هدایت شده از تبیین
⭕️امام زين العابدين عليه السلام:
🔹گناهانى كه دعا را رد میكنند، عبارتند از: بدى نيّت، بد ذاتى، دورويى با برادران، باور نداشتن اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى كه وقتشان بگذرد و تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكى كردن، صدقه ندادن، بدزبانى و ناسزا گفتن.
📕معانى الأخبار، ص ۲۷۱، ح ۲
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ امام خمینی(ره):
🔹چنان #غرب در نظر يك قشری از اين ملت جلوه كرده است كه گمان ميكنيم غير از غرب ديگر هيچ چيز نيست. اين وابستگی فكری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اكثر بدبختی های ملتها و ملت ما نيز هست...
بیانات حضرت امام ١٣٥٨/١٠/١٢
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه، چه مشكلاتی را از دوران رسالت پیامبر اكرم (ص) یاد نموده است؟ (بخش اول)
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۴ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللهِ كُلَّ غَمْرَةٍ، وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ؛ و گواهى مى دهيم كه #محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، همان كسى كه در راه رضاى خدا در درياى مشكلات غوطه ور شد، و جام هر مصيبتى را جرعه جرعه نوشيد». اين دو وصفى كه امام (ع) درباره #پيامبر_اكرم (ص) بيان فرموده، جامع همه اوصاف خير است؛ ايستادن در برابر مشكلات و تحمّل در برابر مصائب؛ تا آن مقاومت و تحمّل نباشد، هيچ كار مهمى به سامان نمى رسد. جمله «تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ»، نشان مى دهد كه حوادث گلوگير در برابر پيامبر (ص) يكى دو تا نبود، بلكه او جرعه جرعه از جام مصائب مى نوشيد و تحمّل مى كرد؛ جمعى از بهترين يارانش را از او گرفتند صبر كرد، انواع مشكلات و موانع را بر سر راه او ايجاد كردند، ولى از همه آنها عبور نمود و اين در واقع درسى است براى همه كسانى كه مى خواهند با طاغوت ها مبارزه كنند و به اصلاح جامعه خويش بپردازند.
🔹سپس امام علی (ع) بخشى از مشكلات عظيم پيامبر اسلام (ص) در دوران رسالتش را در چند جمله كوتاه و پرمعنا بيان کرده و مى فرمايد: «وَ قَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ، وَ تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ، وَ خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا، حَتَّى أَنْزَلَتْ بِسَاحَتِهِ عَدَاوَتَها، مِنْ أَبْعَدِ الدَّارِ، وَ أَسْحَقِ الْمَزَارِ؛ تا آنجا كه نزديكان او رنگ دگرگون كردند، و دوران بر ضد او گرد آمدند. عربها تا بر او تازند مهارها از سرها برگرفتند و براى تاختن بر او بر شكم مركبها تازيانه زدند تا از دورترين اقامتگاه هاى خود كينه توزى خود را در محل و مأواى او فرود آوردند».
🔹جمله «تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ» اشاره به اين است كه جمعى از بستگان نزديك پيامبر (ص) مانند عباس كه تمايل به حمايت از او داشتند، در كار خود ثابت قدم نبودند. جمله «تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ» اشاره به شاخه هاى دورتر قبيله قريش است كه دست به دست هم دادند و قبايل ديگر را نيز تحريك كردند تا در برابر پيامبر اسلام (ص) بايستند، و در چنين شرايطى كه نه نزديكان جرأت حمايت شجاعانه اى داشته باشند و نه دوران (دشمنان)، در عداوت و دشمنى كوتاهى كنند، مشكلات عظيمى پيدا مى شود كه ايستادگى در برابر آن بسيار سخت است. جمله «خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا» اشاره به سرعت و شتاب شديد مخالفان در عداوت و دشمنى با آن حضرت است؛ زيرا هنگامى كه بخواهند مَركب به سرعت پيش برود، افسار آن را سست مى كنند و با شلّاق بر پهلوها و شكم آن مى زنند. #ادامه_دارد...
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۷، ص ۶۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️آزاداندیشی
🔹 #استقلال و #آزادی در کنار هم جزو شعار های اصلی انقلاب بوده است؛ آزادی در این کشور تأمین شده است. بله، عدّهای بی انصافی می کنند؛ از آزادی موجود استفاده می کنند و به دروغ می گویند آزادی وجود ندارد؛ رادیو های بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب می دهند. واقع قضیّه این نیست؛ امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست؛ هیچ کس بهخاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد. هرکس ادّعا کند که «من مورد فشار قرار گرفتهام چون عقیدهام در فلان مسئله برخلاف عقیدهی حکومت بوده»، هرکس اینجور ادّعایی بکند، دروغ گفته؛ چنین چیزی نیست. افراد متعدّد در رسانههای مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را - که عقیده شان است - ابراز می کنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ می توانند بگویند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه، چه مشكلاتی را از دوران رسالت پیامبر اكرم (ص) یاد نموده است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۴ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللهِ كُلَّ غَمْرَةٍ، وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ؛ و گواهى مى دهيم كه #محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، همان كسى كه در راه رضاى خدا در درياى مشكلات غوطه ور شد، و جام هر مصيبتى را جرعه جرعه نوشيد».
🔹تاريخ اسلام نيز در همه فصولِ خود به اين حقيقت گواهى مى دهد كه دشمنان از هر كارى كه فكر مى كردند به شكست اسلام و پيامبر (ص) بيانجامد خوددارى نكردند؛ ولى خدا مى خواست اين نور الهى خاموش نشود و روز به روز درخشش بيشترى پيدا كند، لذا نقشه هاى آنها را نقش بر آب كرد و آتش هايى را كه افروخته بودند، با باران لطف و عنايتش خاموش ساخت و #پيامبر_اكرم (ص) از اين معركه هاى خطرناك پيروز و سربلند بيرون آمد و #اسلام، شرق و غرب عالَم را تسخير كرد. ابن ابى الحديد در اينجا نگاهى كوتاه و گذرا به مشكلات و دشوارى هايى كه پيامبر اكرم (ص) در دوران رسالت خود پشت سر گذاشت، افكنده، مى گويد: «كسى كه كتب تاريخ و سيره را مطالعه مى كند، مى داند كه #رسول_الله (ص) در راه خدا چه دشوارى هايى را تحمّل كرد؛
🔹از استهزاء قريش در آغاز دعوت گرفته، تا سنگباران كردن، تا آنجا كه از پشت پاى او خون فرو مى ريخت و كودكان را به مخالفت و آزار او وادار مى كردند. شكمبه شتر بر سر او مى ريختند. لباس آن حضرت را بر گردنش پيچيده و مى فشردند. او را چند سال در شعب بنى هاشم (ابوطالب) محاصره كردند. خريد و فروش با او و مسلمانانِ اندكِ آن زمان را تحريم كردند و از ازدواج با آنان و سخن گفتن خوددارى نمودند، تا آنجا كه نزديك بود مسلمانان از گرسنگى هلاك شوند، و اگر بعضى از ارحام و علاقه مندان پيامبر (صلى الله عليه و آله) مخفيانه كمى آرد و خرما در تاريكى شب به آنها نمى رساندند، از گرسنگى هلاك شده بودند. اصحاب و يارانش را مى گرفتند و مى زدند و در برابر آفتاب به بند مى كشيدند و از خانه خود دور مى ساختند، تا آنجا كه گروهى مجبور شدند به حبشه مهاجرت كنند و خود پيامبر (صلى الله عليه و آله) گاهى به قبيله ثقيف و گاهى به بنى عامر و گاه به ربيعه و غير آنها پناه برد؛ ولى هيچ يك فايده اى نداشت.
🔹سپس همگى تصميم گرفتند كه آن حضرت را شبانه به قتل برسانند و پيامبر (صلى الله عليه و آله) ناچار شد از چنگال آنها فرار كند و به مدينه رود و به طايفه اوس و خزرج بپيوندد؛ در حالى كه همسر و فرزندان خود و تمام وسايل زندگيش را در مكّه رها كرده بود و با زحمت شديد توانست خود را به مدينه برساند. در آنجا نيز آن حضرت را آسوده نگذاشتند، جنگ ها پشت سر يكديگر روى داد و لشكرها پشت سر يكديگر به سوى او حركت كردند، به گونه اى كه هميشه در زحمت بود و جنگ ها يكى پس از ديگرى مسلمانان را در فشار قرار مى داد؛ ولى سرانجام خدا او را يارى كرد و آئينش جهانگير شد و كسى كه آشنا به تاريخ اسلام باشد شرح اين مشكلات را مى داند». اينها همان چيزى است كه #امام_علی (عليه السلام) در جمله هاى كوتاه و پر معناى بالا به آن اشاره كرده است.
پی نوشت؛
[۱] شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، قم، ۱۴۰۴ ق، چ اول، ج ۱۰، ص ۱۶۵
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۷، ص ۶۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداى متعال چرا «شيطان» را آفريد؟
💠بسيارى مى پرسند #شيطان كه موجود اغواگرى است اصلاً چرا آفريده شد؟ و فلسفه وجود او چيست؟! در پاسخ مى گویيم:
🔹اوّلاً خداوند #شيطان را، شيطان نيافريد، به اين دليل كه سالها همنشين فرشتگان و بر فطرت پاك بود، ولى بعد از آزادى خود سوء استفاده كرد و بناى طغيان و سركشى گذارد، پس او در آغاز پاك آفريده شد، و انحرافش بر اثر خواست خودش بود. ثانياً از نظر سازمان آفرينش، وجود شيطان براى افراد باايمان و آنها كه میخواهند راه حق را بپويند، زيانبخش نيست، بلكه وسيله پيشرفت و تكامل آنها است، چه اين كه پيشرفت، ترقى و تكامل، همواره در ميان تضادها صورت میگیرد.
🔹به عبارت روشنتر انسان تا در برابر دشمن نيرومندى قرار نگيرد، هرگز نيروها و نبوغ خود را بسيج نمیكند و بكار نمى اندازد، همين وجود دشمن نيرومند سبب تحرك و جنبش هر چه بيشتر انسان و در نتيجه ترقى و تكامل او میشود. يكى از فلاسفه بزرگ تاريخ معاصر به نام «تواين بى» ميگويد: «هيچ تمدن درخشانى در جهان پيدا نشد، مگر اين كه، ملتى مورد هجوم يك نيروى خارجى قرار گرفت و بر اثر اين تهاجم نبوغ و استعداد خود را به كار انداخت و آنچنان تمدن درخشانى را پى ريزى كرد».
📕تفسير نمونه، جلد ۱، صفحه ۲۳۷
منبع: وبسایت راسخون
#شیطان #ابلیس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️دفاع از اسلام و احیای سنت پیامبر(ص)
🔹امروز همه میدانند جرم واقعی ما از دید جهانخواران و متجاوزان، دفاع از اسلام و رسمیت دادن به حکومت جمهوری اسلامی به جای نظام طاغوت ستمشاهی است؛ جرم و گناه ما احیای سنت پیامبر (ص) و عمل به دستورات قرآن کریم و اعلان وحدت مسلمانان اعم از شیعه و سنی، برای مقابله با توطئه کفر جهانی و پشتیبانی از ملت محروم فلسطین و افغانستان و لبنان و بستن سفارت اسرائیل در ایران و اعلام جنگ با این غده سرطانی و صهیونیسم جهانی و مبارزه با نژادپرستی و دفاع از مردم محروم آفریقا و لغو قراردادهای بردگی رژیم کثیف پهلوی با آمریکای جهانخوار بوده است؛ و نزد جهانخواران و نوکران بی اراده آنان چه گناهی بالاتر از اینکه کسی از اسلام و حاکمیت آن سخن بگوید و مسلمانان را به عزت و استقلال و ایستادگی در مقابل ستم متجاوزان دعوت کند.
بیاناتحضرتامام ۶۶/۵/۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روايات درباره «مکان استقرار امام مهدی» (عج) در عصر غیبت کبری چه بیانی دارند؟
🔹از روايات بسيارى استفاده مى شود كه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه) نه تنها در سرداب مقدس مخفى نيست؛ بلكه هيچ مكان معينى ندارد. «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه) در خطاب خود به ابراهيم بن مهزيار فرمود: «پدرم مرا وصيت كرده كه در سرزمين هاى مخفى و دور سكنى گزينم، تا امر من از مردم مخفى بماند و محلم از كيدهاى اهل ضلالت و ارتداد و از حوادث امت هاى گمراه محفوظ بماند؛ لذا اين سفارش، مرا به تپه هاى بلند كشانده است». [۱]
🔹آرى مطابق برخى از روايات مكان خاصى براى حضرت وجود دارد كه تنها شيعيان خاصش از آن اطلاع دارند. اسحاق بن عمار از امام صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: «لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ الْأُخْرَى طَوِيلَةٌ الْغَيْبَةُ الْأُولَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ شِيعَتِهِ وَ الْأُخْرَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ مَوَالِيهِ؛ براى #قائم دو غيبت است: يكى كوتاه و ديگرى طولانى؛ در غيبت كوتاه كسى غير از شيعيان خاصش از مكان او اطلاع ندارند و در غيبت طولانى نيز تنها خواص از دوستدارانش از مكان او آگاهند». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربي، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۵۲، ص ۳۶، باب ۱۸
[۲] الكافی، كلينى، دارالكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ ق، چ چهارم، ج ۱، ص ۳۴۰، ح ۱۹
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰ ش، ص ۴۲۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کار از روی عشق و ایمان، عامل رسیدن به استقلال حقیقی
🔹همهی پیشرفت های علمیِ دنیا نیز اینگونه پیش آمده است که کسانی از روی عشق یا ایمان و یا هر دو، کار کردهاند. یا باید عشق به کار باشد، یا ایمان به ثواب الهی، یا هر دو با هم. و شما میتوانید هر دو را با هم را داشته باشید. اینگونه می شود که ملت ایران می تواند آن استقلال حقیقی و واقعی را که استقلال سیاسی، مقدّمهی آن است و آن نیز به یک معنا پشتوانه و پشتیبان و نگهدارندهی استقلال سیاسی است، تأمین کند. دشمن، دشمنی میکند و از او جز دشمنی هم انتظاری نیست. تبلیغاتی که رادیو های دشمن میکنند و مطالبی که مطبوعات صهیونیستیِ جهانی می نویسند، ما کمترش را از آنها توقّع نداریم. دشمن است دیگر!
🔹دشمن، بدجنسی میکند، خباثت میکند، تهمت میزند و دروغ میگوید. ادّعا میکند که طرفدار انسانیت است؛ اما به دروغ. از او توقّعِ بیش از این نیست. چیزی که برای ما لازم است، این است که خودِ ما در نقطهی تحقّق آرمان های اسلامی قرار گیریم. آن کار و آن تعلیم، با آن نیّت، با آن احساس و آن غیرت انجام گیرد، تا در آیندهی نزدیک، ان شاءالله کشور در موضعی قرار گیرد که «لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون». همانی شود که خدا برای شما ملت بزرگ اراده کرده است، خواسته است و ان شاءالله مقدّر فرموده است. امیدواریم خداوند به همهی ما توفیق دهد تا بتوانیم این وظایف را درست درک و براساس آنها انشاءالله عمل کنیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۰۲/۱۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش دوم و پایانی)
🔹«دنیای غرب» برای استثمار انسانها و به بردگی در آوردن آنها به جهت رسیدن به مطامع خود، در دهههای اخیر سعی داشته است «نهاد خانواده» را تضعیف نماید، و برای تضعیف این نهاد کوشش کرده تا ارتباط انسان را با خداوند قطع نماید، و او را از اصلی ترین منبع عزت بخش بیبهره و محروم کند. اکنون باید برخلاف خواسته سردمداران دنیای کفر، بیشتر از قبل کوشش کرد، تا این ارتباط، قویتر شود.
🔹بنابراین باید تلاش کرد تا ياد خداوند را به درون خانهها برد و در حفظ و حراست از آن کوشش نمود و از این رهگذر «بنیان خانواده» به عنوان اصلی ترین هسته جامعه، محکم و پابرجا بماند؛ در این باره «همسران» نسبت به هم، و «والدین» نسبت به «فرزندان» خود، وظایف اصلی را به عهده دارند. آنها باید به نحوی دین خدا را برای اعضای خانواده تبلیغ نمایند که خدا در دل های آنها جا باز کند. «دین اسلام» به عنوان دین برگزیده از جانب خداوند برای انسان، تعالیم زیادی در این باره دارد که با روش هایی که پیشنهاد میدهد میتوان این آموزشهای حیاتی را به درون خانه برد.
💠برخی از مؤثرترین روشها و قالبها به شرح زیر است:
1⃣«دعوت با عمل، قویتر از دعوت با لسان»: بسیاری از ما ممکن است برای تبلیغ دین و تشویق اعضای خانواده به مسائل مذهبی، به آنها تذکرات زیادی بدهیم که در بسیاری موارد ملالآور نیز باشد. امام صادق (ع) میفرمايد: «مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنيد، تا سعى و كوشش و درستى و پرهيزگارى و خويشتندارى را از شما مشاهده كنند». [۱] هر عضو خانواده، همین که عمل خالصانه و صادقانه، و البته بر مبنای دینِ دیگر عضو خانواده را ببیند، دلش برای پذیرش آن آموزهها آمادهتر خواهد بود.
2⃣«حفظ آرامش که ناشی از اطمینان قلب است»: بهترین دستورات دینی را، اگر در فضایی متشنج و با حالتی عصبی بگوییم، در طرف مقابل اثر نخواهد کرد. در تبلیغ و ترویج دین، که یک امر کاملا تربیتی است، در فضای خانواده، که یک فضای حساس است و مراقبت بیشتری نیاز دارد، شرط اصلی تأثیرگذاری، حفظ آرامش و دوری از حالات عصبی است. امام على (ع) میفرمايد: «لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛ با خشم، تربيت [ممكن] نيست». [۲] ورود به مسیر عصبیت، خروج از فضای تربیت تلقی میشود. علت این مساله نیز کاملا مشخص است، ایشان در حدیث دیگری علت این خروج را توضیح میدهند و میفرماید: «خشم همنشين بسيار بدى است؛ عيبها را آشكار، بدىها را نزديك و خوبىها را دور مىكند». [۳]
3⃣«گذشت و ایثار به جای مقابله به مثل»: گذشت، ایثار و احسان کردن نیز از جمله مواردی است که نقشی حیاتی در باز کردن قفل های ترویج دین، در فضای خانواده دارد. در مقابل، بدی های اعضای خانواده اگر به خاطر خدا گذشت شود، و بر طبق دستورات دینی عمل گردد، حتماً ارتباط قلبی اعضای خانواده مستحکمتر خواهد شد و پذیرش برای انجام فرائض دینی بیشتر خواهد گردید. خداوند در «قرآن کریم» می فرماید: «وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!». [فصلت، ۳۴]
پی نوشتها؛
[۱] الکافی، ج۲، ص۱۰۵
[۲] غررالحکم و دررالکلم، عبدالواحد بن محمد آمدی، ۱۰۵۲۹
[۳] ترجمه تصنیف غررالحکم و دررالکلم (مصطفی درایتی) ص۴۰۴
نویسنده: مصطفی راهی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#خانواده #تربيت #فرزند #والدین #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️هجوم نیاوردن شبهات به کسی که عالم به زمان خود است
🔹اینهایى که #بصیرت ندارند - مثل این بیچاره هایى که در فتنه گرفتار شدند - مثل کسانى اند که در تاریکى شب، در مه غلیظ، در غبار می خواهند مخالفى را، دشمنى را بزنند؛ خب. نمیداند #دشمن کجا است؛ یکى از اوّلین شرایط جنگ هاى نظامى، اطّلاعات است؛ بروید اطّلاع کسب کنید و ببینید دشمن کجا است؛ اگر بدون اطّلاع رفتید، شما ممکن است جایى را بزنید که دوست آنجا است؛ کسى را بزنید که با شما دشمن نیست و به دشمن کمک کنید؛ گاهى اینجورى می شود. اگر #بصیرت نبود، می شود این؛ که [امام صادق عليه السلام] فرمود: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانىها و نفهمىها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمىآورند، [۱] می فهمد چکار باید بکند. اگر این نبود، مشکل به وجود خواهد آمد، حتّى اگر آن احساس مسئولیّت هم باشد.
پینوشت؛
[۱] الكافی، ج ۱، ص ۲۶
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۹/۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ امام خمینی (رضوان الله علیه):
🔹اکیداً توصیه می کنم که به بوق های تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید، که همه کوشش دارند که اسلام را از صحنه بیرون کنند که منافع ابرقدرت ها تأمین شود.
📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۸۲
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️این دولت کارهای بزرگ و زیربنائی را انجام داده است
🔹آنچه تا امروز در این دو سالی که این دولت بر سر کار بوده از عملکرد دولت مشاهده کردهایم، مستوجب این است که ما تقدیر کنیم و تمجید کنیم از دولت. در بخش هایی، دولت خوب و قوی ظاهر شده که این بخش ها هم بخش های مهمّی است؛ من حالا یک اجمالی عرض میکنم. علّت اینکه من اینها را میگویم این است که زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته متأسّفانه زبان رسایی نیست؛ اتّفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازهای که شایسته و حقّش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده. بنده می خواهم یک مقداری بگویم تا شاید کمک بشود به اینکه حقایق و واقعیّت هایی که در مورد دولت هست، برای آحاد مردم و افرادی که نظر و غرضی ندارند بیشتر آشکار بشود. .
🔹در بخش اقتصاد، کارهای خوبی در دولت انجام گرفته... آنچه من می خواهم [به آن] تکیه کنم این است که تعداد قابل توجّهی از شاخص های اقتصاد کلان، رشد را نشان می دهد، پیشرفت را نشان می دهد، تغییرات مثبت را نشان می دهد. البتّه تا مسائل مربوط به اقتصاد کلان برسد به معیشت مردم و زندگی مردم یک مقداری فاصله وجود دارد؛ یعنی زمان باید بگذرد. طبیعت بعضی از دولتها این است که فردا را قربانِ امروز می کنند؛ این دولت این کار را نکرده؛ کارهای بزرگ و زیربنائی را انجام داده که اثرش ممکن است امروز به طور کامل ظاهر نشود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما حق نداریم از جایگاه بالا و متکبرانه با مردم حرف بزنیم؛ زیرا ما اصلاً کسی نیستیم و آنچه هست متعلق به مردم است و اگر مسئولیتی هم به ما داده شده، اولاً مردم دادهاند و ثانیاً برای خدمت به مردم است.
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش اول)
🔹دنیای امروز در پرتو دانش و فناوری، شاهد تحولات بی شماری است که در این میان، گسترش امکانات ارتباطی در راس آنها قرار دارد. در چنین شرایطی، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و... با انتقال اطلاعات لحظه ای مسئولیت مبادله افکار و عقاید عمومی را بر عهده دارند. بنابراین شاید بتوان گفت که امروزه دوران حاکمیت سیاسی و سلطه قدرت های نظامی به پایان رسیده و عصر تسخیر اذهان افکار عمومی با سلاح امواج و رسانهها در حال شکل گیری است.
🔹این نوع سلاح به مراتب مخربتر از تسلیحات نظامی و هسته ای است و مبارزه با آن نیز به دلیل ماهیت پیچیده و پنهانی اش دشوارتر است. در حقیقت در «عصر ارتباطات و اطلاعات»، که موانع کمتری در راه دسترسی به اطلاعات و اخبار برای مخاطبان وجود دارد، بیش از هر زمان دیگری، اخبار نادرست یا تحریف شده و منطبق با خواست و اراده صاحبان رسانه ارائه می گردد. به همین منظور ارتباطات و اطلاعات به مثابه رگ های حیاتی جامعه بشری و بستر مبارزات و چالش های اینده بین المللی و جهانی به شمار می رود.
🔹به باور برخی، عرصه نبرد فردا را گستره پیام سازان، «رسانه ها» و «پیام گیران» شکل می دهند و محور تبادل قدرت را در آینده، «تاکتیک های اطلاعاتی» شکل خواهد داد، و این تاکتیک ها چیزی نیست، جز قدرت دستکاری در اطلاعات که بخش عمده آن، حتی پیش از آنکه این اطلاعات به رسانه برسد انجام خواهد شد. از این منظر آشنایی و شناخت حوزه گسترده #عملیات_روانی، در بررسی رسانه ها، از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در #جنگ_رسانه_ای، تمامی فعالیت ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار و اعمال افراد، در جهت اهدافی معین، به کار می رود.
🔹به تعبیر دیگر، #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ چرا که ذهن مخاطب را به فضای مجازی می کشانند و گاه با مقولات ارزشی، در «ذهنیت سازی» و «مدیریت ادراکی مخاطبان»، تاثیراتی شگرف بر جای می گذارند. #ادامه_دارد...
نويسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان ۱۳۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️مهدویت؛ نظر کردن به جمال مبارک حضرت...
🔹حضرت آیتالله بهجت قدسسره: نظر کردن به جمال مبارک #حضرت_صاحب علیهالسلام خوب و فضیلت دارد، اما میدانیم که عدهای در زمان حضور پیغمبر صلی الله علیه و آله و یا ائمه علیهمالسلام به جمال آنها نظر میکردند، ولی به #مقام آنها #معرفت نداشتند و از آنها اطاعت نمیکردند...
📕در محضر بهجت، ج۳، ص۲۷۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ چهره فرهنگی کشور
🔹پیرایش چهره فرهنگی كشور، یكی از مسائل عمدهی ماست. چهرهی فرهنگی كشور باید چهره نورانی، اسلامی و كاملاً منطبق با فضیلت های اخلاق اسلامی باشد؛ این یكی از خلأ های ماست.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۵/۳/۲۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️جنگ بر سر قدرت طلبی و ریاست
🔹افراد بشر چه بیماری دارند که راحت نمی نشینند، و پیوسته بر سر قدرت طلبی و ریاست و مقام با هم می جنگند؟! ما همین قدر می فهمیم که مُلک دنیا باقی و پابرجا نمی ماند و از بین می رود.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۱۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم ونشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در كتب روايی برای وجود نازنين امام زمان (عج) چه خصوصیات و ویژگی هایی ذکر شده است؟ (بخش اول)
🔸سیرت #امام_مهدی (عج) در چند بُعد قابل توجه و بررسی است؛ ۱) سیرت دینی. ۲) سیرت خلقی. ۳) سیرت عملی. ۴) سیرت انقلابی. ۵) سیرت سیاسی. ۶) سیرت تربیتی. ۷) سیرت اجتماعی. ۸) سیرت مالی. ۹) سیرت اصلاحی. ۱۰) سیرت قضایی.
1⃣سیرت دینی
🔹 #امام_زمان (عج) در برابر خداوند و جلال خداوند، فروتن است، همچون عقاب، به هنگامی که بال خویش فرو گشاید و سر به زیر انداخته، از اوج آسمان فرود آید. #امام_مهدی (عج) در برابر جلال خداوند اینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا، در وجود او متجلّی است و همه هستی او را در خود فرو برده است. [۱] از سویی #امام_مهدی (عج)، #عادل است و خجسته و پاکیزه. او ذرّهای از حق را فرو نگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند... حضرت همواره بیم خداوند را به دل دارد و به مقام تقرّبی که نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبندد و سنگی روی سنگ نگذارد. در حکومت او، به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حدّ خدایی جاری گردد. [۲]
2⃣سیرت خُلقی
🔹 #امام_مهدی (عج)، صاحب حشمت و سکینه و وقار است. امام (عج) جامه هایی درشتناک پوشد و نان جو خورد. علم و حلم حضرت از همه مردمان بیشتر است. #حضرت_مهدی (عج)، همنام پیامبر است (محمّد) و خُلق او، خُلق محمدی است. [۳] امام مهدی (عج)، در جهان، با مشعل فروزان هدایت سیر کند و چونان صالحان بزید. [۴]
3⃣سیرت عملی
🔹به هنگام رستاخیز #امام_مهدی (عج)، آنچه هست، دوستی و یگانگی است، تا آنجا که هر کس هر چه نیاز دارد، از آنِ دیگری بردارد، بی هیچ ممانعتی. [۵] در زمان حضرت مهدی (ع)، مؤمنان در معاملات از یکدیگر سود نگیرند. [۶] کینه ها از دل ها بیرون رود و همه جا را آسایش و امنیت فرا گیرد. [۷] همچنین امام مهدی (عج)، بخشنده است، و بی دریغ مال و خواسته به این و آن دهد. نسبت به عُمّال و کارگزاران و مأمورانِ دولتِ خویش بسیار سختگیر باشد، و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دلرحم و مهربان. [۸] «عَلَامَةُ الْمَهْدِیِّ، أَنْ یَکُونَ شَدِیداً عَلَی الْعُمّالِ، جَوَاداً بِالْمَالِ، رَحِیماً بِالْمَسَاکِینَ». [۹] #امام_مهدی (عج)، در رفتار چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل، به دهان مسکینان می نهد. [۱۰] حضرت مهدی (عج)، چونان امیرالمؤمنین (ع) زندگی کند، نان خشک بخورد و با پارسایی بزید. [۱۱] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] المهدی الموعود المنتظر (عج) عند علماء اهل السنة و الامامیه، عسکری، نجم الدین، ج ۱، ص ۲۸۰ و ۳۰۰؛ [۲] همان؛ [۳] همان، ج ۱، ص ۲۸۱ - ۲۸۲ و ۲۶۶ و ۳۰۰؛ [۴] همان.
[۵] اختصاص، مفيد، گنکره شیخ مفید، چ ۱، ص ۲۴
[۶] وسائل الشيعة، عاملى، شيخ حر، مؤسسة آل البيت (ع)، ج ۱۷، ص ۹
[۷] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۱۰
[۸] المهدی الموعود...، همان، ج ۱، ص ۲۷۶ – ۲۷۷
[۹] همان؛ [۱۰] همان، ج ۱، ص ۲۹۷
[۱۱] بحارالانوار، همان، ج ۵۲، ص ۳۵۹
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ۶، ص ۵۹۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شيرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️مخالفین ائمه علیهمالسلام، مخالف علم و عقل هستند
💠حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹الحمدلله واضح و آشکار است که مخالفین ائمه علیهمالسلام مخالف علم و عقل هستند!
هرجای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیهالسلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل میکرد و جواب صحیح میداد، به او جایزه میدادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند و سرانجام او را بکشند!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف:
🔸إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوا اللهَ جَلَّ جـَلالُهُ.
🔹ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و شما را فراموش نمی نماییم، اگر جز اين بود گرفتاری ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن می كردند، پس تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد.
📕بحار الانوار، ۱۷۵/۵۳
#امام_مهدی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش دوم و پایانی)
🔹 #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ بر همین اساس #جنگ_رسانهای یکی از فضای های شکل گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی، در استمرار پروژه های ایران ستیزانه، در حوزه رسانه هاست. مقوله ای که هجمه های تبلیغاتی و بمباران های خبری بسیاری از آن به وضوح در حوادث و رویدادهای مختلف سیاسی - اجتماعی علیه انقلاب اسلامی درک، و تیر و ترکش های نابرابر آن، در موضوعات مختلف با سیاه نمایی و شایعه پردازی های دروغین لمس می شود.
🔹در این رویکرد، #غرب به ویژه رسانه های آمریکایی و وابسته به آن، با هزینه های سنگین مالی، درصدد دستیابی به اهدافی از قبیل ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی، سیاه نمایی و القای فرهنگ های وارداتی غربی و دامن زدن به هیجانات جنسی و غریزی هستند. از این رو، در این نبرد به جای تحمیل ارزش های مورد نظر خود، می کوشند از طریق #رسانهها و «اقدامات فرهنگی»، جامعه هدف را به سوی خواسته های خود هدایت کنند و با ایجاد تغییرات در این حوزه، زمینه را برای تغییر ارزش ها و هنجارها مطابق با اهداف جریان سلطه فراهم سازند؛
🔹از اینرو «جنگ رسانهای» به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبین، بیشترین تاثیرگذاری روانی در «اذهان عمومی جامعه» را خواهد داشت، و سیاستمداران غربی اندیشه های خود را به کمک #تبلیغات_رسانهای و تحریک احساسات مردم، به زبانی بیان می دارند که در اذهان افراد رسوخ نموده و هم سویی آنها را در راستای اهداف خویش پدید آورد. بر همین اساس با توجه به تنوع و تکثری که در تئوریزه کردن راهبردهای خرد و کلان «آمریکا» در قبال «جمهوری اسلامی ایران» در عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی مشاهده می شود و اتخاذ رویکرد «جنگ رسانهای» از سوی این کشور، در چارچوب اجرای ماموریت «ناتوی فرهنگی» و پروژه ایران هراسی، بهره گیری از ابزارهای جنگ نرم در شبکه سازی تهدیدات نرم، اهمیتی خاص برای آن دارد، که از سوی کشورهای دیگر غربی، و به ویژه لابی های صهیونیستی نیز حمایت، اجرا و پیگیری می شود.
🔹از این رو، با توجه به تاکیدات «مقام معظم رهبری» برای آمادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی، و به منظور مقابله با فرافکنی ها و هجمه های رسانه ای انان، ضرورت #دشمن_شناسی و تبلیغ و تبیین راهکارها و اهداف دشمن از ضروریات اجتناب ناپذیری است که آماج تهدیدات آنان را خنثی می سازد. بنابراین، با بالا بردن ظرفیت مسئولیت پذیری، هوشیاری و آگاهی ها می توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کرد و با سازماندهی و جهت دهی مناسب در راستای «بصیرت زایی عمومی» در جامعه از طریق #رسانهها در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان ایستادگی نموده، و تهدیدات آنها را خنثی کرد.
نویسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ تاثیر اخلاق، رفتار و کردار
🔹عظمت انسان به #اخلاق و #رفتار و #کردار انسان است، نه به اینکه اتومبیلش سیستم کذا باشد، نه به اینکه گارد داشته باشد نه به اینکه خَدَمه داشته باشد. اینها عظمت انسان نیست، اینها انسان را #منحط میکند از آن مقامی که دارد.
بیاناتحضرتامام ۵۹/۱۰/۱۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد