#النکت_الشهریة
#النكت_الرمضانية
#نکتههای_سوره_قدر (۱۰)
↪️🔹اشاراتی پیرامون آیۀ اول
6⃣ تحلیل دقیق مرجع ضمیر
🔹گفته شد که در کمیت و کیفیت نزول قرآن با عنایت به آیۀ نخست سورۀ قدر سه قول، معقول و قابل بحث است.
🔹قول سوم در کیفیّت و کمیّت نزول قرآن در شب قدر مطابق آیۀ نخست سورۀ قدر و آیات دیگری که گذشت، عبارت از این بود که آنچه در ماه مبارک رمضان و در شب قدر نازل شده است، بعض قرآن است نه کلّ آن. مثل آیات نخستین سورۀ علق. بنا بر این قول، مقصود از «إنزال القرآن» «إنزال بعض القرآن» یا «ابتداء إنزال القرآن» است. در صورت نخست، بعضیّت، از ضمیر مفعولی و در صورت دوم، از فعل «أنزلنا» برداشت شده است.
🔹مستند این نظریّه عبارت از این است که آنچه مسلّم است، نزول قرآن در طول بیست سال و به صورت تدریجی است. دلیل قاطعی هم بر دوبار نازل شدن کلّ قرآن نیست. بنا بر این ناچاریم بگوییم: مقصود از «أنزل فیه القرآن» در سورۀ بقره یا «أنزلناه» در سورۀ دخان و قدر، إنزال قسمتی از قرآن است. حال یا بنا بر إطلاق قرآن بر بعض از باب مجاز یا حقیقت یا بنا بر إطلاق إنزال بر ابتدای به نزول حقیقتاً یا مجازاً.
🔹ابن عاشور در تفسیر التّحریر والتّنویر ج ۲ ص ۱۷۰ این باره گوید:
المراد بإنزال القرآن ابتداء إنزاله على النبي صلّى اللّه عليه وسلّم، فإن فيه ابتداء النزول من عام واحد و أربعين من الفيل فعبر عن إنزال أوله باسم جميعه؛ لأن ذلك القدر المنزل مقدّر إلحاق تكملته به كما جاء في كثير من الآيات مثل قوله: وَهذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ [الأنعام: ۹۲] وذلك قبل إكمال نزوله فيشمل كل ما يلحق به من بعد، وقد تقدم عند قوله: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ. ودر ج ۳۰ ص ۴۰۲ گفته است: يجوز أن يراد به القرآن كلّه فيكون فعل «أنزلنا» مستعملا في ابتداء الإنزال لأن الذي أنزل في تلك الليلة خمس الآيات الأول من سورة العلق ثم فتر الوحي ثم عاد إنزاله منجما ولم يكمل إنزال القرآن إلا بعد نيف و عشرين سنة، ولكن لما كان جميع القرآن مقررا في علم اللّه تعالى مقداره وأنه ينزل على النبي صلى اللّه عليه و سلم منجّما حتى يتم، كان إنزاله بإنزال الآيات الأول منه لأن ما ألحق بالشيء يعد بمنزلة أوله فقد قال النبي صلى اللّه عليه وسلم: «صلاة في مسجدي هذا أفضل من ألف صلاة فيما سواه» الحديث؛ فاتفق العلماء على أن الصلاة فيما ألحق بالمسجد النبوي لها ذلك الفضل، وأن الطواف في زيادات المسجد الحرام يصحّ كلما اتّسع المسجد. ومن تسديد ترتيب المصحف أن وضعت سورة القدر عقب سورة العلق مع أنها أقلّ عدد آيات من سورة البينة و سور بعدها، كأنه إیماءٌ إلى أن الضمير في أَنْزَلْناهُ يعود إلى القرآن الذي ابتدئ نزوله بسورة العلق. و يجوز أن يكون الضمير عائدا على المقدار الذي أنزل في تلك الليلة وهو الآيات الخمس من سورة العلق فإن كل جزء من القرآن يسمى قرآنا، وعلى كلا الوجهين فالتعبير بالمضي في فعل أَنْزَلْناهُ لا مجاز فيه. و قيل: أطلق ضمير القرآن على بعضه مجازا بعلاقة البعضية.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات جالب یک دانشمند عربزبان درباره نسبت زبانهای مختلف با زبان عربی
إنا لله وإنا إليه راجعون
"بأيّ ذنب قتلت"
کشتار وحشیانه دختران شیعه افغانستانی که موجب تأسف و تألم شدید مسلمانان بلکه هر آزادهای شد، را خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه مسلمانان به ویژه مردم شریف افغانستان تعزیت میگوییم و خطاب به خداوند رحمان و منان عرضه میداریم:
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
خدايا از نبود پيامبران كه درودهاى تو بر او و خاندانش باد و از ناپیدایی مولايمان، و بسيارى دشمنانمان و كمی نفراتمان، و سختى فتنهها به سويمان، و از جريان زمان بر زيانمان به درگاه تو شكوه مىآوريم، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در برابر اين همه يارى فرما به گشايشى از جانب خويش كه زود برسانى، و بدحالى كه برطرف كنى، و پيروزى با عزّت برايمان قرار دهى، و سلطنت حقى كه آشكارش فرمايى، و به رحمتى كه از سويت ما را فرا گيرد، و به سلامتى كاملى كه از جانبت ما را بپوشاند، اى مهربان ترين مهربانان.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_بزرگان
❓چگونه بفهمیم از ماه رمضان استفاده کردهایم؟
✔️ آیت الله بهاءالدینی
🔹خدا توفیقتان بدهد که از ماه رمضان استفاده کامل کنید و ان شاء الله اگر بعد از ماه رمضان، وضعتان طوری شد که فهمیدید نمازتان مورد قبول خدا واقع شده است، روزهتان مورد قبول واقع شده است، محرمات را تعطیل کردهاید، بدانید از ماه رمضان درست استفاده کردهاید؛ و گرنه اگر گرسنگی و تشنگی خورده باشید، و دروغ همان دروغهاست و محرمات همان محرمات است، بدانید استفاده نکردهاید. ان شاء الله از عبادتها به نفع خودتان نتیجه گرفته باشید، موفق باشید از ماه رمضان استفاده کنید که به نفع خود شماست.
📚نردبان آسمان، درس ۳۱
👉 @raveshsonnati
#النکت_الشهریة
#النكت_الرمضانية
#نکتههای_سوره_قدر (۱۱)
↪️🔹اشاراتی پیرامون آیۀ اول
6⃣ تحلیل دقیق مرجع ضمیر
🔹گفته شد که در کمیت و کیفیت نزول قرآن با عنایت به آیۀ نخست سورۀ قدر سه قول، معقول و قابل بحث است.
🔹داوری دربارۀ صحّت و درستی هر کدام از این آراء و نادرستی دیگر نظریّات وابسته به تحلیل دقیق هر کدام از آنها و مبانیشان است که طرح آن به درازا میکشد و از حوصلۀ بحث ما خارج است. إجمالا عرض میشود که هر کدام از این نظریّات با مشکلات و بحثها و تأمّلاتی رو برو هستند.
🔸در قول اول إثبات اینکه تعبیر إنزال دفعیّت را میرساند یا اینکه مقصود از البیت المعمور قلب مبارک پیامبر است، مشکل است و با بحث علمی جدّی مواجه است.
🔸در قول دوم نیز تصحیح سندی و دلالی روایات آن با چالش روبروست و جدا از این، خبر واحد بودن آن روایات در مباحث اعتقادی و تفسیری مشکل دیگری است.
🔸در قول سوم نیز مشکل طرح روایات را داریم. جدا از آن تفسیر «أنزلناه» یا «أنزل فیه القرآن» به ابتدای به نزول یا نازل کردن بخشی از آن، اگر مجاز نباشد، خلاف ظاهر نخستین و تبادر اوّلیّه است.
🔹به نظر میرسد، به قطع یا اطمینان رسیدن در این مسأله با وجود این مباحث، برای کسی که تمامی شواهد را بررسی کرده است، اگر متعذّر نباشد، قطعا بسیار سخت و متعسّر است. بله؛ استظهار عرفی و رسیدن به ظنّ و گمان با ترجیح شواهد و قرائن درونی و بیرونی ممکن و میسّر است. والله العالم وهو الموفِّق.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#النکت_الشهریة
#النكت_الرمضانية
#نکتههای_سوره_قدر (۱۲)
↪️🔹اشاراتی پیرامون آیۀ اول
7⃣ تحلیل واژۀ «إنّا»
🔹۱. ظاهراً واژۀ «إنّا» در اصل «إنَّنا» بوده که مرکّب است از دو لفظ «إنَّ» که از ادوات تأکید است به معنای «همانا» یا «به درستی» یا «قطعا» و تعبیراتی مانند این، و لفظ «نا» که ضمیر متکلّم است. گاهی یکی از نونها را (احتمالا نون دوم «إنَّ») حذف میکنند و واژۀ «إنَّنا» به «إنّا» تبدیل میشود.
🔹در آیات قرآن در بیشتر موارد (قریب ۲۰۰ مورد) «إنّا» به کار رفته است. و «إنَّنا» فقط در ۶ مورد به کار رفته است. (آیاتِ ۱۶ و ۱۹۳ آل عمران، ۶۲ هود، ۴۵ طه، ۵ فصّلت و ۴۹ زخرف). و این نشان میدهد که دستِکم در قرآن کریم «إنّا» اصل ثانوی شده است تا جاییکه تعبیر به «إنّنا» - با اینکه مطابق اصل اوّلی و قاعدۀ نخستین است - گویا تعبیری نادر و شاذّ و خلاف أصل است.
🔹نکتۀ حذف نون و عدول از اصل اوّلی در «إنّا» میتواند یکی از این دو امر باشد:
🔸 ۱. تخفیف لفظی و پرهیز از اجتماع سه نون در تلفّظ.
🔸 ۲. کم کردن تأکید آن، بنا بر پذیرش اصل و عکس قاعدۀ «زیادة المباني تدل علی زیادة المعاني» که عکس آن میشود: «نقص المباني تدلّ علی نقص المعاني». بنا بر این، تأکید «إنّا» از «إنَّنا» کمتر خواهد بود.
🔹۲. احتمال این هم هست که «إنَّنا» مرکّب است از دو لفظ «إنَّ» مشدّده و لفظ «نا» و «إنّا» مرکّب است از دو لفظ «إن» مخفّفه (به سکون نون) و لفظ «نا». بنا بر این نیز تأکید «إنّا» از «إنَّنا» کمتر خواهد بود، البتّه نه از باب قاعدۀ مذکور، بلکه از باب اینکه جزء نخست آن «إن» مخفّفه است که تأکیدش کمتر از «إنَّ» مشدّده است. فتأمّل.
🔹امّا نکتۀ إثبات نون در «إنّنا» - با لحاظ اصل ثانوی بودن «إنّا» وخلاف اصل ثانوی بودن «إنّنا» (بنا بر آنچه گذشت) - بعید نیست دلالت بر تأکید بیشتری باشد که مقام بیان، مقتضی و طالب آن است مانند آنچه در ۶ مورد مذکور به نظر میرسد. والله العالم.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
✔️ علی بن حماد بصری بغدادی از علما و شعرای قرن چهارم هجری
▪️بقاع فی البقیع مقدسات
▪️و اکناف بطف طیبات
▪️و فی کوفان آیات عظام
▪️تضمنها العری المتوثقات
▪️و فی الغربی و بغداد و طوس
▪️و سامرا نجوم زاهرات
▪️مشاهد تشهد البرکات فیها
▪️و فیها الباقیات الصالحات
▪️ظواهرها قبور دارسات
▪️بواطنها بدور لامعات
▪️جبال العلم فیها راسیات
▪️بحار الجود فیها زاخرات
▪️اناس تقبل الحسنات منا
▪️بحبهم و تمحی السیئات
▪️و لا تتقبل الصلوات الّا
▪️بحبهم و لاتزکو الزکوة
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۷، ص ۴۲۵.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✔️ استاد علی مومنی
🏴سالروز شهادت حضرت حمزه "سلام الله علیه" و وفات جناب عبدالعظیم حسنی "علیه السلام " تسلیت باد.
(اشاره به شخصیت حمزه سيد الشهداء)🔻
✍🏻یکی از شخصیتهای برجسته و الگوی عالی در اسلام، حمزه بن عبدالمطلب عموی با وفای پیامبر اکرم"ص" است.
🔆برخی از ویژگیهای شخصیت آن بزرگوار؛
🔘۱-یکی از شجاعترین مردان عرب از قهرمانان رشید و دلیر و فداکاراسلام بود که در سختترین شرایط، دست از دفاع پیامبر اکرم "ص" و دین اسلام بر نداشت.
🔘۲-در جنگ بدر که از سرنوشت ساز ترین جنگ های اسلام با کفر بود دشمن را تار و مار وچندین نفر از بزرگان و قهرمانان کفار قريش را مانند "شیبه" از پای در آورد.
🔘۳-در پایه عرش نوشته شده است:
" حمزه اسد الله واسد رسولالله "
🔘۴-از سران بهشت و یکی از چهار راکب و سواره در روز قیامت و از شفاعت کننده گان می باشد.
🔘۵- در جنگ احد با اینکه بعضی از یاران مشهور پیامبراکرم "ص" فرار کرده بودند در کنار امیرالمؤمنین علی"ع "دلیرانه از پیامبر "ص" دفاع کرد و بعد از رشادت و جنگاوری تام و تمام سرانجام با فجيع ترین وضع به شهادت رسید و توسط هند جگرخوار دختر عتبه و همسر ابو سفیان و مادر معاویه "لعنهم الله" مثله گردید و از طرف پیامبر عزیز اسلام"ص" به لقب سید الشهدا مفتخر شد.
🔘۶- پیامبراکرم " ص" در شهادت حمزه بسیار گریه کرد وامر به گریه و عزاداری نمود و مردم را به زیارتش ترغیب کردند.
🔘۷-بصیرت، شجاعت، فراست و بینش سیاسی آن حضرت به اندازه ای در سطح بالا قرار داشت که حضرت علی "ع" در روزهای تنهایی و غربت و غصب خلافتش می فرمود:
🔅" واحمزتاه و لا حمزه لی الیوم " 🔅حمزه کجاست تا یاریم کند، من که امروز حمزه ای ندارم یعنی: اگر حمزه بود کسی جرئت و جسارت حمله به خانه زهرا س و سوزاندن درب و شکستن پهلوی او و غصب حقم را نمی کرد.
🔘۸- همواره قبر حضرت حمزه "ع" مورد زیارت حضرت فاطمه زهرا "س" و سایر معصومین "ع" و مسلمانان بوده و هست و نام و شخصیتش مورد افتخار و احتجاج حضرت علی "ع" در موارد مختلف و امام حسن مجتبی "ع" و امام حسین "ع" در روز عاشورا و امام سجاد "ع" در شام و سایر ائمه معصومین "ع" بود.
✨(اشاره به شخصیت عبد العظیم حسنی )✨
✍🏻حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی از مشاهیر علما و از ثقات و فضلای محدثین است که در زهد و ورع خاص و عام بوده و از امام جواد و امام هادی "علیهماالسلام" روایت نقل کرده است.
جلالت و عظمت شأن آن بزرگوار از عرضه عقایدش خدمت امام زمانش، امام هادی "ع" و تأیید آن حضرت درباره آن ها به وضوح پیداست.
🔸خبر از ظهور امام زمان"عج "
وقتی عبدالعظیم حسنی عقایدش را راجع به امامان معصوم عرضه می کرد رسید به امام هادی "ع" بعد حضرت فرمود:
بعد از من پسرم حسن و بعد از او مهدی (ع) خواهد بود كه كسي او را نمي بيند و از نظرها غائب خواهد بود و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد پس از اين كه پر از ظلم و جور شده باشد.
📚(امالی شیخ صدوق ص ۴۱۹)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsinnati
#مژده به دوستاران دانش عمیق
ان شاء الله به زودی تخصصی ترین، دقیق ترین و عمیق ترین ترجمه سوره حمد و توحید با نکات ناب لغوی و ادبی تقدیم دوستان دانش و پژوهشگران قرآنی و ادبی می شود.
بحث عمیقی در راه است ....
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🏴شهادت حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
💢دو مطلب بسیار مهم:
🔸۱- حکمت نظری؛
هر یک از ائمه معصومین "علیهم السلام" طبق برنامه ای که از طرف خداوند متعال برایشان مقرر شده بود، به اقتضای فضای موجود، مذهب تشیع را حفظ کرده اند.
در زمان غیبت امام زمان"عج " نیز، فقها و علمای ربانی با حسن تدبیر و حسابگری دقیق و با فراست، هوشیاری سیاسی و مبارزه غیر مستقیم با انواع و اقسام فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و با تشکیل حوزه های علمیه توانستند از حقانیت شیعه دفاع و شبهات را دفع و به حیات وبقای شیعه کمک کنند.
✍🏻در زمان امام صادق "ع " با اینکه زمینه ظاهری قیام و تشکیل حکومت، برای آن حضرت فراهم بود ولی اقدام نکرده و قبول ننمودند چون می دانستند که بدون تربیت افرادی مانند سلمان فارسی و مالک اشتر نمی توان احکام اسلامی و عدالت واقعی را پیاده کرد لذا حضرت به تبیین معارف اسلامی و حقایق قرآنی در عقاید و اخلاقیات و احکام، و قوانین فردی و اجتماعی پرداختند.
✍🏻شهرستانی می نویسد:
ابومسلم خراسانی پس از مرگ ابراهیم ، در نامهای امام صادق(ع) را شایستهترین فرد برای خلافت خواند و از او دعوت کرد تا خلافت را بپذیرد؛ اما امام صادق(ع) در پاسخ نوشت:
🔅" ما اَنْتَ مِنْ رِجالِی وَ لا الزَّمانُ زَمانِی"🔅
نه تو از یاران من هستی، و نه زمانه زمانهی من میباشد.
📚( الملل و النحل ج ۱ ص ۱۵۴)
✍🏻آن حضرت پاسخ دعوت ابوسلمه برای خلافت را نیز با سوزاندن نامهاش داد 📚(مروج الذهب ج ۳ ص ۲۵۴) طبق روایات معتبر، امام صادق(ع) کافی نبودن یاران راستین را، علت خودداری از قیام شمرده است 📚( مناقب آل ابی طالب ج ۴ ص ۲۳۷)
✍🏻آن حضرت در راه تبیین معارف اسلامی و تربیت شاگردان ممتاز در رشته های مختلف از طرف خلفای بنی امیه و بنی عباس و نیز از طرف دوستان نادان و علوی های افراطی مورد اذيت فراوان و هجمه و اعتراض، قرارگرفتند به طوری که آن حضرت از خود شیعیان سطحی نگر و افراطی هم تقیه می کردند و می فرمود:
دستور تقیه تا قیام و ظهور قائم ما ادامه دارد "
🔅فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا سَقَطَتِ التَّقِیَّه"🔅
پس زمانیکه قائم ما ظهور کند، تقیّه کنار گذاشته خواهدشد. 📚(بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۷)
و فرمود:
دولت و حکومت ما در آخر زمان به دست قائم ما محقق خواهد شد. 📚( بحارالانوار ج۵۱ ص ۱۴۳)
۲. 🔸و اما حکمت عملی مهم:
آخرین پیام آن حضرت این بود که:
به شفاعت ما نخواهد رسید کسی که نماز را سبک بشمارد. 📚(الکافی ج ۳ ص ۲۷۰)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج
استاد علی مومنی
#ویژه
▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ
▪️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِينِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
👉 @raveshsonnati