eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
803 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانسنگ (113) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ راه نور و راهيان نوراني 📐نمازگزار در اين بخش از سوره‌ي حمد ضمن اين كه توفيق نگهباني و نگهداري يافته هاي پيشين را مي طلبد، وصول به مراتب برتر، از جمله شهود باطن عالم و حقيقت و درون گناه را مي طلبد. اين هدايت و شهود در برابر «عمي» و كوري باطن است. هدايت نه تنها «دانش دل» بلكه «بينش دل» است و مهتدي كسي است كه نه تنها حق را «بداند» بلكه آن را «ببيند». 📃قرآن كريم دانشي را هدايت مي داند كه به بينش منتهي گردد و به بار عمل بنشيند وگرنه دانشمند فاقد بينش، مبتلاي به نوعي كوري است. 📃خداي سبحان درباره‌ي قوم «ثمود» مي فرمايد: آنان را راهنمايي كرديم، ولي آنان كوري را بر هدايت ترجيح دادند: (وأما ثمود فهديناهم فاستحبّوا العمي علي الهدي)[ سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 17.]. بنابراين، كسي كه تنها، حق را مي داند اما نه آن را مي بيند و نه راهي را طي مي كند كور است و اين، كوري دل و چشم سِرّ است، نه نابينايي چشم سَرْ: (لا تعمي الأبصار ولكن تعمي القلوب التي في الصّدور) [سوره‌ي حج، آيه‌ي 46.]و آنان كه كوري را بر هدايت ترجيح دادند به «عذاب ذلّت» گرفتار مي شوند: (فأخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون) [سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 17.]و «عذاب ذلّت» عذابي معنوي است كه قلب و روح را مي گدازد و بدتر از عذاب جسماني است كه با بدن سروكار دارد: (كلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 56.].پس هدايت، نور باطن و ضلالت كوري باطن است و (اهدنا الصّراط المستقيم) درخواست بينش از خداي سبحان است. 📃انسان در برابر اموري كه حقيقت آنها برايش به خوبي مكشوف و آشكار است، مانند خودسوزي و خوردن سمّ، مصون نسبي است و اولياي الهي كه همه‌ي گناهان را اين گونه بي پرده مي بينند، معصوم مطلقند. با چنين بينشي انسان هر گناهي را آتش سوزان و سمّ كشنده ديده، از آن مي پرهيزد و جايگاه اين بينشِ عميق، قلب مجرد است، نه چشم مادّي ظاهر. اگر انسان باطن گناه را كه سخت نفرت انگيز است با بصيرت درون ببيند و به شهود دريابد، از گناه آن گونه منزجر مي شود كه از لجن گنديده و بدبو متنفّر است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (114) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ راه نور و راهيان نوراني 📐مؤمنان و صالحاني كه از نور هدايت تكويني بهره مند شدند، هم در دنيا نوراني هستند و هم در آخرت؛ قرآن كريم درباره‌ي دنيايشان مي فرمايد: (وجعلنا له نوراً يمشي به في النّاس) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 122.]، (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنتَ تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا) [سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]و اين نور ثمره‌ي علوم حصولي نيست؛ زيرا بسياري از منحرفان نيز از علوم حصولي بهره مندند، ولي مؤمن با اين نور هم خود به خوبي مي بيند و هم به جامعه انساني بينش مي دهد. درباره‌ي آخرت آنان نيز مي فرمايد: (نورهم يسعي بين أيديهم وبأيمانهم) [سوره‌ي تحريم، آيه‌ي 8.]؛ نور مؤمنان بهشتي هم پيشاپيش آنان مي دود و هم اطرافشان را روشن مي كند. 📝تذكّر: هدف نهايي و اصلي رسالت رسولان خارج كردن انسانها از تاريكيها و نوراني كردن آنان است: (كتاب أنزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور بإذن ربّهم إلي صراط العزيز الحميد) [سوره‌ي ابراهيم، آيه‌ي 1]، و «قيام به قسط» كه در آيه‌ي كريمه‌ي (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط) [سوره‌ي حديد، آيه‌ي 25.]آمده است، هدفي است متوسط، نه نهايي. نوري كه رسيدن به آن، هدف نهايي رسالت است، در آغاز، نور هدايت تشريعي و سپس نور هدايت تكويني است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (115) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅معيّت خدا با سالكان صراط 📃قرآن كريم درباره‌ي مجاهدان راه خدا، هم اين حقيقت را بيان مي كند كه خداوند نيازي به مجاهدت آنان ندارد و اين انسان است كه از جهاد خود بهره مي برد: (ومن جاهد فإنما يجاهد لنفسه إن الله لغنّي عن العالمين) [سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 6.]و هم به آنان وعده‌ي هدايت تكويني و «همراهي ويژه»اي مي دهد: (والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا وإن الله لمع المحسنين)[ سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 69.]. خداي سبحان كه صاحب راه است «سبلنا» لحظه به لحظه از راهيان دستگيري مي كند؛ زيرا همواره با آنان است. 📃خداي سبحان دو گونه معيت دارد: يكي معيّت قيوميّه‌ي مطلق كه همه كس و همه چيز را زير پوشش دارد: (وهو معكم أينما كنتم) [سوره‌ي حديد، آيه‌ي 4.]و محصول آن نيز هدايتي عمومي و فراگير است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي ء خلقه ثمّ هدي)[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 50.]. وديگري معيّت خاص كه هدايت خاصي را به همراه دارد و هدايت خاص تكويني مورد بحث همان هدايت ويژه اي است كه محصول معيت خاص است: (إنّ الله مع الذين اتّقوا والذين هم محسنون)[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 128.]. معيت مطلق اختصاص به مؤمنان ندارد، بلكه براي تبهكاران نيز به صورت (إنّ ربّك لبالمرصاد) [سوره‌ي فجر، آيه‌ي 14.]ظهور مي كند. 📃درخواست هدايت در آيه‌ي (اهدنا الصّراط المستقيم) مسئلت معيت و همراهي ويژه اي است كه خداي سبحان با محسنان و صالحان دارد و محصول آن همين هدايت خاص تكويني است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره غاشیه 📁 سوره غاشیه هشتاد و هشتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نام‌های قیامت است. این سوره با توصیفی از بهشت و دوزخ، از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن می‌گوید و انسان‌ها را به تفکر در شگفتی‌های آفرینش فرا می‌خواند. در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده اگر کسی سوره غاشیه را قرائت کند، خداوند در حسابرسی روز قیامت بر او آسان می‌گیرد. 📁 این سوره را غاشیه می‌نامند، زیرا در آغازِ آن از غاشیه سخن گفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نام‌های قیامت است. انتخاب این نام برای قیامت به سبب آن است که حوادث وحشتناکش ناگهان همه را زیر پوشش خود قرار می‌دهد. 📁 سوره غاشیه جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول شصت و هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و هشتمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:محتوای نموداری کلی تفسیر سوره غاشیه 📁 سوره غاشیه با توصیفی از بهشت و نعمت‌های آن و دوزخ و عذاب‌های آن شروع می‌شود. 🔹 سپس دربارۀ توحید و یگانگی خداوند سخن می‌گوید. 🔹 خداوند در این آیات به انسان‌ها می‌گوید به شگفتی‌های آفرینش توجه کنند؛ مانند شگفتی آفرینش شتر، آسمان، کوه‌ها و زمین. اسرار و شگفتی‌های این مخلوقات، انسان را به سوی آفریدگارشان راهنمایی می‌کند.🔹 سپس از نبوّت پیامبر اسلام سخن می‌گوید و به گوشه‌ای از وظایف پیامبر(ص) اشاره می‌کند 🔹 و در پایان نیز کافران را با عذاب‌های خداوند تهدید می‌کند.🔹 در این سوره همچنین از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن گفته شده است. 📁 در برخی از روایات، درباره تفسیر و تأویل واژه «غاشیه» آمده است منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» این است که (در آخر الزمان و پس از قیام امام زمان) قائم آنان (دشمنان) را با شمشیر فرا می‌گیرد. در روایتی دیگر از امام صادق(ع)، منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» منافقینی معرفی شده‌اند که دور امام (زمان) را می‌گیرند و نه همراهی‌شان به امام سودی می‌بخشد و نه عدم همراهی، آنان را بی‌نیاز می‌کند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:نکته های کلی در باره سوره غاشیه 📁 در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده کسی که سوره غاشیه را قرائت کند خداوند در حسابرسی روز قیامت به او آسان می‌گیرد. 📁 از امام صادق(ع) نیز نقل شده هر کس در نمازهای واجب یا مستحب سوره غاشیه را بخواند و به این کار مداومت نماید خداوند به رحمت خود در دنیا و آخرت او را می‌پوشاند و در قیامت از عذاب دردناک آتش ایمن می‌دارد. 📁 در برخی روایات این خواص برای قرائت سوره غاشیه نقل شده است: موجب تسکین درد (اگر بر دندانی که درد می‌کند قرائت شود) و دفع ضررهای احتمالی غذا و سلامتی نوزاد در هنگام تولد. 📁 قرائت سوره غاشیه در رکعت دوم نماز صبح روزهای دوشنبه و پنج شنبه و نیز نماز عید فطر و عید قربان مستحب مؤکد است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 و در ترازوی قرآن کریم ▪ ما مي‌خواهيم بفهميم انسانيم يا نه، زنده‌ايم يا نه، خوابيم يا نه، ديوانه‌ايم يا عاقل، ائمه(عليهم السلام) فرمودند خودتان را بر قرآن عرضه كنيد. اين ترازوي معرفتي است از يك سو، ترازوي عملي هم هست از سوي ديگر ... ▪ تشخيص اينكه چه كسي انسان است چه كسي انسان نيست، چه كسي زنده است به حيات انساني، چه كسي زنده نيست، چه كسي سالم است چه كسي سالم نيست، چه كسي خواب است چه كسي خواب نيست، چه كسي مريض است چه كسي مريض نيست، چه كسي عاقل است چه كسي ديوانه است، اين كار آساني نيست. 🔸شما مي‌بينيد بسياري از مردم خيال مي‌كنند اين رباگيري، اقتصادي است... رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «الناس نيامٌ اذا ماتوا انتبهوا»، بسياري از مردم خواب‌اند؛ خُب فرق بين خواب و بيداري چيست؟ ... 🔸خوابيده چه كسي است؟ كيست؟ ما هم خواب را تجربه كرديم هم بيداري را، در عالَم خواب رؤياهايي داريم، باغ و راغي به ما مي‌دهند، اوضاعي داريم، وقتي بيدار شديم مي‌بينيم دست ما خالي است. ▪ خواب اين است كه انسان در مثال متّصل خودش، در حوزه خودش چيزهايي را مي‌يابد وقتي بيدار شد مي‌بيند خبري از آنها نيست، اين معني خواب است ... 🔸اما آن خواب كه فرمود «الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»، انسان خيال مي‌كند كه عناويني دارد، القابي دارد، مالي دارد، فرزندي دارد، اينها دارايي اوست؛ عندالإحتضار مي‌فهمد دستش خالي است، هيچ كدام با او نيستند!، پس معلوم مي‌شود اين مدت خواب مي‌ديد. 🔸خيال مي‌كرد اين عناوين و القاب و مال براي اوست؛ چيزي كه براي آدم است به همراه آدم مي‌آيد، اگر آدم را رها مي‌كند معلوم مي‌شود براي آدم نيست. 🔸پس ما بعضي از شب‌ها كه در عالَم رؤيا اموري را مي‌بينيم صبح كه بلند شديم مي‌بينيم دست ما خالي است معناي خواب و بيداري براي ما روشن مي‌شود ... اكثري مردم خيال مي‌كنند القابي دارند، عناويني دارند، اموالي دارند، اولادي دارند (يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ) ▪ اينها را خيال مي‌كند كه با اوست؛ اينكه مال من، فرزند من، القاب من، مقام من، عندالإاحتضار مي‌بيند دستش خالي است، هيچ كدام از اينها او را همراهي نمي‌كنند، معلوم مي‌شود تا حال خواب مي‌ديد، اينها براي او نبودند. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات5 الی 8 🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 17.mp3
13M
39 📌واکاوی دعای 23 17 📁 دعای 23 : دعا برای تندرستی ( وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا سَأَلَ اللهَ الْعَافِیَةَ وَ شُکْرَهَا ) 📐 و از دعاهاى آن حضرت (ع) است چون از خداى تعالى تندرستى و بهبودى مى‏خواست و توفیق شکرگذارى بر عافیت مى‏طلبید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ . [1] خدایا درود بر محمد و آل او فرست و جامه عافیت در من پوشان که سراپاى مرا فراگیرد و مرا در حصار عافیت جاى ده و به عافیت گرامى دار و بى‏نیاز کن و بر من صدقه ده و مرا عافیت بخش، بستر عافیت براى من بگستر و آن را شایسته من گردان و میان من و عافیت در دنیا و آخرت جدائى میفکن‏ 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 39 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 17 📁 دعای 23 : دعا برای تندرستی ( وَ کَا
39 📌واکاوی دعای 23 17 ✔️نظام و ساختار جامع سلامت(در نظام تکوین و تشریع) وَ أَفْرِشْنِى عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِى عَافِيَتَكَ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِى الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ. خدایا! بگستران برای من عافیت خود را؛عافیتت چون فرشی زیر پایم پهن کن ،بگستران .و مرا شایسته عافیت خود قرار بده.مرا صلاحیتی عنایت فرما تا شایسته دریافت عافیت و آن ساختار و نظام جامع سلامت مادی و معنوی ؛دنیوی و اخروی باشم. و و میان من و درخت انبوه و تنومند و سایه گستر و پر ثمر عافیت در حیات کوتاه دنیا و حیات ماندگار پس از این دنیا جدایی مینداز. 📝نکته ها: ⏪1-اگر به جای «افرشنی»، «اَوسع لی» می گفت، باز به معنی «برای من بگستران» بود .انتخاب واژه فرش(اَفرشنی) نشان می دهد که منظور از گسترش و گستراندن عافیت در محیط زندگی است. ساختار جامعی از عافیت را می فرماید که شامل محیط فردی؛خانوادگی؛اجتماعی؛ محیط زیست طبیعی می شود. هم امور معنوی و هم امور مادی ؛هم عافیت روانی؛آبرویی حیثیتی(عافیت اعتماد و حفظ و گسترش سرمایه های اجتماعی)عافیت علمی ؛ هم عافیت دینی و هم عافیت بدنی به نحو عام بسط و گسترش عافیت در همه عرصه های زندگی را می رساند. ⏪2-دوقاعده وجود دارد که توجه به آن در فهم دقیق تر مطلب به ما کمک می کند الف- همه چیز غیر از خدا نسبی است .مطلق فقط خداست و صفات خداوند است ب- همه چیز غیر از خداوند آمیزه و آمیخته ای است از جنبه مثبت و منفی مقوله عافیت نیز از این دو قاعده مستثنی نیست هم نسبی است وهم دارای درجات است و در فاز آمیختگی مراتبی دارد. امام به ما می آموزند که هرچه از خدا می خواهید حد کامل و بی عیب و نقص آن را بخواهید. 📃تفاوت انسان های روزمره نگر و آرمان گرا انسان کوچک خواه نباشید که دچار عادت روزمرگی هستند .انسان های کوچک خواه و کم همت انسان های روز و لحظه خودشان هستند .این آدم ها نیازمندی خویش را از نیازمند می خواهد و انسان کمال طلب رشد یافته نیازمندی خود را از بی نیاز و غنی مطلق می طلبد. از خدایی که غنی حمید است انتم الفقراء الی الله والله هوالغنی الحمید از خدایی که والله واسع علیم است(تکرار در هفت جای قرآن) از خدایی که واسع حکیم است و کان الله واسعا حکیما از خدایی که درخواست کوچک و بزرگ برایش فرقی ندارد ⏪3-درخواست عافیت مطلق برای بشر ممکن نیست زیرا عافیتی که مرگ بشر را چاره کند وجود ندارد.اما عافیت کامل ؛خالص؛اصلاح شده امکان دارد.پس بگو و افرشنی عافیتک... عافیتی که گستره آن همه شئون و امور زندگی ام باشد 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
💠 سخنگوی قرآن 🔸 سخنگویان الهی مستمرّند. منظور از رُسل تنها كسی نیست كه بالاصاله رسالت خاص داشته باشد، آنها كه فاصله‌ های خاصّی را بین انبیا پر می ‌كردند، برخی از آنها امام معصوم بودند و رسالت اصطلاحی را نداشتند؛ بین هر پیغمبر و پیغمبر دیگر بسیاری از سخنگویان الهی جزء ائمه آن عصر بودند. بعد از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی أهل بیته آلاف التحیة و الثناء) چون حضرت ختمی نبوّت است، رسولی بعد از او نیست، نبی‌ دیگری بعد از او نیست، كتاب او باید كتاب «جامع ‌الكَلِم» باشد که تا روز قیامت این كتاب حرفی برای گفتن داشته باشد و كسانی هم باشند تا روز قیامت سخنگوی این كتاب آسمانی باشند. 🔸 قرآن از آن جهت كه «جامع ‌الكلم» است حرف آن تمام‌ شدنی نیست، بعد از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اهل بیت عصمت و طهارت این سِمت را دارند كه سخنگویان قرآن كریم باشند؛ شاهد صِدق این مطلب در بیان نورانی امیر المؤمنین هست که فرمود قرآن كلام خداست، سخن می ‌گوید «فَاسْتَنْطِقُوهُ‏»، او را به حرف در بیاورید، «وَ لَنْ ینْطِقَ» با شما حرف نمی‌ زند، «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ»؛[1] من سخنگوی خدا هستم، از طرف خدا قرآن را به حرف در می ‌آورم و معارف قرآن را استنباط می ‌كنم و به شما می ‌گویم، قرآن قول خداست و من سخنگوی خدا. 🔸 در تأیید این مطلب علوی سخن نورانی امام سجاد (صلوات الله و سلامه علیه) است كه در صحیفه سجادیه آنجا عرض كرد: خدایا! قرآن را نازل كردی، اگر این قرآن را بر كوه نازل می ‌كردی تحمل معارف قرآن برای كوه میسور نبود، ما می‌ خواهیم كاری كنیم و كاری انجام بدهیم كه از كوه ساخته نیست،[2] شما فرمودی: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛[3] كوه نمی ‌تواند بار معارف وحیانی قرآن را حمل كند، ما آماده‌ ایم برای حمل این معارف و كاری می ‌كنیم كه از كوه ساخته نیست؛ بعد این مطلب را در سه فصل خلاصه كرد و فرمود فصل اول حقایق قرآن بود كه به صورت وحی بر قلب مطهّر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نازل كردی، فصل دوم، معانی قرآن و احكام و حِكَم قرآن بود كه تفسیر آن را به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آموختی و او را مبین قرآن قرار دادی و چنین فرمودی: ﴿لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾،[4] بعد از اینكه مقصود خودت را در قرآن به پیغمبر فهماندی، آن پیغمبر از راه علم الهی مبین قرآن شد؛ در فصل سوم، حقایق قرآن، معارف قرآن، علوم وحیانی قرآن را به بركت آن حضرت و از مسیر وحی و نبوّت آن حضرت به ما الهام كردی، ما شدیم «مُلهَم»، این فصل را در بخش الهام فرا گرفتیم و كم كم سخنگوی قرآن شدیم. [1]. نهج البلاغه، خطبه158. [2]. الصحیفة السجادیه، دعای42؛ «... وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِی ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِی عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتِمَالِهِ». [3]. سوره حشر، آیه21. [4]. سوره نحل، آیه44. 📚 فرازی از پیام غدیر تاریخ: 1392/07/27 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۳) _ حریم دین مان را محافظت کنیم این داستان از جناب نقل شده است که عالم از بس است، اگر به حرف در بیاید می شود؛ از بس زیباست، از بس منظم است! اگر عالم اینقدر منظم است، اینقدر نغمه های دلپذیر دارد و ما می توانیم از همه اینها استفاده کنیم، مبادا خدای ناکرده مشکلی که پیش می آید، از دینمان کم بکنیم به نفع دنیا! مائیم و ابدیت ما. ممکن است از زید گله داشته باشیم، از عمرو گله داشته باشیم، هم می کنیم، بگوئیم و مانند آن؛ امّا هرگز به حرم امن ما راه ندهیم. فرمود: این دین شما چیزی نیست که از آن بکاهید، بخواهید مشکل دنیایتان را حل کنید! مبادا کسی از دین بکاهد برای اصلاح دنیای خودش. ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ @rahighemakhtoom
نکات جزء ۱۳ سوره یوسف ۱-خطر بزرگ نفس اماره را فقط با رحمت الهی برطرف کن( ۵۳ ) ۲-در به کارگیری نیرو بعد از شناخت، به او قدرت و مسئولیت بده (۵۴) ۳-توانمندی ها و توانایی های خود را به جامعه عرضه کن( ۵۵) ۴- از جایی که ضربه خوردی مواظب باش دوباره ضربه نخوری ( ۶۴) ۵- اگر به تو توهین کردند، در درون خود پنهان کن و آشکار نکن ( ۷۷ ) ۶-به خدا پناه ببر از اینکه کسی دیگری را جای دیگری مجازات کنی( ۷۹) ۷-در بن بست های زندگی وقتی که همه درها بسته است، به خدا امیدوار باش (۸۷ ) ۸-اگر کسی به تو بدی کرد او را سرزنش نکن( ۹۲) ۹-اگر کسی به تو برتری دارد برتری اش را بپذیر (۹۱ ) ۱۰- اگر در زندگی مشکل معنوی داری به پدر و مادرت پناه ببر تا برایت دعا کنند( ۹۷) ۱۱-از خدا عاقبت بخیر بخواه، آخرین درخواست یوسف از خدا عاقبت به خیری و بندگی صالح خدا بود( ۱۰۱) ۱۲- اگر می‌خواهی به راه خدا دعوت کنی با شناخت و بصیرت دعوت کن( ۱۰۸ ) ۱۳-از زندگی یوسف عبرت بگیر : --برادران، یوسف را در چاه انداختند، خدا او را به جاه رساند -- یوسف از زلیخا فرار کرد خداوند زلیخا را برده او کرد -- برادران او را در چاه انداختند، خداوند او را در خانه عزیز مصر جایگاه داد --از زنان مصری فرار کرده به زندان رفت ،خداوند او را در یک شب به تخت وزارت نشاند سوره رعد ۱۴-خدا سرنوشت ما را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود ما تغییر دهیم (۱۱ ) ۱۵-هنگام نزول رحمت( مثل شب قدر و حرم و ،،) به اندازه ظرفیت خود بهره می‌بریم، مانند باران که هنگام باریدن هر گودالی به اندازه گنجایش خودش آب می گیرد ،پس ظرفیتت را بالا ببر(۱۷) ۱۶-اگر دعوت خدا را قبول کنی به نیکی می رسی (۱۸ ) ۱۷-میخواهی خردمند را بشناسی؟ -وفای به عهد، عدم پیمان‌شکنی، صله رحم ،ترس از خدا، ترس از بدی حساب، صبر ، نماز، انفاق ،(۲۰-۲۱) ۱۸- در طلب رضایت پروردگار شکیبا باش( ۲۲) ۱۹-همیشه بانیکی کردن، بدی را دور کن (۲۲ ) ۲۰-زیاد شدن و کم شدن روزی دست خداست پس به زندگی دنیا شاد نشو، زندگی دنیا متاعی بیش نیست(۲۶ ) ۲۱-به یاد خدا باش ، تنها با یاد خدا دلت آرام می گیرد( ۲۸) سوره ابراهیم ۲۲- شکر کن خداوند به تو و نعمتت ظرفیت می‌دهد، ناسپاسی موجب عذاب شدید خداست (۷) ۲۳-هر چه بخواهی خدا به تو می دهد به شرطی که نعمت باشد (۳۴) ۲۴- سعی کن با خانواده اقامه کننده نماز باشی (۳۵) ۲۵- بگو:خدایا من و فرزندانم را برپا کننده نماز قرار بده و دعای مرا بپذیر( ۴۰) @feiz114