eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مبارک باد💐 ➖هدف از بعثت 🔅لقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ🔅 آل عمران، آیه ۱۶۴ خداوند بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را تزکیه کند و کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. ✍🏻 مهمترین مطلب در آیه‌ی بعثت این است که تزکیه و تهذیب و آسیب شناسی، مقدّم بر تعلیم و بهداشت روانی است؛ تزکیه یعنی انسان به واسطه ادراکات عقلی و دستورات و تکالیف شرعی، نفس و قلب خودش را از صفات رذیله مانند شرک و کفر و نفاق و کبر و خودخواهی و هواهای نفسانی و غرایز سرکش و طغیانگر حیوانی و وسوسه های شیطانی، پاک و پاکیزه کند. به خاطر اهمیت تزکیه و تهذیب نفس است که خداوند متعال بعد از یازده قسم می فرماید:  🔅قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا🔅 شمس، آیه ۹. به تحقیق رستگار شد کسی که نفس خودش را تزكيه کرد. ✍🏻 تا انسان در این مرحله موفق نشود به مرحله دوم بعثت که علم و حکمت و مکارم اخلاقی است نخواهد رسید و در فعالیت‌های اجتماعی هم موفق نخواهد شد چنانچه امیر مؤمنان امام علی علیه السلام می فرماید: 🔅كَيْفَ يُصْلِحُ غَيْرَهُ مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَه🔅 کسی که خودش را اصلاح نکرده است چگونه می تواند دیگران را اصلاح کند. 📚 {غررالحکم ج ۱ ص ۵۱۷} ✍🏻 متاسفانه بشریت نه تنها از این مرحله گذر نکرده بلکه روز به روز در منجلاب خودخواهی و خود محوری و ظلم و فساد غوطه ور است و طبق روایاتِ معتبر، هر روز و هر سال وضع مردم و جامعه از جهت مکارم اخلاقی بدتر خواهد شد تا اینکه کاملا سرشان به سنگ خورده و از تمامی مکتبها و مسلک ها و حکومت ها نا امید گشته و واقعا نیاز مبرم به منجی عالم بشریت پیدا کنند تا خداوند حکيم و عادل به وسیله مهدی موعود "عجل الله فرجه الشریف" هدف بعثت را که تکامل فرد و جامعه است به طور کامل در کل دنیا پیاده کند. 🔅هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَلَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ🔅 سوره صف، آیه ۹ اوست خداوندی که رسول خویش را به هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه دین ها غلبه دهد، هرچند که مشرکان ناراحت باشند. ✍🏻 در روایات وارد شده است که تحقق معنای این آیه شریفه به وسیله ظهور حضرت مهدی "عجل الله فرجه" خواهد بود. 📚 (بحارالانوار ج ۵۳ ص ۴)                  🔅اللهم عجّل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
تحقیق "إن" و "لو" وصليه با صوت استاد محمد امین مؤمنی 👇👇👇
9.56M
تحقیق "إن" و "لو" وصليه با صوت استاد محمد امین مؤمنی @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ صدای مرجع عظیم الشأن آیةالله ميلاني قدس سره: 🔹عقیده ما اینست که ملاك فقه أصول است، من لا أصول له لا فقه له قطعاً، هیچ برو برگرد ندارد، هو مقلّد بالحمل الشايع؛ چون نتيجة تابع أخس مقدمات است دیگه. 💠 https://t.me/alzaki_110 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیمه شعبان درباره علت نامگذاری امام زمان عج به "مهدی" روایاتی رسیده که از منابع دسته اول به ترتیب سال وفات نویسنده تقدیم می شود: 1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ: «إِنَّمَا سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيُ‏ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ خَفِيٍّ وَ يَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ كُتُبِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاكِيَةَ وَ يَحْكُمُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَبَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِالْإِنْجِيلِ وَبَيْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَيْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ وَتُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَظَهْرِهَا، فَيَقُولُ لِلنَّاسِ: تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَسَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطَهُ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ وَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً وَنُوراً» 📚(الغیبة للنُّعمانيّ ابن أبي زینب محمّد بن إبراهیم المتوفّی 360 من الهجرة، ص 237 و علل الشرائع لابن بابویه الملقّب بالصّدوق المتوفّی 381 من الهجرة ج‏ 1، ص161) 2⃣ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ علیه السّلام: الْمَهْدِيُّ‏ وَالْقَائِمُ وَاحِدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: لِأَيِّ شَيْ‏‏ءٍ سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيَّ‏؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِيٍّ» 📚(الغيبة للحُجّة للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460 من الهجرة، ص 471) 3⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ: «إِنَّمَا سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيُ‏ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِيٍّ، يُهْدَى لِمَا فِي صُدُورِ النَّاسِ، يَبْعَثُ إِلَى الرَّجُلِ فَيَقْتُلُهُ لَا يدْری فِي أَيِّ شَيْ‏ءٍ قَتَلَهُ، وَيَبْعَثُ ثَلَاثَةَ رَاكِبٍ، قَالَ: هِيَ بِلُغَةِ غَطَفَانَ «رُكْبَانٍ»: أَمَّا رَاكِبٌ فَيَأْخُذُ مَا فِي أَيْدِي أَهْلِ الذِّمَّةِ مِنْ رَقِيقِ الْمُسْلِمِينَ، فَيُعْتِقُهُمْ. وَأَمَّا رَاكِبٌ فَيُظْهِرُ الْبَرَاءَةَ مِنْهُمَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ فِي أَرْضِ الْعَرَبِ. وَرَاكِبٌ يُخْرِجُ التَّوْرَاةَ مِنْ مَغَارَة بِأَنْطَاكِيَّةَ، وَيُعْطَى حُكْمَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلَامَ». 📚(دلائل الإمامة لمحمّد بن جریر الطّبريّ الشّیعيّ المتوفّی في القرن الخامس، ص 466) 4⃣ عن جعفر بن محمّد أبي عبدالله الصَّادِقُ علیه السّلام:‏ «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيُ‏ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ‏ عَنْهُ وَسُمِّيَ الْقَائِمُ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ». 📚 (روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد الفتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508 من الهجرة، ج‏2، ص264 وإعلام الورى بأعلام الهدى لفضل بن حسن الطّبرسيّ المتوفّی 548 من الهجرة، ج 2، ص 288). جمع بندی از این روایات به دست می آید که علت نامگذاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به مهدی این است که خدای متعال حضرت را به هر امر پنهانی اعم از اموال پنهان شده، نیات پنهان مردم، تراث انبیاء پیشین و هر چه در عالم از مادیات و معنویات است رهنمون می سازد و او را بر آن مطلع و آگاه می سازد و چیزی در عالم نیست که حضرت بإذن الله بر آن واقف نباشد. 🌷اللهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنّصر واجعلنا من خیر أعوانه وأنصاره وأصحابه🌷 @raveshsonnatio
با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط رصدگران هلال ماه شعبان، هلال با چشم غیر مسلح در غروب شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ اصلا رؤیت نشد. بنا بر این امشب شب نیمه شعبان است. البته اگر ثابت شده باشد که شنبه هلال ماه شعبان با چشم مسلح دیده شده است - چنانکه برخی گزارش ها حاکی از این است - نیمه شعبان مطابق تقویم تنها برای مقلدین آیات عظام بهجت، فاضل و رهبری دیشب بود. پی نوشت: علت عمده ذکر این اطلاعیه توجه به اعمال عبادی است، مانند اعمالی که در مفاتیح‌الجنان برای شب نیمه شعبان گفته شده است و گر نه، اتحاد مسلمانان و شیعیان در بحث مراسم ها و جشن ها و عزاداری ها نباید خدشه دار شود و مطابق آنچه در تقویم آمده و مرسوم است، مناسب است همه در این جهت متحد باشند. @raveshsonnati
در بحث تمییز عدد در عدد ۳ تا ۱۰ چنانچه معدود ذکر شود لغت اصیل و فصیح عرب این است که عدد با معدود در تذکیر و تانیث مطابقت نکند، مثلاً گفته می‌شود: "ثلاثة رجال" و "ثلاث نساء". تا اینجا ظاهرا اختلافی میان نحویین نیست. اما چنانچه معدود ذکر نشود، برخی گفته اند که مطابقت با قاعده که عبارت است از: "تذکیر عدد با معدود مؤنث و تانیث عدد با معدود مذکر" لازم نیست، لذا می توان گفت مثلا: "جاءني ثلاث" و مقصود سه مرد باشد یا گفته شود: "جاءني ثلاثة" و مقصود سه زن باشد. ایشان دو شاهد برای سخن خود آورده اند: ۱) قول خدای متعال: "واَلَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْوٰاجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً" (٢٣٤ بقره) که مراد ده روز است و يوم مذکر است، در حالی که "عشرا" بدون تاء آمده است. ۲) قول رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: "من صام رمضان وأتبعه بستّ من شوّال فكأنما صام الدهر" 📚 جامع احاديث الشيعة، ج ٩، ص ٤٠٨ به نقل از عوالي اللئالي. که مراد شش روز است و يوم مذکر است، در حالی که ستّ بدون تاء آمده است. به قول سید علیخان مدنی: "محلّ ما ذکر إذا لم یحذف المعدود، فإن حذف جاز فی الفصیح حذف التاء مع المذکّر، نحو "أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً" أی عشرة أیام، وفی الحدیث: من صام رمضان، وأتبعه بستّ من شوّال.وحکی الکسائی عن ابن أبی الجراج: «صمنا من الشهر خمسا»، والأفصح إثباتها". 📚 الحدائق الندیّة في شرح الفوائد الصمديّة للسيد علیخان المدني، چاپ قدیم، ص ٤٥٦. این مطلب ملاحظه ای دارد که در نوشته بعدی خواهیم گفت ان شاءالله @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#مسألة_نحویة در بحث تمییز عدد در عدد ۳ تا ۱۰ چنانچه معدود ذکر شود لغت اصیل و فصیح عرب این است که عد
ملاحظه و نقدی درباره قاعده فوق پیش از ملاحظه و نقد، مناسب است _ علاوه بر عبارت سید علیخان مدنی که گذشت _ عبارت سه تن از نحویین دیگر را نیز ذکر کنیم: 1) قال ابن أمّ قاسم المراديّ: «يدلّ على أن أصلها أن يكون بالتاء أن العرب إذا قصدت بها مجرد العدد؛ جعلوها بالتاء فتقول: ثلاثةٌ نصفُ ستةٍ، وإذا أريد بالمعدود ولم یذكر؛ فالفصيح أن يكون بحذفها للمؤنث وبإثباتها للمذكر كما لو وجد، و حكى الكسائي عن أبي الجراح: صمنا من الشهر خمسا. وحكى الفراء: أفطرنا خمسا وصمنا، و في الحديث: «وأتبعه بستّ من شوّال». 2) وقال رضيّ الدّین الاسترآباديّ: «واعلم أن العدد المميز بمذكر ومؤنث معا، امّا أن يكون مفصولا بينه و بينهما بلفظ «من» أو «بين»؛ أو لا ، فإن كان، فالغلبة للتذكير، نحو: اشتريت عشرة بين عبد وأمة، ورأيت خمسة عشر من النوق والجمال؛ إلّا أن يكون المميّزان «يوما» و«ليلة» فالغلبة، اذن للتأنيث، قال: فطافت ثلاثا بين يوم و ليلة وكان النكير أن تضيف و تجأرا إذ التّاريخ مبني على الليالي، كما يجيئ، فلهذا إذا أبهمت ولم تذكر الأيام ولا الليالي، جرى اللفظ على التأنيث، نحو قولك: «أقام فلان خمسا»؛ قال الله تعالى: «.. يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً» وإنما غلب التأنيث لذلك وللفصل، إذ كأنه مع الفصل لم يذكر المميّز قال سيبويه : يجوز في القياس «خمسة عشر من بين يوم و ليلة»، لكنه ليس بحدّ كلام العرب ...» 3) وقال السّیوطيّ: «(العدد) أي: هذا مبحثه، (يؤنث بالتاء ثلاثة) فما فوقها (إلى العشرة) أي: معها (إن كان المعدود مذكرا مذكورا) نحو: أربعة أيام و عشرة رجال، (و كذا) إن كان المعدود المذكر (محذوفا على الأفصح) نحو: صمت خمسة، أي: خمسة أيام، ويجوز فصيحا ترك التاء وعليه: «أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً»، «من صام رمضان وأتبعه ستّا من شوال» ، وحكى الكسائي: صمت من الشهر خمسا». ادامه دارد ... @raveshsonnati