eitaa logo
رصد فرهنگی
60 دنبال‌کننده
29 عکس
5 ویدیو
0 فایل
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @fata120
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات پس از تماشای انیمیشن «فیلشاه»: 🔹کاری ارزنده و باکیفیتی بین المللی که افتخاری برای جوانان ایرانی رقم زده است. تماشای این اثر را توصیه می‌کنم. @rasadefarhang
🔴 نقش «سینماتیکت» در اعتلای سینما برخی معتقد هستند وجود استارت آپی به نام «سینما تیکت» موجب ارتقاء سطح اطلاع رسانی دقیق دو طرفه درخصوص های روی پرده و نهایتاً احیای مجدد سینما شده است. اینکه بلیط فیلم از قبل تهیه شده و تماشاچی می تواند با خیال راحت و بدون استرس های گوناگون به سینما برود و حتی محل نشستنش را خودش انتخاب کند، کمک بزرگی است به تکریم تماشاچی و اقبال او به سینما. اینکه بعد از تماشای فیلم امکان درج نظر بیننده فیلم برای آگاهی جامعه هنری از برداشت مخاطب فیلم در این فضا مهیا شده است، کمک بزرگی است در بررسی میزان موفقیت آمیز بودن یک فیلم سینمایی. و مزایای دیگری از جمله امکان بررسی و مقایسه هزینه نمایش یک فیلم در سالن های مختلف برای انتخاب ارزان ترین سالن نمایش، تا ساعت پخش آن ها برای انتخاب مناسب ترین زمان یا هر شاخص دیگر مورد نظر تماشاچی که همه و همه موجب افزایش اقبال مردم به سینما است. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 در آستانه سال ۹۷ و برای صیانت از فرهنگ انقلاب اسلامی ایران، شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی غیر ایرانی از دسترس خارج می شوند ✅ @rasadefarhang 👈خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه: توئیتر و یوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده اند و مراجع دیگر نمی توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده اند دخالت نمایند نه تنها توئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهند شد بلکه در آستانه ورود به سال 1397, اتفاق نظر بی نظیری بین مسئولین برای قطع تسلط و نفوذ دشمن برفضای مجازی کشور ایجاد شده است انشاءالله بزودی زود شاهد تحولی عظیم در خصوص نجات فضای مجازی کشور از سلطه و نفوذ برخی از شبکه های اجتماعی بیگانه و مهاجرت مردم ازشبکه های خارجی به شبکه های داخلی خواهیم بود اندک اشخاصی که این اتفاق نظر مبارک منافع آنها را به خطر انداخته با مطرح کردن موضوع انحرافی رفع فیلتر توئیتر می خواهند فضای مجازی کشور را از چاله نفوذ برخی از شبکه ها خارجی به چاه ویل توئیتر و سایر شبکه های صهیونیستی هدایت کنند/ باشگاه خبرنگاران 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به اهداف "پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بی جا سازی" / قسمت اول اخیرا کتابی توسط نشر مرکز منتشر شده است که به موضوع "ناسیونالیسم ایرانی" پرداخته است. از آنجا که موضوع کتاب بسیار مهم می باشد، آن را مورد بررسی قرار می دهیم. مولف کتاب "پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بی جا سازی"، رضا ضیاء ابراهیمی، دانشیار تاریخ در کینگز کالج لندن می باشد و‌ کتاب توسط "حسن افشار" به زبان فارسی ترجمه شده است. در این نوشتار به طور خلاصه به بررسی مطالب مطرح شده در کتاب فوق الذکر می پردازیم. نویسنده ادعا می نماید که "ناسیونالیسم بی جاساز" که بی هیچ پیشینه ای تا اواخر قرن ۱۹ ایدئولوژی جدیدی می باشد، از دهه ۶۰ متداول ترین شکل مخالفت سکولار با جمهوری اسلامی بوده است. نویسنده در تعریف بی جاسازی می گوید: عملی که ملت ایران را از واقعیت تجربی اش در مقام جامعه ای با اکثریت مسلمان در شرق جاکن می کند. موضوع ناسیونالیسم بی جاساز، در ابتدا در ایران در نوشته های جریان ساز آخوندزاده و میرزا اقاخان کرمانی پرداخته شده است. بنابر نظر نویسنده، مدرنیته یا تجدد ایرانی از زمان قاجار شروع شد. وی می نویسد برخورد با قدرت نظامی اروپاییان خصوصا جنگ های ایران و روس، از زمینه های اصلی ورود مدرنیته به ایران بود. همچنین نویسنده تماس با اروپا را عامل تعیین کننده در تجدد ایرانی می داند. از نظر نویسنده تاریخ ملی ایران پدیده تازه ای است که به سه دوره تقسیم می شود: دوره پیش از اسلام: دوران باستان تا ظهور اسلام دوره دوم: بازه ۸۵۰ میلادی، متعاقب استیلای اسلام که واحد یکپارچه سیاسی به نام ایران وجود ندارد. دوره سوم: باز آفرینی دولت ایران در عهد صفوی که حدود ۱۵۰۰ میلادی آغاز و تا امروز ادامه می یابد. همچنین نویسنده معتقد است "شاهنامه" با تاریخ ملی امروزی متفاوت است و تنها درباره دوره پیش از اسلام می باشد. نظر نویسنده بر آن است که نگاه شاهنامه تنها به پادشاهان و پهلوانان است و مردم عادی درآن جای ندارند. وی معتقد است که شاهنامه تاریخ نیست و عمدتا اسطوره و افسانه است. "تاریخ ایران" نوشته سرجان ملکم، بسیار سامان مندتر است و این اثر یک جستار اصیل و یک تاریخ ملی ایران به تمام معنی است که هر سه دوره کامل را در بر می گیرد. "نامه خسروان" نخستین اثر ایرانی است که دوره های سه گانه را به هم پیوند می زند. لازم به ذکر است که نخستین کتاب درسی که دولت پهلوی منتشر کرد، تا حدود بسیاری متاثر از "نامه خسروان" بود. در دهه ۱۲۴۰ شمسی " " همچون بدیل تندی برای مدرنیسم پدید امد. این تئوری، واکنش التقاطی به دو راهی تجدد نسبت به تجدد عملی تر ملکم خان است. ✅ ادامه دارد ... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت دوم نویسنده کتاب دین ستیزی خود را از زبان دیگران روایت و بر آنها صحه می گذارد و به عبارتی به جامعه دینی در سرتاسر کتاب حمله می کند. وی در کتابش که👈 با مجوز وزارت ارشاد اسلامی به چاپ رسیده، با امکانات حکومت اسلامی به جنگ حکومت اسلامی آمده است، در ادامه ضمن مطالعه بخش هایی از ، نظر خود را در داخل پرانتز عرض خواهیم کرد: «من مدعی ام آخوند زاده خود می خواست اندیشه اش قالب ایدئولوژیکی پیدا کند و میرزا آقا خان کرمانی، وارث معنوی آخوندزاده، نگاه نژادی ایدئولوژی نوپا را عمق بیشتری بخشید. آخوندزاده، خدمت گذار وفادار دولت روس بود. دین ستیزی وی از واقعیت های روی زمین آب نمی خورد و برخلاف ملکم خان می گفت اصلاحات مادی اش را جامه ای می پوشاند که برای ایرانیان قابل فهم باشد:جامه دین.👈(یعنی تغییرات را مردم به نام دین می پذیرند‼️) به همین سان سید جمال الدین اسدآبادی، یکی از پیشگامان مدرنیسم اسلامی، به زبان تدین سخن می گفت تا آرمان های تجددخواهانه اش بر دل مردم نشیند. 👈(یعنی سیدجمال الدین دیندار نبوده بلکه دین ملعبه فریب مردمان است‼️) آخوندزاده در مکتوبات، هویت ایرانی تازه ای بر پایه خوانش گزینشی تاریخ می سازد و بی پروا خواستار ترک کامل دین برای گشایش عقلانیت و پیشرفت می شود. او دین را مجموعه ای از خرافات می داند. 👈(یعنی برای عاقل بودن بایسنی بی دین بود‼️) او معتقد است عرب ها هر نوشته ای از ایران باستان را نابود کرده اند. 👈(یعنی دیندارها مخالف علم هستند‼️) آخوندزاده سرزمینی را به تصویر می کشد که قانونش عادلانه است و کارگزاران، مجریان پاکدامن شاه اند که تنها دغدغه شان رفاه حال مردم است. 👈(یعنی حکومت دینی به رفاه حال مردم توجهی ندارد‼️) یک مولفه دیگر آخوندزاده این اعتقاد اوست که ارج گذاری ایرانیان بر بعضی عرب ها را بر خلاف حب وطن و چه بسا خیانت می داند. 👈 (این بند، موضوع روز جامعه ایران است به نام اینکه عرب پرست نیستیم به دین حمله می کنند، ولی گاه مزدوری که می رسد، دلار عربستان سعودی برای به آشوب کشیدن ایران بسیار خوب است و آن را می پذیرند‼️) میرزا آقاخان کرمانی گرایش به بابی گری ازلی داشت. او با یکی از دختران صبح ازل که مدعی جانشینی باب بود، پیمان زناشویی بست؛ اما سرانجام از همه دین ها برید. 👈(یعنی او که عالم دین بود به این نتیجه رسید که تمام ادیان چون بابیت انگلیسی ساختگی هستند‼️) کرمانی درباره انحطاط ایران همان فرضیه آخوندزاده را داشت؛ اعراب و اسلام مقصرند. در نقد اسلام بحث عمده او این است که دین برای اصلاح و قوم و امت عرب امده و با خوی ایرانیان نمی سازد.👈 (شریعت خدا فقط برای عربستان است، همین که جوانان شبهه دار آن را ادعا می کنند‼️) او باور دارد "اگر شخصی دانا یک نفر ایرانی و یونانی و انگلیسی را ببیند و یک‌حبشی و زنگی و عرب را بنگرد، به کمال آشکارایی می تواند حکم مابین ایشان کند و تمیز تمدن و وحشیگری آنان و اینان را به خوبی بدهد.» از نظر نویسنده کتاب: «گزارش تاریخ زده کرمانی و آخوندزاده از ملت ایرانی که در گیر با یک "دیگری" سامی است به رغم اشتباهات و تناقضات آشکار آنها به ویژه کرمانی، با معیارهای زمانی سازگار بود. دیدگاه های آخوندزاده و کرمانی در زمینه ایران پیش از اسلام و کینه نژادی و ..‌. به رغم ناسازگاری با معیارهای نیم قرن گذشته از هر نقد روشمند به جز چند استثنا آن هم به انگلیسی، مصون مانده است. کوچکترین داوری درباره اندیشمندانی که از اسلام بد گفته اند مساوی است با حمایت از افراط گرایی اسلامی یا حکومت اسلامی شده است. این اپوزسیون ملی گرا ادعا می کند درستی هشدار آخوندزاده و کرمانی درباره روحانیان، هنگامی که اینان در ۱۳۵۷ به قدرت رسیدند آشکار شد. ویراستار آخوندزاده می نویسد او رهبر جنبش بیداری در برابر استبداد اسلامی بود. ماشاءالله آجودانی در حال حاضر از نمایندگان اصلی این دیدگاه است. او آخوندزاده و کرمانی را برجسته ترین روشنفکران این دوره و آخوند زاده را برجسته ترین متفکر و منتقد اجتماعی این دوره می شمارد. در نهایت می توان گفت پیدایش اندیشه ناسیونالیستی آخوندزاده و کرمانی نقطه عطف در تاریخ فکری معاصر ایران است.» 🔴 در بخش اخیر اوج عناد نویسنده با انقلاب اسلامی را بسیار عیان در سخنان صریحش شاهد هستیم. به نظر، این کتاب آبشخور فکری بسیاری از آ و امروز کشورمان، ایران است. ✅ ادامه دارد... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 گفته می شود #نشر مرکز واقع در محله امیرآباد شمالی تهران مورد وثوق اپوزسیون و نویسندگان ضدانقلاب خارج نشین برای نشرآثار است. 📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به ضدانقلابی «پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بی جاسازی» با مجوز چاپ وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۶ در 📡 کانال 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت سوم نویسنده دین ستیزی خود را در ادامه باز از زبان دیگران روایت می کند. روایتی نقادانه و توأم با تأیید مطالب دین ستیزانه که👈 هدف غائی آن که پشت کردن مردم از نظام دینی جمهوری اسلامی است در آن مستتر است. نویسنده در ادامه و به قصد تکمیل می نویسد: «محمد رضاشاه پهلوی و ناسیونالستهای بی جاساز استوانه کوروش را اولین منشور حقوق بشر نامیدند. انتقال استوانه در سال ۲۰۱۰مصداق دیگری از ناسیونالیسم بی جاساز و جابه جایی تاریخی به دنبال اورد احمدی نژاد با جسارتی که در جمهوری اسلامی تقریبا سابقه نداشت کوشید تلفیقی از مولفه های ایرانی و اسلامی هویت ایرانی، که از آغاز پیدایش ناسیونالیسم بی جاساز با هم ناساز شمرده شده اند پدید آورد 👈(نویسنده حتی به ایرانی بودن هم حمله می کند، طوری مطلب را بیان کرده که کسی بجز ایرانیان و آن هم از زمان رضا شاه به بعد و بعد او هم در زمان احمدی نژاد فقط منشور کوروش بهذعنوان افتخار ایرانیان تلقی شده، گویی قبل آن یا در سایر ملل چنین اعتقادی وجود ندارد‼️) قبل از دوره قاجار تصور کاملا متفاوتی از ایران‌پیشا اسلامی وجود داشت، سرجان ملکم در تاریخ ایران مینویسد: حس خواری برای گذشته پیش از اسلام در تاریخ نگاری سنتی ایران جایی نداشت، 👈 (یعنی حس خواری مربوط به دوره اسلامی شدن ایران است‼️) در عهد قاجار حتی روستاییان و چادرنشینان بی سواد قصه های شاهنامه را می دانستند نخستین نشانه گفتمانی که ورود اسلام به ایران را یک گسیختگی تلقی میکند نه درمنابع ایرانی بلکه در آثار نویسندگان اروپایی بی تخصصی مانند منتسکیو یا هردر به چشم میخورد. او برهمان نکاتی تاکید دارد که در روح القوانین دارد. پادشاهی ایران را درگذشته دین گبرها رونق بخشید، آثار نامطلوب استبداد را اصلاح کرد ولی همان شاهنشاهی را امروز ه دین اسلام بر باد داده است 👈(نویسنده دائم با نقل قول می گوید اسلام مشکل شما است و اینکه من این را نمی گویم، همه می گویند‼️) او درجای دیگر تاکید میکند اسلام دین شمشیراست و قهرا ترویج ومنتشر شده است هرچند ملکم نظر برخی همکاران ایرانشناس خود را منتقل می کرد، خود چندان گرایشی به گذشته پیش از اسلام ایران نداشت و فتوحات اسلامی را پایان دوران شکوهمند و آغاز دوره اسف انگیز نمی شمرد او پیوستگی رادر استبداد می دید 👈(نویسنده صراحتاً به تمدن اسلامی و ایرانی به صورت توأم حمله می کند‼️) تاکید بیش از حد نویسنگان اروپایی بر دستاوردهای پیش از اسلام ایران دارای همه نشانه های نفرتی عمومی از اسلام است که هیچ نسبتی با علم و واقعیت های تاریخی ندارد، و تنها از تعصب فرهنگی آب می خورد. 👈(نویسنده صراحتاً عنوان می کند تمدن ایرانی تخیلی و برای جلوگیری از رویش تمدن اسلامی داستان سرایی شده است‼️) 🔴 نکته بسیار مهم این است که نویسنده کتاب قطعاً به دنبال هویت زدایی در جمهوری اسلامی ایران است، وقتی کسی تاریخ ۷۰۰۰ ساله ایران، تاریخ هخامنشیان و قبل و بعدش را تخیلی بداند‼️ وقتی اسلام را مایه فلاکت و بدبختی ایرانیان بداند، در صورت تأثیر این افکار بر مخاطبین و پذیرش این هجویات، دیگر رخ داده و نویسنده این به عنوان یک حوزه به تکلیف خود عمل کرده است. و همچنین مجوز دهنده این در وزارت ارشاد اسلامی‼️ کار خود را برای جمهوری اسلامی ایران به خوبی در این پازل از بازی انجام داده اند‼️ ✅ ادامه دارد... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت چهارم نویسنده در ادامه هویت زدایی از ملت ایران روایت می کند: «بدین سان حتی ادوارد براون، ایران شناس نامدارکمبریچ کسی که کتاب تاریخ ادبیات ایران او معیاری برای ایران شناسی اروپایی ها است می نویسد: در سده هفتم پیروان جنگجوی پیامبر عرب به ایران ریختند و با حملات بی امان شان یک پادشاهی باستانی و یک دین گرامی را برانداختند"توصیف واقعه با اغراق و طمطراق و البته بدون اتکا به منابع تاریخی موثق(درواقع این قطعه حتی یک ارجاع ندارد)همانندی چشمگیری با خوانش ناسیونالیستی از تاریخ ایران می یابد براون چند فصل بعد بی هیچ ابهامی علت نفرتش از اسلام را میگوید: "اگر عرب ها به ایران هجوم نیاورده و قتل و زور نگفته بودند فکر می کنید آیا دین جدید جای زردشت را میگرفت؟ از نظر ما سند محکم حقانیت دین مسیح(ع) این است که در برابرشمشیر، بدون توسل به شمشیر، آهسته وپیوسته پیشروی کرد و حال آنکه اسلام –ترویج بخش بیشتر به زور اسلحه بود تا به نیروی استدلال. من با دین شما همدلم، و مایلم بیشتر آنرا بشناسم،..." خوانش براون از تاریخ اسلام و مسیحیت معیوب است.. بعیداست بتوانیم ادعا کنیم مسیحیت بدون توسل به شمشیر و تنها با مهر و محبت ترویج شد.. یکی از موارد کتابسوزان که به اوایل تاریخ مسیحیت نسبت داده می شود آتشی بودکه به کتابخانه اسکندریه زدند اما این اتفاق پس از فتوحات اسلامی در ایران اتفاق نیفتاد درقرون اولیه اسلامی، فرزانگان بسیاری منشاء آثار بسیاری در علوم از جمله طب و ریاضی شدند ... نکته چشمگیر دیگر در انتقال دیدگاه اروپایی در مورد تاریخ ایران به خود ایران این است که آرایی که تاچنددهه پیش منفور ایرانیان بودند کم کم جایگاهی برای خود ولو در محفلی کوچک بدست اوردند.. گرایش ذاتی ناسیونالیسم بی جاساز به گذشته پیشا اسلامی در برابر دوره به همان اندازه پرماجرای پس از اسلام پیشینه ای در روایت های ایرانی نهادینه نداشت گزاره ای در منابع اروپایی و برگرفته از فرضیات و تعصباتی در تتبع اروپایی معاصرش بود خیال پردازیها و گزافه گوییهای شگف اور درباره دستاوردهای ایران باستان در نوشته های اخوندزاده و کرمانی برای تبدیل ان روزگار به عصری طلایی است که ایینه تمام نمای ذات ایرانی است ...اخوندزاده و کرمانی روایت تاریخ زده ای ساختند که هم با پشت گرمی به ستایش دانشمندان اروپایی از گذشته پیشا اسلامی ایران اعتباری داشت هم با شباهتش به تواریخ ملوک عجم..مهمتر از همه به خواننده دلخوشی می داد که ایران کشور پرافتخاری است و ایرانیان ملتی بلند پایه اند » 🔴 👈 همانطور که مشاهده می فرمایید نویسنده ایرانیان را دلخوش به گذشته خود دانسته، نویسنده قصد دارد در راستای گذشته باستانی و اسلامی ایرانیان را توأماً وهم و ساخته و پرداخته اذهان برشمارد تا مخاطب را به سوی هدف محرمانه کتاب که با توجه به فرو کردن در دل تاریخ تمدن، جمهوریت و اسلامیت ایران یعنی نظام سوق دهد. ✅ ادامه دارد... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 سفره نوروزی ما را نشانه گرفتند. میگویند بیشترین قدرت هر ملت فرهنگ آن ملت است، مراقب باشیم فرهنگمان را به دلخواهشان مهندسی نکنند. 📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 «فیل شاه»، نمایش جهانی شدن انیمیشن ایران ✅ انیمیشن زیبای « » در ادامه انیمیشن های فاخر ایرانی « » و « » است. ✅ در کنار این انیمیشن ها، اولین فیلم « » قطعاتی از یک پازل هستند که چشم انداز آن حفظ، دفاع و نشر فرهنگ ایرانی و اسلامی در میان مخاطبین داخلی و بین المللی است که به جهت سن کودکی، در پذیرش حق سیاست زده نیستند. ✅ انیمیشن زیبای « » روایتی است چندجانبه از ماجرایی جذاب میان حیواناتی بامزه که با یکی از مهم ترین نقاط عطف تاریخ، یعنی میلاد پیامبر خاتم(ص) هم زمان شده است. ✅ از زیبایی های این انیمیشن آن است که به هیچ عنوان، مستقیم و آشکارا به هدف فیلم نمی پردازد و به همین جهت فضای مناسبی را برای هدایت فکر مخاطب ایجاد می کند. ✅ زیبایی های داستانی و تکنیکی نمایش این انیمیشن نیز غیرقابل انکار است. ✅ این انیمیشن زیبا هم اکنون بر روی پرده سینماها در حال اکران است. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 ضیاءابراهیمی نویسنده #کتاب #ناسیونالیسم_بی_جاساز از جمله کارشناسان BBC که با تعجب مجوز چاپ گرفته است. #نفوذ_فرهنگی 📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 شرح ماجرای #کتاب #انسان_خردمند نوشته یووال نوح هراری اسراییلی که با توصیه اوباما و مجوز وزارت ارشاد اسلامی در ایران چاپ شده است‼️ 📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 انسان_خردمند نوشته یووال نوح هراری سال ۱۳۹۶ در ایران چاپ شده است. ✅ نویسنده کتاب اسراییلی است، در روی کاور کتاب نوشته استاد دانشگاه بیت المقدس است ولی در داخل کتاب نوشته استاد دانشگاه اورشلیم است، اسراییلی ها به بیت المقدس، اورشلیم می گویند. در مقدمه کتاب نیز نوشته شده که وی استاد دانشگاه اورشلیم است. او تاریخ جهان را تدریس می کند. ✅ علاوه بر این با توجه به موضوع نه چندان جذاب این ، چاپ این کتاب در ۷ نوبت و طی چند ماه و نشر آن به تازگی توسط ناشر دیگر غیر عادی است‼️ ✅ خواندن این کتاب را توصیه کرده است و یقیناً نتایج حاصل از یادگیری مطالب این کتاب در راستای اهداف و است. ✅ این کتاب به صورت آنلاین در یک دوره به ۶۵هزار نفر که برخی ایرانی بوده اند، آموزش داده شده است. ✅ در این کتاب نویسنده تحت پوشش خرد و خردورزی، انسان ها را به چالش کشیدن اعتقادات با فراموشی آن ها با تمرکز بر بررسی روابط میان و ، وجود در و رابطه با پرداخته است. ✅ این کتاب به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه شده و پرفروش تمرین کتاب جهان شده است‼️ ✅ سال ۲۰۱۲ نویسنده کتاب سالانه را برای خلاقیت و ابتکار در علوم انسانی از آن خود کرده است. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت پنجم نویسنده کتاب می نویسد: «فریدون آدمیت در سیره نویسی هایش درباره آخوندزاده وکرمانی کینه نژادی این نویسندگان ناسیونالیست را لاپوشانی می کند..... نفرت ازعرب در متون پایه ناسیونالیسم ایرانی کاملا جا افتاده و غالبا به حد تکان دهنده ای پرخاشگرانه است جلال الدین میرزا به کینه از اعراب دامن زد و ایشان را دشمن ایران خواند های بی جاساز همواره ادعا کرده اند دشمنی با اعراب یکی از دیگراز مشخصات ثابت ایرانیت بوده است‼️ در محافل ناسیونالیستی ادعا میکنند فردوسی نغمه سرای ناسیونالیست شکوهمندیهای ایران باستان بوده و مخالف اسلام و بیزار از عرب ها اگرچه این ابیات زشیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیده ست کار که فرّکیانی کندآرزو تفو برتو ای چرخ گردو تفو آن برداشت را تایید میکند ...شاهنامه پژوهانی مانند ابوالفضل خطیبی معتقدند این ابیات بعدها بدان افزوده شده ودر اصل کتاب نبوده است 👈 (نویسنده سعی بر آن داد از زبان دیگران بگوید و غیر مسلمان بوده است‼️ غافل از اینکه برای نام زیبای «ابوالقاسم» این شاعر مسلمان ایرانی حماسه سرا فکری نکرده است‼️» ...اگر هم بوده اند .....از جنبه های دیگر بی اعتبار است...گویندی ابیات رستم فرخزاد یکی ا ز پهلوانان شاهنامه است ...شاهنامه اثر مرکبی است که منابع گوناگونی را منعکس میکند و نمودار باورهای کسی به نام فردوسی یا جو فکری ایران را در اوایل دوران اسلامی، یا گرایش های جاودانه همه ایرانیان نیست ناسیونالیست های بیجاساز برای اثبات عناد ادامه دار ایرانیان با اعراب به یک قضیه تاریخی ارجاع می دهند قضیه که بحثی ادبی در اواخر قرن ۸ جلال همایی با اینکه از ناسیونالیست های بیجاساز نبود و مردی روحانی بود در ۱۳۱۳نوشت "از هرچیز موثرتر در برانداختن سیاست عرب پیدایش شعوبیه است که حکومت مطلقه عربی را ریشه کن ساخت. کوتاه سخن فردوسی یا نویسندگان ایرانی شعوبیه را نمیتوان پیش گامان جنبش ناسیونالیستی ضد عربی دانست‼️ عرب ستیزی آگاهانه ملیون ایرانی از عادت ها و باورهای ایرانی ریشه دار سرچشمه نگرفته است، پس یحتمل بیزاری از عربها دیرتر پدید امده است و خاستگاههای دیگری داشته است، «رنان» در بحث حیرت اوری راجع به شاهنامه در حالی که هیچ تخصصی دراین زمینه ندارد مینویسد: اصلا مسلمان نبود‼️ تعصبات پیرامونش ناچارش می کرد ریا کند و حرمت پیامبر(ص) را نگاه دارد.... این گفته سراسر ابهام است چگونه امکان دارد کسی که اصلا مسلمان نبود دلسپرده ی علی (ع) باشد..... واقعیت آن است بر عکس ،همه نشانه هادر فردوسی حکایت از ایمان قلبی او به اسلام دارد.... 👈(در این کتاب بعضاً موارد متناقضی دیده می شود که به جهت تأثیر گذاری ضعیف در مخاطب به نظر برای بی طرف نشان دادن اثر آورده شده تا مخاطب منفعلانه برخورد نکند‼️) حکومت پهلوی در ۱۳۱۴فرهنگستان ایران را با الهام از اکادمی فرانسز پی افکند تا کار پالایش زبان فارسی را از یک مرکز نهادینه دولتی پیش ببرد... فرهنگستان توفیق محدودی داشت... بعدها محمدرضا شاه وحتی رهبران جمهوری اسلامی فرهنگستانهای همانندش را بنیان نهادند تا کار پالایش زبان فارسی را دنبال کند .... نگاه نژادی به تاریخ ایران با همه زشتی هایش سرسختانه دوام آورده است‼️ به دوعلت یکی این اعراب و اسلام را مقصر عقب ماندگی ایران دانستن آسان است، دوم آنکه ریشه های این نگاه به تتبع اروپایی بر میگردد و ایدئولوژی ناسیونالیستی که مبهوت علم اروپایی شده دستان خود را برای سنجش و نقد آن بسته است‼️» ✅ نویسنده بسیار پیچیده سخن می گوید و سعی در پنهان نگاه داشتن هدف دارد، اما با توجه به هدف قراردادن بدون تعارف در تمام متن و که البته با احتیاط بیشتری صورت گرفته است به دنبال هدف قراردادن است. ما برای دفاع از مثل مرز و خاک می توانیم بجنگیم، خون دهیم و دفاع کنیم، در حوزه مانند می توانیم گفتگو کرده، معامله کنیم، از منافع هسته ای چشم پوشی و منافع اقتصادی حاصل از رفع را بدست آوریم. اما در حوزه نه می توانیم بجنگیم و نه می توانیم معامله کنیم، با حذف هر یک از بسیار محدود شامل و دیگر شاهد نظام مقدس نخواهیم بود. از این جهت است که این کتاب را که را هدف گرفته، یک که با استفاده از فرصت در به تربیت برای براندازی می پردازد، می شناسیم و نسبت به نشر آن و آثار مشابه می دهیم. ✅ تمامی مطالب در👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 بررسی #کتاب #رمان #مارش_رادتسکی از مصادیق #نفوذ_فرهنگی ‼️ رصد رمانی که #اول_کردند برای #براندازی در کانال #رصد_فرهنگی 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 « » در جامعه ایرانی چه چیز را هدف قرار می دهد؟ / قسمت اول ✅ حسین معصومی‌همدانی، بهمن ماه ۱۳۹۶ درباره «مارش رادتسکی» سخنانی داشته و آن را یادآور «محلۀ کشتارگاه» فروغ فرخزاد دانسته است. ✅ معصومی همدانی گفت: وقتی مارش رادتسکی را می‌خواندم بی‌اختیار یاد مصرع‌های فروغ فرخزاد افتادم، البته فروغ فرخزاد از محلۀ کشتارگاه در جنوب تهران حرف می‌زند، همان جا که حالا فرهنگسرای بهمن است، و وقایع رمان یوزف روت در امپراتوری اتریش ـ هنگری می‌گذرد. ✅ حسین ادیب و محقق کشورمان و از داوران جایزه ابوالحسن نجفی در اختتامیه مراسم این متن را قرائت کرد. ✅ از هم اکنون به همت مترجم این کتاب آقای همتی تبریک می‌گویم و انتخاب داوران را می‌ستایم و گمان می‌کنم که اگر آقای نجفی هم در میان ما بود در این تبریک و ستایش شریک می‌شد. 👈(جالب است در به این رمان جایزه داده شده است‼️) ✅آنچه می‌خواهم بگویم، و به دلیل حساسیت موضوع متأسفانه ناچارم برخلاف میل خودم از رو بخوانم، تأملاتی است دربارۀ این رمان. بیان محتوای یک رمان به زبان مفاهیم، به تعبیری که ناظم حکمت دربارۀ ترجمۀ شعر حافظ کرده، مثل کشتن بلبل است برای خوردن گوشت آن، مگر این که مقدمه‌ای باشد برای خواندن اصل اثر. 👈(آیا منظورشان برای در اختیار داشتن و برقراری مورد نظر غرب وحشی است‼️ در ادامه متوجه موضوع خواهیم شد) ✅ معصومی می گوید: وقتی مارش رادتسکی را می‌خواندم بی‌اختیار این مصرع‌های فروغ فروخزاد به یادم می‌آمد: و مردم محلۀ کشتارگاه که خاک باغچه‌هاشان هم خونی است و آب حوض‌هاشان هم خونی است و تخت کفش‌هاشان هم خونی است چرا کاری نمی‌کنند؟ چرا کاری نمی‌کنند؟ البته فروغ فرخزاد از محلۀ کشتارگاه در جنوب تهران حرف می‌زند، همان جا که حالا فرهنگسرای بهمن است، و وقایع رمان یوزف روت در امپراتوری اتریش ـ هنگری می‌گذرد، در امپراتوریی که این رمان داستان زوالش را حکایت می‌کند و هرچند بیشتر این رمان در محیط پادگان می‌گذرد، یعنی در جایی که مردم برای کشتن و کشته‌شدن تربیت می‌شوند، اما در آن کمتر حرفی از خون و خونریزی به میان می‌آید. نظامیان این داستان، و شخص کارل یوزف فون تروتا که قهرمان اصلی آن است، فقط یکی دو بار دست به اسلحه می‌برند. یک بار در یک دوئل، بار دیگر برای فرونشاندن یک اعتصاب و بار آخر در اواخر رمان، در آغاز جنگ اول جهانی. در بقیۀ رمان در واقع کاری نمی‌کنند بلکه دارند خودشان را برای جنگ آماده می‌کنند و همه می‌دانند که این جنگ سرانجام درمی‌گیرد و روزی که دربگیرد به شکست اتریش تمام می‌شود. 👈(رمان به دنبال القاء این موضوع است که ما دائم برای جنگ با و آماده می شویم و همه می دانیم که در صورت آغاز جنگ، شکست خواهیم خورد، خُب، چرا کاری نمی کنند؟ نمی کنند‼️) ✅ این رمان داستان زندگی سه نسل از یک خانواده است. پدر بزرگ، سروان تروتا، در جنگ سولفرینو، در 1859، جان فرانتس یوزف امپراتور اتریش را نجات می‌دهد و به پاداش آن قهرمان سولفرینو نامیده می‌شود و لقب اشرافی می‌گیرد؛ پدر به موهبت این موقعیت اجتماعی جدید، بخشدار یکی از بخش‌های این امپراتوری می‌شود و تا مرگ در همین سمت می‌ماند؛ و پسر از همان ابتدا به مدرسۀ نظام می‌رود و افسر سواره نظام و سپس افسر پیاده‌نظام می‌شود و سرانجام در نخستین روزهای جنگ جهانی اول کشته می‌شود. 👈(روایت داستان ناخودآگاه تطبیق ذهنی ایجاد می کند که برخی با و همراه بودند و به نان و نوایی رسیدند، اما نسل بعدی سرانجام مطلوبی نخواهد داشت‼️) 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 بررسی #فیلم #مصادره از منظر تماشاگران در کانال #رصد_فرهنگی 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 بررسی فیلم مصادره از منظر تماشاگران ✅ « » و است. برشی تاریخی از دهه ۵۰ تاکنون است که زندگی یک ساواکی بی دست و پا را با بازی رضا عطاران به تصویر می کشد که درگیر و فرار از کشور می‌شود. این نخستین حضور به عنوان در است. می توان گفت که وی به عنوان اولین فیلم توانسته است به خوبی بدرخشد. ✅ این فیلم حاوی پیام های متعددی برای مخاطبین متفاوت است. ✅ فیلم به مخاطبین از کشور می گوید: «حتی اگر بودید و مرتکب جرمی نشدید می توانید به کشور برگشته و حتی اموال شده را بازپس بگیرید.» ✅ به کسانی که می خواهند کنند می گوید: «حتی اگر عرق خور و قمار باز باشید هم، فرهنگ و غرب را برنخواهید تابید و با پدیده های بسیار عجیب و نامأنوسی چون دو پدری مواجه خواهید بود.» ✅ این فیلم از ایرانیان خارج نشین خواسته که وارد بازی سیاسی در تجمعات یا شبکه‌های ماهواره‌ای نشوند و بی جهت برای خودشان مشکل سیاسی درست نکنند. ✅ فیلم مصادره حتی را بی نصیب نکرده و برای او و افرادی مانند او پیام داده است که بالاخره دستگیر و به کشور بازگردانده خواهید شد. ✅ این فیلم در اکران نوروزی مورد استقبال تماشاگران واقع شده است. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 « » در جامعه ایرانی چه چیز را هدف قرار می دهد؟ / قسمت دوم ✅ گسترۀ زمانی این رمان شصت و پنج سال است، از نبرد سولفرینو در 1859تا شروع جنگ جهانی اول در 1914 و پهنۀ جغرافیایی آن از شهرکی در اوکراین تا وین، مرکز امپراتوری و مرزهای آن را باروسیه در بر می‌گیرد. اما مارش رادتسکی، به رغم نظر برخی از منتقدان که در مقدمۀ مترجم به آن اشاره شده، نیست. به این دلیل ساده که وقایع آن حول هیچ رویداد مهم یا شخصیت بزرگ تاریخی شکل نمی‌گیرد. البته فرانتس یوزف اول، امپراتور اتریش، در چند صحنه ظاهر می‌شود و آغاز و انجام رمان هم دو رویداد مهم تاریخی است: و کشته شدن در سارایه‌وو. اما نبرد سولفرینو وقایع این رمان را در دل تاریخ قرار نمی‌دهد، بلکه سبب می‌شود که پدر بزرگ از دل یک صحنۀ بزرگ تاریخی بیرون بیاید نه برای آن که شاهد یا کنش‌گر صحنه‌های تاریخی دیگر باشد، بلکه برای آن که در حاشیۀ تاریخ زندگی کند. فرانتس یوزف اول هم جزو شخصیت‌های رمان نیست، جزو اسباب صحنۀ آن است. توصیف‌هایی که در رمان از او می‌شود و شبیه توصیف طبیعتی است که رمان از آن سرشار است، طبیعتی که گاه دلنشین و ملایم و گاه خشن و سخت است، اما در همه حال کند و بر یک روال است و جز یک بار، در صحنۀ جشن پایان رمان، هیچ چیز تازه‌ای در آن رخ نمی‌دهد. امپراتور هم مثل قهرمان‌های رمان هیچ کار تازه‌ای نمی‌کند. او هم منتظر جنگی است که می‌داند رخ می‌دهد و می‌داند که رخ دادنش به شکست امپراتوری می‌انجامد. 👈(رهبری هم می داند که اگر با به جنگیم محکوم به شکستیم‼️) ✅ پیام مارش رادتسکی چیست؟ می گوید: «از اثری چنین چندلایه و پیچیده نمی‌توان توقع پیامی صریح داشت... همۀ ما ماجرای دیالکتیک خدایگان و بندۀ هگل را می‌دانیم. بنا به تعبیر رایج از این نظر هگل، بنده در بندگی خدایگان و از راه بندگی او به آزادی می‌رسد. اگر این تعبیر از سخن هگل درست باشد، باید گفت که مارش رادتسکی در مجموع پیامی ضد هگلی دارد. آدم‌های این داستان بندگی می‌کنند اما به آزادی نمی‌رسند. از این نظر مثل قهرمان رمان بازماندۀ روزند که عمری را به بندگی می‌گذراند اما حتی در روابط شخصی خود هم طعم آزادی را نمی‌چشد. آنچه در صحنۀ جشن در مارش رادتسکی رخ می‌دهد طلیعۀ آزادی نیست، آغاز آشوب و جنگ است و آثار این آشوب تا روزگار ما باقی مانده است. می‌توان گفت که تاریخ دو سه قرن اخیر در سایۀ تعبیری از سخن هگل بوده است. هر از گاه صداهایی از ما می‌خواهند که به بندگی حزب، پیشوا، فلان مرام یا مسلک، سیر ناگزیر تاریخ، پیشرفت تکنولوژی، دست پنهان بازار آزاد، و بت‌های دیگر تن دردهیم تا روزی به آزادی برسیم. اگر مارش رادتسکی پیامی داشته باشد آن پیام این است که سرانجام بندگی آزادی نیست، شورش بندگان است و شورش بندگان غالبا مقدمۀ بندگی دیگری است. راه آزادی از می‌گذرد. ✅ به عبارتی با ملاحظاتی مدعی است این رمان معتقد است با ، و هدایت های داهیانه به خوشبختی و سعادتمندی نمی رسند بلکه با غربی و کنار گذاشتن نقش خدا در هدایت بشر است که می توان خوشبخت بود‼️ ✅ با پیام در اجازه نشر گرفته و حتی آن را ، می گیرد و به خواندن آن تشویق می شوند‼️ ✅ این کتاب هم خوبی است برای شناسایی رگه های در و برنامه ریزی برای حفظ ، برنامه ریزی برای تولید های متعدد و جذاب در راستای نیل به اهداف مقدس و‌ خشکاندن رگه های نفوذی، ان شاالله 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴جایزه ابوالحسن نجفی چیست؟ ✅ جایزه ابوالحسن نجفی جایزه‌ای است که از سوی به یک برجسته اهدا می‌شود. نام جایزه برگرفته از ابوالحسن نجفی است. اولین دوره اعطای جایزه در سال ۱۳۹۵ برگزار شده است. ✅ هیأت داوران اولین دورهٔ جایزه عبارت بودند از: ضیاء موحد، حسین معصومی همدانی، عبدالله کوثری، مهستی بحرینی، مژده دقیقی و محمود حسینی‌زاد. ✅ با توجه به تأویلات انجام شده در خصوص کتاب برگزیده این جمع در سال ۱۳۹۶ یعنی به نظر نیاز است بر واقایع فرهنگی این چنینی از سوی مراجع رسمی و برای جلوگیری از نظارت گردد. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 ۱۳۹۵ آبتین گلکار برای ترجمه کتاب «آشیانه اشراف» اثر ایوان تورگنیف برنده اولین دوره جایزه استاد ابوالحسن نجفی #شهر_کتاب شد. 📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 چاپ دیگر #انسان_خردمند چاپ متعدد ماهانه این #کتاب که مخاطب پسند نیست، عجیب و قابل تأمل است. دست هایی برای خرید و توزیع رایگان آن در کار است. 📡 رصد #نفوذ_فرهنگی در 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 داری اشتباه می‌کنی کاپیتان‼️ ❌ هراس افکنی بی شرمانه مشاور ای دولت، حسام الدین آشنا، با استفاده از برای نمایش تخیلی با هدف حمله به نظریه ولایت امام و فقیه بر جامعه به قصد سهم خواهی در قدرت که در ذیل این متن می توانید مشاهده بفرمایید. ✅ جالب است بدانید روایت از علت سقوط هواپیما نیز ژورنالیستی و غیر علمی است که هیچ یک از مجامع علمی جهان بجز تیم مطالعاتی دولت آن را تأیید نکرده است‼️ ⭕️ متن تحلیل رئیس دانشگاه صداوسیما در این خصوص را در لینک زیر مطالعه بفرمایید: 🔗 telegra.ph/Operation-of-hijacking-the-aircraft-of-politics-by-Ashena-Fazeli-Renani-et-al-03-23 ✅ فیلم را در کانال ببینید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 داری اشتباه می‌کنی کاپیتان‼️ تحلیل فیلم در کانال #رصد_فرهنگی 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
⭕️ سکانس سریال طنز پایتخت ۵ 🔺مسئولین برگزاری جشن، بچه را با یک ماشین شارژی از بالای درخت می کشانند پایین! 🔺همه در حال رقص و پایکوبی هستند و کسی نمی‌داند پشت صحنه چه خبر است؛ مسئولین برگزاری می‌خواهند که خواننده بهتر بخواند و گرمتر کند مجلس را... 🔺از طرفی ارسطو و رحمت مهما‌نان ساده را با نقشه‌ای جالب سرگرم رفتن مجانی به ترکیه می‌کنند 🔺بچه وارد اتاق می‌شود و در از پشت قفل می‌گردد، حالا یک بچه‌ی بی‌دفاع داریم و یک ترامپ! 🔺ترامپ آب نبات نشان می‌دهد و بچه را می‌برد سمت خودش... 🔺بچه با «آب نبات» گول می‌خورد و نزدیک ترامپ می‌رود، حالا قیچی بیرون می‌آید تا بچه ختنه شود. (البته چاره‌ای جز تسلیم نداشت) 🔺پشت درهای بسته بچه دارد ختنه می‌شود و جیغ می‌کشد اما صدای رقص و آواز آنقدر بلند است که هیچکس صدای ناله‌ی پسربچه‌ی بیچاره را نمی‌شنود! 🔺ترامپ کار خودش را کرد، با اینکه روی پلاکاردش نوشته بود بدون درد و خونریزی، اما هم درد داشت هم خونریزی! کسی نفهمید که چه بلایی بر سر بچه آمد. همه سرگرم مسایل حاشیه‌ای که ارسطو و مسئولین جشن طراحی کرده بودند، هستند... 🔺و چقدر این قصه آشناست... 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 #رصد_فرهنگی #مخاطبین_محترم کانال از کتاب صوتی « #گلستان_سعدی » منتشر شده از سوی #نوین_کتاب_گویا 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 ، ... چندی پیش یکی از دوستان آلبوم زیبایی از کتاب صوتی " " را برایم هدیه آورد. نام سعدی و کتاب گلستان و بوستانش همواره در ذهنم یادآورد پندها و اندرزهای انسان ساز بوده و هست. در میان اشعار آن شاعر نامور هم چون سایر بزرگان عرصه ادبیات کهن ایران و از جمله سرحلقه آنان، حافظ، هم گاه به اشعار و ابیاتی برخورده ام که تمنیات مادی و دنیایی مورد اشاره در آن ذهنم را به خود مشغول داشته، لیکن این امر را به کم اطلاعی خود از شعر و ادب و تمثیلات و تشبیهات شاعرانه حواله کرده و از آن گذشته ام. در این دو سه ماهه تقریبا تمامی ساعات رانندگی بین مسیر منزل و مقصدها را، که به یمن دوری راه ناگزیر یکی دو ساعتی به طول می انجامد، کارم شنیدن باب ها و حکایات گلستان سعدی این کتاب صوتی است. تا پیش از این فرصت، هیچگاه تا به این اندازه گلستان سعدی را دوره نکرده بودم! فرصتی گرچه مغتنم ولی همراه با تاسف از بارها شنیدن حکایت شاهد و شاهدبازی آن هم از زبان سعدی! این موضوع مرا به فکر فرو برده که چرا وقتی جمعی با گردآوردن افراد متخصص، سرمایه های مادی و انسانی و بکارگیری تجهیزات و فناوری و انواع تخصص ها دست به کار تولید این آلبوم شده اند، تا این اندازه کج سلیقگی نشان داده و در انتخاب بخش هایی از گلستان شیخ اجل، نمونه این شاهد بازی ها را از باب پنجم گلستان که پیرامون " عشق و جوانی" است در ترکیب این مجموعه برگزیده و قرار داده اند. هر بار که این مجموعه را می شنوم این سئوال در ذهنم بیشتر طرح می شود که چه اصراری بوده که در این ترکیب بخش هایی از باب پنجم گلستان انتخاب و درج شود. ناشر از میان این همه آثار ادبی چرا به سراغ سعدی رفته و اندیشه های سعدی را بر چه اساس و تحلیلی در این برهه نیازمند طرح دیده است. پاسخ به این سئوال برای شنونده اثر آنگاه سخت و پیچیده تر می شود که در دل این رویکرد، با انتخاب حکایاتی نظیر داستان شاهد بازی قاضی با جوان نعلبند و یا معلم با کودک دبستانی و امثال اینها، با آن جزییات آزاردهنده و گاه مشمئز کننده روبرو می شود. از جمله و برای مثال آنجا که کودک ساده لوح بینوا از معلم خود میخواهد که: آن چنان که در آداب درس من نظری میفرمایی در آداب نفسم نیز تأمل فرمای تا اگر در اخلاق من ناپسندی بینی که مرا آن پسند همی‌نماید بر آنم اطلاع فرمایی تا به تبدیل آن سعی کنم... پاسخ مشمئزکننده معلم به درخواست طفل معصوم چنین است که: ای پسر این سخن از دیگری پرس که آن نظر که مرا با تست! جز هنر نمیبینم.!! آنچه به یقین بر اثر شنیدن این مجموعه در ضمیر ناخودآگاه شنونده، خصوصا قشر جوان -که اغلب بدلیل سایر مشغولیت های جذاب و روزآمد، کمتر فرصت مطالعه خصوصا در زمینه ادبیات را دارند- رسوب کرده و باقی می ماند، صرفنظر از قضاوت او درباره بزرگانی چون سعدی، نه تنها هیچ تاثیر مثبت و آموزش و رشدی را در پی نخواهد آورد بلکه نگاه او را نسبت به جامعه و مردمی که او باید به سهم خود در جهت رشد و توسعه آن وارد عمل شود، آلوده و مشکوک خواهد کرد. اگر در نگاهی خوشبینانه، فرض شود دستاندرکاران تولید این مجموعه تعالی فرهنگی و مقاصد تربیتی را مد نظر قرار داده باشند، با کمال تاسف باید گفت که به سختی از مسیر دور مانده و به بیراهه رفته اند. رابطه و نسبت چنین رویکردی با گرایش آرایش زلف و ابروی مردان سرزمین ستارخان و میرزا کوچک جنگلی چیست؟ 🔴 دریافتی از کانال 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 روشنفکران و انقلاب اکتبر چالشی چاپ اواخر سال ۹۶ روایت ویرانی یک کشور با تفکر انقلابی 📡 در کانال 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @rasadef
🔴 بررسی کتاب روشنفکران و انقلاب اکتبر / قسمت اول این چالشی اواخر سال ۹۶ در داخل کشور منتشر شده است. نویسنده کتاب خِرَد کُشی می نویسد: «در اکتبر ۱۹۱۷ اولین نظام تمامیت خواه عصر جدید از سر بر آورد، چند سال پیش از ۱۹۱۷ تنی چند از متفکران و روشنفکران روسی... وقوع چنین رخدادی را پیش بینی کرده و همواره درباره پیامدهای فاجعه بار تلاشهای آرمان پرستانه هشدارداده بودند... انقلاب روسیه مانند همه انقلابها، اقتدار نخبگان نظام پیشین وروشنفکران منتقد و معترض، و نیز الگوی سلسله مراتب اجتماعی دیرین را به چالش طلبید وباطرد و ترک آنهاموفق شد مخالفان خود را از میدان به در کند. سرزمین روسیه بسیار پیش تر از رخداد انقلاب اکتبر ۱۹۱۷سرچشمه الهام روشنفکران و بویژه نویسندگان و شاعران اروپایی و عرصه فرا افکنی امیدها و آرزوها و آرمانهای آنان به شمار می رفت.» 👈 به نظر می رسد نویسنده به دنبال زدن پنبه و به صورت کلی است ... 👈 این کتاب ظرف دوماه به دو چاپ رسیده و استقبال گسترده ای از آن شده است ... 👈 ناشر این کتاب، نشر نی از ناشران قوی کشور، است ... ✅ ادامه دارد.... به کانال بپیوندید👇👇👇 t.me/joinchat/AAAAAETU6NAV5B8f9Xejeg ارتباط با ما @rfarhang