eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
150 عکس
326 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (1) 🔎 ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ 🔴 پاسخ‌های متفاوتی برای پرسش‌های فوق مطرح است. پاسخ‌هایی که هرکدام را باید مورد سنجش قرار داد. ⚠️ نکات مهم (پیش از ارائه و بررسی نظریات مطرح در خصوص پرسش‌های فوق) : 1️⃣ ضروری است توجه داشته باشیم: جریان تکفیری مانند ویروسی است که گاهی نشانه‌های ظاهری برجسته‌ای در پیکره امت ندارد، اما با گذر زمان، اثرات خود را نشان می‌دهد. بنابراین، باید در شناخت آن، گزاره‌هایی را معیار سنجش قرار داد که در هر صورت، ماهیت این جریان را آشکار سازد. (حتی پیش از بروز آسیب‌های محسوس و ویرانگر) 2️⃣ مقصود ما از جریان تکفیری در اینجا، جریانی است که مانع حرکت جریان بیداری اسلامی شده و انحرافی در امت است که باید از راه‌های مختلف و مناسب، از فعالیت و گسترش آن جلوگیری به‌عمل آورد. جریانی که وجودش در هر حالت و زمانی، زمینه کشتار مسلمانان بوده و تضعیف اسلام و تفرقه در میان امت را در پی دارد. ⏩ در پست‌های بعدی برخی از نظریات مطرح در خصوص معیار شناخت جریان تکفیری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (2) 🔎 در پاسخ به این پرسش‌ها که: ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ نرشات متفاوتی مطرح است که چهار نظریه را بررسی می‌کنیم: 1️⃣ هر جریانی که فرد یا گروهی از منتسبان به اسلام را تکفیر کند، جریان تکفیری است. ( 💡معیار: تکفیر کردن) 🔻 بررسی: با این توصیف، باب حکم به ارتداد و حکم به کفر برخی مدعیان دروغین اسلام، بسته می‌شود و حتی جریان‌هایی که مبتنی بر مبنای صحیح اسلامی و به صورت صحیح، حکم به کفر مدعیان دروغین اسلام کنند، تکفیری نامیده می‌شود. ❌ »»»»»»»»»»»»»..........««««««««««««« 2️⃣ هر جریانی که علاوه بر تکفیر عده‌ای از مسلمانان، این نظریه خود را عملی کند؛ یعنی جان و مال آن عده را نامحترم شمرده و در عرصه عمل نیز احکام کفار را بر آنان جاری سازد. (💡معیار: تکفیر و عمل به آن) 🔻 بررسی: همان اشکال نظریه اول، به این نظریه نیز وارد است؛ زیرا جریان‌هایی که به صورت صحیح و مبتنی بر تعالیم اسلامی، عده‌ای را کافر بدانند، طبق این نگاه، تکفیری محسوب می‌شوند. ❌ »»»»»»»»»»»»»..........««««««««««««« 3️⃣ هر جریانی که به‌صورت نابه‌جا و غلط، عده‌ای از منتسبان به اسلام را متهم به کفر کند. (💡معیار: تکفیر در غیرمحل) 🔻 بررسی: برخی از جریان‌ها به دلیل 🌀فهم غلط از طرف مقابل، اقدام به تکفیر نابه‌جا می‌کنند و یا 🚫برخلاف مبنای رسمی خود، عده‌ای را تکفیر می‌کنند. 📌چنین جریان‌هایی را نمی‌توان تکفیری دانست📌، هرچند شاید اشتباهشان به‌دلیل افراط و جهل باشد و می‌توان آنها را جریان‌های افراطی و جاهل دانست.❌ مثال اول 🌀فهم غلط از طرف مقابل: به اشتباه خیال می‌کنند که پیروان فلان مذهب قائل به وجود دو خدا هستند، پس آنها را تکفیر می‌کنند. هرچند این تکفیر، اشتباه و نابه‌جاست اما این جریان، تکفیری نیست؛ زیرا طبق مبنای اسلامی تکفیر کرده و اشتباه در تطبیق داشته است. در حالت عادی اگر بفهمد که گروه مورد نظر، چنین عقیده‌ای ندارند، مشکل حل می‌شود. مثال دوم 🚫برخلاف مبنای رسمی خود: هرچند مبنایش می‌گوید که تنها انکار عامدانه ضروریات دین، موجب کفر می‌شود و او نیز همین مبنا را قبول دارد، اما در جایی به دلیل اشتباه در فهم موضوع، انکار یک امر غیرضروری را دلیل بر کفر یک گروه اتخاذ می‌کند. مثلاً: گروهی را که قائل به ظالم بودن یکی از صحابه هستند را کافر قلمداد می‌کنند، در حالی که این امر، بر مبنای عقیده او، جزو ضروریات دین نیست. 👆این موارد در طول تاریخ اسلام و در میان بسیاری از گروه‌ها و مذاهب اسلامی رخ داده است ولی موجب پدیدآمدن جریان تکفیری نشده است. 🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (3) 🔎 نظریه چهارم در پاسخ به این پرسش‌ها که: ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ 4️⃣ هر جریانی که عده‌ای از مسلمانان را منطبق بر مبنای رسمی خود در عرصه عقیده، تکفیر کند، اما مبنایش در تکفیر، مخالف با مبنای اسلامی و قرآنی باشد. یعنی تعریفی را از مفاهیم اساسی اسلام داشته باشد که مخالف با تعریف قرآنی باشد و طبق همان تعاریف و مبانی، مسلمانان را تکفیر کند. (💡معیار: تکفیر طبق مبانی رسمی جریان که مخالف با مبنای عقیدتی اسلام باشد) 🔻 بررسی: چنین جریانی بر خلاف جریان‌هایی که در نظریه سوم مطرح شد، با درک صحیح از عقیده طرف مقابل و همچنین منطبق با مبانی عقیدتی رسمی خود، اقدام به تکفیر عده‌ای از مسلمانان کرده است، اما متأسفانه مبانی عقیدتی این جریان، مخالف با اسلام است. تعریفش از مفاهیم مبنایی اسلام و توحید، مخالف با تعریف صحیح است. 👆 چنین جریانی در صورتی که وجود یافته و فعالیت داشته باشد، دیر یا زود نتیجه‌اش به کشتار و ویرانی و فتنه میان مسملانان می‌انجامد؛ زیرا عقیده‌اش چیزی است که قابل جمع با اسلام نیست و اشتباه در تطبیق ندارد، بلکه انحرافش در اصل مبنا و عقیده است. اگر بخواهد اصلاح شود، اساساً باید از هویت جریانی خود دست بردارد. 💠 معرفی مصداق اصلی معاصر این جریان، همراه با بیان نقاط انحرافش در مبانی عقیدتی ، در شماره‌های بعدی از مجموعه «جریان تکفیری زیر ذره‌بین» معرفی خواهد شد ان شاء الله. 🔎 @rased110
🔴📌 مصادیق عینی جریان تکفیری 🔻 با توجه به سلسله مطالب «جریان تکفیری زیر ذره‌بین»، جریان تکفیری آن جریانی است که منطبق با عقیده رسمی خود در مبانی اسلامی همچون توحید و شرک، به تعاریفی معتقد باشد که برخلاف مبنای صحیح اسلامی، مسلمانان را متهم به کفر و شرک کند. ❓مصادیق عینی چنین جریانی در دوران معاصر کدام جریان‌ها هستند؟ ❇️ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که دردوران معاصر، تنها اندیشه‌ای که چنین تعریفی از اسلام، توحید و شرک ارائه کرده، جریان وهابیت است. ( در آینده باید مطالبی مستند در کانال ارائه کنم که انحراف وهابیت از مبانی اسلامی در تعریف توحید و شرک را آشکار سازد. انحرافی که تمام تکفیر‌های وهابیت و جریان‌‌های تکفیری منشعب از آن در موضوعات مختلف، ریشه در آن انحراف مبنایی دارد) ❎ نکته: البته جریان‌هایی که خود را وهابی نمی‌دانند اما همان تعریف وهابیت از توحید و شرک را دارند نیز، قاعدتاً تکفیری محسوب می‌شوند؛ چرا که تکفیری بودن و نبودن به ادعا نیست. 🔻 حال وقتی با این معیار سراغ جنبش‌ها و جریان‌های معاصر می‌رویم، دیگر نمی‌توان صرف تمجید از محمد بن‌عبدالوهاب و یا تکفیر نا به‌جای عده‌ای از مسلمانان و یا انجام عملیات مسلحانه، یک جنبش یا جریان را تکفیری نامید. به عنوان مثال: ♦️ در جریان القاعده چهار طیف فکری وجود دارد که تنها دو جریان از آنها را می‌توان تکفیری نامید. (در مطالب مربوط به معرفی القاعده اسناد این ادعا ارائه خواهد شد و طیف‌های مختلف با ارائه اسناد معرفی خواهند شد ان شاء‌الله) با تأکید بر اینکه هسته مرکزی و مؤسس القاعده، از طیف تکفیری آن نبوده‌اند. ♦️ در طالبان، نه‌تنها همسویی با جریان تکفیری نیست بلکه ضدیت با آن نیز مشهود است. البته انکار نمی‌کنم که در دل طالبان، تکفیر‌های نابه‌جا وجود دارد، اما مصداق همان تعریف سوم است که در دایره جریان تکفیری نمی‌گنجد و قابل حل است. ♦️ جریان داعش از فرق سر تا نوک انگشتان پا معتقد به اندیشه تکفیری وهابیت است و آن را سماً اعلام کرده و حتی خود را از عالمان وهابی جزیرة العرب نیز وهابی‌تر می‌داند. (اسناد آن را در بررسی داعش ارائه خواهم کرد) ♦️ و جریان‌های دیگری مانند اخوان و ... نیز باید زیر ذره‌بین رفته و رگه‌های تکفیری آنها از شاخه‌های اسلامی و یا سکولار، تجزیه شوند. 💠 این نگاه نیازمند آن است که مبتنی بر عقیده صحیح اسلامی در مبانی دین، ملاک‌ها را در اختیار داشته باشیم و سراغ جریان‌ها برویم. 🔴 در اینصورت دیگر نمی‌توان همه را با یک چوب راند و عنوان‌های کلیدی مانند سلفی، تکفیری، جهادی و... را مانند غربی‌ها بر همه این جریان‌ها به طور یکسان منطبق کرد. اسناد متعددی از القاعده، طالبان، داعش، اخوان المسلمین و جبهة النصره (هتش) وجود دارد که اصلاً دیده نشده و یا به آنها توجهی نشده و در آینده باید یک‌یک این اسناد ارائه و بررسی گردد. از خاطرات اعضای مهم القاعده و طالبان تا اثار و مقالات نظریه‌پردازان این گروه‌ها. جالب است بدانید، در بحران سوریه که حتی اغلب نخبگان اهل‌سنت که به ایرانی‌ها و شیعه نگاهی مثبت داشتند، ایران را قاتل ملت سوریه قلمداد می‌کنند، در حالی که برخی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان القاعده، اینگونه نمی‌اندیشند، بلکه مقالات مفصلی در دفاع از موضع حزب الله و ایران در سوریه دارند. ⚠️ در این کانال چیزی که کمتر مورد استناد قرار می‌گیرد، مقالات غربی‌ها و سکولارها و تعاریف آنهاست. منابعی که سال‌هاست مسیر شناخت جریان‌های اسلامی را منحرف ساخته است. 🔎 @rased110
🔴 ✍️ تحرکات خطرناک داعش در سومالی و نبرد میان القاعده و داعش در این دیار (به مناسبت تحرکات هفته اخیر داعش در سومالی) 🔻 سومالی با اشرافی که روی تنگه باب المندب و دریای سرخ دارد، یکی از مهم‌ترین نقاط راهبردی منطقه محسوب می‌شود. دقیقاً به همین خاطر، القاعده از همان سال‌های نخست شکل‌گیری، شاخه خود در این نقطه را تقویت کرد. البته آمریکایی‌ها که به خوبی از اهمیت سومالی آگاهی دارند، فعالانه وارد عرصه شدند و با کمک مزدوران خود توانستند سیطره جنبش الشباب (شاخه القاعده) بر سومالی را منتفی سازند و آنها را عقب برانند. 🔴 آنچه امروز در سومالی نگران کننده شده، نبرد میان داعش و القاعده (الشباب) در این نقطه راهبردی است. به تجربه ثابت شده است که فعال‌شدن شاخه‌های داعش در هر نقطه‌ای، آن هم به‌شکل وسیع، ارتباطی مستقیم با توطئه‌های سرویس‌های غربی و صهیونیستی دارد. ⭕️ حتی پیش از طوفان الاقصی و حساس شدن دریای سرخ، منتظر فعال‌شدن القاعده در سومالی بودم. اما ظاهراً آمریکایی‌ها خیلی زود خبردار شده‌اند که چه گزینه‌هایی می‌تواند علیه آنان فعال شود. به همین خاطر، باز هم مهره شوم تکفیری‌ها را جهت ممانعت از قدرت‌یابی مبارزان مسلمانِ ضداستعماری به میدان آورده‌اند. 🔻 الشباب سومالی طی تاریخ حضورش، ضربات مُهلکی بر پیکر آمریکا و جبهه سلطه‌گر غربی وارد کرده و اکنون باید در نبرد با داعش، خود را بازیابی کند. ⚠️ براستی اگر و می‌دانستند که کوتاه آمدن در برابر زرقاوی و مکتب نجدی به رهبری «الشعیبی» چه هزینه‌های سنگینی برای القاعده و امت دارد، اینگونه سرشان کلاه نمی‌رفت. 💢 امروز مبارزان القاعده در سومالی به جای نبرد با آمریکا مجبورند با پدیده‌ای بجنگند و کشته بدهند که روزی بن‌لادن و ظواهری با تسامح و عدم آگاهی از نحوست این شجره خبیثه، با آن کنار آمدند. 🔻هرچند خود و و بارها از انحرافات و دردسرهای این شجره خبیثه (جریان تکفیری) گلایه و ناله کرده بودند. اما یقین دارم فکرش را نمی‌کردند که روزی کار به اینجا برسد. ⏩ اگر فرصتی دست بدهد، گلایه‌های سران القاعده از رگه‌های جریان تکفیری در میان مبارزان آن دوران را در کانال قرار می‌دهم. اما قبل از آن باید چهار طیف اصلی موجود در القاعده را شناخت تا معلوم شود این گلایه ها و اختلافات در چه فضایی پدید آمده است. 🔻 اساساً سناریوی نفوذ جریان تکفیری در القاعده به شکلی حساب‌شده، داستان مفصلی دارد که روزی باید به آن پرداخت. 📋 انبوهی از حقایق و اسناد تاریخی در مورد القاعده زیر آواری از دروغ‌های نویسندگان غربی، در حال خاک خوردن و پوسیده‌شدن است. اسنادی که اگر رو شود، نگاه‌ها را در حیطه جریان‌شناسی، تحت تأثیر قرار می‌دهد و تحلیل‌ها دقیق‌تر خواهد شد. 🔎 @rased110
افتتاحیه النبأ 428 سومالی.jpg
1.81M
🔴📰 نشریه النبأ ❇️ 20 رجب 1445 //// شماره 428 🔻 در متن افتتاحیه این شماره به نبرد داعش با القاعده در سومالی پرداخته شده است. یکی از اهداف این متن، جذب عناصر القاعده سومالی (الشباب) به تشکیلات داعش در سومالی است. این دقیقاً همان راهبردی است که مکتب نجدی در قبال کلیت سازمان القاعده اتخاذ کرد و توانست شاخه عراق را به طور کامل متعلق به خود سازد. همچنین در افغانستان نیز از طالبان یارگیری کند. اما به دلیل دوری منهج طالبان از منهج داعش، موفقیت داعش در عرصه افغانستان کمتر بود. القاعده در مغرب اسلامی نیز هدف این سناریو قرار گرفت و تضعیف شد. ♨️ به جرأت می‌توان ادعا کرد، گروهی که بیشترین خسارت‌ها و ضربات مُهلک را از داعش متحمل شده، سازمان القاعده است. اینکه القاعده در رأس خسارت‌دیدگان از پدیده داعش محسوب می‌شود، نیازمند یک تحلیل جامع است که علل و زمینه‌های این واقعیت را تبیین کند. در یک اشاره کوتاه باید گفت: «اختلاط اندیشه‌ها و نداشتن یک مرز مشخص و مانیفست محکم داخلی، عرصه را برای نفوذ ویروس جریان تکفیری در القاعده باز کرد». (تفصیلش برای بعد) 🔎 @rased110
17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 گلایه‌های عبدالله عزام از جوانان و شخصیت‌هایی که با اندیشه تکفیری وهابیت وارد عرصه مبارزه در افغانستان شده بودند. 🔻 این آغاز مشکلات و فتنه‌هایی بود که مبارزان عرب‌افغان و نیروهای آینده القاعده در مواجهه با جریان تکفیری به آن دچار شدند. پیشرفت میدان مبارزات در مناطق حساس، نفوذ بیشتر و فتنه‌های گسترده‌تر این طیف را برای القاعده در پی داشت. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا تصحیح مفاهیم؟! 🔴 رهبر انقلاب و تصحیح مفاهیم در عرصه جریان‌شناسی 🔻 یکی از مشکلات مهم در عرصه جریان‌شناسی معاصر این بوده است که آثار و مقالات غربی و یا متأثر از نگاه غرب، به‌شدت بر پژوهش‌ها در عرصه جریان‌شناسی تأثیر گذاشته و مرزهای میان جریان‌ متحجر و تکفیری با جریان عقلانیت اسلامی را برهم زده و نامشخص ساخته است. ✳️ رهبر انقلاب حضرت آیه الله خامنه‌ای(دام‌ظله): اسلامگرائی نباید با تحجر و قشریگری و تعصبهای جاهلانه و افراطی مشتبه گردد. مرز میان این دو نیز باید پر رنگ باشد. افراطهای مذهبی که غالباً با خشونت کور همراه است، عامل عقب‌ماندگی و دور شدن از هدفهای والای انقلاب است، و این به نوبه‌ی خود مایه‌ی جدا شدن مردم و در نتیجه شکست انقلاب خواهد بود. (بیانات در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی ، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶) 🔻 دقیقاً مشکل اصلی القاعده همین بود که حمایت مردمی را به‌تدریج از دست داده و بدتر از آن، از داخل مورد هجوم قرار گرفت و آفت جریان تکفیری، به جان این سازمان افتاد. 🔸 رهبری در این خصوص به شیطنت غربی‌ها و پیروان آنها اشاره کرده و هشدار می‌دهند که مسلمانان در دام این سناریوی غربی‌ها دچار نشوند: غرب در دهه‌های بیداری اسلامی و بویژه سالهای اخیر پس از شکستهای پیاپی از ایران و افغانستان تا عراق و لبنان و فلسطین و اینک مصر و تونس و ... کوشیده است پس از شکست تاکتیک اسلام‌ستیزی و خشونت علنی، به تاکتیک بدل‌سازی و تولید نمونه‌های تقلبی دست بزند، تا عملیات تروریزم ضد مردمی را به جای «شهادت‌طلبی»، «تعصب و تحجر و خشونت» را به جای «اسلامگرائی و جهاد»، «قومیت‌گرائی و قبیله‌بازی» را به جای «اسلام‌خواهی و امت‌گرائی»، «غربزدگی و وابستگی اقتصادی و فرهنگی» را به جای «پیشرفت مستقل»، سکولاریزم» را به جای «علم‌گرائی»، «سازشکاری» را به جای «عقلانیت»، «فساد و هرج و مرج» اخلاقی را به جای «آزادی»، «دیکتاتوری» را به نام «نظم و امنیت»، «مصرف‌زدگی، دنیاگرائی و اشرافی‌گری» را به نام «توسعه و ترقی»، «فقر و عقب‌ماندگی» را به نام «معنویت‌گرائی و زهد» قلمداد کند. (خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی ۱۳۹۰/۱۱/۱۴) 🔴👆 این سخنان بسیار مهم، برآمده از احساس خطر در این خصوص است که این خطر، جریان عقلانیت اسلامی (بیداری اسلامی) در امت را تهدید می‌کند. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 مهره‌های بازی سرویس‌ها (1) غسان السعدی در یمن 🔻 عناصر متصل به سرویس‌های جاسوسی غرب و شرق را اگر مؤثرین فاکتورها در جهت‌دهی به جریان‌ها ندانیم، لکن در شمار مهم‌ترین شاخصه‌های تأثیرگذاری محسوب می‌شوند. 🔻کسانی که خاطرات ابودجانه خراسانی را مطالعه کرده باشند، تا حدی با فرآیند نفوذ و تأثیرگذاری این عناصر در القاعده و سایر جنبش‌ها آشنا هستند. ♨️ حضور افسران جاسوسی غربی _ عربی در این جنبش‌ها که قصه‌ای دراز دارد. افسرانی که پس از پایان‌دادن به مأموریت خود در القاعده و بازگشتن به جزیرة‌العرب، یکی از مهم‌ترین مراکز مطالعاتی در زمینه جریان‌شناسی را تأسیس کردند و مشغول خط‌دهی به افکار عمومی در این زمینه شدند. (این هم ماجرایی است که اسنادش بعداً ارائه خواهد شد. 👆 ویدئوی فوق، به معرفی غسان السعدی پرداخته است که یکی از مهره‌های دستگاه جاسوسی امارات در یمن بوده و وظیفه خط‌دهی به القاعده و داعش را برعهده داشته است. ⚠️ این بدان معنا نیست که القاعده مستقیماً با دستگاه جاسوسی امارات، هم‌پیمان است، اما حاکی از نفوذ این دستگاه در قوه عاقله القاعده است. 🔎 @rased110
سند بن‌سلمان و واشنگتن پست.jpg
1.13M
🔴📰 ترویج اندیشه وهابیت به دستور چه کسی بود؟! (1) ⁉️ رشد فزاینده وهابیت طی چهار دهه گذشته چگونه و با چه انگیزه‌ای و توسط چه کسانی صورت پذیرفت؟ 🔻یادم هست حدود ده سال پیش (زمانی که هنوز خبری از بن‌سلمان و روند سکولاریزه شدن در جزیرة العرب نبود) ، همراه یکی از دوستان، به منزل آقای دکتر عصام العماد رفته بودیم. ایشان می‌گفت: وهابیت همان روزهای پیش از انقلاب اسلامی در حال تضعیف‌شدن بود و آل‌سعود به سمت محدودسازی نهاد دینی گام برمی‌داشتند، اما پس از انقلاب، ناگهان به‌شکلی فزاینده به ترویج و گسترش اندیشه وهابیت پرداختند. 🔻 هرچند آن زمان، سندی از اعترافات مقامات سعودی و آمریکایی در این خصوص نداشتم. اما اکنون اسناد متعددی در این خصوص وجود دارد؛ فیلم‌هایی از بن‌سلمان و همچنین برخی سیاستمداران ایالات متحده که ترویج وهابیت را راهکار آمریکا جهت مقابله با قدرت‌یافتن اندیشه انقلاب اسلامی بیان می‌کنند. 👆 در متن فوق که مصاحبه هیئت تحریریه نشریه واشنگتن پست با محمد بن‌سلمان در سال 2018م است، از او در مورد انگیزه آل‌سعود از ترویج وهابیت پرسیده شده. او نیز در پاسخ می‌گوید ما این کار را در دوران جنگ سرد، به درخواست متحدان‌مان انجام دادیم. البته در مواضع دیگری که ویدئوهای آن را در مجموعه اسناد نگاه داشته‌ام، صریحاً سخن از سیاست ایالات متحده است و با انگیزه مقابله با انقلاب اسلامی ایران. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 جریان تکفیری در برابر مقاومت بیداری اسلامی 1 👆 سعید بن‌هلیّل العمر از علمای وهابی، مقاومت اسلامی فلسطین را گروهکی خبیث و منحرف می‌داند که هیچ چیز از توحید و سنت نمی‌دانند. نکاتی در سخنان او هست که اشتراک دیدگاه جریان تکفیری با جریان سکولار در مقابله با مقاومت اسلامی در فلسطین را نشان می‌دهد: 1️⃣ نسخه بدل مقاومت، صلح با اسرائیل و تن‌دادن به چندپارگی فلسطین و دادن بخش اعظم آن به اسرائیل است. 2️⃣ مسلمانان توانایی ندارند در برابر قدرت عظییییم اسرائیل با پشتیبانی عظیییم غربی‌ها ایستادگی کنند. پس باید تسلیم باشند!!! ✅ پاسخ جریان بیداری اسلامی: « الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ » (آل‌عمران: 173) 🔎 @rased110