#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوای نموداری کلی تفسیر سوره غاشیه
📁 سوره غاشیه با توصیفی از بهشت و نعمتهای آن و دوزخ و عذابهای آن شروع میشود. 🔹 سپس دربارۀ توحید و یگانگی خداوند سخن میگوید. 🔹 خداوند در این آیات به انسانها میگوید به شگفتیهای آفرینش توجه کنند؛ مانند شگفتی آفرینش شتر، آسمان، کوهها و زمین. اسرار و شگفتیهای این مخلوقات، انسان را به سوی آفریدگارشان راهنمایی میکند.🔹 سپس از نبوّت پیامبر اسلام سخن میگوید و به گوشهای از وظایف پیامبر(ص) اشاره میکند 🔹 و در پایان نیز کافران را با عذابهای خداوند تهدید میکند.🔹 در این سوره همچنین از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن گفته شده است.
📁 در برخی از روایات، درباره تفسیر و تأویل واژه «غاشیه» آمده است منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» این است که (در آخر الزمان و پس از قیام امام زمان) قائم آنان (دشمنان) را با شمشیر فرا میگیرد. در روایتی دیگر از امام صادق(ع)، منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» منافقینی معرفی شدهاند که دور امام (زمان) را میگیرند و نه همراهیشان به امام سودی میبخشد و نه عدم همراهی، آنان را بینیاز میکند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:نکته های کلی در باره سوره غاشیه
📁 در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده کسی که سوره غاشیه را قرائت کند خداوند در حسابرسی روز قیامت به او آسان میگیرد.
📁 از امام صادق(ع) نیز نقل شده هر کس در نمازهای واجب یا مستحب سوره غاشیه را بخواند و به این کار مداومت نماید خداوند به رحمت خود در دنیا و آخرت او را میپوشاند و در قیامت از عذاب دردناک آتش ایمن میدارد.
📁 در برخی روایات این خواص برای قرائت سوره غاشیه نقل شده است: موجب تسکین درد (اگر بر دندانی که درد میکند قرائت شود) و دفع ضررهای احتمالی غذا و سلامتی نوزاد در هنگام تولد.
📁 قرائت سوره غاشیه در رکعت دوم نماز صبح روزهای دوشنبه و پنج شنبه و نیز نماز عید فطر و عید قربان مستحب مؤکد است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 #خواب و #بيداري در ترازوی قرآن کریم
▪ ما ميخواهيم بفهميم انسانيم يا نه، زندهايم يا نه، خوابيم يا نه، ديوانهايم يا عاقل، ائمه(عليهم السلام) فرمودند خودتان را بر قرآن عرضه كنيد.
اين ترازوي معرفتي است از يك سو، ترازوي عملي هم هست از سوي ديگر ...
▪ تشخيص اينكه چه كسي انسان است چه كسي انسان نيست، چه كسي زنده است به حيات انساني، چه كسي زنده نيست، چه كسي سالم است چه كسي سالم نيست، چه كسي خواب است چه كسي خواب نيست، چه كسي مريض است چه كسي مريض نيست، چه كسي عاقل است چه كسي ديوانه است، اين كار آساني نيست.
🔸شما ميبينيد بسياري از مردم خيال ميكنند اين رباگيري، #هوش اقتصادي است... رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «الناس نيامٌ اذا ماتوا انتبهوا»، بسياري از مردم خواباند؛ خُب فرق بين خواب و بيداري چيست؟ ...
🔸خوابيده چه كسي است؟ #بيدار كيست؟ ما هم خواب را تجربه كرديم هم بيداري را، در عالَم خواب رؤياهايي داريم، باغ و راغي به ما ميدهند، اوضاعي داريم، وقتي بيدار شديم ميبينيم دست ما خالي است.
▪ خواب اين است كه انسان در مثال متّصل خودش، در حوزه خودش چيزهايي را مييابد وقتي بيدار شد ميبيند خبري از آنها نيست، اين معني خواب است ...
🔸اما آن خواب كه فرمود «الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»، انسان خيال ميكند كه عناويني دارد، القابي دارد، مالي دارد، فرزندي دارد، اينها دارايي اوست؛ عندالإحتضار ميفهمد دستش خالي است، هيچ كدام با او نيستند!، پس معلوم ميشود اين مدت خواب ميديد.
🔸خيال ميكرد اين عناوين و القاب و مال براي اوست؛ چيزي كه براي آدم است به همراه آدم ميآيد، اگر آدم را رها ميكند معلوم ميشود براي آدم نيست.
🔸پس ما بعضي از شبها كه در عالَم رؤيا اموري را ميبينيم صبح كه بلند شديم ميبينيم دست ما خالي است معناي خواب و بيداري براي ما روشن ميشود ... اكثري مردم خيال ميكنند القابي دارند، عناويني دارند، اموالي دارند، اولادي دارند (يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ)
▪ اينها را خيال ميكند كه با اوست؛ اينكه مال من، فرزند من، القاب من، مقام من، عندالإاحتضار ميبيند دستش خالي است، هيچ كدام از اينها او را همراهي نميكنند، معلوم ميشود تا حال خواب ميديد، اينها براي او نبودند.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات5 الی 8
🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 17.mp3
13M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 39
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 17
📁 دعای 23 : دعا برای تندرستی
( وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا سَأَلَ اللهَ الْعَافِیَةَ وَ شُکْرَهَا )
📐 و از دعاهاى آن حضرت (ع) است چون از خداى تعالى تندرستى و بهبودى مىخواست و توفیق شکرگذارى بر عافیت مىطلبید
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ . [1]
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و جامه عافیت در من پوشان که سراپاى مرا فراگیرد و مرا در حصار عافیت جاى ده و به عافیت گرامى دار و بىنیاز کن و بر من صدقه ده و مرا عافیت بخش، بستر عافیت براى من بگستر و آن را شایسته من گردان و میان من و عافیت در دنیا و آخرت جدائى میفکن
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 39 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 17 📁 دعای 23 : دعا برای تندرستی ( وَ کَا
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 39
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 17
✔️نظام و ساختار جامع سلامت(در نظام تکوین و تشریع)
وَ أَفْرِشْنِى عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِى عَافِيَتَكَ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِى الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ.
خدایا! بگستران برای من عافیت خود را؛عافیتت چون فرشی زیر پایم پهن کن ،بگستران .و مرا شایسته عافیت خود قرار بده.مرا صلاحیتی عنایت فرما تا شایسته دریافت عافیت و آن ساختار و نظام جامع سلامت مادی و معنوی ؛دنیوی و اخروی باشم. و و میان من و درخت انبوه و تنومند و سایه گستر و پر ثمر عافیت در حیات کوتاه دنیا و حیات ماندگار پس از این دنیا جدایی مینداز.
📝نکته ها:
⏪1-اگر به جای «افرشنی»، «اَوسع لی» می گفت، باز به معنی «برای من بگستران» بود .انتخاب واژه فرش(اَفرشنی) نشان می دهد که منظور از گسترش و گستراندن عافیت در محیط زندگی است. ساختار جامعی از عافیت را می فرماید که شامل محیط فردی؛خانوادگی؛اجتماعی؛ محیط زیست طبیعی می شود. هم امور معنوی و هم امور مادی ؛هم عافیت روانی؛آبرویی حیثیتی(عافیت اعتماد و حفظ و گسترش سرمایه های اجتماعی)عافیت علمی ؛ هم عافیت دینی و هم عافیت بدنی به نحو عام بسط و گسترش عافیت در همه عرصه های زندگی را می رساند.
⏪2-دوقاعده وجود دارد که توجه به آن در فهم دقیق تر مطلب به ما کمک می کند
الف- همه چیز غیر از خدا نسبی است .مطلق فقط خداست و صفات خداوند است
ب- همه چیز غیر از خداوند آمیزه و آمیخته ای است از جنبه مثبت و منفی
مقوله عافیت نیز از این دو قاعده مستثنی نیست هم نسبی است وهم دارای درجات است و در فاز آمیختگی مراتبی دارد.
امام به ما می آموزند که هرچه از خدا می خواهید حد کامل و بی عیب و نقص آن را بخواهید.
📃تفاوت انسان های روزمره نگر و آرمان گرا
انسان کوچک خواه نباشید که دچار عادت روزمرگی هستند .انسان های کوچک خواه و کم همت انسان های روز و لحظه خودشان هستند .این آدم ها نیازمندی خویش را از نیازمند می خواهد و انسان کمال طلب رشد یافته نیازمندی خود را از بی نیاز و غنی مطلق می طلبد.
از خدایی که غنی حمید است انتم الفقراء الی الله والله هوالغنی الحمید
از خدایی که والله واسع علیم است(تکرار در هفت جای قرآن)
از خدایی که واسع حکیم است و کان الله واسعا حکیما
از خدایی که درخواست کوچک و بزرگ برایش فرقی ندارد
⏪3-درخواست عافیت مطلق برای بشر ممکن نیست زیرا عافیتی که مرگ بشر را چاره کند وجود ندارد.اما عافیت کامل ؛خالص؛اصلاح شده امکان دارد.پس بگو و افرشنی عافیتک... عافیتی که گستره آن همه شئون و امور زندگی ام باشد
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
💠 سخنگوی قرآن
🔸 سخنگویان الهی مستمرّند. منظور از رُسل تنها كسی نیست كه بالاصاله رسالت خاص داشته باشد، آنها كه فاصله های خاصّی را بین انبیا پر می كردند، برخی از آنها امام معصوم بودند و رسالت اصطلاحی را نداشتند؛ بین هر پیغمبر و پیغمبر دیگر بسیاری از سخنگویان الهی جزء ائمه آن عصر بودند. بعد از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی أهل بیته آلاف التحیة و الثناء) چون حضرت ختمی نبوّت است، رسولی بعد از او نیست، نبی دیگری بعد از او نیست، كتاب او باید كتاب «جامع الكَلِم» باشد که تا روز قیامت این كتاب حرفی برای گفتن داشته باشد و كسانی هم باشند تا روز قیامت سخنگوی این كتاب آسمانی باشند.
🔸 قرآن از آن جهت كه «جامع الكلم» است حرف آن تمام شدنی نیست، بعد از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اهل بیت عصمت و طهارت این سِمت را دارند كه سخنگویان قرآن كریم باشند؛ شاهد صِدق این مطلب در بیان نورانی امیر المؤمنین هست که فرمود قرآن كلام خداست، سخن می گوید «فَاسْتَنْطِقُوهُ»، او را به حرف در بیاورید، «وَ لَنْ ینْطِقَ» با شما حرف نمی زند، «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ»؛[1] من سخنگوی خدا هستم، از طرف خدا قرآن را به حرف در می آورم و معارف قرآن را استنباط می كنم و به شما می گویم، قرآن قول خداست و من سخنگوی خدا.
🔸 در تأیید این مطلب علوی سخن نورانی امام سجاد (صلوات الله و سلامه علیه) است كه در صحیفه سجادیه آنجا عرض كرد: خدایا! قرآن را نازل كردی، اگر این قرآن را بر كوه نازل می كردی تحمل معارف قرآن برای كوه میسور نبود، ما می خواهیم كاری كنیم و كاری انجام بدهیم كه از كوه ساخته نیست،[2] شما فرمودی: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛[3] كوه نمی تواند بار معارف وحیانی قرآن را حمل كند، ما آماده ایم برای حمل این معارف و كاری می كنیم كه از كوه ساخته نیست؛ بعد این مطلب را در سه فصل خلاصه كرد و فرمود فصل اول حقایق قرآن بود كه به صورت وحی بر قلب مطهّر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نازل كردی، فصل دوم، معانی قرآن و احكام و حِكَم قرآن بود كه تفسیر آن را به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آموختی و او را مبین قرآن قرار دادی و چنین فرمودی: ﴿لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾،[4] بعد از اینكه مقصود خودت را در قرآن به پیغمبر فهماندی، آن پیغمبر از راه علم الهی مبین قرآن شد؛ در فصل سوم، حقایق قرآن، معارف قرآن، علوم وحیانی قرآن را به بركت آن حضرت و از مسیر وحی و نبوّت آن حضرت به ما الهام كردی، ما شدیم «مُلهَم»، این فصل را در بخش الهام فرا گرفتیم و كم كم سخنگوی قرآن شدیم.
[1]. نهج البلاغه، خطبه158.
[2]. الصحیفة السجادیه، دعای42؛ «... وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِی ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِی عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتِمَالِهِ».
[3]. سوره حشر، آیه21.
[4]. سوره نحل، آیه44.
#جامع_الکلم
#به_سخن_آوردن_قرآن
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 فرازی از پیام غدیر
تاریخ: 1392/07/27
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۳) _ حریم دین مان را محافظت کنیم
این داستان از جناب #ابوریحان_بیرونی نقل شده است که عالم از بس #منظم است، اگر به حرف در بیاید #موسیقی می شود؛ از بس زیباست، از بس منظم است! اگر عالم اینقدر منظم است، اینقدر نغمه های دلپذیر دارد و ما می توانیم از همه اینها استفاده کنیم، مبادا خدای ناکرده مشکلی که پیش می آید، از دینمان کم بکنیم به نفع دنیا! مائیم و ابدیت ما. ممکن است از زید گله داشته باشیم، از عمرو گله داشته باشیم، #اعتراض هم می کنیم، بگوئیم و مانند آن؛ امّا هرگز به حرم امن #دین ما راه ندهیم. فرمود: این دین شما چیزی نیست که از آن بکاهید، بخواهید مشکل دنیایتان را حل کنید! مبادا کسی از دین بکاهد برای اصلاح دنیای خودش. ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء ۱۳
سوره یوسف
۱-خطر بزرگ نفس اماره را فقط با رحمت الهی برطرف کن( ۵۳ )
۲-در به کارگیری نیرو بعد از شناخت، به او قدرت و مسئولیت بده (۵۴)
۳-توانمندی ها و توانایی های خود را به جامعه عرضه کن( ۵۵)
۴- از جایی که ضربه خوردی مواظب باش دوباره ضربه نخوری ( ۶۴)
۵- اگر به تو توهین کردند، در درون خود پنهان کن و آشکار نکن ( ۷۷ )
۶-به خدا پناه ببر از اینکه کسی دیگری را جای دیگری مجازات کنی( ۷۹)
۷-در بن بست های زندگی وقتی که همه درها بسته است، به خدا امیدوار باش (۸۷ )
۸-اگر کسی به تو بدی کرد او را سرزنش نکن( ۹۲) ۹-اگر کسی به تو برتری دارد برتری اش را بپذیر (۹۱ )
۱۰- اگر در زندگی مشکل معنوی داری به پدر و مادرت پناه ببر تا برایت دعا کنند( ۹۷)
۱۱-از خدا عاقبت بخیر بخواه، آخرین درخواست یوسف از خدا عاقبت به خیری و بندگی صالح خدا بود( ۱۰۱)
۱۲- اگر میخواهی به راه خدا دعوت کنی با شناخت و بصیرت دعوت کن( ۱۰۸ )
۱۳-از زندگی یوسف عبرت بگیر :
--برادران، یوسف را در چاه انداختند، خدا او را به جاه رساند
-- یوسف از زلیخا فرار کرد خداوند زلیخا را برده او کرد
-- برادران او را در چاه انداختند، خداوند او را در خانه عزیز مصر جایگاه داد
--از زنان مصری فرار کرده به زندان رفت ،خداوند او را در یک شب به تخت وزارت نشاند
سوره رعد
۱۴-خدا سرنوشت ما را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود ما تغییر دهیم (۱۱ )
۱۵-هنگام نزول رحمت( مثل شب قدر و حرم و ،،) به اندازه ظرفیت خود بهره میبریم، مانند باران که هنگام باریدن هر گودالی به اندازه گنجایش خودش آب می گیرد ،پس ظرفیتت را بالا ببر(۱۷)
۱۶-اگر دعوت خدا را قبول کنی به نیکی می رسی (۱۸ )
۱۷-میخواهی خردمند را بشناسی؟
-وفای به عهد، عدم پیمانشکنی، صله رحم ،ترس از خدا، ترس از بدی حساب، صبر ، نماز، انفاق ،(۲۰-۲۱)
۱۸- در طلب رضایت پروردگار شکیبا باش( ۲۲)
۱۹-همیشه بانیکی کردن، بدی را دور کن (۲۲ )
۲۰-زیاد شدن و کم شدن روزی دست خداست پس به زندگی دنیا شاد نشو، زندگی دنیا متاعی بیش نیست(۲۶ )
۲۱-به یاد خدا باش ، تنها با یاد خدا دلت آرام می گیرد( ۲۸)
سوره ابراهیم
۲۲- شکر کن خداوند به تو و نعمتت ظرفیت میدهد، ناسپاسی موجب عذاب شدید خداست (۷)
۲۳-هر چه بخواهی خدا به تو می دهد به شرطی که نعمت باشد (۳۴)
۲۴- سعی کن با خانواده اقامه کننده نماز باشی (۳۵)
۲۵- بگو:خدایا من و فرزندانم را برپا کننده نماز قرار بده و دعای مرا بپذیر( ۴۰)
@feiz114
🔰برداشت از آیات ۲۲ ـ ۲۱ سوره ابراهیم
👈وعده های شیطان
سالک الی اللّه نباید به غیر خدا متکی باشد. زیرا اگر این تکیه گاه ظاهراً در دنیا مفید باشد در آخرت از آن نمی تواند استفاده کند.
حتّی شیطان در روز قیامت می گوید: خدای تعالی همه وعده هایش حق و راست بود ولی من همه را تخلف می کردم و شما گوش به حرف من دادید ولی تحت فرمان خدای تعالی نبودید.
پس خودتان را سرزنش کنید. من هم نمی توانم امروز برای شما کاری بکنم و بدانید برای ظالمین عذاب دردناکی خواهد بود.
@rahighemakhtoom
#رمضان
#روزه_در_سطح_طبیعت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 لقای حق
📃 در عظمت روزه گرفتن این حدیث شریف که نشانهٴ باطن و سرّ روزه گرفتن است مطرح شد که رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثنا) این چنین فرمود که خدای سبحان می فرماید «الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا اُجْزَی بِه»؛[1] روزه مال من است، یعنی روزه گذشته از حکم ظاهری که دارد باطنی دارد و آن«لقای حق» است.
📝 در آن خطبهٴ معروف که رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثنا) از ماه مبارک رمضان به «شهر الله» نام یاد کرد، فرمود «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ»؛[2] ماه خدا به شما رو کرد، چون در این ماه «صوم الله» مطرح است که خدا فرمود «الصَّوْمُ لِی» چون روزه مال خداست و این ماه، ماه روزه است؛ لذا ماه مبارک رمضان را «شهر الله » می نامند، چه اینکه ماه رجب شهر ولایت است، ماه شعبان شهر رسالت و نبوت است، ماه مبارک رمضان «شهرالله» است؛ لذا در آن دعاهای ماه رجب به ما گفتند از خدا بخواهید که زمینهٴ توفیق ماه مبارک رمضان از هم اکنون برای شما فراهم بشود. این طور نیست که هر کسی به عظمت ماه مبارک رمضان بتواند راه بیابد قبل از اینکه مقدماتی را طی کرده باشد، چون روزه مال خداست ماه مبارک رمضان شده «شهر الله»، اگر انسان در این «شهرالله» به «لقاء الله» نرسد به باطن روزه نرسید، روزه ای گرفته در سطح طبیعت و پاداشی هم که به او می دهند در همان سطح است.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۵.
[2] . الامالی(شیخ صدوق)، ص 93؛ عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 295.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 7
تاریخ: 1363
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 32 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 33
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 نکته آخر اينکه ما در همه يا اغلب علوم، مسائلي داريم که به طور قطع و يقين ثابت مي شود و هيچ نقطه ابهامي در آن نمي ماند و قريب به بداهت است. در هر علمي هم چنين مسائلي ممکن است وجود داشته باشد. مثلاً در رياضيات جمع و تفريق تقريباً اينطوري است. دو به علاوه دو مي شود چهار؛ اين خيلي روشن است. ولي غالباً، در اکثر علومي که امروز در دست بشر هست، مسائل ظني است، و راه حل هايي که بيان مي شود قطعي نيست؛ علما در آنها اختلاف نظر دارند. صاحب نظران در يک زمان و زمانهاي مختلف تفاسير مختلفي از آن مي کنند و نظريات مختلفي ارائه مي دهند. هيچ کس هم انتظار ندارد که حرف آخر بيان شود و ديگر ردخور نداشته باشد. کار بشري همين است.
📁 بهترين نمونه اي که ما با آن آشنا هستيم علم فقه است که علم است، اما ما چه انتظاري از آن داريم؟ کار به آنجا رسيده که کساني در تعريف علم فقه گفتهاند: الظن بالاحکام الشرعية الفرعيه المستنبط من الادله المعتبره. اصلاً ملاک را ظن به احکام گفتهاند[26]، كه شايد مقداري خالي از شذوذ نباشد، ولي بالاخره در فقه احکام ظني فراوان داريم، اگرچه نمي توان مشخص كرد كه چند درصد احکام فقهي ما يقيني و چند درصد ظني است. شاهد آن هم اين همه اختلاف فتاواست. حالا اگر کسي فتوايي داد بايد مؤاخذه اش کنند که چطور فتواي تو مخالف با فتواي ديگري است؟ اقتضاي علم ما و کار بشري همين است.
📁 وقتي آقاي طباطبايي مي فرمايند روش تفسير قرآن اين است که ما آيات را با استفاده از خود آيات قرآن تفسير کنيم به اين معني نيست که من اين کار را مي کنم و حرف آخر را مي زنم و اين است و جز اين نيست! نه، يک کار علمي است؛ مثل اينکه فقها مي گويند ما بايد فقه را از کلمات اهل بيت استفاده کنيم، اما در استفاده اش اختلاف دارند. يکي مي گويد اينطور استفاده مي شود و يکي مي گويد آنطور. گاهي اختلاف نظرها 180 درجه فاصله دارد، و يکي مي گويد نمازجمعه واجب است و ديگري مي گويد حرام است، هر دو هم فقه است. نبايد انتظار داشت که وقتي روش معتبري براي تفسير ارائه شده به معناي اين باشد که همه مشکلات با اين روش حل مي شود و هيچ ابهامي نمي ماند و هيچ اختلافي هم بين صاحب نظران باقي نمي ماند و هيچ وقت هم اين مفسر اشتباه نمي کند! نه، مفسر هم مثل فقيهي است که فقاهت مي کند و يک جا هم اشتباه مي کند.
⏮...ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
📁 هر انسان هشیار در همۀ دوران زندگانى، با فتنۀ جدیدى روبهرو است.
👈 امروز یک خواستۀ شهوانى سر راه تو را میگیرد و غریزۀ حیوانى، تو را به هیجان درمیآورد که اگر آن غریزه را اشباع کنى، راهى مخالف اصول و قوانین عالى حیات پیش گرفتهاى و اگر صرفنظر کنى، راه حق را پیمودهای، یک پلۀ بلندى از حیات تکاملى را زیر پا گذاشته و بالاتر رفتهاى.
👈 فردا لذت مقامپرستى است که به سراغت آمده است. پسفردا اشتباه ناچیزى از فرد یا افرادى که به نحوى در منطقۀ فعالیت شما، کار میکنند، یا دور از منطقۀ زندگى اختصاصى شما قرار گرفتهاند، موجب هیجان شما گشته، سر دوراهى قرار میگیرید.
👈 آیا آن فرد یا گروه را به جهت آن اشتباه ناچیز، از روى لجاجت و خودخواهى نابود خواهید کرد، یا به مقدار همان اشتباه، آنان را مجازات خواهید کرد، یا در صورتی که عفو و اغماض، فساد دیگرى را به وجود نیاورد، آنان را خواهید بخشید؟!
👈 روز دیگرى امتیازى نصیب شما خواهد گشت، آیا این امتیاز را به شکل سلاح برّان درآورده، با نیروى خودخواهى بر سر انسانهاى دیگر فرود خواهید آورد، یا با هشیارى دربارۀ اینکه در به وجود آمدن امتیاز مفروض، عوامل اجتماعى گذشته و معاصر دخالت داشته است، خود را امانتدار تلقى کرده، اجتماع را بهرهمند خواهید ساخت؟!
✅ به طور کلى، این اصل را در یک جمله بگوییم:
«تا رویدادهاى زندگى قابل تقسیم بر حق و باطل باشد و تا دو عامل متضاد «خودِ طبیعى» و «خودِ انسانى» قدرتى براى فعالیت در درون آدمی داشته باشند، براى حیات آدمى راهى جز مسیر فتنهها وجود ندارد.
ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۷۱ و ۷۲، (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom