eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
↪️ ❓موضوع محوری یا مسأله محوری؟ 🔹هر کدام از دو ساختار دارای ویژگی‌هایی خاص است که در به کارگیری آن ها محدودیت‌هایی را نیز به دنبال دارد. این حقیقت سبب می‌شود که انتخاب مطلقی در این بین معنا نداشته باشد. 🔹آن چه ملاک و معیار انتخاب است تناسب کارکرد با اهداف و اغرض است. هنگامی که نیاز باشد که در مورد موضوعی خاص به افراد اطلاع رسانی شود و مجموعه‌ای از اطلاعات در فضای دانش ترویج گردد، پژوهش موضوع محور کارآیی دارد. این گونه از فعّالیت ها مانند دائره المعارفها، وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارد. اما گاهی اوقات افراد با برخی چالش‌ها مواجه شده‌اند که تنها دانستن ابعاد و اضلاع موضوع کمکی به آن ها نمی‌کند بلکه نیازمند راه حلی برای برون رفت از مشکل هستند. در این موارد تنها پژوهش‌های مسأله محور قادر به پاسخ‌گویی در برابر این نیازها خواهند بود. 🔹در مقایسه گفته می‌شود که رویکرد در موضوع محوری، جمع آوری معلومات پراکنده است ولی در مسأله محوری تولید علم مورد نظر است. البته پژوهش‌های موضوع محور در مواردی زمینه را برای کار مسأله محور فراهم می‌آورد. 🔹امروزه صاحب نظران از میان گونه‌های مختلف پژوهشی، تنها پژوهش‌های مسأله محور را پژوهشی اصیل به شمار می‌آورند. در واقع می‌توان گفت در ادبیات علمی امروز پژوهش فعالیتی است که در راستای حل مشکل رقم بخورد و به تولید علم بیانجامد. 🔹حقیقت امر هم این است که تنها همین پژوهش‌های مسأله محور است که با اجتهاد مطرح شده در ابتدای بحث همگون می‌باشد. چرا که در این مسیر است که تجزیه و تحلیل و استنباط ظهور و تجلّی دارد و پژوهشگر ملزم به اجرای کاری عمیق است. تأثیر این دسته از تلاش‌ها در مقیاس کلّی علم قابل رویت خواهد بود و این خود امتیازی ویژه برای مسأله محوری به حساب می‌آید. این امتیازات سبب می‌شود که در این مجموعه بر اساس مسأله محوری به بیان روش‌ها پرداخته شود. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔻 نکته مهمّ: 🔹در فلسفه میان فیلسوفان، سه رویکرد عمده وجود دارد: فلسفه مشّاء ، فلسفه إشراق و حکمت متعالیه. به کسی که جویای سیر فلسفی منظم و مرتبی است، پیشنهاد می‌شود که نخست یک یا دو کتاب در فلسفه مشاء بیاموزد؛ مانند کتاب شرح هدایه اثیریه و پس از آن شرح اشارات و سپس وارد فلسفه اشراق شده و کتاب حکمة الاشراق نوشتۀ شیخ اشراق یحیی بن حبش سهرودی را فراگیرد. پس از آن به آموختن حکمت متعالیه که بنیانگذارش صدرالمتألهین است، همت گمارد. گرچه بیشتر کتابهای معرّفی شده، با رویکرد حکمت متعالیه نگاشته شده است، ولی برای کسی که طالب تخصّص در فلسفه نیست، آموختن یکی از این کتابها در این مرحله، کافی است. اما کسی که می خواهد فلسفه را به طور عمیق دنبال کند و در این علم صاحب نظر شود، مناسب است پس از گذراندن فلسفه مشّاء و اشراق، از کتاب بدایة الحکمة آغاز کند و پس از آن به فراگیری شرح منظومه و سپس نهایة الحکمة و پس از آن الشواهد الربوبیّه و در پایان، اسفار اربعه همت گمارد. 🔹البته به نظر می‌رسد اگر شرح منظومه یا نهایه با دقّت و عمق و روش درست فرا گرفته شود، برای مقطع متوسطۀ حکمت متعالیه کافی باشد. و از آنجا که کتاب نهایة الحکمة - برخلاف شرح منظومه - فاقد مباحث معرفت نفس است، از این رو اگر کسی جویای فراگیری نهایه بود، حتما آن مباحث را از شرح منظومه و مانند آن جبران نماید. 🔻تتمّه: 🔹از مهمترین منابع غیر درسی علم فلسفه به عنوان نمونه می توان به این کتب اشاره کرد: 🔸الشّفاء نوشتۀ ابوعلی سینا 🔸التحصیل نوشتۀ ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان سالاری 🔸القبسات نوشتۀ میر برهان الدین محمد باقر استرآبادی معروف به میرداماد 🔸شرح الهدایة الأثیریّة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی 🔸شرح الهدایة الأثیریّة نوشتۀ فاضل میبدی 🔸شرح الهدایة الأثیریّة نوشتۀ فاضل هروی 🔸أسرار الحِکم نوشتۀ حکیم ملا هادی سبزواری 🔸شرح القبسات نوشتۀ سیّد احمد علوی عاملی 🔸أساس التوحید نوشتۀ میرزا مهدی آشتیانی 🔸بدائع الحکم نوشتۀ مدرس زنوزی 🔸لمعات الهیّة نوشتۀ مدرس زنوزی 🔸حکمة العین نوشتۀ علی بن عمر کاتبی 🔸هستی از نظر فلسفه و عرفان نوشتۀ محقق جلال الدین آشتیانی 🔸کتب و رسائل فلسفی صدرالمتألهین مثل المشاعر، العرشیّة، الوجود ، الحشریّة و ... . 🔸حرکت و زمان نوشتۀ شهید مطهری رحمه الله ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح 9⃣ ولادت ↪️🔻چند تذکّر: 1⃣ در برخی از افعال که به معنای ولادت می‌باشند به أتی به یا جاء به در کتب لغت تعبیر شده است مثل اکرم و ادقل و اربج و اسنع و انعس یعنی جاء و أتی باولاد کِرام و وَلَدٍ دَقَل و بنین قِصار و اولادٍ حسانٍ طوالٍ و بَنین کُسالی که بازگشت آن به همان معنای ولادت است.🔸(کرام و قِصار و طوال و حِسان و کسالی جمع کریم و قصیر (کوتاه)‌ و طویل و حَسَن و کسلان (تنبل) است و دَقَل یعنی کوچک) و شاید بخاطر همین تعبیر برخی این معنا را مستقل ندانسته و امثله آن را از معنای اتیان گرفته‌اند. 2⃣ همانطور که از امثله معلوم شد مقصود از ولادت همان ولادتِ مبدأ فعل یا صاحب مبدأ فعل است 🔸(مبدأ فعل مثل: آنثت که از انثی مشتق است و صاحب مبدأ فعل مثل اوحدت که از وحدت اخذ شده است.) ولی گاهی باب افعال به معنای ولادت به غیر طریقی که ذکر شد استعمال می‌شود مثل اخرفت و اربعت یعنی وَلَدَتْ فی الخریف و الربیع و مثلِ اسبعِ الحامل یعنی ولدت لسبعة اشهر و مثلِ امغلت المرأة یعنی ولدت کلَ سنة و حملت قبل الفِطام 🔸( فطام یعنی از شیر گرفتن بچه و لسبعة اشهر یعنی هفت ماهگی و خریف و ربیع یعنی پاییز و بهار.) و مثل احولت المرأة و انشفت الدابة هر دو به معنای ولدتْ ذکرا بعدَ اُنثی و مثل أحلب فلان یعنی ولدتْ اِبِلُه اِناثا و... و از آنجا که این معانی نادر و غیر منضبط‌اند به عنوان تتمه و تذکر آورده شد. 3⃣ این معنا را کسی به این عنوان ذکر نکرده است و انتخاب این عنوان از نگارنده است لکن اصل این معنا در کلمات برخی ذکر شده است؛ 🔸(علوم العربیه، ص ۲۳ ـ ابن قتیبه،‌ ادب الکاتب، ج ۱، ص ۴۵۱.) ابن قتیبه در ادب الکاتب بابی گشوده به عنوان باب افعل الشیء اتی بذلک واتخذ ذلک و در آن باب بعد از امثله‌ای که برای معنای اتیان (به همان معنایی که گذشت) ذکر می‌کند گوید: اکاست المرأة،‌ أتت بولد کیِّس و اقصَرَتْ و اطالَتْ و آنثتْ و اَذکرتْ و اَصْبَتْ و اَحْمَقَتْ و بدین ترتیب معنای ولادت را داخل در اتیان دانسته است. 🔹به نظر می‌رسد همانطور که می‌توان افعال مذکوره را به معنای اتیان بازگرداند، می‌توان افعالی که به مذکر نسبت داده می‌شوند به آن یا به معنای صیرورت ارجاع داد بلکه در برخی کتب لغت در معنای بعضی از افعال مذکوره مثل اصبی و ارطل و... به صار له کذا ذکر شده است ولی حق این است که اگر قرار بر ذکر انواع اصناف معانی است،‌ این معنا جدا و مستقل به همین عنوان (ولادت) ذکر شود بهتر است اگر چه وضعی جداگانه نداشته باشد و این مطلب در سابق تبیین شد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۷ 👉 @raveshsonnati
💥احیای ایام غدیریه ✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی 🔹این روزها باید حیا شود؛ این حقایق باید در مساجد منتشر شود. هر بابی کتابی دارد؛ امیدواریم یک عده مردمِ با همت، تلاش کنند و به این کار اقدام کنند و در حسناتی که سال به سال افزوده می‌شود، همه سهم داشته باشند. "مَنْ سَنَ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا" (کافی، ج ۵، ص۲۴۴ ؛ الاختصاص، ص۲۹.) 🔹اگر شما بنیانگذار یک آیین مقدسی شدید، اجر هر کسی که عمل کند، در نامه عمل شما نوشته می‌شود. این سعادت‌ها را از دست ندهید! هر مجلسی که منعقد شود و در آن مجلس مناقب این خانواده و فضائل این جمع ذکر شود، در دفتر عمل شماها نوشته می‌شود. 🔹بالاتر از همه مطالب، دعای امام ششم علیه السلام است: «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا.» 🔺۱۵/آبان/۱۳۸۳ 👉 @raveshsonnati
💥اسلام واقعی اسلام ولایی است. ✔️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹اسلام واقعی اسلام ولایی است. ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، می‌گوید: "الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا". با این همه روایات و آیاتی که نازل شده هنوز دین کامل نشده است و با مساله ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که می‌فرماید "اکملت لکم دینکم" یعنی ولایت، اکمال دین است. حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد. 🔹از آیه "یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه" معلوم می‌شود که غدیر و مطرح شدن مساله ولایت چیزی شبیه نبوت است. قرآن می‌فرماید اگر شما این قضیه را مطرح نکنید اصلا رسالت خود را انجام نداده‌اید. تا حالا هرچه بوده هیچ، اصل این مساله است و همه دین با ولایت معنا پیدا می‌کند. خداوند متعال به پیامبرش می‌فرماید اگر این مساله را مطرح نکنی اصلا آن رسالتی را که بر عهده تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام نداده‌ای. نه اینکه اگر این مساله را ابلاغ نکردی، ابلاغ نکرده‌ای. این که گفتن ندارد می‌گوید اصلا هیچ چیزی را ابلاغ نکرده‌ای و همه آنچه در این بیست و سه سال انجام داده‌ای همه هیچ است لذا می‌گوییم مساله غدیر چیزی شبیه نبوت است. 🔹در این روز اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلا این قضیه مساله امامت مطرح بود اما نه به صورت عمومی. عده‌ای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامه‌ای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مساله امامت حضرت علی علیه السلام به صورت عمومی بیان می‌شود. 🔺(ذی الحجه الحرام ۱۴۳۷) 👉 @raveshsonnati
‌#ویژه 🌺 الحمدللهِ الذی جعلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بولایةِ أمیرِالمومنینَ و الأئمة علَیهِمُ السلام 🌺 👉 @raveshsonnati