eitaa logo
کانال سردار سپهبد شهید 🌷حاج قاسم سلیمانی شهرستان نجف اباد
71 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
4.8هزار ویدیو
39 فایل
این کانال اطلاع رسانی وترویج گفتمان انقلاب اسلامی واسلام ناب است و زمینه سازان ظهور حضرت 💐❤️مهدی❤️ یاوران رهبر انقلاب این زمان هستند 🌷❤️خون که درتن ماست هدیه به رهبر ماست 🌷❤️ #لبیک یاحسین #لبیک یا صاحب الزمان #لبیک یا خامنه ای بهترین ره
مشاهده در ایتا
دانلود
اجازه آموزش وترویج مسایل امربه معروف ونهی ازمنکردرگروه و کانالتون رو بوسیله کانال دانش پژوهان واحیاگران امربه معروف ونهی ازمنکربه ما بدید❓ 📺.👇 .👇 ╔═ 💎 💫 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💫 💎 ═╝ 📡به کانال دانش پژوهان و احیاگران امربه معروف و نهی ازمنکر🔗بپیوندید.
﷽ امام صادق (ع): چهار هزارفرشته نزد قبر سیدالشهدا ژولیده وغبارآلودتا روز قیامت برآن حضرت می گریند ذکر روز سه شنبه(۱۰۰مرتبه): یا ارحم الراحمین (ای بخشنده‌ترین بخشندگان) این ذکر موجب روا شدن حاجات می شود 📆 تقویم روز ☀️ 17 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 21 محرم 1445 هجری قمری 🎄08 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . روز خبرنگار 💠اوقات شرعی شهرستان نجف اباد 🕋اذان صبح: ۳:۵۲ ☀️طلوع آفتاب: ۵:۲۲ 🕋اذان ظهر: ۱۲:۰۹ 🌙غروب آفتاب: ۱۸:۵۶ 🕋اذان مغرب: ۱۹:۱۴ 🌙نیمه شب شرعی: ۲۳:۲۴ 🌾🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّدوَعَجِّل فَرَجَهُم اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🍃🌾 ┄┅┅❅🌸🌺🌸❅┅┅┄ ✾═┅┄┈👈 به کانال عفاف وحجاب حضرت زهــــــــــرا (س)| رسانه حجــــــــــاب @hejabefaf1402. بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشاگری جدید وزیر کشور درمورد کشف حجاب های سازمان یافته ▫️از طریق رمز ارز، پول هایی به برخی افراد خاص پرداخت شده تا بی حجابی را ترویج دهند. @hejabefaf1402👈
🔴 عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان به خاطر یک پرونده اختلاس مالی به ۳ سال حبس و ۵ سال سلب صلاحیت مناصب سیاسی و حقوقی محکوم شد ... 🔹 ما هم یه فریدون خان داریم از سر تا پای دولتش فساد و جاسوس بیرون زدو خودشم مشکوک به جاسوسی بود اما الان سُر و مُر و گنده تو کاخش نشسته و قوه قضائیه هم انگار و نه انگار که باید اقدامی کنه.
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بند میم وصیت نامه امام ره....ازآنچه درنظر وآنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به‏ طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه می ‏باشند. و و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به کنند و اگر آنان نمودند، به جلوگیری هستند.
🌱امام حسین علیه السلام: 🍀إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم يَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعايِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ ☘️مردم، بنده دنيايند و به ظاهر، دم از دين مى‏ زنند و تا زمانى كه زندگی‏شان تأمين شود، از آن دفاع می‌كنند؛ امّا چون در بوته آزمايش قرار گيرند، ديندارانْ اندك‏ اند. 📚تحف العقول، ص۲۴۵ ‌‌ ┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅┅ 🌍 @hejabefaf1402👈
5.14M
🔺توضیحات یک دقیقه ای درباره ۱۷ بند سند توسعه پایدار ۲۰۳۰😱😱 🎙استاد قاسمی خیانت به قطره قطره خون شهداست ، اگر دولت رئیسی را انقلابی بدانید در حالیکه کاملا مستند و اثبات شده در حال اجرای سند۲۰۳۰ است!🚨 شهادت میدهم مسئولین در حال تلاشند امااااااا جهتگیری مهم است‼️مراقب جهتگیری ها باشید! جهتگیری دولت در راستای سند۲۰۳۰ و دستورات سازمان های صهیونیستی دنیاست!🚨 زمینه سازی برای ظهور وظیفه ماست! نقد حاکمان و امربه‌معروف و نهی از منکر مسئولین از اوجب واجبات است.. @hejabefaf1402👈
هدایت شده از تبیین
⭕️اعمال انسان 🔹 ... بکوش در منزلگاهی نمانی که قطعاً می‌دانی از آن کوچ خواهی کرد، و در برابر عدمِ تلاش برای آن، مورد ندامت و سرزنش قرار نخواهی گرفت؛ زیرا هرچه را که تو بگذاری و بروی، از دست تو به تاراج خواهد رفت، و از تو درباره‌ آن، پرس‌وجو خواهد شد... به زودی در پی مرکب‌ های اعمالت سیر خواهی کرد و به هرجا که اسباب خویش را پیش فرستاده‌ای فرود خواهی آمد؛ بنابراین من خویشتن و تو را بیم و پرهیز می‌دهم که مبادا ره‌توشه‌ هایی که با خود می‌بری، مایه ندامت، سرزنش و تلخی باشد و موجب بیماری تو گردد.    📕 ، سيد ابن طاووس، (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۲، ص ۷۱۷ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آثار صله رحم (بخش سوم) 🔸 آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به ، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند». 4⃣آسان شدن حساب در روز قيامت 🔹آسان گرفتن بر خلق خدا كه عيال او محسوب مى شوند، و به ويژه آسان گرفتن بر نزديكان و كمك كردن بر آنها، مسلّماً آسانى در آخرت را به دنبال دارد؛ زندگى و حياتى كه بر محور آگاهى و معرفت دور زده و در آن هر فردى جلوه اى از جلوات الهى و رَشحه اى از رَشَحات خداوندى به حساب آيد، و هر كمكى به فردى بر مبناى چنين ديدى انجام پذيرد، حياتى معقول خواهد بود و چنين حيات معقولى يقيناً، معلولى به نام آسانى حساب را به دنبال دارد. 🔹پيامبر اكرم (ص) زمانى كه پسر و دختر حاتم طایى در جنگ اسير شدند، با آنها رفتار اسير جنگى نفرمود و به آنها احترام گذارد، و وقتى از ايشان سؤال شد، چرا آنها را مورد احترام قرار داديد با اينكه كافر هستند؟ مى فرمايد: پدر آنها داراى خصلت نيكویى بود كه خدا آن را دوست دارد؛ او داراى صفت پسنديده سخاوت بود. وقتى پيامبر اکرم (ص) به خاطر آسان گرفتن و اعانت حاتم به مردم، حتى به فرزندان او آسان مى گيرد، چگونه خداوند متعال با خودِ افرادى كه متّصف به چنين صفت نيكى هستند، در دنيا و آخرت آسان نگيرد. ... 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
2.16M
👇👇 تحلیل اوضاع کشور نیجر توسط استاد امیری (افسر ارشد جنگ نرم) ♦️۱۶ مرداد ۱۴۰۲ 📣جهت اگاهی بیشترحتما بشنوید و نشر دهید ♦️منتظر تحلیل‌های بعدی باشید ان شاءالله 🎤 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد امیری" @hejabefaf1402👈 🔴اینجا دریچه ای برای افزایش سواد رسانه ای و بصیرت افزایی است.
هدایت شده از تبیین
⭕️ علیه السلام 💠قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: يا بُنَيَّ، أخلِص طاعَةَ اللّه ِ حَتّى لا يُخالِطَها شَيءٌ مِنَ المَعاصی، ثُمَّ زَيِّنِ الطّاعَةَ بِاتِّباعِ أهلِ الحَقِّ؛ فَإِنَّ طاعَتَهُم مُتَّصِلَةٌ بِطاعَةِ اللّهِ، و زَيِّن ذلِكَ بِالعِلمِ، و حَصِّن عِلمَكَ بِحِلمٍ لا يُخالِطُهُ حُمقٌ، وَاخزُنهُ بِلينٍ لا يُخالِطُهُ جَهلٌ، وشَدِّدهُ بِحَزمٍ لا يُخالِطُهُ الضِّياعُ، وَامزُج حَزمَكَ بِرِفقٍ لا يُخالِطُهُ العُنفُ. 🔷در بيان سفارش هاى لقمان(ع) به پسرش: اى پسرم! طاعتِ (عبادتِ) الهى را خالصانه انجام بده، به طورى كه گناه كوچكى هم با آن مخلوط نشود، سپس با پيروى از دارندگانِ ايمان حقيقى، طاعت خود را زينت ببخش؛ زيرا طاعت آنان، به طاعت الهى پيوسته است، و همين طاعت را با دانش، آراسته كن، و دانشت را با بردبارى حراست كن، تا حماقت با آن درنياميزد، و بردبارى ات را با نرم‌خويى ذخيره كن، تا با نادانى همراه نگردد، و نرم خويى ات را با تدبيرْ استوار كن، تا نابودى در آن راه نيابد، و تدبيرت را با مدارا درآميز، تا زورى در آن نباشد. 📕بحارالأنوار، ج۱۳، ص۴۲۰ ح۱۵ @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آثار صله رحم (بخش چهارم) 🔸 آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به ، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند». 5⃣ازدياد طول عمر و تأخير افتادن مرگ 🔹چنانكه در خصوصيت سوم اشاره شد، بسيارى از مرگ‌هاى زودرس، معلول اختلالات روانى، اندوه‌ها، غم‌ها و نگرانی‌هايى است كه بواسطه درد و رنج همنوع، براى وجدان انسان پيش مى آيد. وقتى عضوى از پيكره جامعه در حال درد و غم بسر برد، تأثيرى عميق در تمامى اجزاء جامعه مى‌گذارد، اگر اين مسئله براى ما واضح شد كه تمامى انسان‌ها اعضاء يك پيكرند، و فشارى در عضوى، به مثابه فشار در ديگر اعضاست، و چه بسا دردى در عضو كوچكى، تمامى ماشين بدن را از حركت باز مى دارد، اگر سعى و تلاش شد تا هرگز دردى حاصل نشود، و يا اگر شد سريعاً برطرف شود، خواهيم ديد كه ماشين بيشتر دوام مى يابد. به قول سعدى: بنى آدم اعضاى يك پيكرند ، كه در آفرينش ز يك گوهرند ، چو عضوى به درد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار؛ 🔹اگر چنان كرديم كه اصلا بار فقر بر گُرده فردى از افراد جامعه سنگينى نكرد، و يا اگر نشانه اى از آن ظاهر گرديد سريعاً در زوال آن كوشش كرديم، ديگر مرگ هاىِ ناشى از اين احساس درد و اندوه مرتفع خواهد شد، و انسانها بيشتر عمر كرده و بهتر به زندگى خود ادامه مى دهند. گذشته از اين، خداوند متعال بر حسب مقتضاى حكمت خود، هر چه و هر كس را كه نافع‌تر براى جامعه باشد، در صورت عدم وجود مانعى، بيشتر ابقاء خواهد نمود، تا هر چه زيادتر مردم از شمع وجودى او نور و حرارت بگيرند. قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِى الاَرْضِ؛ و امّا آنچه مى رساند به ، در زمين باقى مى ماند». [رعد، ۱۷] ... 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️ایستادگی و عمل به تکلیف 🔹به اندازه ای که برای (ص) گرفتاری پیش آمد، برای هیچ کس پیش نیامد، ولی ایشان تا آخر ایستادند و به شان عمل کردند، همین طور برای ائمه علیهم السلام، ولی آنها هم ایستادند... ما هم که ان‌شاءالله متعهد به می باشیم، و رشد اسلام را می خواهیم، تصمیم داریم جهان را برگردانیم و امیدواریم که ملت ها انجام دهند. 📕صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۱۹۷ @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آثار صله رحم (بخش پنجم و پایانی) 🔸 آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به ، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند». 6⃣آبادى شهرها 🔹انفاق به محرومان و ناتوانان، اگر بطور فراگير بر تمام خانه ها و بر فرد فرد جامعه سايه بگستراند، و فقر به كلى از جامعه ريشه كن گردد، قهرى است، كه شهرها نيز آباد مى گردد. آرى جامعه همچون درختى است كه ثروت بايد به صورت مواد غذایى از آوندها و مجارى تغذيه آن بالا رفته و به تمامى سلولها، حتى سلول هایى كه در زواياى يك برگ لميده اند برسد، وگرنه به تدريج شاخه هاى آن، رو به زردى گرائيده و تمام درخت نابود مى گردد. 🔹در پايان به كلام امام علی (ع) در نهج البلاغه درباره رسيدگى به اشاره مى شود. «اَلَا لَا يَعْدَلَنَّ اَحَدُكُم عَنِ القَرَابَةِ يَرَى بِهَا الخَصَاصَةَ اَنْ يَسُدَّهَا بِالَّذِى لَا يَزِيدُهُ اِنْ اَمسَكَهُ وَ لَا يَنْقُصُهُ اِنْ اَهْلَكَهُ وَ مَنْ يَقبِضُ يَدَهُ عَن عَشِيرَتِهِ فَاِنَّمَا تُقْبَضُ مِنهُ عَنهُمْ يَدٌ وَاحِدَةٌ وَ تُقْبَضُ مِنهُم عَنهُ اَيْدٍ كَثِيرَةٌ وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِيَتُهُ يَسْتَدِمُ مِنْ قَومِهِ المَوَدَّةَ؛ [۱] آگاه باشيد، نبايد يكى از شما از خود روى برگرداند، در حالى كه آنها گرفتار فقر و پريشانى هستند و [نبايد] امتناع كند از مالى كه اگر نگه دارد به مال او چيزى افزوده نمى شود، و اگر كند چيزى از مال او كم نمى شود، ـ اگر از خويشان او تنگدست و محتاج اند، نبايد از دريغ كند، مالى كه اگر حفظ شود تأثيرى در ازدياد اموال نداشته و اگر تقديم مستحقّى گردد تأثير و كمبودى در ثروت احساس نمى شود و خداوند متعال جبران مى كند، و كسى كه دست از خويش كشد، جز اين نيست كه او يك دست از آنها مى كشد، و در مقابل دست هاى زيادى از او كشيده مى شود؛ زيرا او يك نفر و جمعيت طایفه بسيار است و طبعاً جدا شدن يك نفر ضررى به ديگران نمى زند، ولى جدايى يك فاميل از يك فرد، مضرّ به حال او است و كسى كه [با خويشان خود] متواضع و مهربان و همراه باشد، دوستىِ هميشگىِ آنها را جلب كرده است، و هر وقت كمك و يارى بخواهد دستها و قدم هايى آماده، براى خدمت به او مهيّا خواهد بود». پی‌نوشت؛ [۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت‏، ‏۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۶۵، خطبه ۲۳ (تأديب الأغنياء) 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️موانع فهم قرآن (بخش اول) 🔹خدای سبحان می‌فرمايد «سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ؛ [اعراف، ۱۴۶] بزودی کسانی را که در روی زمین بناحق تکبّر می‌ورزند، از (ایمان به) آیات خود، منصرف می‌سازم!». «ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُمْ» [توبه، ۱۲۷] چون آنها نخست به دليل ضعف درونی خود از آيات الهی رويگردان شدند، خدا نيز قلوب آنان را از ادراك مفاهيم قرآن منصرف كرد، و چنين گروهی نه قرآن را می‌فهمند و نه بر فرض فهميدن، از آن بهره‌مند ميشوند. آنها هميشه در فكر متاع زودگذر دنيا هستند. «يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى» [اعراف، ۱۶۹] يعنی متاع پست دنيا را می‌گيرند و در مقابلش عقل و فطرت پاك و الهی را می‌دهند و به مبتلا می‌شوند. 🔹قرآن كريم به همه‌ انسان‌ها هشدار می‌دهد كه اگر غرق در امور مادی باشيد، جان پاك خود را در طبيعت دفن كرده و خسران ديده‌ايد. اگر كسی عقل و فطرت خود را در غريزه‌ها و هدف‌ های طبيعی دفن كند، منبع الهام درونی و تشخيص حق و باطل و تقوا و بدی را نيز دفن كرده است. «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ [شمس، ۸] سپس فجور و تقوا (شرّ و خيرش) را به او الهام كرده است». و هيچ‌گاه نمی‌تواند معارف جدای از طبيعت و بلند قرآن كريم را بفهمد. كسانی كه لزوم وحی را نمی‌فهمند و در برابر انبياء مقاومت می‌کنند؛ جاهلان و تكبّر كننده‌گانند. چون جاهلند، ذهن علمی ندارند و اهل تفكّر نيستند، و به همين جهت قابليت فهم ره‌آورد انبياء را ندارند، و چون تكبّر كننده‌گانند، در ساحت حق فروتنی و تواضع ندارند و در برابر آن قيام می‌کنند. 🔹چنين كسانی نه زبانشان به علم و حق گوياست و نه گوش شنوايی برای شنيدن حق دارند، و نه تنها خود به آيات زنده كننده‌ قرآن كريم گوش فرا نمی‌دهند، بلكه ديگران را نيز از گوش دادن به آن باز میدارند «وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ يَنْؤَوْنَ عَنْهُ؛[انعام، ۲۶] آنها ديگران را از آن باز می‌دارند؛ و خود نيز از آن دوری می‌کنند». هم ديگران را از فيض الهی نهی می‌کنند و هم خود آنان محرومند؛ «وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ؛ [فصلت، ۲۶] كافران گفتند گوش به اين قرآن فرا ندهيد و به هنگام تلاوت آن جنجال كنيد». به اين قرآن گوش ندهيد و اين سخنان را نپذيريد و در آشوبگری و ياوه سرايی و بيهوده گويی بكوشيد و به اين وسيله به مبارزه با قرآن برخيزيد. 🔹خدای سبحان اينان را كسانی می‌داند كه از درون تهی هستند و جوشش درونی ندارند، و از بيرون نيز كانال ورودی قلبشان به منبع زندگی بسته است، و لذا تهی مغز و درون پوچند؛ «وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ؛ [ابراهیم، ۴۳] دلهايشان (فرو می‌ریزد، و از انديشه و اميد) خالی می‌گردد». تمام سعی انبيای الهی اين بوده كه با شكوفا ساختن فطرت مردم به آنها دلی عميق، ذهنی علمی، گوشی حق شنوا، و زبانی حق‌گو بدهد. كافران می‌گفتند: «وَ قالُوا قُلُوبُنا فِی أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ وَ فِی آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ؛ [فصلت، ۵] قلب ما در غلاف و در پوشش است نسبت به آنچه تو ما را بدان می‌خوانی، و در گوشهايمان وقر و سنگينی وجود دارد و منطق تو را نمی‌فهمیم؛ بين ما و بين تو حجاب و پرده ای است كه رابطه‌ تفهيم و تفاهم دو طرفه را قطع می‌كند». 🔹حضرت نوح (ع) نيز از اين كبر ورزيدن و نفهمی كافران زمان خود، به درگاه خدای سبحان شكايت ميکند: «وَ إِنِّي كُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَكْبَرُوا اسْتِكْباراً؛ [نوح، ۷] و هر چه آنان را به مغفرت و آمرزش تو خواندم انگشت بر گوش نهادند و جامه به رخسار افکندند (تا مرا نبینند و سخنم را نشنوند) و (بر کفر) اصرار و لجاج ورزیدند و سخت راه تکبر و نخوت پیمودند». ... 📕قرآن در قرآن (آیت الله جوادی آملی) منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️موانع فهم قرآن (بخش دوم و پایانی) خدای سبحان درباره‌ منكران قرآن خطاب به رسول اکرم (ص) می‌فرمايد «وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً؛ [اسراء، ۴۵] وقتی كه تو قرآن را قرائت می‌کنی، ما بين تو و بين كسانی كه ايمان به آخرت ندارند، حجاب و پرده‌ پنهان و مستوری قرار می‌دهیم». اكنون اين پرسش مطرح می‌شود كه چگونه ممكن است هنگام قرائت قرآن، كه نور محض است، حجاب و تاريكی رخ بدهد؟ اين حجاب چگونه حجابی است و برای چه ايجاد می‌شود؟ 💠حجاب دل، گناه و خودبينی 🔹گناه، حجاب است و تار و پودهای پرده‌ حجاب، خودبينی است كه هيچ حجابی بدتر از آن نيست. امام موسی کاظم (ع) چنين فرمود: «لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ، احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ، و استَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ؛ [۱] ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد؛ او در پرده است، بى آن كه پرده اى در كار باشد و مستور است بى آن كه پوششى در ميان باشد». اگر حجابی در ميان است، همان «خودبينی» خلق است و اگر پرده‌ای آويخته باشد، همان غرور مخلوق است‌. «ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست ؛ تو خود حجاب خودی حافظ از ميان برخيز». 🔹انسان هر اندازه كه در تار و پود «خودبينی» واقع شود، از «خدابينی» محروم است و با انبيای الهی نيز شهود و حضوری ندارد، و از ره آورد آنان و از سخنان وحی به اندازه‌ خودبينی خود محروم خواهد بود. اگر انسان سخن رسول الله (ص) را نمی‌شنود و قرآن را نمی‌فهمد، بايد بداند كه در «حجاب گناه» است و ميزان نفهميدنش به مقدار حجابش بستگی دارد. هر چه بيشتر در دنيا و گناهان خود غوطه‌ور باشد، به همان اندازه از فهم قرآن در حجاب است، و هر اندازه از شهوت حيوانی لذّت می‌برد، از لذّت قرآنی محروم ميشود؛ زيرا فرمود: «فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛[صف، ۵] هنگامی كه آنها از حق منحرف شدند». «ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛ [توبه، ۱۲۷] سپس [مخفيانه از حضور پيامبر] بازمى‌گردند. خدا دلهايشان را [از حق‌] برگرداند، زيرا آنان گروهى هستند كه نمى‌فهمند.». 🔹بنابراين، قرآن در حجاب نيست و پرده‌ای ندارد، ابهامی ندارد كه ديگران آياتش را نفهمند، بلكه «كافران» و «دنياطلبانند» كه در حجاب  خودبينی گرفتارند و به همين جهت نمی‌توانند بيرون از خود را بفهمند، و هر چه را كه با خودبينی و دنياطلبی و لذّت گرايی آنان نسازد، نمی‌توانند آن را بفهمند. خدای سبحان درباره‌ محرومان از انديشيدن در قرآن می‌فرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ [محمد(ص)، ۲۴] آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!». معلوم ميشود دل هم قفل دارد، و اگر دلی قفل شد، همانند چشمی كه بسته باشد، نه توانايی ديدن نور را دارد و نه می‌تواند در پرتو آن نور چيزهای ديگر را ببيند. برای فهم آيات خود، قلب باز و سينه‌ای گشاده را لازم می‌داند: «فَمَنْ يُرِدِ اللهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ؛ [انعام، ۱۲۵] آن كس را كه خدا بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را برای (پذيرش) اسلام، گشاده می‌سازد»، 🔹زيرا در متن قرآن پيچيدگی و ابهام نيست، اگر مشكلی هست، قلب انسانهاست كه قفل و مانع دارد. خدای سبحان به رسول خود می‌فرمايد: به اينان بگو اگر چه من از جنبه نبوّت قرآن را دريافت كرده‌ام، ولی در تلاوت و تفهيم كردن آن، از راه بحث و استدلال و تعقل و برهان و بينّه با شما سخن می‌گويم و اگر شما فطرت خود را دفن نكرده باشيد و در گناهان غوطه ور نشده باشيد، می‌توانيد با ايمان و عمل صالح، آيات الهی را به روشنی دريابيد. «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛[کهف، ۱۱۰] بگو: من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتيازم اين است كه) به من وحی می‌شود كه خدای شما، خدای يگانه است؛ پس هر كه به لقای پروردگارش اميد دارد، بايد كاری شايسته انجام دهد، و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند». پی نوشت‌ها [۱] توحيد صدوق، ص ۱۷۹ 📕قرآن در قرآن (آیت الله جوادی آملی) منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ضرورت‌ شناخت‌ امام‌ زمان (بخش اول) 🔹ارزشمندترین‌ و اساسی‌ترین ارزشهای‌ زندگی‌ انسان، شناخت خداوند متعال و سپس شناخت معصومین یعنی رسول اکرم (ص) و ائمه علیهم‌ السلام میباشد. ۱) این‌ شناخت از نوع شناخت‌ واجب است؛ ۲) این شناخت لازمه‌ی‌ زندگی‌ توحیدی است؛ ۳) این شناخت نیاز فوری به شمار می‌آید؛ ۴) این شناخت یک‌ نیاز معنوی است؛ زیرا جهل‌، تجاهل‌ و حتی‌ غفلت در امر (عج) (اگر امام زمان شناخته نشود): ۱) موجب بروز خسارت های زیانباری در کسب سعادت فردی؛ ۲) بروز خسارت های زیانباری در کسب سلامت اجتماعی؛ ۳) ایجاد انحراف در مسیر تکامل انسان می شود ۴) و انسان را از حیات طیبه و زندگی خداپسندانه محروم می سازد. 🔹خداوند متعال انسان را خلق کرده، و هدف از این خلقت را هم خودش بیان فرموده است: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انس را نیافریدم، جز برای آن که مرا بپرستند». [ذاریات، ۵۶] هدف‌ آفرینش، بندگی‌ جن‌ و انس بیان شده. من بشر قرار است به عبودیت و بندگی خداوند برسم. این عبودیت و بندگی چیست؟ چه‌ جوری من می‌توانم به مرحله‌ای برسم که عبد باشم؟ خداوند متعال خودش هم‌ وسیله برای من آماده کرده و هم‌ راهنما. ابزاری به اسم دین، و یک راهنمایی در کنار دین به نام پیامبر و بعد از پیامبر هم امام. هم نقشه را به من داده هم نقشه خوان را. پس من قرار هست به‌ کمک‌ وسیله ‌دین، و راهنما (در عصر حاضر امام معصوم علیه السلام) به مرحله ای برسم به نام بندگی. 🔹به همین خاطر: ۱) من باید دین را بشناسم؛ ۲) باید راهنما (امام) را بشناسم؛ ۳) به کمک دین و امام معصوم علیه السلام باید هدف را بشناسم: عبودیت خدا، بندگی خداوند متعال. بهترین و واجب ترین امور از نظر عقل و شرع: ۱) ادا کردن حق کسی که بر عهده‌ی تو حقی دارد؛ ۲) پاداش دادن به کسی که به تو احسان نموده است. بدون تردید کسی که: ۱) از تمام مردم بیشترین حق را به گردن من دارد، ۲) از همه بیشتر و بهتر احسانش شامل حال من شده، ۳) نعمت ها و منت‌ها بر من دارد، همان کسی است که خداوند متعال: ۱) معرفت و شناختش را متمم دین من قرار داده، ۲) باور به او، اعتقاد به او را کامل کننده‌ی یقین من قرار داده، ۳) را بهترین اعمال ما قرار داده است. 🔹از طرفی چون ما نمی‌توانیم حقوق آن حضرت را ادا کنیم، و شکر وجود و فیوضات حضرت را آنطور که شایسته است به جا بیاوریم، بر ما واجب است آن مقدار از ادای حقوق (عج) که از دست ما ساخته است به جا آوریم. اگرچه اصل تکلیف دشوار و مشقت‌بار باشد، در صورتی که مقداری از آن میسر است، همان مقدار را باید انجام داد. بهترین‌ امور در زمان‌ غیبت‌ (عج): ۱) آن حضرت؛ ۲) دعا برای تعجيل فرج حضرت؛ ۳) تلاش در انجام آنچه که مایه‌ی خشنودی آن حضرت و نزدیک شدن به ساحت مقدس ایشان میشود. ... 📕مکیال‌المکارم (سیدمحمدتقی موسوی‌ اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵ منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️آراستگی به فضائل اخلاقی 💠رهبر معظم انقلاب حفظ الله تعالی: 🔹واقعاً اگر انسان بخواهد کارهای کشور را، این بخشها و قسمتهای گوناگون کشور را تقسیم‌بندی کند و به حسب اهمیت، موقع اینها را مشخص کند، آن بالابالاها و قرار میگیرد. ما به آموزش و پرورش بستگی دارد، ما به آموزش و پرورش بستگی دارد. یک عده‌ای مینالند از این که چرا ما از لحاظ اخلاقی جلو نمیرویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینه‌ی اخلاقی جلوتر رفت؛ منتها یکی از شرائطش این است که ما برای جوانهامان داشته باشیم. 🔹بعضی‌ها با رفتارهای خود، با عملکرد خود، با اظهارات خود، الگوهای بدی برای جوانهای ما میشوند. ، یکی از اساسی‌ترین کارهاست. ما خیلی داریم. اینقدر جوانهای خوب، اینقدر چهره‌های نورانی - در تاریخ که بماند - در زمان خودمان داریم که همین قدر کافی است با تعریف هر کدام از اینها - تعریف به معنای معرفی کردن - یک چهره‌ی برجسته و یک الگو جلوی جوانانمان بگذاریم. اینها جوانهائی بودند که از پیشروان خودشان جلو افتادند؛ جوانهائی که پای درس بنده و امثال بنده نشستند، اما صد پله از ما جلو رفتند؛ ما وعده کردیم، آنها عمل کردند؛ ما یاد دادیم، آنها عمل کردند؛ ولی خودمان عمل نکردیم. 🔹چقدر از این جوانها، چقدر از این شهدا کسانی بودند که از امثال ماها چیزی یاد گرفتند، اما آنها بهتر از ما شدند، جلوتر از ما شدند، بیشتر به کشور آبرو بخشیدند، پیش خدا بیشتر آبرو پیدا کردند؛ «چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد»؛ وعده را ما کردیم، او عمل کرد. ما این همه جوان خوب داریم؛ اینها را یکی‌یکی در بیاورند، بگذارند جلوی جوان نسل حاضر؛ غیرت او را، همت او را، صداقت او را، سلامت او را، فداکاری‌های او را، بینش والای او را، رفتار نیک او را با مردم، با همنوعان، با پدر و مادر، با خانواده، با دوستان، بگذارند جلوی چشم جوان نسل امروز؛ خود این آموزنده است. بیانات مقام معظم رهبری ۹۱/۰۲/۱۳ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️کوشش در بندگی و عبادت 🔹دستورالعمل عبادی از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: در طاعت و خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه، متقرب و منتفع به قرب (بهرمند از تقرب) خواهیم بود. باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر، صرف در یاد خدا و طاعت او و عبادت باشد، تا به آخرین درجه قرب مستعد خودمان برسیم؛ و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی، به مقامات عالیه رسیدند و ما بی‌جهت، عقب ماندیم، پشیمان خواهیم شد. 📕به‌ سوی محبوب، ص ۴٩ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️در عصر ظهور کدام گروه از مردمان از حوادث آخرالزمان در امانند؟ آیا تر و خشک با هم می‌ سوزند؟ یا شیعیان و پیروان واقعی تحت حمایت خدا و نایب برحقش هستند؟ (بخش اول) 🔸ائمه معصومین علیهم السلام برای نجات از فتنه راهکارها و برنامه های ویژه ای ارائه فرموده اند: «قرائت یا حفظ نمودن سوره کهف، تسبیح و تقدیس خداوند، توکل بر خداوند، قرائت سوره فاتحه الکتاب در هنگام رویت وی و...»؛ لازم به ذکر است مواردی مانند قرائت یا حفظ نمودن سوره کهف می بایست قبل از خروج انجام شود تا در هنگام خروج دجال از شر فِتَنِ وی در امان بود. در احادیث دارد: دجال در همه شهرها و مکان ها گردش می نماید، مگر مکه و مدینه که در اکثر احادیث مذکور است، و در برخی احادیث و روایات نیز شهرهایی مانند: بیت المقدس، طرطوس، آبادان، قم و نواحیش، کوفه و حوالیش و یا مساجدی چون: مسجد الحرام و مسجد مدینه و مسجد طور سینا و مسجد الأقصی که دجال به آنها راه نیافته و به عنوان مکان هایی امن برای مسلمین معرفی شده اند. 💠راهکارهای عملی «دجّال ستیزی»: 🔹قرآن محوری: «فَأقْرَؤُوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآنِ: آن مقدار که می‌توانید از قرآن تلاوت کنید». ، اصلی‌ ترین دشمن و دشمن عجل الله تعالی فرجه الشریف در فرجام زمان است. قرآن و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، هر دو یک حقیقت واحدند، دارای رسالت و آرمان‌ های مشترکند و دجّال، دشمن این دو حقیقت واحد و با تمام آرمان‌ های قرآنی و مهدوی سر ستیز و جنگ دارد. از این رو یکی از مهمترین راهکارهای عملی دجّال ستیزی، رویکرد حقیقی و عملی به قرآن، و در یک کلام «قرآن محوری» است. بذر فطرت، با آب ادب و حکمت جوانه می‌زند و بادوام جرعه نوشی از چشمه سار معرفت و معنویت به بار می‌نشیند، و این در حالی است که سرچشمه معرفت و معنویت و منبع ادب و حکمت، است؛ «بدانید که این اندرز دهنده‌ای است که در اندرز آن رنگ فریب نیست، و راه نماینده‌ای است که گمراه نمی‌کند، سخن گویی است که دورغ نمی‌گوید. 🔹هرکس با همنشینی کند، چون برخیزد چیزی بر او افزوده شده و چیزی از او کاسته شده است. به هدایتش افزوده شده و از کور دلی‌اش کاسته گشته است». این در حالی است که ، اصلی ترین دشمن اینها دشمنی هزار رنگ و هزار چهره‌ و فریبکار است. راه نماینده‌ای گمراه کننده، سخن‌ گویی کذاب و دروغ‌زن است. ظلمت و گمراهی و کور دلی‌ پیروان و همنشینانش افزوده و از هدایت و فضیلت و نورانیت آنها کاسته می گردد. احساس زیبای رها شدن از فتنه‌ی زمینیان و پر گشودن به سوی آسمان و هم‌پروازی با فرشتگان، از آرزوهای فرادنیایی هر انسانی برای داشتن یک زندگی نورانی و خدایی است. فرار از جلوه‌ فروشی‌ های هزار رنگ دجّالی و گشودن راهی به سوی هدایت‌ های ویژه‌ی ، هنر رادمردان برگزیده الهی است. در پرتو انس با معارف قرآن و عملی ساختن دستور العمل‌ های الهی آن، تحقق می‌یابد. 🔹سعادتمندان، استفاده‌ چند منظوره از محیط خانه و خانواده دارند. بهترین بهره‌ برداری‌ها از یک مسکن خاکی، تبدیل آن به خانه‌ای افلاکی، فرودگاهی نورانی و عروج‌ گاهی ربانی است که تنها از انس خانه و خانواده با رقم می خورد: «خانه‌ای که در آن خوانده می‌شود و از خداوند بلندپایه در آن یاد می‌گردد، برکتش بسیار می‌گردد، فرشتگان در آن حضور می‌یابند، شیاطین آنجا را ترک می کنند و آن خانه برای آسمان نشینان چنان می‌درخشد که ستاره برای زمینیان. و خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نمی‌ شود و نامی از خداوند والا به میان نمی‌آید، کم برکت می‌شود، فرشتگان از آنجا می‌روند و شیاطین حضور می‌یابند». بر این اساس تلاوت قرآن در هر خانه‌ای باعث فراری شدن شیاطین از حریم آن خانه می‌گردد. این است رمز فاصله گرفتن خانه و اهل آن از دجّال و شیاطین او. چرا که مهمترین نشانه‌ی خانه‌ های پیروان دجّال، لبریزی و سرشاری آن خانه‌ها از حضور شیاطین است: «بُیوتُهُم مَملُوَّةً من شَیاطینَ: خانه‌ های پیروان دجّال از شیاطین لبریز می‌گردد». منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ضرورت‌ شناخت‌ امام‌ زمان (بخش دوم و پایانی) 🔹بسيار اتفاق افتاده که مردم با کمبود باران مواجه شده‏ اند، و بر اثر آن به خشکسالی و قحطی و گرانی دچار گرديده ‏اند و خسارت‏های سنگينی به آنان رسيده است. اما پس از دعا و نيايش‌ به‌ درگاه‌ خداوند، باران سودمندی برایشان باريده، و رحمت الهی بر مردم فرو ريخته و طراوت و شادابی همه جا را فرا گرفته است. در احاديث‌ تأکيد شده که علت کمبود باران، امور طبيعی و مادی نيست، بلکه علّت اصلی، بعضی‌ از گناهان‌ مردم است، به خصوص گناهانی که در مقابله با احکام و سنت‏های‌ الهی و روی‌ گرداندن از اوليای حق و به بازی‌ گرفتن امور معنوی و امدادهای غيبی صورت می‌ گيرد. خداوند اين کمبودها و فشارها را پيش می‌‏آورد تا مردم‌ از خواب‌ غفلت بيدار شوند و قدرت کامل دست غيب و قادر متعال را لمس کنند، و با نهايت اشتياق و اخلاص و تواضع به سوی حجّت‌‏ های الهی روی آورند و از گناهان خود توبه کنند و به عجز و درماندگی خويش اقرار نمايند. 🔹جز خداوند کيست که آب گوارا و شيرين از آسمان فرو ريزد؟! و تشنگان را سيراب و مزارع را سرسبز و خرّم و زمين‏های خشک را با طراوت و شاداب گرداند و روح تازه‏‌ای در اجزای گيتی بدمد؟! از نماز و تضرّع پيامبران و امامان و مردمان با ايمان در طلب باران و استجابت دعای ايشان در طول تاريخ، حکايت‏ های خواندنی و شنيدنی فراوانی بر جای مانده و نکته‏‌ های بسياری ضبط گرديده است. البته عدّه‌ای‌ هم‌ در چنين‌ مواقعی به يأس و نااميدی دچار می‌گردند و به شکل‏های مختلف، از قبيل خودباختگی و کفرورزی و انکار ضروريات دينی و تمسخر مردان دينی و... واکنش‏ های منفی از خود نشان می‌دهند. نظير همين وضع در مورد فقدان هر يک از نعمت‏های بزرگ، در هر جامعه‏‌ای پيش می‌آيد و از جمله در جريان‌ غيبت های‌ انبياء و اولياء عليهم السلام همواره پديد آمده است، که بر اثر بعضی‌ از گناهان‌ بزرگ و ناسپاسی‌ های مردمان نسبت به نعمت‏ها و آيت‌‏های خاصّ الهی، خداوند خويش‌ را از ديدگان‌ شان پنهان داشته و از سعادت و توفيق ديدار پيامبر و امام، عموم افراد جامعه را محروم ساخته است، 🔹و چون مردم به سختی‌ها و تلخی‌ها دچار گشتند و راه را بر خود بسته ديدند، افراد هوشمند به فکر چاره افتادند و راه‌ علاج‌ و درمان‌ درد را تنها به‌ دست‌ خداوند توانا ديدند، پس به درگاه خداوند چاره ‏ساز بنده‏ نواز، دست نياز بلند کردند و به آستانه او پناه بردند، و با دعا و نيايش و اظهار عجز، راهنمای ربّانی را خواستار شدند. خداوند دعای آنان را به اجابت رسانيد و حجّت اصلاح‌‏گر خويش را آشکار گردانيد. امّت‌ مسلمان از اين سنّت حکيمانه الهی برکنار نيست، بنابراين تنها وسيله‌ی رهايی از تنگناهای روزگار کنونی، و يگانه‌ راه‌ بيرون‌ شدن و آزاد گشتن از اين حصار جهنّمی ظلم و بيداد و معصيت و فساد، دعای‌ خالصانه‌ عمومی برای آشکار شدن آن‌ و تنها مصلح و نجات‌بخش آسمانی، و يکتا بازمانده کاروان مردان ربّانی، حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه ميباشد. 📕مکیال‌المکارم (سیدمحمدتقی موسوی‌ اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵ منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel