فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهان فهمیده که خلأ روحی دارد
و فهمیده که این نیازش جز با معنویت تأمین نمیشود؛ اما در فهمِ راهِ رسیدن به معنویتِ حقیقی ناقص است!
کلاسهای متعدد معنویتگرایی، تراپیستِ معنوی، مثبتاندیشی و ... که در سطح شهر برگزار میشود عمدتا راهِ معنویت را اشتباه طی میکنند؛ البته آنها یک مسیر را درست میروند و آن هم مسیرِ پولسازی به واسطهی این کلاسهاست. گرایش به معنویت به صنعت پولسازی تبدیل شده که مشتریان زیادی دارد. حواستان به کلاهبرداران معنوی باشد.
🖌 زهرا ابراهیمی
#معنویت
https://eitaa.com/roznevesht
هنر همدلی
یکی از مهمترین مؤلفههای امر به معروف و نهی از منکر به کارگیری روش مناسب در امر و نهی است. یکی از اهداف امر و نهی تاثیرگذاری بر عملکرد شخص خطاکار است؛ پس هر آنچه در امرِ تاثیرگذاری خللی ایجاد کند باید مورد اصلاح قرار گیرد.
همدلی با مخاطب را از جمله ابزارهای ضروری در ارتباط موثر معرفی کردهاند؛ بنابراین ارتباطی میتواند مثمرثمر باشد که شرط اولیهی آن یعنی همدلی مورد غفلت قرار نگیرد.
در روانشناسی نیز اولین دیدار، اولین واژهها و اولین حالتهای زبان بدن مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که مخاطبِ ما اولینها را بیشتر و بهتر در ذهن خود تثبیت میکند.
هنگامی که دختر کمحجاب یا شلحجاب برای امر و نهی شدن قرار است با کلینیکی مواجه شود که او را ترغیب به ترک کمحجابی کنند؛ به دلیل بار معنایی عنوان کلینیک و ترک، خواسته یا ناخواسته نسبت به طرف مقابل جبههگیری میکند. این گارد گرفتن عاملی در جهت دوری او میشود و همین مسئله همدلی را زیر سوال میبرد. اینجا اولین رکن ارتباط، یعنی همدلی با مخاطب آسیب میبیند؛ بنابراین عدمهمدلی میتواند ما را از هدف اصلی یعنی تأثیرگذاری دور کند. در این حالت نه تنها مخاطب نسبت به گناه پشیمان نمیشود؛ بلکه لجبازیاش نسبت به آنچه انجام میداده بیشتر میگردد.
مخاطب تصوری از دلسوزی یا محبت ما ندارد؛ در عینحال ما هرگز به عنوانها الصاق و سنجاق نمیشویم تا به تکتک مردم توضیح دهیم که منظور ما از کلینیک لزوماً بحث درمان نیست و یا مثلا منظور ما از بیماری، بیماری معنوی و روحیست. باید برای امر مهمی چون حجاب که به چالش تبدیل شده، اصطلاح و واژههایی را انتخاب کنیم که هیچ نیازی به توضیح نداشته باشد؛ ضمن اینکه حساسیت مخاطب را هم برنیانگیزد.
یکجا شنیدم که خانم طالبی دارستانی گفته بودند چه واژههایی میتوانستیم بهکار ببریم که همین معنا را بدهد و آسیب نرساند؟! منظورشان این بود که پشتِ این واژهها تفکر دینی خوابیده است. تعدادی از نامهای جایگزین که بهنظرم میرسد را پیشنهاد میدهم:
مرکز ترویج حجاب
مرکز مشاوره حجاب
خانهی امن
خانهی حجاب
آکادمی حجاب
کلینیک مشاوران حجاب
شاید بار معنایی این عنوانها مثبتتر از بار معنایی کلینیک ترک حجاب باشد!
🖌 زهرا ابراهیمی
#کلینیک_ترک_حجاب
https://eitaa.com/roznevesht
دام تغییرات اجتماعی
این چند روز بیش از بیست یادداشت در رابطه با موضوع کلینیک ترکِ بیحجابی خواندم. هم از موافقان و هم از مخالفان! در این میان اما یادداشت خانم فریبا نظری جالب بهنظر میرسید. ایشان از نگاه جامعهشناختی موضوع را رصد کرده بود و آخرش هم زیرپوستی به این نتیجه رسیده بود که حکومت باید تسلیم تغییرات اجتماعی شود.
اینکه حجاب و یا هر کنش دینی دیگری باید از روی اعتقاد قلبی باشد و نه با زور و اجبار، کاملا عقلانیست؛ اما اجتماعی بودن موضوع حجاب، ایجاب میکند که در جامعهی دینی، حتی اگر افراد باور قلبی هم به حجاب نداشته باشند ملزم به رعایتاند چرا که در نگاه اسلام، اصالت با اجتماع است و نه با فرد!
فلسفهی امربهمعروف و نهیازمنکر لزوما اصلاح فرد نیست( اگرچه اصلاحِ فرد را هم نتیجه میدهد)؛ بلکه فلسفهی امر ونهی، حفظ اجتماع از انحراف است.
خانم نظری معتقدند باید نسبت به تغییرات اجتماعی و خواست مردم تسلیم شد و آن را پذیرفت! سوال بنده از ایشان این است که معیار این تغییرات چیست؟ آیا صرفا خواستِ مردم میتواند علتِ تغییر باشد؟ اگر مردم یک اجتماع در پذیرش انحرافات اخلاقی خواستار تغییر شدند آیا باز هم با همین رویکرد میتوان پذیرفت و تسلیم شد؟!
تغییرات اجتماعی باید مبنای منطقی و عقلایی داشته باشد و نه مبنایی احساسی و دلبخواهی!
مبنای تغییرات اجتماعی، حفظ کرامت انسان است. بیحجابی را اگر نوعی تغییر اجتماعی تلقی میکنید لازم است بدانید که بیحجاب نه به کرامت انسانی خود احترام میگذارد و نه برای کرامت انسانی سایر افراد ارزش قائل میشود.
در اسلام احترام به انتخاب فرد تا جایی پیش میرود که مخالف با ارزشهای دینی نباشد.
خانم نظری آن تحولی در اجتماع که منجر به تضعیف ارزشهای الهی شود هنجار نیست، بلکه نوعی ناهنجاریست که باید متوقف گردد.
مگر نه اینکه هر نوع تغییر اجتماعی باید با ارزیابی پیامدهای اجتماعی آن صورت پذیرد؟ آیا شما پاسخی برای پیامدهای ترویج بیحجابی دارید؟
خانم نظری من و شما در یک امر مشترکیم و آن اینکه با کلینیک ترک بیحجابی مخالفیم؛ اما دلایل مخالفت ما متفاوت است. شما با اصل کلینیک مخالفید چرا که اجبار حجاب را موثر نمیدانید و معتقدید حکومت باید تغییرات اجتماعی را بپذیرد و تن به این تغییرات بدهد؛ اما دلیل مخالفت بنده نه حجاب و نه امربهمعروف و نهیازمنکر است بلکه عنوان کلینیک را شایستهی فریضهی امر و نهی نمیدانم چون نتیجهی معکوس میدهد. ما هرگز قائل به تسلیم در برابر تغییرات اجتماعی نیستیم اما معتقدیم باید روشها اصلاح گردد تا هنجارها نهادینه شود.
ما معتقد به این نیستیم که تسلیم بیحجابها شویم بلکه عقیده داریم حکومت موظف است با ایجاد فضای امن روانی، بستر گفتگو را فراهم کند. دلیل ما با مخالفت کلینیک این است که این عناوین کمکی به امنیت روانی اجتماع نمیکند.
🖌 زهرا ابراهیمی
#کلینیک_ترک_حجاب
https://eitaa.com/roznevesht
خدا را بابت همهچیز شکر کنید.
وقتی آدمهای سمی از زندگیتان حذف میشوند بیشتر شکر کنید!
الحمدالله...
🖌 زهرا ابراهیمی
#روابط_اجتماعی
#دوستی
#رفاقت
https://eitaa.com/roznevesht
فربهشدن مناسک؛ از بازتولید مفاهیم دینی تا مبارزه با ظلم
https://rahamedia.net/?p=4229
#نقد_علمی
#فربهشدن_مناسک
https://eitaa.com/roznevesht
چالشهای نسل Z و اشتباهات رایج در برخورد با این نسل / راهکارهایی برای والدین
https://hawzahnews.com/xdfnd
آسمان دندان روی جگر گذاشته تا نبارد!
ابرها سرگیجه گرفتهاند!
زمین جوری به دور خورشید میگردد که انگار هیچ سیارهای جز او افتخار این چرخش را ندارد!
جهان اضطرابش را پنهان کرده تا اعتماد به نفسش لکهدار نشود!
زانوهای کوه میلرزد؛ اما هنوز سر پا ایستاده است!
دلواپسی را به رگهای دنیا تزریق کردهاند بیآنکه بفهمد!
هوا اکسیژن را برای خودش جیرهبندی میکند تا خفه نشود!
جنگلها گیجاند!
دریا تشنج کرده است!
زندگان حسِ جسدی را دارند که در سردخانهای یخ زده است!
تابوتها طعم زندگی میدهند!
ستون فقراتِ هستی تیر میکشد!
قاضی سرکوب، در ذهنم دادگاه تفتیش عقاید برپا کرده است
و من در پاسخش جز تو چیزی نمیگویم!
🖌 زهرا ابراهیمی
#السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
https://eitaa.com/roznevesht
اینکه حجاب و یا هر کنش دینی دیگری باید از روی اعتقاد قلبی باشد و نه با زور و اجبار، کاملا عقلانیاست؛ اما اجتماعی بودن موضوع حجاب، ایجاب میکند که در جامعهی دینی، حتی اگر افراد باور قلبی هم به حجاب نداشته باشند ملزم به رعایت باشند چرا که در نگاه اسلام، اصالت با اجتماع است و نه با فرد!
فلسفهی امربهمعروف و نهیازمنکر لزوما اصلاح فرد نیست (اگرچه اصلاحِ فرد را هم نتیجه میدهد)؛ بلکه فلسفهی امر ونهی، حفظ اجتماع از انحراف است.
🖌 زهرا ابراهیمی
ادامهاش را در رحا مدیا بخوانید:
https://rahamedia.net/?p=6997
#نقد_علمی
#حجاب
https://eitaa.com/roznevesht
+ حسِ الانت؟
- حسِ یک زندانی، که دلش میخواهد خدا برایش سند بگذارد و آزادش کند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#جملات_ادبی
https://eitaa.com/roznevesht
دهانم که بسته است. حرفی نمیزنم؛ اما مغزم یکریز و پشتسرهم حرف میزند. مغزِ شما هم حرف میزنه؟!
چرا مغز باید حرف بزنه؟!
مگه وظیفهی مغز، فکر کردن نبود؟!
🖌 زهرا ابراهیمی
#بدون_هشتگ
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از پاسخ سرای اصفهان
⭕️ چالشهای نسل Z و اشتباهات رایج در برخورد با این نسل / راهکارهایی برای والدین
hawzahnews.com/xdfnd
☝️محتوای پاسخگویی برخط «چالشهای اخلاقی نسل Z» کانال پاسخ سرا با حضور سرکار خانم زهرا ابراهیمی، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی، استاد حوزه و نویسنده به عنوان خبر اوّل خبرگزاری حوزه کشور منتشر شد.
#بازتاب #برخط #اخلاق #نسلZ #ابراهیمی
🚩 پاسخ سرا
محلی برای پاسخ به سؤالات فرهنگیان
🌐 eitaa.com/joinchat/373358635C8f22935d9a
در سَرم، واژهها رژه میروند
و در قلبم، تو
🖌 زهرا ابراهیمی
#جملات_ادبی
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از هم قلم
به شنیدن مزخرفات عادت نکنیم
⭕مهراب صادقنیا در یک یادداشتی تحت عنوان "مزهپرانی سیاسی" قانون عفاف و حجاب را نوعی لودگی و مزهپرانی سیاسی دانسته و چنین معتقد است که عرصهی سیاست و تصمیمگیری در مورد قانون حجاب بر اساس سلیقهی برخی مسئولان به رفتارهای خُنک تبدیل شده است.
📌ایشان و سایر همفکرانش تصور میکنند که حکومت، حجاب را صرفا یک موضوع سیاسی دانسته و بههمین دلیل هر نوع برخورد با مسالهی حجاب را تعاملی سیاسی قلمداد میکنند؛ حال آنکه ورود مجلس به موضوع حجاب لزوما به معنی سیاسی کردن حجاب نیست. ضمن اینکه دین در همهی ابعاد زندگی انسان حضور دارد و جدا دانستن دین از سیاست و مسائل اجتماعی نوعی جفا در حق دین است. بهراستی کدام سیاست بدون دین، به عدالت و حقیقت دست یافته است؟!
💢حجاب در وهلهی اول موضوعی انسانی و توصیهای عقلانیست و تاثیر آن بر فرد و اجتماع برکسی پوشیده نیست. ورود مجلس به موضوع حجاب هم فارغ از نوع تصمیمگیری، امری کاملا مستند و در راستای حفظ منافع ایرانی_اسلامی است. مسئولان در جامعهی دینی موظف به حفظ ارزشهای اسلامیاند و طرحهایی همچون طرح نور یا عفاف و حجاب مبتنی بر همین مسئولیت دنبال میگردد. البته نباید از نظر دور داشت که اگرچه اصل طرح مورد تأیید است؛ اما جزئیات آن باید مورد توجه قرار گیرد تا نتیجهی معکوس ندهد.
📌نقد صادقنیا بهگونهای بیان میشود گو اینکه هرنوع تصمیمگیری دولت برای حجاب را مخالف مصلحت میداند؛ این نوع تبیین، اصل حجاب و اصل وظیفهی حکومت در قبال ارزشهای دینی را زیر سوال میبرد. جناب صادقنیا، تصمیمگیری برای یک فریضهی دینی را نوعی مزهپرانی سیاسی میداند و معتقد است مجلس برای خودنمایی و پوشاندن ضعفهای خود به چنین روشهایی رو میآورد. از جنابشان درخواست دارم پیشنهاد خود مبنی بر رفع معضل حجاب را ارائه دهند. اگر مجلس اقدام کند میشود خودنمایی؟ اگر مردم اقدام کنند میشود تجاوز به حریم دیگران؟ اگر حوزه ورود کند میشود دخالت در امر سیاسی؟ اگر مردم ملزم به رعایت قانون حجاب شوند و جریمه پرداخت کنند میشود زورگویی و اجبار در دین؟
♨️صادقنیا اولویت را چیزی غیر از حجاب میداند و میگوید اولویت کشور و صحنهی سیاست نباید بر اساس سلیقهی افراد تعیین شود. دقیقا موضوع همین است که اینگروه اولویت را به حجاب نمیدهند. در نگاه ایشان هر چیزی میتواند اولویت باشد اما دستور خدا و قرآن برای حضرات اولویت نیست!
آقای دکتر!
چه کسی اولویت را تعیین میکند؟ جز قرآن و اهلالبیت؟ آیا ارزشی چون حجاب نباید اولویت مجلس باشد؟ آنقدر گفتید حجاب اولویت نیست که بیحجابی انتخاب جوانان شد.
شما تلاش در جهت قانونیکردن حجاب را رفتاری سطحی و بیمحتوا شبیه جوکهایی که همکلاسیتان سر کلاس زبان میگوید تلقی میکنید؟! از نظر شما رفتار با محتوا چه رفتاریست؟ چه چیزی را تصویب کنند تا امثال شما بپسندند؟!با چه روشی میخواهید مقابل تهدیدات فرهنگی بیحجابی بایستید؟
⁉️آقای صادقنیا، شما را ارجاع میدهم به یادداشت قبلیتان! همان که عنوانش بود: "به شنیدن مزخرفات عادت نکنیم" شما گفته بودید نباید خودمان را به شنیدن حرفهای مزخرف و بیارزش عادت دهیم. آدم مزخرفگو درکی از واقعیت جامعه ندارد و تصور میکند حرفهایش حقیقت دارد!
راست میگویید ما نباید خود را به شنیدن مزخرفات عادت دهیم. اصلا فلسفهی نقد کردن ما همین است که به مزخرف شنیدن عادت نکنیم!
✍🏻#زهرا_ابراهیمی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
مقاومت، میوهی ایدئولوژیست
نه محصولِ حکومت!
تمامِ حکومتهای عالَم هم که سقوط کنند
مقاومت ماندگار خواهد بود!
🖌 زهرا ابراهیمی
#سوریه
https://eitaa.com/roznevesht
حالا از فردا کیک قدرت را میزارن وسط و دورش جشن تولد میگیرن!
قرار هرکسی یه تکه کیک بهش برسه!
🖌 زهرا ابراهیمی
#سوریه
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای شهید مدافع حرم، سالها پیش:
"به ما نگویید مدافع بشار اسد، ما مدافع حرمیم، ما اینجا هستیم تا..."
تصور اینکه خونِ شهدایِ مدافع حرم پایمال شده است، تصوری ناشی از جهل و حماقت است. اثرِ خونی که در راهِ خدمت به اسلام بر زمین ریخته شود تا ابد ماندگار است.
🖌 زهرا ابراهیمی
#سوریه
https://eitaa.com/roznevesht
از جمله نشانههای نان به نرخِ روز خورها این است که یک روز، مدافعین حرم را مدافعان اسد مینامند و خون به دلِ خانوادههایشان میکنند و دیگر روز، برای همان شهدا اشک تمساح میریزند و از خونشان دفاع میکنند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#سوریه
https://eitaa.com/roznevesht
در این جهانِ پُر از تردید، یک چیز قطعیست و آن اینکه تو میآیی!
🖌 زهرا ابراهیمی
#السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
https://eitaa.com/roznevesht
چه دارم جز کلمات
که مقابل نامت قربانی کنم؟!
🖌 زهرا ابراهیمی
#جملات_ادبی
https://eitaa.com/roznevesht
یکجایی یک داستان بانمکی را خواندم. نوشته بود:
تنها پرندهای که جرأت میکند عقاب را نوک بزند، دورنگوی سیاه است. به پشت عقاب مینشیند و گردنش را گاز میگیرد. با این حال، عقاب هیچ واکنشی نشان نمیدهد و با دورنگو نمیجنگد. او وقت و انرژی خود را تلف نمیکند. فقط بالهای خود را باز میکند و شروع به پرواز بالاتر در آسمان میکند. هرچه پرواز بالاتر باشد نفس کشیدن برای دورنگو سختتر است و سرانجام به دلیل کمبود اکسیژن، دورنگو سقوط میکند.
ما هم باید شبیه عقابها عمل کنیم. آدمها و شرایط و مشکلات و گرفتاریهایی ممکن است که بخواهند ما را زمینگیر کنند، کافیست اوج بگیریم تا آنها سقوط کنند.
وقتی فهمیدی که هدفت مقدس است برایش بجنگ! طبیعتا دورنگوهای زیادی بر شانهی موفقیتهای تو تکیه زدهاند و میخواهند که تسلیم شوی؛ اما تو فقط بر تلاش خودت متمرکز شو و بالاتر برو. دورنگوها دچار کمبود اکسیژن خواهند شد و سقوط خواهند کرد.
🖌 زهرا ابراهیمی
#داستانک
#موفقیت
https://eitaa.com/roznevesht
بعضی اتفاقات برای دشمن بُرد حساب میشود حتی اگر فقط و فقط یکبار رقم بخورد. دقیقا مثل جریان کنسرت فرضی پرستو احمدی و شکستن قبح چند گناهِ همزمان!
به همین دلیل برخورد حکومت با این نوع کنشها، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر نوع سهلانگاری در برخورد با این فجایع اخلاقی در متن اجتماع، جامعه را آمادهی تکرار قبحشکنیهای مشابه خواهد کرد.
🖌 زهرا ابراهیمی
#کنسرت
#پرستو_احمدی
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از هم قلم
کنشهای سیاسی مبلغان
🔴تاکید بر تبلیغ صحیح و موثر و آسیبشناسی امر تبلیغ و موضوع ارتباط مبلغان با مردم بسیار ضرورت دارد؛ اما در این آسیبشناسی باید حواسمان جمع باشد که دچار انحراف از مسیر اصلی نشویم. به عنوان مثال آقای دکتر مهراب صادقنیا خواستهاند موضوع تبلیغ را آسیبشناسی کنند اما در دام نگاه تک بُعدی به مسئلهی تبلیغ گرفتار شدهاند.
🔴آقای صادقنیا! مگر نه اینکه تبلیغ دینی باید بر اساس اصول و مبانی دینی انجام گیرد؛ پس چرا شما ورود مبلغان به عرصهی سیاسی اجتماع را آسیب میدانید؟! مگر مسائل سیاسی و دینی در نگاه اسلام قابل تفکیکاند؟
موضوع بعدی که آقای صادقنیا به آن دقت نکردهاند این است که تصور کردهاند طلاب و مبلغان از دنیای دیگری فارغ از چالشهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی وارد دنیای تبلیغ شدهاند غافل از اینکه مبلغان نیز از متن همین اجتماع و از بین همین مردم به تبلیغ دین میپردازند بنابراین نسبت به مشکلات مردم بیگانه نیستند.
🔴صادق نیا هر نوع کنش سیاسی از جانب یک مبلغ را برای امر تبلیغ آسیب تصور کرده است؛ حال آنکه باید بین کنشها و رفتارهای سیاسی و اهداف و اغراض سیاسی تفاوت قائل شویم. هر آنچه برچسب سیاسی بودن دارد لزوماً امر مذمومی نیست؛ به عنوان مثال یک مبلغ در امر تبلیغ از نظام جمهوری اسلامی و مسئلهی ولایت فقیه دفاع میکند حال آنکه این مسئله یک امر کاملاً سیاسیست و منطبق بر مبانی دینی.
دعوت مردم به صبر و تلاش برای بصیرتافزایی توسط مبلغان به معنی توجیه شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی نیست؛ این امر نیز از نگاه صادقنیا مغفول مانده است.
📌از جمله وظایف مبلغان تبیین و روشنگری در مسائل سیاسی و اجتماعی در جامعه است. حذف ورود مبلغان به مسائل سیاسی در امر تبلیغ، مساویست با حذف بخش مهمی از رسالت طلبگی.
یکی دیگر از حرفهای غیر اصولی صادقنیا این است که لزومی ندارد همگان وارد عرصهی تبلیغ شوند حال آنکه ماهیت طلبگی به تبلیغ گره خورده است و تبلیغ را میتوان ذاتی طلبه بودن دانست.
♨️چیزی که صادقنیا از آن صحبت میکند تبلیغ با ماهیت دفاع از دین است در حالی که روی دیگر سکهی تبلیغ، بحث رویکرد تهاجمی نسبت به مواضع دشمن است. یعنی یک طلبه نباید صرفا وظیفهاش بودن در جایگاه دفاعی باشد بلکه حضور در پست تهاجمی نیز از ضروریات است.
✍🏻#زهرا_ابراهیمی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
مازلو یک هِرمی دارد که به هِرم مازلو معروف است. همین که عکسش را گذاشتهام. این آدم نیازهای آدمیزاد را طبقهبندی کرده و از کف هرم تا رأس هرم یادآور شده است که انسان این نیازها را دارد و باید بهشان توجه کند.
مازلو اما هیچوقت نفهمیده که ما به تو نیاز داریم. که نبودت زمستانیست استخوانسوز و حسرت نداشتنت جگرسوز!
مازلو هیچوقت نفهمیده که ما چراغهای دعا را که ریسه میکنیم کفِ حیاطِ دلمان، فقط اسم توست که روشن میشود.
نیازهای ما از کف هرم و رأس هرم گذشته است، ما تو را میخواهیم.
ما انار به دست در گوشهگوشهی جهان تک افتادهایم؛ بیا و دور هم جمعمان کن!
یلداتون مبارک 🌱
🖌 زهرا ابراهیمی
#السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
#یلدا
https://eitaa.com/roznevesht
مادر را نمیتوان نوشت!
مادر را باید جان داد!
🖌 زهرا ابراهیمی
#مادر
https://eitaa.com/roznevesht
من کلا در کنترل اشک آدم قوی و محکمی نیستم. از همانهایی هستم که بُغض پشت پلکهایشان سنگر میگیرد و به وقتِ غم، اشک شبیه لشکر اشکانیان میتازد به میدانِ صورتشان.
از همان آدمهایی که سرِ دیدن فیلمهای تلویزیون کلی گریه میکنند برای سرنوشت آدمهای توی فیلم.
از همان زودرنجهایی که با دیدن پرندهی توی قفس و ماهی توی آکواریوم دلشان میشکند و گریهشان میگیرد.
اما همین منِ ضعیف، گاهی چنان محکم روی تصمیم خودم میمانم و همهی خُلفوعدهها را گوشهی رینگ شکست میدهم که چشمهای قلبم از تعجب گِرد میشوند!
آدمیزاد یک چنین موجودیست!
عجیب و پُر از تناقض!
این حجم از غلیظ و رقیق بودنِ انسان، کار را برای او سخت میکند؛ به همین دلیل عقربههای احساس و رفتار نباید بیمعنا دنبال هم بِدَوند. یک مرکزیتی لازم است تا به رفتار آدمی جهت دهد.
هر کسی ممکن است یک چیزی را مرکز رفتارش قرار دهد. راستی عقربههای رفتارِ شما حولِ کدام محور میچرخد؟
🖌 زهرا ابراهیمی
#مدیریت_احساس
https://eitaa.com/roznevesht