eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 استاد علی مومنی ⚫️ شهادت جانگداز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. ⚫️ " اشعار فوق العاده تکان دهنده و عبرت آموز و تاثیر گذار امام هادی علیه السلام در مجلس متوكل عباسی " ➖متوکل (خلیفه‌خون ریز عباسی) از توجه مردم به امام هادی علیه السلام سخت نگران و در وحشت بود. بعضی مفسده جویان نیز به متوکل گزارش داده بودند که در خانه امام هادی علیه السلام اسلحه، نوشته‌ها و اشیای دیگر جمع‌آوری شده تا او علیه خلیفه قیام کند. متوکل بدون اطلاع، گروهی از دژخیمان خود را به منزل آن حضرت فرستاد، مأموران به خانه آن حضرت هجوم آوردند ولی هر چه گشتند چیزی نیافتند آن گاه به سراغ امام رفتند و حضرت را در اتاقی تنها دیدند که در به روی خود بسته و لباس پشمی بر تن دارد و روی شن و ماسه نشسته و به عبادت خدا و تلاوت قرآن مشغول است. امام را در آن حال دستگیر کرده نزد متوکل بردند و به او گفتند که ما در خانه‌اش چیزی نیافتیم و او را دیدیم رو به قبله نشسته و قرآن می خواند. ➖متوکل عباسی در صدر مجلسِ عیش نشسته بود. جام شرابی در دست داشت و میگساری می کرد در این حال امام علیه السلام وارد شد. چون امام علیه السلام را دید عظمت و هیبت امام او را فراگرفت؛ بی‌اختیار حضرت را احترام نمود و ایشان را در کنار خود نشاند و جام شراب را به آن حضرت تعارف کرد. امام علیه‌السلام فرمود: به خدا سوگند! هرگز گوشت و خون من با شراب آمیخته نشده، مرا از این عمل معاف بدار. متوکل دیگر اصرار نکرد سپس گفت: ➖پس شعری بخوانید و با خواندن اشعار محفل ما را رونق ببخشید؛ امام علیه السلام فرمود: من اهل شعر نیستم و شعر چندانی نمی‌دانم. خلیفه گفت: چاره ای نیست باید بخوانی. حضرت این اشعار را خواندند: ⬇️ 🔵 ۱- بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ‏ 🔵 ۲- وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ وأُسْكِنُوا حُفَراً يَا بِئْسَمَا نَزَلُوا 🔵 ۳- نَادَاهُمْ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ أَيْنَ الْأَسَاوِرُ وَ التِّيجَانُ وَ الْحُلَلُ‏ 🔵 ۴- أَيْنَ الْوُجُوهُ الَّتِي كَانَتْ مُنَعَّمَةً مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْكِلَلُ‏ 🔵 ۵- فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِينَ سَالَهُمْ تِلْكَ الْوُجُوهُ عَلَيْهَا الدُّودُ تَقْتَتِلُ‏ 🔵 ۶- قَدْ طَالَ مَا أَكَلُوا دَهْراً وَ قَدْ شَرِبُوا وَأَصْبَحُوا الْيَوْمَ بَعْدَ الْأَكْلِ قَدْ أُكِلُوا ترجمه اشعار: 🟡 ۱- زمامداران قدرتمند و خون ریز بر قله کوهساران بلند، شب را به روز می آوردند در حالیکه مردان دلاور و نیرومند از آنان پاسداری می کردند ولی قله‌های بلند نتوانست آنان را از خطر مرگ برهاند. 🟡 ۲- آنان پس از مدتها عزت و عظمت، از قله‌ی آن کوههای بلند به زیر کشیده شدند و در گودالها (قبرها) جایشان دادند، چه منزل و آرامگاه ناپسندی و چه بد فرجامی! 🟡 ۳- پس از آن که آنان در گورها قرار گرفتند، فریادگری بر آنان فریاد زد: چه شد آن دست بندهای زینتی و کجا رفت آن تاجهای سلطنتی و زیورهایی که بر خود می آویختند؟ 🟡 ۴- کجاست آن چهره های نازپرورده که همواره در حجله‌های مزین پس پرده‌های الوان به سر می‌بردند؟ 🟡 ۵- در این هنگام قبرها به جای آنان با زبان فصیح پاسخ دادند و گفتند: اکنون بر سر خوردن آن رخسارها، کرمها می جنگند. 🟡 ۶- آنان مدت زمانی در این دنیا خوردند و آشامیدند؛ ولی اکنون آنان که خورنده همه چیز بودند خود خوراک حشرات و کرمهای گور شدند. گریه متوکل پس از شنیدن شعر امام هادی علیه السلام ➖سخنان امام علیه السلام چنان بر دل سخت تر از سنگ متوکل اثر بخشید که بی اختیار گریست به طوری که اشک دیدگانش ریش وی را تر نمود! ➖حاضران مجلس نیز گریستند متوکل کاسه شراب را به زمین زد و مجلس عیش و نوش بهم خورد. به دنبال آن چهار هزار دینار به امام علیه السلام تقدیم کرد و امام علیه السلام را با احترام به منزل خود بازگرداند. (بحار الانوار، ج۵۰، ص۲۱۱) 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
✍🏻 استاد علی مومنی 💠 ميلاد پر برکت امام محمد تقی جواد علیه السلام مبارک باد. 💠 امام جواد "علیه السلام " فرمود: 🔅 اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ 🔅 قصد و تقرّب به خداوند متعال به وسيله قلبها بیشتر انسان را به هدف می‌رساند  از به زحمت انداختن و خسته کردن اعضا و جوارح به وسيله اعمال. 📚بحارالانوار ج ۷۸ ص ۳۶۴ ✍🏻بیش از صد آیه راجع به قلب نازل شده است قلب مرکز ایمان، معرفت، یقین، تقوی، اخلاص و محبت است اگر قلب اصلاح، تزکیه و تهذیب شود تمامی اعمال جوارحی و بدنی و فعالیت‌های اجتماعی او صحیح و مقبول و بهنجار خواهد شد. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: 🔅یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ 🔅 📚( سوره شعرا آیه ۸۸ ) ✍🏻معنی قلب سلیم یعنی قلب کسی که خالص است برای خدا و در تمامی کارهایش انگیزه‌ای جز خدا و رضایت او ندارد. چنانچه امام صادق "ع" فرمود: 🔅 الْقَلْبُ‌ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَی رَبَّهُ وَ لَیسَ‌فِیهِ أَحَدٌ‌ سِوَاهُ 🔅 قلب سلیم را کسی داراست که در وقت ملاقات پروردگار خود، احدی به غیر از او در آن (قلبش) نباشد. 📚( اصول کافی، ج۳، ص۲۶ ) 💐 نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار 💐 چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم ✍🏻و اگر انسان قلبش را از شرک، نفاق، ریا، حب دنیا، شهرت، پست و مقام، کبر و خودخواهی و سایر امراض قلبی پاک و پاکیزه نکند در هیچ عملی موفق نخواهد شد حتی اگر روزها روزه و شب‌‌ها عبادت کند و شبانه روز خدمات اجتماعی انجام دهد. 💐 بر باد فنا تا ندهی گرد خودی را 💐 هرگز نتوان دید جمال احدی را ✍🏻در روایات وارد شده است که چه بسا روزه‌داری هست که جز تشنگی و گرسنگی برای او فایده‌ای ندارد و یا شب‌زنده‌داری که شب را تا سحر به عبادت به سر می برد و چیزی جز بیدار ماندن عائدش نمی‌شود مانند عبادت خوارج نهروان. ✍🏻ولی کسی با معرفت، یقین، اخلاص، تفکر، اندیشه و قلب سلیم دو رکعت نماز سبک بخواند از هزار رکعت نماز بهتر و نتیجه‌اش صفای باطن و سلامتی ظاهر و راستی و درستی در تمامی کارهای فردی و اجتماعی خواهد شد. پیامبر اکرم "ص" فرمود: 🔅ركعَتانِ خَفيفَتانِ في تَفَكُّرٍ خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلةٍ 🔅 دو رکعت نماز مختصر و سبک با تفکر بهتر است از یک شبی که انسان از اول تا آخرش، نماز بدون حضور قلب بخواند. 📚( بحارالأنوار،ج۸۴،ص۲۴۰ ) ✍🏻یکی از خطرناکترین آفت‌ها در آخر الزمان غفلت، فساد، انحراف و قساوت قلب‌هاست لذا امام صادق علیه السلام توصیه فرمود که این دعا را زیاد بخوانید تا از غرق شدن در فساد و فسق و فجور و گناه و معصیت در امان باشید. ❇️ یا اللهُ یا رَحمنُ یا رَحیم یا مقلِّبَ القُلوب ثَبِّت قَلبِی عَلی دینک ❇️ 📚( کمال الدین ، ج٢، ص٣٥٢ ) 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ شهادت جانگداز حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. ⚫️ ✍🏻 استاد علی مومنی ➖امام کاظم(علیه السلام) فرمود: 🔅لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ یَومٍ؛ فَإنْ عَمِلَ حَسَنَاً، اِسْتَزَادَ اللهَ وَإنْ عَمِلَ سَیِّئاً، اِسْتَغفَرَ اللهَ مِنْهُ وَتَابَ إلَیْهِ🔅  از ما نيست كسى كه هر روز به حساب نفس خود نرسد پس اگر کار خوبی انجام داده از خداوند طلب زیادی آن را بخواهد و اگر کار بدى كرده از خداوند طلب آمرزش نموده و توبه كند. 📚{اصول کافی، ج۲، ص۴۵۳ ◾️دستور العمل کاربردی ✍🏻 مومن و شیعه‌ی واقعی باید در پایان هر روز، کتاب نفس و کارنامه روزانه اش را با دقت مطالعه کند و نقاط مثبت و منفی اش را بر اساس شرع و عقل بررسی و ارزیابی نماید. 🌺 بسی کتاب بخواندی، ‌کتاب خویش بخوان 🌺 ز کرده های تو، جان را کتاب در پيش است ➖محاسبه سه مرحله دارد: ▪️۱- مشارطه یعنى، صبح انسان با خودش شرط کند که آن روز، وظایف فردی و خانوادگی و اجتماعی خودش را به خوبى انجام خواهد داد و از گناهان اجتناب و پرهیز خواهد کرد. ▪️۲- مراقبه یعنى در طول روز مدیریت کردن زمان و ساعات زندگی و مراقب و مواظب اعمال بودن تا از آنچه با خود در اول صبح شرط کرده تخطى نکند. ▪️۳- محاسبه یعنی در آخر شب، به حساب کارهاى خود برسد و بررسى کند که چه مقدار به وظایف خویش عمل کرده و چه مقدار کوتاهى داشته است. اگر ملاحظه کرد که به وظایفش عمل کرده خدا را شکر کند و توفیق بیشتر از آن را از خداوند متعال بخواهد و اگر خدای نکرده بعضی از وظایف و واجباتش را انجام نداده یا گناهی مرتکب شده است توبه و استغفار نموده و اگر قابل جبران است فورا جبران نماید مثلا اگر نمازش قضا شده قبل از خوابیدن بخواند و به فردا و پس فردا موکول ننماید چون تسویف و کار امروز را به فردا سپردن از وسوسه ها و حیله های بزرگ شیطان است که در آخرت طبق روایت، اکثر اهل جهنم را تشکیل می دهد و در دنیا یکی از عوامل بسیار خطرناک بدبختی و عقب ماندگی است. ➖امام باقر "علیه السلام" فرمود: 🔅وَ إِیَّاكَ وَ التَّسْوِیفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْكَى🔅 مراقب باش که از اهل تسویف نباشی و امروز و فردا نكنی چون تسویف دریایی است كه هر كه در آن بیافتد غرق شده و به هلاكت می‌رسد. 📚{تحف العقول، ص ۵۱۶} سعدیا دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست در میان این و آن فرصت شمار امروز را          🏴 اللهم عجل لولیک الفرج 🏴 👉 @fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مبارک باد💐 ➖هدف از بعثت 🔅لقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ🔅 آل عمران، آیه ۱۶۴ خداوند بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را تزکیه کند و کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. ✍🏻 مهمترین مطلب در آیه‌ی بعثت این است که تزکیه و تهذیب و آسیب شناسی، مقدّم بر تعلیم و بهداشت روانی است؛ تزکیه یعنی انسان به واسطه ادراکات عقلی و دستورات و تکالیف شرعی، نفس و قلب خودش را از صفات رذیله مانند شرک و کفر و نفاق و کبر و خودخواهی و هواهای نفسانی و غرایز سرکش و طغیانگر حیوانی و وسوسه های شیطانی، پاک و پاکیزه کند. به خاطر اهمیت تزکیه و تهذیب نفس است که خداوند متعال بعد از یازده قسم می فرماید:  🔅قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا🔅 شمس، آیه ۹. به تحقیق رستگار شد کسی که نفس خودش را تزكيه کرد. ✍🏻 تا انسان در این مرحله موفق نشود به مرحله دوم بعثت که علم و حکمت و مکارم اخلاقی است نخواهد رسید و در فعالیت‌های اجتماعی هم موفق نخواهد شد چنانچه امیر مؤمنان امام علی علیه السلام می فرماید: 🔅كَيْفَ يُصْلِحُ غَيْرَهُ مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَه🔅 کسی که خودش را اصلاح نکرده است چگونه می تواند دیگران را اصلاح کند. 📚 {غررالحکم ج ۱ ص ۵۱۷} ✍🏻 متاسفانه بشریت نه تنها از این مرحله گذر نکرده بلکه روز به روز در منجلاب خودخواهی و خود محوری و ظلم و فساد غوطه ور است و طبق روایاتِ معتبر، هر روز و هر سال وضع مردم و جامعه از جهت مکارم اخلاقی بدتر خواهد شد تا اینکه کاملا سرشان به سنگ خورده و از تمامی مکتبها و مسلک ها و حکومت ها نا امید گشته و واقعا نیاز مبرم به منجی عالم بشریت پیدا کنند تا خداوند حکيم و عادل به وسیله مهدی موعود "عجل الله فرجه الشریف" هدف بعثت را که تکامل فرد و جامعه است به طور کامل در کل دنیا پیاده کند. 🔅هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَلَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ🔅 سوره صف، آیه ۹ اوست خداوندی که رسول خویش را به هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه دین ها غلبه دهد، هرچند که مشرکان ناراحت باشند. ✍🏻 در روایات وارد شده است که تحقق معنای این آیه شریفه به وسیله ظهور حضرت مهدی "عجل الله فرجه" خواهد بود. 📚 (بحارالانوار ج ۵۳ ص ۴)                  🔅اللهم عجّل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
تحقیق "إن" و "لو" وصليه با صوت استاد محمد امین مؤمنی 👇👇👇
9.56M
تحقیق "إن" و "لو" وصليه با صوت استاد محمد امین مؤمنی @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ صدای مرجع عظیم الشأن آیةالله ميلاني قدس سره: 🔹عقیده ما اینست که ملاك فقه أصول است، من لا أصول له لا فقه له قطعاً، هیچ برو برگرد ندارد، هو مقلّد بالحمل الشايع؛ چون نتيجة تابع أخس مقدمات است دیگه. 💠 https://t.me/alzaki_110 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیمه شعبان درباره علت نامگذاری امام زمان عج به "مهدی" روایاتی رسیده که از منابع دسته اول به ترتیب سال وفات نویسنده تقدیم می شود: 1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ: «إِنَّمَا سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيُ‏ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ خَفِيٍّ وَ يَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ كُتُبِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاكِيَةَ وَ يَحْكُمُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَبَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِالْإِنْجِيلِ وَبَيْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَيْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ وَتُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَظَهْرِهَا، فَيَقُولُ لِلنَّاسِ: تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَسَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطَهُ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ وَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً وَنُوراً» 📚(الغیبة للنُّعمانيّ ابن أبي زینب محمّد بن إبراهیم المتوفّی 360 من الهجرة، ص 237 و علل الشرائع لابن بابویه الملقّب بالصّدوق المتوفّی 381 من الهجرة ج‏ 1، ص161) 2⃣ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ علیه السّلام: الْمَهْدِيُّ‏ وَالْقَائِمُ وَاحِدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: لِأَيِّ شَيْ‏‏ءٍ سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيَّ‏؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِيٍّ» 📚(الغيبة للحُجّة للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460 من الهجرة، ص 471) 3⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ: «إِنَّمَا سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيُ‏ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِيٍّ، يُهْدَى لِمَا فِي صُدُورِ النَّاسِ، يَبْعَثُ إِلَى الرَّجُلِ فَيَقْتُلُهُ لَا يدْری فِي أَيِّ شَيْ‏ءٍ قَتَلَهُ، وَيَبْعَثُ ثَلَاثَةَ رَاكِبٍ، قَالَ: هِيَ بِلُغَةِ غَطَفَانَ «رُكْبَانٍ»: أَمَّا رَاكِبٌ فَيَأْخُذُ مَا فِي أَيْدِي أَهْلِ الذِّمَّةِ مِنْ رَقِيقِ الْمُسْلِمِينَ، فَيُعْتِقُهُمْ. وَأَمَّا رَاكِبٌ فَيُظْهِرُ الْبَرَاءَةَ مِنْهُمَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ فِي أَرْضِ الْعَرَبِ. وَرَاكِبٌ يُخْرِجُ التَّوْرَاةَ مِنْ مَغَارَة بِأَنْطَاكِيَّةَ، وَيُعْطَى حُكْمَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلَامَ». 📚(دلائل الإمامة لمحمّد بن جریر الطّبريّ الشّیعيّ المتوفّی في القرن الخامس، ص 466) 4⃣ عن جعفر بن محمّد أبي عبدالله الصَّادِقُ علیه السّلام:‏ «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ‏ الْمَهْدِيُ‏ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ‏ عَنْهُ وَسُمِّيَ الْقَائِمُ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ». 📚 (روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد الفتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508 من الهجرة، ج‏2، ص264 وإعلام الورى بأعلام الهدى لفضل بن حسن الطّبرسيّ المتوفّی 548 من الهجرة، ج 2، ص 288). جمع بندی از این روایات به دست می آید که علت نامگذاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به مهدی این است که خدای متعال حضرت را به هر امر پنهانی اعم از اموال پنهان شده، نیات پنهان مردم، تراث انبیاء پیشین و هر چه در عالم از مادیات و معنویات است رهنمون می سازد و او را بر آن مطلع و آگاه می سازد و چیزی در عالم نیست که حضرت بإذن الله بر آن واقف نباشد. 🌷اللهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنّصر واجعلنا من خیر أعوانه وأنصاره وأصحابه🌷 @raveshsonnatio
با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط رصدگران هلال ماه شعبان، هلال با چشم غیر مسلح در غروب شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ اصلا رؤیت نشد. بنا بر این امشب شب نیمه شعبان است. البته اگر ثابت شده باشد که شنبه هلال ماه شعبان با چشم مسلح دیده شده است - چنانکه برخی گزارش ها حاکی از این است - نیمه شعبان مطابق تقویم تنها برای مقلدین آیات عظام بهجت، فاضل و رهبری دیشب بود. پی نوشت: علت عمده ذکر این اطلاعیه توجه به اعمال عبادی است، مانند اعمالی که در مفاتیح‌الجنان برای شب نیمه شعبان گفته شده است و گر نه، اتحاد مسلمانان و شیعیان در بحث مراسم ها و جشن ها و عزاداری ها نباید خدشه دار شود و مطابق آنچه در تقویم آمده و مرسوم است، مناسب است همه در این جهت متحد باشند. @raveshsonnati
در بحث تمییز عدد در عدد ۳ تا ۱۰ چنانچه معدود ذکر شود لغت اصیل و فصیح عرب این است که عدد با معدود در تذکیر و تانیث مطابقت نکند، مثلاً گفته می‌شود: "ثلاثة رجال" و "ثلاث نساء". تا اینجا ظاهرا اختلافی میان نحویین نیست. اما چنانچه معدود ذکر نشود، برخی گفته اند که مطابقت با قاعده که عبارت است از: "تذکیر عدد با معدود مؤنث و تانیث عدد با معدود مذکر" لازم نیست، لذا می توان گفت مثلا: "جاءني ثلاث" و مقصود سه مرد باشد یا گفته شود: "جاءني ثلاثة" و مقصود سه زن باشد. ایشان دو شاهد برای سخن خود آورده اند: ۱) قول خدای متعال: "واَلَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْوٰاجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً" (٢٣٤ بقره) که مراد ده روز است و يوم مذکر است، در حالی که "عشرا" بدون تاء آمده است. ۲) قول رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: "من صام رمضان وأتبعه بستّ من شوّال فكأنما صام الدهر" 📚 جامع احاديث الشيعة، ج ٩، ص ٤٠٨ به نقل از عوالي اللئالي. که مراد شش روز است و يوم مذکر است، در حالی که ستّ بدون تاء آمده است. به قول سید علیخان مدنی: "محلّ ما ذکر إذا لم یحذف المعدود، فإن حذف جاز فی الفصیح حذف التاء مع المذکّر، نحو "أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً" أی عشرة أیام، وفی الحدیث: من صام رمضان، وأتبعه بستّ من شوّال.وحکی الکسائی عن ابن أبی الجراج: «صمنا من الشهر خمسا»، والأفصح إثباتها". 📚 الحدائق الندیّة في شرح الفوائد الصمديّة للسيد علیخان المدني، چاپ قدیم، ص ٤٥٦. این مطلب ملاحظه ای دارد که در نوشته بعدی خواهیم گفت ان شاءالله @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#مسألة_نحویة در بحث تمییز عدد در عدد ۳ تا ۱۰ چنانچه معدود ذکر شود لغت اصیل و فصیح عرب این است که عد
ملاحظه و نقدی درباره قاعده فوق پیش از ملاحظه و نقد، مناسب است _ علاوه بر عبارت سید علیخان مدنی که گذشت _ عبارت سه تن از نحویین دیگر را نیز ذکر کنیم: 1) قال ابن أمّ قاسم المراديّ: «يدلّ على أن أصلها أن يكون بالتاء أن العرب إذا قصدت بها مجرد العدد؛ جعلوها بالتاء فتقول: ثلاثةٌ نصفُ ستةٍ، وإذا أريد بالمعدود ولم یذكر؛ فالفصيح أن يكون بحذفها للمؤنث وبإثباتها للمذكر كما لو وجد، و حكى الكسائي عن أبي الجراح: صمنا من الشهر خمسا. وحكى الفراء: أفطرنا خمسا وصمنا، و في الحديث: «وأتبعه بستّ من شوّال». 2) وقال رضيّ الدّین الاسترآباديّ: «واعلم أن العدد المميز بمذكر ومؤنث معا، امّا أن يكون مفصولا بينه و بينهما بلفظ «من» أو «بين»؛ أو لا ، فإن كان، فالغلبة للتذكير، نحو: اشتريت عشرة بين عبد وأمة، ورأيت خمسة عشر من النوق والجمال؛ إلّا أن يكون المميّزان «يوما» و«ليلة» فالغلبة، اذن للتأنيث، قال: فطافت ثلاثا بين يوم و ليلة وكان النكير أن تضيف و تجأرا إذ التّاريخ مبني على الليالي، كما يجيئ، فلهذا إذا أبهمت ولم تذكر الأيام ولا الليالي، جرى اللفظ على التأنيث، نحو قولك: «أقام فلان خمسا»؛ قال الله تعالى: «.. يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً» وإنما غلب التأنيث لذلك وللفصل، إذ كأنه مع الفصل لم يذكر المميّز قال سيبويه : يجوز في القياس «خمسة عشر من بين يوم و ليلة»، لكنه ليس بحدّ كلام العرب ...» 3) وقال السّیوطيّ: «(العدد) أي: هذا مبحثه، (يؤنث بالتاء ثلاثة) فما فوقها (إلى العشرة) أي: معها (إن كان المعدود مذكرا مذكورا) نحو: أربعة أيام و عشرة رجال، (و كذا) إن كان المعدود المذكر (محذوفا على الأفصح) نحو: صمت خمسة، أي: خمسة أيام، ويجوز فصيحا ترك التاء وعليه: «أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً»، «من صام رمضان وأتبعه ستّا من شوال» ، وحكى الكسائي: صمت من الشهر خمسا». ادامه دارد ... @raveshsonnati
✍🏻 استاد علی مومنی توصیه های امام رضا "علیه السلام" برای روزهای پایانی ماه شعبان و آمادگی برای ضیافت و مهمانی خداوند متعال. ➖حضرت به اباصلت هروی در جمعه آخر ماه شعبان فرمود: اى اباصلت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌ هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است. 🟡 ۱- بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است؛ بیشتر دعا کردن و استغفار نمودن و تلاوت قرآن؛ و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید خود را براى خدا خالص کرده باشى (تا به ضیافت و مهمانی خداوند متعال با طهارت روح و روان وارد شويد). 🟡 ۲- و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی (حق الناس مانند رد مظالم و حق الله مانند خمس و زکات) 🟡 ۳- و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى ... 🟡 ۴- تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. 🟡 ۵- و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را:🔅«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»🔅 خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشت ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز. 🟡 ۶- به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده‌هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 📚{بحارالانوار ج ۹۷ ص ۷۳} فضل و لطف و رحمت و مغفرت خداوند مهربان‌تر از مادر را ببینید و عظمت ماه مبارک رمضان را، که هنوز نرسیده خداوند بندگانش را می آمرزد. 💐 غرق گنه نا امید مشو ز درگاه ما 💐 که‌ عفو کردن بود در همه دم کار ما. 💐 توبه شکستی بیا هر آنچه هستی بیا 💐 امیدواری بجوی ز نام غفار ما 👈 جمعه است یادی کنیم از مولی و صاحب و آقایمان حجة بن الحسن العسکری "عجل الله تعالی فرجه الشریف" 👉 ➖علی "علیه السلام" فرمود: 🔅"لاَ تُعَاجلوا الْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ الْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ"🔅 پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت می گیرد. 📚{بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳}         🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati