💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس"
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در مواردی که دو #نسخه از یک متن وجود دارد، یکی از #قرائن تشخیص نسخه صحیح، #قاعده «#تبدیل #نامانوس به مانوس» است. بهطور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات #مانوس تبدیل میشود. مثلا «#برید بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمیشود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود.
📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3577
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نکات حدیث شناسی 2️⃣
کتاب نوادرالحکمه
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نکات حدیث شناسی 3️⃣
کتاب نوادرالحکمه- استثناء ابن الولید- فطحیه- عمارساباطی و...
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بررسی اتحاد غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی
👤 #آیت_الله_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع...
در #سند این روایت «غیاث بن ابراهیم» قابل بحث است. یکی از بحث ها بررسی اتحاد غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی است.
در #معجم الرجال مرحوم آقای #خویی و برخی کتب دیگر، گمان شده غیاث بن ابراهیم #تمیمی و #نخعی متحد هستند.
اما با توجه به قرائن زیر می توان قائل به تغایر نخعی و تمیمی شد:
۱- بی ارتباطی فامیلی قبیله نخع و تمیم
۲- تغایر کنیۀ نخعی و تمیمی
۳- تغایر زادگاهی نخعی و تمیمی
۴- تغایر مذهب نخعی و تمیمی
پس غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی دو نفر هستند. مورد بحث ما غیاث بن ابراهیم تمیمی صاحب کتاب است؛ پس آنچه عامه در شرح حال غیاث بن ابراهیم نخعی به عنوان نقطه ضعف (جعل حدیث لا سبق إلّا في خفّ أو حافر أو جناح برای خوشایند مهدی عباسی) مطرح کرده اند ربطی به غیاث بن ابراهیم تمیمی ندارد.
📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۲۱۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3623
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💰 مختصری از تاریخچه ضرب سکّه اسلامی
❖ استاد حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی:
● در زمان امویان، سکههای جامعه مسلمانان، همه در روم ضرب میشده، و در کشورهای اسلامی سکّه وجود نداشته است؛ بلکه تنها در ایران و روم سکّه وجود داشته است.
● در زمان امام باقر علیهالسلام اختلافی بین قیصر روم و خلیفه اموی ایجاد شد . ازین رو قیصر روم تصمیم گرفت بر روی سکّههایی که برای بلاد اسلام ضرب میکند، نام پیامبر صلیاللهعلیهوآله را ثبت کند و از حضرت به بدی یاد کند، تا آنکه این سکّهها رواج یابد و در همه جا از پیامبر صلیاللهعلیهوآله به بدی یاد شود. خلیفه اموی که در این مساله عاجز شده بود، با مشورت اطرافیانش، تصمیم گرفت از امام باقر علیهالسلام درخواست کند تا حضرت ، این مشکل را حل نماید، و حضرت، روش ضرب سکّه را به ایشان یاد داد.
● بنا بر این روایت، ضرب سکّه اسلامی به دستور امام باقر علیهالسلام صورت گرفته است. از آن زمان، از آن جهت که سکّهها، نماد اسلام و جامعه مسلمانان باشد، به دستور امام باقر علیهالسلام، نام خدای متعال و پیامبر صلیاللهعلیهوآله بر روی سکهها ثبت میشده است. یعنی شروع ضرب سکّه اسلامی، مقارن با حکّ نام خدا و رسول بر روی سکهها بوده است. و این سیره در دورههای بعد نیز ادامه پیدا کرده است.
💠 مس اسم جلاله روی پول
● در برخی روایات [۱] یک استثنایی وجود دارد که از آن استفاده میشود که مس اسم جلاله بر روی درهم اشکال ندارد.
● من این استثناء را در کلام شهید ثانی دیدم، شهید ثانی میگویند که لا یجوز مس اسم الجلالة الا الدرهم، درهم را استثناء کردند. شاید در کتاب «مستثنیات الأحکام» مرحوم جدّ ما نیز این مساله آمده باشد.
● ما این حکم و روایات آن را به جناب آیت الله والد عرضه کردیم. ایشان فرمودند که در این ادلّه، درهم خصوصیّت ندارد؛ بلکه از آن جهت که درهم، پول است، این حکم در مورد آن بیان شده است. از آن جهت که علّت حکم آن است که بر روی پول باید اسم جلاله نقش شود، و از طرفی وجوب طهارت برای مسّ آن، مستلزم عسر و حرج است، روشن میشود که درهم خصوصیّت ندارد.
● در روایات این مساله، درهم از آن جهت که نقد رایج است، موضوع حکم قرار داده شده است. یعنی از آن رو که مناسب است بر روی پول، اسم خداوند متعال حکّ شود؛ چرا که حکّ کردن اسم جلاله، نماد مسلمان بودن است، و باعث یاد خداوند در حین اشتغال به امور مادی است، و از طرف دیگر، ایجاب طهارت برای مسّ آن، مستلزم عسر و حرج است، روشن میشود که درهم خصوصیّت ندارد. بلکه درهم از آن جهت که پول است، متعلّق حکم قرار گرفته است.
......................................
۱. وسائل الشيعة؛ ج۲؛ ص۲۱۵؛ قَالَ الْمُحَقِّقُ وَ فِي كِتَابِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِي الْجُنُبِ يَمَسُ الدَّرَاهِمَ وَ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ وَ اسْمُ رَسُولِهِ؟ قَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ رُبَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ.
🔺درس خارج فقه ؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
تاثیر دادههای رجالی ابن ولید بر الرجال نجاشی و الفهرست شیخ طوسی.pdf
1.11M
📕مقاله
〽️ «تاثیر دادههای رجالی ابن ولید بر الرجال نجاشی و الفهرست شیخ طوسی»
👤 اعظم فرجامی
🖇 علوم حدیث، دوره 29، شماره پیاپی 112
📝 چکیده:
🔸یکی از راههای شناخت نزدیک تاریخ و سرگذشت حدیث، توجه و بررسی دقیق محدثان و شخصیتهای کلیدی در نشر حدیث است. سده چهارم و پنجم قمری به سبب دستهبندی و شکلگیری جوامع حدیث شیعه و نیز تثبیت موقعیت و ساختار اعتقادات امامیه، دوران برجستهای است. ابن ولید قمی یکی از این محدثان سده چهارم است که با واسطه و بی واسطه تاثیر زیادی بر رجالیان و محدثان بغداد داشته است. نجاشی و شیخ طوسی صدها کتاب از اصول اصحاب ائمه را با طریق و الگوی ثابت ابنابیجید از ابن ولید از صفار دریافت کردند. شیخ طوسی تعداد کتب بیشتری از طرق ابن ولید استفاده میکند و در این بین گاه از شیخ صدوق یا پسر ابنولید اسناد را بازگو میکند. ارزیابیهای رجالی ابنولید که بیشتر تضعیفات او نسبت به برخی راویان مانند محمد بن موسی همدانی یا کتابهای آنها صورت گرفته، نیز نقل شده است. شیخ طوسی معمولا این تضعیفات را بدون جرح و تعدیل پذیرفته یا گزارش کرده است؛ اما نجاشی آنها گاه ردّ میکند و گاه با دید شک مینگرد. از مقایسه سخنان نجاشی و ابنغضائری برمیآید نجاشی در انتقاد از ابنولید تحت تاثیر آراء استاد مستقیم خود ابنغضائری بوده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
سیر مطالعۀ حدیث شیعه (به صورت فهرستی و نموداری).pdf
351.3K
مقاله: سیر مطالعۀ حدیث شیعه (به صورت فهرستی و نموداری)
✍️ سید محمدکاظم طباطبایی، رضا عطایی
📃 کسانی که علاقه مند به مطالعه حدیث به صورت هدفمند هستند این مقاله را مطالعه کنند.
این برنامهای با عنوان «هفت وادی، چهل منزل» برای طلّاب و دانشجویان رشتۀ علوم حدیث ارائه شده است. بر مبنای این روش، علاقهمندان به حدیثخوانی در هفت مرحله یا هفت وادی، به متنخوانی برخی از کتابهای حدیثی میپردازند. برای گذار از این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل 25 ساعت است.
آشنایی با متون حدیثی شیعه، روشمندی مطالعه، زمانبندی مشخّص، سطحبندی مطالعه، در نظرگرفتن ویژگیهای هر کتاب و ارائه شرایط لازم برای مطالعۀ اثربخش، از خصوصیات این طرح محسوب میشود.
این مقاله در شماره 4 مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول
👤#استاد_سیداحمد_مددی
شواهد موجود حاكی است كه اين #كتاب ها و #مصادري كه در اختيار صاحب #تحف_العقول بوده، به نحو #وجاده به ايشان رسيده است، البته مي شود به اين مطلب با مقدمه اي كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو #سماع #تحمل كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمي دهد كه ايشان در حوزه هاي عليمه ي آن زمان حضور فعالي داشته اند....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 جواب مناقشات موجود، در ظهور واژه ثقه در صحّت مذهب
🔰 قسمت اوّل
برخی افراد، مناقشاتی مبنی بر عدم ظهور واژه ثقه در صحّت مذهب ارائه نمودهاند که بعضی از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
✳️ مناقشه اوّل: اقتران واژه ثقه به صحّت مذهب در برخی عبارات رجالی
در برخی عبارات، واژه «ثقه» مقرون به صحّت مذهب است. از آن رو که تأکید، خلاف اصل است، و اصل بر تأسیس میباشد، لذا از این تعابیر استفاده میشود که واژه ثقه ناظر به صحّت مذهب نیست.
✳️ جواب نقضی
علاوه بر اقتران واژه ثقه به صحّت مذهب، در برخی عبارات، واژه ثقه مقترن به واژه صدوق است. به طور مثال تعابیر «کان ثقةً صدوقاً»،(۱) «ثقةٌ صدوقٌ»،(۲) «ثقةٌ فی حدیثه، مسکوناً إلی روایته»،(۳) و همچنین واژه ثقه در کنار تعابیری نظیر «صحیح الحدیث» و «صحیح الروایة» و «معتمدٌ علیه» در رجال نجاشی ذکر شده است. البته تعبیر «صحیح الحدیث» و «صحیح الروایة» مشتمل بر مباحث خاصّی است که فعلاً متعرّض آن نمیشویم.
🔸 اگر اقتران تعبیر ثقه به صحیح المذهب، دالّ بر آن باشد که در معنای ثقه، مسئله مذهب مورد نظر نیست، تمامی موارد بالا باید دلیل بر آن باشد که در این واژه، صداقت و صحّت روایت و اعتبار روایت نیز وجود ندارد.
✳️ جواب حلّی
دلیلی بر این مطلب وجود ندارد که اصل اوّلی عدم تأکید باشد، و خلاف اصل بودن تأکید، امر ثابتی نیست. در واقع تأکید به طور فراوان در کلام به کار میرود. به خصوص تأکیدات لفظی مثل «ثقةٌ ثقةٌ» در عبارات رجالیون در موارد بسیاری استعمال شده است.
افزون بر آن که ویژگی خاصّی در مسئله وجود دارد، که باعث میشود از اساس این قاعده که «تأکید خلاف اصل است» در محلّ بحث مطرح نگردد.
🔹نکته آن است که دلالت واژه ثقه بر صحّت مذهب، به نحو دلالت اطلاقی است. گاهی غرض از تأکید در عباراتی مثل «ثقةٌ فی الحدیث، صحیح المذهب»، تبدیل دلالت اطلاقی به دلالت وضعی است که مرتبه بالاتری از دلالت میباشد. یعنی غرض از تأکید، تبدیل ظاهر به نصّ، یا تبدیل ظاهر به اظهر است.
——————————————————
1️⃣ رجال النجاشی: ص۱۶۵، رقم۴۳۷؛ ص۱۸۰، رقم۴۷۳؛ ص۴۴۹، رقم۱۲۱۴؛ ص۴۵۰، رقم۱۲۱۵.
2️⃣ رجال النجاشی: ص۲۱۶، رقم۵۶۲؛ ص۲۶۹، رقم۷۰۵؛ ص۲۷۵، رقم۷۲۲؛ ص۳۰۱، رقم۸۲۱؛ ص۳۳۷، رقم۹۰۲؛ ص۳۵۰، رقم۹۴۴؛ ص۴۱۳، رقم۱۱۰۱.
3️⃣ رجال النجاشی، ص۸۴، رقم۲۰۲؛ ص۸۵، رقم۲۰۵؛ ص۱۶۶، رقم۴۳۸.
🔺درس خارج فقه استاد حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۳.
#الفاظ_رجالی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 پشیز یا پاپاسی
❖ استاد حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی:
● فلس که همان پشیز یا پاپاسی است، اصطلاحی قدیمی در سکّه است که از زمان ساسانیان وجود داشته است و مربوط به قبل از زمان اسلام است.
● در لغتنامه دهخدا از «التفهیم» ابوریحان بیرونی نقل کرده است که هر درهم معادل ۶۰ فلس است؛ بنابرین نصاب زکات معادل ۱۲ هزار فلس میشود. چنین عددی به طور عادی نزد کسی وجود نداشته است تا بخواهد متعلّق زکات قرار بگیرد. بلکه به قدری ارزش آن کم است که حتّی مکمّل نصاب هم نمیتواند باشد. فلس از قبیل پولهایی بوده که به کودکان میدادهاند.
● در روایتی از موسی بن جعفر «علیهماالسلام» در مناقب ابنشهرآشوب نقل شده است:
«عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: أَرْسَلَنِي أَبُو الْحَسَنِ علیهالسلام إِلَى رَجُلٍ قُدَّامَهُ طَبَقٌ يَبِيعُ بِفَلْسٍ فَلْسٍ وَ قَالَ أَعْطِهِ هَذِهِ الثَّمَانِيَةَ عَشَرَ دِرْهَماً وَ قُلْ لَهُ يَقُولُ لَكَ أَبُو الْحَسَنِ انْتَفِعْ بِهَذِهِ الدَّرَاهِمِ فَإِنَّهَا تَكْفِيكَ حَتَّى تَمُوتَ فَلَمَّا أَعْطَيْتُهُ بَكَى فَقُلْتُ وَ مَا يُبْكِيكَ قَالَ وَ لِمَ لَا أَبْكِي وَ قَدْ نَعَيْتَ إِلَيَّ نَفْسِي فَقُلْتُ وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ فَسَكَتَ وَ قَالَ مَنْ أَنْتَ يَا عَبْدَ اللَّهِ فَقُلْتُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ وَ اللَّهِ لَهَكَذَا قَالَ لِي سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ إِنِّي بَاعِثُ إِلَيْكَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ بِرِسَالَتِي قَالَ عَلِيٌّ فَلَبِثْتُ نَحْواً مِنْ عِشْرِينَ لَيْلَةً ثُمَّ أَتَيْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ مَرِيضٌ فَقُلْتُ أَوْصِنِي بِمَا أَحْبَبْتَ أُنْفِذُهُ مِنْ مَالِي قَالَ إِذَا أَنَا مِتُّ فَزَوِّجْ ابْنَتِي مِنْ رَجُلٍ دَيِّنٍ ثُمَّ بِعْ دَارِي وَ ادْفَعْ ثَمَنَهَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ وَ اشْهَدْ لِي بِالْغُسْلِ وَ الدَّفْنِ وَ الصَّلَاةِ قَالَ فَلَمَّا دَفَنْتُهُ زَوَّجْتُ ابْنَتَهُ مِنْ رَجُلٍ مُؤْمِنٍ وَ بِعْتُ دَارَهُ وَ أَتَيْتُ بِثَمَنِهَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع فَزَكَّاهُ وَ تَرَحَّمَ عَلَيْهِ وَ قَالَ رُدَّ هَذِهِ الدَّرَاهِمَ فَادْفَعْهَا إِلَى ابْنَتِهِ»[۱].
تفصیل این روایت در دلائل الإمامة آمده است [٢]. در این روایت نقل شده است که شخصی یک طبق گُل داشت که هر کدام از آن گلها را در مقابل یک فلس به کودکان میفروخت. امام کاظم علیهالسلام علی بن أبیحمزه را همراه ۱۸ درهم به سمت او میفرستد. ابن ابیحمزه وقتی ۱۸ درهم را از طرف امام به او میدهد، آن شخص شروع به گریهکردن میکند. وقتی علی بن أبیحمزه علّت را جویا میشود، آن مرد میگوید: تو قاصد مرگ منی. مولایم به من فرموده است که اگر من دراهمی توسّط علی بن ابیحمزه به نزد تو فرستادم بدان اجل تو نزدیک است. آن مرد بعد از ۲۰ روز از دنیا میرود. در نقل دلائل الإمامة، در یک فقره به اشتباه به جای «الدراهم»، کلمه «الدنانیر» آمده است که صحیح نیست.
این روایت نشان میدهد که ارزش فلس بسیار ناچیز بوده است، و پولی بوده که در دست کودکان بوده است.
......................................
۱. مناقب آل أبي طالب عليهمالسلام؛ ج۴؛ ص۲۹۲
۲. دلائل الإمامة (ط - الحديثة)؛ ص۳۳۱
🔺درس خارج فقه ؛ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 إخبار از غیب
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
👈 خبر دادن از آینده به هیچ وجه دلیل بر معنویّت مخبر نیست. مرتاضان هندی نیز ریاضت باطل میکشند و از آینده خبر میدهند، بلکه معیار در معنویت، پیروی از دستور شرع است.
● یکی از مدعیان عرفان و تشرّف، از آینده خبرهایی می داد و احتمال میدهم ریاضتهایی هم کشیده بود.
● یکی از اشراف اردبیل به نام حاج جواد مجتهدزاده، اخوی زاده میرزا علی اکبر اردبیلی و نوه ملا محسن مجتهد اردبیلی، که بسیار خوش فهم و باهوش و امام زمانی و محشور با علماء بود، تصمیم میگیرد خانه ای در قم بخرد. به همین منظور وارد قم می شود و در مسافرخانه ابن سینا اتاق کرایه می کند تا پس از خرید منزل، خود و خانوادهاش به آنجا بروند.
● در همین ایام، شبی آن شخص مدعی عرفان به منزل سرهنگ بازنشستهای به نام فرهنگ صدرایی که اواخر هم معمّم شد و منزلی نزدیک مدرسه حجّتیه داشت و بعدها آقای آسید احمد اشکوری آن را خرید، می رود. حاج جواد مجتهدزاده نیز به منزل سرهنگ میرود.
● آن شخص مدعی به حاج جواد گفت: من شما را شام اینجا میبینم، خوابیدن را هم همین جا میبینم، تابستان هم شما را در اردبیل میبینم و خانهای که میخواهید بخرید، نصیب شما نمیبینم. به این شکل چهار خبر از آینده داد.
● حاج جواد برای باطل کردن کردن ادّعاهای او، هنگامی که سفره شام پهن شد، از جا بلند شد و بیرون رفت. اهل مجلس گفتند: کجا میخواهی بروی!؟ میرزا حسین مصطفوی که از مریدهای آن شخص بود، گفت: چرا بد اخلاقی میکنی؟ صاحب خانه هم مانع شد، ولی حاج جواد گفت: اگر حرف او درست باشد، اگر بروم، باز مرا به اینجا بر می گرداند. حاج جواد رفت و نان سنگکی خرید و شام را در مسافرخانه خورد و همانجا خوابید و به این صورت دوتا از خبرهای غیبی آن شخص، خلاف واقع درآمد.
● حاج جواد میگفت: ولی موقعی که میخواستم خانه بخرم، به مشکل برخوردم. لذا به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) رفتم و به آن حضرت عرض کردم که امر خریدن خانه به مشکل خورده و اگر عنایتی نکنید و از خدا نخواهید که مشکل من حل شود، ادعای باطل این شخص ثابت می شود. بعد از این توسل، با عنایت حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشکل حل شد و مراحل ثبت سند رسمی خانه تمام شد.
● در همان زمان در میان مریدان آن شخص منتشر شده بود که حاج جواد بی جهت به این در و آن در میزند و همان طور که مرادشان گفته، خانه نصیبش نخواهد شد. حاج جواد میگفت: در حجره آقا میرزا حسین مصطفوی کتابفروش بودم که این مطلب در آنجا نیز مطرح شد و گفتند که بی جهت تلاش نکنید. من همانجا قباله خانه را بیرون آوردم و نشان دادم.
● همچنین بنا داشتم برخلاف پیش گویی آن شخص، تابستان به اردبیل نروم و تصمیم گرفته بودم اگر خانه قم مهیا نشد، به مشهد یا جای دیگر بروم که با خرید خانه قم، تابستان را در قم ماندم و به این ترتیب پیشگویی های سوم و چهارم آن شخص نیز خلاف واقع درآمد.
.......................................
۱. مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی مرتضوی لنگرودی در کتاب «ارمغان هند و پاک» (ص ۱۲۲-۱۳۵) نمونه ای از اخبار مرتاضان هندی از آینده را نقل کرده است.
📚جرعهای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۷۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 علل مطلقنهادن عناوین مشترک، در اسناد روایات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻در مساله تمییز مشترکات، یک امر مهم آن است که بررسی شود چه عاملی سبب ذکر این #عنوان #مشترک شده است. به عنوان مثال وقتی #کلینی دو #استاد به نام «علی بن محمّد» دارد، وجه آنکه این عنوان را به صورت #مطلق بیان میکند، چیست؟ اگر تنها یک استاد با این نام داشت، وجهی برای #اطلاق بود، مثل محمّد بن یحیی که تنها استاد کلینی به این نام است، ولی وقتی دو استاد به این نام وجود دارد باید نکتهای برای اطلاق وجود داشته باشد.
پاسخ آن است که برخی از عوامل برای اطلاق وجود دارد. بسته به آنکه این عامل چیست، روش حلّ این عنوان مشترک، متفاوت میشود...
📚درس خارج فقه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3580
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri