#سخن_معصوم
#ویژه
⁉️آیا ظهور نزدیک است؟⁉️
✍🏻استاد علی مومنی
💠 مقدمه پنجم:
چه کسی به زمان ظهور امام زمان"عجل الله فرجه" عالم و داناست؟
✍🏻 طبق روایات معتبر، مسئله ظهور، چنانچه در مقدمه چهارم گفته شد به جهت اهمیت فوق العاده اش مانند روز قیامت است که علمش فقط پیش خداست. در قرآن کریم در چندين آیه، علم و آگاهی به وقوع روز قیامت را فقط به خودش نسبت داده است که به یک آیه اشاره می شود.
🔅يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ🔅
واز تو دربارهى قيامت مىپرسند كه چه وقت برپا مىشود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمىتواند زمان آن را آشكار سازد. (فرا رسيدن قيامت) در آسمانها و زمين سنگين است، جز به صورت ناگهانى پيش نمىآيد. از تو چنان مىپرسند كه گويا از (زمان) آن آگاهى دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداوند است، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
(سوره اعراف آیه ۱۸۷)
✍🏻 خداوند متعال دو بار در این آیه شریفه با کلمه و واژه حصر، علم و آگاهی زمان وقوع روز قیامت را منحصر به خودش معرفی نموده است. در ذیل این آیه شریفه در تفسیر روائی نورالثقلین، روایت مهمی را از امام رضا "علیهالسلام" نقل می کند که حضرت فرمود:
🔅انَّ النَّبِیَّ (ص) قِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ الله مَتَی یَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً🔅
کسی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سوال کرد که چه زمانی قائم خروج خواهد کرد؟ حضرت فرمود: مَثل ظهور قائم مانند زمان ظهور و وقوع قيامت است که جز خداوندم کسی نمی داند؛ بعد آیه شریفه اعراف را تلاوت فرمود.
(تفسیر نور الثقلین ج ۲ ص ۱۰۷)
✍🏻 آیا پیامبراکرم "صلی الله علیه و آله" و امامان معصوم علیهم السلام زمان ظهور را می دانند؟ و اگر می دانند چیزی از آن بزرگواران نقل شده است یا نه؟ جواب در پست بعدی ان شاءالله تعالی.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
⁉️آیا ظهور نزدیک است؟⁉️
✔️ استاد علی مؤمنی
💠مقدمه ششم:
در مقدمه قبلی گفته شد که علم به وقت و زمان ظهور مانند علم به وقوع روز قیامت از اسرار الهی است و فقط خداوند متعال از آن آگاه است و اگر پیامبر اکرم و ائمه معصومین "علیهم السلام" به اذن الله از آن آگاه باشند نه تنها برای زمان ظهور وقتی معین و مشخص نکردهاند بلکه شديدا از آن نهی نمودهاند.
✍در این رابطه روایات زیادی وارد شده است که به بعضی از آنها اشاره می شود.
۱- امام صادق علیه السلام فرمود:
🔆" يَا مُفَضَّلُ لَا أُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا يُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ إِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِيِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَكَ اللَّهَ تَعَالَي فِي عِلْمِهِ وَادَّعَي أَنَّهُ ظَهَرَ عَلَي سِرِّه "🔆
ترجمه: ای مفضل، براي ظهور، وقتی تعيين نميكنم. و هیچ وقت و زمانی هم نميشود برای آن معين كرد. آن كس كه براي ظهور مهدی ما وقتی تعيين كند، خود را در علم خداوند شريك دانسته و مدعی شده كه از اسرار خداوند آگاه گشته است.
📚( بحارالانوار ج ۵۳ ص ۳)
۲ - در یک روایت صحیح و معتبر، امام باقر "ع" سه بار فرمودند:
🔆"كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ،كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ "🔆
راوي گويد: از حضرت باقر(ع) پرسيدم: اين امر (ظهور حضرت) وقت معيّنی دارد؟
حضرت سه مرتبه فرمود:
" كسی كه وقت، معيّن كند، دروغ گفته است.
📚(اصول کافی ج ۱ ص ۳۶۸)
۳ - در توقيعي كه از امام زمان "عج "به نائب ايشان صادر شد، آمده است كه :
🔆"أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَي اللَّهِ وَكَذَبَ الْوَقَّاتُونَ "🔆
امر ظهور پس تحقیقا موکول به اراده و امر خداست وكسانی كه وقت تعيين كنند دروغگو هستند.
📚(بحارالانوار ج ۵۲ ص ۱۰۱)
۴- امام صادق "ع"به محمد بن مسلم میفرماید:
🔆"مَنْ وَقَّتَ لَكَ مِنَ النَّاسِ شَیْئاً فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُكَذِّبَهُ فَلَسْنَا نُوَقِّتُ لِأَحَدٍ وَقْتاً "🔆
هر كس براى تو وقت تعیین كرد، بى محابا آن را تکذیب کن و دروغگو بشمار؛ زیرا ما براى هیچ كس، هیچ وقتى برای ظهور، تعیین نمىكنیم.
📚(بحارالأنوار ج ۵۲ ص ۱۰۴)
🟡⛔️ بنابراین اگر هر کس با هر قصد و غرض و انگیزهای و در هر جایگاه و منصب و مقامی و لو به ظاهر بزرگ، برای ظهور آن حضرت، وقت و زمانی، تعیین کند، دروغگو خواهد بود و وظیفه منتظران راستین و واقعی، تکذیب علنی و مبارزه جدی با آنها و دفاع از ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه در عصر غیبت می باشد.
✍ایجاد امیدواری نابجا و کاذب برای خوشایند مردم، و بهره برداری سیاسی از نزدیکی ظهور چنانچه سالهاست در مملکت رواج شده و اینکه ما زمینه ساز ظهور هستیم با وجود این همه ظلم و فساد و گناه و معصیت، بزرگترين جنایت و خیانت به اسلام و تشیع است. با وجود فرمایش معصوم "ع" نباید " کاسه داغ تر از آش و دایه مهربان تر از مادر"باشیم. فقط در زمان غیبت به ما دستور به تقوی و خودسازی و عمل به وظایف و صبر و انتظار راستین و دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت داده شده است که ان شاءالله در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
✔️ استاد علی مؤمنی
⁉️آیا ظهور نزدیک است؟
💢نتیجه مقدمات:
از منظر و دیدگاه علم الهی می توان گفت ظهور امام زمان"ع" نزدیک است چنانچه خداوند متعال در سوره "معارج" راجع به قیامت می فرماید:
إِنَّهُمۡ يَرَوۡنَهُۥ بَعِيدٗا (۶)وَنَرَاهُ قَرِيبٗا (۷) یعنی: کافران روز قیامت را دور می بینند و ما نزدیک می بینیم.
🔰این دو آیه شریفه در آخر دعای عهد نیز که به خواندنش در زمان غیبت، سفارش شده، آمده است.
✅عبداللهبنسلیمان گوید: از آقایم امام صادق (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «هرکس چهل بامداد این دعای عهد را بخواند، از یاوران قائم، خواهد بود. و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خداوند (هنگام ظهور) او را از قبر بیرون خواهد آورد؛ و با هر کلمهی این دعا؛ هزار ثواب به او عطا فرماید و هزار گناه از نامهی عمل او محو کند.
🔸در آخر دعا می خوانیم: خدایا! این غم و اندوه را (که بر اثر غیبت او به ما رسیده) با حضور او برطرف نما و در ظهور او شتاب کن، زیرا آنها( مخالفین و منکرین مهدی موعود ) آن روز را دور میبینند و ما آن را نزدیک می بینیم.
📚 (بحارالأنوار، ج۵۳، ص۹۵) و ( مفاتیح الجنان )
🔸پس زمان ظهور امام زمان"عج" مانند روز قیامت از منظر علم الهی نزدیک است،اساسا در ادبیات و عرف بین المللی مخصوصا در ادبیات قرآنی هر واقعه ای که در آینده ولو آینده خیلی دور، حتمی الوقوع باشد با فعل ماضی و گذشته یا با کلمه قریب و نزدیک، تعبیر می کنند مانند آیات شریفه ذیل:
۱- "إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ " زمانی که واقعه قیامت واقع شد ( در حالی که واقع خواهد شد )،
📚( سوره واقعه آیه ۱)
۲- "اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ" روز قیامت نزدیک شد( سوره قمر آیه ۱)
۳- " أَتَىٰ أَمْرُ الله فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ "
امر الهی آمد پس در آن شتاب نکنید.
(سوره نحل آیه ۱)
🔸یکی از مصادیق امر الهی ظهور امام زمان"عج " می باشد با اینکه در آینده واقع خواهد شد ولی با فعل ماضی( اتی- آمد ) بیان شده است و همچنین فرموده: در امر ظهور عجله و شتاب مکنید چون طبق روایات عجله کننده گان به هلاکت و بدبختی و شقاوت خواهند رسید📚( هلک المستعجلون ).
🔆امام صادق "علیه السلام" فرمود:
إِنَّ أَوَّلَ مَنْ یُبَایِعُ الْقَائِمَ، جَبْرَئِیلُ ۰۰۰۰۰ثُمَّ یُنَادِی بِصَوْتٍ طَلْقٍ ذَلْقٍ تَسْمَعُهُ الْخَلَائِقُ أَتی أَمْرُ اللهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوه.
اوّلین کسی که با قائم (عج) بیعت میکند، جبرئیل (ع) است ۰۰۰۰۰ سپس با صدای بلندی که همگان آن را میشنوند ندا میدهد: أَتَی أَمْرُ اللهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ.
📚(بحارالانوار ج ۵۳ ص ۲۸۵)
🔸خلاصه، ما نه می دانیم و نه می توانيم بگوئیم، ظهور امام زمان"ع" نزدیک است چون مخالفت با حکمت الهی و مقام رضا و تسلیم می باشد و نه می توانیم بگوییم دور است چون موجب ناامیدی و قساوت قلب می شود.
🔸البته در چند روایت کلمه ( نجاالمقربون) آمده است ولی هم اشکال سندی دارند و هم اشکال دلالی و در هر موضوعی در معارف اسلامی در مرحله اول باید سند روایت صحیح و معتبر باشد.
🔆علی "علیه السلام" فرمود:
" لاَ تُعَالِجُوا اَلْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ اَلْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ "
پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی علیه السلام) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت می گیرد. 📚(بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳)
دستور و سفارش اکید این است که در زمان غیبت، متقی و صبور و منتظر راستین وامیدوار باشیم
(والعاقبه للمتقین).
🌺هان مشو نومید چون واقف نه ای از سر غیب
🌺باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور.
آیا با علائم و نشانه هایی که در روایات نقل شده می توان گفت ظهور نزدیک است؟ ان شاءالله در پست های بعدی.
🔆اللهم عجل لولیک الفرج🔆
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✍استاد علی مومنی
💠 میلاد پر برکت کوثر ربانی دختر نبوت و همسر ولایت و مادر امامت حضرت فاطمه زهرا "س" مبارک باد.💠
✍ اگرچه معرفت شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای بشر مقدور نیست ولی اشارهای به مضمون بعضی از روایات میشود.
✍🏻 خلاصهٔ عالم وجود، بهشت و چکیدهٔ آن درخت طوبی است، خداوند متعال با دستِ قدرتش آن را کاشته و با بهترین آب های بهشتی که تسنیم است "و مِزاجُه مِن تَسنیم" آبیاری نموده و میوهٔ آن، تفّاحه و سیبی شد تا پیامبر اکرم "صلی الله علیه وآله" به معراج رفته و داخل بهشت شده و آن سیب را میل فرموده و در زمین هم با حضرت خدیجه کبری که ۲۸ ساله و پاک و پاکیزه و ازدواج نکرده بود، ازدواج کند و هر دو بزرگوار بعد از چهل روز ریاضت و روزه و عبادت و در موقع افطار از أطعمه و أشربهٔ بهشتی بخورند تا نطفه مبارکه حضرت زهرا "سلام الله علیها" منعقد شود.
✍🏻 و قبل از امّ ابیها (مادر پدرش) بودن، امّ امّها (مادر مادرش) میشود یعنی در شکم مادرش با او سخن گفته و به صبر و مقاومت دعوت کرده و تسلی و دلداری می دهد و در موقع ولادت، حضرت حواء و سارا و مریم و کلثوم خواهر حضرت موسی "علیه السلام" (در بعضی روایت ها آسیه) با گروهی از حورالعین با آب کوثر حاضر شدند تا به حضرت خدیجه کبری "سلام الله علیها" کمک کنند تا کوثر ربانی که قلب و روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و همتای امیرالمؤمنین علیه السلام و مادر یازده کوکب دری و اختر تابناک امامت و ولایت و ملاک و معیار اسلام و شرک و ایمان و نفاق و حق و باطل می باشد به دنیا بیاید.
✍🏻 وقتی حضرت به دنیا آمد همه عالم نور باران شد و حضرت زهرا شروع کرد به گفتن این جملات: 🔅 أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِی مُحَمِّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ عَلیّاً سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ وَ وُلْدِی سَادَةُ الْأَسْبَاطِ🔅
📚( موسوعه الکبری عن فاطمه الزهراء، ج۲، از ص۱۶۹ الی ص۱۹۳)
💐ای بلند اختر که ناموس خدای اکبری
💐عقلِ کل را دخترى و علمِ کل را همسرى
💐زینت عرش خدا پرورده دامان توست
💐یازده خورشید چرخ معرفت را مادرى
💐آن که بُد منّت وجودش بر تمام ما سوى
💐گشت ممنون عطاى حق که دادش کوثرى
✅ شعر از آیه الله وحید خراسانی دام ظله العالی
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
#سخن_معصوم
روایتی بسیار زیبا در کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع كَيْفَ كَانَ وِلَادَةُ فَاطِمَةَ؟
فَقَالَ: نَعَمْ،
إِنَّ خَدِيجَةَ لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ هَجَرَتْهَا نِسْوَةُ مَكَّةَ فَكُنَّ لَا يَدْخُلْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يُسَلِّمْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتْرُكْنَ امْرَأَةً تَدْخُلُ عَلَيْهَا فَاسْتَوْحَشَتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ وَ كَانَ جَزَعُهَا وَ غَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ.
فَلَمَّا حَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ كَانَتْ فَاطِمَةُ ع تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ كَانَتْ تَكْتُمُ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص.
فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً فَسَمِعَ خَدِيجَةُ تُحَدِّثُ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَهَا يَا خَدِيجَةُ مَنْ تُحَدِّثِينَ قَالَتِ الْجَنِينَ الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَيُؤْنِسُنِي.
قَالَ: يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي [يُبَشِّرُنِي] أَنَّهَا أُنْثَى وَأَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ وَأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ.
فَلَمْ تَزَلْ خَدِيجَةُ عَلَى ذَلِكَ إِلَى أَنْ حَضَرَتْ وِلَادَتُهَا فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً فَاغْتَمَّتْ خَدِيجَةُ ع لِذَلِكَ.
فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سُمْرٍ طِوَالٍ كَأَنَّهُنَّ مِنْ نِسَاءِ بَنِي هَاشِمٍ فَفَزِعَتْ مِنْهُنَّ لَمَّا رَأَتْهُنَّ فَقَالَتْ إِحْدَاهُنَّ لَا تَحْزَنِي يَا خَدِيجَةُ فَأَرْسَلَنَا رَبُّكِ إِلَيْكِ وَ نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَهَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ فَجَلَسَتْ وَاحِدَةٌ عَنْ يَمِينِهَا وَ أُخْرَى عَنْ يَسَارِهَا وَ الثَّالِثَةُ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ الرَّابِعَةُ مِنْ خَلْفِهَا فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً.
فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَلَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ وَ دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ فَتَنَاوَلَتْهَا الْمَرْأَةُ الَّتِي كَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهَا فَغَسَلَتْهَا بِمَاءِ الْكَوْثَرِ وَأَخْرَجَتْ خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَأَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَلَفَّتْهَا بِوَاحِدَةٍ وَ قَنَّعَتْهَا بِالثَّانِيَةِ ثُمَّ اسْتَنْطَقَتْهَا فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ.
ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا وَ أَقْبَلْنَ يَضْحَكْنَ إِلَيْهَا وَ تَبَاشَرَتِ الْحُورُ الْعِينُ وَ بَشَّرَ أَهْلُ السَّمَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِوِلَادَةِ فَاطِمَةَ ع وَ حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ وَ قَالَتِ النِّسْوَةُ خُذِيهَا يَا خَدِيجَةُ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً زَكِيَّةً مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا فَتَنَاوَلَتْهَا فَرِحَةً مُسْتَبْشِرَةً وَأَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا.
فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ.
📚 (أمالی الصدوق، المجلس 87، ص 593)
@raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ترجمه حدیث بالا:
شیخ صدوق در أمالی به اسناد خود از مفضل بن عمر روایت کرده که وی گفته است:
به امام صادق علیه السلام عرض كردم: ولادت و به دنیا آمدن فاطمه علیها السلام چگونه بوده است؟ فرمود:
چون خديجه با رسول خدا ازدواج کرد، زنان او را ترك كردند و دیگر نزدش نرفتند و بر وی سلام ندادند و (حتّی) نگذاشتند زنى نزد او رود، از این رو خديجه از این تنهایی به وحشت افتاد. و بيتابى و اندوهش مايه نگرانى بر پیامبر و به خاطر او بود (نه به خاطر خودش).
و زمانی که به فاطمه آبستن شد، در شكمش كه بود با او (خدیجه) صحبت ميكرد و او را تسلى ميداد و خدیجه اين راز را از رسول خدا پنهان مىداشت.
يك روز رسول خدا (ص) وارد شد و شنيد خديجه با فاطمه سخن مىگوید، پس فرمود: اى خديجه با كه سخن مىگوئى؟ گفت: اين بچه كه در شكم دارم با من سخن ميگويد و مونس من شده است، فرمود: اى خديجه اين جبرئيل است كه به من خبر ميدهد اين بچه دختر است و هموست که نسل پاك و مبارکی است و خداى تعالى نسل مرا از او مقرر كند و از آن نسل امامانى برآورد و آنها را در زمين خود پس از تمام شدن وحیش خليفه سازد.
خديجه پیوسته بر اين حالت بود تا زمان ولادت نوزاد رسيد لذا دنبال زنان قريش و بنى هاشم فرستاد كه از من چون زنان ديگر پذيرائى كنيد (یعنی متولّی امور زایمانم شوید) (ولی ایشان در) جوابش گفتند: تو خود زمانی که ما تو را از ازدواج با محمّد یتیم و فقیر ابوطالب منع کردیم از امر ما سرپیچی کرده و به سخن ما گوش ندادی! پس نه سراغ تو آمده و نه امری از زایمانت را به دوش می کشیم. در این هنگام خدیجه ناراحت و غمگین گشت.
در همین احوال بود که ناگاه چهار زن گندم گون بلند بالا که شبیه زنان بنى هاشم بودند بر او وارد شدند که از آنها ترسید و در هراس شد، در این هنگام یکی از ایشان گفت: ناراحت نباش ای خدیجه چرا که پروردگارت ما را به سوی تو فرستاده و ما خواهران تو هستیم. من سارهام و اين آسيه دختر مزاحم كه رفيق تو است در بهشت و اين مريم دختر عمران و اين كلثوم خواهر موسى بن عمرانست خدا ما را فرستاده كه از تو پذيرائى كنيم مانند زنان، يكى سمت راستش نشست و يكى سمت چپش و سومى برابرش و چهارمى پشت سرش فاطمه پاك و پاكيزه متولد شد و چون بزمين آمد نورى از او درخشيد تا بهمه خانههاى مكه پرتو افكند و جايى از شرق و غرب زمين نماند مگر آنكه در آن تابيد و ده تن حور العين كه هر يك طشت و ابريق بهشتى داشتند وارد شدند و آب از كوثر آوردند و بزنى كه برابرش بود دادند و او را با آب كوثر شست و دو پارچه سفيدتر از شير و خوشبوتر از مشك و عنبر برآورد و او را در يكى از آنها پيچيد و با ديگرى سر و رويش را بست و زبان بدهنش گذاشت و فاطمه گفت گواهم كه جز خدا معبود حقى نيست و پدرم رسول خدا (ص) و سيد انبياء است و شوهرم سيد اوصياء و فرزندانش سادات اسباط، سپس بآنها سلام كرد و نام آنها را گفت و آنها باور كردند و خنديدند و حوريان خرسند شدند و بهم بشارت دادند و اهل آسمان بهم بشارت دادند بولادت فاطمه، در آسمان نورى تابيد كه فرشتگان پيش از آن نديده بودند و آن زنها گفتند اى خديجه او را پاك و پاكيزه برگير كه زكيه است و ميمونه است و مبارك است خودش و نسلش، شاد و خرم او را گرفت و پستان بدهانش نهاد و باو شير داد.
فاطمه در هر روز باندازه يك ماه بزرگ ميشد و در يك ماه باندازه يك سال.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
نکات روایت بالا:
نکاتی در این روایت به چشم می خورد که به برخی از آنها اشاره می شود:
نکته اول:
از صدر روایت به دست می آید که تا پیش از ظهور اسلام چقدر مردم در جاهلیّت تاریک فرو رفته بودند و جز مال و منال و شهرت و اعتبار و حسب و نسب چیزی برایشان مهمّ نبود. در نتیجه از ازدواج زنی ثروتمند چون خدیجه با مردی - ولو امین و راستگو و صاحب همۀ کمالات انسانی – ولی یتیم و فقیر چنان عصبانی و ناراحت می شوند که نه تنها ارتباطشان را با وی قطع کرده و به او سلام هم نمی دهند بلکه حتی حاضر نمی شوند که در زمان زایمانش نه تنها خود بلکه کس دیگری نیز قابلگی او را بکند!
نکته دوم:
یکی از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی حضرت خدیجه علیها السلام از چند جهت است:
1) نخست انتخاب همسری است که در آن زمان – گرچه صاحب کمالات انسانی – بود ولی از جهت مال و منال و وجهۀ اجتماعی ضعیف بوده به ویژه اینکه یتیم بوده است از این رو مورد عتاب زنان قریش قرار گرفت: «تَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ» به ویژه اینکه خواستگاران ثروتمند گوناگونی با وجهۀ اجتماعی مهمّ در آن زمان داشته است ولی آنچه برای او مهمّ بوده کمالات انسانی و فضائل اخلاقی بوده است و بس.
2) پس از ترک زنان قریش و رهایی و دوری ایشان از خدیجه علیها السلام بعد از ازدواج با پیامبر، وی گرچه ترسید و وحشت کرد و ناراحت و غمگین بود ولی همۀ اینها به خاطر خودش نبود بلکه به خاطر پیامبر صلّی الله علیه وآله بود که مبادا مشکل یا خطری متوجّه او شود: «كَانَ جَزَعُهَا وَغَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ» واین کاشف از عظمت روحی و معرفت درونی او بود.
3) در فضیلت او همین بس که مقام والای مادر بودن برای محور عالم وجود بنت خاتم المرسلین و أمّ الأئمّة الطاهرین را حائز است.
4) برای رفع وحشت و غم و اندوه او به اذن خدا فاطمۀ زهرا سلام الله علیها با او در حالیکه در شکم او بود با وی سخن می گفت و موجب دلداری و قوّت قلب او بود.
5) اینکه متولّیان امر زایمان وی بهترین زنان عالم وجود و ده تن از حور العین بودند چرا که هر کسی لیاقت تولّی امر او و دردانۀ عزیزش فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را ندارد.
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
نکته سوم:
یکی دیگر از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی و شرافت کامل حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام از چند جهت است:
۱. وی جدا از اینکه به تصریح روایات مُحَدَّثة (کسی که فرشتگان با وی سخن گویند) است، پیش از تولّد و از همان اوان تکوّن خود در جنین خدیجۀ کبری سلام الله علیها مُحَدِّثة (کسی که با دیگران سخن گوید) نیز بوده است و در شکم او تنها با وی سخن می گفت و همین سخن گفتن او مایۀ آرامش خدیجه ع می گردید بلکه وی را نیز تسلّی داده و به صبر و تحمّل و بردباری دعوت می کرد.
«تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا».
«الْجَنِين الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَ يُؤْنِسُنِي»،
بنا بر این علاوه بر اینکه خود مظهر صبر الاهی و سکینه و آرامش ربّانی بوده است «السلام علیکِ أیّتها المظلومة الصابرة»
«بحار الأنوار، ج 97، ص 198».
مظهر مُصبِّریّت و دعوت به صبر هم بوده است از این رو از بدو تکوّنش مظهر «الذین آمنوا و عملوا الصالحات وتواصوا بالحقّ وتواصوا بالصّبر» بوده است و از هر گونه خسرانی به نحو مطلق به دور بوده است.
۲. وجودش مایۀ بشارت الهی است. «يُبَشِّرُنِي أَنَّهَا أُنْثَى».
۳. نسلی پاک است وهمۀ وجودش پاکیزه است. «أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ».
۴. نسلی با یمن و با برکت است. «أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ» و «إنّا أعطیناک الکوثر».
۵. نسل عصارۀ عالم وجود از او و مایۀ استمرار وجود اوست.
«أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا»
۶. أمّ الأئمة الطاهرین و مادر خلفای راستین الهی است
«سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ».
۷. لیاقت حضور و مشرّف شدن به محضر وی به عالم دنیا را جز کسانی که تابع اولیای خدایند نداشته اند.
« فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً».
همانطور که لیاقت نظر شریف وی را در نزدیکی ایام شهادت او غاصبین خلافت نداشتند.
«... دَخَلَ عَلِيٌّ ع عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَ لَهَا أَيَّتُهَا الْحُرَّةُ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ بِالْبَابِ يُرِيدَانِ أَنْ يُسَلِّمَا عَلَيْكِ فَمَا تَرَيْنَ قَالَتْ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُكَ افْعَلْ مَا تَشَاءُ فَقَالَ سُدِّي قِنَاعَكِ فَسَدَّتْ قِنَاعَهَا وَ حَوَّلَتْ وَجْهَهَا إِلَى الْحَائِطِ فَدَخَلَا ...»
«بحار الأنوار، ج 28، ص 303»؛
حضرت على نزد فاطمه آمد و گفت: اى بانوى آزاده! فلانى و فلانى آمدهاند و تصميم دارند سلامى به تو بگويند، نظرت چيست؟ فاطمه زهرا فرمود: خانه خانه تو مىباشد و من همسر تو. هر عملى كه مىخواهى انجام بده. حضرت على به فاطمه زهرا گفت: مقنعه خود را بر سر كن. آن بانو مقنعه خويش را در بر كرد و صورت خود را به سمت ديوار نمود و ...
۸. برترین و بهترین زنان عالم وجود در زمرۀ خادمان اویند.
«نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَ هَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ».
۹. از پیش از پا گذاشتن به عالم دنیا لطف الهی و عنایت ربّانی شامل حال او بوده است. «بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ».
۱۰. با اینکه نوزادان وقت تولّد پاک و پاکیزه نیستند و نیازمند نظافت بدنی و رفع قذورات هستند ولی صدّیقۀ طاهره چنین نبوده بلکه ظاهرا و باطنا، جسما و روحا پاک و پاکیزه خلق شده و پا به عرصۀ وجود نهاده است. «فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً» آیۀ تطهیر نیز شاهد راستینی بر این ادّعاست.
۱۱. وجود نَیِّر و نورانی اش از بدو ولادت مایۀ درخشندگی کلّ عالم شد و همۀ جهان منوّر به نور منیر وی گشت. چگونه چنین نباشد در حالیکه زهرای اطهر است.
«فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ».
۱۲. حور العین که مظهر والای جمال الهی¬اند خادم خدمۀ اویند. «دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ...».
@raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ادامه نکات:
۱۳. لیاقت شستشو و پوشش جسم پاکش جز آبریز بهشتی و آب کوثر و لباسهای بهشتی چیز دیگری نیست.
چگونه چنین نباشد در حالیکه حقیقت کوثر اوست و آب کوثر در حقیقت مترشّح از چشمۀ پاک وجودش است.
«إنّا أعطیناک الکوثر* فصلّ لربّک وانحر* إنّ شانئک هو الأبتر»
«كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَإِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ ... خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ...».
۱۴. از ابتدای وجود جسمانیش عارفۀ مطلقه و فهیمۀ کامله و صاحب بصیرت تامّه بوده است. از این رو بلافاصله هنگام ولادتش اولین نطق شریفش اقرار و شهادت به یگانگی خدا و نبوّت رسول خدا و ولایت و امامت دوازده امام بود.
«فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ».
۱۵. عالمۀ به علم لدنّی است از این رو اسامی آن ده حور را بیان کرد و به تک تک ایشان سلام داد.
«ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا».
۱۶. با ولادتش نوری درخشان در آسمان پدیدار شد به شکلی که فرشتگانی که خود مظهر نور الهی اند و حقیقت خلقت وجودیشان از نور است چنین نور درخشانی را پیش از مشاهده نکرده بودند. از این رو وی را زهراء گویند.
«حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ».
۱۷. نه تنها وجود شریفش با یمن و برکت است بلکه در نسل شریفش نیز یمن و برکتی قرار داده شده است.
چگونه چنین نباشد در حالیکه مصداق اتمّ کوثر ربّانی است و امامان معصوم از دودمان وی اند. «مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا».
۱۸. این برکت چنان سراسر جسم و روحش را فرا گرفته که اتصال دهان مبارکش به سینۀ مادر مکرّمه اش سبب شد که از شیر پر شده و شیر از آن سرازیر شود.
«أَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا».
۱۹. رشد جسمانی او نیز با دیگر نوزادان و کودکان متفاوت بود از این رو یک هفته را در یک روز و یک ماه را در یک هفته سپری می کرد.
«فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ».
@raveshsonnati
💢 حمایت فعال شدن سطح یک استوری تلگرام کانال روش سنتی
❗اگر اکانت پریمیوم دارید حمایت کنید و اگر ندارید برای دوستانتون بفرستید.
برای حمایت از این لینک استفاده کنید👇👇👇
👉 https://t.me/raveshsonnati?boost
بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله وانا الیه راجعون)
حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
این مصیبت جانکاه را به خانواده های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می نماییم. و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.
(٢٠/ جمادی الثانی /١٤٤٥هـ)
دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) - نجف اشرف
#ویژه
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
💐 میلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب مبارک باد.💐
➖ماه رجب، ماه پر فضیلت و از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردار است؛ هم ماه ولایت و هم ماه نبوت و بعثت و ماه “أصبّ” یعنی ریزش رحمت و مغفرت الهی است. این ماه ماه خودشناسی، خودسازی، تزکیه و تهذیب و ماه ریاضت است.
دلا ز نور ریاضت گر آگهی یابی
چو شمع خنده زنان ترک سر توانی کرد
➖غیر از نماز، روزه، اذکار مختلف، صدقه دادن، توبه و استغفار، دعاهای فوق العاده پر مغز و سازنده ای وارد شده است.
⁉️اهمیت دعا⁉️
➖اساسا مالک حقیقی خداست و بشر از خودش چیزی ندارد ولی خداوند متعال یک چیزی به انسان داده است که به واسطه آن می تواند همه چیز را به دست آورد و آن دعاست. در آخر دعای کمیل علی علیه السلام می فرماید:
🔅اِغْفِرْ لِمَنْ لاَ يَمْلِكُ إِلاَّ الدُّعَاءَ🔅
خدایا ببخش کسی را که بجز دعا چیزی را مالک نیست.
➖ارزش، قیمت، شخصیت و اعتبار هر انسانی در اثر ارتباط با مبدأ هستی و راز و نیاز با خداوند مهربانتر از مادر است، چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید:
🔅قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم🔅
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما ارزش و اعتباری قائل نيست. (سوره فرقان، آیه ۷۷)
⁉️دعا برتر از نماز و قرآن خواندن⁉️
➖دو عمل در اسلام در رأس امورند:
یکی قرآن خواندن که تجلی الهی و نسخه زندگی است،
دومی نماز خواندن که ملاک قبولی تمامی اعمال است.
ولی در بعضی از روایات وارد شده است که بعد از خواندن مقدار لازم از قرآن و اتیان نماز های واجب، دعا کردن از قرائت قرآن و نماز های مستحبی بهتر و برتر است.
➖راوی می گوید از ابی جعفر امام باقر علیه السلام پرسیدم:
🔅فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ کَثْرَةُ الْقِرَاءَة أَوْ کَثْرَةُ الدُّعَاءِ؟ فَقَالَ: کَثْرَة الدُّعَاءِ أَفْضَلُ أَمَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ لِنَبِیِّهِ (قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُم)🔅
کدامیک از این دو افضل است: بسیار قرآن خواندن یا زیاد دعا کردن؟ حضرت فرمود: «دعای بیشتر! مگر فرمایش خداوند متعال را نشنیدهای که میفرماید: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
📚 (بحارالأنوار، ج ۸۵، ص۱۱۷)
➖امام محمد باقر علیه السلام فرمود:🔅الدُّعَاءُ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ تَنَفُّلاً🔅
دعای بعد از نماز واجب بهتر از نماز های مستحبی است.
📚 (الکافی، ج۳، ص۳۴۲)
💠 البته آداب و شرایط و موانع استجابت دعا، بحث دیگری است که در کتاب های مربوطه مانند عدّة الداعي ونجاح الساعي نوشته ابن فهد حلّی رحمة الله علیه آمده است، ولی اصل دعا کردن مهمترین عامل آرامش روح و امید و نشاط و شادابی و فعالیت است مخصوصا اگر با اصرار و التماس و تکرار باشد چون روایات زیادی داریم که خداوند بنده ای را که در دعا کردن الحاح یعنی اصرار بکند دوست دارد و دعایش را مستجاب می کند.
📚 (اصول کافی ج ۴ ص ۲۲۳)
دست از طلب ندارم تا کام من بر آيد
یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آيد
دانی که چیست دولت ديدار یار دیدن
در کوی او گدایی، بر خسروی گزیدن
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
@Fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
⚫️ شهادت جانگداز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. ⚫️
" اشعار فوق العاده تکان دهنده و عبرت آموز و تاثیر گذار امام هادی علیه السلام در مجلس متوكل عباسی "
➖متوکل (خلیفهخون ریز عباسی) از توجه مردم به امام هادی علیه السلام سخت نگران و در وحشت بود. بعضی مفسده جویان نیز به متوکل گزارش داده بودند که در خانه امام هادی علیه السلام اسلحه، نوشتهها و اشیای دیگر جمعآوری شده تا او علیه خلیفه قیام کند. متوکل بدون اطلاع، گروهی از دژخیمان خود را به منزل آن حضرت فرستاد، مأموران به خانه آن حضرت هجوم آوردند ولی هر چه گشتند چیزی نیافتند آن گاه به سراغ امام رفتند و حضرت را در اتاقی تنها دیدند که در به روی خود بسته و لباس پشمی بر تن دارد و روی شن و ماسه نشسته و به عبادت خدا و تلاوت قرآن مشغول است. امام را در آن حال دستگیر کرده نزد متوکل بردند و به او گفتند که ما در خانهاش چیزی نیافتیم و او را دیدیم رو به قبله نشسته و قرآن می خواند.
➖متوکل عباسی در صدر مجلسِ عیش نشسته بود. جام شرابی در دست داشت و میگساری می کرد در این حال امام علیه السلام وارد شد. چون امام علیه السلام را دید عظمت و هیبت امام او را فراگرفت؛ بیاختیار حضرت را احترام نمود و ایشان را در کنار خود نشاند و جام شراب را به آن حضرت تعارف کرد. امام علیهالسلام فرمود: به خدا سوگند! هرگز گوشت و خون من با شراب آمیخته نشده، مرا از این عمل معاف بدار. متوکل دیگر اصرار نکرد سپس گفت:
➖پس شعری بخوانید و با خواندن اشعار محفل ما را رونق ببخشید؛ امام علیه السلام فرمود: من اهل شعر نیستم و شعر چندانی نمیدانم. خلیفه گفت: چاره ای نیست باید بخوانی. حضرت این اشعار را خواندند: ⬇️
🔵 ۱- بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ
🔵 ۲- وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ
وأُسْكِنُوا حُفَراً يَا بِئْسَمَا نَزَلُوا
🔵 ۳- نَادَاهُمْ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ
أَيْنَ الْأَسَاوِرُ وَ التِّيجَانُ وَ الْحُلَلُ
🔵 ۴- أَيْنَ الْوُجُوهُ الَّتِي كَانَتْ مُنَعَّمَةً
مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْكِلَلُ
🔵 ۵- فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِينَ سَالَهُمْ تِلْكَ الْوُجُوهُ عَلَيْهَا الدُّودُ تَقْتَتِلُ
🔵 ۶- قَدْ طَالَ مَا أَكَلُوا دَهْراً وَ قَدْ شَرِبُوا
وَأَصْبَحُوا الْيَوْمَ بَعْدَ الْأَكْلِ قَدْ أُكِلُوا
ترجمه اشعار:
🟡 ۱- زمامداران قدرتمند و خون ریز بر قله کوهساران بلند، شب را به روز می آوردند در حالیکه مردان دلاور و نیرومند از آنان پاسداری می کردند ولی قلههای بلند نتوانست آنان را از خطر مرگ برهاند.
🟡 ۲- آنان پس از مدتها عزت و عظمت، از قلهی آن کوههای بلند به زیر کشیده شدند و در گودالها (قبرها) جایشان دادند، چه منزل و آرامگاه ناپسندی و چه بد فرجامی!
🟡 ۳- پس از آن که آنان در گورها قرار گرفتند، فریادگری بر آنان فریاد زد: چه شد آن دست بندهای زینتی و کجا رفت آن تاجهای سلطنتی و زیورهایی که بر خود می آویختند؟
🟡 ۴- کجاست آن چهره های نازپرورده که همواره در حجلههای مزین پس پردههای الوان به سر میبردند؟
🟡 ۵- در این هنگام قبرها به جای آنان با زبان فصیح پاسخ دادند و گفتند: اکنون بر سر خوردن آن رخسارها، کرمها می جنگند.
🟡 ۶- آنان مدت زمانی در این دنیا خوردند و آشامیدند؛ ولی اکنون آنان که خورنده همه چیز بودند خود خوراک حشرات و کرمهای گور شدند.
گریه متوکل پس از شنیدن شعر امام هادی علیه السلام
➖سخنان امام علیه السلام چنان بر دل سخت تر از سنگ متوکل اثر بخشید که بی اختیار گریست به طوری که اشک دیدگانش ریش وی را تر نمود!
➖حاضران مجلس نیز گریستند متوکل کاسه شراب را به زمین زد و مجلس عیش و نوش بهم خورد. به دنبال آن چهار هزار دینار به امام علیه السلام تقدیم کرد و امام علیه السلام را با احترام به منزل خود بازگرداند. (بحار الانوار، ج۵۰، ص۲۱۱)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
💠 ميلاد پر برکت امام محمد تقی جواد علیه السلام مبارک باد. 💠
امام جواد "علیه السلام " فرمود:
🔅 اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ 🔅
قصد و تقرّب به خداوند متعال به وسيله قلبها بیشتر انسان را به هدف میرساند از به زحمت انداختن و خسته کردن اعضا و جوارح به وسيله اعمال.
📚بحارالانوار ج ۷۸ ص ۳۶۴
✍🏻بیش از صد آیه راجع به قلب نازل شده است قلب مرکز ایمان، معرفت، یقین، تقوی، اخلاص و محبت است اگر قلب اصلاح، تزکیه و تهذیب شود تمامی اعمال جوارحی و بدنی و فعالیتهای اجتماعی او صحیح و مقبول و بهنجار خواهد شد.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
🔅یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ 🔅
📚( سوره شعرا آیه ۸۸ )
✍🏻معنی قلب سلیم یعنی قلب کسی که خالص است برای خدا و در تمامی کارهایش انگیزهای جز خدا و رضایت او ندارد.
چنانچه امام صادق "ع" فرمود:
🔅 الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَی رَبَّهُ وَ لَیسَفِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ 🔅
قلب سلیم را کسی داراست که در وقت ملاقات پروردگار خود، احدی به غیر از او در آن (قلبش) نباشد.
📚( اصول کافی، ج۳، ص۲۶ )
💐 نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
💐 چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم
✍🏻و اگر انسان قلبش را از شرک، نفاق، ریا، حب دنیا، شهرت، پست و مقام، کبر و خودخواهی و سایر امراض قلبی پاک و پاکیزه نکند در هیچ عملی موفق نخواهد شد حتی اگر روزها روزه و شبها عبادت کند و شبانه روز خدمات اجتماعی انجام دهد.
💐 بر باد فنا تا ندهی گرد خودی را
💐 هرگز نتوان دید جمال احدی را
✍🏻در روایات وارد شده است که چه بسا روزهداری هست که جز تشنگی و گرسنگی برای او فایدهای ندارد و یا شبزندهداری که شب را تا سحر به عبادت به سر می برد و چیزی جز بیدار ماندن عائدش نمیشود مانند عبادت خوارج نهروان.
✍🏻ولی کسی با معرفت، یقین، اخلاص، تفکر، اندیشه و قلب سلیم دو رکعت نماز سبک بخواند از هزار رکعت نماز بهتر و نتیجهاش صفای باطن و سلامتی ظاهر و راستی و درستی در تمامی کارهای فردی و اجتماعی خواهد شد.
پیامبر اکرم "ص" فرمود:
🔅ركعَتانِ خَفيفَتانِ في تَفَكُّرٍ خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلةٍ 🔅
دو رکعت نماز مختصر و سبک با تفکر بهتر است از یک شبی که انسان از اول تا آخرش، نماز بدون حضور قلب بخواند.
📚( بحارالأنوار،ج۸۴،ص۲۴۰ )
✍🏻یکی از خطرناکترین آفتها در آخر الزمان غفلت، فساد، انحراف و قساوت قلبهاست لذا امام صادق علیه السلام توصیه فرمود که این دعا را زیاد بخوانید تا از غرق شدن در فساد و فسق و فجور و گناه و معصیت در امان باشید.
❇️ یا اللهُ یا رَحمنُ یا رَحیم یا مقلِّبَ القُلوب ثَبِّت قَلبِی عَلی دینک ❇️
📚( کمال الدین ، ج٢، ص٣٥٢ )
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
⚫️ شهادت جانگداز حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. ⚫️
✍🏻 استاد علی مومنی
➖امام کاظم(علیه السلام) فرمود:
🔅لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ یَومٍ؛ فَإنْ عَمِلَ حَسَنَاً، اِسْتَزَادَ اللهَ وَإنْ عَمِلَ سَیِّئاً، اِسْتَغفَرَ اللهَ مِنْهُ وَتَابَ إلَیْهِ🔅
از ما نيست كسى كه هر روز به حساب نفس خود نرسد پس اگر کار خوبی انجام داده از خداوند طلب زیادی آن را بخواهد و اگر کار بدى كرده از خداوند طلب آمرزش نموده و توبه كند.
📚{اصول کافی، ج۲، ص۴۵۳
◾️دستور العمل کاربردی
✍🏻 مومن و شیعهی واقعی باید در پایان هر روز، کتاب نفس و کارنامه روزانه اش را با دقت مطالعه کند و نقاط مثبت و منفی اش را بر اساس شرع و عقل بررسی و ارزیابی نماید.
🌺 بسی کتاب بخواندی، کتاب خویش بخوان
🌺 ز کرده های تو، جان را کتاب در پيش است
➖محاسبه سه مرحله دارد:
▪️۱- مشارطه یعنى، صبح انسان با خودش شرط کند که آن روز، وظایف فردی و خانوادگی و اجتماعی خودش را به خوبى انجام خواهد داد و از گناهان اجتناب و پرهیز خواهد کرد.
▪️۲- مراقبه یعنى در طول روز مدیریت کردن زمان و ساعات زندگی و مراقب و مواظب اعمال بودن تا از آنچه با خود در اول صبح شرط کرده تخطى نکند.
▪️۳- محاسبه یعنی در آخر شب، به حساب کارهاى خود برسد و بررسى کند که چه مقدار به وظایف خویش عمل کرده و چه مقدار کوتاهى داشته است. اگر ملاحظه کرد که به وظایفش عمل کرده خدا را شکر کند و توفیق بیشتر از آن را از خداوند متعال بخواهد و اگر خدای نکرده بعضی از وظایف و واجباتش را انجام نداده یا گناهی مرتکب شده است توبه و استغفار نموده و اگر قابل جبران است فورا جبران نماید مثلا اگر نمازش قضا شده قبل از خوابیدن بخواند و به فردا و پس فردا موکول ننماید چون تسویف و کار امروز را به فردا سپردن از وسوسه ها و حیله های بزرگ شیطان است که در آخرت طبق روایت، اکثر اهل جهنم را تشکیل می دهد و در دنیا یکی از عوامل بسیار خطرناک بدبختی و عقب ماندگی است.
➖امام باقر "علیه السلام" فرمود:
🔅وَ إِیَّاكَ وَ التَّسْوِیفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْكَى🔅
مراقب باش که از اهل تسویف نباشی و امروز و فردا نكنی چون تسویف دریایی است كه هر كه در آن بیافتد غرق شده و به هلاكت میرسد.
📚{تحف العقول، ص ۵۱۶}
سعدیا دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست
در میان این و آن فرصت شمار امروز را
🏴 اللهم عجل لولیک الفرج 🏴
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati