eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص 12 قرآن کریم (آیات83-77) 🌹🌹 1. بايد جامعه ‏ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود. «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ» سوره البقرة، آيه 79 2. بدعت، دين سازى، دين فروشى و استحمار مردم، از جمله خطراتى است كه از ناحيه‏ ى دانشمندان فاسد، جامعه را تهديد مى ‏كند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» 3. مردم به صورت فطرى علاقمند به مذهب هستند، لذا بسيارى از شيّادان، سخنان خود را به نام دين و مذهب به مردم تحويل مى ‏دهند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» 4. شديدترين عذاب‏ها متوجّه كسانى است كه به تفكّر واعتقاد مردم خيانت مى ‏كنند. تكرار كلمه «ويل ... ويل ... ويل» سوره البقرة، آيه 80 5. نا آگاهى از معارف دين، سبب نسبت دادن خرافات به دين مى‏ شود. «أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» سوره البقرة، آيه 81 6. - كيفر و پاداش براساس آرزو نيست، بلكه براساس عمل است. «بَلى‏ مَنْ كَسَبَ» سوره البقرة، آيه 83 7. ابتدا خويشان نيازمند، سپس ديگران. «ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ ...» البتّه در بين خويشاوندان نيز اولويّت‏ها محفوظ است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ» 8. برخورد نیکو نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‏ ى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» ۹. بايد جامعه ‏ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود. «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ» سوره البقرة، آيه 79 ۱۰. بدعت، دين سازى، دين فروشى و استحمار مردم، از جمله خطراتى است كه از ناحيه‏ ى دانشمندان فاسد، جامعه را تهديد مى ‏كند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» ۱۱. مردم به صورت فطرى علاقمند به مذهب هستند، لذا بسيارى از شيّادان، سخنان خود را به نام دين و مذهب به مردم تحويل مى ‏دهند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» ۱۲. شديدترين عذاب‏ها متوجّه كسانى است كه به تفكّر واعتقاد مردم خيانت مى ‏كنند. تكرار كلمه «ويل ... ويل ... ويل» سوره البقرة، آيه 80 ۱۳. نا آگاهى از معارف دين، سبب نسبت دادن خرافات به دين مى‏ شود. «أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» سوره البقرة، آيه 81 ۱۴. - كيفر و پاداش براساس آرزو نيست، بلكه براساس عمل است. «بَلى‏ مَنْ كَسَبَ» سوره البقرة، آيه 83 ۱۵. ابتدا خويشان نيازمند، سپس ديگران. «ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ ...» البتّه در بين خويشاوندان نيز اولويّت‏ها محفوظ است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ» ۱۶. برخورد نیکو نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‏ ى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل اگر یک آیه ی قرآن بخوانیم و در آن تأمل کنیم ، نیم ساعت در آیه تأمل کنیم ، یک ساعت در آن آیه تأمل بکنیم ، به میزان یک دور قرآن خواندن انسان را به جلو می برد! ص۳۱۶ . مرحوم آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (7) آیه 5و6 سوره قیامت 🔅🔅🔅 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ(5) يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ(6) (انسان شک در معاد ندارد) بلکه او می‌خواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت) در تمام عمر گناه کند!(5)(از این رو) می‌پرسد: «قیامت کی خواهد بود»! 🔰تفسير: 🔹آيـه به يكى از علل حقيقى انكار معاد اشاره كرده مى فرمايد: چنين نيست كه انسان در قـدرت خـداونـد بـر جـمع استخوانها و زنده كردن مردگان ترديد داشته باشد، بلكه هـدفـش از انـكـار ايـن اسـت كـه مـادام العـمـر گـنـاه كـنـد (بل يريد الانسان ليفجر امامه ). 🔹او مى خواهد از طريق انكار معاد، كسب آزادى براى هر گونه هوسرانى و ظلم و بيدارگرى و گناه بنمايد، هم وجدان خود را از اين طريق اشباع كاذب كند، و هم در برابر خلق خدا مسؤ وليـتـى بـراى خـود قـائل نـبـاشـد چـرا كـه ايـمـان بـه مـعـاد و رسـتـاخـيـز و دادگـاه عـدل خـدا سـد عـظيمى است در مقابل هر گونه عصيان و گناه ، او مى خواهد اين لجام را بر گيرد و اين سد را در هم بشكند و آزادانه هر عملى را خواست انجام دهد. 🔹ايـن مـنـحـصـر بـه زمـانـهـاى گـذشـتـه نـبـوده اسـت ، امـروز هـم يـكـى از عـلل گـرايـش بـه مـاديـگرى و انكار مبدء و معاد، كسب آزادى براى فجور و گريز از مسؤ وليـتـهـا، و شـكـسـتـن هـر گـونـه قـانـون الهـى اسـت ، و گـرنـه دلائل مبدء و معاد آشكار است . 🔹در تـفـسير على بن ابراهيم آمده است كه در توضيح معنى اين آيه فرمود: يقدم الذنب و يؤ خـر التـوبـة و يـقـول سـوف اتـوب : آيه اشاره به كسى است كه گناه را مقدم مى دارد و توبه را به تاخير مى اندازد و مى گويد بعدا توبه خواهم كرد. 🔹بعضى نيز گفته اند منظور از (فجور) در آيه (تكذيب ) است ، بنابراين معنى آيه چنين مى شود: انسان مى خواهد قيامت و رستاخيز را كه در پيش روى او قرار دارد تكذيب كند، ولى تفسير اول مناسبتر است . 🔹و بـه دنـبـال آن مـى افـزايـد: لذا (مـى پـرسـد قـيـامـت كـى خـواهـد بـود)؟! (يسئل ايان يوم القيامة ).آرى او براى گريز از مسؤ ليتها استفهام انكارى درباره وقت قيام قيامت مى كند، تا راه را براى فجور خود بگشايد. 🔹ايـن نـكته لازم به يادآورى است كه سؤ ال آنها از وقت بر پا شدن قيامت نه به اين معنى اسـت كـه اصـل آن را قـبـول داشـتـنـد و از وقـت آن سـؤ ال مـى كـردنـد، بـلكـه ايـن سـؤ ال مـقـدمـه اى اسـت بـراى انـكـار اصـل قـيـامـت ، درسـت مـثـل ايـنـكه كسى مى گويد فلان شخص از سفر مى آيد و هنگامى كه طول كشيد و نيامد ديگرى كه منكر آمدن آن مسافر است مى گويد: پس اين مسافر كى خواهد آمد؟ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 2.mp3
14.7M
💢جلسه دوم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
JEN7201.lite.mp3
7.14M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه اول 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 فتحی برای خدا 💠 اما اینکه این عزیزان به این مقام والا دست یافتند و (رضوان‌ الله علیه) فرمود: را خدا آزاد کرد، بعد در همان جمله معروف فرمودند: (من‌ بوسه می زنم بر دستی که بالای دست اینها دست خداست)*، که این تعلیق حکم به وصف مشعر به علّیت است، یعنی من آن دست بی دستی خدا را می بوسم؛ سرّش این است که این عزیزان شدند. و چون مهمان خدا شدند، می مانند. ولی قبل از اینکه مهمان خدا بشوند، میزبان خدا بودند. مهمان خدا شدن، خیلی مقام می خواهد؛ آدم باید آنقدر رشد بکند و بالا برود تا اینکه در بین قرار بگیرد، مهمان خدای سبحان بشود. اما مهماندار خدا شدن، میزبان خدا شدن، مهمانی خدا را پذیرفتن و میزبان آن حضرت شدن؛ این کار هر کسی نیست. این این خصیصه را داشتند که اول میزبان وجه خدا شدند، مهماندار شدند، مهمانی خدا را قبول کردند؛ بعد مهمان خدا شدند. این عزیزان فقط می گفتند: (خدا)! این قلبی که جز به نام خدا نتپد، در اینجا لطف خدا حضور دارد؛ این است، ذات اقدس اله فرمود: (انا عند المنکسره قلوبهم)*. دلی که بشکند و به هیچ جا تکیه نکند؛ (چون هیچ کسی قدرت نداشت؛ آنکه قدرت داشت که امکان دسترسی نبود، این هم در کنارش بود که قدرت نداشت!) اینها جداً می گفتند: _خدا_ ! پس اول این دلها میزبان خدا بودند، بعد لطف الهی شامل حالشان شد؛ فرمود: این بار من آمدم، بار دیگر شما به بازدید من بیائید؛ این است که اینها رفتند، (احیاء عند ربّهم یرزقون)*. --------------------------------------------- 📌 صحیفه امام / جلد ۱۶ / صفحه ۱۴۳ 📌 منیه المرید / صفحه ۱۲۳ 📌 سوره آل عمران / آیه ۱۶۹ 📋 دیدار با رئیس و کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و اعضای ستاد سوم خرداد 📆 قم ؛ ۱۳۸۶/۰۲/۱۵ ✴️ سوم خرداد . سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن در سخن گفتن حسن نیت داشتن کافی نیست.انتخاب درست واژه ها،بیان مناسب،چگونگی ارائه ،توجه به انعکاس و بازتاب بیرونی سخن ، از آسیب بدخواهان می کاهد و فرصت ضربه زدن به ما را از دشمنان می گیرد. 📋نکته ای از آيه ۱۰۴ سوره بقره 🌷زندگی مومنانه در پرتو کتاب راهنما🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 13 قرآن کریم (آیات88-84) 1. براى اطمينان از انجام كارهاى مهم، سفارش و فرمان كافى نيست، ميثاق و تعهّد لازم است. «أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقرة، آيه 84 2. جامعه به منزله‏ ى پيكرى واحد است كه افراد آن، اعضاى اين پيكرند.«دِماءَكُمْ، أَنْفُسَكُمْ» 3. يارى رسانى وهمكارى در گناه وتجاوز، ممنوع است. «تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» بقرة، آيه 85 4. نشانه ‏ى ايمان واقعى، عمل به دستوراتى است كه برخلاف سليقه ‏هاى شخصى انسان وخواست الهی باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق ميل انسان، کاری ندارد. «تَقْتُلُونَ، تُفادُوهُمْ» بقرة، آيه 85 5. انسان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. تمام آياتى كه مى ‏فرمايد: انسان دنيا را خريد و آخرت را فروخت، دليل اين هستند كه انسان مجبور نيست، بلكه اختيار دارد و خود با فكر و مقايسه، مى ‏سنجد و انتخاب مى ‏كند. «اشْتَرَوُا» بقرة، آيه 86 6. تعليم و تربيت، تعطيل بردار نيست. «قَفَّيْنا» فرستادن پيامبران يكى پس از ديگرى، نشانه ‏ى جريان هدايت در طول تاريخ است. بقرة، آيه 87 7. كسى ‏كه تسليم حقّ نباشد، مستكبر است. «لا تَهْوى‏ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ» بقرة، آيه 87 8. مقدّمات بدبختى، بدست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت وقهر الهى قرار مى‏ گيرند، به خاطر كفر ولجاجت خودشان است. «لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ» بقرة، آيه 88 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
15-hadise meraj.mp3
7.86M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت سوم(15) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (8) نکته هایی در باره مراحل روح و نفس انسان و ... 🔅🔅🔅 🔰تفسير: 📋نكته ها: ⏪ 1 - (محكمه وجدان ) يا (قيامت صغرى ) 🔹از قرآن مجيد به خوبى استفاده مى شود كه روح و نفس انسانى داراى سه مرحله است : 1️⃣1 - (نفس اماره ) يعنى روح سركش كه پيوسته انسان را به زشتيها و بديها دعوت مى كـنـد، و شـهـوات و فـجـور را در بـرابـر او زينت مى بخشد، اين همان چيزى است كه همسر عـزيـز مـصـر، آن زن هـوسـباز هنگامى كه پايان شوم كار خود را مشاهده كرد به آن اشاره نمود و گفت : و ما ابرى ء نفسى ان النفس لامارة بالسوء: (من هرگز نفس خود را تبرئه نمى كنم ، چرا كه نفس سركش ‍ همواره به بديها فرمان مى دهد) (سوره يوسف آيه 53). 2️⃣2 - (نـفـس لوامـه ) كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده ، روحى است بيدار و نسبتا آگاه ، ▪️هر چند هنوز در برابر گناه مصونيت نيافته گاه لغزش پيدا مى كند.و در دامان گناه مى افتد اما كمى بعد بيدار مى شود توبه مى كند و به مسير سعادت باز مـى گـردد، انـحـراف درباره او كاملا ممكن است ، ولى موقتى است نه دائم ، گناه از او سر مى زند، اما چيزى نمى گذرد كه جاى خود را به ملامت و سرزنش و توبه مى دهد. ▪️ايـن هـمـان چـيـزى اسـت كـه از آن به عنوان (وجدان اخلاقى ) ياد مى كنند، در بعضى از انـسـانـهـا بـسـيـار قـوى و نـيـرومـنـد اسـت و بـعـضى بسيار ضعيف و ناتوان ولى به هر حال در هر انسانى وجود دارد ديگر اينكه با كثرت گناه آن را به كلى از كار بيندازد. 3️⃣3 - (نـفـس مـطـمـئنـه ) يـعـنـى روح تـكـامل يافته اى كه به مرحله اطمينان رسيده ، نفس سركش را رام كرده ، و به مقام تقواى كامل و احساس مسؤ وليت رسيده كه ديگر به آسانى لغزش براى او امكان پذير نيست . ▪️ايـن هـمـان اسـت كـه در سـوره والفـجر آيه 27 و 28 مى فرمايد: يا ايتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية : (اى نفس ‍ مطمئنه ! به سوى پروردگارت باز گرد، در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو)به هر حال اين (نفس لوامه ) چنانكه گفتيم رستاخيز كوچكى است در درون جان هر انسان كـه بـعـد از انـجـام يـك كـار نـيـك يـا بـد، بـلافـاصـله مـحـكـمـه آن در درون جـان تشكيل مى گردد و به حساب و كتاب او مى رسد. ▫️لذا گاه در برابر يك كار نيك و مهم چنان احساس آرامش درونى مى كند و روح او لبريز از شـادى و نـشـاط مـى شـود، كـه لذت و شـكـوه و زيـبـائى آن بـا هـيـچ بـيـان و قـلمـى قابل توصيف نيست . ▫️و به عكس ، گاهى به دنبال يك خلاف و جنايت بزرگ چنان گرفتار كابوس وحشتناك ، و طـوفـانـى از غم و اندوه مى گردد، و از درون مى سوزد، كه از زندگى به كلى سير مى شـود، و حـتى گاه براى رهائى از چنگال اين ناراحتى خود را آگاهانه به مقامات قضائى معرفى و به چوبه دار تسليم مى كند. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️مشخصات كلى مصحف‌هاى عثمانى 1️⃣١. ترتيب: ترتيب سوره‌ها در مصحف عثمانى، همان ترتيبى است كه در قرآن كنونى وجود دارد و با ترتيب مصحف‌هاى صحابه (به‌خصوص مصحف ابىّ‌بن‌كعب) تطبيق مى‌كرد و تنها در مواردى اندك با آنها مطابقت نداشت. 2️⃣٢. نقطه و علامت: مصحف‌هاى عثمانى به مقتضاى شيوه نگارشى كه در آن زمان ميان مردم عرب رايج بود، از هر نشانه و علامتى كه حروف نقطه‌دار و بى‌نقطه را مشخص كند خالى بود؛ لذا، بين «با»، «تا» ، «يا» و «ثا» تفاوتى نبود، «ج» و «ح» و «خ» از يكديگر تشخيص داده نمى‌شدند و همچنين حركت و اعراب كلمات به‌وسيلۀ فتحه، كسره، ضمه و تنوين نشان داده نمى‌شد و خواننده خود، مى‌بايست به هنگام قرائت، با توجه به قرائن، آنها را از يكديگر تميز مى‌داد و وزن و اعراب كلمه را شخصاً مى‌شناخت. به همين دليل، در ابتدا قرائت قرآن فقط‍‌ به سماع و نقل موكول بود و جز از راه شنيدن، قرائت قرآن تقريباً غير ممكن بود. در هر صورت، علّت اصلى پيدايش اختلاف قرائت در زمان‌هاى بعدى، خالى بودن مصحف‌ها از علايم و نشانه‌ها بود؛ زيرا مردم به شنيدن و حفظ‍‌ كردن قرآن اتكا داشتند و در طول زمان، اشتباهاتى در نقل يا شنيدن آيه‌اى رخ مى‌داد. به‌علاوه نفوذ و رخنۀ اقوام غير عرب در جزيرة العرب و افزايش جمعيت آنان با گسترش قلمرو اسلام، خود موجب اختلاف قرائت مى‌شد. 3️⃣٣. ناهنجارى نوشتارى: رسم‌الخط‍‌ مصحف عثمانى، در مقايسه با رسم‌الخط‍‌ عمومى و متداول، داراى غلطهاى املايى و تناقض‌هايى در نحوۀ نوشتن كلمات بود، به‌گونه‌اى كه اگر قرآن از طريق سماع و تواتر در قرائت ضبط‍‌ نمى‌شد و مسلمانان اين روش را از پيشينيان خود به ارث نمى‌بردند و با دقت و توجه تمام به حفظ‍‌ آن نمى‌كوشيدند، امروزه قرائت صحيح بسيارى از كلمات محال مى‌نمود. علت اين امر عدم آشنايى عرب به فنون خط‍‌ و روش‌هاى كتابت آن زمان بوده‌است. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom