eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
150 عکس
326 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴📃وقتی که عینک‌ها دودی شده باشد 👆 عبارات نخست این توییت را که می‌خوانی، خوشحال می‌شوی که بالاخره به برکت طوفان الاقصی بعضی‌ها سر عقل آمده‌اند و فهمیده‌اند که شاخه‌های رویکرد بیداری اسلامی باید تفرقه و نزاع را کنار گذاشته و دوباره بر محور اصول اساسی خود، یکپارچه شوند. 🔻 اما سطر آخر را که می‌خوانی تازه متوجه می‌شوی که حقد و کینه بعضی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی به اندازه‌ای است که واقعیت‌های میدانی هم نمی‌تواند چشم آنان را به روی حقایق باز کند. یعنی به صداقت و ایمان و کارآمدی انصارالله معترف است، اما تنها اشکالی که به این جریان قرآنی وارد می‌داند، ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است. ♨️ امثال «شنقیطی» دیگر باید جای خود را به امثال «المعشنی» بدهند. 🔎 @rased110
🔴♨️📘 مهم: یک مقاله (سه‌قسمتی) بسیار مهم 📚 این سه مقاله در قالب یک کتابچه در کانال «راصد امت» منتشر خواهد شد که دو نکته حائز اهمیت را با قلم یک نویسنده مهم، مورد کنکاش و تبیین قرار داده است: 👤 نویسنده متن: همانطور که قبلاً هم اشاره کرده بودم یکی از مهم ترین طیف های موجود در القاعده که اغلب شخصیت‌های مرکزی آن نیز در این طیف هستند، طیف قطبی است که محور جنبش آنان را آرمان‌های رویکرد بیداری اسلامی، شکل داده است. 🔺 نویسنده این متن، یکی از نظریه‌پردازان مهم القاعده از دل همان طیف قطبی است که در نسل اول این سازمان و در کنار بن‌لادن و ظواهری فعالیت داشته است. فردی به نام مصطفی حامد که بعداً بیشتر از او خواهم نوشت. 👇مهم‌ترین موضوعات مطرح در این سه مقاله: 1️⃣ معرفی و رونمایی از یک جریان مهم و چند لایه در امت که مصطفی حامد از آن با عنوان «اسلام صهیونی جدید» نام می‌آور و نام هر سه مقاله نیز همین «اسلام صهیونی جدید» است. 2️⃣ تبیین نگاه جریان بیداری اسلامی به جنگ در سوریه و دلیل ورود حزب الله لبنان به این میدان نبرد. ♦️این متن، به‌عنوان یک سند مهم در خصوص تحلیل جنگ و بحران سوریه است. یکی از امتیازات این متن آن است که نویسنده‌اش خارج از دایره جریان‌های شیعی بوده و نگاه خط قطبی نسبت به حضور حزب الله لبنان در جنگ سوریه را تبیین می‌کند. یک تبیین میدانی و مبتنی بر واقعیت‌های راهبردی. 🔹 البته نکات و مطالب بسیار مهم و قابل استفاده‌ای در این سه مقاله وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران عرصه جریان‌شناسی باشد. بعداً باز هم در مورد این سه مقاله، مطالبی خواهم نوشت. 📘 نسخه عربی : هر دو نسخه (عربی و فارسی) از کانال یکی از اعضای القاعده برداشت شده و نسخه عربی آن در سایت خود مصطفی حامد موجود است. 📘 نسخه فارسی: نسخه فارسی را چند هفته پیش می‌خواستم منتشر کنم اما ملاحظاتی داشت و هنوز کاملاً آماده نبود. از دوستانی که طالب آن بودند معذرت می‌خواهم بابت تأخیر. برای دانلود کتابچه «اسلام صهونیستی جدید» محتوی هر سه مقاله و ترجمه فارسی آن، اثر «مصطفی حامد»، به پست بعدی کانال «راصد امت» مراجعه بفرمایید. 🔎 @rased110
اسلام صهیونی جدید(عربی) 3.pdf
1.19M
🔴♨️📘 کتابچه مهم «اسلام صهیونی جدید» 🔻 اثر «مصطفی حامد» از نظریه‌پردازان و سران نسل اول القاعده و عضو طیف قطبی این سازمان. (مخالف با طیف تکفیری) 📘 نسخه عربی 💠 ترجمه در پست بعدی ارائه شده است. ⚠️🔴 کلیک کنید: توضیحاتی در مورد کتابچه 🔎 @rased110
اسلام صهیونی جدید (فارسی)2.pdf
1.16M
🔴♨️📘 ترجمه فارسی کتابچه مهم «اسلام صهیونی جدید» 🔻 اثر «مصطفی حامد» از نظریه‌پردازان و سران نسل اول القاعده و عضو طیف قطبی این سازمان. (مخالف با طیف تکفیری) 📘 نسخه فارسی 💠 نسخه اصلی (عربی) در پست قبلی کانال «راصد امت» ارائه شده است. ⚠️🔴 کلیک کنید: توضیحاتی در مورد کتابچه 🔎 @rased110
🔴♨️ ضرورت قیام در برابر قانون‌گذاران غیرالهی (1) ❓ اگر کسی (چه عضو القاعده یا داعش باشد یا یک فرد انقلابی در مصر یا ایران) بگوید که «کنارگذاشتن دین خدا و حاکم ساختن قوانین بشری، کفر است» ، شما در پاسخ او چه خواهید گفت؟ ❓آیا او را تحت تأثیر اندیشه جریان‌های تکفیری می‌دانید؟ اگر اینگونه است، بدانید که تعریف شما از اندیشه تکفیری‌ و تروریستی، تعریفی متناسب و همسو با تعاریف جریان سکولار و لائیک است. 🔴 حتماً یکبار دیگر مبحث توحید اسلامی را مرور کنید، البته این بار نه از روی کتاب‌های کلامی و فلسفی، بلکه مبتنی بر آیات قرآن کریم. 🔎 @rased110
🔴♨️ ضرورت قیام در برابر قانون‌گذاران غیرالهی (2) ❇️ (امام خمینی رحمه‌الله و سید قطب) 🔻 وقتی سخن از اندیشه جریان‌های موسوم به تروریسم تکفیری می‌آید و یا به‌طور مثال، بعضی‌‌ افراد می‌خواهند سیدقطب را نظریه‌پرداز این جریان‌ها توصیف کنند، سخن از ضرورت قیام در برابر «حکم بغیر ما أنزل الله» به میان می‌آید؛ یعنی سید قطب را به دلیل مطرح کردن جهاد در برابر نظام‌هایی که برخلاف نظام توحیدی، قانون‌گذاری‌شان مبتنی بر دین نیست، سلسله‌جنبان این گروه‌ها می‌دانند. 🔻 عمدتاً معروف است که می‌گویند: سید قطب، قائل به توحید قصوری بود (یعنی اطاعت از صاحبان قصرها و حاکمان غیرالهی را نفی توحید می‌دانست) و همین امر او و پیروانش را به رادیکالیسم و.... سوق داد. 🔴 هرچند سید قطب در اغلب آثارش بر ضرورت حاکمیت اسلامی و کنارزدن قوانین بشری تأکید داشت و جامعه تحت سیطره قوانین کفری (غیراسلامی) را جامعه جاهلی می‌نامید. اما این فقط اندیشه او نبود، بلکه او این عقیده را از آیات قرآن کریم دریافته بود، مانند سایر رهبران اسلامی. 👇 جملات زیر، سخنان حکیمانه و قرآنی حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) است که در 17 دیماه 57، در نوفل لوشاتو و در مصاحبه با روزنامه تایمز بیان فرموده است: ✳️ ما‏‎ ‎‏معتقدیم که خالق و آفرینندۀ جهان و همۀ عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خدای‏‎ ‎‏تعالی است که از همۀ حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز. این‏‎ ‎‏اصل به ما می آموزد که انسان تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ‏‎ ‎‏انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد؛ و بنابراین هیچ انسانی‏‎ ‎‏هم حق ندارد انسانهای دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند. و ما از این اصل‏‎ ‎‏اعتقادی، اصل آزادی بشر را می آموزیم که هیچ فردی حق ندارد انسانی و یا جامعه و‏‎ ‎‏ملتی را از آزادی محروم کند، برای او قانون وضع کند، رفتار و روابط او را بنا به درک و‏‎ ‎‏شناخت خود که بسیار ناقص است و یا بنا به خواسته ها و امیال خود تنظیم نماید. و از این‏ ‏اصل ما نیز معتقدیم که قانونگذاری برای بشر تنها در اختیار خدای تعالی است، همچنان‏‎ ‎‏که قوانین هستی و خلقت را نیز خداوند مقرر فرموده است. و سعادت و کمال انسان و‏‎ ‎‏جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است که توسط انبیا به بشر ابلاغ شده است و‏‎ ‎‏انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادی او و تسلیم در برابر سایر انسانهاست و بنابراین‏‎ ‎‏بنا، انسان باید علیه این بندها و زنجیرهای اسارت و در برابر دیگران که به اسارت دعوت‏‎ ‎‏می کنند قیام کند و خود و جامعۀ خود را آزاد سازد تا همگی تسلیم و بندۀ خدا باشند. و از‏‎ ‎‏این جهت است که مبارزات اجتماعی ما علیه قدرتهای استبدادی و استعماری آغاز‏‎ ‎‏می شود و نیز از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسانها در پیشگاه‏‎ ‎‏خداوند یکسانند. (صحیفه امام،‌ج5) 🔴 قیام در برابر قانون‌های غیرالهی و حاکمیت‌های غیراسلامی، یک حقیقت قرآنی و سیره تمامی انبیای الهی است. بنابراین، اگر کسی گفت که «کنار گذاشتن احکام الهی و رجوع به قوانین غیرالهی (تحکم الی الطاغوت) کفر است»، یک حقیقت قرآنی و عقیده اسلامی را بیان کرده است. شخص خاصی را تکفیر نکرده است، بلکه دایره کفر را طبق نص صریح آیات قرآن کریم، مشخص کرده است. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴💠 حساس بودن روی نظام‌های سیاسی، ویژگی رویکرد بیداری اسلامی و جنبش‌های اسلامی است. 🔻 کسانی که اسلام را بدون حاکمیت سیاسی در نظر می‌گیرند، نگاه اسلامی ندارند، بلکه نگاه سکولار و غیراسلامی دارند که همان نگاه شرکی است. یعنی غیرخدا را در حاکمیت، شریک او می‌سازند. ❇️ اما رهبران اسلامی با رویکرد بیداری اسلامی همواره بر این نکته تأکید داشته‌اند که باید برای برپایی حکومت اسلامی، قیام کرد. از سید قطب و مودودی و حسن البنا و سید جمال و .... تا امام خمینی (رحمه الله). ♦️ امام عزیز ما در نوفل لوشاتو و در مصاحبه با نشریه تایمر فرموده است: مفهوم مذهب و رهبر مذهبى در فرهنگ اسلامى بسيار تفاوت دارد از مفهوم آن در فرهنگ شما كه مذهب صرفاً يك رابطه شخصى و معنوى است بين انسان و خدا. و از اين رو مذهب اسلام از هنگام ظهورش متعرض نظامهاى حاكم در جامعه بوده و خود داراى سيستم و نظام خاص اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى بوده است كه براى تمامى ابعاد و شئون زندگى فردى و اجتماعى قوانين خاصى وضع كرده است و جز آن را براى سعادت جامعه نمى‏پذيرد. مذهب اسلام همزمان با اينكه به انسان مى‏گويد كه خدا را عبادت كن و چگونه عبادت كن؛ به او مى‏گويد چگونه زندگى كن و روابط خود را با ساير انسانها بايد چگونه تنظيم كنى، و حتى جامعه اسلامى با ساير جوامع بايد چگونه روابطى را برقرار نمايد. هيچ حركت و عملى از فرد و يا جامعه نيست مگر اينكه مذهب اسلام براى آن حكمى مقرر داشته است. بنابراين طبيعى است كه مفهوم رهبر دينى و مذهبى بودن، رهبرى علماى مذهبى است در همه شئون جامعه، چون اسلام هدايت جامعه را در همه شئون و ابعاد آن به عهده گرفته است. (صحیفه امام، ج5، ص389) ✍️ پ.ن: 1️⃣ اگر کسی حکومت‌های مادی‌گرا و سکولار را حکومت کفری توصیف کرد، او را به این دلیل، تکفیری ندانیم؛ چرا که کفری دانستن چنین حکومت‌هایی نص صریح آیات قرآن است. 2️⃣ اگر یک جریان تکفیری مانند داعش شعار حکومت اسلامی و کفری بودن حکومت‌های سکولاری را سر داد و در کنارش مسلمانان را مبتنی بر مبنای غیردینی تکفیر کرد، به معنای باطل بودن آیات قرآن و اسلامی بودن حکومت‌های سکولار نیست. بلکه «کلمةُ حقٍ یُرادُ بِها الباطِل» 🔎 @rased110
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 مقابله با جاهلیت، یکی از شعارهای جریان بیداری اسلامی 🔻 رهبران جریان بیداری اسلامی همواره پذیرش حاکمیت طاغوت و سبک زندگی غیراسلامی و دل‌بستن به آن را با عنوان جاهلیت توصیف کرده‌اند. 👆 سخنان حکیمانه و بسیار مهم رهبر انقلاب (مدظله) در بیان روش مقابله با جاهلیت. 🔎 @rased110
🔴♨️ هنوز نمی‌دانیم با خودمان چند چندیم 🔻 یادم هست چند سال پیش نزد یکی از اساتید گرامی رفته بودم که مؤسسه مطالعاتی هم داشتند و در مؤسسه ایشان مهمان ایشان بودم. بحث در مورد سید قطب درگرفت. مضمون آن بحث را اینجا در قالب ارائه می‌کنم. 🧔🏻گفتم: چرا سید قطب رو نظریه‌پرداز جریان‌های تکفیری معرفی می‌کنید؟ 👳🏻‍♂️گفت: سید قطب جوامع اسلامی رو جوامع کفری می‌دونست. 🧔🏻گفتم: دلیلش چی بود؟ 👳🏻‍♂️گفت: سید قطب عقیده‌اش این بود که این جوامع، چون قوانین جامعه رو مبتنی بر قرآن و اسلام، تدوین نمی‌کنند، پس حاکمیت الهی رو نفی کرده‌اند و جوامعشون کُفریه، نه اسلامی. 🧔🏻گفتم: یعنی شما جامعه‌ای را که قوانینش غیراسلامی باشد، جامعه اسلامی می‌دانید؟! 👳🏻‍♂️گفت: بله، مردم مسلمان در یک جامعه‌ای زندگی می‌کنند. اما قوانین جامعه طبق مبانی مختلفی توی پارلمان، به تصویب می‌رسه و دین رو توی این امور دخالت نمیدن. 🧔🏻گفتم: شما جامعه‌ای که شراب رو قانوناً حلال قرار بده، خرید و فروش مسکرات و مصرفش در هتل‌ها و تفریح‌گاه‌ها رو حلال بدونه(قانوناً مجار بدونه)، بی‌حجابی را مجاز (حلال) بدونه و معتقد باشه که نباید احکام اسلامی رو در امور اجتماعی، نافذ قرار داد، اسلامی می‌دونید؟! 👳🏻‍♂️(کمی به فکر فرو رفت و گفت: نوع حکومتش که اسلامی نیست. اما... 🧔🏻گفتم: همینجا صبر کنید. شما اگر برید توی یه هتلی که جلوی وروی هتل روی تابلو نوشته باشه: (هتل اسلامی) اگه فقط جهت قبله رو مشخص کرده باشه و نمازخونه داشته باشه، اما زنا و شرب خمر و خوراک خوک و ... توی اونجا به صورت رسمی صورت بگیره، باز هم قبول دارید عنوان هتل اسلامی براش صادقه؟ یا اعتراض می‌کنید و میگید «این چه جور هتل اسلامی هست؟!» 👳🏻‍♂️ گفت: بله اون هتل اسلامی نیست. 🧔🏻گفتم: پس اون جامعه‌ای که تن به قانون غیرالهی بده، اسلامی نیست، هرچند مردمش از لحاظ حقوقی مسلمون باشن. 👳🏻‍♂️گفت: اگه جامعه‌ای شرع رو از سیاست جدا کنه، به این معنا نیست که شرع رو قبول نداره. بلکه میگه شریعت و دین در حیطه خودش محترمه و اصلاً قبول داریم که شراب، شرعاً حرامه. اما قانون جامعه مبتنی بر امر دیگه‌ای هست. 🧔🏻 گفتم: پس مشکل اینجاست که معنای شرع رو مشخص نکردیم. خیال کردیم شرع یعنی احکام دینی فردی که اگه خواستی می‌تونی توی حیطه سیاست و اجتماع، بذاریش کنار. 👳🏻‍♂️ گفت: شما شریعت رو چه می‌دونید؟ 🧔🏻گفتم: شریعت یعنی قانون، همون قانونی که طبق نص صریح قرآن کریم، جامعه اسلامی با عمل به اون قانون، مصداقیت پیدا می‌کنه و بدون اون قانون، اصلاً خبری از جامعه اسلامی نیست. شریعت یعنی قانونی برای مسلمون بودن فرد و اسلامی شدن جامعه. سید قطب هم حرفش همینه. اگه این اندیشه، تکفیری باشه، باید برای نبرد با تکفیری‌ها باید اول برید آیات قرآن رو العیاذ بالله، تغییر بدید. ✳️ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِىٍّ وَ لايُشْرِكُ فى حُكْمِهِ اَحَداً (کهف: آیه 26) ✳️ و مَا اخْتَلَفْتُمْ فيهِ مِنْ شَيئ فَحُكْمُهُ اِلَى اللهِ (شورى، آيه 10) ✳️ و مَنْ لَمْ‌يَحْكُمْ بِما اَنْزَلَ اللهُ فَاُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ ... فَاُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ ... فَاُولئِكَ الفاسِقُونَ (مائده، آيات 44، 45 و 47) ✳️ و اَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما اَنْزَلَ اللهُ وَ لاتَتَّبِعْ اَهْوائَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ اَنْ‌يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما اَنْزَلَ اللهُ اِلَيْكَ (مائده: آیه 49) ✳️ افَحُكْمَ الجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ اَحْسَنُ مِنَ اللهِ حُكْماً لِقَوْم يُوْقِنُونَ (مائده: آيه 50) 🔎 @rased110
🔴🖼 حملات اسرائیل به سوریه تا کنون به چهل مرتبه رسیده که آمار اهداف و تلفات آن در تصویر فوق ارائه شده است. 🔎 @rased110
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 سخنان جالب توجه یک فعال فضای مجازی اهل‌تسنن در رابطه با نقش شیعه در طوفان الاقصی ♨️ اهمیت امثال این ویدئو را کسی می‌فهمد که از تأثیر بحران سوریه و پروپاگاندای شیعه‌هراسی در جهان اسلام، آگاهی کامل داشته باشد. 🔻امثال این ویدئو و تحلیل آن در پست‌های بعدی کانال راصد امت ارائه خواهد شد ان‌شاء الله. 🔎 @rased110