وبسایت رِواق معرفت
✨ بسم الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه پنجم دوره مقدماتی جریانشناسی «سنّت و تجدّد» 🌀 ۱. عواملی که
✨ بسم الله الرحمن الرحیم
💠 چکیدۀ جلسه ششم دوره مقدماتی جریانشناسی «سنّت و تجدّد»
🌀 ۱. تقسیمبندی جریانهای عربی در قبال تجدد
📌 تقسیمبندی اول:
▫️۱. عدهای طرفدار موضع سلبی (لا) شدند. سلبی همان جریانهای سنتی محض و نیز سلفی و تکفیریها هستند که غرب آنان را بنیادگرا نام مینهد.
▫️۲.عدهای دیگر طرفدار موضع ایجابی (نعم) شدند. ایجابی همان جریانهای طرفدار غرب یعنی لیبرالها، سکولارها و... هستند که در پی مدرنسازی جوامع مسلمین بودند.
▫️۳. دسته سوم طرفدار موضع میانی شدند که مدرنیته را از برخی جهات نفی و از جهاتی دیگر میپذیرد (لا و نعم).
🍃 موضع میانی همان جریان اصلاح است که با رهبری سید جمالالدین اسدآبادی آغاز به کار کرد که این جریان مهمترین جریانی بود که در مقابل غرب واکنش نشان داد اما در ادامه به دو جریان سلفی، توسط رشید رضا و یک جریان سکولار تحویل رفت.
📌 تقسیمبندی دوم:
▫️۱. مدافعان مدرنیته و غربگرایی. که خود به دو دسته اصلی تقسیم میشوند.
● الف: تقلید بیچونوچرا از غرب و پذیرش کامل مدرنیته بهجای سنت. یعنی همین سکولارها و لیبرالها ...
● ب: تقلید از غرب و اولویت دادنِ مدرنیته بر سنت اما با درنظرگرفتن فرهنگ بومی جامعه اسلامی تا پروژه مدرنیته با کمترین آسیب احتمالی اجرا شود.
▫️ ۲. مخالفان مدرنیته . جریانهای سنتی هستند غالباً و از درون آنها برخی جریانهای رادیکال و جهادی – سلفی تولید شده است.
▫️۳. نظریه اقتباس که خود به دو دسته اصلی تقسیم میشوند.
● الف: گروهی که از دغدغههای دینی عمیقی برخوردار نیستند دین را قادر به حل مشکلات جامعه دینی نمیدانند و بالاتر از آن در مواجهه با موارد تعارض مدرنیته با دین، حاضرند به نفع مدرنیته از مواضع دینی خود عقبنشینی کنند.
● ب: گروه دوم که دین را حداکثری و کارآمد دانسته و از طرفی مدرنیته را کاملاً رد نمیکنند اما گاهی به نفع مدرنیته در موارد تعارض فتوا میدهند یعنی تو گویی حساب بخش ثابت و متغیر سنت را از همدیگر جدا میکنند.
📌 تقسیمبندی سوم:
▫️ ۱. گروهی گذشته تاریخی خود (سنت) را میخواند (بازخوانی) میکند تا آن را نفی کند = روشنفکران - روشنفکران سکولار.
▫️۲. گروهی دیگر گذشته تاریخی خود (سنت) را میخواند (بازخوانی) میکند تا ریشههای تجدد را در آن بیابد. جریان اصلاح (هدف جریان اصلاح: سازگار کردن بخشی از سنت و تجدد - خواندن گذشته بهمنظور گفتگو با غرب (تجدد)).
▫️۳. گروهی، گذشته تاریخی خود (سنت) را میخواند (بازخوانی) میکند تا بدون هیچگونه تطبیقی بر غرب، غرب را نفی کند. (جریانهای سلفی و سنتی).
🌀 ۲. سلف: مراد این گروه [گروه مصلحان] از سلف، نه بازگشت به مواضع و کارهای صحابه و تابعین و تابعین تابعین است [چنانچه جریانهای سلفی – تکفیری قائل هستند]، بلکه بازگشت به اصول و فرامین اسلام که در کتاب و سنت آمده و درعینحال توجه به شرایط زمان و مکان و استفاده از عقلانیت است.
🌀 ۳. ویژگیها و اهداف جریان اصلاح: اتحاد و وحدت اسلامی علیه استعمار – پرهیز از فرقه گرایی – مقابله با خرافات – بازگشت به اسلام – عقل گرایی و...
🌀 ۴. در این جلسه در مورد دو تن از پیشگامان جریان اصلاح یعنی سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده سخن گفته شده است و همچنین رشید رضا که این جریان را تا حدودی منحرف ساخته است.
🏷 #جریانشناسی
🏷 #سنت_و_تجدد
🏷 #چکیده_جلسه
🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
🔴 مهمترین انگیزهٔ اسلام؛ مبارزه با فساد در جامعه 📌در جامعهای اگر فساد بود، خانواده ضعیف میشود و
🟢 ارتباط متین، نشانهٔ سلامت و اسلامیّت
📌پوشش مناسب زنان و ارتباط متین و محترمانه مردان با زنان در محیط کار، برخورد شایسته با مراجعین، رعایت حدود اسلامی و اقامهٔ نماز در وقت ظهر از نشانههای سلامت و اسلامیّت محیط کار است و این مهم از یک سو با گفتار، سخنرانی، پخش جزوات مناسب، امربهمعروف و نهیازمنکر و از سوی دیگر مقابله با عوامل مضرّ و خطاکار تحقّق خواهد یافت.
✨ حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله؛ ۱۳۷۱/۶/۴
📖 #مسئله_حجاب
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
📬 نامههای عرفانی 📩 ملتفت باشد... 📄 ملتفت باشد که به هیچوجه اذیتاش به غیر نرسد و در قضاء حوائ
📬 نامههای عرفانی
📩 طالب حق
📄 طالب حق را به غیر از دل و دلبر، كارى نیست. بلى من باب المقدمه بر او لازم است تطهیر و تنظیف قلب از «ارجاس» و «انجاس»، كه مقصود اخلاق رذیله بوده باشد، بلكه از ما سوى حق جل و علا كه تعبیر از آن مى شود به تخلیه و آرایش قلب و صیقل دادن آنست به اطاعات و عبارات و صفات حسنه و اخلاق كریمه تا قابلیت ظهور و حضرت حق جل و علا را بیاید كه تعبیر از آن مى شود «تجلیه» و «تحلیه».
✨ آیتالله سید احمد کربلایی رضواناللهتعالیعلیه
🏷 #نامههای_عرفانی
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
.💠 اخلاص و يقين ✨ امام على عليهالسلام: 📜 الإخْلاصُ ثَمَرةُ اليَقينِ. 🍃 اخلاص، ميوه يقين است.
💠 دينداران اندکاند
✨ امام حسین عليهالسلام:
📜 إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم يَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعايِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ.
🍃 مردم، بنده دنيايند و به ظاهر، دم از دين مىزنند و تا زمانى كه زندگیشان تأمين شود، از آن دفاع میكنند؛ امّا چون در بوته آزمايش قرار گيرند، ديندارانْ اندکاند.
📖 تحف العقول؛ ص۲۴۵.
📗 ابن شعبه حرانى، حسن بن على؛ تحف العقول ؛ چ2، قم، جامعه مدرسين، ۱۴۰۴ ه. ق.
🏷 #احادیثاخلاقی
🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
🔵 راهکارهای مقابله با عرفانواره حلقه ۲ 📌 از آنجاییکه در سراسر قرآن کریم و روایات معصومین علیهمال
🔵 راهکارهای مقابله با عرفانواره حلقه ۳
📌 با کاربردیسازی عرفان اسلامی، مخصوصا آنچه در دوران اخیر توسط آیتالله سید علی قاضی طباطبایی رضواناللهعلیه و برخی شاگردان ایشان ارائه شده است بهخوبی میتوان راهکارهایی در مورد بیماریهای جسمی و روحی ارائه داد.
📌 توحید عرفانی قادر است با ایجاد «وحدت درونی و روانی» در افراد، آنان را متوجه خداوند متعال ساخته و از درد و رنج آنان بکاهد.
🔻اولين اثرى كه توحيد بر انسان میگذارد وحدت روانى است... قرآن میفرمايد مَثل يک انسان موحد از نظر روانى، مَثل كسى است كه خالص و مخلص، تسليم يك شخص و يک مقام است و يك قدرت بر وجود او حاكم است...
🔻اما مشرک شخصيتش وحدت و همسازى و هماهنگى ندارد، در درون روان و روحش مانند كسى است كه چند نفر شريك، مالک وجود او هستند و در وجود او شريكند... حال، انسانى كه در درون روحش قدرتهاى متضاد و ناسازگار و ناهماهنگ حكومت كنند، هر قسمتى از روانش در اختيار يک مالک باشد، اين براى خود میكِشد و آن براى خود، شخصيتى میشود قطعهقطعه شده، روحى میشود تجزیهشده و پارهپاره.
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
💠 تقوا و مراتب آن
✨ «تقوی» از «وقایه» گرفته شده که به مفهوم حفظ نفس است از آنچه که آن را میآزارد و بدان زیان میرساند، که آن نیز مراتبی دارد:
🍃 نخستین مرتبۀ آن، مخالفت با نفس امّاره و هویوهوس و پلشتیهای اخلاقی است که موجب تقویت عوام میگردد.
🍃 مرتبۀ بعد، مخالفت با هر چیزی است که در دل وجود دارد، جز یاد و نام خدا. پس متّقی در این مرحله، کسی است که هر چه، جز خدا را از دل خویش که همان عرش الهی است، بیرون رانده باشد. متّقی در این وهله، کسی است که همۀ بتها را شکسته و غیر خودیها را از دل بیرون رانده باشد و تنها صاحبخانه را در آن، جای داده باشد. این گونه تقوا در عرف قرآن، دل را تقویت میکند.
🍃 مرتبۀ سوم، خودداری از دیدن مستقل عالم است. پس متّقی در این مرحله، کسی است که این سخن پروردگار را درک کند:
«اللّٰهُ نُورُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ»؛ الله نور آسمانها و زمین است.
🍃 او در این مرحله میتواند بگوید: «عمیت عین لا تراک»؛ کور باد دیدهای که تو را نبیند.
یا بگوید: «ما رأیت شیئاً الاّ رأیت الله قبله و بعده و معه».چیزی ندیدم مگر آنکه پیشوپس و همراه آن «الله» را دیدهام.
🍃 او در این هنگام، قیومیت حقتعالی را در مییابد. چنین تقوایی از آن خواص است.
🍃 مرتبۀ چهارم، توجۀ نکردن به غیر حق است. شخص متّقی در این مرحله، جز الله هیچ نمیبیند. او در وحدت فرورفته است و کثرتی در پیش روی خود نمییابد و اگر مجبور شود که به جهان کثرت توجّه کند آن را گناهی بزرگ خواهد شمرد. فرد متّقی در این هنگام، آنقدر که شدنی است از چنین رویکردی میپرهیزد. چنین تقوایی از آنِ اخصّ الخواص است.
📖 کاوشی نو در اخلاق اسلامی و شئون حکمت عملی؛ ص ۲۱۷.
📗 مظاهری (آیتالله)، حسین، کاوشی نو در اخلاق اسلامی و شئون حکمت عملی، ذکر، تهران - ایران، ۱۳۸۳ ه.ش.
🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
🟢 ارتباط متین، نشانهٔ سلامت و اسلامیّت 📌پوشش مناسب زنان و ارتباط متین و محترمانه مردان با زنان در م
🟠 مخالفت امام رضواناللهعلیه با حمله به بدحجابها
📌 در سال ۶۴ ... من یادم نمیرود که عدّهای از جوانها در همین خیابانها به بدحجابها حمله میکردند؛ امام - مکتوب - به ایشان نوشتند که بروید و این جوانهایی را که به بدحجابها حمله میکنند، بگیرید، بزنید، زندان و حبسشان کنید!
📌 امام، مخالف بود؛ درحالیکه امام، آن مرد شجاع و بینظیری بود که مسئلهٔ حجاب را به این کشور برگرداند! هیچکس دیگر غیر از امام نمیتوانست.
📌 این هم یکی از اختصاصات امام بود؛ اگر غیر از امام، هرکس دیگر بود - از همین بزرگان و مقدّسین علما - هیچکس جرأت نمیکرد بگوید «زنها باید باحجاب، بیرون بیایند»؛ امام در همان ماههای اوّل پیروزی انقلاب گفت «باید باحجاب بیایند»!
📌 این همان امام است؛ امّا درعینحال با آن روش، مخالف بود و ایستادگی کرد و گفت که بچّههای کمیته، جلوی این کار را بگیرند.
✨ حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله؛ ۱۳۷۶/۱۲/۱۴
📖 #مسئله_حجاب
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
📬 نامههای عرفانی 📩 طالب حق 📄 طالب حق را به غیر از دل و دلبر، كارى نیست. بلى من باب المقدمه بر او
📬 نامههای عرفانی
📩 سِرِّ دانش
✨ حضرت صادق علیهالسلام به فرزندش اسماعیل فرمود:
📄 فرزندم، در آموختن علم سرّ یا دانش پنهان کوشش کن، که این علم، دارای برکات بیشماری است، افزون از آنچه که درباره آن گمان رود. فرزندم، هر کس که علم ظاهر و آشکار را آموخت و از علم سرّ و پنهان، روی بتافت، به هلاکت فرو افتاد و به سعادت و نیکبختی نرسید.
📑 فرزندم، اگر خواهی که پروردگارت اکرام نموده و علم سرّ را به تو اعطا فرماید، در دنیا به چشم دشمنی بنگر و شناسای اهمیت و ارزش خدمت به صالحین باش و موقع و شرایط خویش را برای مردن محکم ساز.
📃 آنگاه که این سه خصلت در تو جمع شد، پروردگار متعال تو را با عطای علم سرّ، اکرام خواهد فرمود.
✨ آیتالله شیخ حسنعلی نخودکی رضواناللهتعالیعلیه
🏷 #نامههای_عرفانی
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
💠 دينداران اندکاند ✨ امام حسین عليهالسلام: 📜 إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَ
💠 ترک حرام
✨ پيامبر خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم:
📜 ترْكُ دَانِقِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ مِائَةِ حِجَّةٍ مِنْ مَالٍ حَلَالٍ.
🍃 رها كردن يک دانق [معرّب دانگ فارسى: يکششم درهم] حرام نزد خداوند متعال، دوستداشتنىتر است از صد حجّ، كه از مال حلال باشد.
📖 مجموعة ورّام؛ ج۲، ص۱۲۰.
📗 ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى؛ مجموعة ورّام؛ ج۲،چ۱، قم، مكتبه فقيه، ۱۴۱۰ ه. ق.
🏷 #احادیثاخلاقی
🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
وبسایت رِواق معرفت
🌷 «هو العلیم» 📚 سلسله دروس «نقد عرفانوارۀ حلقه دورۀ تکمیلی» 🎙فایل صوتی جلسه ۳ از ۱۵ ⏳۲۷ دقیقه و ۱
نقد عرفانوارۀ حلقه دورۀ تکمیلی 4.mp3
9.83M
🌷 «هو العلیم»
📚 سلسله دروس «نقد عرفانوارۀ حلقه دورۀ تکمیلی»
🎙فایل صوتی جلسه ۴ از ۱۵
⏳۲۶ دقیقه و ۵۵ ثانیه
📖 مبحث: نقد عرفانوارۀ حلقه دورۀ تکمیلی
👤 استاد حجتالاسلاموالمسلمین #امین_شمشیری
🗓 پاییز ۱۴۰۰
🔰 نشر برای نخستینبار (از دورههای مجازی زمان کرونا)
📥 لینک دانلود و مطالعه کتاب عرفانوارهی حلقه دورهی تکمیلی
☘️ عناوین جلسه:
در تکاپوی ایجاد سازمان | اهمیت بررسی فرآیند شکلگیری سازمان حلقه | گاهشمار حیات رهبر سازمان | دهه اول | دهه دوم | دهه سوم | مسابقات مخترعین | بررسی مجله مهر | شهودات کیهانی ادعایی | سلاحسازی | مسافرت های خارج از کشور | جداسازی دریافتهای رحمانی از شیطانی |دهه چهارم | دهه پنجم | شکلگیری اولین کلاسها و کمیتهها | آشنایی با منصوری لاریجانی | چاپ کتاب عرفان کیهانی | فرادرمانگاههای غیرقانونی | شکلگیری کمیتههای دیگر.
🌱 مؤسسه معنویت تمدنساز | مجموعه روشنگری اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران
✨وب سایت تخصصی رواق معرفت
🌐 www.revaghemarefat.ir
🆔 @revaghemarefat_ir