eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
150 عکس
326 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ نفوذ و تخریب(3)؛ «اسلام سیاسی» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹از آنجا که اجرای شریعت الهی و حاکم شدن دین در شئون جامعه، یکی از مهم‌ترین شعارهای رویکرد بیداری اسلامی است، عنوان اسلام سیاسی نیز بر این رویکرد نهاده شده است. 🔴اما اصطلاح اسلام سیاسی دارای دو معنای متفاوت است که نتایجی متعارض را در پی دارند. 💠 توضیح در پست بعدی👇 🔎 @rased110
🔴 توضیح پست قبلی👆 «منظور از اسلام سیاسی چیست؟!» 🔻براساس نگرش رویکرد بیداری اسلامی، تنها جریان‌هایی را می‌توان در زمره رویکرد «اسلام سیاسی» تعریف کرد که سیاست را به عنوان یکی از عرصه‌های اجرای دین الهی می‌دانند و به‌دنبال حاکمیت شریعت الهی در تمام شئون زندگی بشریت هستند. جریان‌هایی که در این راه از اتحاد و اخوت اسلامی، جهاد و حکمت برخوردارند و پای حرکتشان، ملت‌های مسلمان هستند. نه آنکه شمشیری بر گردن ملت‌های مسلمان باشند. بنابراین، رویکرد تکفیری که در ضدیت با اتحاد اسلامی قرار گرفته و دست به تکفیر مسلمانان می‌زند، نمی‌تواند در زمره جریانات اسلام سیاسی قرار گیرد. 🔻 اما طبق تعریف رویکرد سکولار، هر جریانی که شعار احیای حاکمیت اسلامی و اجرای شریعت در شئون سیاسی و اجتماعی بشر را سر داده و در مسیر آن فعالیت کند، (اعم از تکفیری و غیرتکفیری) جریانی با رویکرد «اسلام سیاسی» محسوب می‌شود. بنابراین، از سید قطب و مودودی و امام خمینی (رحمه‌الله) و القاعده و اخوان‌المسلمین تا داعش، همگی در محدوده اسلام سیاسی قرار می‌گیرند. و صد البته در مقابل این اسلام سیاسی، اسلام معتدل یا سکولار قرار دارد که دین را در محدوده سیاست وارد نکرده و آن را آلوده به سیاست نمی‌کند! ! ⛔️جریان سکولار تلاش می‌کند با برجسته سازی اصطلاح «دولت اسلامی» برای جریانی همچون داعش، مصداق داعش را نتیجه ناگزیر اسلامی شدن سیاست معرفی کند. 🔎 @rased110
🔴🖼♨️ اسلام سیاسی اما سکولار؟! 🔻 گاهی اوقات در میان جریان‌هایی که در ابتدا بر اساس رویکرد بیداری اسلامی شکل گرفته‌اند، نفوذ نرم اما عمیق و گسترده جریان سکولار، باعث انحراف این جریان‌ها می‌شود. 🔴 این انحرافات در بعضی مصادیق به حدی است که جریان مبتنی بر بیداری اسلامی و با شعار حاکمیت شریعت الهی، به این مرحله می‌رسد که طبق سیاست دینی، باید سیاست را از دین جدا کنیم !! 🔻 خطر بزرگ اینجاست که در اینگونه موارد، دیگر با یک روشنفکرنمای سکولار طرف نیستیم، بلکه باید استاد مسلمان و حتی با یک عالم دینی مدعی جهاد و انقلابی‌گری مواجه هستیم که به او اعتماد داریم. 🔎 @rased110
🔴 ⁉️ چرا اینقدر ساده‌ایم؟! 🌀 چقدر راحت تحت تأثیر رسانه‌ها و جعلیات قرار می‌گیریم. خیلی راحت طبق تبلیغات غربی‌ها، بن‌لادن را یک تروریست تکفیری می‌نامیم و حتی هم‌پیمان آمریکا!!! ❓ می‌دانید چرا؟ 🔻 چون در جریان‌شناسی متکی به اسناد و منابع حقیقی و مطالعات صحیح نبوده‌ایم، هرچه رسانه‌ها و افراد گفته‌اند را راحت قبول کرده‌ایم. 👆 مانند همین تصویر فوق. 🔴 کسی که بن‌لادن را بشناسد و از حقیقت اندیشه او مبتنی بر اسناد واقعی، آگاهی داشته باشد، فریب این بازی‌های تبلیغاتی را نمی‌خورد. 🔎 @rased110
🔴♨️ بن‌لادن از چه زمانی ضد آمریکایی بود؟ 🔻 بعضی‌ها تصور می‌کنند که بن‌لادن در ابتدای نبرد افغان‌ها علیه شوروی، هم‌پیمان آمریکا بوده و برای آنان فعالیت می‌کرده، اما پس از پیروزی بر ارتش سرخ در افغانستان و با رخ‌دادن جنگ خلیج فارس، شکاف و دشمنی میان او و آمریکایی‌ها پدپد آمده است. 🔺 در صورتی که واقعیت چیز دیگری است. بن‌لادن از کودکی، ضدآمریکایی و ضداسرائیلی تربیت شده است. (طبق خاطرات شخصی او که در کتاب بن‌لادن اثر ال‌برگن نیز به آن اشاره شده) 👇در پست بعدی یک سخنرانی از بن‌لادن را منتشر می‌کنم که مربوط به دوران جوانی او و پیش از رخ‌دادن جنگ میان افغان‌ها و شوروی است. تا رویکرد بن‌لادن را بهتر بشناسیم. 🔎 @rased110
⚠️♨️ یک نکته مهم! 🔻 پیش از انتشار ویدئویی که قولش را داده‌ام، دو نکته مهم را باید متذکر شوم: 1) سازمان القاعده دارای چهار طیف فکری است که بعداً در همین کانال به آنها خواهیم پرداخت. یکی از این چهار طیف فکری، طیفی است که می‌توان آن را دارای رویکرد بیداری اسلامی دانست که البته اشتباهاتی نیز مرتکب شده است. 2) قصد حمایت از بن‌لادن یا القاعده را ندارم و در آینده به اشتباهات بن‌لادن خواهم پرداخت، اما بن‌لادن را باید آنگونه که واقعاً بوده، شناخت نه با دروغ‌ها و... . 3) ویدئوی مذکور که به زودی در کانال قرار می‌دهم، کاری است که از «درگاه رسانه‌ای» یکی از اعضای القاعده که خودش جزو طیف بیداری اسلامی درون القاعده است، برداشت شده. تغییراتی در آن اعمال شده، اما اصل ویدئو تغییری نکرده است. 🔎 @rased110
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 تفاوت میان خط بیداری با خط تکفیری (مقایسه اندیشه بن‌لادن با اندیشه داعش) 🔻 شاهد مثال ما در این ویدئو، قسمت ابتدای آن است که سخنرانی قدیمی بن‌لادن را به تصویر کشیده است. زمانی که او در سنین جوانی (پیش از نبرد افغانستان و..) در یکی از مساجد عربستان سعودی موضع خود در قبال آمریکا و اسرائیل را صریحاً بیان می‌کند. 🔻 این ویدئو نکته مهم دیگری را نیز دارد و آن هم مقایسه‌ای میان موضع القاعده با موضع داعش در خصوص طوفان الأقصی است. البته مواضع رسمی شاخه‌ها و رهبران القاعده نیز دقیقاً موافق با ادعای همین ویدئو، مواضعی همسو با طوفان الأقصی بوده است که در آینده در کانال منتشر خواهم کرد. اما مواضع داعش دقیقاً جهت ضربه‌زدن به محورهای مقاومت در برابر اسرائیل بوده و در راستای منافع اسرائیل. ⭕️ اصل این ویدئو از «درگاه رسانه‌ای» یکی از اعضای القاعده که خودش جزو طیف بیداری اسلامی درون القاعده است، برداشت شده. البته تغییرات اندکی در آن داده‌ شده، اما اصل ویدئو تغییری نکرده است. ⚠️ نکات مندرج در پست قبلی حتماً مورد نظر قرار گیرد. 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(4)؛ «شعار جهاد» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹جهاد به عنوان یک فریضه مهم اسلامی، حامی اسلام و مسلمانان در برابر تجاوز دشمنان و ابزاری جهت دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان است. 🔻 فریضه‌ای که توانست استعمارگران را از مصر، تونس، لیبی، یمن، عراق و سوریه اخراج کند و به همین دلیل، استعمارگران و دشمنان اسلام، تمام تلاش خود را مصروف می‌دارند تا این فریضه الهی را نیز با نسخه‌های جعلی به مجرای تعریف تروریسم کشانده و با همین اتهام، این مفهوم حیات‌بخش را نیز به‌ دار بکشند. ♨️ جهت تخریب این شعار مهم در رویکرد بیداری اسلامی، باز هم رویکرد تکفیری است که نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند؛ یعنی تولید نسخه بدل و انحرافی، نفوذ در جریان‌های بیداری و انحراف آنان به سمت این نسخه. 🔴 یکی از مهم‌ترین محورهای جهاد، تعریف طرف مقابل در جهاد است؛ یعنی مشخص کردن فرد یا جبهه‌ای که باید علیه آن جهاد صورت بگیرد. 🔺 در معرفی رویکرد بیداری اسلامی آمد که بنابر این رویکرد، جهاد علیه دو جبهه اصلی شکل می‌گیرد: 1) دشمنان خارجی و استعمارگران که در زمان معاصر، آمریکا و صهیونیسم بین‌المللی در اولویت هستند. 2) طاغوت‌ها و دست‌نشاندگان استعمارگران که وظیفه ظلم به امت و منحرف ساختن آنان از مسیر اصلی را بر عهده دارند. 🔻 اما رویکرد تکفیری، این مسیر را تغییر داده و اولویت جهاد را علیه مسلمانانی می‌داند که اندیشه تکفیری وهابیت را نپذیرفته‌اند و یا پیرو مذهب فکری خاصی هستند. (یعنی جنگ داخلی میان مذاهب اسلامی) 🔻 رویکرد سکولار نیز از طرفی، وظیفه مخلوط کردن ورق‌های بیداری اسلامی و تکفیری را برعهده دارد تا مفاهیم اصیل بیداری را باعنوان آرمان‌های جریان‌های تکفیری معرفی کند. از جانب دیگر نیز جایگزین‌های قومیتی را مطرح می‌سازد و جنگ علیه قومیت‌های دیگر را مطرح می‌سازد تا زمینه دخالت و سیطره استعمارگران مهیا شده و میدان جهاد علیه استعمارگران، تعطیل بماند. 💠👇 در پست بعدی، نمونه‌ای از تفاوت نگاه دو شخصیت با رویکردهای بیداری اسلامی و تکفیری ارائه خواهد شد تا میزان تفاوت گفتمان‌ها در این خصوص، آشکار شود. 🔎 @rased110
🔴💠 دشمن‌شناسی جهاد از دو منظر رویکرد بیداری اسلامی و رویکرد تکفیری 🔻 سید قطب به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته با رویکرد بیداری اسلامی، هنگام سخن گفتن از جهاد، نگاهش به دشمن را اینگونه👆 تبیین کرده است. 🔺 محمد بن‌عبدالوهاب نیز به عنوان مهم‌ترین نظریه‌پرداز رویکرد تکفیری، چنین تعریفی از دشمن داشته و در عمل نیز در دوران حیاتش، نبردهای او به‌جز کشتار مسلمانان و قدرت‌دهی به طاغوت‌ها، نتیجه دیگری درپی نداشت. 🔎 @rased110