هدایت شده از اجتهاد
💢گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه
🔻در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
🌐 تحول حوزه
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢بررسی راههای حلِّ تعارض احادیث
✍️مجتبی باقری
🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبهرو مىشویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مىداند.
مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مىرفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مىکند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است.
شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث میداند که براى تمامى طوائف علماء، بهخصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیثپژوهى است، تسلّط و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیثپژوه و فقیهى لازم و ضرورى است.
علماء و حدیث شناسان همواره میکوشند تا با روشهای مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهمترین مسئلهایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش میدهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیتالله سیستانی به آن اشاره کردهاند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511
🆔 @ijtihad
🔸 #رجال
💠 صحیح نگاری و جامع نگاری
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609
#کتب_حدیثی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 4
💠 واسطه بین #نجاشی و کتب بودن
🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده میشود واسطههای نجاشی در رجال او، همه جزو #ثقات هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشهداری است. پس اگر طرق به کتابهایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمیشود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمیشود».
🔹 اشکال:
معنای جملهای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطهها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد:
1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده میکنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد #ضعیف است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح میکند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیدهام و کسی برای من آن را نقل نکرده است.
2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف #شیعه نقل کرده است را ببیند، میفهمد که لااقل مقداری از این کتابها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتابها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمیکنند، بلکه میگویند همه راویان شما ضعیفاند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمیتوان وثاقت واسطهها را اثبات کرد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه #بورس استاد علی #عندلیبی (زید عزه)
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
@rejal_shobeiri
🔸 #رجال
💠 بررسی سندی قاعده ید
✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نمودهاند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کردهاند و به آن احتجاج نمودهاند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🆔 @rejal_shobeiri
🔰#رجال
💠 وثاقت سلیمان بن حفص مروزی
👤 #استاد_شهیدی
🔻 سلیمان بن حفص مروزی، روایات متعددی در فقه نقل نموده است و در اعتقادات نیز روایاتی در مورد امام رضا نقل نموده است....
مرحوم خویی با توجه به اسناد کامل الزیارات و تفسیر قمی ایشان را توثیق نموده است.
اما مرحوم حکیم و آقای داماد با توجه به توثیق علامه در مختلف و مرحوم مجلسی درروضه المتقین، ایشان را توثیق نموده اند؛ اما به نظر می رسد که این نسبت به مرحوم علامه و مجلسی صحیح نیست؛ چرا که...
اما اینکه محدث نوری ادعا نموده است که اجلائی از سلیمان روایت نقل نموده اند نیز صحیح نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2322
@rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی
👤 استاد_سید_محمدجواد_شبیری
🔻
شیخ صدوق در فقیه پس از ذکر روایتی از سکونی در باب میراث مجوسی می نویسند: "لا افتی بما ینفرد السکونی بروایته"
برخی از این عبارت برداشت کرده اند که شیخ صدوق، سکونی را ثقه نمی دانسته زیرا "عدم فتوای ایشان به منفرد سکونی، یا به جهت قبول نداشتن مبنای حجیت خبر واحد به طور کلی است و یا به جهت قبول نداشتن وثاقت سکونی، اولی که منتفی است پس دومی متعین است"
اما این بیان ناتمام است. شیخ صدوق در موارد متعددی به منفرد سکونی عمل کرده و این که در این مورد، از فتوا به منفرد سکونی خودداری کرده اند به جهت فساد مذهب بوده است.
همانگونه که شیخ طوسی در عده فرموده: ( روایات افراد ثقه ی فاسد المذهب در صورتی که روایت و فتوای امامیه بر خلافش نباشد معتبر است) ...
📚 درس خارج اصول ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2301
#وثاقت_سکونی
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
- مدخل شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها
- استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی
📙 کتاب دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰
مدخلی خواندنی پیرامون:
۱- مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر ص.
۲- بررسی و اثبات سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن.
۳- گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا س.
۴- بررسی وقایع هجوم تا شهادت
۵- بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت صدیقه س.
۶- بازتاب شهادت حضرت در اشعار.
۷- اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن.
فایلِ 👇در اثبات شهادت حضرت صدیقه تمام بوده و به نحو دقیقی اثبات مظلومیت حضرت را بیان میکند.
@shobeiri
👇👇👇
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
ادله حقانیت و کیفیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💠 شیخ الطائفة محمد بن الحسن #الطوسی
🔹 شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، نویسنده دو کتاب از کتابهای چهارگانه حدیثی شیعه (تهذیب و استبصار) است و سه کتاب از کتب چهارگانه رجالی (رجال، فهرست و رجال کشی) است، که در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ #مفید، سید #مرتضی استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد.
🔸 نظرات و نوشتههای فقهی او مورد توجه فقیهان شیعه است. وی در سایر علوم اسلامی مثل رجال، کلام و اصول فقه نیز صاحبنظر بود و کتابهای او جزء کتابهای مرجع علوم دینی است. او تحول در اجتهاد شیعی را آغاز کرد و مباحث آن را گسترش داد و در برابر اجتهاد اهل سنّت به آن استقلال بخشید. 300 تن از علما در مجلس درسش شرکت میکردند، که نامدارترین شاگرد او ابوالصلاح #حلبی است.
🔹 شیخ طوسی از سرآمدان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود، که از طریق نفوذی که در جامعه علمی شیعه یافت تاثیری دیرپای بر تفکر علمای شیعه گذاشت. اجتهاد و عقلگرایی در فقه و عقاید شیعه با کوششهای شیخ طوسی بین شیعیان شیوه غالب شد و به سیطره روش #اخبارگرایی برای چند سده پایان داد. وی را احیاگر علم اصول فقه و اجتهاد و نخستین کسی شمردهاند که باعث ورود اجتهاد به فقه شیعه شد.
🔸پس از حمله ترکان سلجوقی به بغداد و حوادث پس از آن مانند آتشسوزی در کتابخانه شاپور و نزاع شیعه و سنی در بغداد، شیخ به #نجف مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه علمیه نجف با تلاشهای او پاگرفت و طولی نکشید که شهر نجف مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد.
🔹وارد کردن روش #عقلگرایانه و استدلال گرایانه در #استنباط احکام فقهی به عنوان برجستهترین دستاورد شیخ طوسی در تاریخ فقه شیعی شناخته میشود. پس از شیخ حتی آرای فقهی وی نیز مورد قبول علما بود و کسی جسارت مخالفت با نظریات وی را نداشت، تا اینکه #ابن_ادریس (متوفی ۵۹۷ ق.) (نوه دختری شیخ) باب اعتراض بر وی را گشود.
🔸 کتاب التبیان شیخ نخستین #تفسیر نوشته شیعیان است که تمام سورههای قرآن را در برمیگرفت، که ویژگی دیگر آن، رویکرد اجتهادی و عقل گرایانه او در تفسیر قران است که با رویکرد روایی مفسران قبل از او متفاوت بود. شیخ طوسی با استناد به آیات قرآنی، قرآن را متنی قابل فهم برای عقل بشر میداند و روایاتی را که تنها راه فهم قرآن را مراجعه به احادیث میدانند، نمیپذیرد.
📚 ر.ک: طبقات أعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، ج2، ص161؛ سیری در زندگی شیخ طوسی، دوانی، ص20.
#شخصیت_شناسی
#شیخ_طوسی
@rejal_shobeiri
💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل...
برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#تخلیط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 @rejal_shobeiri
noormags-زرارة_بن_أعین_الشیبانی،_شبهات_و_ردود-1090163_1753577.pdf
859.2K
📕مقاله
〽️ "زرارة بن أعین الشیبانی، شبهات و ردود"
👤 سیدعلیرضا حسینی
🖇 کتاب شیعه » بهار و تابستان 1391 - شماره 5 (18 صفحه - از 41 تا 58 )
#️⃣ #زرارة #زرارة_بن_اعین #الشیبانی #حسینی_شیرازی🔗 https://zil.ink/taraef
🆔@rejal_shobeiri