eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔مسير حق را بشناسيد: #نهج_البلاغه 🌸إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ أَنْزَلَ کِتَاباً هَادِياً بَيَّنَ فِيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ ; فَخُذُوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدُوا، وَ اصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدُوا 💥 «خداوند سبحان، کتابى هدايتگر (براى انسان ها) فرستاده که نيکى ها و بدى ها را در آن تبيين فرموده است; بنابراين (عذر و بهانه اى براى هيچ کس باقى نمانده) راه خير و نيکى را در پيش گيريد، تا هدايت شويد و از شرّ و بدى روى گردانيد تا در طريق مستقيم قرار گيريد» 📚#خطبه_167 https://eitaa.com/joinchat/1888288816Cd5eb7becec @ostad_maleki •┈••✾🌸✦✧✦🌸✾••┈•
خلود(حیات ابدی) در جهنم .استاد ملکی.Mp3
584.4K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌 لطفا درباره اینکه خداوند در جایی می فرماید که همه گناهان را می بخشد و در جای دیگر می فرماید ما مشرک و ظالم و... را نمی بخشیم، توضیح بفرمایید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی) #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت6: تفسیر صوتی آیات 1تا 6 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی) #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت7: تفسیر صوتی آیات6 تا 14 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 رحمت الهی 🔹 دین را چه چیزی اداره می کند؟ درست است که گاهی مسئله ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾[1] [می باشد]، امّا این در حدّ ضرورت و نهایت است. قبلاً هم ملاحظه فرمودید که دین جهنّم دارد، عذاب دارد، بگیر و ببند دارد، امّا این بگیر و ببند نه در خطّ مقدّم است، نه هم سطح رحمت رحیمیه است. اینکه گفته شد رحمت خدا بیشتر از غضب خداست، این سخن درست است؛ امّا روایات یک مطلب دقیق تری می گویند؛ لطف خدا بیشتر از جرم ماست ٭٭٭ نکته سربسته چه دانی خموش[2] نه تنها لطف خدا از غضب خداست، بلکه لطف خدا از غضب اوست، این مهم است! یعنی چه که پیشتر است؟ یعنی مهندسی کار خدا را او اداره می کند. نقشه جهان به دست کیست؟ به دست غضب خداست یا به دست رحمت خداست؟ آیا غضب خدا در ردیف رحمت خداست که خدا هم رحمت دارد و هم غضب که گاهی غضب نقشه می کشد و گاهی رحمت؟ یا رحمت مقابل ندارد؟ آن رحمت رحمانیه که «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ»[3] و در قرآن هم آمده است که ﴿وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾[4] این مقابل ندارد، این «الرَّحْمٰن» مقابل ندارد؛ نقشه کارهای جهان به دست «الرَّحْمٰن» است و عالَم را «الرَّحْمٰن» دارد اداره می کند. 🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»[5] همین را دارد تفسیر می کند؛ یعنی مهندسی عالَم به دست رحمت است و نقشه راه را رحمت ترسیم می کند؛ این رحمت ترسیم می کند که کجا جای عفو باشد و کجا جای انتقام باشد؛ آن جا که جای انتقام است برابر رحمت است، رحمت الهی اقتضا می کند که یک بگیر و ببندی هم باشد تا مظلوم از ظالم گرفته شود. این چنین نیست که خدا رحمت و غضبی دارد، این چنین نیست که ما هم ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ هم ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[6] [باشیم]، خیر! ما ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ یک، ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ دو، آن عقل که رحمت رحمانیه الهی را نشان می دهد، آن رهبری می کند و نقشه راه تنظیم می کند که کجا ﴿أَشِدَّاءُ﴾ و کجا ﴿رُحَمَاءُ﴾؛ این چنین نیست که اینها در مقابل هم باشند یا «عِدل» و همتای هم باشند. این دو، دو کفه ترازویی هستند که به رهبری یک شاهین عمل می کنند و آن شاهین، شاهین رحمت است، آن دیگر مقابل ندارد؛ این از لطایف بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه است که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»، این مهندس نقشه می کشد که کجا غضب باشد و کجا رحمت؛ مثل مهندسی که دارد نقشه ساختمان طرّاحی می کند، کجا اتاق مطالعه باشد؟ کجا جای پذیرایی باشد؟ کجا جای استراحت باشد و کجای جای دستشویی؟ این نقشه راه را علم تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در کنار اتاق مطالعه «عِدل» هم باشند، نقشه مهندس به دست کیست؟ نقشه این ساختمان را چه کسی دارد تنظیم می کند؟ علم دارد تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در قبال اتاق مطالعه باشد، آن علم است که می گوید کجا دستشویی باشد و کجا جای استراحت باشد. خدا دارد عالَم را تنظیم می کند، رحمت خدا از غضب اوست، نه بیش از غضب او! نه اینکه خدا رحمت و غضبی دارد و رحمتش بیشتر از غضب اوست، این هست! رحمت او بیشتر از غضب اوست، اما آنچه مهم تر از همه است این است که هر دو مأموم می باشند؛ رحمت رحیمیه مأموم است؛ غضب و انتقام الهی که فرمود: ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾[7] مأموم است؛ این دو مأموم، دو صف از نماز جماعت هستند که به امامت کار می کنند، «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏» چقدر این سخن شیرین است؟! این است که ما این کلام را می بوسیم! فرمود قبل از اینکه او بگوید بگیر و ببند، «رحمت» امام است، آن امام دستور می دهد که کجا ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ و کجا بگویید ﴿ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ﴾.[8] نقشه راه را رحمتی که ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ به عهده می گیرد، بنابراین چیزی به عنوان غضب در عالَم نیست، است که دارد جهان را اداره می کند. [1]. سوره حاقة، آیات30 و 31. [2]. دیوان حافظ، غزل284. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص72. [4]. سوره اعراف، آیه156. [5]. الصحیفة السجادیة، دعای16. [6]. سوره فتح، آیه29. [7]. سوره سجده، آیه22. [8]. سوره حجر، آیه46. 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۸۶ 📌 الی باید بداند اصل در دست خدا است و کسی که خدا او را نکند در بدبختی و باقی می ماند. توضیح آن که: خدای تعالی در ابتداء به وسیله و علیهم السلام همه مردم را کرده و اگر مردم از این با اختیار خودشان پیروی کردند خاص از جانب نصیب آنها می گردد والاّ به هیچ وجه نمی شوند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌عظمت امیرالمومنین علیه السلام (والعادیات) والعادیات ضبحا در سال هشتم هجرت به پیغمبر اکرام صلی الله علیه و آله خبر دادند که دوازده هزار در سرزمین یابس جمع شده و با یکدیگر عهد کرده اند که تا پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام را به قتل نرسانند و جماعت مسلمانان را متلاشی نکنند از پای ننشینند. پیغمبر اکرام صلی الله علیه و آله جمع کثیری از یاران خود را به سرکردگی بعضی از صحابه به سراغ آنها فرستاد ولی بعد از گفتگو هایی بدون نتیجه باز گشتند . سرانجام پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ، علیه السلام را با گروهی از و به نبرد آنها اعزام داشت . آنها به سرعت به سوی منطقه دشمن حرکت کردند و شبانه راه می رفتند و صبحگاهان دشمن را در حلقه محاصره گرفتند ، نخست اسلام را بر آنها عرضه داشتند چون نپذیرفتند - هنوز هوا تاریک بود که - به آنها حمله کردند و آنان را در هم شکستند . عده ای را کشتند ، و زنان و فرزندانشان را اسیر کردند ، اموال فراوانی به گرفتند . سوره نازل شد ، در حالی که هنوز سربازان اسلام به مدینه بازنگشته بودند ، پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله آن روز برای نماز صبح آمد ، و این سوره را در نماز تلاوت فرمود ، بعد از پایان نماز اصحاب عرض کردند : این سوره ای است که ما تا به حال نشنیده بودیم فرمود : آری ، علیه السلام بر دشمنان پیروز شد ، و دیشب با آوردن این سوره به من بشارت داد . چند روز بعد علیه السلام با غنایم و اسیران به وارد شد . 🌱از پروپاگاندا و رجزخوانی و تبلیغات دشمن نهراسیم و برای مقابله با او همواره افسران کاردان و شجاع اسلام را انتخاب کنیم.🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
همه را زیبا می بیند 💠 به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب (س) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 265 رهنمود به مناسبت افتتاح رشكلا @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢اندیشه صحیح و انگیزه درست ◽️◽️موجود مجرّد بسيط، برابر انديشه صائبْ فَعّال است؛ ولي موجود مركّب از تجرّد و تجسّم، چون انسان، با انديشه محض فعّال نخواهد شد، لذا در جامعه انساني علم بدون عمل يافت مي شود و عالم غير عامل ناياب نيست. براي اينكه چنين موجودي فَعّال شود، گذشته از انديشه صحيح، انگيزه درست هم لازم است تا با هماهنگي جزم علمي و عزم عملي فعاليت آغاز شود. ▫️▫️رهبري علم جزمي را دانشهاي بديهي كه نردبان علم نظري است، به عهده دارد و امامت عمل عزمي را گرايشهاي قلبي كه وسيله علاقه به كار است، تأمين مي كند. ◽️ خداوند هر دو بخش مورد نياز جامعه بشري را تكميل فرمود؛ هم به انسان راه فراهم نمودن دانشِ ناب را آموخت و هم مسير اندوختن گنجينه گرايش قلبي را فراسوي او قرارداد؛ يعني دو ركن معرفت و محبّت را به او عطا كرد. ▫️جريان معرفت آغاز و انجام و صراط مستقيم بين آن مبدأو اين مقصد، يعني وحي و نبوت و رسالت را به او تعليم داد و جريان محبّت به دين و رهبران معصوم آن را به وي تذكر داد؛ به طوري كه دوستي اهل بيت وحي و نبوّت را در متن آيين خود قرارداد و همگان را به آن ترغيب و از ترك آن تحذير فرمود: (قل لا أسئلكم عليه أجراً إلاّ المودّة في القُربي و من يَقترف حسنةً نَزِدْ له فيها حسناً انّ الله غفورٌ شكور). ◽️تنها مزد رسالتِ پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم دوستي خالصانه دودمان معصوم آن حضرت است. ▫️رسول گرامي كه مسئول اجراي دستور خداست، ضمن تعليم كتاب و سنّت و ابلاغ پيام الهي و اينكه دوستي اهل بيت وحي به سود خود امّت است: (قل ما سئلتُكم مِن أجرٍ فهو لكم إن أَجري إلاّ علي اللّه و هو علي كلّ شي ءٍ شهيد) ، صريحاًاعلام فرمود، هر چيز پايه اي دارد و پايه اسلام محبّت ما اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) است: «لكلّ شي ءٍ أساسٌ و أساسُ الإسلام حبّنا أهل البيت» 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️ 👇🏼👇🏼👇🏼
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 265 رهنمود به مناسبت افتتاح #حسينيه رشكلا #آیت_الله_جوادی_
⏪و از امام پنجم(عليه‌السلام) رسيده است: «حبّنا أهل البيت نظام الدين».البته بر مبناي توحيد ناب، هر چيزي بالاصاله متعلق به خداوند است و در پرتو آن به اولياي الهي مي رسد، لذا حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي بيان توحيدي جريان محبّت چنين فرمود: «اَحبّوا اللّه لما يُغَذّوكم به من نِعَمه و اَحِبّوني لحبّ اللّه عزّوجلّ و اَحِبّوا اَهل بيتي لحبّي» ؛يعني خداوند را دوست بداريد، چون تغذيه مُلكي و مَلكوتي شما فقط به عهده اوست و مرا دوست بداريد، چون حبيب او هستم و به پيروي از محبّتِ اصيل وي، به من هم علاقمند باشيد، چون نعمتهاي فكري و فرهنگي شما را با ارسال من تأمين مي فرمايد، و اهل بيت طهارت(عليهم‌السلام) را در پرتو محبّت من دوست بداريد، چون حفظ، تبيين، تعليل، اجرا و دفاع دين من تا قيامت به عهده آنان است. ⏹در همين راستا رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «اَدّبوا اَولادَكُم علي حُبّي و حُبّ اهل بيتي و القرآن» ؛ فرزندانتان را به دوستي من و محبّت اهل بيت و دوستي قرآن بپرورانيد، لذا جابر بن عبدالله انصاري صحابي سالمند رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به عصاي خود در كوچه هاي مدينه تكيه مي داد و اين شعار را تكرار مي كرد: «اَدِّبوا اَولادَكم علي حُبّ علي (عليه‌السلام)... ».[ 📝تذكر: محبّت اهل بيت وحي همچون محبّت قرآن بايد معقول و مقبول باشد. پيروان راستين قرآن و عترت(عليهم‌السلام)، حسينيّه را نظير مسجد محترم بشمارند و همان طوري كه تكريم قرآن و مسجد آداب خاص دارد و از اَعمال سخيف و بي اثر محفوظاند، حسينيّه نيز از مراسم و ابزاري كه در تعظيم شعائر مذهبي اثر ندارند، بلكه ممكن است مايه وهن شوند، مصون بماند. همان طوري كه متوليان، سرپرستان و هيئتهاي مسئول مسجد مؤمنان متعهدند، مسئولان محترم حسينيّه نيز افراد مؤتَمن و فرهيخته خواهند بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
26 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 16 💢مَثَلِ باران و رگبار 🔹در روایت است که چون منافقان نزد رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم می آمدند ، از ترس این که مبادا حکم الهی بر کشتن ایشان صادر شود ، انگشت در گوش خود می نهادند . از این رو خداوند متعال آنان را به جماعتی تشبیه نموده است که به هنگام شنیدن صدای صاعقه ، از ترس جان خود ، انگشت به گوش می نهند . 🔹هرگاه آیات و بیّنات نورانی قرآن به دیده بصیرت منافقان می رسید نزدیک بود دلهای ایشان از توجّه به کیش خود برکنده شود و به ایمان گرایش یابد . خداوند این حالت را به برق تشبیه کرد که به خاطر روشنایی و درخشندگی زیاد ، نزدیک است دیده های اصحاب باران را برباید . 🔹همچنین هرگاه مسلمانان به غنایم فراوان و پیروزی دست می یافتند ، منافقان با شتاب به سوی آنان می آمدند و دین اسلام را می پسندیدند ، ولی هنگامی که با مشکل و کمبودی روبه رو می شدند ، متحیر شده ، درکفر توقّف می کردند (و می گفتند : این بدبختیها و مشکلات و کمبودها همه از نکبت و نحوست دین محمّد است ! ) خداوند حالت ایشان را به حال اهل باران تشبیه کرد که چون برق جستن می کند ، چند قدمی در پرتو آن راه می روند و هنگامی که خاموش می گردد ، می ایستند . 🔹بعضی از مفسّران برای تاءیید این وجه تشبیه ، به آیه ذیل استنادکرده اند که می فرماید : (وَمِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَی حَرْفٍ فَإِنْ اءَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَاءَنَّ بِهِی وَإِنْ اءَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَی وَجْهِهِ . . . ) ؛ ((بعضی از مردم خدا را تنها بازبان می پرستند ، همین که (دنیا به آنها رو کند و نفع و) خیری به آنان رسد ، حالت اطمینان پیدا می کنند (و آن را دلیل بر حقّانیت اسلام می گیرند) امّا اگر مصیبتی برای امتحان به آنها برسد دگرگون می شوند (و به کفر رو می آورند)) ) . 🔹از آیه فوق ، این طور استنباط می شود که منافقین دین و ایمان را به عنوان وسیله ای برای نیل به مادیّات پذیرفته اند که اگر این هدف تاءمین شد ، دین را حق می دانند و گرنه بی اساس می شمرند ! البته این ویژگی منحصر به منافقان نیست ، بلکه بسیاری از افراد سست عنصر و ضعیف الا یمان که با کوچکترین چیزی ایمانشان به باد فنا می رود ، این گونه اند ؛ همچنان که حضرت سید الشهدا سلام اللّه علیه در کربلا فرمود : ((فَاِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَالدّینُ لَعِقٌ عَلی اءَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِصُّوا بِالْبَلا ءِ قَلَّ الدَّیّانُونَ ؛ مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است ، تا آنجا دین را قبول دارند که به زندگی و رفاه شان آسیب وارد نشود ! پس آنگاه که در بوته آزمایش قرار گیرند ، از دین بر می گردند ، تنها افراد کمی از آزمایش پیروزمند بیرون می آیند و پا برجا و ثابت قدم در دین می مانند)) . ....ادامه در پست بعدی👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom