هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
044-1400.10.14-s151.mp3
8.01M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ تنبیهات حروف مشبهه به فعل/ ص151
جلسه چهل و چهارم
سه شنبه 1400/10/14
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
045-1400.10.15-s154.mp3
10.72M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ لای نفی جنس/ ص154
جلسه چهل و پنجم
چهارشنبه 1400/10/15
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
046-1400.10.15-s157.mp3
9.96M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ افعال قلوب/ ص157
جلسه چهل و ششم
چهارشنبه 1400/10/15
@majazi_almorsalaat
031-1400.10.14-183.mp3
11.9M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص183/ دوران بین محذورین
جلسه سی و یکم
سه شنبه 1400/10/14
@rooz_fiq
032-1400.10.14-185.mp3
10.98M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص185/ دوران بین محذورین
جلسه سی و دوم
سه شنبه 1400/10/14
@rooz_fiq
033-1400.10.15-s186.mp3
9.66M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص186/ دوران بین محذورین
جلسه سی و سوم
چهارشنبه 1400/10/15
@rooz_fiq
034-1400.10.15-s187.mp3
11.88M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص187/ پایان دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص
جلسه سی و چهارم
چهارشنبه 1400/10/15
@rooz_fiq
047-1400.10.15-s159.mp3
10.44M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ تنبیهات افعال قلوب و شروع نواصب/ ص159
جلسه چهل و هفتم
چهارشنبه 1400/10/15
@rooz_fiq
هدایت شده از خلوتکده مستان
شماره : ۵۲۲
مُحکم گرفته مادرِ من چادرش، ولی
فرصت نشد که دست به رُویَش سِپَر کند
صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا
#حسن_لطفی
#آیینی
#خلوتکده_مستان
@khalvat_kadeh_mastan
035-1400.10.16-s190.mp3
11.05M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص190/ دوران محذورین اجمال نص و تعارض و شبهه موضوعیه
جلسه سی و پنجم
پنجشنبه 1400/10/16
@rooz_fiq
048-1400.10.16-s167.mp3
9.28M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ ادامه مفعول به / ص167
جلسه چهل و هشتم
پنجشنبه 1400/10/16
@rooz_fiq
#یادداشت| قواعد مهم و کاربردی موجود در متن رسائل
کتاب رسائل در عین حال که به قصد کتاب آموزشی بودن نوشته نشده است، اما یک ویژگی بسیار مهم دارد که این ویژگی سایر کتب اصولی بعد از رسایل وجود ندارد.
آن ویژگی این است که کتاب رسائل پر است از قواعد و مسائلی که بسیار مهم هستند و در ضمن مسائل کتاب مطرح شده است اما در کتب اصولی بعدی به دلیل ضابطه مند شدن یا تبویب بهتر، ذکر نشده اند.
آنچه که بر اهمیت این ویژگی می افزاید این است که این قواعد به حمل اولی و انتزاعی مطرح نشده اند، بلکه به حمل شایع در یک مسئله فقهی یا اصولی تطبیق شده اند که این اتفاق از زائده بودن آن قاعده جلوگیری میکند.
به عنوان مثال در ج۲ این کتاب در بحث دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص، مسائل مهم و قابل توجهی در ضمن بحث مورد بررسی قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود:
- مراد از التزام عملی و قلبی به حکم واقعی و آنچه که حکم شرعی است، التزام بما علم است و حکم شرعی، التزام تفصیلی نیست.
- اجماع مرکب و احداث قول ثالث و اینکه قول به تخییر واقعی، احداث قول ثالث است و قول به اباحه ظاهری اشکال ندارد چرا که آنچه مهم است، مخالفت عملی است
- اینکه لازم نیست که هر واقعه ای دارای حکم ظاهری باشد در صورتی که در مقام عمل احتیاجی به آن نباشد
- در دوران بین وجوب و حرمت، رعایت جانب حرمت اولویت ندارد (وجوب و حرمت، مصداق دفع مفسده اولی از جلب منفعت است، نیست)
- عقل در احکام خود شک ندارد فلذا احکام عقلی استصحاب نمی شود
- مخالفت قطعیه تدریجی، اشکال ندارد
- در تعارض خبرین، هر دو خبر حجت هستند و به تبع وجوب متابعت دارند، اما چون نمیتوان به هر دو عمل کرد، شرع و عقل حکم به تخییر دارند.
تمام این مسائل، غیر از مسئله اصلی محل بحث است و غالبا در سایر مباحث علم اصول، مطرح نمی شوند.
و البته از آنجایی که اکثر اصولیین در این قواعد عملی با هم توافق دارند لذا میتوان گفت که دستگاههای استنباطی تفاوت چندانی با هم ندارند.
کتاب رسائل پر است از این قواعد مهم و کاربردی در فقه. این مزایا انتخاب کتابی که جایگزین رسائل بشود را سخت می کند. هرچند که باید در نهایت این کتب تغییر کنند.
محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۶
#اصول_فقه
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
#یادداشت| کدام خمر حرام است؟
در برخی روایات همانند "اجتنب عن الخمر" حکم شرعی (وجوب اجتناب) بر یک عنوان (خمر) بار شده است.
در مورد موضوع این حکم، سه نوع مصداق متصور است:
۱- خمر معلوم بالتفصیل. به این معنا که یک مایع مشخصی در خارج، معلوم است که خمر است.
۲- خمر معلوم بالاجمال. به این معنا که مثلا در خارج دو ظرف وجود دارد که میدانیم یکی از آندو خمر و دیگری خلّ است. اما به تفصیل مشخص نیست.
۳- خمر مشکوک. به این معنا که یک ظرف در خارج وجود دارد که شک داریم آیا خلّ است یا خمر.
جناب شیخ اعظم در کتاب رسائل، معتقد است که ظاهر دلیل «اجتنب عن الخمر»، مصداق معلوم بالتفصیل و بالاجمال را شامل می شود. دلیل ایشان این است که دلیل شرعی شبیه به قضیه شرطیه است که میگوید: اگر خمر موجود باشد، آنگاه باید از آن اجتناب کرد. با این نگاه هم در جایی که علم تفصیلی و هم در جایی که علم اجمالی وجود دارد، موضوع (شرط) محقق است و در نتیجه حکم (جواب شرط) جاری می شود.
در مقابل قول شیخ دو قول دیگر نیز وجود دارد.
اخباریین معتقدند که این دلیل، موضوعات مشکوک به شک بدوی را نیز شامل می شود. لذا هم در شبهه تحریمیه موضوعیه و هم در شبهه وجوبیه موضوعیه، قائل به احتیاط هستند. (رسائل ج2 ص169 و ص119)
دلیل ایشان این است که حکم بر تمام موضوعات (خمرهای) واقعی جاری شده است و لذا اشتغال یقینی استدعای فراغ یقینی دارد و به عنوان مقدمه علمیه باید تمام مصدایق امتثال و یا اجتناب شود. شیخ اعظم در شبهه وجوبیه موضوعیه این مسئله را بر دلیل "اقض مافات" تطبیق میکنند و قول اخباریین را با این استدلال که در شک بدوی موضوع حکم محقق نیست، رد میکنند. (رسائل ج2 ص169)
علاوه بر این دو نگاه، نگاه سومی وجود دارد که معتقد است، نه تنها مصداق مشکوک، بلکه مصداق معلوم به علم اجمالی نیز از نطاق دلیل خارج است. این دسته به برخی از روایات و همچنین به بداهت برخی مسائل فقهی تمسک می کنند. ثمره این قول، جوار مخالفت قطعیه در شبهات معلوم به علم اجمالی است. شیخ اعظم این قول را نیز در بحث عدم جواز موافقت قطعیه در شک در مکلف به با دلایل متعدد و خصوصا توضیحی که از ظهور دلیل بیان می کنند، نمی پذیرند. (رسائل ج2 ص200)
ماحصل کلام اینکه از نگاه مرحوم شیخ، بر اساس دلیل «اجتنب عن الخمر» باید از خمر معلوم بالتفصیل و معلوم بالاجمال اجتناب کرد.
محسن ابراهیمی 00/10/18
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
036-1400.10.19-s195.mp3
9.2M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص195/ ابتدای شک در مکلف به
جلسه سی و ششم
یکشنبه 1400/10/19
@rooz_fiq
037-1400.10.19-s200.mp3
9.94M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص200/ حرمت مخالفت قطعیه
جلسه سی و هفتم
یکشنبه 1400/10/19
@rooz_fiq
049-1400.10.19-s172.mp3
17.02M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ اختصاص، تحذیر، اغراء و اشتغال / ص172
جلسه چهل و نهم
یکشنبه 1400/10/19
@rooz_fiq
050-1400.10.20-s180.mp3
13.08M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ مفعول مطلق / ص180
جلسه پنجاهم
دوشنبه 1400/10/20
@rooz_fiq
051-1400.10.20-s186.mp3
9.31M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ مفعول له / ص186
جلسه پنجاه و یکم
دوشنبه 1400/10/20
@rooz_fiq
052-1400.10.20-s190.mp3
9.14M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ مفعول فیه / ص190
جلسه پنجاه و دوم
دوشنبه 1400/10/20
@rooz_fiq
053-1400.10.20-s192.mp3
12.17M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ ادامه مفعول فیه و مفعول معه/ ص192
جلسه پنجاهم و سوم
دوشنبه 1400/10/20
@rooz_fiq
038-1400.10.21-s200.mp3
10.81M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص200/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه سی و هشتم
سه شنبه 1400/10/21
@rooz_fiq
039-1400.10.21-s202.mp3
10.43M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص202/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه سی و نهم
سه شنبه 1400/10/21
@rooz_fiq
040-1400.10.25-s203.mp3
10.47M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص200/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم
شنبه 1400/10/25
@rooz_fiq
054-1400.10.26-s202.mp3
9.98M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ حال/ ص202
جلسه پنجاهم و چهارم
یکشنبه 1400/10/26
@rooz_fiq
041-1400.11.01-s204.mp3
8.53M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص204/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم و یکم
1400/11/01
@rooz_fiq