eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 012 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس دوازدهم: 🔹تنبیه اول: 🔸در نکته مجهول آمدن حُسِد و حُفِد فکر شود، چون اصل در افعال معلوم بودن است و مجهول بودن محتاج نکته است. 🔹تنبیه دوم: ❓چرا حرّکت و تحرّکت را مضارعی معنا کردیم، با این که هر دو فعل ماضی هستند؟ 🔹مطلب اول: 🔸اینکه بعض شروح و کتب لغت گفته‌اند: نخل جمع برای نخله است نکته‌اش این است که محمد یحیی بن شفیع قزوینی در استدراک قاموس گفته است: اعلم ان ارباب اللغه لم یمیّزوا فی استعمالاتهم بین الجمع و اسم الجمع و اسم الجنس و علم الجنس علی ما یظهر علی المتتبع فی کلامهم. لذا ناظر در کتب لغت باید دقت کند و بین این امور خلط نکند، بنابر این در ما نحن فیه "نخل"اسم جنس است و واحدش نخله می‌باشد و مراد کتب لغت و شروح همین است. 🔹مطلب دوم: ❓چرا از میان درختان درخت نخل را انتخاب کرد؟ 🔸بعض شارحین این پرسش را پاسخ گفته‌اند که در این میان پاسخ سیدشریف مفصل‌تر است. به صوت مراجعه کنید. 🔹مطلب سوم: ❓چرا برای النخل صفتِ الدقیق آورده است؟ 🔸بیندیشید. 🔹مطلب چهارم: 🔸کلمه الدقیق صفت مشبهه بر وزن فعیل است از د ق ق ،فعلش از دو باب نصر و ضرب آمده است. 🔹مطلب پنجم: ❓شارح چرخی این پرسش را مطرح نموده که چرا از میان بادها باد شمال را انتخاب کرد در حالی که باد صبا افضل است؟ و پاسخ داده است. 🔹مطلب ششم: 🔸رسیدیم به عبارت "و تحرّکتِ الشِمال لِنَخلِ الدقیقِ" و یک معنای اجمالی کردیم و تفصیل آن ماند برای جلسه بعد . 🔺صوت درس حتما گوش داده شود. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🔹میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی "صلی الله علیه و آله" و رییس مذهب حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" مبارک باد. 👉 @raveshsonnati
💥اطلاع رسانی 🔹 به اطلاع دوستان می‌رسانیم ان شاءالله از هفته آینده صوت دروس: 🔸الکبری فی المنطق ⬅️ استاد احمدی 🔸شرح لمعه کتاب المتاجر ⬅️ استاد محمدامین مومنی 🔸ادامه شرح باب حادی عشر ⬅️ استاد موسوی در کانال بارگذاری خواهد شد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 013 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۳ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 013 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس سیزدهم: 🔹مطلب اول: 🔸الف) ترکیب عبارت "و تحرکت الشمال" 🔸ب)شِمال به معنی چپ و دست چپ آمده و در معنای دوم ،مونث است. 🔸بعض اعضای مزدوج بدن مونث هستند مثل ید. 🔻نکته: 🔸بین شَمال و شِمال جناس ناقص است از نوع مماثل و اگر اولی را به کسر بخوانیم جناس تام می شود. جناس تام در کلام بلغا کم است. 🔻نکته: 🔸بین حرّکت و تحرّکت جناس غیرتام است از نوع مردوف. 🔹مطلب دوم: ❓چرا دست چپ را اختیار کرده بر دست راست؟ 🔸شارح طالقانی پاسخ داده. 🔹مطلب سوم: 🔸درباره "لِنخلِ الدقیقِ " 🔸الف)ترکیب آن 🔸ب)نخل بر وزن فَلس مصدر باب نصر و متعدی است، اضافه شده به مفعولش. به معنی بیختن یعنی پاک کردن و برگزیدن و غِربال کردن. 🔻نکته: 🔸بین این نخل و نخل سابق، جناس تام است. 🔻نکته: ❓چرا درخت خرما را نخل نامیدند؟ 🔸استاد سید ابراهیم دیباجی در شرحش پاسخ گفته. 🔸ج)دقیق فعیل به معنا مفعول است از دَقّ یَدُقّ، به معنای آرد. آرد را چون کوفته شده است آرد گفتند. 🔻نکته: 🔸میان این دقیق و دقیق قبل جناس تام است. 🔻نکته: 🔸معموریِ عامه ملک عرب به خرماست و معموریِ اکثر بلاد عجم به آرد. 🔹مطلب چهارم: ❓چرا ما حرکت... را بر تحرکت... مقدم کرد؟ 🔸سید شریف پاسخ داده. 🔺استماع صوت درس فراموش نشود. 👉 @raveshsonnati
💥اطلاع رسانی 🔹با توجه به قطع بودن تلگرام در ایران فعلا مطالب در کانال ایتا بارگذاری می‌شود؛ لعل الله یحدث بعد ذلك امرا. 👉 @raveshsonnati
اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #معرفی_مولف_و_کتاب اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
💥 اطلاع رسانی 🔹با عنایت حق جلت عظمته شرح کتاب لمحات نوشته استاد محمدامین مومنی به زیور طبع آراسته شد. 🔹علاقمندان برای تهیه کتاب به کتابفروشی مرکز متون مراجعه کنند. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 014 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۴ 👉 @raveshsonnati
💥همراهی حاج شیخ با محنت‌های مردم ✔️ آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای 🔹... قضیه دیگری که پیش آمد، قضیه سیل قم بود. یک شب، سیل آمد و قم را فراگرفت. اهالی قم برای جلوگیری از خسارت، نزد حاج شیخ رفتند و گفتند: شما دستور بدهید که مردم کمک کنند به برگرداندن سیل. مرحوم حاج شیخ فرمود: هم امر می‌کنم و هم خودم می‌آیم. 🔹پیرمرد، خودش حرکت کرد و در آن شب، همراه با دیگر مردم، آن‌قدر که توانست، با بیل و چیزهای دیگر مسیر سیل را برگرداندند. و اگر کوشش حاج شیخ نبود، شاید خسارت زیادی وارد می‌شد. این کرامت اخلاقی آن مرحوم بود، که خودش هم مثل دیگران کار می‌کرد. 🔹بعد مرحوم حاج شیخ برای جبران خرابی‌ها، دفتری باز کرد که هر کس می‌خواهد، کمک کند. رئیس عدلیه تهران گفت: آقا در اداره بایگانی، مقداری مال مجهول المالک هست، ایشان فرمود: ما به کسی نمی‌گوییم پول بدهید، اگر خودشان آوردند، ما قبول می‌کنیم. خلاصه آن دفتر را باز کرد و به وسیله کمک‌های مردم، تمام آن خرابی‌ها را ترمیم کرد. البته طلاب هم کمک کردند. 📚در احوال و اندیشه‌های آیت الله علامه میرزا خلیل کمره‌ای ص ۶۹. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 015 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۵ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 014 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس چهاردهم: 🔻تنبیه: 🔹ذکری از جَنوب و شمال در بیتی از امرء القیس: 🔸قِفا نَبکِ من ذِکرَی حبیب و منزل 🔸بسقطِ اللِوَی بین الدَخولِ فحَومَل 🔸فتُوضِحَ فالمِقراة لم یَعفُ رسمُها 🔸لِما نَسَجَتها من جَنوب و شَمأل 🔻تنبیه: 🔹معنای کلمه دقیق و نخل را در بیت ۹۸ می‌آورد: 🔸عجین خمیر و دقیق آرد دان نخاله سبوس 🔸ادام نان خورش، قند و سُکّر است شکر 🔹مطلب اول: 🔸ترجمه اجمالی از متن:که چون صبیان را الخ،که مقول قول برای "همی گوید" می‌باشد. 🔹مطلب دوم: 🔸الف: "که" حرف ربط مفید تفسیر و تبیین است. 🔸ب: "چون"در اینجا مرادف "لمّا" در عربی است و دارای شرط و جزاست. شرطش معلوم و جزای آن "قدری از وی الخ" می‌باشد. 🔸ج: صِبیان و صُبیان جمع است برای صبیّ که به معنی پسربچه زیر سن بلوغ است. 🔸د: اشاره به ترتیب احوال انسان از زمان نطفه بودن تا پیری. 🔸ه: مراد از صبیان، صبیان عجم است و مراد از عجم در اینجا، فارس‌ها هستند. 🔸و: در بعض شروح به جای "پیش" کلمه "بیش" آمده ،که می‌توان آن‌را صحیح دانست. 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 015 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس پانزدهم: 🔻تنبیه: اشاره به وجه صرفی کلمه صبیّ. 🔹مطلب اول: 🔸مراد از لغت عرب در عبارت "که چون صبیان را الخ" ممکن است متن اللغة باشد یا جمیع علوم ادبی. 🔹مطلب دوم: 🔸رغبت به فتح اول مصدر باب عَلِمَ. 🔹مطلب سوم: 🔸اشعار جمع شعر است . 🔸اشاره به معنی لغوی و اصطلاحی شعر. 🔹مطلب چهارم: 🔸فارسی منسوب به فارس، به سکون راء. گرچه ظاهر از بعض کتب، کسر راء است. 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#اصول_بهداشت_روانی_و_تقویت_حافظه #۷ ↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی ↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان
#۸ ↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی ↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان ↪️🔻نوشتار دوم: روشهای درست فكركردن ↪️🔻بررسی خیال و نقش آن در زندگی ↪️ 🔹 در اينجا به برخی از ویژگی‌های تخيل انفعالی و مذموم و فرق آن با تفکر و تعقل اشاره می‌کنيم. 1⃣ رَحِمِ خيال هيچ وقت بی‌کار نيست بلکه حتما نطفه‌ای لازم است تا او را بپروراند و چندان برايش مهم نيست که آن نطفه حلال باشد يا حرام! بلکه شب و روز مشغول است «و لاتَسکن عن فعلها دائماً لا نوماً و لا يقظة» از کارش آرام نمی‌گيرد، چه در خواب و چه در بيداری؛ از اين رو، سزاوار است که از طريق عقل و شرع تغذيه شود. 2⃣ در تخيل ادارکی حضوری و فعلی، خيال به صورت منظم کار می‌کند ولی در تخيل منفی و انفعالی، نامنظم و آشفته بوده و منشأ آشفتگی و اختلال بيشتری در امور انسان می‌شود چنان که در روايتی، پيامبر صلی الله عليه و آله قلب افرادی را که تحت سيطره قوه متخيله انفعالی اسير است، به پری تشبيه کرده است که هر لحظه دستخوش وزش باد است: «مَثَلُ‏ الْقَلْبِ‏ مَثَلُ‏ رِيشَةٍ بِأَرْضٍ تُقَلِّبُهَا الرِّيَاح»‏ حالت قلب حالتِ پری است که بادها آن را زير و رو می‌کنند. در حديث ديگری از ایشان نقل شده است : «لَقَلبُ ابن آدَم أشَدُّ انقِلابَاً مِنَ القِدرِ إذَا اجتَمَعَت غَلياً؛ همانا دل فرزند آدم از ديگ در حال جوشيدن بيشتر زير و رو می‌شود.» 🔹مولوی به اين دو روايت اشاره کرده می‌گويد: 🔸گفت پیغمبر که دل همچون پری است 🔸در بیابانی اسیر صرصری است 🔸باد پر را هر طرف راند گزاف 🔸گَه چپ و گَه راست با صد اختلاف 🔸در حدیث دیگر آن دل را چنان 🔸کآب جوشان زآتش اندر غارقان 🔸هر زمان دل را دگر رایی بود 🔸آن، نه از وی بلکه از جایی بود 3⃣ صاحب تخيلِ انفعالی، هميشه با اوهام و خيال و آرزوهای دست نيافتنی زندگی می‌کند و چون به اغلب اين آرزوها دست نمی‌يابد، هميشه در خوف و حزن و اضطراب و نگرانی بسر می‌برد و پيوسته خود را در معرض مشکلات جسمی و روحی و اجتماعی می‌بيند، لکن کسی که صاحب تعقل و تفکر است، پيوسته خود را از حصار ظلمات وحشتناک خيال رهانيده و سعی می‌کند از امکانات موجود، بهترين استفاده را ببرد و بر اساس «مسأله‌مداری» زندگی کند، يعنی در عين حال که برای آينده خود برنامه ريزی می‌کند، در زمان حال زندگی کند؛ برخلاف انسان خيال پرداز که «هيجان‌مدار» است و در عملکرد او تشتّت، اضطراب و هيجان نقش محوری را ايفا می‌کند. از اين رو، چه در حوزه تصميم گيری و چه در حوزه عمل، از رسيدن به مطلوب باز می‌ماند. 🔹مولوی در اين مورد چه زيبا و عالی سروده است: 🔸جان همه روزه لگدكوب از خيال‏ 🔸و ز زيان و سود و از خوف زوال‏ 🔸نى صفا می‌ماندش نى لطف و فر 🔸نى به سوى آسمان راه سفر ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 016 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۶ 👉 @raveshsonnati
#سیره_علما 🔹مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر محمدی می‌فرمود: 🔸هفده سال پشت سر آیت الله خوئی سه وعده نماز جماعت خواندم؛ ایشان در قنوت غیر از “اللّهمَ کُنْ لِوَلِیِک الحجة بن الحسن” نخواندند! به طوری که دوستان به شوخی می‌گفتند: آقا غیر از این قنوتی بلد نیست. 🔺 وارثون 👉 @raveshsonnati