 گوهر صالح 🔸 شدن كار بسیار سختی است كار هر كسی نیست؛ اما كارِ خوب كردن خیلی دشوار نیست. انسان یك وقت می‌خواهد كار خوب انجام بدهد، نمازی بخواند, روزه‌ ای بگیرد, اطاعتی كند، احسانی كند، این خیلی سخت نیست؛ اما اگر بخواهد خود را صالح كند این كار آسانی نیست. 🔸 بسیاری از افراد خوب كسانی اند كه ﴿جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛ اینها كارِ خوب را به پیشگاه خدا عرضه می ‌كنند که ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ و مانند آن؛ اینها یك طَبق كار خیر را به پیشگاه خدا می ‌آورند، آدم متوسطی هستند و هدیه اینها كار خیر است؛ اما آنچه بهره اوحدی از موحّدان است، این است كه گوهر ذاتشان سالم است و این گوهر ذات را در طَبق اخلاص، به هدیه الهی می‌برند. 🔸 خیلی فرق است بین كسی كه ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ است و كسی كه ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾! از جز حسنات اعتقادی و اخلاقی و فقهی و حقوقی كه نشأت نمی ‌گیرد؛ اما ممكن است كسی كار خوب انجام دهد ولی گوهر ذات او هنوز اصلاح نشده باشد و ممکن است ـ خدای ناكرده ـ یك وقت عوض شود. كسانی كه عمل صالح دارند كم نیستند؛ اما كسانی كه گوهر ذاتشان باشد كم اند. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 18 تاریخ: 1392/12/17 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 «قُمْ فَأَنْذِرْ وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ» بایست و آگاهی بده و پروردگارت را در دل ها بزرگ کن. ---------------------------------------------- 🔘 هنگامی که خدا در دل ها بزرگ شد دیگران در چشم کوچک می‌شوند که : «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْيُنِهِمْ» خداوند در نفس‌هایشان ـ نه بر سر زبان‌ها؛ نه تنها به عنوان یک شعار زبانی برای تظاهر کردن ـ بزرگ است! نتیجه این عظمت و بزرگداشت ربوی چیست؟ «فصغر ما دونه فی أعینهم» در نتیجه بزرگداشت مقام الهی، هر چیزی ما سوای خداوند در نگاه آنها کوچک و حقیر است. در این صورت توحید پا می گیرد و پیش میرود. 🆔 @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
🔆آیت الله جوادی آملی يكی از اسامی پربركت وليمه كه مستحب است در اسلام، وليمه حِذاق و وليمه حَذاق است هم به كسر هم به فتح، وقتی است كه انسان كودكش را ببرد مكتب‌خانه قرآن بخواند، وقتی در حاذق شد، مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند. 🆔 @rahighemakhtoom
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 📌 سه مطلب پیرامون آشکار کردن گناه و عیوب دیگران از علامه جعفری رضوان الله علیه __________________________ 🌱اولا آدمی باید بشکرانه عنایت خداوندی که عیوب او را ‏‏‏[که چه بسا بزرگتر از لغزش دیگران است] می پوشاند ، عیب دیگران را مخفی بدارد . در یک مثال ساده چنین آمده است که بعضی از مردم تیر چوبی بزرگ را در چشمان خود نمی بینند ولی کاه را در چشم دیگران می بینند باید اینگونه مردم غافل از عیوب و نقائص خویشتن ، بجای کشف عیوب دیگران و افشای آنها ، بر اصلاح خویشتن بپردازند . 🌱ثانیا جرئت به کشف و افشای لغزش ها و خطاهای انسانها خود گناهی است بزرگتر ، دلیل این مطلب روشن است ، زیرا گناهی را که یک شخص مرتکب شده است ، ظلم بر خویشتن نموده و با توبه و انابه قابل جبران است ، در صورتیکه کشف و افشای لغزش ها و خطاهای مردم ، ظلم بر دیگران است ‏‏‏(ناشی از پایمال ساختن حق انسانها ‏‏‏است) و منابع اسلامی بالصراحه حکم می کند که این ظلم بخشودنی نیست ، به اضافه ظلم بر انسان ها ، معصیت خداوندی نیز در این صورت وجود دارد ، زیرا غیر از اینکه ظلم به یک انسان ، گناهی است ناشی از پایمال کردن حق یا حقوق او ، همچنین گناهی است که ناشی از رفتار بر خلاف مشیت الهی درباره لزوم مراعات حقوق انسانها می شود . 🌱ثالثا ذکر و افشای عیوب مردم نه تنها در غیر از موارد استثنائی موجب منتفی شدن آن عیوب نمی گردد ، بلکه ممکن است باعث لجاجت شخص دارای عیب و لغزش هم بوده و به انجام دادن خطا اصرار بیشتر بورزد . فرمود (ای بنده خدا ، در اظهار عیب هیچ کس درباره گناهی که مرتکب شده است شتاب مکن ، زیرا شاید که برای او بخشیده شده باشد . و برای خود درباره معصیت کوچک احساس امان مکن ، شاید که برای همان معصیت معذب خواهی گشت . پس هر کسی از شما که به عیب دیگری اطلاعی پیدا کرد ، بجهت آگاهی که از عیب خود دارد ، از ابراز آن خودداری نماید و شکر و سپاسگزاری برای محفوظ ماندن از خطا ، او را از توجه به آنچه که دیگری به او مبتلا شده است ، منصرف بسازد ‏‏‏.) 📚شرح نهج البلاغه علامه جعفری 🆔 @rahighemakhtoom 🔅صفحه تفسیر و پژوهش قرآنی رحیق
📌ستایش خداوند امام علی علیه السلام: إنَّهُ لَم يَكُن للّهِِ سُبحانَهُ حُجَّةٌ في أرضِهِ أوكَدُ مِن نَبِيِّنا مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ولا حِكمَةٌ أبلَغُ مِن كِتابِهِ القُرآنِ العَظيمِ ولا مَدَحَ اللّهُ تَعالى مِنكُم إلّا مَنِ اعتَصَمَ بِحَبلِهِ وَاقتَدى بِنَبِيِّهِ، خداى سبحان را در زمينش حجّتى استوارتر از پيامبرمان محمّد صلى‌الله‌عليه‌وآله نبود و نه حكمتى رساتر از كتابش قرآن بزرگ. خداى متعال از ميان شما تنها كسانى را ستوده كه به ريسمان او چنگ زنند و به پيامبرش اقتدا كنند. 📚غرر الحكم: ج 6 ص 468 ح  🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 میلاد باسعادت حضرت محمّد(صلّی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیه السلام) مبارک باد 🌸 🆔@rahighemakhtoom https://pay.eitaa.com/v/?link=aa8O0 التماس دعا
. پاسخ سوالات مسابقه:👇👇 تاریخ اسلام در آینه پژوهش - موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) - مکتبة مدرسة الفقاهة http://ar.lib.eshia.ir/10265/24/3 🆔@rahighemakhtoom
ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد قدر فلک را کمال و منزلتی نیست در نظر قدر با کمال محمد وعده ی دیدار هر کسی به قیامت لیله ی اسری شب وصال محمد آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی آمده مجموع در ظِلال محمد عرصه ی گیتی مجال همت او نیست روز قیامت نگر مجال محمد وآن همه پیرایه بسته جنت فردوس بو که قبولش کند بِلال محمد هم چو زمین خواهد آسمان که بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد شمس و قمر در زمین حشر نتابد نور نتابد مگر جمال محمد شاید اگر آفتاب و ماه نتابند پیش دو ابروی چون هلال محمد چشم مرا تا به خواب دید جمالش خواب نمی‌گیرد از خیال محمد سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد «سعدی» 🌷عاشقان عیدتان مبارک باد!🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 شرح بیست و چهار حدیث از امام صادق علیه‌السلام توسط رهبر انقلاب 🌸 رسانه KHAMENEI.IR در آستانه سالروز ولادت امام صادق علیه‌السلام، منتخبی از احادیث اخلاقی این امام همام را که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای دروس خارج فقه بیان شده‌اند، در دسترس علاقمندان قرار داد. 📹 ببینید👇 https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1475&nt=7 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکاتی کوتاه در باره امام صادق علیه السلام ۱.mp3
14.47M
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ ...ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکاتی کوتاه در باره امام صادق علیه السلام ۴.mp3
18.2M
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ ...ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکاتی کوتاه در باره امام صادق علیه السلام ۳.mp3
14.7M
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ ...ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکاتی کوتاه در باره امام صادق علیه السلام ۲.mp3
10.19M
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 📌 گفتاری دقیق از علامه جعفری رضوان الله علیه پیرامون گناه --------------------------------------------- ◻️یکی از عوامل اساسی رواج طغیانگری ها و بی بند و باری هایی که قرن ما را دچار آشفتگی های جنون آمیز نموده است ، و گناه است . ▫️ما نمیگوئیم که ارتکاب گناه و غوطه خوردن در معاصی زاییده شده قرن ما است ، زیرا از آن هنگام که اولاد آدم در این کره خاکی زندگی را آغاز کرده اند ، گناه و اطاعت بمعنای نافرمانی و فرمانبرداری از قوانین تکامل روحی وجود داشته است ، بلکه منظور ما این است که در دوران های گذشته برای گنهکاران پدیده هایی از قبیل و و تأسف و درک انحراف از اعتدال مطرح بوده ، هر معصیتی تقریبا توأم با بعضی از آن پدیده ها بوده است . ◾️ در دوران ما گنهکاران را نه تنها هیچ یک از آن پدیده ها بیدار نمی سازد ، بلکه آنها را به می گیرند . ◼️علت اساسی این بی پروائی مهلک را از دو موضوع مهم میتوان سراغ گرفت : 🔘موضوع یکم گستاخی و شهرت پرستی بعضی از متفکر نماها است که برای اینکه شهرتی جهانی بدست بیاورند ، دست به اصل شکنی و قانون کشی می زنند ، مردم از صدای شکستن اصول و قوانین ، حالت بهت و تشنج پیدا می کنند و این آقایان در دریایی از لذت غوطه ور میشوند که توانسته اند جامعه یا جوامعی را با اصل شکنی مبهوت بسازند یکی پیدا می شود و می گوید : زنا با رضایت طرفین اشکالی ندارد دیگری میگوید : هدف اساسی تجارت و سوداگری حدّاکثر بهره برداری از کار تجارت است . انحصارات و امتیازات و احتکارها که وسایل ساده ای هستند و در اختیار افرادی معدود قرار میگیرند ، از همین هدف گیری ناشی میگردند .از طرف دیگر : عرضه و تقاضاهای مصنوعی جریانات طبیعی اقتصاد را بر هم میزند . اینهمه ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی اشکالی ندارد گناه یعنی چه ؟ از جنایات فراوانی که امروزه بشر را با اشکال گوناگون بدون احساس مسئولیت در خود می فشارد ، صحبت نکنید . 🔘موضوع دوم سوء استفاده و مقام پرستان جوامع که مذهب را وسیله هدف گیری های خود قرار داده اند . با اینکه مذهب با جدّی ترین قیافه مخالف خودخواهی و ستمگری است ، در راه مقاصد شوم خود استخدام نمودند . در نتیجه ساده لوحان هم گمان کردند که طبیعت مذهب چنین است که حقوق انسان ها را پایمال بسازد و مردم را به دو گروه استثمار کننده و استثمار شونده تقسیم کند در صورتیکه قرآن و همین نهج البلاغه که مورد ترجمه و تفسیر ما است دو کتاب اساسی مذهبی اند که میتوان گفت : اساسی ترین موضوعاتی که در این دو کتاب برای انسان ها مطرح شده است : عمل به و ریشه کن کردن ظلم و انحراف و فساد از جوامع میباشد . متفکر نماها و سودجویان باید بدانند که از کار انداختن مذهب که برای آنان خوشایند جلوه کرده است ، موجب حیرانی و کلافه شدن میلیاردها نفوس در فلسفه زندگی گشته است . 📚 برشی از شرح نهج البلاغه علامه جعفری 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙂 📌علامه جوادی آملی حفظه الله 🔘به قول حضرت آيت الله حسن‌زاده (رحمه الله) «به مَجاز اين سخن نمي‌گويم، به حقيقت نگفته‌اي الله»، ممکن نيست کسي بگويد خدا و جواب نشنود، هيچ ممکن نيست. شرط اولش اين است که ديگران را دخالت ندهد، در حرم امن توحيد کسي را دخالت ندهد.❌ 🆔@rahighemakhtoom
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 📌 دو‌ امان -------------------------------------------- 🔲 وَ حَکى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِي الْبَاقِرُ ( عليهما السلام ) أَنَّهُ قَالَ : کانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما کانَ اللَّهُ لِيعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يسْتَغْفِرُونَ.  قال الرضي : و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط. 🔘متن فارسی 🔳ابوجعفر، محمد بن على الباقر عليهماالسلام، از اميرالمومنين (عليه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرموده است:   دو راه امان از عذاب الهى در روى زمين بود که بتحقيق، يکى از آن دو برداشته شده  و ديگرى، اينک در دست و اختيار شما است، پس به آن چنگ بزنيد. اما امانى که از دست رفته. رسول خدا صلى الله عليه و آله است   و امان باقى، استغفار و توبه است. 🔘خداى تعالى فرموده است:  و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يستغفرون. (چنين نيست که خدا ايشان را عذاب کند، در حالى که تو در ميان آنهايى  و چنين نيست که خدا، عذاب کننده ايشان باشد، در حالى که آنها، درخواست آمرزش مى کنند.)  شريف رضى گويد: اين سخن اميرالمومنين (عليه السلام) از جمله استخراجهاى نيکو و استنباطهاى لطيف، (از قرآن) مى باشد. 🆔 @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آموزگاران هدایت 🔸 خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ».... . بسیار زیبا @rahighemakhtoom