eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
6068059712998.mp3
14.73M
📣 جلسه اول_قسمت اول 🔹جایگاه معرفت امام زمان * جایگاه روایت "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" * نحوه ی استناد اهل سنت به روایت معرفت امام * اجابت نفرین امیرالمومنین در حق مردم کوفه * نحوه بیعت گرفتن حجاج از مردم کوفه * پیامدهای دفن مخفیانه حضرت زهرا چیست؟ * قوی ترین برهان برای گفتگو با اهل سنت چیست؟ * کلیدی ترین کلمات در روایت "معرفت امام" کدامند؟ * محور روایت معرفت امام است نه بیعت * مقصود از امام زمان در روایت "معرفت امام" ⏰ مدت زمان ۲۸:۳۸ 🔔@Aminikhaah_Media 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6068060881278.mp3
15.05M
📣جلسه اول | قسمت دوم 🔹معرفت امام زمان * دلالت روایت شناخت امام زمان * معرفت به امام زمان به چه معناست؟ * چه کسی قرار است من را به خدا مقرب کند؟ * امام هدایت چه کسی است؟ * هر شناختی رهایی‌بخش نیست * اقسام شناخت امام * معرفت نجات‌دهنده * از امام زمان چه بخواهیم؟ ⏰مدت زمان : ٢٩:۴٢ 🔔@Aminikhaah_Media 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
jalase60-3.mp3
14.82M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۳۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق از خدا توفیق بخواهیم.و از او بخواهیم کمی همراهان ما را از جهاد فرهنگی باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طلاق ۳.mp3
7.04M
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره طلاق جلسه سوم 🌱🌱🌱 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢کتاب شیرین ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به سر بکنید! از بس این کتاب شیرین است. آن وقت ما راحت زندگی می‌کنیم. معنای راحتی این نیست که آدم سرمایه داشته باشد، برج‌نشین باشد، همان خانه ساده که زندگی می‌کند بدون بدخیمی زندگی کند، غصّه زن و بچه نداشته باشد، غصّه طلاق نداشته باشد. ما می‌خواهیم خوب زندگی کنیم، همین! نه زاهدانه، نه اشرافی. مرفّه بودن، آسان زندگی کردن، غیر از این است که آدم اشرافی باشد. آنها که اشرافی‌اند که با قرص خواب می‌خوابند. فرمود می‌خواهید راحت زندگی کنی این است. مواظب زبانت باش، مواظب چشمت باش، مواظب گوشت باش، راه کسی را نبند، بیراهه هم نرو، به کسی هم اهانت نکن، راحت زندگی می‌کنی. 📝فرازی از سوره طلاق جلسه سوم 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(276) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره) آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان [= جو زمین‌] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبی فرو فرستاد؛ و به وسیله آن، میوه‌ها را پرورش داد؛ تا روزی شما باشد. بنابر این، برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی که می‌دانید (هیچ یک از آنها، نه شما را آفریده‌اند، و نه شما را روزی می‌دهند). 📝تفسير 🔸السماء: علت تكرار كلمه سماء در جمله (والسماء بناء و انزل من السماء ماء) و نياوردن ضمير به جاى اسم ظاهر آن است كه سمائى كه همچون خيمه اى بر زمين سايه افكنده و مانند سقفى بنا شده است با آسمانى كه محل ريزش باران است فرق دارد. آسمان اولى محل نظام كيهانى و اختران ثابت و سيارى است كه در مدارهاى رياضى، نه طبيعى، سير مى كند؛ چنانكه از اقدمين موروث است و متاخران به آن رسيده اند؛ نه در اجرام فلكى و اجسام سپهرى كه در محورهاى طبيعى قرار دارد؛ چنانكه قدما مى پنداشتند، ولى آسمان دومى همان جو متراكم بالاى زمين است كه جايگاه ابرهاست. تذكر: تعبير از آسمان حسى به سقف در آيه: (و جعلنا السماء سقفا محفوظا)به حسب ديد ظاهرى بشر است ؛ چنانكه تعبير از آن به بناء نيز به همين مناسبت است. ادامه دارد... 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
نگاهی کوتاه به خطبه شعبانیه 6.mp3
9.52M
📝معرفت شناسی 🔰نگاهی کوتاه به خطبه شعبانیه پیامبر (ص ) 6 🔹فرازهایی از متن خطبه: وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقُوا عَلَى فُقَرَائِکُمْ وَ مَسَاکِينِکُمْ وَ وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ وَارْحَمُواصِغَارَکُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ. در اين ماه باگرسنگى و تشنگى خود، گرسنگى و تشنگى روز قيامت را بياد آوريد. به فقيران و درماندگان کمک وياری کنيد. به پيران و کهنسالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانى نموده و با خويشاوندان رفت و آمد داشته باشيد. ادامه دارد... 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. روزه نماد باور توحیدی ۲.mp3
8.78M
📌و اما باور ما-(قسمت 246)روزه نماد باور توحیدی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شکوه ایمان
🔸 همه ما آرزو داشتیم و داریم که چنین حدیثی که درباره وارد شده است درباره ما وارد بشود که وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏». همه ما آرزومندیم که چنین چیزی درباره ما وارد بشود، البته این درباره عده‌ قابل توجهی وارد شده است؛ عده ‌ای از مردان و عده‌ای از زنان عالَم به جایی رسیده بودند که حضرت می فرمود فلان خانم یا فلان محدّث از ما «اهل البیت» است. درباره بعضی از محدّثان و راویان اهل قم هم ائمه فرمودند: «منا اهل البیت». این که همه ما آرزومند هستیم؛ 🔸 اما یک روایت نورانی را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله تعالی علیه) نقل کرد که ذات اقدس الهی می‌ فرماید: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛ این قدر و پایگاه عمیق و عریق دارد که طبق این روایت نورانی، ذات اقدس الهی فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/02/06 @rahihemakhoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2130968594.mp3
1.93M
📖تلاوت آیاتی از سوره مبارکه و... 🎤قارى استاد محمد صدیق التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase61_01.mp3
13.67M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۳۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق از خدا توفیق بخواهیم.و از او بخواهیم کمی همراهان ما را از جهاد فرهنگی باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (17) 🔰در آیه ی کریمه ۴۲ سوره ی مبارکه کهف آمده است: وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَىٰ مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا و میوه های آن نابود گشت و بنا کرد دو دست خویش به حسرت آن مالی که در آن خرج کرده بود زیر و روی همی کرد.. 📘علامه طباطبایی در المیزان به کنایی بودن این عبارت اشاره کرده و چنین می فرماید: و اینکه فرمود (فاصبح یقلب کفیه) کنایه از ندامت است چون شخص نادم بیشتر اوقات ،حالات درونی خود را با پشت و رو کردن دستها مجسم می سازد. 🔹تقلیب الکفین : 📝معنای ظاهری: (تقلیب مصدر قلّب » برگرداند) زیر و رو کردن دو دست. پشت و رو کردن دو دست. 📝معنای کنایی: اظهار ندامت و پشیمانی 📝در قرآن:به معنای زیر و رو کردن دو دست، کنایه از ندامت و پشیمانی 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن‌ عناصر سوگند عناصر تشكيل دهنده قسم عبارتند از: 1. «مُقْسَمٌ به»: آنچه به آن سوگند ياد مى‌شود. مقسمٌ به در كلام انسانها، ذات و صفات حق تعالى است و گاه جان يكديگر را مورد قسم قرار مى‌دهند؛ مانند: «به جان تو» يا «به جان خودم»؛ اما قسمى كه آثار شرعى بر آن بار شود، تنها قسم به ذات و صفات حق تعالى‌است. 2. «مُقْسَمٌ عليه»: هر امر مهمى است كه نياز به تأكيد مضاعف دارد و براى آن سوگند ياد مى‌شود. 3. «حرف قَسَم»: ادوات و ابزارى كه بدان سوگند صورت مى‌گيرد؛ اين ادوات در لغت عرب عبارتند از: باء، واو، تاء و لام. واو، تاء و لام در قرآن آمده، ولى با آنكه اصل در حروف قسم «باء» است، در قرآن نيامده است. 4. «حرف جواب قسم»: حروفى كه بر سر جواب قسم در مى‌آيند و مُقْسَمٌ عليه را مشخَّص مى‌سازند؛ اين حروف عبارتند از: لام مفتوحه، إنّ مشدّده مكسوره، لا نافيه، ما نافيه و إنْ مخفّفه نافيه. ..ادامه دارد 🔅صفحه ی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
نگاهی کوتاه به خطبه شعبانیه 7.mp3
25.46M
📝معرفت شناسی 🔰نگاهی کوتاه به خطبه شعبانیه پیامبر (ص ) 7 🔹فرازهایی از متن خطبه: وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا عَمَّا لَا يَحِلُّ النَّظَرُ إِلَيْهِ أَبْصَارَکُمْ وَ عَمَّا لَا يَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَيْهِ أَسْمَاعَکُمْ وَ تَحَنَّنُوا عَلَى أَيْتَامِ النَّاسِ يُتَحَنَّنْ عَلَى أَيْتَامِکُمْ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ. زبان خود را از گفتار ناشايست نگاه داريد. ديدگان خود را از ديدن ناروا و حرام بپوشانيد و گوشهاى خود را از شنيدن آنچه نادرست است، باز داريد. با يتيمان مردم مهربانى کنيد تا بعد از شما با يتيمان شما مهربانى کنند. از گناهان خود به سوى خدا توبه و بازگشت کنيد. ادامه دارد... 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجابِ تفقّه 🔸 فهمیدن قرآن، احكام دین، دستورات الهی و ، لذیذ است ولی مانعی هم دارد؛ زرق و برق دنیا، جاه دنیا، مقام دنیا و تعریف و تمجید دنیا مانع است، محرومیت های دنیا هم مانع است. هم داشتن مانع است هم نداشتن؛ آن كه دارد، مغرور و فریب خورده است و آن كه ندارد، محزون و غمگین است؛ یا مغرور است یا مغموم، در هر دو حال، توان یاد گرفتن ندارد. ما قبل از هر چیز باید دست و بال قلبمان را باز كنیم. 🔸 یك انسان بسته در قفس، دیدگاهش محدود است؛ او فقط در و دیوار قفس را می ‌بیند و ممکن است هر روز این قفس را رنگ كند. آن مرغ هایی كه بیرون از قفس و در فضای باز پرواز می ‌كنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می ‌كنند كه قفس، رنگ كردن ندارد! ما كه در قفس دنیاییم، هر روز داریم دنیا را رنگ می ‌كنیم و آنها به ما می ‌خندند كه رنگ كردن قفس، كار آدم عاقل نیست. خب ما برای اینكه دست و بالمان باز بشود باید پیام كسانی را كه هستند بشنویم؛ قرآن كریم می ‌فرماید وقتی با آن زیورش از منزل بیرون آمد، افراد ناآگاه می ‌گفتند: ﴿یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ﴾؛ ای كاش ما هم مثل قارون از تمكن مالی برخوردار بودیم؛ اما ﴿قالَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیلَكُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیرٌ﴾؛ فرمود طبقه آگاه به طبقه ناآگاه می‌گفتند وای بر شما، زر و زیور قارون خیر نیست خیر است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/02/12 🌐 https://esra.ir 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
باور ما. روزه ادیان ابتدایی ۳.mp3
6.65M
📌و اما باور ما-(قسمت 247)روزه در ادیان و آیین های ابتدایی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا