🔺هر بهائی، یک مبلغ تشکیلاتی
✍تبليغ، رکن اصلی و حتی تنها تکليف همواره مورد تأکيد #بهائيت است، بهطوریکه جای نماز و روزه را هم پُر کرده و آنچنان که بر تبلیغ اصرار شده بر هیچ تکلیف دیگری در این #فرقه تأکید نمیشود:
«بساط #تبليغ بايد در جميع احيان ممدود گردد زيرا تأييد الهی موکول بر آن [است]. اگر نفسی به جان و دل، در نهايت همت، کمر بر تبليغ امرالله [بهائیت] نبندد البته از تأييد ملکوت ابهی محروم ماند.»(1)
📖1. مائده آسمانی، ج 5، ص ٧٧. گنجينه حدود و احکام، ص ٢٦١.
@Feraghvaadyan
🔺مخالفت #انجمن_حجتیه با امام(ره) و انقلاب
✍انجمنیها اعتقادی به امام امت و نهضت #انقلاب_اسلامی نداشتند و در این راستا، نهتنها همسو با آحاد مردم برای انقلاب عمل نمیکردند، بلکه بعضاً جوانان انقلابی را از این حرکت بازمیداشتند. در مخالفت انجمن با امامخمینی(ره)، نمونهها اندک نیستند.
↙️«گفتند که دستور از تهران و مشهد است. بنده با بعضی از آنها صحبت کردم و گفتم: آقا! فرمان امام[(ره)] و انقلاب است و وضعیت جامعه ایجاب میکند که به حرف امام گوش کنید و… شما سالها برای امام زمان(عج) مراسم گرفتید، انشاءا... سالهای بعد هم آذین بندی میکنیم، اما امسال را نمیتوانیم جشن بگیریم.
↙️ما میخواهیم از این عمل و از این مورد بهره برداری کنیم، شما هم امسال جشن نگیرید اما آنها مقاومت کردند و اگر کسی چنین اعتقادی پیدا میکرد، از او میخواستند که از عضویت خارج شود. در این مورد، آنها موضعگیری کردند و در مقابل امام، مقاومت نشان دادند.»(1)
📖 1. احمدی، احمد، خاطرات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدفاضل استرآبادی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، زمستان1387، ص246.
@Feraghvaadyan
👈ذات فرصت طلب جریان های فرقه ای
♨️سیلاب و بلایای طبیعی و سوءاستفاده فرقه ها
✍بروز بلای طبیعی در چند روز اخیر در کشور و نوع واکنش جریان های فرقه ای به آن، بار دیگر ذات شکاف زی، فرصت طلب و منفعت گرایانه مشترک در فرقه ها را عیان ساخت.
🔹سیل بزرگنمایی حوادث اخیر، شایعه پراکنی، ایجاد جو بی اعتمادی، بی کفایت نمایاندن مسیولین مملکتی و تلاش برای اشاعه روحیه ناامیدی در نخستین روزهای آغاز سال نو، از سوی جریان های فرقه ای در این روزها کاملا بارز بود. از بهائيت و فرقه های درویشی گرفته تا عرفان واره های نوپدید، همگی در ائتلافي نانوشته در این بازی رسانه ای ایفای نقش کردند.
🔹چنین رفتارها و به تعبیر بهتر، نارفتار هایی، بیش و پیش از هر چیز، سندی است بر مشی باطل، معاندانه و فرصت طلب جریان های مزبور که برخلاف ژست های حقوق بشری معمولشان، حتی از بدترین شرایط و دردهای آحاد انسانی نیز در جهت پیشبرد منافع خویش سود می جویند؛ درست مشابه رفتار استثمارگرانه خود با اعضا و مریدان.
👈و این است ذات و ماهیت حقیقی جریان های فرقه ای.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🔹🔸زندگی عملی شبهعارفان نوپدید/معیار ارزیابی ادعاها
✍🏻یکی از ملاکهای مهم ارزیابی ادعاهای مدعیان عرفان، بررسی رفتار و زندگی عملی آنهاست که برخی از مدعیان معنویت مدرن، فاقد آن هستنند.
🔹هنگام مطالعه سرگذشت و زندگی مدعیان عرفان ومعنویت متوجه میشویم بخش عمده آن ها در دوره کودکی از عقدهای روانی رنج برده و در جوانی به اعتیاد و مخدرات مبتلا بودهاند.
☯️«پائول توئیچل»، بنیانگذار امریکایی فرقه «اکنکار» نزد نامادریاش بزرگ شد. به اعتقاد نامادری وی، توئیچل، نتیجه خیانت شوهرش است، لذا همیشه توئیچل را مورد آزار قرار میداده که باعث بروز عقده حقارت در درون وی شد، بهگونهای که به سبب همین مسئله، نتواست در دروه جوانی درارتش استخدام شود. تا اینکه جنگهای امریکا یا فیلیپین پیش آمد و ارتش ایالاتمتحده، وی را به عنوان نیروبه استخدام درآورد. یکی دیگر از ویژگیهای توئیچل، مصرف فراوان الکل و مشروب بود. وی در یکی از نوشتههایش میگوید: الکل بود که مرا از گناه نجات داد.
◀️همچنین گذشته سیاه و آلوده «پائولو کوئیلو» در ایام جوانی، نشان دیگر از عدم تعادل روانی و شخصیتی اوست. وی به استفاده از موادمخدر، همجنسبازی، سه بار رفتن به زندان، چند ازدواج ناموفق و اعتیاد به شراب، اعتراف میکند. یکی از ویژگیهای مدعیان معنویت، ادعا و مبالغه درخصوص دروه کودکی و نوجوانی خود است؛ برای مثال، کوئیلو می گوید: «یادم میآید چشمانم را گشودم و با خود گفتم، این مادربزرگ من است، درحالیکه تازه متولد شده بودم.»
📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفانوارهها، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص380-379.
@Feraghvaadyan
🔺فالوآپ در مسیحیتتبشیری؛ به روایت یکی از جداشدگان
👤«م. دهنوی»، جداشده از جریان #مسیحیت_تبشیری در خصوص معنای«فالو آپ» در جریان مزبور اظهار میدارد: «داستان #فالوآپ ، نگهداری افراد در کلاسهاست. آدمها وقتی جذب شده و بهاصطلاح به این روش ایمان میآورند، دو دسته میشوند. یک عده چندان پیگیر نیستند، اما یک عده به دلیل ضعفهای شخصی خود به خود دنبال میکنند. اینطور نیست که همه در تمامی کلاسها شرکت کنند. آنها هم افراد مستعد را تشخیص میدهند. در یکی دو سال اول بعد از جذب، عیار شخص مشخص میشود و به همین میزان بر او سرمایهگذاری و توجه میکنند.
↙️در کلاسها استاد حتماً پیگیر میشود و میزان پیشرفت افراد را ارزیابی میکند. همچنین اگر به کلاس ها نمیرفتم، پیگیر میشدند که چرا نیامدی؟ علت را جویا شده و سعی میکردند مسئله را حل کنند. اگر ناراحتی یا دلگیری ایجاد میشد، میکوشیدند آن را رفع کنند. اما حواسشان بود که طوری نباشد که کسی فکر کند به زور آمده است و به این ترتیب، اشخاص را حفظ کرده و بر موارد دارای پنانسیل، سرمایهگذاری میکردند.
📖منبع: فصلنامه روشنا.
@Feraghvaadyan
🔺عرفان حلقه و دفاع از همجنسگرایی
✍«محمدعلی طاهری»، سرکرده فرقه #عرفان_حلقه میگوید: «حالا که در جوامعی (جامعه اسلامی) همجنسبازی، مخفی کاری میشود، خودِ مخفیکاری تنشآفرین است. شاید در کشورهایی که این قضیه آزاد است، به خاطر ایجاد تنش است.»(1)
↙️به عبارتی، طاهری معتقد است برای جلوگیری از تنش، بایستی همجنسگرایی آزاد باشد و مخفی بودن، کار درستی نیست و منجر به تنش خواهدشد.
📖 1.جزوه ترم سوم عرفان حلقه، ص 159.
@Feraghvaadyan
🔷شاخصه عارفان حقیقی؛ دوری از آفت «ادعا»🔹
✍🏻عارف راستین نباید در پیشگاه الهی، ادعایی داشته باشد و مبتلا به عجب و کبر گردد، چراکه در نگرش عارف، تنها خداوند، همهکاره است. اگر کسی از شخص مدعی عرفان بخواهد کسی را برای سلوک به وی معرفی کند و او، خمد را عارف بخواند، باید در عرفانش تردید کرد؛ یعنی حتی ذرهای هوای نفس در دل عارف راستین نیست.
🔸ابنسینا میگوید: «من وجد العرفان کأنه لایجد المعروف به فقد خاض لجهالوصول»: «عارف راستین، کسی است که وقتی عرفان را یافت، گویی نیافته(تا ادعایی کند و...) بلکه چون معروف را یافته، این وصول به خدا، او را غرق خود کردهاست.
🔸مرحوم علامه جعرفی نیز در این رابطه اظهار میدارد: «اساسیترین شرط وصول به مقصد اعلا در سیر و سلوک عرفانی این است که سالک در هیچ لحظه از لحظات این حرکت، احساس هیچگونه امتیاز و وصول و برتری و ادعا نکند. آفت مهلک حرکت عرفانی، همین است که امکان دارد در هر موقعیتی گریبان عارف را بگیرد.»
🔸مرحوم ایتالله دستغیب ذیل آیه هشت سوره مبارکه بقره(یخادعون الله...) مینویسد: «خدعه با خدا مراتبی دارد. از جمله مراتب آن، ادعا کردن برخی مقامات عالیه دینی است، در حالی که فاقد آن مقامات هستند. مانند ادعای مقام تسلیم، رضا، توکل، اخلاص و... . کسی که به زبان می گوید اللهاکبر، ایاکنعبد و ایاک نستعین، ولی در عمل، مال و جاه و شئون دنیوی در قلبش ریشه دوانه است، اگر به او بگویند فلان چیز در شرع، گناه و حرام است، حاضر به ترک نیست اما اگر بداند ضرر مالی یاعرضی یا سایر شئون دنیوی دارد، ترک می کند.»
👈🏻بنابراین، یکی از معیارعای تمیز عارفنمایان از عارفان راستین، اهتمام بر دوری از آفت ادعاست.
📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفانواره ها، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص372-371.
@Feraghvaadyan
♨️ لابی صهیونیسم مسیحی در امریکا
🔺لابی #صهیونیسم مسیحی که در واقع در میان مسیحیان، یکی از افراطیترین لابیها شناخته میشود، از ابزارهای گوناگونی برای نیل به اهداف خویش بهره جستهاست، از جمله: سازماندهی رأیدهندگان امریکایی برای انتخاب سیاستمداران محافظهکار اخلاقی، تحتتأثیر قرار دادن افکارعمومی با استفاده از نشر عقاید خود از طریق رسانهها و جراید، شرکت در انتخابات، #لابینگ و... .
🔺صهیونیستهای #مسیحی از جهات دیگری نیز در سیاست خارجی ایالاتمتحده نقش دارند که از آنجمله میتوان به حمایت از جنگ با تروریسم اشاره کرد، بهطوریکه نویسندگانی چون «ریچارد جکسون» با اشاره به دامنهدار شدن این جنگ و مثبت تلقی گردیدن آن با کاربرد اصطلاحاتی چون «جنگ سودمن» و «جنگ منصفانه»، معتقدند یکی از علل این نامگذاری، ریشه در تعصب دینی ذاتی جامعه امریکا دارد که در اندیشههای #اوانجلیکها و گروههای راست مسیحی نمود مییابد.
📚منبع: رجبی، محمد، صهیونیسم مسیحی و جایگاه آن در ایالاتمتحده، تهران: مرکز اسناد انقلاباسلامی، 1390، ص190.
@feraghvaadyan
🔺ماهیگیری طیف افراطی #اهل_حق از سیلابهای اخیر
تقابل «مجمع فعالان مدنی» با رویکرد همدلانه جامعه اهلحق
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری فارس/ در حالیکه تمامی رسانههای منتسب به جامعه اهلحق در پیوند و وفاق ملی و به عنوان وظیفه انسانی، اقدام به انتشار پیامهای دعوت از هموطنان پیرو اهلحق برای یاریرسانی به قربانیان حوادث سیلابهای اخیر در نقاط مختلف کشور نمودهاند، جریان افراطی موسوم به «مجمع –غیرقانونی- فعالان مدنی یارسان»، رویهای متفاوت پیش گرفته تا ماهیت حقیقی خود را بیش از پیش عیان سازد.
↙️گروه مزبور که با انتشار بیانیهای به بهانه ابراز همدردی با آسیبدیدگان سیلابهای کشور، بار دیگر هجمه به حاکمیت را پیشه نهاده، ضمن بزرگنمایی دامنه آسیبها و فروبستن چشم خود بر تمام اقدامات صورتگرفته در جهت امدادرسانی، از انتشار پستهای مربوط به گردآوری کمکهای مردمی در مناطق اهلحق نشین و نیز بیانیه یکی از سادات و بزرگان اهلحق (سیدنصرالدین حیدری) برای دعوت به یاری سیلزدگان، خودداری کرد تا نشان دهد در رویکرد معاندانه، چیزی کمتر از سایر جریانهای فرقهای و برانداز ندارد و اینبار نیز این مصیبت انسانی را که قلوب ایران را در نخستین روزهای سال نو، جریحهدار نموده، دستمایه سهمخواهیهای همیشگی خود قرار دادهاست.
↙️البته این رویه تقابلی در جریان مزبور، مسبوق به سابقه بوده و در شرایط بحرانی مشابه، نظیر وقوع زمینلرزه در غرب کشور یا اغتشاشات دیماه 96 و جنگ اقتصادی –امروز- امریکا علیه ایران، همواره در راستای دامن زدن به دشواریها، سیاهنمایی و ماهی گرفتن از آب گلآلود حرکت کردهاند.
↙️شایان ذکر است، طیف افراطی اهلحق که در پی خودسوزیهای متعصبانه تنیچند از افراطیون در سال 92 اعلام موجودیت نمود، در میان قاطبه اهلحق هیچ جایگاهی نداشته و بزرگان و سادات اهلحق همواره به انحاء مختلف رویکرد و تحرکات افراطی جریان مذکور را مورد تقبیح قرار دادهاند.
@Feraghvaadyan
🇮🇷همدلی به وسعت «جمهوریاسلامی»
💢به مناسبت 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران
✍آنچه دوازدهم فروردینماه را از سایر صفحات تاریخ ایران، حتی روز پرشکوه 22 بهمنماه 1357 متمایز میسازد، تولد نوعی «همدلی» برآمده از «هویتی الهی» بود که پیش از این نه فقط در ایران، که در جهان، سابقه نداشت.
🔹ماهیت الهی انقلاباسلامی و مولود آن، نظام #جمهوری_اسلامی، چیزی فراتر از ابعاد دین، نژاد و قومیت عرضه داشت که همگان، از مسلمان، زرتشتی، یهودی و مسیحی –از هر قوم و زبان- را به سمت «آری» به نظامی کشاند که قید «اسلامی» بودن، نه تنها عاملی برای نگرانی نبود، بلکه مشی رهبر و بنیانگذار آن، امامخمینی(ره) پیش از آن روز بزرگ، حجت را بر تمامی آحاد جامعه تمام کرده و آرامش بابت فردایی سراسر اطمینان و متکی به قانون را بر دلهای پیروان ادیان توحیدی و قومیتهای مختلف مستولی ساخت.
🔹تأکیدات مکرر ایشان بر لزوم احترام و پاسداشت حقوق حقه پیروان ادیان توحیدی و بنیان #انقلاب و نظام جمهوریاسلامی بر یگانگی و توحید، و اهتمام بر عملیاتی ساختن آن از همان روزهای نخستین، جایی برای تردید باقی نگذاشت.
🔹بدینسان، در روز 12 فروردینماه، تمامی آحاد جامعه ایران، پای صندوقهای رأی رفته و گونهای خاص، نادر و حماسی از «همدلی» منقش به توحید و الوهیت را بر جهانیان عرضه داشتند که رنگ و بوی آن، امروز با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز به قوت خویش باقی مانده و چهبسا، تقویت گردیدهاست.
🔹مواضع همدلانه پیروان ادیان توحیدی با نظام در تمامی شرایط و برهههای حساس، همچون جنگ اقتصادی، بلایای طبیعی و ...، نمود بارز این امر است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
پیام تبریک اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
↙️اسقف اعظم سيبوه سرکيسيان خليفه ارامنه تهران از سوی خود، جامعه ارامنه، شورا و مجمع خليفه گری پيامهای تبريکی به مناسبت فرارسیدن 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را، به مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمی سيدعلی خامنه ای، رياست محترم جمهوری اسلامی ايران، جناب آقای دکتر روحانی،رياست محترم مجلس شورای اسلامی آقای دکتر لاريجانی، رياست محترم قوه قضائيه حضرت آيت الله رئيسی و حضرت آيت الله صادق آملی لاريجانی رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام، دکتر علی اکبر صالحی رياست محترم سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران ارسال نموده و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران و پیروزی و موفقیت روزافزون ملت شریف ایران را از درگاه خداوند مسئلت نموده است.
متن پيام جناب اسقف سيبوه سرکيسيان تقديم می شود:
بدينوسيله فرارسيدن 12 فروردين سالروز استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران را از جانب خود، شوراي خليفه گري ارامنه تهران و قاطبه ارامنه به حضرتعالي تبريك عرض نموده، سعادت مقام عالي، بقاي نظام جمهوري اسلامي ايران و پيروزي و موفقيت روزافزون ملت شريف ايران را از بارگاه احديت مسئلت مي دارم.
دعاگو
اسقف اعظم سيبوه سركيسـيان
خليفه ارامنه تهران
11 فروردین 1398
@Feraghvaadyan
🔺 #بهائیت و ساخت مشرقالاذکار
↙️تاکنون هشت مشرقالأذکار ملی در شهرهای شیکاگو، کامپالا، سیدنی، فرانکفورت، پاناما، ساموا، دهلی و سانتیاگو احداث شدهاست. البته با توجه به پیام مرکز تشکیلات مبنی بر اینکه «ابتدا ناظر به کشورهایی هستیم که در آنها مشارق اذکار ملی و محلی در حال تأسیس است.»(1)، ساخت این پایگاههای بهائی در نقاط مختلف ادامه دارد. همانطور که #مشرق_الأذکار کامبوج بعد از این هشت طرح عمده، در مقیاسی محلی ساخته شد.
↙️البته پیش از همه برای اولینبار در سال ۱۹۰۸ در شهر «عشقآباد» (پایتخت ترکمنستان امروز) که در آن هنگام، جزئی از ترکستان روسیه بود، ساختمانی با این نام بنا شد که در جریان یک زلزله آسیب جدی دید و در نهایت در سال ۱۹۶۳ تخریب گردید. دولت روسیه تزاری در شکلگیری فرقه بهائیت، نقشی مهم ایفا کرده و از آغاز پیدایش این فرقه، حمایتهای زیادی از آن انجام دادهاست. همین امر موجب شده سران بهائی، پیشرفت خود را مدیون این دولت دانسته و حتی در آثار خویش از نقش روسها، قدردانی کنند.(2) مجوز ساخت اولین مشرقالأذکار بهائی، یکی از همین خدمات و حمایتهای دولت روس از بهائیت است که موجب شد #بهائیان با آزادی کامل در آن دیار، به فعالیتهای تبلیغی خود بپردازند. مأموران سیاسی روستزار با چنین مجوزی قصد داشتند، کانون بهائیان را به خارج از ایران نیز سرایت دهند.(3)
📚1.ترجمه پیام بیتالعدل خطاب به بهائیان جهان، رضوان 2013 میلادی.
2.پیام بیتالعدل خطاب به احبّای مجتمع در سانتیاگو، ١٤ اکتبر ٢٠١٦.
3.رائین، اسماعیل، انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، تهران: مؤسسه تحقیقی رائین، چاپ مرو، بیتا، ص 104، به نقل از قرن بدیع، ج 2، ص 15.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️انتشار تصاویر بستگان قطب؛ چالش تازه فرقه گنابادی! 👈قیاس خواهر قطب با معصومین و بزرگان!
✍تازه ترین چالش این روزهای فرقه گنابادی، مربوط به انتشار تصاویر ملاقات خواهر نورعلی تابنده (قطب فرقه) با وی در بیمارستان است. گویا این مسیله که از سوی یکی از رسانه های فرقه صورت پذیرفته، با جنجال ها و واکنش های درونی و بیرونی زیادی همراه بوده است.
🔹فارغ از درستی و نادرستی این اقدام _ از منظر دراویش و افکارعمومی بیرونی _ تلاش های صورت گرفته از سوی برخی چهره ها برای رفع و رجوع این امر، قابل تامل است.
👈در یک مورد جالب، یکی از فقرا(مجاز فرقه) اقدام به انتشار مطلبی نموده و در آن به قیاس خواهر و بستگان قطب با _نعوذبالله_ حضرت فاطمه زهرا، مریم و زینب (س) پرداخته!
‼️وی به این حد نیز کفایت نکرده و با استناد به توجیهی غیر قابل اتکا، انتشار تصویر خواهر قطب را به سبب « انتشار شمایل هایی» از معصومین که گاها در برخی نقاط دیده شده، «بلااشکال» عنوان نموده است!
👈تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...
به نظر می رسد فرقه گنابادی، سالی پر چالش را آغاز نموده و روزهای سختی در پیش دارد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🔺آسیبهای فرقههای انحرافی
✍فرقهها، مجموعه آسیبهایی را در دو سطح فردی و اجتماعی، متوجه قربانی و جامعه میسازند که در تحقیقات جامعهشناسان و محققان مورد ارزیابی و احصاء قرار گرفتهاند. از آن جمله «مارگارت تالر سینگر»، محقق فرقههای انحرافی، آسیبهای فِرَق را به چند دسته تقسیم میکند:
• آسیبهای فردی و خانوادگی.
• آسیبهای ناشی از به کارگیری روشهای مجابسازی روانی و کنترل ذهنی پیچیده توسط فرقهها.
• آسیبهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی.
@Feraghvaadyan
🔹ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس دولتی استان فرانسوی زبان کانادا
👈محدودیتی دیگر برای اقلیت مسلمان در ایالات متحده
🔺روشنگر به نقل از ایران جوان/ در لایحه ای که به زودی تقدیم مجلس کبک می شود، ممنوعیت پوشیدن نمادهای مذهبی، از جمله روسری، برقع و کیپا برای کارکنان مدارس دولتی در نظر گرفته شده است.
🔺یکی از منابع نزدیک به دولت همچنین اعلام کرد که این قانون شامل ماموران پلیس، قضات، دادستان ها، نگهبانان دادگاه ها، محافظان شخصی، نگهبانان زندان و کارکنان سازمان جنگلبانی و حمایت از حیوانات نیز خواهد شد.
👈کبک، تنها استان فرانسوی زبان واقع در شرق کاناداست که شمار نسبتا قابل توجهی مسلمان دارد. اجرای این لایحه را باید محدودیتی دیگر برای اقلیت مسلمان در کانادا در نظر گرفت که ژست های حقوق بشر مآبانه به اصطلاح روشنفکران امریکایی، در تناقض قرار دارد.
@Feraghvaadyan
✅نتیجه پیمایشی جدید: مسلمانان در مقایسه با اونجلیستها بیشتر اهل تعامل بینالادیانی هستند
🔸روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/ بنیاد تفاهم نژادی-قومیتی (FFEU) با همکاری مرکز تحقیقات PSB با انجام پیمایشی در آمریکا درباره ارتباط بین مسلمانان و #مسیحیان اونجلیک نشان دادند که اونجلیک ها تمایلی به دانستن بیشتر درباره مسلمانها و عقاید آنها ندارند.
🔹۵۰ درصد از مسلمانان اظهار کردند که با مسیحیان تعامل دارند و گمان میکنند رابطه داشتن با پیروان ادیان دیگر باعث شناخت و درک بهتر میشود اما تنها ۲۲ درصد از #اونجلیستها اظهار کردند تمایل دارند با مسلمانان تعامل داشته باشند.
♦️مسیحیان بیشتر بر تفاوت های بین دو دین تاکید میکردند و مسلمانان بر شباهتها. خانواده، #نماز روزانه و میل به بهتر شدن جهان از اشتراکاتی بود که مسلمانان بین خود و مسیحیان اونجلیست بر میشمردند.
👈 درصد بسیار کمی از اونجلیستها از تعطیلات مذهبی #مسلمانان آگاه بودند، اما مسلمانان اطلاعات بیشتری درباره مسیحیان و اعیاد مقدس آنها داشتند.
http://iid.org.ir/?p=6164
@feraghvaadyan
✍جوابیه تند طیف افراطی اهل حق به رسوایی اخیر
👈از دیکتاتور خواندن نظام تا بی اعتنایی به سادات
🔹افراطیون #اهل_حق ، موسوم به «مجمع _غیرقانونی_ فعالان مدنی یارسان» در پی انتشار خبر مربوط به رسوایی اخیرشان در خصوص تقابل با اقدامات خیرخواهانه و یاری رسانی جامعه اهل حق به سیل زدگان ، با مجموعه اقداماتی سعی در رفع و رجوع این امر نمودند.
🔺تیم رسانه ای این جریان در نخستین اقدام، با انتشار بیانیه سیدنصرالدین حیدری(از بزرگان اهل حق؛ در خصوص دعوت از پیروان اهل حق برای یاری به سیل زدگان ) با ۹ روز تاخیر، کوشید به نوعی بر بی اعتنایی آشکار سرپوش نهد.
🔺قدم دوم، انتشار جوابیه به بند بند خبر منتشر شده در خبرگزاری «فارس» بود که البته بیش از آنکه هدف آنها را محقق سازد، از ماهیت متعصبانه شان پرده برداشت.
👈افراطیون در این جوابیه در توجیه غیرقانونی بودن خود، قانون اساسی جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و نظام را «دیکتاتور» خواندند.
🔺در ادامه، گویا صفت «افراطی» به مذاقشان خوش نیامده و لذا با سفسطه بر ماهیت و ریشه شکل گیری خود، یعنی تعصب و افراط تنی چند که به خودسوزی پرداختند، پرده افکنده و این دست اقدامات خود(مانند دوختن لب و دهان یا تجمع غیرقانونی و امثالهم) را مصداق «افراطی» ندانستند.
🔺در نهایت، با اشاره به تقابل خود با بزرگان اهل حق، با بیان اینکه «لزومی نمی بیند این عزیزان را برای اهداف خود هزینه نماید» ، عملاً جایگاه و شانیت آنها را مخدوش ساختند.
🔹درنگی بر محتویات این جوابیه نسبتاً تند، بیش از آنکه اهداف مجمعی ها را محقق نماید، شاهدی است بر مشی تندروانه و تعصب نهادینه شده شان که تا به امروز، حاضر به بازنگری در آن نبوده اند.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری فارس/واکنش افراطیون اهل حق به رسواییهای اخیر در زمینه کمک به سیلزدگان
افراطیون اهل حق، موسوم به «مجمع [غیرقانونی] فعالان مدنی یارسان» در پی انتشار خبر مربوط به رسوایی اخیرشان در خصوص تقابل با اقدامات خیرخواهانه و یاری رسانی جامعه اهل حق به سیل زدگان ، با مجموعه اقداماتی سعی در رفع و رجوع این امر کردند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Oj6XU
@Feraghvaadyan
⭕️ نفاق، تاکتیک بزرگ انجمنحجتیه
🔻یکی از بزرگترین روشهای مبارزه #انجمن_حجتیه در مقابل نظام جمهوری اسلامی، بهرهگیری از تاکتیک نفاق است. آنها در این راه چنان موفق عمل کردهاند که بسیاری از مسئولان را فریفته ظواهر مثبت خود ساختهاند، به گونهایکه آنان را به عنوان گروهی با اعتقادات خداپسندانه میشناسند که کاری به کار کسی ندارند، معارف دین را ترویج میکردهاند و امروز هم کارشان به تعطیلی کشیده و به کبریتی بیخطر تبدیل شدهاند.
♦️ امامخمینی(ره) در خصوص اینگونه افراد چنین میگویند: «روحانيون وابسته و مقدسنما و تحجرگرا هم كم نبودند و نيستند. در حوزه های علميه، هستند افرادی كه عليه #انقلاب و اسلام ناب محمدی فعاليت دارند. امروز عده ای با ژستمآبی، چنان تيشه به ريشه دين و انقلاب و نظام می زنند كه گويی وظيفه ای غير از اين ندارند. خطر تحجرگرايان و مقدسنمايان احمق در حوزه های علميه، كم نيست. طلاب عزيز، لحظه ای از فكر اين مارهای خوش خط و خال، كوتاهی نكنند، اينها مروج #اسلام_امريكايی اند و دشمن رسولالله.»(1)
📚1. صحيفه امام، ج21، ص 278.
@feraghvaadyan
🔘 توسعه بهائی، زیر سایه اقتصاد
▪️در یکی از اسناد #تشکیلات_بهائی آمده: «آنچه در هر منطقه یا محدوده جغرافیایی مورد نیاز است، مشارکت تعداد روزافزونی از مردم در یک فرایند یادگیری جمعی است»(1)
◽️منظور، مشارکتی است که در چارچوب خواست تشکیلات و زیر نظر مؤسسات آنها، به منظور بهائی کردن افراد صورت پذیرد. در متن این سند اجتماعی-اقتصادی بهائی، به طور صریح آمدهاست که با وجود مشورت، تصمیم نهایی باید توسط مقامات مسئول گرفته شود و این را وجه تمایز عملیات یک سازمان ملهم از تعالیم #بهائی دانستهاند. هدف نهایی هم در این پیام، بهخوبی مشهود است: «آنچه حائز اهمیت بیشتری میباشد، این است که هر فرد احساس کند همکاریاش با #جامعه_بهائی در کمک به بهسازی اجتماع با گرمی مورد استقبال قرار میگیرد و از این طریق در مسیری از خدمت به بشریت گام مینهد که ممکن است در بدایت و یا در مراحل بعدی به تسجیل او بیانجامد.»(2)
📚1. نوشتاری از دفتر توسعه اجتماعی و اقتصادی در مرکز جهانی بهائی، 26 نوامبر 2012م.
2. پیام بیتالعدل خطاب به بهائیان جهان، رضوان 2010 م.
@feraghvaadyan
لفاظی و محبت؛ ابزار مبلغان تبشیری
👈 شگردهای جذب تبشیری از زبان «حسین. ی»، یکی از بریدههای جریان #مسیحیت_تبشیری:
🔺«اغلب افرادی که جذب میشدند، به عمق موضوع نگاه نمیکردند و فقط ظاهر برایشان ملاک بود. ظاهری که مهربان بود و عنوان میکرد: «خداوند، تو را می بخشد، #خداوند بر تو سخت نمیگیرد. لزومی ندارد بخواهی فرایض سختی را بهجا بیاوری، این #شریعت بر قلب تو نگاشته شده و کافی است که فقط #ایمان بیاوری.»
🔺 بیشتر، لفاظی، اعتماد به نفس، متانت، خونسردی و آرامش ظاهری مبلغان در جذب افراد، مؤثر بود. آنها شنونده خیلی خوبی بودند. میان صحبتهایشان تپق نمیزدند، حتی اگر اشتباهی هم میکردند، بر اشتباه خود پافشاری نموده و با اطمینان پاسخ میدادند. آنها تعبیری دارند با این مضمون: مثل فرزندی که تمام اموال پدر را به یغما برده اما باز پدر او را به آغوش میکشد، خداوند هم شما را با آغوش گرم میپذیرد. همه فرشتهها صف میکشند و خداوند به فرشتههایش میگوید، ببینید این فرزند گمشده من است که بازگشته. با استفاده از این کلمات و جملات، حداقل در گامهای اول، توجه افراد زیادی را جلب میکنند، خود من شاهد این امر بودم.»
منبع: فصلنامه روشنا
@feraghvaadyan
🔺«ویپاسانا»؛ فرقهای برآمده از #بودیسم
✍ #ویپاسانا را باید عصاره آموزههای «سیدارتاگوتاما»، ملقب به «بودا» دانست که بعدها به عنوان یکی از روشهای مراقبه در هند مطرح شد. بنیانگذار این روش، «ساتیناریان گوئینکاجی»، مدعی است، بودا این روش را 2500 سال پیش کشف کردهاست.
↙️ویپاسانا اوایل دهه 80 شمسی، در پوشش مؤسسهای با عنوان «شادزیستی» به ایران وارد شد و فعالیت خود را تحت نظر فردی با هویت «داریوش.ن» آغاز نمود. تأسیس مراکز یوگا و مراقبه، تبلیغ مبانی و آموزههای انحرافی، اشاعه اباحهگری(در قالب برگزاری کلاسها و اردوهای مختلط)، (جذب در قالب) فعالیت هرمی، انتشار مطالب تبلیغی(با بنمایه بودیسم) در برخی نشریات و حتی نگارش پایاننامه دانشگاهی (با موضوع طراحی مرکز مراقبه ویپاسانا) توسط برخی عناصر شاخص فرقه در کشور، از جمله تحرکات انحرافی ویپاسانا در ایران میباشد.
↙️در ویپاسانا، پرداختن به مراقبه، مستلزم دوری جستن از هرگونه اعمال عبادی در اسلام و دیگر ادیان الهی بوده و آییننامه «اصول پنجگانه» فرقه، نمایانگر تضاد مبانی ویپاسانا با کلیه مفاهیم الهی است.
@Feraghvaadyan
🔺جلسات دعای دروغین و مساعی جامعهسازی
✍مرکز تشکیلات بهائی در پیامهایی مکرر به بهائیان بر لزوم برگزاری جلسات دعا و نیایش، بدون هیچ توقعی تأکید نمودهاست، اما هدف اصلی برگزاری این جلسات، حکایت از این حقیقت دارد که کاملاً برخلاف مفهوم «عدم توقع» میباشد.
↙️«...[هدف از] دعوت این مشتاقان از بهائیان، آن است که مساعی جامعهسازی را که با پشتکار به آن مشغولند، به منزله الگوی جدیدی از نحوه اجتماع نوع انسان مشاهده نمایند...از جمله اجزای اساسی این الگو، جلسات دعا و مناجات میباشد که جنبهای جمعی از حیات روحانی و ابعادی از مفهوم مشرقالأذکار است. تشکیل این جلسات، فرصت گرانبهایی برای شما عزیزان فراهم میسازد تا نهتنها به نیایش و ستایش پروردگار یکتا پرداخته، عنایات او را در زندگی خود سائل شوید، بلکه قوای روحانی نهفته در دعا و مناجات را با دیگر شهروندان شریف آن آب و خاک نیز در میان گذارید.»(1)
↙️ارائه الگو و در میان گذاشتن مفاهیم بهائی، همگی در راستای تبلیغ بهائیت و بهائی کردن شرکتکنندگان است.
1. پیام بیتالعدل خطاب به بهائیان ایران، 27 آذر 1393
@Feraghvaadyan