eitaa logo
نسیم فقاهت و توحید
650 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
99 فایل
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• این کانال شامل ؛ 📚 جلسات سخنرانی و تدریس #رضا_خانجانی و همچنین؛ 📤 نشر بیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول #انقلاب_اسلامی ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
متن :👇 اسلامی نه تنها برای زنان سودمندی خاصی ندارد بلکه موجب پدیدآمدن ناراحتی‌ها و تنگناهای گوناگون فردی و اجتماعی همچون افسردگی، جلوگیری از پیشرفت اجتماعی و ... است. این ستم است که زن تاوان چشم‌چرانی و هوسبازی مرد را بدهد. پاسخ:👇 در اصل ضرورت پوشش برای بدن اختلافی نیست، اختلافات در زمینۀ حدود پوشش است که برگشت به نوع نگرش ها به مقوله حجاب دارد ؛ یکی از نگرش ها، نگرش دینی است که بر اساس آن برای پوشش شرعی بانوان حکمت های متعددی وجود دارد از جمله: 1️⃣ جاذبه های بدنی زن، همچون روح او نزد خدا احترام دارد و نباید ارزان در اختیار چشم های هوسباز قرار گیرد، زن با حفظ حجاب، هم برای جسم و جان خود ارزش قائل می شود و هم مقتدرانه در برابر تبدیل شدن به ابزار هوسرانی مردان می ایستد. 2️⃣ پوشش در جامعه، به تقویت بنیان خانواده کمک می کند، چون زنان و مردان با روز به روز به یکدیگر وابسته تر شده و بنیان خانواده شان مستحکم تر می شود ولی مردانی که در طول روز، زنان عشوه گر را می بینند نسبت به خانواده و همسر خود بی رغبت می شوند. 3️⃣ باعث شیوع چشم و همچشمی میان زنان و صرف عمر گرانمایه به جای کسب علم، رشد و تعالی برای امور گذرا و کم اهمّیت می شود. 4️⃣ زنان بی حجاب، به دلیل مقایسه دائمی خود با زنان دیگر همواره در معرض اضطراب بدشکلی هراسی و افسردگی اند. 5️⃣ بی حجابی عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی همچون ارتباطات نامشروع، تجاوز، قتل های ناموسی، اختلاف در خانواده و طلاق می باشد نکته پایانی: حجاب اسلامی ابتدا به سود مصالح مادّی و معنوی خود زنان است نه برای گناه نکردن مردان. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو کلمه حرف‌حساب🌾🌾 گاهی فقط گوشِ شنوای هم باشیم . باور کنید همه ی مشکلاتِ جهان ، معطلِ نصیحت هایِ من و شما نیست ... بعضی سوال ها ، جواب نمی خواهند ، و بعضی اشک ها بدونِ مقصر می ریزند ! آدم ها گاهی دلشان می گیرد ؛ نه اینکه حتما مشکلِ بزرگی داشته باشند ، نه اینکه حتما جنایتی در کار باشد . آدم ها از شنیده نشدن ها ، دلشان می گیرد ... باورت که کردند ، پناه می آورند ، دردِ دل می کنند و از زمین و زمان گله دارند . بغض می کنند ، اشک می ریزند ، حرف می زنند ، آرام می شوند ... می روند و سکانسِ بودنشان را با انگیزه ی بیشتری ادامه می دهند . به همین سادگی ... بیایید نظر ندهیم ، سرزنش نکنیم ، دنبالِ مجرم نباشیم ، و ژستِ آدم هایِ فهمیده و کامل را به خود نگیریم ! فقط "گوش" باشیم ، گوشی شنوا برای حرف های مانده در گلوی یخ زده شان ... خوب کردنِ حالِ دیگران ، فقط کمی "درک" می خواهد . آدم ها آنقدرها هم سخت و پیچیده نیستند ! گاهی تمامِ مشکلاتشان ، با یک شنیدنِ ساده حل می شود . و دنیای خسته شان ؛ جای زیباتری می شود ، برایِ زیستن ... @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: دختري چهار ساله دارم چه نکات اعتقادي را وچگونه ميتونم بهش ياد بدم وچطور با قرأن واهل بيت مأنوسش کنم ؟ممنون سلام علیکم روش کلی تربیت دینی، چیزی جز انس و عادت دادن کودک به داشتن صفات و رفتار پسندیده و رفع علاقه نسبت به رفتار ناپسند و صفات زشت نیست. در آموزش دینی، شیوه ها و فنونی برای تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد لازم و ضروری ( مثلاً دروغ کار زشتی است و …) ، توجه دادن به خود و ابعاد وجود ی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال ، استفاده از تجارب شخصی ، سیاحت و زیارت اماکن و در سایه آن دادن آگاهی ، عبرت آموزی و … درس های دینی نمی توانند صرفاً ذهنی باشند ! چون در آن صورت خشک و بی حاصل خواهند بود. باید در مواردی او را به تماشای زیبایی های آفرینش و مذهب و تعالیم آن جهت دهیم تا عظمت و قدرت آفریدگار در اعمال و روح او تجلی کند. قدرت درک او را از طریق سؤالات بالا ببرید و قدرت تعمیم او را با این گونه پرسش ها تقویت کنید : زمین را که آفرید؟ درخت را که آفرید؟ آب را چه کسی به وجود آورد؟ آسمان را چه کسی ؟ و … و سپس نتیجه بگیرید که : همه چیز را خدا آفرید. با پرسش های مکرر ، خدا را در ذهن کودک بزرگ و دوست داشتنی کنید؛ روح مذهب را در اعماق وجود او نفوذ دهید، و شک ها را از درون او بزدایید. آموزش ها به صورت سمعی و بصری و حتی لمس و درک باشد تا کودک را به خود آورد و او را قلباً به مکتب خود معتقد و علاقه مند سازد. در سرشت و ذات کودک جنبه هایی وجود دارند که فرد را به سوی تقوا و عدالت ، پاکی و صداقت وا می دارند. میل به پاکی و صفا در کودکان امری است که در همه جای جهان می توان از آن سراغ گرفت. احیای فطرت، خود گامی است به سوی رشد ، و در پرورش و سازندگی افراد نقشی فوق العاده دارد. در تربیت ، سعی بر این است که طفل را به فطرت ارجاع دهیم و داوری را از وجدان او بطلبیم و حظّ و بهره ی او را بر اساس آن قرار دهیم که فطرت و وجدانش تأیید می کند. در تربیت و سازندگی نسل ، سعی بر این است که تنها از حق طرفداری شود و به کودک نیز القاء گردد و عرضه حق دور از هر گونه شائبه ای و پیراسته از هرگونه مصلحت جویی باشد. اجازه دهیم که فطرتش سالم و دست نخورده باشد و به راستی و درستی و پاکی همچنان مأنوس و دوست دار فضائل باشد. کتابهای زیر در مورد تربیت کودک نوشته شده اند که می توانید ملاحظه بفرمایید: 1- گامی در مسیر تربیت اسلامی کودک، نویسنده رجبعلی مظلومی، نشر آفاق 2- تربیت فرزند ( سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت )، نویسنده، سید علی حسینی زاده 3- اسلام و تربیت کودکان، اثر دکتر احمد بهشتی 4ـ والدین و مربیان مسئول؛ فرهادیان، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی (بوستان کتاب)، 1377. 5ـ کودک در مکتب اهل بیت، نوشته مرحوم محمد تقی فلسفی. 6ـ تربیت کودک در جهان امروز؛ بهشتی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1377. 7ـ حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت (ع)؛ طبسی، با مقدمه آیت الله معرفت، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1376. 8- راهنمای پدران و مادران و شیوه های برخورد با کودکان، سادات، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1372. 9- ریحانة بهشتی یا فرزند صالح. 10- خانواده و فرزندان در دوره ابتدایی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان. 11- خانواده و فرزندان دردوره دبیرستان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان @Khanjanidroos
4_5929011509551170672.mp3
1.24M
🔸ای کسانی که ایمان آورده اید، آیا به حیات دنیا راضی می شوید؟ #کلام #استاد_علی_صفایی_
✅راحتى در حوزه‌ى نعمت‌ها نيست چون... 🔶استاد علی صفایی راحتى در حوزه‌ى نعمت‌ها نيست؛چون نعمت‌ها در تغيير و تحولند و همچون موج بى‌آرامند.🌊🌊🌊 〽️پس اين نعمت‌هاى متغير و موقعيت‌هاى متزلزل نمى‌توانند راحت و ثباتى را پايه بريزند. در روايت كافى هست كه:«خداوند راحتى و آرام را در يقين و رضا گذاشته و غصه و اندوه را در شك و سخط‍‌ قرار داده». ٢و در روايت تحف العقول هست كه:«من راحتى را در يقين گذاشتم و اينها در دنيا جست‌وجويش مى‌كنند و نمى‌يابند». آنها كه با تنگى سينه و ضيق صدر مى‌خواهند از نعمت‌هاى گسترده به راحتى برسند،مثل گرفتارى هستند كه با كفش تنگ و لباس تنگ در بيابانى گسترده،به دنبال راحتى و وسعت باشد.دل‌خسته از نعمت‌ها چه حاصل برمى‌دارد؟ ⁉️ در جمله‌اى از دعاى ابو حمزه هست كه: «تُعَذِّبُ‌ مَنْ‌ تَشاءُ بِما تَشاءُ كَيْفَ‌ تشاء،وَ تَرْحَمُ‌ مَنْ‌ تَشاءُ بِما تَشاءُ كَيْفَ‌ تَشاء»؛ آنجا كه تو مى‌خواهى عذاب بدهى هركسى را،حتّى با نعمت‌ها رنج مى‌دهى،آن‌گونه كه خودت مى‌خواهى و آنجا كه مى‌خواهى مهربانى كنى،رحمت مى‌آورى،حتى با رنج‌ها و گرفتارى‌ها و مصيبت‌ها،آن‌گونه كه خودت مى‌خواهى. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اغلب دختر خانم ها گمان میکنند در ابتدا باید علاقه یا عشق نسبت به فرد مقابل وجود داشته باشه که این اشتباهه، اگر کفویت باشه در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و.. اون زندگی ان شاء الله زندگی موفّقی خواهد بود چون بر پایه ی منطق ، شعور و شرعه.. علاقه هم به مرور پیش میاد. این دختر خانم اگر مخالفت کنند قطعآ مرتکب گناهی نشدند. امّا به این نکته توجّه کنند که بسیاری از دخترخانم ها شانس ازدواج رو برای همین موضوع از دست میدند.. اگر موردی پیش میاد که خواستگار موقعیت شغلی، خانوادگی، مذهبی، اخلاقی خوب و مناسبی داره بهتره اگر بعد از تحقیقات دیدند آقا شرائط مطلوبی داره به لحاظ کفویت تآمّل بیشتری کنند بعد جواب بدند. چه بسیار زندگی هایی که با محبّت شروع میشه یا همان عشق امّا چون کفویت نیست به نفرت تبدیل میشه.. پس مهم کفویته.. البته مواردی هم داریم که از ابتدا هم کفویت هست هم عشق که در اینصورت یک زندگی عالی رو شاهدش هستیم.. اگر چهره ی آقا طوریه که دختر خانم میبینند اشمئزاز حاصل میشه و دختر خانم خیلی بالاترن از لحاظ چهره مطلوبه نپذیرند چون یک عمر میخوان زندگی کنند و به لحاظ روانی ممکنه دچار مشکل بشن. البته خانم هایی هستند که بسیار با ایمانند و گرچه به لحاظ ظاهری خیلی از همسرشون سرند امّا چندان ظواهر براشون حائز اهمّیّت نیست و اخلاق، معاش، مذهب و فرهنگ براشون از اهمّیت برخورداره. به هر حال ظاهر هم جزء کفویت هست، امّا درجه ی چندم اهمّیته و اگر قدری زن سر باشه اشکال نداره خیلی هم خوبه.. و یک امتیازه برای یک زن. بر عکس معمولآ من به کسانی که تشریف میارن پیشم مشاوره، اگر خانم به لحاظ ظاهری پایین تر باشن توصیه میکنم تآمّل کنند در پاسخ دادن چون جواب مثبت دادن در اینگونه موارد، اغلب تبعاتی داره، مثل عدم اعتماد به نفس خانم، شکاک شدن خانم و.. مگر اون آقا خیلی با ایمان باشن و براشون ظاهر اهمّیت چندانی نداشته باشه.. امّا به طور کل در اغلب موارد خوبه زن به حیث ظاهری یا برتر باشه از مرد یا حدّاقل برابر باشه. اگر تفاوت ظاهری خیلی باشه(برتری زن از مرد به حیث چهره) دو صورت داره، اگر از هر حیث کفویت هست ، مثلا فرهنگی، مذهبی سطح تربیت و.. و دختر خانم هم اون موارد بیشتر براشون اهمّیت داره، میتونن جواب مثبت بدن و ان شاء الله خوشبخت میشن. امّا اگر کفویت نیست در برخی موارد، مطلوبه با توجّه به جمیع جهات پاسخ منفی بدن. در آخر در امر ازدواج به خداوند و ائمّه ی اطهار سلام الله علیها متوسّل بشن و حتمآ کفویت رو لحاظ کنند و تحقیقات لازم رو انجام بدن و بعد تصمیم بگیرند. با آرزوی عاقبت به خیری @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 🌼🍃🌼 🍃🌼 🌼 💕آفت اول : اگر مبتلا به شهوت شدى راه حل : در نمازت تجديد نظر كن حتما دچار سهل انگارى در نماز شده اى بدليل ايه (فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة واتبعواالشهوات...59/مریم،ص309). آفت دوم: اگر احساس بدبختى وعدم توفيق كردى راه حل : در رابطه ات با مادرت تجديد نظر كن دليل -ايه (وبربوالدتى ولم يجعلنى جبارا شقيا...32/مریم،ص307). آفت سوم: اگر احساس تنگى وسخت شدن زندگى كردى راه حل : رابطه ات با قران درست كن دليل -ايه (ومن اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا...124/طه،ص320). @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅نقطه‌ضعف‌هاى ما و راه‌هاى نفوذ شيطان‌هاى جنّ‌ و انس 🔶استاد علی صفایی حائری: هر كس، از نقطه ضعف‌هايش ضربه مى‌خورد و با تعلّق‌هايش به اسارت مى‌رود. اين نقطه‌ضعف‌ها، در عمل شكل مى‌گيرد؛ به‌خاطر تحقيرها و فرصت ندادن‌ها و يا توبيخ‌هاى سنگين، انسان از عمل مى‌گريزد و مسؤوليت نمى‌پذيرد. به‌خاطر جهل به مراد و ارزش‌هاى آن، گرفتار ضعف اراده و تردّد و تحيّر مى‌شود. انسان به‌خاطر ضعف‌ها در معرفت و در محبّت و انگيزه ، به ناتوانى مى‌رسد. همان‌طور كه با تعارض انگيزه‌ها و عشق‌ها، گرفتار و متوقف مى‌شود. پس از فهم عشق و حلّ‌ تعارض‌ها،باز در مرحله‌ى تمرين، كسانى كه از كارهاى كوچك آغاز نكرده‌اند و قدم به قدم پيش نيامده‌اند، گرفتار مى‌شوند. درست مثل كودكى كه با عشق مى‌خواهد وزنه‌اى را بردارد؛ اگر شكست بخورد، مأيوس مى‌شود واگر موفّق بشود،به غرور مى‌رسد؛ كه به‌خاطر ناشى‌گرى، شكست و ضربه، طبيعى است. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️حلقـــه شیـــطـان❗️ 🎭 حلقه : فرقه ای شیطانی💀 عرفان حلقه یاعرفان کیهانی نامی است که طاهری برای مجموعه افکار خود برگزیده و مدعی است می توانددیگران رادریک لحظه به شــعورکیهانی وصل کند.این اتصال ازطریق حلقه های متعددشبکه شعور کیهانی و تفویض آنها ازسوی طاهری یاکسانی که مأذون ازطرف اوهستند، انجام می شود.گفته می شود که برخی از حلقه های شبکه به مسـائل درمانی ارتباط پیدامی کند و منشأ شکل گیری روش های و درعرفان حلقه شده است. 📝 توضیح مختصر:🔻 افراداین فرقه معتقدبه هستندشعور کیهانی تقریبا همه کاره ی این فرقه است وازکمال گرفته تادرمان را این شعورکیهانی انجام میدهددر این شعورکیهانی جایگزینی است بجای ربوبیت وتدبیر امورخدا که این اعتقاد عملاباعث میشودمفهوم خدا به حقیقتی تشریفاتی تبدیل شود همینطور برای درمان موجودات غیرارگانیک تعریف میکنند که دونوع است: 1⃣اجنه و شیاطین 2⃣ارواح سرگردان اموات واینگونه ادعامیشود که درمان باخارج کردن این ویروس ها ازبدن انجام میشود درفرادرمانی نیزقسمتی وجود داردتحت عنوان که در ادامه به تمام این مفاهیم خواهیم پرداخت ✅انحرافات دینی_عقیدتی حلقه ازنظرمذهبی وعرفانی چیزی به نام شعور کیهانی که موضوع ارتباط انسان وشرط رسیدن به کمال ومؤثر دردرمان بیماری ها باشد وجود ندارد در رابطه باسایمنتولوژی(درمان)بایدگفت که از نظر منابع دینی وعرفانی چیزی به نام روح سرگردان وجود ندارد وهرکس پس ازمرگ به عالم برزخ می رودراهی برای بازگشت یاباقی ماندن دراین دنیا ندارد. از نظر مذهبی نقدهای بسیاری برای عرفان حلقه وشیوه های درمانی مربوط به آن مطرح شده است که در این جا نیازی به ذکر آنهانیست. آسیب های عرفان حلقه درقلمرو مسائل دینی بسیارزیاد است که به طورکلی تضعیف و تحریف باورهای دینی وترک یابی مبالاتی نسبت به مسائل شرعی را دربر می گیرد. به روشنی می توان ریشه این را دراین پندار یافت که طاهری می نویسد: "اعتقادات و مناسک دینی روبنا هستند و زیربنای همۀ ادیان شعور کیهانی است" ❌پس با این توجیه به نفی خیل کثیری از اعتقادات دینی میپردازد ازجمله: 🔻🔻🔻 ۱) ترک ذکر به بهانه ی قفل شدن ذهن. ۲) ترک زیارت به بهانه ی شرک. ۳) ترک ذکر به بهانه ی نداشتن لایه محافظ. ۴) ترک دشمنی باشیطان و دعوت به دوستی بااو به بهانه‌ی مظلومیت او ۵) ترک نذر به بهانه ی رشوه به خدا ۶) ترک بدون حفاظ،قرآن خواندن به بهانه‌ی حمله غیرارگانیک ها ۷) ترک قربانی کردن به بهانه‌ی خشونت داشتن این کار ۸) ترک نماز به بهانه عدم کیفیت(کشیدن ترمز دستی نماز) ۹) ترک دشمنی با شیطان و توجیه سجده نکردن اوبه بهانه التزامش به توحید ۱۰) ترک بغض با دشمن و نفی برائت به بهانه‌ی صلح و آشتی ۱۱) ترک فاتحه به بهانه‌ی ۲+ ۱۲) ترک اعتقاد به پرسش و پاسخ بعد از مرگ به بهانه‌ی سمبلیک بودن نکیرومنکر. ۱۳) ترک زیارت قبور به بهانه‌ی حمله غیرارگانیک هاو آلوده بودن گورستان ۱۴) ترک دستورات شرعی و اعتقادی به بهانه‌ی رحمت عام الهی ۱۵) ترک مصرف دارو گبه بهانه‌ی اختلال در فرادرمانی ۱۶) ترک دین به بهانه‌ی مذهب اشتراکی و انسان شمولی عرفان حلقه ۱۷) ترک ذکر به بهانه‌ی اختلال دراتصال به شبکه‌ی شعور کیهانی ۱۸) ترک اعتقادبه وجود نکیرومنکر به بهانه‌ی مَنِ معنوی و همزاد ۱۹) ترک دشمنی با شیطان و دعوت به دوستی با او به بهانه‌ی اولین معلمِ انسان بودنِ شیطان ۲۰)ترک حجاب به بهانه‌ی عدم نیاز به انرژی نوع دوّم ۲۱) ترک توسل به بهانه‌ی نبودن واسطه ای بین انسان وخداوند جزشبکه‌ی شعور کیهانی ۲۲) ترک حزن و اندوه در مرگ عزیزان به بهانه‌ی اعتراض به خدا ۲۳) ترک دشمنی با شیطان به بهانه‌ی خلق کردن جهان تضاد به وسیله او ۲۴) ترک ذکر به بهانه‌ی حمله ور شدن همه‌ی عوامل ضدکمال، شبکه‌ی منفی و موجودات غیر ارگانیک ۲۵) ترک خدا شناسی به بهانه‌ی ناتوانی انسان در شناخت خداوند ۲۶)ترک عشق ورزیدن به خداوند به بهانه‌ی ناتوانی انسان درعشق به او ۲۷) ترک توصیف خداوند به صفاتش به بهانه‌ی «سبحان الله عما یصفون». ۲۸) ترک نام نهادن بر خداوند به بهانه‌ی بی نامی او«به نام بی نام او» ۲۹) ترک اعتقاد به سخت بودن مرگ گنهکاران و کفار به بهانه‌ی تجارب تشعشع دفاعی. ۳۰) ترک اعتقاد به وجود نکیر و منکر به بهانه‌ی در درون انسان بودن. و... :سوره مومنون؛ آیه ١٠٠ مظاهری سیف١٣٩١ سایت نجات ازحلقه @Khanjanidroos
🔴دین شناسی مشعل فروزان بصیرت ♨️«وظیفه شما این است که ذهن مردم راروشن کنید، مردم را به فراگرفتن دین تشویق کنید، صحیح و پیراسته را به آنها تعلیم دهید، آنها را با فضیلت و اخلاق اسلامی آشنا کنید...انذار کنید...آنها را با مسائل اساسی جهان اسلام و کشور آشنا کنید... با این مشعل فروزان...دلها روشن خواهد شد، آگاهى و حرکت به وجود خواهد آمد، هدف دشمن، همین است که از این امر جلوگیری کند؛ از این به شدت نگرانم.» 📚1.بیانات معظم له در دیدار علما و روحانیون و مبلغان در آستانه ماه محرم، 1378/01/23. @Khanjanidroos
🌳🌷🌳🌷🌳🌷🌳🌷🌳 😱 کنترل زبان ، هنگام....😱 🌟هرگز در زمان عصبانیت، عمداً برای آزار دادن همسرتان چیزی را نگویید! 😞 فراموش کردن کلمات بیرحمانهای که شما گفتید، شاید منظوری از آنها نداشتید برای همسرتان بسیار سخت است. 😡در هنگام خشم سه کار ممنوع😡 ۱. تصمیم گیری ۲. دستور دادن ۳. تنبیه 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چگونه براي زندگيم برنامه ريزي دقيق داشته باشم؟ ✅✅برنامه ریزی یک امر است و اجرای آن هم امری دیگر. عوامل متعددی در برنامه ریزی و اجرای آن دخالت دارند: انگیزه ها ، مشوق ها، نگرش ها، الگوها، ناظران ، امکانات ، اهداف، ارزش گذاری ها و انتظارات و..... به عنوان نمونه ما در برای حضور در کلاس برنامه دقیق تری داریم تا رفتن مثلا به ورزش چون آنجا حضور و غیاب و نظارت و امتیاز منفی در کار است یا از سویی مشوق هایی چون دوستان آن جا حضور دارند. برای رویارویی با مشکل یاد شده گام های زیر را بردارید: 1- بازنگری برنامه زیر نظر مشاور: گاهی خود برنامه ای که ما می ریزیم ایراد اساسی دارد. مثلا اهدافی که انتخاب می کنیم بسیار بلندمدت اند یا با امکانات و توانایی ها و استعدادهای ما همخوانی ندارند. اگر خشت اول را کج بگذاریم تا ثریا دیوارما کج می رود. در مثل هم گفته اند بار کج به مقصد نمی رسد. اجازه دهید مدتی زیر نظر مشاور باشیم. ما مثل ماشینی هستیم که باطری خالی کرده ایم باید با باطی کمکی یا هل روشن بشویم. تا روشن نشده ایم و در مسیر قرار نگرفته ایم از مشاور جدا نشویم. گاهي اضطراب، افسردگي، وسواس و كمال گرايي افراطي مانع موفقيت ما هستند كه بايد براي رفع اين امور از روان شناس باليني كمك بگيريم. 2- فهرست کردن فواید: کاری را که برایش برنامه می ریزیم باید فایده داشته باشد تا انگیزه ما قوی شود. این فواید را فهرست کنید و مرور. 3- انگیزه کاذب: گاهی ما در برنامه ریز گرفتار انگیزه کاذب هستیم. مثلا با این که در زمینه طراحی استعداد نداریم تلاش می کنیم طراح شویم. شناسایی استعداد ها و علاقه ها گام مهمی در اجرایی کردن برنامه دارد. گام زدن در مسیر استعداد و علاقه خود پاداش محسوب می شود و ضمانت اجرایی می آورد. 4- یار چینی: برای رسیدن به هدف باید امکانات و همکاران و حامیان خود را در برنامه بچینیم. دقیقا مثل بازی فوتبال که برای رسیدن به مقصود یاران را می چینند و با همکار باهم یک هدف را دنبال می کنند. گاهی صرف این که برنامه خود را زیر نظر فرد با نفوذی انجام دهیم خود ضمانت اجرایی را تقویت می کند به عنوان نمونه وقتی دبیرمان نظارت دارد که ما چه کاری را شروع کردیم و سراغ می گیرد بهتر عمل می کنیم. گاهی ما حال کار به تنهایی نداریم ولی در جمع که همان کار را انجام می دهند قدرت بیشتری پیدا می کنیم «همنوایی» ما در سالن مطالعه یا زمین ورزش با دیگران کمک می کند برنامه را عملی کنیم 5- قرار داد مشروط: گاهی لازم است از تکنیک قرار داد مشروط کمک بگیریم یعنی با استاد یا ناظر یا مشاور قرار داد کتبی امضا می کنیم و خود را موظف به انجام برنامه به شکلا تدریجی ولی دائمی می کنیم. در قرار داد مشروط فرد مقابل جریمه هایی هم در نظر می گیرید. مثل شستن ظروف یا جریمه مادی ..... 6- اعلان عمومی: یکی از تکنیک های رفتاری که در برنامه ریزی مهم است اعلان عمومی است وقتی به دیگران برنامه خود را اعلان می کنیم احتمال ادامه آن بیشتر از زمانی است که فردی عمل می کنیم. 7- برنامه مکتوب: برنامه مکتوب از برنامه ذهنی بهتر است. چون عینی تر است. تلاش کنید برنامه را جایی نصب کنید که در دسترس باشد مثلا به برد نصب کنید یا روی وایت برد بکشید یا در جدولی به دیوار اتاق بزنید. 8- ورزش: ورزش کردن و همنوایی و همراهی با ورزشکاران اراده ما را تقویت می کند. بنابراین ورزش را جدی بگیریم. كم خوني شديد، كمبود ويتامين ها، اختلالات تيروئيدي مي توانند ظرفيت جسمي و ذهني و عاطفي و اجتماعي و معنوي ما را كاهش دهند و مانع موفقيت ما شوند. بنابراين چك آپ لازم است 9- از کم شروع کنیم: برای حرکت مانند دنده عوض کردن ماشین جلو برویم اول آهسته برویم. تند رویی افراطی ما را خسته می کند باید آهسته و پیوسته برویم. 10. از همین الان: وقتی می گوییم بعدا شروع می کنم. در واقع باد خوردن بین تصمیم و عمل است و سبب سرد شدن شوق به کار است. نباید بگذاریم بین شوق و تصور فواید برنامه و اجرای آن فاصله بیفتد چون خطر اهمالکاری وجود دارد. افراد موفق بعدا بعدا در کارشان نیست. اما همین الان شروع کردن به معنی عجول بودن نیست. 11. فرار از پراکنده کاری: يكي از اموري كه در تقويت ارادة مؤثر است، تمركز بخشيدن به فعاليت‌هاي گوناگون زندگي است. بايد از پراكنده كاري‌هايي كه موجب به هدر رفتن نيروهاي شما مي‌شود جداً بپرهيزيد. و سعي كنيد كاري را كه شروع كرديد، به اتمام رسانيد، و پس كار ديگري را شروع كنيد. 12. تلقين به نفس: شيوه ديگري كه در تقويت و استحكام اراده مؤثر است، تلقين به نفس است، به خود تلقين نماييد كه اراده و توان اين كار را داريد، در اين صورت شكست مفهومي ندارد. و از جملات مثبت تأكيدي استفاده كنيد و باخود بگوييد: من مي توانيم چون كه اراده دارم و...تلقین کردن به معنی خالی بندی و بلف زدن نیست. چون ذهن ناهشیار ما قبول نمی کند و با ذهن هشیار تعارض پی
دا می کنند بنابراین باید جنبه تدریجی روبه رشد بودن را لحاظ کرد و حالت آمادگی را حفظ کرد مثلا بگویید من امروز یک گام نسبت به دیروزم جلوتر رفتم. 13. کم کردن کارهای نیمه تمام: اگر ماشینی به گل بتپد باید بار اضافی آن را خالی کنیم کارهای متعدد نیمه توان به شکل هشیار و ناهشیار توان ما را می گیرند بنابراین باید بار اضافی را دور ریخت. برحسب اولویت و زمان متناسب برنامه بریزیم. 14. عبادت ها (باشگاه اراده): نماز، روزه و خمس و...نقش زیادی در خودکنترلی و تقویت اراده ما دارند. از این نیرو معنوی کمک بگیریم. ملاصدرا و ابن سينا در مسير موفقيت علمي خود وقتي گرفتار مشكل مي شدند با نماز و توسل سد راه را بر مي داشتند. دعاي مطالعه نيز قوه خيال را از اوهام و وسوسه شيطان پالايش مي كند. 15. رضایت خدا: رضایت خدا را در برنامه ها در نظر بگیریم و برای رسیدن به آن دعا، نذر، توسل کنیم. 16- وانمود کردن: از نظر دین و روان شناسی ثابت شده است که وقتی ما خودمان را به شکل افراد موفق در می آوریم بهتر عمل می کنیم تا تظاهر به شکست می کنیم و یا حالت افراد ناامید را به خود بگیریم. 17- وادار کردن: همه افراد میل به راحت طلبی دارند. نباید سست شد باید خود را وادار کنیم تا عادت به تنبلی و راحت طلبی را کنار بگذاریم. وقتی چند روزی این وادار کردن ادامه می بابد روزهای بعدی روان تر عمل می کنیم. مثلا روزه گرفتن در ماه رمضان. 18-صفات و تجارب موفق: فهرستی از توانایی ها و تجارب موفق خود را جمع آوری کنید و روزی سه بار به مدت 40 روز مرور کنید. 19-شکار زمان و مکان: برخی از زمان ها و مکان ها برای شروع یک برنامه استثنایی هستند. باید آنها را شکار کنیم. مثلا ماه مبارک رمضان وقت مناسبی برای شروع تلاوت قرآن یا گرفتن رژیم غذایی است. 20- محبوبیت افراد با اراده: روانشناسان معتقدند كه اراده مظهر شخصيت انسان است. دقت کنید رفتار ما نقش مهمی در برخورد افراد با ما دارند افرادی که اهمال کار هستند و سست اراده از چشم دیگران می افتند و محبوبیت زیادی نخواهند داشت برخلاف افراد بااراده. افراد با ارداه رفتارشان برای دیگران قابل تفسیرتر است و همین امر آنها را محبوب تر هم می کند. و محبوبیت خود عاملی برای استمرار به برنامه و قتویت اراده است. ✳️✳️✳️ هدیه پایانی: ✳️حضرت علی می فرمایند کار کمی که استمرار داشته باشد بهتر از کار زیادی است که تداوم نداشته باشد. ✳️ بله افراد موفق با همین کارهای تدریجی موفق شدند مثل وقتی که ما کم کم پول تو قلک می ریزیم. ✳️«همت بلند دار كه مردان روزگار از همت بلند به جايي رسيده اند» ✳️در حدیث آمده: هرکس می خواهد قوی ترین مردم باشد توکل به خدا کند. نيز فرمودند هرگاه تصميم و قصد جدي باشد بدن ضعف از خود نشان نمي دهد. برای مطالعه بیشتر ✳️ اهمال کاری - بررسی علل و راه کارهای درمان مرتضی آقاتهرانی،موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ✳️اراده: بازبینی و درمان ضعف آن، تلاش بر بازیابی و قوت آن، مرتضی آقاتهرانی، نشر برادر شهیدم ✳️نظم؛ آنچه همه دوست دارند ولی ... : راه کارهای ایجاد نظم و برنامه ریزی در زندگی، مرتضی آقاتهرانی، ناشر کتاب : برادر شهیدم ✳️رمز موفقيت مردان بزرگ، استاد جعفر سبحاني، نشر نسل جوان ✳️جوان و نيروي چهارم زندگي، محمدرضا شرفي، سروش 🌺 ☘🌺@Khanjanidroos 🌺☘🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی فعالی (مدرس حوزه و دانشگاه و نگارنده ۹ جلد کتاب در باب جنبش های نوظهور معنوی) :⬇️ 👈سنگ بنای عرفانِ ناب، آیات قرآن است... عرفان ناب، از سه منبع اصلی آیات قرآن کریم، احادیث معتبر و ادعیه تغذیه می شود.👉 👈آسیب های نسل جوان امروز که در معرض این کیش های ساختگی قرار دارند به مراتب بیشتر از نسل های قدیم است؛ خصوصاً اینکه ایران با کشورهای دیگر کاملاً متفاوت است و از جهات مختلف کشوری استثنایی است. یکی از جهات ممتاز ایران این است که حافظه تاریخی ایران، عرفان و معنویت است ... پس جوان ایرانی سابقه و حافظه عرفانی و مذهبی دارد؛ بنابراین اقبال جوانان در ایران از دیگر کشورهای هم جوار به عرفان (از هر شکل آن) بیشتر است؛ به همین جهت است که در کل جهان اسلام، هیچ کشوری همچون ایران مورد هجمه ی فرقه ها و نحله های عرفانی قرار نگرفته است.👉 👈از سوی دیگر در فرهنگ ایران، مُدگرایی رسوخ کرده است و برای هر چیز جدید ارزش قائل است، البته مُدگرایی یکی از ابعاد فرهنگ مصرف گرایی است، اگر این مطالب در کنار هم قرار گیرد، تاثیر ادیان جدید در کشور ما به خوبی درک خواهد شد. 📕ماهنامه معارف/ش۹۰/ص۷۶ @Khanjanidroos