⭕️ضربهی به امید امّت اسلامی!
💢 طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد... مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند.
▫️دنیای اسلام، امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما. این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربهی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربهی به آنها است و خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.
#انجمن_حجتیه
📚 مقام معظم رهبری، ۱۳/۱۲/۱۳97.
@feraghvaadyan
♨️پیام تسلیت رئیس منافقین به دراویش
🔘 در پی فوت قطب فرقه گنابادی، مریم رجوی رئیس گروهک منافقین که دستش به خون هزاران ایرانی آغشته است پیامی تسلیتی به #دراویش داده است. این پیام نشان میدهد که منافقان و دشمنان نظام اسلامی به آشوب توسط #فرقه_گنابادی دل خوش کردهاند که این زنگ خطری است برای دراویش حقیقی و آینده دراویش!
@feraghvaadyan
❓ آیا کاتولیکها به ترامپ رای خواهند داد؟
✅کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتایج نظرسنجی از مردم آمریکا در رای دهی دوباره به #ترامپ معلوم شد که نظر کاتولیکها نسبت به نظر جمعیت غیرکاتولیک تفاوت چندانی ندارد. بر اساس این پیمایش دیدگاه سیاسی کاتولیکها نیز هماهنگ با قاطبه مردم آمریکاست. این نظرسنجی که ۲۰۵۵ شرکت کننده داشت، به مدت یک هفته در دهه سوم ماه گذشته برگزار شد، از این میان ، ۱۲۲۳ نفر خود را کاتولیک معرفی کرده بودند.
🔻از آنجا که رای «کاتولیکها» در انتخابات آمریکا همواره تاثیرگذار بوده است، نتایج این پیمایش در پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دیدگاه نسبتا خوبی در اختیار میگذارد. جان دلا ولپ، مسئول موسسه پیمایش رئال کلیر، در این باره گفت: بررسی نظرات و اولویت های کاتولیک ها همیشه راه کوتاه و دقیقی در پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری بوده است . از این رو گمان نمیکنم نتایج فوریه ۲۰۲۰ با نتایج پیمایش موسسه ما تفاوت معنی داری داشته باشد.
🔸وولپ گفت پیمایش موسسه رئال کلیر نشان میدهد که نظرات #کاتولیک_ها تفاوت چندانی با بقیه مردم #آمریکا ندارد. بر اساس این پیمایش، ۳۴ درصد از شرکت کنندگان گفته اند بی تردید به ترامپ رای خواهند داد، ۱۹ درصد مردد بودهاند اما احتمال رای دادن به ترامپ را منتفی ندانسته اند، ۹ درصد اعلام کرده اند خیلی بعید است به ترامپ رای دهند و ۳۸ درصد نیز گفته اند هرگز به ترامپ رای نمیدهند.
@feraghvaadyan
♨️ رفتار فرقهگرایانه
▪️رفتار انحرافی افراد فرقهگرا، متعصبانه و تجزیهطلبانه است و برخلاف حرکت جامعه در پی تشکیل فرقه، گروه و دستهای جدا از هنجارهای معنوی پدیرفتهشده جامعه هستند. #انحرافات_مذهبی به مفهوم رفتارهای خلاف رفتارهای پذیرفتهشده جامعه دینی و اصول اساسی یک مذهب –که اکثریت جامعه آن را پذیرفته و در خود نهادینه نمودهاند- میباشد، لذا انحرافات مذهبی و فرقهگرایی به عنوان یکی از موانع اساسی تحقق برقراری جامعه دینی هدفدار، پویا و آرمانی و علل تضعیف ارزشهای بنیادین و حیاتی نظام دینی است. در عین حال، بر حسب شرایط اجتماعی و تحمیلی آن، انحرافات مذهبی در جامعه دینی به عنوان تهدید، آسیبپذیری یا هر دو، تلقی میگردد(1) و چنانچه در جامعهای گسترش یابد، به گسیختگی و پارهپاره شدن آن میانجامد و مانع وحدت و نیرومندیاش میگردد.
💢در رفتار فرقهای، پیروان یک #فرقه در تلاشند تا تمام همت خود را برای اجرای شعائر و رسوم اختراعی تشکیلات به کار بسته و همه دغدغهها معطوف به ایفای مسئولیتی است که بر دوش فرد به عنوان عنصر فرقهای گذاشته شدهاست. در این وضعیت برای یک پیرو، آنچه اهمیت دارد، جهان خود و جهان فرقه است نه جهان تعارضات و تناسبات خارج. اما در رفتار فرقهگرایانه، مهمتر از هر چیزی، تناسب دایره فرقه با جهان بیرون، بهویژه دایره اکثریت حاکم است. فرقه در این نوع رفتار در تلاش است تا تفاوتهای خود را با اکثریت، برجسته کرده و هویتخواهی نماید. بدیهی است، وقتی مؤلفه هویتخواهی و به تبع آن، سهمخواهی مطرح میشود، تعارضات، برجسته شده و رویکرد سیاسی وارد عرصه فرقهگرایی میگردد.(2)
📚1.مزینانی، احمد، الگوی مدیریت امنیتی فرقههای نوظهور، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، 1395.
2.داداشیآذر، رسول، آشنایی با فرق و ادیان، تهران: حراست کل کشور، 1391، ص34.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦ عرفان ثابتی تئوریسین تشکیلات #بهایی :
☑ قرآن به صراحت می گوید، رسول خدا خاتم پیامبران است و هر که پس از او ادعای وحی و پیامبری داشته باشد، پیامبری کاذب است و پیروان او نیز رستگار نمی شوند.
🔚پس پیامبر خوانده تشکیلات #بهائیت از نگاه قرآن پیامبر کاذب است!
@feraghvaadyan
⭕️ تکهای از پازل نرمالیزاسیون علیه مکتب روح الله
♨️ادبیات فرهنگی امام خمینی مبتنی بر بارورکردن مساجد بود و آن را به عنوان سنگر مبارزه میدانست و وجه تسمیه محراب نیز گواه بر همین موضوع است. بازفرآوری الگوی تربیتی از یک جهانبینی اجتماعی #سکولار همچون انجمن حجتیه یک تکه از پازل بود و ماموریتی داشت که جریانهای دیگر آن را تکمیل میکردند تا بتوانند ادبیات و اندیشه امام خمینی را به موزه تاریخ بسپارند، هرچند ناکام ماندند و شکستهای پی در پی باعث مفتضحتر شدن این جریان گردید و نهایتا به سایه سکوت و زیست فکری پنهانی پناه بردند.
🔹 #انجمن_حجتیه در جریان انقلاب با فرمان امام خمینی برای چراغانی نکردن عید نیمه شعبان سال 1357 مخالفت کردند و اساسا #ساواک در تلاش بود تا روحانیون وابسته به انجمن حجتیه را برجسته کند تا جایی که انجمن به محمدرضا شاه نامه محرمانه ارسال میکند، در بخشی از نامه آمده است: جامعه روحانیت ایران از اعمال خائنانه گروه بی دین و ضد وطنی که بلوای پانزدهم خرداد را برپا کردند، ابراز انزجار و تنفر میکند.
@feraghvaadyan
♨️جریان های فرقهای و امنیت هویت
🔘 باید اذعان داشت که تضمین امنیتِهویت در جامعه و ایجاد شرایط مناسب برای تحقق آن، از اهمیتی انکارناپذیر برخوردار است و درست به همینخاطر است که مطالعه و تعمیق در حوزهها و عناصر مرتبط و مؤثر با آن، از جمله جریانهای فرقهای، ضرورتی اجتنابناپذیر میباشد که هرگونه اهمال و قصور در آن، چهبسا پیامدهایی جبرانناپذیر در درازمدت در حوزههای کلان اجتماعی مترتب خواهدشد. به این لحاظ، پرداختن به مباحث میانرشتهای و بهویژه مرزهای مشترک علوم اجتماعی و حوزههای تخصصی چون مدیریت #جریانهای_فرقهای، به عنوان یکی از ضروریات مطالعات فرقهشناسی میتواند مورد اشاره قرار گیرد.
✅ «#امنیت_هویت به معنای فقدان دغدغه و نگرانی دولت، جامعه و کنشگران فردی نسبت به حفظ ویژگیهای اساسی و فرهنگی(سنتی) و حس تعلق آنها نسبت به نظام فرهنگی-اجتماعی میباشد یعنی شرایطی که در آن، اخلال و تعارض در مناسبات میان جامعه و فرد با فرهنگ سنتی ایجاد نشده باشد. طبعاً معنی چنین وضعیتی، آن است که هویت جمعی در جامعه، مهم است و نگرانی نسبت به بروز اختلاف در ارتباط بین فرد و جامعه با ارزشهای سنتی و بومی وجود ندارد». (1)
📚1. حاجیانی، ابراهیم، امنیت هویت؛ مبانی و چارچوب مفهومی، جامعهشناسی ایران، دوره شانزدهم، شماره 4، 1395، ص12.
@feraghvaadyan
ایدئولوژی عرفان های کاذب
برخلاف ادعای ظاهری #عرفان_های_کاذب که مدعی اند بدون تغییر دین میتوانید پیرو فرقه باشید و همزمان ضمن عضویت در فرقه به اعتقادات دینی خود پایبند باشید؛ اکثریت افراد پس از آشنایی با فرقهها،تغییر دین داده و اعتقادات فرقه را به عنوان ایدئولوژی میپذیرند.
کم نیستند خانوادههایی که اذعان میکنند فرزندشان قبل از به دم افتادن در فرقه در مراسمهای مذهبی شرکت می کرده و اما پس از جذب در #فرقه الان نماز و #مناسک_دینی را ترک کرده و به اذکار و اوراد فرقه میپردازد.
@feraghvaadyan
🔘 تقدس انجمن حجتیه
🔻پیش از انقلاب اسلامی در دیدگاه انجمن حجتیه حیات تشکیلات از همه چیز واجبتر بود چرا که تنها وظیفه مبارزه با #بهائیت بود و از این رو هر فعالیتی که حیات انجمن را به خطر می انداخت با واکنش انجمنیها مواجه میشد. مثلا هرگونه فعالیت مبارزاتی علیه رژیم شاه از سوی یک فرد انجمنی ممکن بود حیات اجمن را به خطر بیاندازد.
❗️«گروهی که دچار کجفهمی بودند؛چون کار #انجمن_حجتیه را یک کار مقدس میدانستند، از نظر آنان همکاری با رژیم، انجمن را از تعرض مصون نگه میداشت؛ از این رو اگر حتی فردی در درون انجمن، علیه رژیم شاه فعالیت می کرد او را به ساواک معرفی می کردند تا انجمن بتواندبه حیات خود ادامه دهد»(1)
📚1.آرش محبی، نقد و بررسی انجمن حجتیه،کانون اندیشه جوان،ص92.
@feraghvaadyan
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی(ره):
🔹ادعا میکنند که حضرت مسیح فرموده است، اگر کسی به شما سیلی زد، آن طرف صورتتان را بگیرید تا سیلی بزند.
🔹این دروغ است، پیغمبر بزرگ خدا یک همچو حرف غیر صحیح را نخواهد زد.
@Farsna
⭕️ «آمار شهدای اقلیتهای دینی» گویای همبستگی مردم ایران
✅ روشنگر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مجید اوحدیان راهنمای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیتهای دینی همگام با عموم مردم در حفظ و حراست دستاوردهای انقلاب اسلامی کوشش کردند و با شروع #جنگ_تحمیلی اقلیتهای دینی ایران (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان) برای مشارکت در جنگ و کمک به برادران مسلمان و پاسداری از استقلال کشور شتافتند و تا پای جان از میهن خود دفاع کردند.
🔻وی افزود: در یک مورد ۴۰۰ ایرانی #مسیحی که قبلا خدمت زیر پرچم خود را انجام داده بودند به طور داوطلبانه به جبههها اعزام شدند و با شرکت در عملیاتهای مختلف، رشادتهای بی نظیری را از خود نشان دادند و در طول ۸ سال دفاع مقدس صدها شهید، مفقود الاثر، جانباز و آزاده تقدیم کردند.
▫️اوحدیان اظهار کرد: امام خمینی (ره) نیز در دیدارهای متعددی که با روحانیون مسیحی و همچنین نمایندگان #اقلیت_مذهبی در مجلس داشتند مباحث اعتقادی و سیاسی مهمی را با آنها در میان میگذاشتند. این دیدارها برای امام (ره) فرصتی بود تا با نگاهی وحدتگرایانه، روحیه انقلابی را در عالمان مذاهب دیگر نیز زنده کنند.
🔸این راهنما و روایت گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطر نشان کرد: حضور رزمندگانی از میان جوانان اقلیتهای دینی از ابتدا تا پایان جنگ استمرار داشت، به طوری که ۹۴ شهید، ۳۴۶ جانباز و ۱۰ آزاده مسیحی، ۱۱ شهید، ۴۰۷ جانباز، ۲ آزاده #کلیمی، ۴۲ شهید، ۲۴۴ جانباز ۱ آزاده #زرتشتی، و ۷۴ شهید و مفقودالاثر، آزاده و ۱۰۵ جانباز ارمنی تقدیم تمامیت ارضی کشور شده است.
@feraghvaadyan
❌تبشیر در خیابانهای تهران!!
🔻انتشار کلیپی از دو جوان که در خلا نظارتی در خیابان سرودههای مسیحی سر دادن و این در حالی است که تبلیغ ادیان غیر از اسلام در قانون اساسی کشور ممنوع اعلام شده است.
❗️شایان ذکر است جریان #مسیحیت_تبشیری از هر تلاشی برای مسیحی سازی جوامع در راستای اهداف سیاسی خود فرو گذار نمیکند واین دست تبلیغات روش نوینی برای سیاستهای تبشیری است.
@feragvaadyan
💢طرفداری آتئیستها از شیطان
▪️آتئیسم اقسام گوناگون دارد از خداناباوری تا انکار وجود خدا و ندانم گرایی و ... اما در این مکتب انحرافی آنچه اندیشه اصلی است مخالفت با #ادیان می باشد چرا که « توحید» و اعتقاد به وجود خداوند درهمه ادیان مشترک است. از طرفی گمراهکنندگی شیطان و وعده دوزخ و بهشت در ادیان مورد تأکیداست.
↩️#آتئیستها در مخالفت صریح با دین و معتقد به حذف آن از زندگی بشر هستند و جای تعجب نیست که شیطان را پلید و نماد زشتی ندانند. عدم اعتقاد به خدا انها را به سمت #شیطان سوق داده است.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️از «مجذوبعلیشاه» به «جذبی»
👈🏻جدایی صندلی قطبیت از خاندان «تابنده»
♨️سرانجام دفتر زندگی قطب #فرقه_گنابادی به پایان رسید تا آغازی باشد بر ورق خوردن برگی تازه در مسئله قطبیت در سلسله گنابادی نعمتاللهی سلطانعلیَشاهی.
مرگ «نورعلی تابنده» در هفته گذشته، با وجو قریبالوقوع بودن اما به هر روی، شوکی بر دراویش بود تا ولولههای نهانی همچنان در میانشان جاری باشد.
🔹با معرفی رسمی «علیرضا جذبی» به عنوان جانشین تابنده، قطبیت از این خاندان خارج گردید تا شاید ظهور و بروز رویکردهایی تازه را در این #فرقه_درویشی، شاهد باشیم. چنانچه کارنامه 23 ساله نورعلی تابنده نیز عیان ساخت که منش و بینش هر قطب، چطور می تواند بر مریدان و زمینهسازی برای ظهور جریانهایی تازه، اثرگذار باشد. علایق سیاسی-اجتماعی را میتوان بارزترین شاخصه تابنده دانست که بیتردید بر مدل قطبیت وی و ایضاً تربیت فکری پیروانش تأثیرگذار بود.
🔸بررسی کم و کیف قطبیت وی را به مجالی دیگر واگذاشته و در این مختصر، اشارهوار متذکر نکاتی پیرامون مرگ تابنده و حواشی آن میگردیم:
- اختیار، آزادی و امنیت؛ به جرئت میتوان اذعان داشت که شواهد و قرائن، حکایت از برگزاری آزادانه و در پناه امنیت کلیه مراسم مرتبط با تدفین و یادبود قطب فرقه گنابادی توسط مریدانش دارد، بهگونهای که حتی افراطیون نیز زبان از شایعهپراکنی بابت محدودیت #دراویش بستهاند. بدینسان، یکی از مهمترین دستاویزهای مظلومنمایی تندروها دستکم در این واقعه نسبتاً مهم خنثی شد.
🔻- ادعاهای مدعیان؛ نکته دوم، همانا ابتلا به «سندرم قطبیت» است که فرقه گنابادی نیز همچون سایر فرق درویشی در این مقطع مهم بدان گرفتار آمد و شاهد ادعای جانشینی چند تن و ارائه دستخط و... از سوی برخی خویشان نسبی و سببی یا چهرههای دراویش بودیم که به موضعگیریهای طرفداران و مخالفانشان و متعاقباً بروز چنددستگی انجامید. هرچند، در نهایت تلاش بزرگان #فرقه به ثمر نشست و با معرفی «جذبی» به عنوان جانشین و پذیرش قاطبه دراویش و مشایخ و مأذونین، این توطئهافکنیها تا حد زیادی بی نتیجه باقی ماند. و البته، یاد آن در اذهان دراویش باقی تا سندی باشد برای درک رابطه قدرت و قطبیت و به تعبیری زمینی بودن این منصب برای اهل تفکر.
▪️- تفرقه و اضمحلال نامحسوس؛ شاید مناسب ترین نام برای سومین نکته، «ویروس موریانهای» باشد که به جان سلسله گنابادی افتاده و به شکلی نامحسوس، آن را از درون میپوشاند. بروز چنددستگی آشکار و تَرَک برداشتن عنصر مورد تأکید دراویش یعنی «اتحاد فقری»، امری است بارز. «#مجذوبان_نور» را باید سردمدار این تفرقه دانست که با علم کردن مفهوم «درویشی مدرن»، رویکرد خویش را عیان ساختند. تأکید بر اعتصاب غذا در شرایط احتضار مراد، شایعه افکنی پیرامون تعیین جانشین و سکوت در قبال جانشین معین در برهه حساس کنونی، نمودی است از این رویه جداییطلبانه که همچون حرکت موریانه، انسجام درونی را می خشکاند.
💢- از تابنده به جذبی؛ آخرین نکته اما خروج قطبیت از خاندان تابنده است که سرنوشت وآینده فرقه را دستخوش تحولات قرار خواهدداد؛ آیا ثابت علیشاه (جذبی) در تداوم مرام #مجذوبعلیشاه ثابتقدم خواهدبود یا اینکه شاهد بروز رویکردی تازه در فرقه گنابادی خواهیم بود؟ واکنش خویشان نسبی و سببی تابنده چه خواهدبود؟ و... .این پرسشها را گذشت زمان، پاسخ خواهدگفت.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
⚔️تضاد #ایمان و #اندیشه در تفکر کوئیلو
🔻🔻🔻 ایمان در نظر كوئیلو، جنبه عقلانی ندارد و فقط احساسى و عاطفی است. باور به نیرویی كه كارگزار كامیابی و لذت و شادمانی ماست و در غیراین صورت، محكوم به عذرخواهی و مستحق بخشش انسان می شود. این ایمان، هیچ توجیه منطقی و خرد پذیری ندارد. از این رو به تاریكی #شب تشبه شده و گاهی استعاره شرط بندی در باره آن به كار می رود. شرطی كه لازمه دیدن #فرشته محافظ است ; شرطی كه راهب پیر با ایلیا در میان می گذارد. #خدا را نمیتوان فهمید، باید او را احساس كرد و برای احساس او با خود شرط ببند كه هست، سپس در #رزم زندگی وارد شو، تا او را در عمل دریابی.
🔺🔺🔺 #پائولوکوئیلو می كوشد، تا با طرح مسئله ایمان از چالش های منطقی كه باتصویر خدای حامی خیانت كار، #مهربان شكنجه گر و توانای شكست پذیرو دانای خطاكار پیش روی او می آید، پرش كند. شاید با الگو برداری ازآموزه ایمان در #مسیحیت ، یگانگی و سه گانگی را جمع می كند، ایمان رابه میان آورده، برای كمرنگ كردن ابعاد عقلانی مسئله، در رمان كنار رودپیلار، اساسا ایمان به الههای #مونث را پیشنهاد می كند. در اینجا نماد خدا به مرزهای رمزگشایی نزدیك شده و معلوم می شود كه خدای كوئیلو سرچشمه و منبع عواطف و هیجانات بوده، چهره ای عقلانی ندارد; از این رو مسئول شادمانی و كامیابی در زندگی #بشر است.
@feraghvaadyan
✅آرامش مسیحیان ارمنی؛ خردمندی مقامهای ایران و آگاهی ارامنه
🔻رهبر دینی ارامنه حوزه عالی سیلیسی در دیدار با عباس خامهیار رایزن فرهنگی ایران در لبنان، مردم ایران را یک ملت متحد دانست و ادامه داد: در تریبونهای غربیها احترام ایران را به آیین خود و همه ادیان اعلام کردهام.
جاثلیق آرام اول تأکید کرد: همواره گفتهام در عراق، سوریه، لبنان و ایران به #مسیحیان ظلم نمیشود اما برخی غربیها باور نمیکنند و مثال «داعش» را میآورند؛ حال آن که داعش در درجه اول، خطری علیه #مسلمانان است تا این که تهدیدی برای مسیحیان از جمله ارمنیها باشد.
▪️وی آغاز دور جدید گفت و گوی ارامنه و ایران را در اردیبهشت ماه سال آینده مهم تلقی کرد و گفت: «بارویل» کشیش ارمنی در تهران برای مشارکت در مراسم امضای کتابم با عنوان «ارامنه در ایران و جهان» در بهمن ماه آتی به بیروت سفر خواهد کرد.
🔸رایزن فرهنگی ایران در لبنان در این دیدار از دعوت جاثلیق آرام اول برای شرکت در آیین رونمایی از کتاب «ارامنه در ایران و جهان» استقبال کرد. عباس خامه یار، موضوع برگزاری همایشی درباره تجربه ایران در همبستگی اسلامی-مسیحی با همکاری مرکز روم کاتولیک در بیروت در ماه جاری را به اطلاع رهبر ارامنه رساند.
🔻وی به عمق روابط دولت ایران با ارامنه اشاره کرد و گفت: نمایندگان ارمنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با امام خمینی (ره) در «نوفل لوشاتو» پاریس دیدار کردند و از او درباره نقش #ارامنه در انقلاب پرسیدند و امام (ره) در پاسخ به آنها گفت که ارامنه بخشی از ایران و از ملت ایران هستند.
🔹خامه یار هم چنین به سخن رهبر انقلاب در باره ارمنیها اشاره کرد که گفته است: ارامنه بخش جدایی ناپذیر جامعه ایران هستند که شهیدانی را به میهن خود تقدیم کردهاند و در پیشبرد حرکت علمی و فنی و فرهنگی ایران سهیم بودهاند.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشیش #مسیحی: زینب نماد ایستادگی در برابر بیداد شد
🌺 ولادت حضرت زینب کبری(س) بر همه مسلمانان مبارک باد.
@feraghvaadyan
🔴شیوههای جذب و تبلیغ بهائیت
▪️بهائیان، طرحهایی داشتند که در آن مثلاً اعضای یک ضیافت، دور هم جمع میشدند، غذایی درست میکردند و به یک ارگان یا نهاد شبانهروزی مثل کلینیک، بیمارستان، آتشنشانی یا مدرسه سر میزدند. کمکم با هم ارتباط برقرار میکردند و طرف مقابل را جذب برخوردی باادب میکردند، بعد کمکم در خلال این رفتوآمدها مطالبی از #بهائیت مطرح میکردند. خیلیها اطلاعات کاملی ندارند و میلغزند یا حتی جذب آزادیهای ظاهریشان میشوند. یکسری طرحهای ضربتی هم داشتند که در آن، مثلاً یک خانم مبلغ بهائی، مدرسهای را #تبلیغ میکرد. من میشنیدم که طی این طرحها حتی میگفتند برایمان دعا کنید تا سالم برگردیم و اتفاقی برایمان نیفتد. در این طرحها میزدند به دل جامعه و چهره به چهره بهائیت را تبلیغ میکردند.
💢«فعالیتهای دیگری هم در این راستا دارند که به نظر من باید با آنها مقابله شود. مثلاً، جلسههایی که به اسم کلاس درس و دانشگاه در تهران برپا میکنند، جوانهایی از دبیرستان یا هنرستان به چنین کلاسهایی میروند که مدرکش هم معتبر نیست. بحث دیگر، برگزاری یا شرکت بهائیها در دورههای بازیگری است. چرا باید آنها در سینما و فرهنگ ما رسوخ کنند؟ مسلم بدانید اگر یک بهائی در فیلمی بازی کند یا در جمعی باشد، بیکار نمینشیند، جوانان امروزی هم که دنبال ماهواره و برخی مسائل اینچنینی هستند، جذب آزادیهای ظاهری میشوند. یا مثلاً یکی از افراد همین #فرقه، خدمات توریستی دارد که حتماً در آن مسلمانان را تحت تأثیر قرار میدهد.»(1)
1.گفتگو با متبری بهائی، فصلنامه روشنا، شماره 82.
@feraghvaadyan
♨️راهکارهای مصونسازی زنان از دام عرفان های کاذب
✔️به منظور مصونسازی زنان جامعه از گزند خطرات جذب به #سرابهای_معنوی، میتوان موارد ذیل را مورد توجه قرار داد:
🔻-افزایش مشارکت اجتماعی زنان؛ از طریق اصلاح و تغییرات ساختاری مثبت در سیاستگذاریهای خرد و کلان اجتماعی، میتوان بسیاری از موانع موجود برای مشارکت و ابراز وجود زنان را از میان برداشت. محرومیت اجتماعی در هر سطحی، بهانهای برای #جریانهای_فرقهای است تا با ذات شکافزی خود از این مجرا، پلی برای جذب افراد برپا کنند.
🔸- تفکیک آموزههای دینی از عملکرد مدعیان؛ باید ضمن پذیرش برخی کاستیها و تلاش برای جبران آنها، آموزههای دینی را از عملکرد مدعیان یا اعمال نادرستی که به نام دین انجام میشود، تفکیک نمود. همچنین خوانش مورد پذیرش #دین را از جنبههای مطرود و مورد نقد، متمایز ساخت تا در تقابل سنت و مدرنیته، دین سنتی به طور کامل زیر تیغ تیز نقد نرود.
🔹-بررسی و بهروز رسانی مداوم؛ بازخوانی مداوم احکام و برداشتهای #دینی مربوط به زنان با توجه به تحولات زمانه و بروز شرایط تازه، امری ضروری است که میتواند دستاوردهای درخوری در حوزه زنان و بالفعلسازی ظرفیتهای بالقوه ایشان در حوزههای بایسته داشته باشد.
↩️در نهایت باید تأکید نمود که لطافت ذاتی زنان، این قشر اثرگذار را آسیبزا تر میسازد، لذا بر تصمیمسازان و برنامهریزان است که حساسیت بیشتری بر نیازمندیها و ظرفیتهای ایشان داشته باشند که تضمینکننده حیات اجتماعی مؤثر خواهدبود.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
❗️بیعتشکنان
👈🏻نخستین مخالفت آشکار با قطب تازه فرقه گنابادی کلید خورد
♦️هنوز چند روزی از مرگ قطب سابق فرقهگنابادی سپری نشده و مجالس ترحیم در گوشه و کنار،همچنان دایر، که بالأخره قشر خاص و نوظهور #فرقه، نتوانستند بیش از زبان به سکوت درکشند و انتشار عریضهای خطاب به قطب تازه، بار دیگر رویکرد «روشنفکرمآبانه» خود را به رخ فقرا کشیدند.
▪️جرگه مزبور که پیش از این نیز با فعالیت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، موضع متفاوت و البته تندورانه خود را عیان ساخته بودند، اینبار نیز بیش از چند روز از مرگ #قطب را تاب نیاورده و با انتشار عریضهای با زبان صریح و نسبتاً متفاوت با منش یک بهاصطلاح «فقیر» (مرید)، «مراد»(قطب تازه) را خطاب قرار داده، با طرح پرسشهایی به صورت ضمنی، جانشینی وی را زیرسؤال بردند و با منوط کردن تجدید بیعت خود به «تحقیق» و «اقناع»، معنای حقیقی ابداع خود یعنی «درویشی مدرن» را آشکار ساختند.
🔸نکته جالب، هجمه شمار زیادی از دراویش به این نامه و موضع مخالف با آن بود که تا حدی نشان از کاهش روزافزون اعتبار جرگه تندرو در میان دراویش دارد؛ روندی که با فاجعه «گلستان هفتم»(اسفند ماه 1396) آغاز شد و امروز نیز با وجود تلاشهای #افراطیون مدرن برای کسب جایگاه و اعتبار مجدد، همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد.
🔻انتشار این نامه را باید نمود بارز سرپیچی مرید از مراد و دهانکجی به مبانی فکری-اعتقادی طریقتی دانست که با چاشنی کردن صراحت لهجه، نوعی عناد را نیز در دل دارد.
↩️به هر روی، با انتشار این نامه و موضع مخالف، میتوان بروز تحولاتی تازه را در #فرقه_گنابادی به انتظار نشست. باید دید ثابتعلیشاه بر صندلی قطبیت چه تدبیری برای این مواضع اندیشیده و چه رویکرد و رویهای در پیش خواهدگرفت.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan