رجال الحدیث.apk
6.92M
📀 معرفی نرمافزار
✅ نرم افزار اندرویدی «رجال الحدیث»
🖊 براساس کتاب شریف "مُعْجَمُ رجالِ الْحَدیث وَ تَفْصیلُ طَبَقاتِ الرُّواة" آيت الله العظمي خوئي
📥 سایت
http://www.masaha.org/
📥 گوگل پلی
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.masaha.rejalalhadith
🛠 مساحة حرة - المکتبة الالکترونية
#️⃣ #معجم_رجال #نرم_افزار #رجال #خوئی #نرم_افزار #رجال_الحدیث
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی .pdf
255.9K
📕 روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی
🖌مهدی ایزدی
🔖 چکیده مقاله:
کتاب کافی، به دلیل اعتبار و وثاقت مؤلف، و قدمت کتاب و نزدیکی به زمان حضور ائمه (ع)، از زمان تألیف، مورد توجه علما و محدثان امامی قرار گرفت و در طول تاریخ حدیث شیعه بر روایات آن شروح متعددی نگاشته شد، اما در این بین، به شروح خود کلینی بر برخی روایات کتابش کمتر توجه شده است. کلینی علاوه بر طبقه بندی بدیع احادیث، به شرح و تبیین برخی از احادیث پرداخت و تلاش نمود تا مشکلات اخبار را حل کند. بهره گیری از آیات قرآن کریم، علم کلام و تاریخ، لغت و شعر عربی و توضیحات دیگر روات از اصحاب ائمه (ع) در باره متن، از جمله روش های معمول کلینی در شرح احادیث است. اجتهاد وی در فهم متون احادیث، غالبا به منظور شرح کلمات غامض، رفع توهم تعارض و نیز توجیه مخالفت متن با اجماع عالمان امامی صورت پذیرفته است.
📚 دوفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات فهم حدیث، سال دوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1394، صص 133-153
#️⃣ #کلینی #کافی #فقه_الحدیث #نقد_حدیث #فهم_حدیث
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
نگاه حوزه بغداد به روایان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم.pdf
3.02M
📕 نگاه حوزه بغداد به روایان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم
🖊علی رضا بهرامی
🖊سید علیرضا حسینی
🔖 چکیده مقاله:
شهرت رویکرد متفاوت دو مدرسه قم و بغداد در تعامل با حدیث و معارف نقلی و معیارهای ایشان در اعتبار سنجی روایات، ترسیم فضایی کاملا متفاوت و متقابل را از این دو مدرسه در پی داشته است. این در حالی است که نگاه حوزه بغداد به قم برخاسته از وامداری و دفاع از راویان و پاسداشت مشایخ و محتوای میراث ایشان است. گرچه مدرسه بغداد نقدهایی به برخی شیوه های میراث پژوهی و آرای رجالی قم دارد، اما توصیفات بلند فهرست نگاران بزرگ شیعه نسبت به مشایخ و مصنفات قم و اعتماد بر طرق نقل میراث از قم، گویای اعتنای خاص بغداد به این مدرسه عظیم است
📚 نگاه حوزه بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم. صص 107-128
#️⃣#مدرسه_حدیثی_قم #مدرسه_بغداد، #راویان_قمی #آرای_رجالي_قم
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
الگويابي_اسناد_كليني_به_كتاب_زرارة.pdf
507.8K
📕 الگویابی اسناد کلینی به کتاب زرارة ابن أعین
🖊سمیرا حاتمی مهر
🖊اعظم فرجامی
🔖 چکیده مقاله:
زرارة بن أعين از اصحاب اجماع و از پر روایت ترین راویان کتاب های اماميه است. فهرست نگاران امامي طريق خاصی به کتاب او دارند. افزون بر رجال شناسان، محدثان از جمله ثقه الاسلام کلینی (۳۲۹ق) الگو" یا سند ثابتی برای روایات زرارة بن اعین داشتند. در این پژوهش با رویکردی نو یعنی؛ استخراج و شمارش تمام روایات زراره در الکافی و سپس یافتن اسنادی که دارای بیشترین فراوانی و تكرار هستند، الگوی ثابت کلینی کشف می شود. پس از آن، این الگوی ثابت با طرق رجالی مقایسه می شود. در این فرآیند، راویان اولی که حديث را از زراره گرفتند، یک به یک معرفی و بررسی می شوند. از نتایج به دست آمده آن است که میزان تطابق سند روایات باطری و الگوهای ثابت و کشف شده، درجه اعتبار احادیث را مشخص می نماید. افزون بر آن، با استفاده از الگوهای کشف شده، تصحیف، ارسال و ضعف اسناد برطرف می شود بنابراین اگر اسناد کلینی از غير شيوه و الگوهای مألوف و مشهور به کتاب زراره باشد، معمولا از میزان اعتبار کمتری برخوردار است. در این موارد چنین حدس زده می شود که گویی مؤلف الكافي، از منبع غیر موثقی به روایات زرارة بن اعین دست یافته؛ زیرا راویانی مجهول، فصعیف یا غیر امامی در این استاد، فراوان یافت می شوند.
📚فصلنامه علمی - پژوهشی «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» دانشگاه الزهرا، سال سیزدهم، شماره 2، تابستان 1395
#️⃣#الکافی #رجال_حدیث #الگویابی_سندی #نقد_سندی #زرارة_بن_أعین
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
مشایخ ثقة الاسلام کلینی اثر آیت الله بروجردی.pdf
582.8K
📕 مشایخ ثقة الاسلام کلینی اثر آیت الله بروجردی
🖊نگارش: آیت الله سید محمدحسین طباطبایی بروجردی
🖊ترجمه: عبدالحسین طالعی
🔖 چکیده مقاله:
با توجه به سلسله اسناد روایات، فهرست نسبتا مفصلی از مشایخ حدیث ثقه الاسلام کلینی در کتاب مشهور الکافی، به دست می آید که تعداد ایشان سی و هفت نفر شمرده شده است. در نوشته حاضر، به معرفی این مشایخ به ترتیب الفبای کنیه از ابن بابویه تا محمد بن يحيى عطار، ابو جعفر قمی، پرداخته شده است. در ذیل هر شخصیت، تعداد روایات، مشایخ، راویان و در برخی موارد، توضیحات مختصری ارائه شده است. راویان روایات به دو دسته راویان کم حدیث و راویان مکثّر تقسیم شده است. بر اساس تعاریف ارائه شده، راویان کم حدیث راویانی اند که روایت شیخ کلینی از آنان اندک است؛ از جمله : ابن بابویه، ابوبکر حبال، علی بن موسی و حسن بن خفيف. راویان مكثر نیز شامل راویان و مشایخی اند که شیخ کلینی احادیث زیادی از آنان نقل کرده است. از جمله آنها می توان به احمد بن ادریس، حمید بن زیاد، محمد بن يحيی و علی بن محمد کلینی اشاره کرد.
📚سفینه، سال پنجم، شماره 18، بهار 1387، صص 69-109
#️⃣#راویان_کم_حدیث #راویان_مکثر #مشایخ_روایت_کلینی #راویان_کافی #راویان_حدیث
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ مفهوم شناسی
〽️ «له روایات» در فهرست شیخ طوسی
✍🏻 محمد باعزم
🔆 با مطالعه فهرست شیخ طوسی ذیل مداخل مختلف عبارت «له روایات» مشاهده میشود.
🔺تلقی نخست که از این عبارت برداشت میگردد آن است که منظور شیخ طوسی از این ترکیب برای برخی افراد بدین معناست که این افراد مجموعه روایتهای پراکنده دارند.
🔻تتبع و بررسیها نشان میدهد که در فهرست شیخ طوسی هرگاه از عبارت «له روایات» یاد میشود مراد آن است که راوی دارای کتاب «نوادر» است.
🔹ماهیت کتاب نوادر: روایاتی که نمیتوان آنها را ذیل یک سرفصل خاص گردآوری کرد و به عبارتی روایاتی که هر کدام میتواند یک سر فصل باشد، تحت عنوان عامی به نام «نوادر» گردآوری میشوند.
🔺«نوادر محمد بن ابی عمیر» و «نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری» از معروفترین این نوع از کتابها هستند.
❗️گفتنی است که جناب شبیری زنجانی در مقالهای که در مجله آینه پژوهش تحت عنوان «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا حسین بن سعید» نگاشتهاند، از تحلیل و دستهبندی اسناد، این کتاب را برای حسین بن سعید اهوازی میدانند (شبیری زنجانی، سیدمحمد جواد، مجله آینه پژوهش، شماره46، صص23-26)
#️⃣ #له_روایات #شیخ_طوسی #طوسی #فهرست #مفهوم_شناسی #محمد_باعزم
🆔 @rejal_shobeiri
4_6006030478010746112.pdf
4.55M
📕جستاری در باب منابع داده های تاریخی کتاب #الکافی
🖋اسماعیل اثباتی
🖋سیّد کاظم طباطبایی
🔖معرفی مقاله:
شیخ #کلینی برای تألیف کتاب الکافی از منابع و مکتوبات پیش از خود استفاده کرده و طریقی به آن کتابها داشته است، اما مطالب برخی از این منابع هم با واسطه کتابهای نسلهای بعد به دست شیخ کلینی رسیده است. در این نوشتار، به معرفی برخی از منابع تاریخی مورد استفاده شیخ کلینی پرداخته می شود. کلینی از کتاب #سلیم بن قیس، کتابهای #جابر بن یزید جعفی، #ابان بن تغلب، ابو محمد جعفری، ابو اسحاق احمری نهاوندی، اخبار السید اسحاق بن محمد نخعی، کتاب المبتدأ و المبعث و المغازی و الوفاة و السقیفة و الردة اثر ابان بن عثمان، کتابهای جعفر بن محمد کوفی، ابراهیم بن محمد ثقفی، سلمة بن خطاب، نصر بن مزاحم منقری، هشام بن محمد بن سائب کلبی، محمد بن سنان، حسین بن حسن حسینی، اخبار القائم - علیه السلام - علان کلینی و منابع دیگر استفاده کرده است و کتابهای تاریخی نسلهای بعد از شیخ کلینی مانند: الارشاد شیخ #مفید، کمال الدین و تمام النعمة شیخ #صدوق، کفایة الاثر خزاز قمی، الغیبة شیخ #طوسی و الغیبة #نعمانی وامدار شیخ کلینی هستند.
📚علوم حدیث، سال نوزدهم، شماره اول
@rejal_shobeiri
کلینی و حوزه حدیثی قم.pdf
419.9K
📕 کلینی و حوزه حدیث قم
🖌سید علیرضا حسینی،
🖌عبدالرضا حمّادی
🔖 چکیده مقاله:
برخی پژوهشگران معاصر معتقدند کتاب کافی در بغداد و متأثر از فضای عقل گرای آنجا تدوین شده است. هرچند استفاده از منابع حوزه حدیثی قم در تدوین کافی برای این پژوهشگران قابل انکار نیست، با توجه به فقدان اطلاعات این احتمال را نیز مطرح می کنند که کلینی به قم نیامده و احادیث این حوزه را به صورت وجاده از کتب اساتید قم اخذ کرده است. پژوهش حاضر در پی ارائه قراینی بر حضور کلینی در حوزه حدیثی قم است. بررسی روش قدما در انتقال حدیث و یافتن روش کلینی در تدوین کافی نشان می دهد کتاب کافی براساس رویکرد رایج در حوزه های حدیثی شیعه یعنی سماع، قرائت و اجازه تدوین شده است. رویکرد کلینی در نشر کافی نیز مؤید همین مطلب است. نقل حدیث از کلینی توسط اهالی قم نیز با توجه به دوره های زمانی حیات ایشان قرینه هایی بر حضور کلینی در قم است.
📚 دو فصلنامه علمی - پژوهشی حدیث پژوهی، سال نهم، شماره هفدهم، بهار و تابستان 1396، سس 125-146
#️⃣ #کلینی #حوزه_حدیثی #کافی #قم
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار.pdf
519.9K
📕 گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار
🖌عبدالرضا حمادی
🔖 چکیده مقاله:
از مباحث مهم امامت، علم و گستره دانش امام است؛ بحثی که در طول تاریخ، همواره مورد توجه دانشمندان شیعه بوده و کتابهای متعددی نیز در این زمینه تألیف شده است. دو کتاب بصائر الدرجات (صفار) و الحجة (از مجموعه الكافی کلینی) از تألیفات مهم عصر غیبت صغرا بوده و بررسی دیدگاههای مؤلفان آن، در شناخت فکری حوزه حدیثی قم بسیار مهم و مؤثر است.
صفار و کلینی که میراثداران حوزه حدیثی قم هستند، با جمع آوری روایات این موضوع، دانش امام را در گستره خلقت و تقديرات معرفی کرده اند.
این پژوهش، با نفی اختلاف میان کافی و بصائر الدرجات، بر این نکته تأکید می کند که کلینی نه تنها از گفتمان حوزه حدیثی قم دست برنداشت، بلکه آن را به گونه ای نظام مند و در قالبی جدید ارائه کرد.
در این پژوهش - همچنین - تلاش شده چینشی جدید از روایات این بحث (گستره علم امام) بر مبنای متعلق های علم ارائه گردد. این چینش که برگرفته از روایات گستره علم است، معیار واحدی برای مقایسه باب ها و روایات در کتاب فراهم می نماید.
📚 فصلنامه امامت پژوهی، سال اول، شماره 4، صص 57-79
#️⃣#امامت #صفار #کلینی #علم_امام
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✳️ الحسن بن علی الکوفی
📝علی اکبر رضوی
〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفتهاند که عبارتند از:
🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال
🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء
🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی
📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء
🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند.
📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است.
👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره
🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی
مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال النجاشی ص : ۶۲)
🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله
بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله (فهرست الطوسی ص : ۱۲۸)
🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله
بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال ابن داود ص : ۱۱۳)
الخلاصهللحلی ص : ۴۴
🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی
مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه.
#⃣ #سیدعلیرضا_حسینی_شیرازی #حسن_بن_علی #الحسن_بن_علی #طبقات #طبقه #حسن_بن_علی_الوشاء #حسن_بن_علی_فضال #رجال_نجاشی #نجاشی #الکافی #کافی #طرق #مغیره_بجلی #حسن_بن_علی_بن_عبدالله_بن_مغیره_بجلی #علی_اکبر_رضوی
@taraef_ir
@rejal_shobeiri
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 در قم ، از مذاهب فاسده نظیر #واقفیه و #فطحیه و #زیدیه نداشتیم. فقط از #غلات داشتیم.
لذا اگر آثاری از واقفیه به قم آمده توسط #کلینی است و بعدها هم در آثار #شیخ_طوسی مکتب بغداد آمده است .
🔹 در کتاب واقفیها زیاد اسم #ابن_ابی_عمیر را با عنوان #محمد_بن_زیاد میبرند سرش روشن نیست .
12/8/89
@rejal_shobeiri
الکافی و گفتمان حدیثی قم.pdf
574.5K
📕 الکافی و گفتمان حدیثی قم
🖌عبدالرضا حمادی
🖌سید محمد کاظم طباطبائی
🔖 چکیده مقاله:
کتاب الکافی در دوره های مختلف و قرون متمادی به عنوان برجسته ترین اثر حدیثی شیعه شمرده شده است. این کتاب، حاصل تلاش علمی کلینی و استفاده از مهم ترین حوزه های حدیثی عصر اوست. ری، قم، بغداد و کوفه مهم ترین حوزه های علمی شیعه در دوران کلینی بودند که وی از آثار حدیثی آنها بهره برده است.
برخی از مستشرقان کتاب الکافی را متأثر از عقل گرایی معتزله بغداد دانسته و معتقدند کلینی دیدگاه نص گرایی حوزه قم را در کنار عقل گرایی حوزه بغداد کمرنگ ارائه کرده است. پیش فرض این نظریه، تأليف الكافی در حوزه حدیثی بغداد است. این پژوهش نشان می دهد که الكافی در بغداد نگارش نیافته و برخلاف دیدگاه مستشرقان، الكافي نماد علمی حوزه قم به شمار می رود و قم، نص گرای بدون عقل نبوده است؛ بلکه نگاه حوزه حدیثی قم در آن زمان نقل همراه با عقل است.
📚 علوم حدیث، سال هفدهم، شماره چهارم، صص 98-112
#️⃣ #مشایخ_کلینی #حوزه_حدیثی_قم #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی #نص_گرایی_قم #عقل_گرایی_بغداد
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ حضرت آیت الله #مددی حفظه الله :
🔸 ظاهرا دائما « #ابن_فضال » در کافی ، ابن فضال پدر (الحسن بن علی بن فضال) است. ایشان سه پسر دارد که از همه مهم تر «علی» است. #کشی از #عیاشی نقل می کند که همه کتابهای از ائمه (علیهم السلام) نزد ایشان بوده است و می گوید در هیچ جا مثل ایشان در #فقه و فضل ندیدم. ابن فضال پدر (حسن)، أجلّ شأناً است و ابن فضال پسر (علی) اوسع دائرةً است.
🔹 بنده بعید می دانم ایشان #فطحی باشد. شاید مثلا به #عبدالله_بن_جعفر هنگام ذکر نامش احترام می گذاشته است. علاوه بر اینکه نقل شده که ایشان در مرض موت از فطحی بودن برگشته است. ولی به نظرم ایشان اصلا فطحی نبوده است.
@rejal_shobeiri
☑️ آیت الله #مددی حفظه الله :
🔹 #محمد_بن_سنان دروغگو به معنای مصطلح نیست، بلکه دروغگو به معنای #ضعف_مبانی_حدیثی است. باید بین دروغ خبری و مخبری تمییز قائل شد.
بله ایشان از خط #غلو است و خط غلو دقتهای کافی حدیثی را به کار نمیبردهاند. میراث خط غلو مردود نیست، بلکه #تنقیح میخواهد.
احمد اشعری و شیخ #صدوق به شدت مخالف خط غلو هستند ولی با این حال روایت محمد بن سنان را نقل کردهاند.
@rejal_shobeiri
بررسی_ابهاماتی_پیرامون_اصالت_کتاب.pdf
950.5K
📕 بررسی ابهاماتی پیرامون اصالت کتاب عبیدالله بن علی حلبی
🖌عباس مفید
🔖 چکیده مقاله:
پس از نهضت عمومی نگارش و کتابت احادیث در میان اصحاب، کتابهای فراوانی در دوران امامت صادقين علیهم السلام و پس از آن تولید شد. کتاب عبيد الله بن على حلبی یکی از نخستین نگاشته های حدیثی است که از شهرت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و نخستین تصنیف شیعه نام گرفته است. برخی از پژوهشگران با طرح ابهاماتی، انتساب این کتاب به عبيد الله بن على حلبی را مورد تردید قرار داده اند. ابهامات مطرح شده پیرامون کتاب حلبی را می توان در دو قسم کلی جای داد؛ ابهاماتی که از چگونگی گزارش های فهرستی برخاسته و ابهاماتی که به محتوای روایات کتاب باز می گردد. در این نوشتار سعی شده که به روش توصیفی تحلیلی ابهامات نوع اول مورد بررسی قرار گیرد و پرسش های ایجاد شده پاسخ داده شود
اصالت کتاب؛ کتاب حلبی؛ عبيد الله بن على حلبی؛ اعتبارسنجی
طلبه سطح جعلي ژوهشگر حوزه علمد مشتاد
📚 فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه، سال شانزدهم، شماره 62، بهار 1398، صص 134-164
#️⃣ #اصالت_کتاب #کتاب_حلبی #اعتبار_سنجی
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
⚫️انالله و انا الیه راجعون⚫️
🔴 شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی سرباز ولایت
فرمانده رشید اسلام
را محضر امام زمان(عج) ، مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان تسلیت عرض میکنیم.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
◼️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون!
درپی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، آیت الله وحید خراسانی طی تماس تلفنی با همسر آن مرحوم، ضمن تسلیت و تعزیت به خانوادهی ایشان، حشر آن بزرگوار با حضرت امیرالمومنین علیهالسلام و صبر و شکیبایی برای خانوادهی ایشان را از خداوند متعال خواستار شدند.
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#نشست-حدیث-پژوهی
پانزدهمین نشست حدیث پژوهی به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان پنجشنبه 26 دی ماه 1398 خیابان امام خمینی(ره)میدان10دی ساختمان هیئت های اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان، سالن کنفرانس برگزار می شود.
09339039220
http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36762
@rejalkh
واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی.pdf
3.57M
📕 واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی
🖌مرتضی نادری
🔖 چکیده مقاله:
ضعف راوی حدیث، راه های کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و رجال » هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راه های کشف ضعف راویان حدیث بررسی شده است. این بررسی در خلال تبیین آراء وی دربارهی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مؤلفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان می دهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساخته های آنان به کتب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعيف بسیاری در استاد احادیث شیعه جای گرفتند.
📚 فصلنامهی سراج منیر، شماره 6، سال دوم، بهار 1391
#️⃣ #محمدباقر_بهبودی #رجال_حدیث #الفاظ_جرح #نجاشی #شیخ_طوسی #ابن_غضائری
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
نمونه سوالات رجال2.pdf
210.5K
نمونه سوالات امتحانی میان ترم #رجال2 (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره1
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
رجال2.pdf
235.3K
نمونه سوالات امتحانی #رجال2 (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره2
📌محدوده #رجال2 ازصفحه 204 تا آخر کتاب است.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
نمونه سوالات امتحان درس رجال1 .pdf
428.2K
مجموعه سوالات طراحی شده توسط طلاب درس #رجال1 [کلیات فی علم الرجال] : 👆
✅ امتحان میان ترم از همین سوالات می باشد.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
▪️سالروز وفات رجالی کبیر ابوالعباس احمد بن علی #نجاشی (رحمه الله) گرامی باد.
🔶وی در ماه صفر سال 372 به دنیا آمد و در 18 جمادی الاولی سال 450 در مطیرآباد (نزدیکی سامرا) از دنیا رفت.
🔷در #علم_رجال و #فهرست سرآمد همگان و شهره عامه و خاصه بود، و کتابش را می توان با ارزش ترین و معتمد ترین کتاب رجال یا فهرست شیعه دانست.
🔻جلالت شأن و عظمت وی مورد اعتراف همه ی علماء فرق اسلامی بوده.
✅مرحوم سید #بحرالعلوم (ره) درباره او فرموده: «احمد بن علي النجاشي- رحمه اللّه- أحد المشايخ الثقات، و العدول الأثبات، من أعظم أركان الجرح و التعديل، و اعلم علماء هذا السبيل أجمع علماؤنا على الاعتماد عليه، و أطبقوا على الاستناد في أحوال الرجال اليه.» رجال السید، ج2، ص35
✅همچنین خاتم المحدثین محدث #نوری (ره) درباره اش فرموده: «العالم النقاد البصير، المصطلع الخبير، الذي هو أفضل من خطّ في فنّ الرجال بقلم، أو نطق بفم، فهو الرجل كلّ الرجل، لا يقاس بسواه، و لا يعدل به من عداه، كلّما زدت به تحقيقا ازددت به وثوقا، و هو صاحب الكتاب المعروف الدائر الذي أتّكل عليه كافّة الأصحاب.» مستدرک،ج21،ص146
📌سزاوار است با قرائت فاتحه ای از زحمات وی در حفظ مکتب شیعه از انحرافات، قدردانی نمود.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
♨️ الفرق بین قولهم: "فلان کوفي" و قولهم: "فلان الكوفي" مثلاً
📚 الشيخ محمد تقي التستري، قاموس الرجال، الفصل الثاني من مقدمة، ج١، ص١٣
@rejal_shobeiri
خلل در طرق فهرست شیخ طوسی به حمید.mp3
7.54M
🔆 "خلل برخی طرق فهرست شیخ طوسی به حمید بن زیاد"
🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
#️⃣ #شیخ_طوسی #حمید_بن_زیاد #فهرست #رجال_کاربردی #سند #طرق
🌐 http://taraef.ir
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از مباحثه فقاهت
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی ؟؟!!!؟؟
مرحوم روحانی چهار مبنای اصلی در مورد حدیث لا ضرر را بیان نمودند :
1- حرمت اضرار به غیر
2-نفی ضرر غیر متدارک که لازمۀ آن لزوم تدارک و ضمان کسی است که ضرر می زند .
3-نفی حکمی منشأ ضرر است
4-نفی حکم به لسان نفی موضوع به این معنا که اگر موضوعی ضرری نفی شده و لکن مراد حکم این موضوع است .
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1802&pid=6902#pid6902
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
فرا رسیدن ماه مبارک رجب،ماه بندگی و عبادت،ماه نزدیک شدن به خدای متعال را بر تمامی مسلمین و شیعیان تبریک و تهنیت عرض مینمایم
@rejalkh
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت
🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی /۱
💠رهبر انقلاب
‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام رفتاری و اخلاقی حوزههاست که باید ذیل همین برنامه تحولی حوزه انجام گیرد؛ نظام رفتاری و اخلاقی ما در حوزهها باید در جهت تکریم اساتید و عناصر فاضل بخصوص تکریم مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیتهای زیادی لازم است. غالبا مراجع قلههای علمی حوزههای علمیه محسوب میشوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد؛ باید تکریم شوند. ۸۹/۷/۲۹
‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. انقلابی باید بصیر باشد، باید پیچیدگیهای شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را قبول کنیم؛ باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، باید خامی نکنید و مراقب باشید! ۸۹/۷/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabein
@rejal_shobeiri
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت
🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️آقا موسی زنجانی خبرهی علم رجال است؛ اصلاً فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعاً استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعاً هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳
💠آیةالله شبیری:
‼️آقای خامنهای خیلی اهل صله رحم بود. من احتمال میدهم همین اهتمام ایشان به صله رحم عامل نجات وی از ترور شد. چون صله رحم سبب طولانی شدن عمر میشود. وی در قم مشغول تحصیل و در درس جدّی بود. پدرش چشمش را عمل کرد و ایشان برای کمک و رسیدگی به پدر، قم را رها کرد و به مشهد رفت. با اینکه طبعاً برای کسی که به قصد تحصیل به قم آمدهاست، این کار سخت است. وی در مشهد در خدمت پدرش بود و روزی حدود دو ساعت برایش کتاب میخواند. بعید نیست همین خدمت به پدر سبب نجات ایشان از ترور باشد. (شب ششم محرم ۱۴۳۳) جرعهای از دریا ج۳ ص۶۳۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
@rejal_shobeiri