eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آیه ۳۸ 📌 خدای تعالی به قدری به بندگانش است که اگر کفّار و از اعتقادات و کارهای بدشان دست بکشند و نفس کنند، آنها را نيز می بخشد و قبولشان می کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. انسانی که با رشد نسبی شخصیت توانسته است دیگر انسان‌ها را هم مانند خود درک کرده و زندگی خود را بر مبنای اصول و قوانینی قرار داده، و هماهنگی با زندگی دیگر انسان‌ها را پذیرفته و لذایذ و آلام و بایستگی‌ها و شایستگی‌های آنان را با مقایسه با خویشتن به حساب آورده و برای مراعات حال آنان بر مبنای اصول و قوانین، در درون خود احساس تعهد می‌نماید، دارای کرامت انسانی - الهی است. چنین انسانی از لحاظ شخصیت و تعهدی که برای عمل به مقداری اصول و قوانین پذیرفته است، کامل‌تر و در نتیجه از کرامت بیشتری برخوردار می‌باشد. دلیل افزایش کرامت این‌گونه انسان‌ها، به اضافۀ حکم عقل به تلازم مقدار ارزش با کرامت طبیعی، جملۀ معروف امام حسین(ع) در روز عاشورا به سپاهیان خودباخته و پلید عمربن سعد است که فرمود: «اگر برای شما دینی نیست، (یعنی معتقد به دینی نيستید) و از معاد نمی‌ترسید، اقلاً آزادگانی در دنیا باشید». آن حضرت لزوم مراعات تعهدهای عرفی و اجتماعی ثابت‌شده در فرهنگ عمومی آن مردم را برای آنان گوشزد فرموده و تذکر می‌دهد که اگر هم پای‌بند دین نیستید و برای شما روز مجازاتی مطرح نیست، اقلاً اصل عدم تعدی در جنگ بر زنان و کودکان را که مورد قبول و تعهد همۀ شماست، مراعات نمایید. سرور شهیدان و قهرمان داستان بی‌نظیر نینوا، این اشخاص را که تعهد به اصول و قوانینی دارند دارای حرمت و عمل‌کنندگان به آن تعهد را «احرار» می‌نامد و قطعی است که تا انسان از درجۀ پست تمایلات و هواهای حیوانی خود بالاتر نرود، به مقام آزادگی که فقط با عمل به تعهدهای مفید زندگی تحقق پیدا می‌کند، نائل نمی‌گردد. 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خوردنی های بهشت ◽️يک بيان نوراني پيغمبر*صلّی الله عليه و آله و سلّم* دارد که فرمود هيچ ظرفي بدتر از ظرف شکم پُر نشد، براي اينکه بالا بيايد =عَفِن= است، پايين بيايد =عَفِن= است، چنين ظرفي است! =مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِه‌=،[26] اگر اين ساک و کيف را که شما زياد پُر کردي، در نهايت زيپ آن پاره مي‌شود، مشکل ديگری که ندارد! امّا اين شکم که پُر شد جلوي فهم را مي‌گيرد! ▫️مگر آدم پرخور خوش‌فهم درمي‌آيد؟ آدمي که تا آروغ نزده از کنار سفره بيرون نمي‌رود، او درس مي‌فهمد؟ به اندازه ضرورت بايد باشد، اين مي‌شود پيغمبر! در ساک، چمدان، جامدان و مانند اينها اگر زياد وسايل بريزي پاره مي‌شود و مشکل ديگري ندارد، در نهايت يک ساک ديگر؛ امّا هيچ ظرفي بدتر از شکم پُر نشد، اين در دنياست و آخرت هم همين‌طور است! آخرت را به صورت نفي جنس ياد کرد، فرمود: ﴿لَا لَغْوٌ فِيهَا وَ لاَ تَأْثِيمٌ﴾،[27] نه اينکه انسان اين‌جا نمي‌خورد که آن‌جا بخورد؛ آن‌جا ميوه‌اش تسبيح‌گوي حق هست، ميوه‌خورش تسبيح‌گوي حق است، به مقداري که زائد باشد اصلاً نمي‌خورد، به مقداري که نافع باشد مي‌خورد و دفع ندارد، نه بالا و نه پايين؛ چنين عالمي است! اين تازه حداقل آن است که مربوط به خوردن و اينهاست، نه اينکه اين‌جا نمي‌خورد تا آن‌جا بخورد! شما می‌بينيد در خيلي از تعبيرات دارد که هيچ موجودي نيست مگر اينکه تسبيح‌گوي حق است،[28] بهشتي‌ها تسبيح اين موجودات را مي‌شنوند، سبّوح و قدّوس اين ميوه‌ها را مي‌شنوند، اين ميوه‌ها با سبّوح و قدّوس ساخته مي‌شوند، نه با کود و بذرافشاني و آبياري، ميوه‌هاي او با سبّوح و قدّوس پديد مي‌آيد، نه با کود و آب و امثال آنها.(درس تفسیر سوره شوری جلسه 22) ————————— [26] المجازات النبوية، السيدالشريف الرضی، ص393. [27] طور/سوره52، آیه23. [28] اسراء/سوره17، آیه44. 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(31) 🔆🔆🔆 📌 استفاده از نیروهای همفکر(کارگروهی عامل توفیق) وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي(طه/32) و او را در کارم شريک ساز. ☑ مبارزه با طاغوت هایى مثل فرعون به تنهايى ممكن نيست. «اجْعَلْ لِي وَزِيراً» ☑ . هر چه كار مهم‏تر باشد، انتخاب وزير و همراه نيز حسّاس‏تر است، وزير رهبران الهی چون موسى عليه السلام را بايد خداوند تعيين فرمايد. «اجْعَلْ لِي وَزِيراً» ☑ اگر همكار انسان از اهل خود او باشد بهتر است. «مِنْ أَهْلِي» ☑ رهبرى و مديريّت بايد متمركز در شخص واحد باشد و ديگران با او همكارى كنند. «اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي، أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي» ☑ همكارى مايه پيشرفت امور است كه همفكر و همراه باشد، نه در مقابل. 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(87) 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️6- پناهگاه محكم راهيان راه قرآن 🔹در بحث تفسيرى گذشت كه تقواى فطرى و عملى شرط ضرورى بهره مندى از هدايت قرآن كريم است و شرط بودن تقوا بدان جهت است كه انسان، دشمنى سرسخت چون شيطان دارد: (انه عدو مبين). (318) شيطان دشمنى است كه انسانها را مى بيند و مى پايد و از جايى كه گمان نمى برند به آنان تهاجم مى كند، در حالى كه انسانهايى كه در معرض وسوسه و آسيب شياطين هستند، ابليس و جنود او را نمى بينند: (انه يريكم هو قبيله من حيث لا ترونهم). (319) 🔹در اين صورت هيچ پناهگاهى جز استعاذه به ذات اقدس خداوند نيست: (و اما ینزغنك من الشيطان نزغ فاستعذ بالله) (320) و خداى سبحان اين پناهگاه محكم را به رهروان راه قرآن معرفى كرده است: (فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم) (321) و تنها خداى سبحان است كه مى تواند انسانها را از گزند شياطين نگهدارد؛ زيرا خداوند، شيطان و جنود او را مى بيند ولى آنها خدا را بر اثر خودبينى نمى بينند: (و هو القاهر فوق عباده و يرسل عليكم حفظه). (322) انسان در پناه ايمان و عمل صالح به آن حفاظ الهى دست مى يابد و از انحراف، اعوجاج و پيروى از وسوسه هاى شيطانى محفوظ مى ماند. ———————————- 318- سوره بقره ، آيات 168 و 208؛ سوره انعام ، آيه 142 319- سوره اعراف ، آيه 27 320- سوره اعراف ، آيه 200؛ سوره فصلت ، آيه 36 321- سوره نحل ، آيه 98 322- سوره انعام ، آيه 61 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 27.mp3
14.86M
27 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب خدمت همراهان صفحه قرآنی رحیق از آنجا که پیام رسان ایتا با محدودیت سرور مواجه است و هر از چندگاه فضای پیام رسان را پاکسازی می نماید متاسفانه ناخودآگاه محتوای فایل های صوتی و تصویری بارگذاری شده در کانال ها حذف می شوند. بنابر این چنانچه عزیزی نیاز به فایل خاصی داشت به ادمین ها اطلاع دهند تا اقدام نمایند. با تشکر سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅🔅🔅 نگاشت15: نکته های تفسیری آیات 6تا 8سوره تکویر ✳️و إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ 6 ۱ - دریاها در آستانه قیامت، لبریز شده و آب آن به اطراف سرازیر خواهد گشت. (و إذا البحار سجّرت) «سَجَر» و «سَجَّر» به معناى «مَلأَ» (پر گردانید) است. برخى «تسجیر» را به معناى «تفجیر» (روان ساختن) گرفته اند (لسان العرب). بنابراین «سجّرت» - که تشدید آن براى مبالغه است - یعنى کاملاً لبریز و به اطراف سرازیر گشت. فرّاء گفته است: «مسجر»; یعنى، آنچه آب آن فروکش کرده باشد (لسان العرب) و قاموس «مسجور» را شعلهور شده معنا کرده است. براساس این دو معنا، آب دریاها تبخیر شده و نابود خواهد گشت. ۲ - آب دریاها، هنگام پیدایش نشانه هاى قیامت، به شدّت داغ و جوشان خواهد شد.* (و إذا البحار سجّرت) «مسجور»; یعنى، شعلهور شده (قاموس). این احتمال که «سجّرت»، ناظر به این معنا باشد، منتفى نیست. 🔅🔅🔅 ✳️و إِذَا النُّفُوسُ‌ زُوِّجَتْ‌7 ۱ - انسان ها در قیامت، به دسته هاى مختلف تقسیم خواهند شد. (و إذا النفوس زوّجت) سیاق آیات، دلالت دارد که آنچه پیش از این آیه آمده بود، «اشراط الساعة» و حوادثى بود که در آستانه قیامت رخ مى نمود. از این آیه به بعد حوادثى آمده است که در قیامت رخ خواهد داد. «زوج» در اصل به معناى صنف و نوع از هر چیز است. (لسان العرب) ۲ - هر انسانى در قیامت، براساس کردار دنیوى خود، هم نشینى مناسب خواهد یافت. (و إذا النفوس زوّجت) از جمله معانى «زوج» فردى است که داراى قرین باشد (لسان العرب). تناسب حکم و موضوع در این مورد، گویاى آن است که انسان مؤمن، هم نشینى نظیر حورالعین خواهد یافت و غیر مؤمن، با شیطان هاى هم ردیف خود همراه خواهد شد. 🔅🔅🔅 ✳️و إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ‌ 8 ۱ - در قیامت، کسانى که دختران را زنده به گور کرده اند، مؤاخذه خواهند شد. (و إذا الموءودة سئلت) «موءودة»; یعنى، دخترى که زنده به گور شود. (لسان العرب) مسؤول بودن دختر - با آن که باید قاتل او مسؤول باشد - یا به خاطر زمینه سازى است، تا او از خداوند درخواست انتقام کند و یا مجاز عقلى است; یعنى، از قاتل، درباره او مؤاخذه خواهد شد. ۲ - زنده به گور کردن دختران، از رفتارهاى ناپسند برخى از اعراب جاهلى (و إذا الموءودة سئلت) ظاهر آیه شریفه این است که بین مردم دوران بعثت، نمونه هایى از دفن دختران زنده پدیدار شده بود و این آیه در صدد بازداشتن مردم از ارتکاب آن است. ۳ - بى رغبتى برخى از مردم عصر جاهلیت، به نگه دارى دختران (و إذا الموءودة سئلت) ۴ - قیامت، روز حسابرسى اعمال انسان ها و پرسش از رفتار آنان با یکدیگر (و إذا الموءودة سئلت) ۵ - هر انسانى، داراى حق حیات است و سلب کننده آن در قیامت باید پاسخگو باشد. (و إذا الموءودة سئلت) ذکر «موءودة» (دختر زنده به گور شده) به جهت پیشگیرى از ارتکاب این جنایت بوده است; و گرنه حرمتِ گرفتن جان دیگران، اختصاص به این نوع خاص ندارد. ۶ - حسابرسى قاتل در قیامت، بر دادخواهى مقتول توقف ندارد. (و إذا الموءودة سئلت) مجهول آوردن «سئلت»، حاکى از این است که فرد یا افرادى غیر از مقتول، پى گیر محاکمه قاتل خواهند شد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
گسترش عدالت.mp3
2.15M
📌گسترش عدالت آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۰ ـ ۳۹ 📌بعد از ظهور الی بعد از حضرت بقیه اللّه ﴿ارواحنافداه﴾ راحت تر می تواند به نفس ادامه دهد. زیرا همه سیرتان کشته و معدوم می گردند، ای باقی نمی ماند و تنها راه و روش صحیح باقی خواهد ماند. اگر چه؛ در زمان غیبت ارزش نفس بیشتر است ولی در آن زمان این کار آسان تر می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملت ستم پذیر نباشید وجود مبارک (سلام الله علیه) فرمود: (ردّوا الحجر من حیث جآء)؛ ملت نباشید، اما بسیار بد است. سنگ از هر کویی آمد، برگردانید؛ چون (لا یمنع الضیم الذلیل). ستم را، را، را جز ملت فرومایه، کسی تحمل نمی کند! بنابراین اگر ستمی به شما شده، فوراً برگردانید. سنگ را به همان جایی برگردانید که از همان جا آمده است، (ردّوا الحجر من حیث جآء)! این برنامه رسمی ایشان بود. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / حکمت ۳۱۴ و خطبه ۲۹ ✅ پیام به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام قم ؛ دی ۱۳۹۹ 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🍃 🔰نیرنگ های گام به گام شیطان . . . . کید ها و نیرنگ های نفس و شیطان در دل انسان از روی میزان و حساب است. به کسی که اهل تقوا و خوف از خدا است، تکلیف زنا و قتل نفس نمی کند و از اول نمی گوید ایمان خود را بر خدای خود منّت بگذارد یا خود را از مقربان درگاه خدا قلمداد کن، بلکه ابتدا وادار می‌کند که به مستحبات و ذکر مواظبت کند، در ضمن، کار بعضی از معصیت کاران را به نظرش می آورد و القا می‌کند که به حمدالله او پاک است و از آن گناهکار برتر است و دو نتیجه می گیرد: بدبینی به بندگان خدا و خودپسندی . باید به نفس و شیطان گفت شاید آن مبتلا به گناه به خاطر بعضی از صفات و اعمال خویش مشمول رحمت الهی شود و عاقبتش نیک گردد شاید خدا او را به گناه مبتلا کرده که دچار عجب نشود. . . عارف کامل مرحوم شاه آبادی می فرمود: کافر را هم در دل ملامت نکنید شاید نور فطرتش او را هدایت کند و سرزنش شما را بد عاقبت سازد، آنانرا لعن نکنید، شاید در حال رفتن از دنیا هدایت شده باشند. . . . 📚برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی . . . . یادامام
30 🔅🔅🔅 💢مثَل 3 ◽️علامه طبرسی به نقل از ((ربیع بن انس )) می گوید : پشه تا وقتی که گرسنه باشد زنده است و همین که سیر و فربه شد ، می میرد . همچنین مردمی که این مثل در باره آنان زده شده است ، وقتی که همه چیز دنیا برایشان فراهم می گردد و موقع کامیابی فرا می رسد ، ناگاه دست حق گریبان آنها را می گیرد چنانکه خداوند می فرماید : (فَلَمَّا نَسُواْ مَاذُکِّرُواْ بِهِی فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ اءَبْوَا بَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّیَّ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ اءُوتُوَّاْ اءَخَذْنَهُم بَغْتَةً . . . ) . (( (آری ) هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید و) آنچه را به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند ، درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم ؛ تا (کاملا) خوشحال شدند (و دل به آنها بستند) ؛ ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم ) )) . 📝نکته ها : ☑️الف - معنای (فَما فَوْقَها) : در این که منظور از کلمه (فَما فَوْقَها) چیست ؟ مفسران دو گونه تفسیر کرده اند : گروهی گفته اند منظور ((بالاتر از آن در کوچکی )) است ، زیرا آیه در مقام بیان کوچکی مثال است و برتری از این نظر می باشد . بنا بر این معنای آیه چنین خواهد بود : (( (خداوند از مثال زدن ) به پشه و کوچک تر از آن (همانند بال پشه ) شرم ندارد)) . ▫️چنانکه از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((إِنَّ الدُّنْیا لا تَعْدِلُ عِنْدَ اللّهِ بِجَناحِ بَعُوضَةٍ ؛ دنیا در نزد خدا به اندازه بال پشه ای ارزش ندارد)) . ▫️در حدیثی دیگر پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می فرماید : ((لَوْ کانَتِ الدُّنْیاتَعْدِلُ عِنْدَاللّه جَناحَ بَعُوضَةٍ ما سقی کافِراً مِنْها شَرْبَةَ ماءٍ ؛ اگر دنیا پیش خدا به اندازه بال پشه ارزش می داشت ، هرگز به کافران قطره ای آب نمی داد)) . ▫️بعضی دیگر گفته اند : مراد ((بالاتر از نظر بزرگی )) است . در این صورت ، جمله (فما فوقها) به معنای ((مازاد علیها)) است ؛ یعنی خداوند از مثل به موجود کوچکی همچون پشه ابا ندارد ، چه رسد به موجود بزرگتر از آن مانند مگس و عنکبوت . خلاصه این که خداوند متعال برای ارشاد بندگان ، هم به موجودات کوچک مثال می زند و هم به مخلوقات بزرگ ؛ هر کدام بر طبق مقتضای حال و به تناسب موضوع . 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل چهارم 📜انسان با قرآن مي‌تواند توفيق دست‌يابي به درجاتي از نبوت را داشته باشد. ▫️قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِي السِّرِّ وَ العَلَانِيَةِ لَحَامِلُ القُرآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِي السِّرِّ وَ العَلَانِيَةِ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّومِ لَحَامِلُ القُرآنِ ثُمَّ نَادَى بِأَعلَى صَوتِهِ يَا حَامِلَ القُرآنِ تَوَاضَع بِهِ يَرفَعكَ الله وَ لَا تَعَزَّز بِهِ فَيُذِلَّكَ الله يَا حَامِلَ القُرآنِ تَزَيَّن بِهِ لله يُزَيِّنكَ الله بِهِ وَ لَا تَزَيَّن بِهِ لِلنَّاسِ فَيَشِينَكَ الله بِهِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فَكَأَنَّمَا أُدرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَينَ جَنبَيهِ وَ لَكِنَّهُ لَا يُوحَى إِلَيهِ وَ مَن جَمَعَ القُرآنَ فَنَولُهُ لَا يَجهَلُ مَعَ مَن يَجهَلُ عَلَيهِ وَ لَا يَغضَبُ فِيمَن يَغضَبُ عَلَيهِ وَ لَا يَحِدُّ فِيمَن يَحِدُّ وَ لَكِنَّهُ يَعفُو وَ يَصفَحُ وَ يَغفِرُ وَ يَحلُمُ لِتَعظِيمِ القُرآنِ وَ مَن أُوتِيَ القُرآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ النَّاسِ أُوتِيَ أَفضَلَ مِمَّا أُوتِيَ فَقَد عَظَّمَ مَا حَقَّرَ الله وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ الله‏ ▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سزاوارترين مردم به ترس از خدا در نهان و عيان، داراى علم به قرآن (حامل قرآن) است و راستى كه سزاوارترين مردم در نهان و عيان به نماز خواندن و روزه گرفتن، حامل قرآن است، سپس با صوتي بلند خطاب كرد: اى حامل قرآن! به وسيله آن، تواضع پيشه كن تا خدايت بالا برد و آن را وسيله عزّت‏طلبى و تكبّر مساز که خدا خوارت كند، اى حامل قرآن! خود را با آن براى خدا بياراى تا خدا تو را بيارايد و خود را بدان براى مردم مياراى که خدا بدو تو را زشت کند، هر كه قرآن را ختم كند گويا نبوّت را در دل خود جاى داده است ولى نه به وسيله وحى؛ و هر كه قرآن را جمع كند و آن را درك كند، در برابر كسى كه با او نادانى كند، بردبار باشد و در برابر هر كه به او خشم كند، شكيبا باشد و خشم نكند و در برابر هر كه به او تندى كند، تند نشود ولى بگذرد و چشم پوشد و بيامرزد و بردبار باشد به خاطر تعظيم قرآن و هر كه قرآن بدو داده شده است و گمان برد به كسى بهترِ او داده شده، هر آينه‏ آنچه را خدا كوچك شمرده، بزرگ دانسته و آنچه را خدا بزرگ دانسته، كوچك شمرده است. ⏪وقتی این روایت را خواندم ☑️فهمیدم با خواندن قرآن بایستی تواضع ام افزایش یابد. ☑️عمل به قرآن مرا در برابر نادانی ها و بی احترامی ها شکیبا می کند. ☑️قرآن مرا به نبوت نزدیک می کند. ☑️باید بیشتر به این نکته توجه کنم که قرآن عطایی بسیار عظیم است. عطایی بالاتر از آن نیست. ☑️چطور وقتی کسی پدری قدرتمند دارد، دلش فارغ از تمام غم هاست؛ من نیز با داشتن قرآن دلم فارغ از تمام کاستی هاست. 👈🏾شما نیز از یافته های خود بعد از خواندن روایت بگویید: 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (12) 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز علي (عليه‌السلام): اميرمؤمنان (عليه‌السلام) هنگام نماز به گونه اي بود كه گويا همانند ستون يا بناي بي حركت مي ايستاد و در ركوع و سجود همانند كسي كه پرنده بر سرش نشسته است، آرام بود. ▫️ هيچ كس جز علي بن ابي طالب و سيدالساجدين (عليهماالسلام) نمي توانست با نماز خود نماز رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم را ترسيم كند: عن علي (عليه‌السلام) أنّه كان إذا دخل الصلاة كان كأنّه بناءٌ ثابتٌ أو عمودٌ قائمٌ لايتحرّك و كان ربّما ركع أو سجد فيقع الطير عليه و لم يطق أحدٌ أن يحكي صلاة رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم إلاّ علي بن أبي طالب و عليّ بن الحسين (عليهماالسلام)[ دعائم الاسلام، ج 1، ص 208؛ بحار الانوار، ج 81، ص 265.]، ▫️چنان كه گفته اند: هنگام نماز مي لرزيد و رنگش تغيير مي كرد و وقتي از علت آن مي پرسيدند، مي فرمود: وقت اداي امانتي فرارسيد كه خداوند آن را بر آسمان ها و زمين عرضه كرد... : كان علي بن أبي طالب (عليه‌السلام) إذا حضر وقت الصلاة يتزلزل و يتلوّن فيقال له: ما لك يا أميرالمؤمنين؟ فيقول: جاء وقت أمانة الله التي عرضها علي السماوات و الأرض فأبين أن يحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان؛ فلا أدري اُحسن أداء ما حمّلتُ أم لا. [بحار الانوار، ج 81، ص 248.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بدگمانی به خدا و خلق 56.mp3
6.66M
(56) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼بد گمانی به خدا و خلق 🕑 زمان:55دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسرا: پایگاه اطلاع رسانی اسرا: مراسم رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، روز پنج شنبه با حضور ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و جمعی از معاونین و مدیران بنیاد برگزار گردید. مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، شامل: 229 جلدکتاب در موضوعات : تفسیر قرآن کریم ، فقه و اصول، تحریر نهج البلاغه ، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است . از جمله امکانات این نرم افزار امکان حاشیه نویسی، مدیریت حاشیه ها، یادداشت برداری، ذخیره سازی یادداشت در فضای ابری و موتور جستجوی متن قدرتمند را می توان نام برد. همچنین مشخصات كتاب با پاورقی‌ها و عنوان‌بندی در این نرم افزار به صورت استاندارد و همانند کتاب چاپی پیاده‌سازی شده‌است تا محقق راحت تر بتواند به آنها رفرنس تحقیقاتی بدهد. انشاء الله به زودی این نرم افزار وارد بازار خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢غدیر نگاهبان اصل دین خدا سيدناالاستاد مرحوم علامه طباطبايي را غريق رحمت کند! ايشان بارها مي‌فرمود که اين اُسدالغابة فی معرفه الصحابه و غير اُسد الغابة، حداقل هفت هزار نفر ـ بيش از اينها هستند ـ اصحاب را شناسايي کردند که اينها خدمت پيغمبر*صلي الله عليه و آله و سلم* رسيدند، حالا يا يک روز يا تمام عمر؛ اين هفت هزار نفر يک طرف، وجود مبارک حضرت امير يک طرف! بعضي‌ها عمري با پيغمبر بودند! سخناني، خطبه‌اي، بياني يا حديثي که بتواند معادل گوشه‌اي از سخنان حضرت امير باشد ندارند، اين يک نفر در برابر آن هفت هزار نفر آمده و گفته =سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي‌=،(شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد، ج12، ص202.)هيچ‌کسي اين جرأت را مي‌کند؟! می‌فرمايد هر چه از من مي‌خواهيد بپرسيد، اين حافظ دين است! بالاخره آدم چه قدر عالم است؟ چه قدر مي‌تواند از غيب خبر بدهد؟ با شهامت در برابر دوست و دشمن! بعضي‌ها خواستند تقليداً اين حرف را بزنند که زود رسوا شدند، اين‌چنين کسي زير آسمان فقط علي است! بگويد هر چه از من بخواهيد من بلدم! =سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْض‌=، اين است که دين را نگه مي‌دارد! =اليوم= هم ديگران به برکت علي*سلام الله عليه* متديّن‌ هستند، حالا نمي‌دانند که دين از کجا به اينها رسيده است. بنابراين اگر خدا دارد که اجر رسالت اين است و اگر در آيه 67 =مائده= دارد که اگر غدير نبود اصل دين نبود، کاملاً حق است.(تفسیر سوره شوری جلسه 23) آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۶ ـ ۴۵ 📌نزاع و الی باید صفات زیر را در خود ایجاد کند: ۱ – در مقابل پابرجا و دارای باشد. ۲ – بسیار به یاد باشد. ۳ – مطیع و رسولش باشد. ۴ – با دعوی و نکند که آبروی خود را در مقابل ببرد. ۵ – و باشد زیرا خدای تعالی کمک است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
راز آیه سوم سوره تحریم.pdf
804.2K
14 🔅🔅🔅 وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ ۖ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَٰذَا ۖ قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ.(آیه 3 سوره تحریم) وقتی پیغمبر با بعضی زنان خود (یعنی با حفصه راجع به ماریه یا راجع به ریاست ابوبکر و عمر) سخنی به راز گفت و آن زن (چون خیانت کرده و دیگری یعنی عایشه را) بر سرّ پیغمبر آگه ساخت و خدا به رسولش خبر داد او بر آن زن برخی را اظهار کرد و به رویش آورد و برخی را پرده‌داری نمود و اظهار نکرد؛ چون او را از افشاء آن سرّ آگاه ساخت آن زن گفت: رسولا، تو را که واقف ساخت (که من سرّ تو بر کسی فاش کرده‌ام)؟ رسول گفت: مرا خدای دانای آگاه خبر داد. 💢 موضوع: نقد و بررسی شان نزول آیه سوم سوره تحریم(رازی که فاش شد!) 🍀🍀🍀 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(88) 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️7- تنافى نزاهت از ريب با تحريف خداوند، قرآن كريم را به نزاهت از ريب(شک و تردید) و نيز به عنوان سبب هدايت ستوده است و هر يك از اين اوصاف براى قرآن مجيد بالفعل ثابت است. از اين رو شايد بتوان گفت اين كتاب از گزند هر گونه تحريف، مانند زياده يا نقص ‍ محفوظ است ؛ زيرا كتاب مُحرَّف، جايگاه ريب است، نه منزه از آن و خود نيازمند به هدايت است، نه آن كه هادى ديگران باشد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(32) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 📌 1.استمرار و مداومت وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (51/قصص) ترجمه: ما آيات قرآن را يكى پس از ديگرى براى آنان آورديم شايد متذكّر شوند! ◽ «لَقَدْ وَصَّلْنا»: ارتباط دادیم و متّصل کردیم. یکی بعد از دیگری را فرو فرستادیم. اندک اندک و پیاپی نازل نمودیم و به هم پیوند دادیم ◽ كلمه «وَصَّلْنا» از «وصل»، به معناى ارتباط دادن و متّصل كردن است. مراد از اين اتّصال يا پى در پى بودن تذكّرات است و يا هماهنگى و هم‏سويى مطالبى كه ارائه مى‏شود. ☑ تکرار و گوشزد کردن پى درپى رهنمودها، روش تعلیم و تربیت قرآن است. ⏪ از سنّت‏هاى خداوند، هدايت انسان‏هاست كه لحظه ‏اى قطع نمى ‏شود «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏» و از طريق آيات الهى، انبيا و اوصيا عليهم السلام و علماى دين، تداوم مى ‏يابد «وَصَّلْنا لَهُمُ» و چنانچه منطقه‏ اى به اين هدايت الهى دسترسى نداشت، مى ‏بايست گروهى از آن منطقه كوچ كرده و با تفقّه در دين، مردم را از آن بهره‏مند سازند. تفسیر نور ج9ص70 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom