eitaa logo
مرکز روانشناسی طب اسلامی
601 دنبال‌کننده
380 عکس
176 ویدیو
32 فایل
درمان بیماری های روانی با طب اسلامی روانشناسی اسلامی روانشناسی مزاج مشاوره خانواده درمانگر طب اسلامی صفحه روبینو: https://rubika.ir/ravandaroo100 آیدی پاسخگویی: @ravandaroo110 شماره پاسخگویی: 09157031587 09357404545 #ابوالفضل_رحمانی_نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️ به صورت طبیعی نمی توان زندگی همسران را بدون هیچگونه تعارضی در نظر گرفت؛ چرا که زندگی، سراسر ارتباط افکار، سلیقه ها و رفتارهای متفاوتی است که به طور معمول می تواند ناسازگاری های را پدید آورد. بر اساس آموزه های دینی مهارتی قابل توجه در زندگی خانوادگی محسوب می شود و مسیر حیات را به سوی پایندگی و سوق می دهد و سلامت خانواده را تضمین می کند. اصل و رحمت، و ، و ، اصل و ، از مهم-ترین مهارت در می باشد. در فقه خانواده مهارت تغافل وررزی حد و مرزهای حائز اهمیتی دارد . یکی از مهارت های زندگی که در منابع اسلامی توصیه شده است مهارت تغافل ورزی است. این مهارت یکی از شیوه های تسهیل کننده ی فرآیند حلم ورزی است. از نظر ، تر مزاج ها یعنی مزاج و در عمل به مهارت تغافل ورزی موفق تر از مزاج های خشک یعنی مزاج و عمل می کنند. 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
امام كاظم عليه ‏السلام: تُسْتَحَبُّ عَرامَةُ الصَّبىِّ فى صِغَرِهِ لِيَكونَ حَليما فى كِـبَرِهِ. شایسته است کودک به هنگام خردسالی، بازیگوش و پرنشاط باشد تا در بزرگسالی صبور و شکیبا گردد. کافی جلد6 صفحه51 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رضا علیه‌السلام: 🔺امام، امانت‌دار و نرم‌خو، پدری مهربان و برادری دلسوز است. @ravandaroo100
. 💴 وزن «نفقه» در ترازوی اعمال! ✍️ مرد، به عنوان ، علاوه بر وظايف مشترك، وظايف ويژه‌اى به عهده دارد كه انجام دادن آنها، نقش مؤثّرى در ، دارد. یکی از مهم ترينِ اين وظايف تأمين هزينه است. 🔻از منظر شمارى روايات، تلاش براى انجام دادن اين وظيفه، فضيلتى همانند جهاد در راه خدا دارد: (ص) : 🔅 كسى كه براى تأمين هزينه خانواده اش و پدر و مادرش تلاش كند، همانند مجاهدِ در راه خداست. مَن سَعى في نَفَقَةِ عِيالِهِ و والِدَيهِ فَهُوَ كَالمُجاهِدِ في سَبيلِ اللّهِ.(۱) 🔻در شمار ديگرى از روايات، تأمين هزينه خانواده، صدقه محسوب شده: 🔅 نفقه مرد به خانواده اش، صدقه است. نَفَقَةُ الرَّجُلِ عَلى أهلِهِ صَدَقَةٌ. 🔅 نخستين چيزى كه در ترازوى (اعمال) بنده گذاشته مى‌شود، نفقه او بر خانواده‌اش است. أوَّلُ ما يوضَعُ في ميزانِ العَبدِ نَفَقَتُهُ عَلى أهلِهِ.(۲) 🔻 گشاده دستى در حد توان، نسبت به تأمين نيازهاى خانواده نيز توصيه شده است: : 🔅 خشنودترين شما نزد خداوند، كسى است كه خانواده خود را بيشتر در رفاه، قرار بدهد.(۳) أرضاكُم عِندَ اللّهِ أسبَغُكُم عَلى عِيالِهِ. ▫️ البته افراط در گشاده دستى، نكوهيده است. بنا بر اين، گشاده دستى براى خانواده نبايد از مرز اعتدال، خارج گردد. ا - - - - ۱) مستدرك الوسائل: ح۱۴۷۳۱ ۲) كنز العمّال: ج۱۶ ص۲۷۶ ۳) الكافی: ج۴ ص۱۱ ح۱ 📚 تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
۱. اگر شخصی به عنوان تنبیه، فرزند خردسال خود را بزند (مثلا پشت دستش بزند) به نحوی که تا چند دقیقه یا چند ساعت جای آن سرخ شود و بر طرف شود (یعنی سرخی ناپایدار)، آیا واجب است دیه دهد؟ ۲. اگر جای آن سرخی پایدار یا کبود شود چطور؟ آیا دیه لازم است و آن را به چه کسی باید داد؟ (مثلا اگر زننده پدر باشد، دیه را به چه کسی بدهد؟) پاسخ: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ج1و2) در فرض سؤال دیه واجب است و دیه آن باید به ولیّ داده شود و اگر ضارب خود ولی است دیه را باید برای کودک نگه داری کند. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): 1ـ دیه واجب می شود. 2ـ به خود پسر [باید داده شود] و می تواند اموالی که پدر بر ایشان روزانه خرج می کند از دیه حساب کند. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که سرخی یا کبودی پایدار حاصل شود، دیه را باید به خود آن فرزند بپردازند، یا مثلاً در حسابی که به نام او است بریزند. 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
💠امام رضا علیه السلام: 🔹السَّخِيُّ يَأْكُلُ طَعَامَ اَلنَّاسِ لِيَأْكُلُوا مِنْ طَعَامِهِ وَ اَلْبَخِيلُ لاَ يَأْكُلُ مِنْ طَعَامِ اَلنَّاسِ لِئَلاَّ يَأْكُلُوا مِنْ طَعَامِهِ. 🔸شخص بخشنده از غذاى مردم مى خورد، تا مردم از غذاى او بخورند، اما شخص خسيس از غذاى مردم نمى خورد تا آنها نيز از غذاى او نخورند. 📗 الكافي ج4 ص41 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
. ﷽؛ 🏷 قدم به سوی آتش! 🔅(ﷺ) : 🔸«هر گاه زن، خود را بيارايد و خوش بو كند و از درِ خانه اش بيرون برود و شوهر، به اين، راضى باشد، به ازاى هر قدمى كه بر مى‌دارد، براى شوهرش يك خانه در آتش ساخته مى‌شود». 🔹«المَرأَةُ إذا خَرَجَت مِن بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَالزَّوجُ بِذاكَ راضٍ، بُنِيَ لِزَوجِها بِكُلِّ قَدَمٍ بَيتٌ فِي النّارِ». 📚 جامع الأخبار: ص٤٤٧ ح١٢٥٩ 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
🔷🔶🔷 (2) 🔷🔷 «فالق الاصباح و جعل الليل سكنا» (انعام:آيه96)؛ خداست شكافنده پرده صبحگاهان، و او شب را براي آسايش خلق قرار داد. رنگ و کم رنگ که همان رنگ و که بسیار است. رنگ آبی آسمان، اثر شگرفی بر انسان می گذارد، لذا خداوند رنگ آسمان و اقیانوس ها و دریاها را (که تصویر آبی آسمان را در خود نشان می دهند) به رنگ آبی مزین ساخته است. بدین ترتیب، خداوند حکیم زندگی انسان را بر اساس فطرت و نیاز روحی او رنگ آمیزی کرد و این دلالت بر ربوبیت خداوند متعال دارد. انسان وقتی به آسمان می نگرد، رنگ آبی را می بیند که است و چون به زمین می نگرد، رنگ را می بیند که حالتی مسرّت بخش و متعادل به روان او می بخشد. آبی به دلیل همین خواص، بهترین رنگ برای کاشی کاری مساجد و زیارت گاه ها می باشد. آسمان در شب به رنگ آبی تیره و کبود در می آید و چه زیباست که قرآن شب را مایه استراحت قرار داده است.(1) رنگ شناسان معتقدند رنگ (رنگ شب) ساختار و کامل است. این رنگ از یک تأثیر آرام بخش در برخوردار است. ، و در اثر آن کاهش می یابد و در عین حال، بدن تجدید قوا می کند و نیرو می گیرد. به نظر می رسد یکی از دلایل تأکید اسلام برای و نیز همین می باشد؛ چرا که انسان در لباس شب از آرامشی بهره مند می شود که حتی اثر آن به معاش در روز هم کشیده می شود (2). امام صادق علیه السّلام در کتاب توحید مفضل با اشاره به کبود آسمان در شب می فرمایند: «پس تفکر کن که چگونه رنگ آسمان را کبود مایل به سیاه قرار داد که نگاه کردن مکرر به آسمان به دیده ضرر نرساند...» (3). رنگ آبی، مشترک بین آسمان و زمین و مانند رنگ سبز موجب است. خداوند این رنگ را برای تسکین و آرامش آفریده است؛ از این رو؛ پزشکان آن را برای اتاق بیماران تب دار نیز تجویز می کنند (4). این رنگ برای اتاق خواب پیشنهاد می شود؛ چرا که و است (5). در اصل اين رنگ، يک رنگ مقدّسي است که در بين مردم محترم شمرده مي شود. گنبدها و منارههاي آبي، به مانندِ پُلي بينِ زمين و آسمان محسوب مي شوند(6). ✏️ با توجه به نظریه سرد و تر بودن مزاج رنگ آبی، از نظر رنگ آبی بیشتر برای گرم مزاج ها مفید خواهد بود. و سرد مزاج ها در مواجهه با رنگ آبی باید احتیاط لازم را داشته باشند(7). در بهره وری از باید به اندازه و مقدار زمان استفاده از توجه کرد. البته از این نکته نباید غافل شد که طبق بعضی از نظریات مزاج رنگ آبی است. ___________________ 1. اعجاز رنگ ها در قرآن، مجله قرآن و علم، 7/131. 2. روان شناسی رنگ و قرآن کریم، 190. 3. اعجاز رنگ ها در قرآن، 7/131. 4. روان شناسی رنگ و قرآن کریم،188-189. 5. اعجاز رنگ ها در قرآن، 7/131. 6. رنگ و تربيت، ص627. 7. مقاله بررسی رابطه مزاج انسان با رنگ محیط: یک مطالعه مقطعی، تحلیلی. 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
یک در کسانی که وظیفه ی خود را احیاء می دانند. این است که بیشتر از اینکه را کنند؛ را تبلیغ می کنند! بیشتر از اینکه از دفاع کنند از خودشان دفاع می کنند. 👈مارا در ویراستی (توییتر ایرانی) دنبال کنید👉 ✅ @ravandaroo100
🔶️ نتیجه صبر و گذشت: 🔷️« آخوند سلطان آبادی در هنگامى که در اراک زندگى مى کرد، در پائین شهر مزرعه اى داشت و درآمد آن را به مصرف فقرا و نیازمندان مى رسانید. 🔷️یکى از ثروتمندان مغرور منطقه به نام از رسیدن آب به مزرعه آخوند جلوگیرى نمود. 🔶️آخوند فردى را فرستاد تا آن خان قلدر از رسیدن آب جلوگیرى نکند اما او از جرأت آخوند خشمگین شده و با بى ادبى به پیش آخوند آمد و با لگد پای آخوند را آزرد. 🔶️آخوند در مقابل آن ستمگر، صبر کرد و دوسه روز بعد از این واقعه با پاى پیاده راهى نجف اشرف شد. 🔺️حدود یک ماه نگذشته بود که پاى آن خان ستمگر ورم کرد و یکبار از پنجه و یکبار از پاشنه آن را بریدند. 🔶️محمدرضاخان وقتى که فهمید این گرفتارى او در اثر جسارت به آخوند است، پسر خویش را سریعاً به حضور آخوند سلطان آبادی در نجف گسیل داشت. 🔷️در طول سفر پسرِ خان به نجف براى بار سوم پاى خان را بریدند. وقتى که پسر خان به حضور آخوند رسید و شرح حال پدر را نقل کرد، آخوند سلطان آبادى فرمود: ما به او نفرین نکردیم و رنجشى هم نداریم ما از حق خود گذشتیم و حتى براى شفاى وى دعا هم مى کنیم، اما در این عالم هستند کسانى که این گونه ستم هاى ناروا را تحمل نمى کنند. بعد از این ماجرا خبر رسید که درد پاى خان آرام گردیده، بیمارى از نفوذ به بقیه پا متوقف شده است و او مى تواند با عصا راه برود. 🔻 آن پسر از این حادثه عبرت گرفت و در حوزه علمیه نجف ماندگار شد و در اثر تلاش هاى بى وقفه خود به مراحل عالى کمال رسید. او همان حاج ، نامدار اراک مى باشد.» 📜تاریخ حکما و عرفا، ص 241 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100