✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 31 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 32
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 ما نيازهايي داريم که بايد از جاهاي ديگر بفهميم و قرآن آنها را بيان نکرده است، بلكه فرمان داده كه برويد از پيغمبر بپرسيد. بنابراين، ما نبايد توقع داشته باشيم که همه چيز را از قرآن بفهميم. اگر رواياتي آمد که مجملاتي از قرآن را تفصيل داد و مثلاً گفت نماز چند رکعت است و چطور بايد بخوانند، اين بدان معنا نيست که ما براي تفسير «صلوة» احتياج به روايت داريم. معناي صلوه معلوم است. اصل اين که آدم در پيشگاه الهي نيايش کند: «و اوصاني بالصلوه و الزکوه ما دمت حيا»[23]. معناي صلوه همين نمازي نيست که ما مي خوانيم زيرا اين يکي از مصاديق آن است.
📁 از قول حضرت عيسي نقل كرده که «اوصاني بالصلوه». پس مقصود نماز ما نبوده است، زيرا هنوز قرآني نازل نشده و فاتحه الکتابي نبوده است. معناي لغوي صلوه يکي است، چه براي حضرت عيسي و چه براي ما؛ اما نماز براي ما يک ويژگي هاي خاصي دارد که پيغمبر اکرم و ائمه اطهار بايد بيان کنند كه آن تفسير صلوه نيست بلكه تبيين احکام صلوه است: «لتبين للناس ما نزّل اليهم»[24].
📁 نبايد توقع داشته باشيم كه قرآن هر جا مي گويد صلوه، بگويد چند رکعت است و چطور بخوانيد! اين همان را مي گويد که عيسي گفت «و اوصاني بالصلوه» يا به موسي فرمود «و اقم الصلوه لذکري»[25]. معنا همان معناست و روشن هم هست، اما ويژگي هايي در دين اسلام براي نماز تشريع شده است كه آيه در مقام بيان آن نيست. اين بدان معنا نيست که ما براي تفسير «صلوه» احتياج به روايت داريم. زيرا تفسير صلوه روشن است و غير مسلمان ها هم معناي آن را مي فهمند. اما تفصيل احکام صلوه را در مقام بيانش نيست و نخواسته در اينجا بيان کند.
📁 اما مسأله بطون و تأويل اصلاً ربطي به تفسير ندارد. بحث از اينکه تأويل چيست، خود يک بحث تفسيري است که کلمه «تأويل» که در قرآن آمده به چه معناست؟ اين يکي از مصاديق آياتي است که بايد با روش صحيح تفسير بيان کنيم.
⏮...ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#رمضان
#حب_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سرّ پرستش
🔸 هر عبادت یک ظاهری دارد که احکام واجب را ترسیم می کند و یک باطنی دارد که اراده و نیت آن باطن را ترسیم می نماید و قرآن کریم هم ما را به ظواهر عبادات دعوت فرمود و هم ما را به اسرار عبادات آشنا کرده است. در جریان روزه گرفتن همان طوری که اصل روزه گرفتن و ماه روزه گرفتن و چه ساعتی روزه شروع می شود و به چه ساعتی ختم می شود همهٴ این خصوصیات را قرآن کریم تبیین کرد، فرمود: ﴿مَن شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[1] اگر کسی شاهد و حاضر در ماه مبارک رمضان بود باید روزه بگیرد، اگر فرمود ﴿ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیلِ﴾[2] تا شب روزه بگیریم، اگر آغاز روزه را هم به این صورت بیان فرمود ﴿حَتَّی یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ﴾[3] اگر أسود و ابیض را یعنی روشن شدن افق را آغاز روزه معرفی کرد، سرّ روزه گرفتن را هم فرمود که ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[4] و ﴿لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾؛[5] روزه بگیرید برای اینکه تقوا پیدا کنید تقوا را هم که مدار کرامت می داند، باطن روزه گرفتن انسان را کریم می کند و کرامت همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید از اوصاف برجستهٴ فرشتگان است، فرشته مکرم است، کریم است.
🔸 کریم غیر از کبیر است، کریم غیر از عظیم است، کریم غیر از محترم است، در فارسی ما لفظی ظاهراً نداریم که کریم و کرامت را معنا کند. کرامت بزرگی نیست، کرامت عظمت نیست، کرامت محترم بودن نیست؛ آن وصف ممتاز و برجسته ای که ما اگر بخواهیم او را تبیین کنیم ناچاریم از چند کلمه استفاده کنیم تا آن را بیان کنیم آن کرامت است که مخصوص فرشتگان است. در قرآن به ما فرمود روزه بگیرید تا کریم بشوید؛ یعنی تا با تقوا بشویم که تقوا محور کرامت است. فرشتگان کریم اند آن گاه انسان کریم گناه نمی کند، برای اینکه با کرامت او سازگار نیست، نه برای اینکه جهنم می رود! نه برای اینکه بهشت برود! برای اینکه انسان است، چون انسان است گناه نمی کند!
🔸 امام ششم (سلام الله علیه) ما که خدا را عبادت می کنیم چون خدا را دوست داریم «وَ هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُ»[6] فرمود اینکه ما خدا را عبادت می کنیم چون دوست اوییم و این جزء اسراری است که هر کسی به آن اسرار دسترسی پیدا نمی کند. همان طوری که باطن قرآن در کتاب مکنون است ﴿لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾،[7] پرستش دوستانه هم این چنین است؛ یعنی مقدور هر کس نیست که انسان دوست عبادت باشد و معبود را دوست داشته باشد.
[1]. سوره بقره, آیه185.
[2]. سوره بقره, آیه187.
[3]. سوره بقره, آیه187.
[4]. سوره بقره, آیه183.
[5]. سوره آل عمران, آیه200.
[6]. المحاسن برقی، ج1، ص263.
[7]. سوره واقعه, آیه79.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 6
تاریخ: 1363
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۲) _ اشتراکات مادی انسان با حیوان
ذات اقدس اله وقتی می خواهد افراد #متمکن و کسانی که متکاثرند و نه #کوثر دار، #وضع_مالی شان خوب است، به فکر #خوردن و #خوابیدن هستند، از این گونه مواد بخواهد نام ببرد؛ غالباً اینها را در کنار #حیوانات ذکر می کند؛ می فرماید: ما باران فرستادیم، آفتاب فرستادیم، کشاورزی به شما دادیم؛ (مَتاعاً لَکُم وَ لِاَنعامِکُم)، منتها اینها حالی شان نمی شود! فرمود: یک قدری خودتان بخورید، یک قدری به اسب هایتان بدهید. آنجا که سخن از #علم و #معرفت است، #علما و #فرشته ها مطرح اند؛ آنجا که سخن از خوردن است، اینها و #دام مطرح اند. (مَتاعاً لَکُم وَ لِاَنعامِکُم)، یک آیه؛ (کُلُوا وَ ارعَوا اَنعامَکُم)، #آیه دیگر. خودتان یک قدری بخورید، یک قدری هم به این اسب ها بدهید، یک قدری هم به این گاوها بدهید. این باید بفهمد که اینجا چه خبر است!! 🔶️ ر.ک سوره نازعات / آیه ۳۳ ، سوره عبس / آیه ۳۲ و سوره طه / آیه ۵۴
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ اسفند ۱۳۸۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#تکاثر
@rahighemakhtoom
✅قرآن از خدا سخن ميگويد تا به انسان بفهماند كه تمام هستياش تحت اراده و نظارت او قرار دارد و بداند كه چگونه بايد عمل كند. از آخرت سخن ميگويد تا خاطر نشان كند كه آيندهاش چگونه رقم ميخورد. از طبيعت سخن ميگويد تا بفهماند كه چگونه با اين بستر زندگياش تعامل برقرار كند و از آن استفاده علمي و عملي ببرد. از تاريخ سخن ميگويد تا به گذشتهاش نگاه كند و از آن درس زندگي رستگارانه بگيرد.
✅بنابراين بيان حقايق گوناگون از سوي قرآن و روايات هدفي جز بيدار نگاه داشتن قلب انسان و حفظ گرايش حقجويي و حقطلبي آن كه بخش نخست راهكار تزكيه است، ندارد.
امام موسی صدر
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۲
سوره هود
۱-اگر میخواهی از مواهب زندگی این دنیا بهره مند شوی، کلید آن استغفار و توبه است (۳)
۲-وقتی انسان نعمتی دارد و از او گرفته میشود نا امید و ناسپاس میشود،
وقتی مشکلی دارد و حل میشود ،مغرور و فخر فروش میشود ،
این بحرانها را با صبر و رفتار مناسب باید مدیریت کرد(۹-۱۰-۱۱)
۳-اگر دنبال زندگی دنیا و زینتهلی آن باشی،خدا نتیجه اعمالت را بطور کامل در همین دنیا میدهد ،ولی در آخرت سهمت فقط آتش است(۱۵-۱۶)
۴- در طوفان زندگی سوار کشتی خدا شو ،حتی اگر شناگر ماهری باشی و بخواهی به قله فرار کنی،موج امانت نمیدهد( ۴۳)
۵- سوار کشتی مهدی(ع) شو و با کافران مباش(۴۲)
۶- بندگی خدا مهم است ،پسر نوح هم باشی و گنهکار ،تزد خدا مردودی(۴۶)
۷- از خدا عالمانه و عاقلانه حاجت بخواه (۴۶)
۸- برکت و قدرت میخواهی؟ کلیدش استغفار و توبه است(۵۲)
۹- تقلید کور کورانه نکن که نتیجه آن تردید در حکم الهی است (۶۲)
۱۰-از امر خدا تعجب نکن،رحمت و برکاتش وسیع است،همو که در پیری به ابراهیم ،فرزند داد(۷۳)
۱۱- وقتی در جامعه حلال وجود دارد ،چرا انسان دنبال حرام برود؟(۷۸)
۱۲-در معامله پیمانه و کیل را کم نکن و دست به کم فروشی نزن(۸۵)
۱۳- بر اشیا و اجناس مردم عیب نگذار و از حق آنان کم نکن(۸۵)
۱۴- اگر ایمان داشته باشی، سرمایه حلال که خدا باقی گذاشته برایت بهتر است(۸۶)
۱۵- اگر ایمان داشته باشی،برای رسیدن به خواسته هایت امام زمان علیه السلام کافی است (۸۶)
۱۶-اگر دلیل آشکاری از خدا داشته باشی
و رزق خوبی به تو داده باشد آیا میتوانی بر خلاف فرمانش رفتار کنی؟(۸۸)
۱۷-توفیقات تو فقط دست خداست(۸۸)
۱۸- جز اصلاح تا آنجا که توان داری دنبال چیز دیگر نباش(۸۸)
۱۹-در باطل بودن تمام معبود های پوشالی غیر خدا تردید نداشته باش (۱۰۹)
۲۰-همانگونه که خدا فرمان داده استقامت کن و طغیان نکن(۱۱۲)
۲۱-به انسان های ظالم تکیه نکن ، چون گرفتار آتش میشوی (۱۱۳)
۲۲-دو طرف روز و اوایل شب نماز را اقامه کن چون خوبی ها ، بدی ها و آثار آن را از بین میبرد(۱۱۴)
۲۳-در همه امور شکیبا باش خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد(۱۱۵)
۲۴-اگر میخواهی قلبت آرام و اراده ات قوی شود قصه های قرآن را بخوان(۱۲۰)
سوره یوسف
۲۵-مشکل داری به پدرت بگو(۴)
۲۶-راز نگه دار باش (۵)
۲۷-هنگام صحبت با پدر و فرزند عاطفی صدا بزن(۵)
۲۸-قدر سرمایه هایت را بدان، اگر قدر ندانی یوسف را هم به بهای اندک میفروشی(۲۰)
۲۹-هنگام گرفتاری در صحنه گناه به خدا پناه ببر ، به صاحب نعمتت خیانت نکن و بدان که ظالم رستگار نمی شود (۲۳)
۳۰-از تمام فرصت های زندگیت برای هدایت دیگران استفاده کن(۳۷٬۳۸)
۳۱-هر وقت امام زمان علیه السلام را فراموش کردی بدان که شیطان امام را از خاطر تو برده است(۴۲)
۳۲-مانند یوسف مشکل همه را حل کن حتی اگر به تو ظلم شده(۴۷)
@feiz114
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(113)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ راه نور و راهيان نوراني
📐نمازگزار در اين بخش از سورهي حمد ضمن اين كه توفيق نگهباني و نگهداري يافته هاي پيشين را مي طلبد، وصول به مراتب برتر، از جمله شهود باطن عالم و حقيقت و درون گناه را مي طلبد. اين هدايت و شهود در برابر «عمي» و كوري باطن است. هدايت نه تنها «دانش دل» بلكه «بينش دل» است و مهتدي كسي است كه نه تنها حق را «بداند» بلكه آن را «ببيند».
📃قرآن كريم دانشي را هدايت مي داند كه به بينش منتهي گردد و به بار عمل بنشيند وگرنه دانشمند فاقد بينش، مبتلاي به نوعي كوري است.
📃خداي سبحان دربارهي قوم «ثمود» مي فرمايد: آنان را راهنمايي كرديم، ولي آنان كوري را بر هدايت ترجيح دادند: (وأما ثمود فهديناهم فاستحبّوا العمي علي الهدي)[ سورهي فصّلت، آيهي 17.]. بنابراين، كسي كه تنها، حق را مي داند اما نه آن را مي بيند و نه راهي را طي مي كند كور است و اين، كوري دل و چشم سِرّ است، نه نابينايي چشم سَرْ: (لا تعمي الأبصار ولكن تعمي القلوب التي في الصّدور) [سورهي حج، آيهي 46.]و آنان كه كوري را بر هدايت ترجيح دادند به «عذاب ذلّت» گرفتار مي شوند: (فأخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون) [سورهي فصّلت، آيهي 17.]و «عذاب ذلّت» عذابي معنوي است كه قلب و روح را مي گدازد و بدتر از عذاب جسماني است كه با بدن سروكار دارد: (كلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سورهي نساء، آيهي 56.].پس هدايت، نور باطن و ضلالت كوري باطن است و (اهدنا الصّراط المستقيم) درخواست بينش از خداي سبحان است.
📃انسان در برابر اموري كه حقيقت آنها برايش به خوبي مكشوف و آشكار است، مانند خودسوزي و خوردن سمّ، مصون نسبي است و اولياي الهي كه همهي گناهان را اين گونه بي پرده مي بينند، معصوم مطلقند. با چنين بينشي انسان هر گناهي را آتش سوزان و سمّ كشنده ديده، از آن مي پرهيزد و جايگاه اين بينشِ عميق، قلب مجرد است، نه چشم مادّي ظاهر. اگر انسان باطن گناه را كه سخت نفرت انگيز است با بصيرت درون ببيند و به شهود دريابد، از گناه آن گونه منزجر مي شود كه از لجن گنديده و بدبو متنفّر است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(114)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ راه نور و راهيان نوراني
📐مؤمنان و صالحاني كه از نور هدايت تكويني بهره مند شدند، هم در دنيا نوراني هستند و هم در آخرت؛ قرآن كريم دربارهي دنيايشان مي فرمايد: (وجعلنا له نوراً يمشي به في النّاس) [سورهي انعام، آيهي 122.]، (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنتَ تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا) [سورهي شوري، آيهي 52.]و اين نور ثمرهي علوم حصولي نيست؛ زيرا بسياري از منحرفان نيز از علوم حصولي بهره مندند، ولي مؤمن با اين نور هم خود به خوبي مي بيند و هم به جامعه انساني بينش مي دهد. دربارهي آخرت آنان نيز مي فرمايد: (نورهم يسعي بين أيديهم وبأيمانهم) [سورهي تحريم، آيهي 8.]؛ نور مؤمنان بهشتي هم پيشاپيش آنان مي دود و هم اطرافشان را روشن مي كند.
📝تذكّر:
هدف نهايي و اصلي رسالت رسولان خارج كردن انسانها از تاريكيها و نوراني كردن آنان است: (كتاب أنزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور بإذن ربّهم إلي صراط العزيز الحميد) [سورهي ابراهيم، آيهي 1]، و «قيام به قسط» كه در آيهي كريمهي (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط) [سورهي حديد، آيهي 25.]آمده است، هدفي است متوسط، نه نهايي. نوري كه رسيدن به آن، هدف نهايي رسالت است، در آغاز، نور هدايت تشريعي و سپس نور هدايت تكويني است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(115)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅معيّت خدا با سالكان صراط
📃قرآن كريم دربارهي مجاهدان راه خدا، هم اين حقيقت را بيان مي كند كه خداوند نيازي به مجاهدت آنان ندارد و اين انسان است كه از جهاد خود بهره مي برد: (ومن جاهد فإنما يجاهد لنفسه إن الله لغنّي عن العالمين) [سورهي عنكبوت، آيهي 6.]و هم به آنان وعدهي هدايت تكويني و «همراهي ويژه»اي مي دهد: (والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا وإن الله لمع المحسنين)[ سورهي عنكبوت، آيهي 69.]. خداي سبحان كه صاحب راه است «سبلنا» لحظه به لحظه از راهيان دستگيري مي كند؛ زيرا همواره با آنان است.
📃خداي سبحان دو گونه معيت دارد: يكي معيّت قيوميّهي مطلق كه همه كس و همه چيز را زير پوشش دارد: (وهو معكم أينما كنتم) [سورهي حديد، آيهي 4.]و محصول آن نيز هدايتي عمومي و فراگير است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي ء خلقه ثمّ هدي)[ سورهي طه، آيهي 50.]. وديگري معيّت خاص كه هدايت خاصي را به همراه دارد و هدايت خاص تكويني مورد بحث همان هدايت ويژه اي است كه محصول معيت خاص است: (إنّ الله مع الذين اتّقوا والذين هم محسنون)[ سورهي نحل، آيهي 128.]. معيت مطلق اختصاص به مؤمنان ندارد، بلكه براي تبهكاران نيز به صورت (إنّ ربّك لبالمرصاد) [سورهي فجر، آيهي 14.]ظهور مي كند.
📃درخواست هدايت در آيهي (اهدنا الصّراط المستقيم) مسئلت معيت و همراهي ويژه اي است كه خداي سبحان با محسنان و صالحان دارد و محصول آن همين هدايت خاص تكويني است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره غاشیه
📁 سوره غاشیه هشتاد و هشتمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نامهای قیامت است. این سوره با توصیفی از بهشت و دوزخ، از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن میگوید و انسانها را به تفکر در شگفتیهای آفرینش فرا میخواند. در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده اگر کسی سوره غاشیه را قرائت کند، خداوند در حسابرسی روز قیامت بر او آسان میگیرد.
📁 این سوره را غاشیه مینامند، زیرا در آغازِ آن از غاشیه سخن گفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نامهای قیامت است. انتخاب این نام برای قیامت به سبب آن است که حوادث وحشتناکش ناگهان همه را زیر پوشش خود قرار میدهد.
📁 سوره غاشیه جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول شصت و هشتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و هشتمین سوره است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوای نموداری کلی تفسیر سوره غاشیه
📁 سوره غاشیه با توصیفی از بهشت و نعمتهای آن و دوزخ و عذابهای آن شروع میشود. 🔹 سپس دربارۀ توحید و یگانگی خداوند سخن میگوید. 🔹 خداوند در این آیات به انسانها میگوید به شگفتیهای آفرینش توجه کنند؛ مانند شگفتی آفرینش شتر، آسمان، کوهها و زمین. اسرار و شگفتیهای این مخلوقات، انسان را به سوی آفریدگارشان راهنمایی میکند.🔹 سپس از نبوّت پیامبر اسلام سخن میگوید و به گوشهای از وظایف پیامبر(ص) اشاره میکند 🔹 و در پایان نیز کافران را با عذابهای خداوند تهدید میکند.🔹 در این سوره همچنین از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن گفته شده است.
📁 در برخی از روایات، درباره تفسیر و تأویل واژه «غاشیه» آمده است منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» این است که (در آخر الزمان و پس از قیام امام زمان) قائم آنان (دشمنان) را با شمشیر فرا میگیرد. در روایتی دیگر از امام صادق(ع)، منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» منافقینی معرفی شدهاند که دور امام (زمان) را میگیرند و نه همراهیشان به امام سودی میبخشد و نه عدم همراهی، آنان را بینیاز میکند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:نکته های کلی در باره سوره غاشیه
📁 در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده کسی که سوره غاشیه را قرائت کند خداوند در حسابرسی روز قیامت به او آسان میگیرد.
📁 از امام صادق(ع) نیز نقل شده هر کس در نمازهای واجب یا مستحب سوره غاشیه را بخواند و به این کار مداومت نماید خداوند به رحمت خود در دنیا و آخرت او را میپوشاند و در قیامت از عذاب دردناک آتش ایمن میدارد.
📁 در برخی روایات این خواص برای قرائت سوره غاشیه نقل شده است: موجب تسکین درد (اگر بر دندانی که درد میکند قرائت شود) و دفع ضررهای احتمالی غذا و سلامتی نوزاد در هنگام تولد.
📁 قرائت سوره غاشیه در رکعت دوم نماز صبح روزهای دوشنبه و پنج شنبه و نیز نماز عید فطر و عید قربان مستحب مؤکد است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 #خواب و #بيداري در ترازوی قرآن کریم
▪ ما ميخواهيم بفهميم انسانيم يا نه، زندهايم يا نه، خوابيم يا نه، ديوانهايم يا عاقل، ائمه(عليهم السلام) فرمودند خودتان را بر قرآن عرضه كنيد.
اين ترازوي معرفتي است از يك سو، ترازوي عملي هم هست از سوي ديگر ...
▪ تشخيص اينكه چه كسي انسان است چه كسي انسان نيست، چه كسي زنده است به حيات انساني، چه كسي زنده نيست، چه كسي سالم است چه كسي سالم نيست، چه كسي خواب است چه كسي خواب نيست، چه كسي مريض است چه كسي مريض نيست، چه كسي عاقل است چه كسي ديوانه است، اين كار آساني نيست.
🔸شما ميبينيد بسياري از مردم خيال ميكنند اين رباگيري، #هوش اقتصادي است... رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «الناس نيامٌ اذا ماتوا انتبهوا»، بسياري از مردم خواباند؛ خُب فرق بين خواب و بيداري چيست؟ ...
🔸خوابيده چه كسي است؟ #بيدار كيست؟ ما هم خواب را تجربه كرديم هم بيداري را، در عالَم خواب رؤياهايي داريم، باغ و راغي به ما ميدهند، اوضاعي داريم، وقتي بيدار شديم ميبينيم دست ما خالي است.
▪ خواب اين است كه انسان در مثال متّصل خودش، در حوزه خودش چيزهايي را مييابد وقتي بيدار شد ميبيند خبري از آنها نيست، اين معني خواب است ...
🔸اما آن خواب كه فرمود «الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»، انسان خيال ميكند كه عناويني دارد، القابي دارد، مالي دارد، فرزندي دارد، اينها دارايي اوست؛ عندالإحتضار ميفهمد دستش خالي است، هيچ كدام با او نيستند!، پس معلوم ميشود اين مدت خواب ميديد.
🔸خيال ميكرد اين عناوين و القاب و مال براي اوست؛ چيزي كه براي آدم است به همراه آدم ميآيد، اگر آدم را رها ميكند معلوم ميشود براي آدم نيست.
🔸پس ما بعضي از شبها كه در عالَم رؤيا اموري را ميبينيم صبح كه بلند شديم ميبينيم دست ما خالي است معناي خواب و بيداري براي ما روشن ميشود ... اكثري مردم خيال ميكنند القابي دارند، عناويني دارند، اموالي دارند، اولادي دارند (يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ)
▪ اينها را خيال ميكند كه با اوست؛ اينكه مال من، فرزند من، القاب من، مقام من، عندالإاحتضار ميبيند دستش خالي است، هيچ كدام از اينها او را همراهي نميكنند، معلوم ميشود تا حال خواب ميديد، اينها براي او نبودند.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات5 الی 8
🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom