eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۱۸۵تا۱۸۷ استاد صادقی.mp3
7.91M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۵و۱۸۷(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌈 معرفی کتاب از منظر (ع) 🍃کتاب "قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام" تألیف آیت الله جوادی آملی در سال 1381 توسط دار الاسراء به چاپ رسیده و موضوعاتی مانند قرآن علمی و عینی، راه شناخت قرآن، موانع ، تفاوت تدبر در قرآن، تشویق قرآن به تحصیل برهان عقلی و دریافت شهود قلبی را از دیدگاه امام هشتم شیعیان مورد بررسی قرار داده است. 🍃متن اصلی کتاب به زبان عربی و با عنوان علی بن موسی الرضا و القرآن الحکیم بوده که توسط به فارسی ترجمه شده و آیت الله در پیشگفتار و معرفی اجمالی این کتاب فرموده اند: 🍃"این کتاب خلاصه اى است درباره ى قرآن حکیم در پیشگاه امام هشتم حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام تا بدین وسیله مقام منیع حضرت در پرتو نور قرآن کریم آشکار گردد و از طرفى معارف عالى قرآن حکیم با بیان این قرآن ناطق روشن گردد. چون سرچشمه و مسیر و مقصد آن دو یکى است ؛ همان گونه که آن دو همواره با حق همراهند و هرگز از یکدیگر جدا نمى شوند .🍀🍁🍀🍁 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 124.mp3
17.96M
۱۵۶ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم   از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در  و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام  را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا  برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۲۴ 🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 123 نهج البلاغه.mp3
8.86M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۳(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
🔰فرصت ها و پند روزگار بادِرِ الفُرصَةَ قبلَ أن تكونَ غُصّةً  فرصت را درياب، پيش از آنكه سبب اندوه شود. 🔅🔅🔅 قالْ وَ أَغفَلُ النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِ الدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال غافل‌ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسان‌ها بالخصوص به وجود می‌آید موعظه نگیرد، پند نگیرد، این [شخص] غافل است. چون پُر است این دنیا از موجبات پند. وَ سَکَنتُم فی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم این آیات کریمه‌ی قرآن به کسانی که به دولت و مقامی رسیدند تذکر می‌دهد که اینجایی که شما امروز نشسته‌اید، قبل از شما یک عده‌ی دیگری نشسته بودند، آنها رفتند، شما آمدید. این تبدّل حالات است. انسان باید از این تغییر مسیر تاریخ بشر، بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌ها در عالم پند بگیرد. پند هم انواع و اقسامی دارد؛ یعنی فقط این نیست که انسان احساس کند که این نعمت زوال‌پذیر است -این یکی از پندها است- اگر من و شما امروز نعمتی داریم، دیگرانی هم قبل از ما بودند که این نعمت را داشتند و از آنها گرفته شد. در سطح دنیا هم همین‌جور است؛ از من و شما هم این نعمت ممکن است گرفته بشود؛ تصور نکنیم [این نعمت] ابدی است، تصور نکنیم امضاشده و تضمین‌شده و قطعی است؛ این نعمت را بایستی با شکر الهی و ادای وظیفه‌ی نعمت حفظ کرد. 🔈گفتاری اخلاقی از امام خامنه ای ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ @rahighemakhtoom
🔰 در ابتدای سوره حمد می‌خوانیم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ: ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است». حال سوال این است که اگر حمد تنها مختص به پروردگار عالم است، آیا نباید از دیگران تشکر کرد، دیگران هر چند عمل درستی انجام دهند آیا مستحق حمد و ستایش نیستند؟ 🔰 پاسخ: در واقع این آیه، زبان تکوین را بیان می‌کند و می‌فرماید هر گونه حمد و ستایش و لو برای دیگران انجام شود، در واقع حمد و ستایش خداوند متعال است. این آیه در صدد بیان این نیست که تنها باید از خداوند متعال تشکر کرد و نسبت به غیر او بی‌اعتنا بود؛ بلکه بیان می‌کند که تنها خداوند متعال سزاوار حمد است، چون منشأ تمام خوبی‌ها و نیکی‌ها و زیبایی‌هاست. ✅ به عبارت دیگر هر انسانى كه سر چشمه خير و بركتى است، و هر پيامبر و رهبر الهى كه نور هدايت را در دل‌ها می‌پاشد، هر معلمى كه تعليم می‌دهد، هر شخص سخاوت‌مندى كه بخشش می‌كند، و هر طبيبى كه مرهمى بر زخم جان‌كاهى می‌نهد، چون همه اين مواهب در اصل از ناحيه ذات پاك او است، ستايش اين‌ها ستايشى براى او است؛ و نيز اگر خورشيد نورافشانى می‌كند، ابرها باران می‌بارند، و زمين بركاتش را به ما تحويل می‌دهد، اين‌ها نيز همه از ناحيه اوست، بنابراين؛ تمام حمدها به او بر می‌گردد. 🔶 دلیل دیگر این مطلب این است که برهان‌هاى عقلى بیان می‌کنند، معلول در ذاتش و در تمامى شئونش هیچ‌گونه استقلالی ندارد، و استقلالش تنها به خاطر علت است، و هر كمالى كه دارد سايه ايست از کمالات علتش، پس اگر براى حسن و جمال حقيقتى باشد، كمال آن، و استقلالش از آن خداى واجب الوجود متعال است. براى اين‌كه اوست علتى كه تمامى علل به او منتهى می‌شوند. ✳️ اصولا توصيف «اللَّه» در اين‌جا به «رَبِّ الْعالَمِينَ» در واقع از قبيل ذكر دليل بعد از بيان مدعا است، گويى كسى سؤال می‌پرسد چرا همه حمد‌ها مخصوص خدا است، در پاسخ گفته می‌شود: براى اين‌كه او پروردگار جهانيان است. 💠 در نتیجه: تشکر لسانی از دیگران مانعی ندارد، اما باید دقت داشت چون برگشت تمام خوبی‌ها و نیکی‌ها به خداوند متعال است، و هر خوبی به او برمی‌گردد، تنها او سزاوار حمد و ستایش است. به این معنا که باید بدانیم همه حمدها در واقع به او برمی‌گردد و تنها او منشأ خوبی‌هاست. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💢راهکار نزول باران رحمت الهی امام حسن علیه السلام: 🔰 لَو أنَّ النّاسَ سَمِعوا قَولَ اللّهِ عز و جل ورَسولِهِ؛ لَأَعطَتهُمُ السَّماءُ قَطرَها، وَالأَرضُ بَرَكَتَها، ولَمَا اختَلَفَ في هذِهِ الاُمَّةِ سَيفانِ، ولَأَكَلوها خَضراءَ خَضِرَةً إلى يَومِ القِيامَةِ. 🔰اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مى‌گرفتند، آسمانْ باران خويش را به آنان مى‌بخشيد و زمين بركتش را به ايشان عطا مى‌كرد و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمى‌شد و تا روز رستاخيز، مردم از سرسبزى و طراوت زمين مى‌خوردند و بهره مى‌بردند . 📚الأمالي للطوسي ص 566 ح 1174 @rahighemakhtoom
📌عوامل جلب محبت 🔰قال الإمام عليّ عليه السلام: مَا استُجلِبَتِ المَحَبَّةُ بِمِثلِ السَّخاءِ، وَالرِّفقِ، وحُسنِ الخُلُقِ دوستی با هيچ چيز همچون بخشندگى، نرمى و خوش خويى به دست نمى آيد. 📚غرر الحكم : ۹۵۶۱ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💠 استغفار پیامبر (ص) برای مؤمنین 🔸 فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ﴾[1] خدای سبحان به پیامبر امر كرد كه برای زن ها و مردهای با ایمان بكن، یقیناً پیامبر استغفار می ‌كند، چون مأمور به استغفار است. انسان باید به حدی باشد كه لااقل پیامبر برای او استغفار بكند! این انشاء و دستور [است]، آن گزارش و خبر را هم كه ذات اقدس الهی داده است كه ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ﴾ فرشته‌ های حامل عرش اینها كه ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾ اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[2] خب اگر فرشته‌ ها از بوی بد می ‌فهمند ما در درون ما چه خبر است وجود مبارك پیامبر یقیناً می‌ فهمد. 🔸 اگر در دو جای سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ﴾[3] خدا می ‌بیند و پیامبر می ‌بیند، پیامبر هم می ‌بیند هم از این بوی بد متوجه می ‌شود كه فلان شخص چه نیتی كرده است. خب اگر ما آن حضرت آزار كردیم «یؤذون الله و یؤذون رسول الله»[4] شد باز برای ما استغفار می ‌كند؟ بهترین راه این است كه ما در درونمان یك روضه ‌ای از باشد كه هم وجود مبارك رسول گرامی برای ما استغفار بكند، هم فرشته‌ ها برای ما استغفار بكنند و اگر لغزشی داشتیم با این ذوات قدسی ـ ان ‌شاء ‌الله ـ برطرف می ‌شود. 1. سوره محمد(ص)،آیه19. 2. سوره غافر، آیه7. 3. سوره توبه، آیه105؛ آیه94. 4. سوره احزاب، آیه57؛ ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا﴾. @a_javadiamoli_esra 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🆔@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وعده الهی 🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی نداشته باشید، مگر به خدا! 🔹 مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می ‌کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه‌ تو با من! آیا آرام می ‌شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده‌ دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. فرمود همین را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم...‏ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه‏»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می‌ کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی ‌راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد و سواد و سواد، آنچه را آموختید، ، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه ، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی ‌شوید؟[3] [1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص49. [2]. الخصال، ج‏1، ص186و187. [3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ». 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🆔 @rahighemakhtoom
02_Sheytan_Shenasi_Dar_Ghoran_1389_12_16_Mashhade_Moghaddas.mp3
21.85M
🌱🌱🌱 📌شیطان شناسی در قرآن جلسه دوم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 💢پیشنهاد گوش کردن و انتشار حد اکثری 🌷🌷🌷 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌دستاورد همنشینی با دانشمندان 🔰قال الإمام عليّ عليه السلام: جالِسِ الْعُلَماءَ يَزْدَدْ عِلْمُكَ وَ يَحْسُنْ اَدَبُكَ وَ تَزْكُ نَفْسُكَ با علما هم نشين باش، تا علمت زياد و ادبت نيكو و جانت پاك گردد. 📚غرر الحكم،ح ۴۷۸۶ 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ – ۵۱ 📌 گرفتن از الی باید گذشتگان را کند و ببیند آنهایی که با خدا و حیله کرده اند چگونه از بین رفته اند و خانه هایشان خالی مانده و یا از بین رفته است. الی باید از هر بدی و عذاب را در ایمان و بداند و به هیچ وجه نزدیک نشود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅فراز پایانی دعای نوزدهم صحیفه نورانی سجادیه 🔅 🔰خوبان درگاه حق که نفس تان پاک است برای نزول باران رحمت الهی خالصانه دست به دعا شوید. 📌مشمول دعای حضرت حجت بن الحسن عليه السلام باشیم.آمین🙏 @rahighemakhtoom
93 ⏪ 25- مَثَل منطقه امن (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَبِنَّةً یَاءْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِاءَنْعُمِ اللَّهِ فَاءَذَا قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ ا لْجُوعِ وَا لْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَاءَخَذَهُمُ ا لْعَذَابُ وَهُمْ ظَلِمُونَ ) . (112سوره نحل) ((خداوند (برای آنان که کفران نعمت می کنند) مَثَلی زده است : منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود ؛ و همواره روزیش از هر جا می رسید ؛ اما به نعمتهای خدا ناسپاسی کردند ؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند ، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید . پیامبری از خود آنها به سراغشان آمد ، او را تکذیب کردند و در نتیجه عذاب الهی آنها را فرا گرفت در حالی که ظالم بودند ! )) 🔅🔅🔅 ⏪1- رابطه امنیّت و روزی فراوان ((در آیات مورد بحث برای منطقه آباد خوشبخت و پر برکت ، ((سه ویژگی )) ذکر شده است که نخستین آنها ((امنیّت )) سپس ((اطمینان به ادامه زندگی در آن )) ، و بعد از آن مساءله ((جلب روزی و مواد غذایی فراوان )) می باشد که از نظر ترتیب طبیعی به همان شکل که در آیه آمده ، صورت حلقه های زنجیری علّت و معلول دارد ، چرا که تا امنیّت نباشد ، کسی اطمینان به ادامه زندگی در محلّی پیدا نمی کند ، و تا این دو نباشند ، کسی علاقه مند به تولید و سرو سامان دادن به وضع اقتصادی نمی شود . ▫️و این درسی است برای همه ما و همه کسانی که می خواهند سرزمینی آباد و آزاد و مستقلّ داشته باشند ، باید قبل از هر چیز به مساءله ((امنیّت )) پرداخت ، سپس مردم را به آینده خود در آن منطقه امیدوار ساخت ، و به دنبال آن چرخهای اقتصادی را به حرکت در آورد . ولی این نعمتهای سه گانه مادی هنگامی به تکامل می رسند که با نعمت معنوی ایمان و توحید هماهنگ گردند ، به همین دلیل در آیات بالا بعد از ذکر نعمتهای سه گانه می گوید : ( وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ ) ؛ ((پیامبری از جنس آنها برای هدایتشان ماءموریت پیدا کرد)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آه ویران کننده 🔸وقتی گروهی را از شام فرستادند خدمت حضرت امیر که امتحان بکنند سؤال بکنند مسائل پیچیده را سؤال می‌کردند، وجود مبارک امام مجتبی هم کودکی بود آنجا نشسته بود. آن که از شام آمد سؤال کرد که بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ حضرت ادّعا داشت که «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی». وجود مبارک حضرت اشاره کرد به امام مجتبی(سلام الله علیه) که شما جواب بگو! وجود مبارک امام مجتبی این دو جمله نورانی را فرمود، فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏»؛یعنی منظور شما اگر آسمان ظاهری است اینکه حدّ و پیمان خاص ندارد تا آنجا که چشم می‌بیند آسمان است؛ اگر آسمان معنوی منظور شما است دعای مظلوم و آه مظلوم است. آه مظلوم به آنجا می‌رود. 🔸 آنجا که سؤال کردند «کَمْ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ فرمود: «مَدُّ الْبَصَرِ‏»، این جواب فیزیکی؛ «وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُوم‏» جواب متافیزیکی. برای اینکه مظلوم وقتی که دعا می‌کند فقط خدا را می‌خواهد چون دستگیره دیگری که ندارد. 🔹این را امام باقر از امام سجاد از امام حسین(سلام الله علیه) نقل می‌کند که خود امام باقر در آخرین لحظه این وصیت را می‌کند می‌گوید من شما را وصیت می‌کنم به چیزی که جدّم حسین بن علی در آخرین لحظه به پدرم امام سجاد(سلام الله علیه) فرمود. چه فرمود؟ فرمود: «إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛پسرم علی! ظلم همه جا بد است. به کسی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ظلم نکن، برای اینکه او هیچ پناهی ندارد فقط آه می‌کشد. این آه یقیناً ویران کننده است. 🔸وجود مبارک امام صادق با بعضی از اصحاب رفتند به عیادت بیماری. آن بیمار وضعش خوب نبود آه می‌کشید. آن کسی که در خدمت حضرت بود گفت چرا می‌گویی آه؟ بگو یا الله! حضرت فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏»، این بیمار همان را می‌خواهد؛ منتها حالا حال ندارد بگوید «یا الله». «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏». چقدر این روایت شیرین است! مظلومی که هیچ پناهگاه ندارد، وقتی آه می‌کشد یعنی چه؟ درس تفسیر علامه 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◽ اگر بخواهيد بر دشمن درون پيروز بشويد، آه مي‌خواهد. آن دشمن بيرون است که پيروزي‌اش با آهن و تانک وابسته است، وگرنه پيروزي بر دشمن درون به آه وابسته است. @rahighemakhtoom
سوره حج.mp3
5M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره حج 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره حج 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قال الإمام عليّ عليه السلام: اَلْمُؤْمِنُ مَنْ كانَ حُبُّهُ لِلّهِ وَ بُغْضُهُ لِلّهِ وَ اَخْذُهُ لِلّهِ وَ تَرْكُهُ لِلّهِ مؤمن، كسى است كه دوستى و دشمنى و گرفتن و رها كردنش، براى خدا باشد. 📚غرر الحكم، ح۱۷۴۲. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ – ۵۴ 📌قضیه حضرت علیه السلام الی باید مردم را که علنا می کنند با جدّیت بیشتری آنها را از کند و به هر نحوی که ممکن است انجام علنی دیگران شود به خصوص گناهانی که در ارتباط با جنبه های شهوانی و فساد است که مردمان انجام می دهند. والا اگر نهی از منکر نکرد و بلکه در گناهان با گنه کاران خود را قرار داد خدا او را می کند و از بین می برد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(189) تفسیر آیه 13 سوره بقره واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون ⏪گزيده تفسير خداى سبحان براى تحليل از مهاجران و انصار، به منافقان مى گويد: همانند مردم مسلمان ايمان آوريد، ليكن منافقان كه بر اثر بينش مادى، وحى را افسانه و ايمان به غيب را باورى سفيهانه مى پنداشتند، خود را روشنفكر و مسلمانان را بى خرد مى دانستند. خداوند نيز با تاكيد مى فرمايد: آنان خود سفيهند، گرچه نمى دانند. بى خبرى منافقان از سفاهت خويش، بر اثر اسارت عقل آنان است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 31: نکته های تفسیری آیه 35سوره نباء لاَ يَسْمَعُونَ‌ فِيهَا لَغْواً وَ لاَ کِذَّاباً در آنجا نه سخن بیهوده ای می شنوند و نه دروغ و تکذیبی. ▫️«لَغْواً»: سخنان پوچ و یاوه. «کِذَّاباً»: دروغ. دروغگو نامیدن و یکدیگر را تکذیب کردن مصدر باب تفعیل است . ☑️۱ - تقواپیشگان در بهشت، هیچ سخن یاوه، زشت و بى فایده اى نخواهند شنید. (لایسمعون فیها لغوًا) 🔘«لغو»; یعنى، بى فایده و آنچه قابل اعتنا نباشد (قاموس) و گاه سخنان زشت نیز «لغو» نامیده مى شود. (مفردات راغب). نشنیدن سخنان لغو، کنایه از نبود آن سخنان در بهشت است. ضمیر «فیها» به «مفازاً» برمى گردد; به این اعتبار که مراد از آن «جنّة» (بهشت) باشد. ☑️۲ - تقواپیشگان در دنیا، گرفتار سخنان زشت و یاوه سرایى هاى مخالفان (لایسمعون فیها لغوًا) 🔘مژده به نبود بعضى از زشتى ها در بهشت - با توجّه به بى شمار بودن آنچه بهشت عارى از آن است - بیانگر این مطلب است که بهشتیان در دنیا، با این امور ناخوشایند مواجه و از آن در رنج خواهند بود. ☑️۳ - لزوم پرهیز از گفتن سخن هاى یاوه و زشت (لایسمعون فیها لغوًا) توصیف بهشتیان به خصلت هاى نیک، ترغیب به کسب آن صفات در دنیا است. ☑️۴ - پرهیز از گوش دادن به سخنان یاوه و دروغین، حالتى پسندیده است. (لایسمعون فیها لغوًا) ☑️۵ - گفتار بهشتیان با یکدیگر، عارى از هرگونه سخن زشت و بیهوده است. (لایسمعون فیها لغوًا) ☑️۶ - بهشتیان، هرگز دروغ نمى گویند و یکدیگر را به دروغ گویى متهم نمى کنند. (و لا کذّابًا) ▫️ «کذّاباً» یا به معناى «کَذِباً» (دروغ) و یا مصدر باب تفعیل و به معناى تکذیب است (لسان العرب). بنابراین مفاد «و لا کذّاباً» این است که در بهشت، دروغ وجود ندارد یا این که کسى تکذیب گفتار خویش را از دیگران نمى شنود; زیرا همگان صداقت یکدیگر را باور دارند. ☑️۷ - نوشندگان شراب بهشتى، منزّه از زبان گشودن به هذیان و دروغ (و کأسًا دهاقًا . لایسمعون فیها لغوًا و لا کذّابًا) ▫️ ارتباط این آیه با آیه قبل، بیانگر این نکته است که شراب بهشتى، از نوع شراب هاى دنیا نیست که بر عقل انسان تأثیر منفى گذاشته، مایه هذیان گویى و لاف زدن گردد. ☑️۸ - تقواپیشگان در دنیا، مواجه با تکذیب گفته هاى خویش و در رنج از برخورد تکذیب گران (لایسمعون فیها ... کذّابًا) ☑️۹ - دروغ گویى و تکذیب گفتار تقواپیشگان، خصلت هایى ناروا و مذموم است. (و لا کذّابًا) پاکیزه خواندن فضاى بهشت از کذب و تکذیب، نشانگر منفور بودن آن در پیشگاه خداوند است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom