eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅‏امام صادق علیه السلام‏ إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَاشِرَةِ فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ وَ إِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ بِدَرَجَةٍ فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ فَإِنَّ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ ▪️ایمان ده پله دارد همانند نردبان، که باید پله‌پله از آن بالا رفت، کسی که دو پله بالا رفته نباید به کسی که یک پله بالا رفته بگوید تو هیچ به‌حساب نمی‌آیی مگر اینکه به پله دهمی رسیده باشد. ▪️اکنون کسی که از تو پائین ‌تر می‌باشد نباید از نظرت دور باشد که اگر چنین کنی کسی که از تو بالاتر می‌باشد تو را از نظر دور می‌افکند ▪️ و هرگاه مشاهده کردی کسی یک درجه از تو پائین ‌تر است او را هدایت کن تا خود را به تو برساند، و او را بیش از استعدادش بار نکن که کمرش خواهد شکست، و بدان هر که کمر مؤمنی را بشکند باید آن را بار دیگر اصلاح کند و بهبودی بخشد. 📚بحار الانوار، ج ۶۶، ص: ۱۶۵ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۲۱ 🎇پند گرفتن در سیر و سفر(مسافرت تنها یک تور سیاحتی و گردشگری نیست!. سالک و رهپوی حقیقت باید در روی زمین سیر و سفر کند تا ببیند فرجام کسانی که پیش از او بوده اند چگونه بوده است و چگونه خدای تعالی به خاطر گناهانشان آنها را مؤاخذه کرد و در مقابل پروردگار حامی و مدافعی نداشتند زیرا آنها وقتی با پیامبرانشان که با نشانه و معجزات آمده بودند روبرو می شدند آنها را ندیده می گرفتند و کفر می ورزیدند(حقیقت را کتمان می کردند و یا از روی لج بازی و دشمنی حق را نمی پذیرفتند) سپس خدای تعالی آنها را با قدرت شدیدش مؤاخذه فرمود. 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
اقلیت و اکثریت از نظر قرآن.docx
19.4K
📃موضوع: اقلیت و اکثریت از نظر قرآن 🖋نویسنده:خلیل منصوری در چهار صفحه 📋فرازی از محتوای نوشتار: پس از نظر آموزه های وحیانی قرآن، هرگز اقلیت و اکثریت معیاری برای حق یا باطل نیست، بلکه حقانیت خود معیاری دارد که اگر در هر گروهی ایجاد شود می تواند حق باشد خواه اکثریت خواه اقلیت." 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
روایت حسین ۱۶.mp3
9.5M
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله▪️ 📋موضوع: روایت حسین از مدینه تا ...(روایت شانزدهم) 🎤ارائه دهنده:حاج آقا عبداللهی 📃فرازهایی از محتوا: بازخوانی و تحلیل سخنرانی امام حسین علیه السلام در ایام حج در سرزمین منا یک سال قبل از خلافت یزید 🔹لطفا در انتشار اندیشه های حسینی ما را همراهی و حمایت فرمایید «ورود به محفل قرآنی رحیق»
حق مداری و شخصیت گرایی ۲.mp3
16.43M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه دوم) دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
بقره 196 تا 203.mp3
10.36M
📜نکته ها و پیام های آیات ۱۹۶تا ۲۰۳برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
🎇انسان همسان فرشته یا حیوان ▪️قرآن وقتی که صحبت از علم و معارف است علماء و موحدان عالم را کنار ملائکه ذکر میکند یک بیان نورانی سلام الله علیه دارد می فرماید: در فضل علم همین بس که ذات اقدس الهی علماء را با ملائکه یکجا ذکر می کند.« شهد الله انه لا اله الا هو والملائكه و اولوا العلم.» ▪️ مصداق کامل این اولوا العلم اهل بیت و انبياء و اولیاء (عليهم السلام اند، بعد در سایه آنها شاگردان آنها که تربیت شده آنها هستند. ▪️این عالمان توحیدی که شاگردان اهل بیت و اولیای الهی هستند در ردیف ملائکه شاهد بر توحیدند؛ شهد الله انه لا اله الا هو والملائكه و اولوا العلم. ▪️در موارد کمال انسانها را با ملائکه ذکر میکند اما در موارد نقص می بینید در خیلی از جاهای قرآن وقتی سخن از صرف خوردن و صرف آشامیدن و امثال ذلک است می فرماید ما این باران را فرستادیم میوه جات و امثال ذلک رشد بکند؛ «متاعاً لكم و لانعامکم» یک قدری خودتان بخورید یک قدری به انعامتان و حیوانات بدهید اینکه انسان را در مسائل مادی کنار انعام ذکر می کند معلوم میشود اینها در یک ردیف اند؛ یک تفاوت مختصری هست. اما وقتی سخن از علم و معرفت توحیدی بشود انسانهای دانشمند را کنار ملائکه ذکر می کند. ▪️این قرآن در تعبیر پیام دارد. اگر چنانچه می فرماید ملائکه و علماء شاهد وحدانیت تو هستند این پیام دارد. از آنجا وقتی که سخن از مسائل مادی و خوردن است فرمود این میوه هایی که از درخت چیده می شود این مزرعه هایی که از زمین به برکت باران به شما میرسد «متاعاً لكم و لانعامكم» اینها مشترک بین شما و دام است. این قرآن بی پیام نیست دیگر در مساله عادی که انسان را همراه با فرشته قرار نمی دهد!! 🎙درس خارج علوم القرآن ،قم : ۱۴۰۱/۱۲/۰۳ آیت الله 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
🟢 چگونه بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟ 🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. 🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. 🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‌طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. 🔹اما اگر ربا را می‌خوریم و در عین حال، نماز را هم با نافله‌هایش می‌خوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است. 📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱