هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#مدیریت_مومنانه
🔅گران جانی رها کن ای دوست!
🔹جناب شیخ بهایی در کشکول گوید،حكيمى را گفتند: چگونه است كه سنگينى گران جانان سنگين تر از باريست كه بر دوش كشند گفت :
از آن رو كه بار گران ، سنگينى جسم و جانست و گرانى گران جانان ، سنگينى روح!
📃پ ن:
☑️گران جان کنایه از فرد خسیس ،کسی که همنشینی و سخن گفتنش بر دیگران ناگوار باشد.
☑️گران جانی به معنی لجاجت و همچنین سخت و غیر قابل انعطاف بودن در اندیشه نیز میتواند باشد شاید آن چیزی که اکنون دگماتیسم(جزم اندیشی بدون دلیل و برهان منطقی) میگوییم.
حریف گرانجان ناسازگار
چو خواهد شدن دست پیشش مدار (سعدی)
🔰صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی.با ما همراه باشید
@majaleezendegi
حکمت 193 نهج البلاغه.mp3
5.45M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت193 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 193.mp3
9.67M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه 193)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 20.mp3
11.56M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 20)
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_حسینی
🔅صلی الله علیک یا ابا عبدلله الحسین علیه السلام
السلام علی الحسین ....
و علی علی بن الحسین ....
و علی اولاد الحسین....
و علی اصحاب الحسین....
@rahighemakhtoom
✅#هدیه ای بسیار ارزشمند
✳️#نرم_افزار قاموس نور ۳ و وبگاه قاموس نور
نرمافزار "قاموس النور ۳" متن ۱۴۱ عنوان کتاب در ۳۸۰ جلد را در خود جای داده است به همراه وبگاه قاموس نور و نسخه اندرویدی،
دانلود برنامه اندرویدی قاموس:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.qamus
🍃نرم افراز بسیار خوبیه دوست داشتید دانلودش کنید و به دانشجویان و دانش پژوهان علوم انسانی معرفی کنید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🎤ابراهیم رهبر
📃ای قلم سوزلرینده اثر یوخ
ای قلم در حرفهایت اثری نیست؛ از آشنا برایم خبری نیست…
ای خدا این جمعه هم آمد و بگذشت… از یوسفِ فاطمه باز خبری نیست!
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑Anbiyaa [105] Sirat.App & FirstCause.mp3
18.65M
یک #آیه و چند #نکته
ارائه تفسیری استاد دکتر #انصاری
🔰حکومت شایستگان
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ☆سوره #أنبیاء - ۱۰۵
بعد از توراتِ موسی، در زبورِ داوود نوشتیم که: «حکومت بر زمین به بندگان شایستهام میرسد!»
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#انتظار
#حرکت
#آمادگی
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🌷در نشر خوبی ها پیشگام باشیم🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنان قابل تامل #آیتالله_جوادی_آملی در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان: وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟
@kh_salimian
🔹 آنچه در نهی از منکر واجب کفاییست، تذکر لسانیست، برخورد هم با حاکمیت است. اما انزجار قلبی از گناه و ابرازش کفایی نیست، امر به معروف واجب عینیست. ملتی که امر به معروف نمی کند چه انتظاری دارد که دعایش مستجاب شود؟؟
✅ شخصی با پوشش زننده به مغازه ما میآید بی تفاوت باشیم؟ مگر انزجار بر ما واجب نیست؟ بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود.
🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا عموی رسول الله صلی الله علیه و آله ورحلت بزرگ عالم و محدث جلیل شیعه حضرت عبدالعظیم حسنی ره رو تسلیت عرض می کنیم.
🔹️سالیانی است که بر قبله ری رو کردم
دست من نیست به احسان شما رو کردم
🔹️هر سلامی به تو دادیم حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردیم
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑A`raf [200] Sirat.App & FirstCause.mp3
3.55M
یک #آیه و چند #نکته
ارائه بیان تفسیر آیه :استاد دکتر محمدعلی #انصاری
🌱🌱🌱
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ☆سوره #أعراف آیه ۲۰۰
و اگر وسوسهای از شیطان به تو رسید (و خواست تو را از مسیر حق منحرف و از هدف باز دارد) به خدا پناه ببر (و خویشتن را بدو بسپار). او شنوای دانا است (و همهچیز را میشنود و همهچیز را میداند و هرچه زودتر به فریادت میرسد).
«یَنزَغَنَّکَ»: تو را وسوسه کند. «إِسْتَعِذْ»: پناه ببر.
@rahighemakhtoom
jalase66_02.mp3
15.92M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۴۶)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌷🌷🌷
🔅رسانه باشید و این محتوی را با دوستان خویش به اشتراک بگذارید. 🙏
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
طلاق 10.mp3
6.47M
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_طلاق #سوره_طلاق #طلاق
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره طلاق جلسه دهم
🌱🌱🌱
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_طلاق #سوره_طلاق #طلاق
💢خانواده و حقوق زن
تأکيدي که قرآن بر حقوق زن دارد، مثل آن را در مسائل ديگر کمتر دارد، چون آنچه در جاهليت بود چه در جاهليت کهنه و چه در جاهليت نو، حق زن را نه خود زن رعايت ميکند، نه مرد. اين است که اساس خانواده به عفاف و حجاب است. اصرار قرآن کريم بر حق زن، براي آن است که اساس خانواده محفوظ باشد. سکينت را زن به عهده دارد، گرچه مسکن را مرد به عهده ميگيرد که ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها﴾، نفقه و کسوه و مسکن به عهده مرد است؛ اما سکينت به عهده زن است و زن وقتي ميتواند آرامش خانواده را حفظ بکند که حقوق او را خود او حفظ بکند و ديگران هم حقوق زن را محترم بشمارند.
📝فرازی از #درسگفتار سوره طلاق جلسه نهم
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تخصصی
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(281)
الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره)
🔰آفت زدايى از توحيد عبادى
پس از تبيين بعد اثباتى توحيد عبادى با (اعبدوا) بعد سلبى آن را با جمله (فلا تجعلوا الله اندادا) بيان مى كند. اين جمله با كمى تفاوت در ديگر آيات قرآن كريم نيز آمده است ؛ مانند: (قل ائنكم لتكفرون بالذى خلق الارض فى يومين و تجعلون له اندادا ذلك رب العالمين )
🔘ماده جعل در اين بخش از آيه شريفه به معناى قرار دادن دروغين است ؛ يعنى، عمل مشركان كه براى خداوند مثل و شريك قرار مى دهند كارى دروغين و باطل است.
🔘سر اين كه از بتها به عنوان انداد ياد شده، اين است كه گرچه مشركان اعتقاد داشتند خداوند در ذات خود و نيز در مقام خالقيت مثل ندارد، ولى در مرتبه ربوبيت اعتقاد به ربوبيت بتها داشته، محبت و عبادت آنها را لازم مى دانستند. مشركان كارى را كه بايد به خدا اسناد دهد به ديگرى نسبت مى دانند و چيزى را كه بايد از خدا بخواهند از ديگرى مى خواستند و اين همان قرار دادن ند و مثل است: (و من الناس من يتخذ من دون الله اندادا يحبونهم كحب الله) پس آنان بتها را انداد خدا قرار داده بودند، گرچه به ظاهر مى گفتند: (هولاء شفعائنا عند الله)؛ زيرا بتها را در شفاعت خود و نزديك كردن انسانها به خدا مستقل مى پنداشتند و چنين استقلالى حتما با ربوبيت همراه است. خداى سبحان مى فرمايد: اينان كه امروز اين آثار را به بتها نسبت مى دهند، سرانجام مى فهمند همه اين نيروها از خداست و قهرا سراسر عالم، آيات و جنود الهى است و چيزى از خود قدرت مستقل ندارد تا كارى انجام دهد و بر اثر آن معبود شود: (ولو يرى الذين ظلموا اذ يرون العذاب ان القوه لله جميعا و ان الله شديد العذاب)
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
ادامه دارد...
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
باور ما. حج حق خداوند بر انسان ۳.mp3
4.98M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
📌و اما باور ما-(قسمت 266) حج حق خدا بر انسان
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ادامه دارد...
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#مدیریت_مومنانه
📌#تجسم_عمل(صورت #ملکوتی شاد کردن مومن) در عالم حقایق
🔰امام صادق علیه السلام
إِذَا بَعَثَ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ يَقْدُمُ أَمَامَهُ كُلَّمَا رَأَي الْمُؤْمِنُ هَوْلًا مِنْ أَهْوَالِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ لَهُ الْمِثَالُ «لَا تَفْزَعْ وَ لَا تَحْزَنْ وَ أَبْشِرْ بِالسُّرُورِ وَ الْكَرَامَةِ مِنَ الله عَزَّ وَ جَلَّ» ... فَيَقُولُ لَهُ الْمُؤْمِنُ «يَرْحَمُكَ اللَّهُ ... مَنْ أَنْتَ؟» فَيَقُولُ «أَنَا السُّرُورُ الَّذِي كُنْتَ أَدْخَلْتَ عَلَى أَخِيكَ الْمُؤْمِنِ فِي الدُّنْيَا».
چون خدا مؤمن را از قبرش در آورد، تمثالی با او خارج شود که در جلو او راه رود، و هر گاه مؤمن یکی از هراسهای روز قیامت را بیند تمثال به او گوید: «نترس و غم مخور، ترا مژده باد به شادی» ... مؤمن به او گوید: «چه خوب کسی بودی تو ... تو کیستی؟» تمثال گوید: «من آن شادیای هستم که در دنیا به برادر مؤمنت رساندی».
📘الکافی، ج ۲، ص: ۱۹۰
پ ن:
☑️حقیقت و ملکوت اندیشه و رفتار آدمی در دنیا همراه او تا رسیدن به دار القرار و منزلگاه ایمن، خواهد بود.
هر چه کنی به خود کنی...
میوه تلخ و شیرین بذری که کاشته ای به خودت خواهد رسید.
☑️هیچ چیز در عالم گم نمی شود،گم شدن توهم و پندار و خوش خیالی است برای سرباز زدن از مسئولیت و یا آسودگی وجدان
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره ای از حجت الاسلام والمسلمین قرائتی که عارف فرزانه ای را به گریه انداخت.
🌱🌱🌱
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا☆(سوره #انسان آیه ۹)
(مومنان واقعی میگویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام میکنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم!
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑A`raf [204] Sirat.App & FirstCause.mp3
8.05M
یک #آیه و چند #نکته
بیان تفسیری استاد دکتر محمدعلی #انصاری
📌گوش کردن در حال سکوت کامل
وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُواْ لَهُۥ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ☆(سوره #أعراف آیه ۲۰۴)
وقتی قرآن خوانده میشود، گوش جان به آن بسپارید و کاملاً سکوت کنید تا لطف خدا شامل حالتان شود.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
#آرایه_ها
#کنایه #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (21)
در قرآن:در آیه ی کریمه ۵۶ سوره مبارکه الرحمن چنین آمده است:
فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ*(56/الرحمن)
«درآن بهشتها همسران زیبای با حیایی است (که به چشم پرناز خویش جز به شوهران خود ننگرند) و دست هیچ کس پیش از آنها بدانها نرسیده است»
عبارت قصر الطّرف:(قاصرات الطرف)
معنای ظاهری آن: کوتاه کردن چشم.
و معنای کنایی آن: با حیا و ناموس دار بودن
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید: کلمه طَرف به معنی کاسه چشم است و مراد به کوتاهی طَرف این است که همسران بهشتی به شوهران خود اکتفا می کنند و چشم داشتی به دیگران ندارند .
توضیح آیه:
خداوند دراین سوره بعد از اینکه به سرانجام شوم و تأسف بار بد فرجامان اشاره کرده است شروع به وصف حال خوش فرجامان و نیک بخت ها یعنی کسانی کرده که در این دنیا در زمره مؤمنین حقیقی بوده و تا توانسته اند در کسب فضایل و تحصیل رضایت خالق یکتا تلاش کرده اند.
در این توصیف حال، بعد از اشاره به برخورداری بهشتیان از نعمت هایی چون منازل با شکوه در بهشت با امکانات فراوان و فرشها و تخت های عالی و لباس های فاخر و غیره، نعمت کامجویی از زنان زیباروی بهشتی را نیز گوشزد کرده و این زنان را متصف به صفاتی بیان می کند که یکی از آن صفات سر به زیری و حجب و حیای آن زنان است که همواره چشم از دیگران برداشته و به شوهران خود بسنده و کفایت می کنند.
البته به نظر می رسند که یکی از پیام های این تعبیر کنایی این می تواند باشد که در این دنیا زنانی که با سر به زیری و حیای خود، تنها به شوهران و محارم خود اکتفا کرده و اجازه هرگونه سوء استفاده را به اجانب و نامحرمان نمی دهند شایستگی این را دارند که در زمره بهشتیان قرار بگیرند.
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#آموزش #علوم_قرآنی
#قرآن_شناسی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن
🔸اقسام سوگند در قرآن
سوگندهاى قرآن را مىتوان به سه دسته تقسيم كرد:
🔰3. سوگندهاى تقديرى
قبل از ورود به بحث سوگندهاى تقديرى، لازم است با «لام موطئه» آشنا شويم. بنا به نوشته ابنهشام گاه بر سر حرف شرط، لام مىآيد تا دلالت كند كه جمله متأخّر، جواب قسم است و نه جزاى شرط؛ مانند: «واللَّه لَئِنْ أَتَيتنى لآتينَّك»؛ به لامى كه بر سر «إنْ» شرطيه آمده، لام موطئه گويند و از آن جهت به آن «مُوطّئة» (به معناى مُمَهِّدَة) يا «مُؤذِنَة» (به معناى مُشْعِرَة) گويند كه جواب را (در اين مثال: لآتينَّك) براى قسم (واللَّه) آماده مىكند تا با جواب شرط مشتبه نشود.
گاهى اين قسم- كه قبل از حرف شرط است- در تقدير مىرود؛ اين تقدير قسم در قرآن بسيار است؛ مانند:
«لَئِنْ أُخْرِجُوا لا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَ لَئِنْ قُوتِلُوا لا يَنْصُرُونَهُمْ وَ لَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ؛اگر ايشان را بيرون كنند با آنان بيرون نمىروند و اگر با آنان پيكار شود ياريشان نخواهند كرد، و اگر ياريشان كنند پشت به ميدان كرده فرار مىكنند، سپس كسى آنان را يارى نمىكند». در هر سه جمله، «مُقْسَمٌ به» (واللَّه) قبل از «لئن ...» در تقدير است؛ به اينگونه سوگندها سوگند تقديرى گويند. در قرآن شصت و يك مورد لام موطئه با تقدير قسم آمده است؛ مانند:
«وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ ...؛]بعضى از ايشان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند ما را از فضل خود روزى دهد، قطعاً صدقه خواهيم داد ...».
در اين آيه، نفس معاهده با عبارت «لئن آتانا» به تقدير «واللَّه» صورت گرفته است.
گاه نيز سوگند تقديرى بدون «لام» موطئه مىآيد؛ مانند:
«... وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ». تقدير آيه اينگونه است: «واللَّه لَئِنْ أَطَعْتُموهُمْ ...» و جمله «إنَّكُمْ لَمُشْرِكونَ» جواب قسم (واللَّه) است.
..ادامه دارد
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom