💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پرستش حقیقی آن نیست که فقط وسیلهای برای نجات دادن انسان از یکنواخت بودن زندگی باشد. پرستش حقیقی آن نیست که به وسیلۀ آن، انسان موقعیتی مطلوب برای خود در جامعه به دست بیاورد. پرستش حقیقی آن نیست که انسان به وسیلۀ آن، خود را در برابر سختیها و خشونتهای زندگی تخدیر کند و خود را از احساس تلخی ناگواریها و مشقتها نجات دهد. پرستش حقیقی آن نیست که آدمی آن را روپوشی برای جهلها و بیخبریهای خود قرار دهد. پرستش حقیقی آن نیست که با نیت منفعتطلبی و به دست آوردن رفاه، برای خودِ طبیعی انجام دهد. اینکه پرستش در موارد مذکور، پرستش حقیقی نیست، از نظر موضوع معبود تفاوتی ندارد که خدا باشد یا بت و یا دیگر موضوعات.
پرستش حقیقی عبارت است از: قرار گرفتن در مسیر کمال با کمیت و کیفیتی که برای انسان امکانپذیر است. این پرستش که ابتهاج و شکوفایی حقیقی روح است و بدون وصول به آن مقام، هرگونه ادعای تکامل و ابتهاج و سرور واقعی و شکوفایی روح، قطعاً خلاف واقع است، با هرگونه معاملهای مخالف است، اگرچه قیمت درخواستشده، خود وصول به كمال باشد، و این همان اصلی است که عرفا و انسانشناسان دربارۀ «گردیدن» تکاملی میگویند: «کسی که عرفان را فقط برای عارف شدن دریابد و بپذیرد، او در مسیر عرفان حقیقی قرار نگرفته است».
جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج ۶، ص ۲۴۷. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله جوادی آملی
#روضه
...امیرالمؤمنین[علیه السلام] بعد از دفن آن حضرت، رو به قبر مطهر #پیغمبر[صلّی الله علیه و آله و سلّم] کرد و عرض کرد: یا رسول الله! فاطمه میآید و جریان را یکی پس از دیگری به عرض شما میرساند که ما هر مصیبتی را برای حفظ دین تحمل کردهایم و چیزی را فروگذار نکردهایم. همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند؛ چون میدانستند مقام #فاطمه[سلام الله علیها] مقامی است که اگر محفوظ بماند، ولایت محفوظ میماند، امامت محفوظ میماند. او را در هم کوبیدند تا #ولایت و امامت را زیر سؤال ببرند. همه این مطالب را دخترت با تو در میان میگذارد؛ آنگاه عرض کرد: اگر من اینجا بنشینم، نه برای آن است که در برابر قضای الهی عاجزم و صابر نیستم و اگر برخیزم و بروم، نه برای آن است که قدرت صبر ندارم، از کنار قبر فاطمهای که فقط خود اهل بیت(علیهم السلام) میدانند، خداحافظی کرد و از کنار #قبر با یک اندوهی برگشت و بچهها را هم با تجلیل از کنار قبرِ مادر به دور برد و به همراه خود به منزل برد. بچه را در کمال مهربانی باید از کنار نعش پدر و مادر یا از کنار قبر پدر و مادر دور برد؛ اما«لا یوم کیومک یا ابا عبدالله»، #دختر ابیعبدالله[سلام الله علیه] در کنار نعش پدر میگفت: من همین جا میمانم؛ عدّهای از سربازان عمر سعد کشان کشان دختر ابیعبدالله را از کنار نعش پدرش ...
«السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ومعدن الرسالة ومختلف الملائکة ومهبط الوحی ومعدن الرحمة ورحمة الله وبرکاته»
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 106. #مثل #سراب #بیابان #تشنه #ابر #تاریکی #نور 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (موضوع
#مثالهای_قرآن 107.
#مثل
#الله #ولی #سرپرست #امثال #بیت #خانه #عنکبوت #سست #دانشوران #تعقل
30- مَثَل عنکبوت
(مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت)
((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) .
🔅🔅🔅
🔰وجه تشبیه
در این جا معبودهای باطل و اولیا و رهبران غیر الهی ، به ((خانه عنکبوت )) تشبیه شده اند که سست ترین و بی پایه ترین خانه هاست ، زیرا نه دیوار دارد و نه سقف و نه در و پیکر که بتواند صاحبش را از گرما و سرما و غیره حفظ کند و به اندازه ای سست است که با اندک بادی می لرزد و تار و پودش در هم می ریزد .
🔹افرادی که به غیر خدا تکیه نموده و سرپرستانی ، جز رهبران الهی برای خود برمی گزینند ، به خود ((عنکبوت )) تشبیه گردیده اند که چنین خانه سستی برای خویش اتّخاذ می کند . بنا بر این ، وجه شباهت در این تشبیه ((سستی و بی اعتباری )) است .
🔹در امثال و ادبیات فارسی گاهی برای سستی و بی اعتباری چیزی به ((تار عنکبوت )) نیز مثل می زنند : چنانکه می گویند : ((از آنچه عنکبوت بافد ، جامه نشاید دوختن )) .
🔹صاحب ((بحرالحقایق )) می گوید :
((عنکبوت هر چند بر خود می تند ، زندان برای نفس خود می سازد و قید بر دست و پای خود می نهد . پس خانه او محبس او است . همچنین کسانی که بدون خدا اولیا گیرند ، یعنی پرستش هوا و محبّت دنیا و متابعت شیطان می کنند ، به سلاسل و اَغْلال و وِزْر ووَبال مقید گشته روی خلاصی ندارند و عاقبت در مهلکه نیران و دَرکه بُعْد و حِرمان افتاده ، معاقب و معذّب گردند)) . (330)
🔹((شیخ عطّار)) بی ثباتی و بی اعتباری دنیا را به ((خانه عنکبوت ))و اندوخته های دنیا پرستان را به ((مگس صید شده در آن )) تشبیه نموده است ، چنانکه می گوید :
دیده آن عنکبوت بی قرار
در خیالی می گذارد روزگار
پیش گیرد وهم دور اندیش را
خانه ای سازد به کنجی خویش را
بوالعجب (331) دامی بسازد از هوس
تا مگر در دامش افتد یک مگس
بعد از آن خشکش کند در جایگاه
قوت خود سازد از او تا دیرگاه
ناگهی باشد که آن صاحب سرای
چوبی اندر دست برخیزد ز جای
خانه آن عنکبوت و آن مگس
جمله ناپیدا کند در یک نفس
هست دنیا آنکه در وی ساخت قوت
چون مگس در خانه آن عنکبوت (332)
خاقانی در این باره قطعه ای دارد که می گوید :
اقوال به عندلیب (333) بسپار
اشکال به عنکبوت بگذار
از هندسه عنکبوت را چیست
کز قوت (334) حرام بایدش زیست
آنکس که حریف (335) عنکبوت است
ماءوای گهش ((اءَوْهَن الْبُیُوت )) است (336)
🔹از امام علی علیه السّلام روایت شده است که فرمود :
((نظّفوا بُیُوتَکُمْ مِنْحوک الْعَنْکَبُوتِ فَاِنَّ تَرْکَهُ فی الْبَیْتِ یُورِثُ الْفَقْرَ ؛ خانه های خودرا ازتارعنکبوت نظیف وپاکیزه کنید ، زیرا واگذاشتن آن درخانه باعث فقر وتهی دستی است )) . (337)
===========
330-تفسیر منهج الصادقین ، 7، ص 161.
331-کلمه بوالعجب را به صورت بلعجب نیز ثبت نموده اند. بعضی می گویند: کلماتی مانند بُلْعَجَبْ و بُلهوس مخفف ابوالعجب و ابوالهوس نیست ، بلکه ((بُل )) پیشوند فارسی و به معنای ((کثرت و فزونی )) است .
332-امثال قرآن ، ص 275.
333-((عندلیب )): بلبل هزار دستان .
334-((قوت )): غذا، طعام .
335-((حریف )): همکار، هم پیشه .
336-امثال قرآن ، ص 274.
337-بحار الانوار، ج 76، ص 175.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس چهارم:اسباب نزول
📌سبب نزول يا شأن نزول
چه فرقى ميان اين دو عبارت وجود دارد؟ بيشتر مفسران فرقى ميان اين دو قائل نشدهاند و هر مناسبتى را كه ايجاب كردهاست آيه يا آيههايى نازل شود، گاه سبب نزول و گاه شأن نزول خواندهاند؛ در صورتىكه ميان اين دو عبارت فرق است، از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است؛ هرگاه به مناسبت جريانى دربارۀ شخص يا حادثهاى - خواه در گذشته، حال و يا آينده - يا دربارۀ فرض احكام، آيه يا آياتى نازل شود، همۀ اين موارد را شأن نزول آن آيات مىگويند، (مثلاً مىگويند كه فلان آيه دربارۀ عصمت انبيا يا عصمت ملائكه نازل شدهاست.) اما «سبب نزول»، حادثه يا پيشامدى است كه متعاقب آن، آيه يا آياتى نازل شده است؛ به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
#آسمان #زمین #آفریدگار
🌷🌷🌷
📌خداوند متعال خود را آفریننده آسمان ها و زمین معرفی کرده ، منظور از آسمان ها چیست ؟
⏺قرآن مجید، درباره آسمانها سه تعبیر دارد: "سماء"، "سموات" و "سموات سبع". قرآن درباره زمین از واژه "ارض" استفاده کرده و فقط در آیه دوازده سوره طلاق: "اللّه الذی خلق سبع سَموت ومن الارض مثلهن" اشاره میکند که زمینها نیز مانند آسمانها هفتگانهاند.۱
⏺امّا منظور از هفت آسمانی که در قرآن بیان شده چیست؟
۱. برخی معتقدند که منظور، طبقات متراکم هوای اطراف زمین و قشرهای مختلفی است که روی هم قرار گرفته.۲
۲. مقصود از "سموات" و "سموات سبع" آسمانهای هفتگانه است؛ منتها از آیات قرآن چنین استفاده میشود که تمام کرات و ثوابت و سیاراتی که ما میبینیم، جزء آسمان اوّل است و شش عالم دیگر وجود دارد که از دسترس دیدهها و ابزارهای علمی امروز ما بیرون است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزئیات آن نداریم و قرآن کریم هم درباره آنها حرفی نزده است.۳
==============
۱. تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۶۰، انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
۲. تفسیر احسنالحدیث، سیدعلی قرشی، ج ۱، ص ۸۳، نشر: بنیاد بعثت.
۳. ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی رحمهالله، ج ۱۷، ص ۳۶۹، نشر جامعه مدرسین، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۶۸، دارالکتب الاسلامیه.
🔅🔅🔅
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 نجوای هستی
🔹 این همه صداها در عالَم هست چرا ما هیچ چیزی را نمی شنویم؟! هیچ موجودی نیست مگر اینكه مشغول #تسبیح_گفتن است و سبّوحٌ قدّوسٌ گفتن است، چرا ما چیزی را نمی شنویم؟! آنچه ما در جهان می بینیم مثل آن است كه در خواب می بینیم؛ همان طوری كه رؤیا را باید تعبیر كرد به تأویل برد، آنچه هم در جهان هست تعبیری دارد تأویلی دارد. انبیا آمدند هم تعبیرات و تأویلات آنها را بلدند و هم آمدند كم و بیش به ما بگویند كه آنچه شما می بینید پیامی هم دارد صدایی هم دارد؛ گفت:
موسی ای نیست كه دعوی أنا الحق شنود ٭٭٭ ورنه این زمزمه اندر شجری نیست كه نیست
🔹 هر درختی همان سخن درخت طور را می گوید كلام خدا را می رساند؛ منتها یك گوش كلیمی می خواهد یك گوش موسوی (سلام الله علیه) می خواهد كه آن #صوت_أنا_الحق را بشنود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1392/03/30
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مسابقه_کتابخوانی
#فاطمیه
🔆به زودی شاهد چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی با جوایزی ارزنده در صفحه قرآنی رحیق خواهید بود ...
اطلاع رسانی کنید 🌷
@rahighemakhtoom
.
🔰 نظم آفرینش شب و روز و به وجود آمدن فصول
💠 این زمین که به دور خود حرکت می کند و این حرکت دوری، #شبانه_روز تولید می کند، یعنی سیصد و شصت درجه تولید می کند؛ صد و هشتاد درجه اش (قوس اللّیل) است، صد و هشتاد درجه (قوس النّهار). آنجایی که تفاوت نکند لیل و نهار، یعنی اول فروردین و اول مهر، این دو وقت است که ( #اعتدال_ربیعی ) و ( #اعتدال_خریفی ) است. در اعتدال بهار و پائیز که (بامدادان تفاوت نکند لیل و نهار)، هر دو دوازده ساعت هستند و افق معمولی. این صد و هشتاد درجه قوس اللّیل و صد و هشتاد درجه قوس النّهار، دو قوس اند که جمعاً سیصد و شصت درجه را تحویل می دهند؛ این در اعتدال های #ربیعی و #خریفی اند.
اما وقتی کم کم رو به افزایش می رود و می خواهد به طرف تابستان برود، از اول فروردین که گذشتیم می بینید این قوس النّهار وارد قوس اللّیل می شود. این صد و هشتاد درجه ای که روز است، و آن صد و هشتاد درجه ای که شب است؛ از دو طرف قوس النّهار وُلوج، ورود و دخول دارد در قوس اللّیل؛ یعنی هم از طرف صبح، نهار به شب و سحر می رسد، سحر را می گیرد؛ و هم از طرف غروب نهار به مغرب می رسد و طلیعه شب را می گیرد. یک ساعت از این طرف، یک ساعت از آن طرف می بینید هنوز هوا روشن است. این وُلوج و ورود و دخول قوس النّهار است در قوس اللّیل. این هست تا برسد به آن نقطه طولانی اش که پایان خرداد است.
از اول تابستان به بعد که کم کم شبها بلند می شود، قوس اللّیل از دو طرف وارد قوس النّهار می شود؛ یعنی هم از طرف صبح تاریکی بخشی از صبح را می گیرد و تاریک می کند، هم از طرف غروب، شب می آید بخشی از روز را می گیرد و روز را تاریک می کند؛ از دو طرف وُلوج و ورود و دخول تاریکی است در روشنایی. هم وُلوج قوس النّهار است در قوس اللّیل وقتی که روز طولانی می شود، هم وُلوج و ورود و دخول قوس اللّیل است در قوس النّهار؛ از دو طرف یعنی بامداد و شامگاه، آنجا که شب طولانی می شود تا برسد به #شب_یلدا .
فرمود: ما این #نظم را برای همین قرار دادیم؛ چون اگر همه #فصول یکسان باشد، همه #زمستان باشد، همه #تابستان باشد؛ زندگی به صورت تامین #ارزاق به دست نمی آید و حاصل نخواهد شد؛ این نظم است.
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#نظم_آفرینش
#نجوم
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom