📜 شهید ثانی: نقل های تاریخیِ دروغ، بسیار است
🔹️بنابر دیدگاه شهید ثانی، گزارشی که راوی مورد اعتماد نقل کرده را می توان به گونه ای بیان کرد که وقوع آن، مسلّم تلقی شود و نیازی به اینکه آن گزارش را به ناقلش نسبت داد، نیست ولی اگر درستی ِگزارشی مشخص نبود، بهتر آنست که آن گزارش به گزارشگرش نسبت داده شود و چنانچه گزارشی، ساختگی بود، که به باور ایشان، گزارش های ساختگی که ساختگی بودن آن روشن است، فراوان می باشد، در این صورت، جایز نیست؛ آن گزارش را برای دیگران بیان نمود.
🏷هل للإنسان أن يقرأ هذه التواريخ و السير كمولد النبيّ والغزوات والأخبارِ من غير نقلٍ أم لا؟ الجواب: هذه المذكورات مختلفة، فمنها ما رواه الثقاتُ الإثباتُ وقراءتُها جائزة مطلقاً ومنها المجهول صحّتها فينبغي أن يقال: قال فلان: إنّه جرى كذا ووقع كذا ومنها المعلوم كونه موضوعاً وهو كثير فلا يجوز قراءته و لا روايتُه.
📚رسائل الشهید الثانی: 1، 607.
🔺️اینکه شهید ثانی، گزارشی که فرد مورد اعتماد نقل کرده را در برابر گزارش هایی که درستی آن مشخص نیست یا ساختگی آن واضح است، قرار داده، نشانگر آن ست که ایشان، درستی یک گزارش را وابسته به راوی آن دانسته و چنانچه راوی گزارشی مورد اعتماد باشد، آن گزارش راست و درست خواهد بود. در حالیکه بنابر پاره ای از دیدگاه ها، لزوما دارای اعتبار بودنِ راوی به معنای درستی درستی روایت آن راوی نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
📜 جزمیات شیخ مفید یقین آور نیست
🔹️بنابر گزارش مرحوم طبرسی، امام زمان در روزهای آخر ماه صفر سال 410 هجری نامه ای به شیخ مفید فرستاد که در ابتدای آن نامه، امام از شیخ مفید با لقب مفید نام برده و وی را برادر درستکار خود خوانده است.
🏷للأخ السديد والوليّ الرّشيد الشيخ المفيد أبي عبد اللّه محمّد بن محمّد بن النعمان أدام اللّه إعزازه، من مستودع العهد المأخوذ على العباد.
📚الاحتجاج: 2، 497.
🔺️راهی که می توانیم بر اساس آن، نامه یادشده را از امام زمان بدانیم منحصر در این است که یا کسی که واسطه امام زمان به شیخ مفید بوده، از وجود چنین نامه ای خبر داده باشد که بر اساس گزارش طبرسی، این واسطه ناشناخته بوده و معلوم نیست چه کسی است. یا اینکه فرض کنیم شیخ مفید از نامه یادشده مطلبی گفته و آن نامه را در اختیار دیگران گذاشته باشد. البته بنابر این فرض، بایستی یقین شیخ مفید دال بر اینکه امام زمان به ایشان نامه نوشته، برای ما یقین آور و دارای اعتبار باشد و گرنه در این صورت، می توان در نسبت این نامه به امام زمان تشکیک کرده و درستی آن را تضعیف نمود. از این رو، آیت الله خوئی بر این باور است، اگر فرض کنیم شیخ مفید، نسبت این نامه به امام زمان را یقینی می دانسته ولی ما نمی توانیم این نسبت را یقینی تلقی کنیم.
🏷فإنّ الشيخ المفيد قد تولد بعد الغيبة الكبرى بسبع أو تسع سنين وموصل التوقيع إلى الشيخ المفيد مجهول. هب أن الشيخ المفيد جزم بقرائن، أنّ التوقيع صدر من الناحية المقدسة ولكن كيف يمكننا الجزم بصدوره من تلك الناحية على أن رواية الإحتجاج لهذين التوقيعين مرسلة و الواسطة بين الطبرسی والشيخ المفيد مجهول.
📚معجم رجال الحدیث: 18، 220.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 وثاقت نسبی
📋 کلام مرحوم حاجی نوری در مورد علی بن ابی حمزة
❖ استاد حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی:
● مرحوم حاجی نوری در رابطه با علی بن ابی حمزه، قائل به وثاقت نسبی است. یعنی وثاقت در غیر اموری که به مذهب مربوط است.
● وثاقت نسبی که ایشان مطرح نموده است، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این مساله، نیازمند یک بحث صغروی و یک بحث کبروی است. بحث صغروی آن است که آیا وثاقت نسبی، از اساس، معقول است یا خیر، و بحث کبروی آن است که وثاقت نسبی، حجّت است یا نیست.
●بحث صغروی: در رابطه با بحث صغروی، باید گفت: وثاقت نسبی امری معقول است. این امکان وجود دارد که یک شخص، در زمینهای وثاقت داشته باشد، ولی در امری دیگر، دارای وثاقت نباشد. به عنوان مثال ممکن است یک شخص، انسانی راستگو باشد، ولی در یک مورد خاص، به جهت حفظ یک مصلحت اهمّ (هر چند آن مصلحت، به خودی خود امری باطل باشد)، دروغ هم بگوید.
● بحث کبروی: بحث کبروی، نیازمند دقّت است. اگر قول ثقه، حجیّت عقلائی داشته باشد؛ کما اینکه برخی از فقها قائل به حجیّت عقلائی قول ثقه هستند، در این حجیّت عقلائی، تفاوتی بین وثاقت مطلق و وثاقت نسبی نیست، و همانطور که وثاقت مطلق، نزد عقلا حجّت است، وثاقت نسبی نیز حجّت است. آنچه برای عقلا معتبر است، هر چند در یک دایره محدود هم واقع شده باشد، در همان حیطه برای عقلا حجیّت دارد.
● ما به تبع حاج آقای والد، قائل به سیره عقلا بر حجیّت خبر واحد نیستیم، و حجیّت خبر واحد را به سیره متشرّعه و روایات خاصه و امثال ذلک مستند مینماییم. اثبات وثاقت نسبی با این ادلّه، روشن نیست؛ نتیجه آنکه اعتبار وثاقت نسبی نزد ما روشن نیست.
🔺درس خارج فقه؛ چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠بررسی حجیت اقوال رجالیون در اثبات وثاقت روات
👤 #استاد_شهیدی
بر فرض تمامیت کبرای #حجیت خبر #ثقه برای اثبات حجیت خبر #واحد به لحاظ صغری عادتا راهی غیر از رجوع به کلمات #رجالیونی مثل مرحوم #نجاشی و #کشی و شیخ #طوسی وجود ندارد. اما اثبات #وثاقت #روات از طریق قول آنها از دو جهت مشکل دارد:
اشکال اول
#مشهور در #موضوعات قائل به عدم حجیت خبر ثقه هستند...
📚 درس خارج اصول، ۱۹ و ۲۲ اردبیهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3756
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بحثی پیرامون اصحاب اجماع، و جمع بین عبارت شیخ طوسی در کتاب عُدّه و عبارت کشّی در رجال
قسمت اوّل
🔸برخی از راویان مانند عبد اللّه بن بکیر با وجود آن که کشّی تصریح کرده که از اصحاب اجماع هستند،1️⃣ شیخ طوسی در کتاب عدّة تصریح نموده که تنها با وجود دو شرط (عدم مخالفت با فتوای امامیه، و عدم مخالفت با روایت راوی امامی) به روایت آنها عمل میشود.2️⃣
🔹از ظاهر اطلاق عبارت کشّی استفاده میشود که روایت راویان ثقه شیعه غیر امامی مثل عبد اللّه بن بکیر، به نحو مطلق مورد عمل است، و مشروط به دو شرط مزبور نیست.
باید بررسی نمود که آیا بین این دو عبارت منافاتی وجود دارد یا خیر؟3️⃣
🔰 تبیین مفاد عبارت کشّی درباره اصحاب اجماع
در باب اصحاب اجماع و تبیین مفاد عبارت کشّی، بین علما اختلاف وجود دارد:
- مشهور معتقدند که سند روایاتی که تا این افراد صحیح است، حجّت است، و به باقی سند نظر نمیشود. البتّه مشهور معاصرین ممکن است قائل به این نظریه نباشند، ولی در هر صورت نظر مشهور و مطرح در بین علما این است.
- جناب آیت اللّه والد و برخی دیگر از علما معتقدند که عبارت کشّی تنها به توثیق خود این راویان نظارت دارد، و چیزی بیش از آن از عبارت کشّی استفاده نمیشود.
محقّق تستری در قاموس الرجال بیان کرده که علّامه حلّی در خلاصة الأقوال، روایات موثّقه را نمیپذیرد، مگر این که آن راوی از اصحاب اجماع باشد. به نظر علّامه، اصل اوّلی در موثّقات، عدم حجّیت است، مگر آن که اجماعی بر اعتبار روایت آنها وجود داشته باشد، مثل اصحاب اجماع و مثل علی بن حسن بن فضّال که از برخی عبارات، اجماع بر پذیرش سخن او استفاده میشود.
نسبتی که صاحب قاموس الرجال به علّامه داده صحیح است، ولی برداشتی که علّامه از تعبیر کشّی در مورد اصحاب اجماع نموده - که چیزی بیش از اصل وثاقت استظهار نموده - صحیح نیست.
✳️ مراد از «تصحیح ما یصحّ» در عبارت کشّی
یکی از اصحاب اجماع، ابن أبی عمیر است. فرض کنید در سند روایتی وارد شده است: «عن ابن أبي عمیر، قال: حدّثني معاویة بن عمّار، قال: حدّثني أبو عبد اللّه الصادق علیه السلام».
مشهور بیان کردهاند مراد از «ما یصحّ»، روایتی است که تا ابن أبی عمیر صحیح باشد، مثل «محمّٔد بن یحیی العطّار، عن أحمد بن محمّٔد بن عیسی، عن الحسین بن سعید، عن ابن أبي عمیر».
آیت اللّه والد بیان کردهاند مراد از «ما یصحّ»، قول ابن أبی عمیر است. ابن أبی عمیر سخن معصوم علیه السلام را نقل نکرده، بلکه تحدیث معاویة بن عمّار را نقل کرده است. «تصحیح ما یصحّ» یعنی آنچه ثابت شود که ابن أبی عمیر آن را نقل کرده است. در نتیجه اگر معاویة بن عمّار مطلب اشتباهی نقل کرده باشد، یا ثقه نباشد، ولی ابن أبی عمیر از او نقل کند، - بنا بر نظر آیت اللّه والد - منافاتی با سخن کشّی ندارد، ولی بنا بر نظر مشهور، سخن کشّی منافات دارد با آن که ابن ابی عمیر از راویان غیر ثقهای - که ممکن است به اشتباه مطلبی را ذکر نموده باشند - نقل روایت کند.
✅ حاصل آنکه «تصحیح ما یصحّ» به معنای «صحیح القول»، و «صحیح الحدیث»، و «صحیح الروایة»، و «ثقة في الروایة» است.4️⃣
در واقع عبارت کشّی ناظر به مسئله فقاهت و وثاقت قولیِ این راویان است. در مورد فقها، مسئله فقاهت قولی نیز مطرح است. از آن رو که فقیهی که راستگو نباشد، سخنش مقبول نیست. کشّی در مورد این فقها، وثاقت قولی را نیز مطرح نموده است. «تصحیح ما یصحّ» به معنای «تصدیقهم لما یقولون» است. از این رو در طبقه اوّل اصحاب اجماع، عبارت «أجمعت العصابة علی تصحیح ما یصحّ» نقل نشده است؛5️⃣ چرا که طبقه اوّل همگی از فقهای امامیه هستند، و شبهه جدّی در مورد آنها مطرح نبوده است. حاصل آن که مفاد عبارت کشّی «ثقة في الروایة» است.
ادامه دارد ...
🔺درس خارج فقه استاد حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۲ مهر ۱۴۰۳.
#اصحاب_اجماع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بحثی پیرامون اصحاب اجماع، و جمع بین عبارت شیخ طوسی در کتاب عُدّه و عبارت کشّی در رجال
قسمت دوم
🔸 جمع بین عبارت شیخ و عبارت کشّی
این تعبیر کشّی بیانگر صغری وثاقت است، ولی آن که صرف وثاقت برای پذیرش خبر کفایت میکند یا شرایط دیگری لازم است، بحث دیگری است. عبارت شیخ در عدّه، ناظر به شرایط دیگر است. عبارت کشّی منافاتی ندارد با آن که روایت شخصی که در نقل روایت ثقه است، ولی در اعتقاد خطا دارد، مورد پذیرش واقع نشود. به عنوان مثال اگر در مورد شخصی بیان شود که آن شخص ثقه است، این عبارت بیانگر آن نیست که خبر ثقه حجّت است، بلکه تنها صغری ثابت میشود. ممکن است شخصی پذیرش خبر ثقه را تنها در صورتی که منجر به وثوق باشد حجّت بداند. حاصل آن که عبارت شیخ در عدّه، ناظر به کبری حجیّت خبر ثقه، و سخن کشّی ناظر به صغری آن است.
▪️از عبارت شیخ میتوان برداشت کرد که تنها راویان ثقه امامی نیستند که سخنشان حجّت است. شیخ یکی از ادلّه حجّیت خبر واحد را تأسیس علم رجال دانسته، و بیان کرده که اگر نظریه سیّد مرتضی (خبر ثقه حجّت نیست) صحیح بود، علم رجال تأسیس نمیگشت، و مباحث تفصیلی در جرح و تعدیل راویان بیان نمیشد، و این اهتمامی که امامیه به تفکیک راویان ثقه و غیر ثقه داشتند، وجود نداشت. این سخن شیخ صحیح است و در اختلاف بین سیّد مرتضی و شیخ طوسی در حجیّت اخبار آحاد، حق با شیخ طوسی است.
———————————————-
1️⃣ إختیار الرجال: ص۳۷۵، رقم۷۰۵.
2️⃣ العدّة في أصول الفقه: ج۱، ص۱۵۰-۱۵۱.
3️⃣ به نظر میرسد که محقّق تستری نیز بین این دو عبارت، تنافی مشاهده کرده است. ر.ک: قاموس الرجال: ج۱، ص۲۱.
4️⃣ البته در تعبیر «صحیح الروایة»، مراد از «الروایة»، سخن معصوم علیه السلام نیست، بلکه به معنی قول و سخن و معنای لغوی آن است.
5️⃣ إختیار الرجال: ص۲۳۸، رقم۴۳۱.
🔺درس خارج فقه استاد حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۲ مهر ۱۴۰۳.
#اصحاب_اجماع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
➖غیب گوئی عجیب حضرت ابوطالب درباره ولادت حضرت امیر علیه السلام
حضرت ابوطالب چهار پسر داشت که فاصله سنی میان هریک از آنها با پسر بعدی، ده سال بوده است؛ «طالب» پسر اول بوده است و حضرت ابوطالب بهواسطهی او به این کنیه نامیده شده است.
پسر دوم «عقیل» است.
پسر سوم «جعفر» بوده که نزدیکترین و شبیهترین برادر حضرت امیر به ایشان بوده.
پسر چهارم نیز حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام بوده است.
🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ: «اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ.»» وَ قَالَ: «اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که فاطمه بنتاسد (مادر امیرالمؤمنین)، نزد (شوهرش) ابوطالب رفت تا او را به ولادت پیامبر (صلواتاللهعلیهم) بشارت دهد.
ابوطالب به او گفت: «بهاندازه یک ″سَبت″ صبر کن؛ که تو را به (مولودی) بشارت میدهم که مثل او است، جزاینکه نبوت ندارد.»»
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«″سَبت″، سی سال است و (فاصلهی سنیِ) میان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سی سال بود.»
📚:الکافي ج۱ص۴۵۲
➖بشارت حضرت ابوطالب به ولادت امیرالمومنین علیهما السلام
🛑عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فُتِحَ لآِمِنَةَ بَيَاضُ فَارِسَ وَ قُصُورُ اَلشَّامِ فَجَاءَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَبِي طَالِبٍ ضَاحِكَةً مُسْتَبْشِرَةً فَأَعْلَمَتْهُ مَا قَالَتْ آمِنَةُ فَقَالَ لَهَا أَبُو طَالِبٍ وَ تَتَعَجَّبِينَ مِنْ هَذَا إِنَّكِ تَحْبَلِينَ وَ تَلِدِينَ بِوَصِيِّهِ وَ وَزِيرِهِ .
🔰مفضل بن عمر گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله متولد شد براى آمنه(مادرش)سپيدى(كاخهاى)فارس و سرخى كاخهاى شام آشكار شد،فاطمه بنت اسد مادر امير المؤمنين عليه السّلام خندان و مژدهبخش نزد ابى طالب آمد و او را از مكاشفۀ آمنه خبردار كرد، ابو طالب در پاسخش گفت:تو از اين موضوع در شگفتى،تو خود آبستن شوى و وصى و وزير او را بزائى.
📚الکافي ج ۱، ص ۴۵۴
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
➖ شرح حال تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه
🛑قال يزيد بن قعنب: كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين (عليه السلام)
🔰یزید بن قعنب می گوید:
من با عباس بن عبد المطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت؛ گفت خدایا من به تو ایمان دارم و بدان چه از نزد تو آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید:
👈 ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت👉
و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روى ناچارى، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نام فرزندت را على بگذار که او على است و خداى اعلى می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بتها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانهام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسى که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى او کند.
📚:الأمالي الصدوق ج1 ص 195
✅ولادت امیر المومنین علی علیه السلام در کعبه
شيخ #مفيد (ره) در کتاب های متعدد خود دارد که:
لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله سواه، إكراما من الله جل اسمه بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم.
قبل و بعد از حضرت علي (عليه السلام)، احدي در درون بيت الله الحرام چشم به جهان نگشود و اين يک عنايتي بود از خداوند براي اميرالمومنين (عليه السلام).
📚مصنفات شيخ مفيد (ره)، ج14، ص461 - مسار الشيعة، ج7، ص59 - الارشاد، ج1، ص5
همچنین مينويسد :
ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل ، ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم .
حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد ، نه پيش از وى كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است .
📚 الإرشاد في معرفة حجج الله علي العباد ، ج 1 ، ص 5 ، تحقيق : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لتحقيق التراث ، ناشر : دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت ، الطبعة : الثانية ، 1414هـ - 1993 م
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰 #رجال
💠 تقسیم کتب رجالی از نظر درجهی اعتبار و شیوهی تألیف
👤 #استناد
کتابهای رجالی از نظر درجهی اعتبار و شیوهی تألیف در پنج دستهی کلی میگنجند:
۱- اصول اولیه: کتابهایی از قدمای اصحاب که مطالب آنها، عمدهی مدارک در علم رجال است و بیشتر منابع آنها مفقود شده است؛ این دسته معتبرترین منابع رجالی اند.
۲- اصول ثانویه: کتابهایی که نگارش آنها با هدف آسان برآورده کردن نیازهای اعتبار سنجی بوده و بیشتر مطالب آنها از اصول اولیه است؛ مانند خلاصة الأقوال علّامه حلّى و كتاب الرجال ابن داوود حلّى
۳- جوامع
۴- کتابهای تحقیقی
۵- معاجم اسناد و راویان
📚 استناد، صفحه ۳۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3802
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔳 مقام والای حضرت زینب کبری
سلاماللهعلیها در کلام مرحوم آیت الله خوئی ره
🔹 مرحوم آیتالله سید ابوالقاسم خوئی در کتاب "معجم رجال الحدیث" خود اشخاصی را نام میبرند که در کتب اربعه از آنها نقل روایت شده است و همچنین در بین این اشخاص زنانی را نام میبرد که جزء راویان حدیث بوده و در سلسله سند کتب اربعه نامشان آمده است. از جمله این اشخاص حضرت زینب سلاماللهعلیها است.
🔻به تناسب مقام در مورد حضرت چنین مینویسند:
🔹 حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها در دفاع از اسلام با برادرش حسین علیهالسلام شریک است، یعنی هر چه امام حسین علیهالسلام برای دین، اسلام و قرآن تلاش کرد و هر کاری که انجام داد حضرت زینب سلاماللهعلیها در آن شرکت دارد و در دفاع از شریعت جدش هر نقشی را که امام حسین علیهالسلام داشت ایشان نیز سهیم است.
🔹 زمانی که ایشان صحبت میکند گویا او زینب نیست! بلکه فصاحت و بیان علیبنابیطالب علیهالسلام است. در ثبات و ایستادگی و مقاومت، نمونهای از پدر است. همانگونه که میدانیم علی علیهالسلام در شهامت و شجاعت زبانزد عام و خاص است.
🔹 حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها هرگز در مقابل جباران کرنش نمیکند و در مقابل ظالمان سر فرود نمیآورد و از کسی هم غیر از خدا نمیترسد و او صدق و حق است.
◽️ معجم رجال الحدیث، جزء ۲۳، صفحه ۱۹۰ .
🏴 وفات حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها را تسلیت عرض میکنیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
⚫️مقام والای حضرت زینب کبری
سلاماللهعلیها در کلام مرحوم آیت الله مامقانی ره
💠قال صاحبُ تنقیح المقال فی وصفِ سَیِدَتِنا و مولاتنا الصدیقة الصغری زینب الکبری سلام الله علیها :
🔻... ثم اقول زينب و ما زينب و ما ادراك ما زينب هى عقيله بنى هاشم و قد حازت من الصّفات الحميدة ما لم يحزها بعد امّها احد
حتى حقّ ان يقال هى الصدّيقة الصّغرى هى فى الحجاب و العفاف مزيدة لم ير شخصها احد من الرّجال فى زمان ابيها و اخويها الى يوم الطّف
و هى فى الصّبر و الثّبات و قوّة الإيمان و التقوى وحيدة و هى فى الفصاحة و البلاغة كانّها تفرغ عن لسان امير المؤمنين (ع) كما لا يخفى على من انعم النّظر فى خطبتها
🔻و لو قلنا بعصمتها لم يكن لأحد ان ينكر ان كان عارفا باحوالها فى الطفّ و ما بعده كيف و لو لا ذلك لما حملها الحسين (ع) مقدارا من ثقل الإمامة ايام مرض السجّاد (ع) و ما اوصى اليها بجملة من وصاياه و لما انابها السجّاد (ع) نيابة خاصّة فى بيان الأحكام و جملة اخرى من آثار الولاية ...
📚تنقیح المقال فی علم الرجال؛ شیخ عبدالله المامقانی (متوفی 1351 ه.ق)، ج 3 ص 79
مطبعة المرتضویة - نجف الاشرف
🏴 وفات حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها را تسلیت عرض میکنیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
اعتبار سنجی حدیث عنوان بصری.pdf
1.08M
📘مقاله «اعتبارسنجی حدیث عنوان بصری»
📝مولف: سیدجمال حسینی، علی عادل زاده
تعداد صفحات:۲۴
زبان:فارسی
🔹توضیح:
حدیث عنوان بصری در سدههای اخیر شهرت یافته و مورد توجه بسیاری از فعالین طب اسلامی قرار گرفته است.
در چکیده این مقاله آمده است که این حدیث نخستین بار در قرن ششم هجری قمری در مشکاة الأنوار علی بن حسن طبرسی و سپس در آثار شهید اول و شهید ثانی به صورت مرسل روایت شده است.
◀️ عنوان بصری به کلی ناشناس است و حتی نامگذاری به «عنوان» در تاریخ عرب و اسلام، نادر است. در متن روایت عنوان بصری، عناصر تاریخی اندکی دیده میشود؛ با این وجود، همین اطلاعات اندک نیز با دانستههای تاریخی مانند طبقه، محل زندگی و جایگاه امام صادق علیه السلام سازگار نیست.
🔼 برخی فقرات حدیث در منابع متقدمتر به افراد دیگری نسبت داده شده است. وجود اصطلاحات متاخر، استناد به روایتی نبوی که در بوم حدیثی مدینه شناخته شده نبوده است، وجود الفاظ، اصطلاحات، مضامین و قالبهای صوفیانه از دیگر مشکلاتی است که اصالت حدیث را تضعیف میکند. با نظر به مجموع شواهد سندی و متنی، اعتبار حدیث و صدور آن از امام صادق علیه السلام قابل دفاع نیست و به احتمال زیاد ریشه در فضایی صوفیانه دارد.
لینک دانلود مستقیم
#فرق_ادیان
#تصوف
#پیشنهاد_دانلود
#ارسالی_اعضا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri