eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش دوم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 1⃣آیه ۴۶ سوره کهف: در این آیه کریمه می خوانیم: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً؛ مال و ، و باقيات صالحات [ارزش هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است!». در این آیه شریفه موقعيت مال و ثروت و نيروى انسانى كه دو ركن اصلى حيات دنياست مشخص شده اند. در اینجا در کنار اموال به عنوان شكوفه ها و گل هايى معرفی می شوند که بر شاخه هاى درخت زندگی می رویند. در کنار برخورداری از اموال، یکی از مهم‌ترین سرمايه‏هاى زندگى دنياست، چرا كه براى رسيدن به هر مقصودى از مقاصد مادى حتما مورد نیاز است و به همين دليل آنها كه بر تخت قدرت مى نشينند، در کنار مال اندوزی، سعى در جمع آورى اين نيرو  نیز مى كنند؛ مخصوصا در زمان هاى گذشته هر كس فرزندان بيشترى داشت خود را نيرومندتر احساس مى كرد، چرا كه آنها يكى از دو ركن اصلى قدرت او را تشكيل مى دادند. [۱] 🔹نکته لازم به ذکر این است که اگرچه این آیه اموال و را زینت زیست دنیوی می داند، امّا به تصریح بخش انتهایی آیه یعنی «الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً» این امور زینت هایی زودگذرند که اگر از طريق قرار گرفتن در مسير «الله» رنگ جاودانگى نگيرند بسيار بى اعتبارند. [۲] با این حال بنا به تعبیر آیه ۳۱ سوره اعراف یعنی «يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»، این زینت ها می توانند با استقرار و ثبات قدم صاحبانشان در مسیر الهی تمام ناشدنی و در مقدس ترین مکان ها نیز قابل همراهی با آدمی گردند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۱ش، چ دهم، ج ۱۲، ص ۴۴۵ [۲] همان نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش چهارم) 🔹در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی ‎های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی مواجه شدند. 💠زن به گونه­ ای دیگر زنده به گور می­شود 🔹 در گذشته، به طور افراطی نادیده گرفته می ‎شد و در زن ‎ها را به بهانه زن بودن، تحقیر می ‎کردند و آن ها را در انجام فعالیت ‎های مهم - چه در امور خانه و چه در محیط بیرون ـ ناتوان می ‎دیدند و به هر نحوی تلاش می ‎کردند تا هویت زن ‎ها را، به مثابه یک انسان، نادیده بگیرند. امروزه نیز، با و افراطی از در جوامع مدرن ـ که حضور او را بیش از گذشته در عرصه اجتماعی پررنگ کرده است - همچنان هویت او، به مثابه یک انسان، نادیده گرفته می ‎شود. امروزه در مقایسه با گذشته، زن ‎ها رفاه نسبی بیشتری دارند؛ اما از طرفی دیگر، نیاز‎های معنوی و روحی آن ها و نیز فطرت شان فراموش شده است؛ به عبارت دیگر، در دنیای به اصطلاح مدرن که زن، بیشتر، یک کالای لوکس و پرزرق و برق است، گونه ‎ای دیگر از شکل گرفت که در آن، زن به ‎گونه ‎ای دیگر، زنده به گور می ‎شود. 🔹ریشه فلسفی این به اندیشه های اومانیستی (انسان گرایی) بر میگردد و ریشه در اندیشه ‎های افرادی، چون نیچه دارد. در این رویکرد، انسان رها از ارزش، تصور می ‎شود و می ‎تواند هرگونه می ‎خواهد زندگی کند؛ لذا زن در این میان، لذت‎بخش ‎ترین تفریح و لعبت برای این فضاست. امروزه در برای اینکه به اصطلاح عدالت را رعایت کند، حقوق مشابهی را برای مردان و زنان در نظر میگیرند، و از این روست که از شغل گرفته تا مشارکت در زندگی، زن باید در کنار مرد باشد و به اندازه وی، وظیفه بر عهده دارد؛ مثلا از زنها در ارتش و جنگها استفاده میکنند، و این استفاده از زنان، جز تخریب روحیه ظریف و پاک آنها و تبدیل آنان به موجودهایی خشن و بی روح چه پیامد دیگری میتواند داشته باشد؟ آیا برابری زن با مرد، لزوماً به این معناست که زن باید هم چون مرد، در تمامی مشاغل و عرصه ‎ها ـ که به طور ذاتی برای مردان طراحی شده است ـ حضوری فعال داشته باشد؟ در ، برعهده گرفتن چنین مشاغلی از سوی زنان، فقط در حد ضرورت است. ... منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
⭕️ امام خمینی(ره): 🔹چنان در نظر يك قشری از اين ملت جلوه كرده است كه گمان ميكنيم غير از غرب ديگر هيچ چيز نيست. اين وابستگی فكری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اكثر بدبختی های ملت‌ها و ملت ما نيز هست... بیانات حضرت امام ١٣٥٨/١٠/١٢ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش پنجم و پایانی) 🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی ‎های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی مواجه شدند. 💠زن و تقابل میان اسلام و غرب 🔹الگویی که برای احقاق ارائه می ‎کند، الگوی متعادلی نیست و خواهان در اجتماع است؛ اما ، تنها زمانی به درستی ادا می ‎شود که با آنان به مثابه یک برخورد شود و با توجه به فطرت او و توانایی ‎های جسمانی و روحی اش در نظر گرفته ‎شود. جایگاه زن در جهان مدرن، جایگاهی است که پذیرفته نیست. زن در ، همانند مردها از آزادی برخوردار است؛ پس اولین دلیل - برای نشان دادن این که زن در غرب، در نوعی جاهلیت مدرن زندگی می کند - این است که ، بدون توجه به ویژگی های شخصیتی، طبیعی و ذاتی ، برای وی حقوق مشابهی همانند مردها در نظر گرفته اند. 🔹این حقوق مشابه، از منظر ، نوعی جاهلیت مدرن است. در این حقوق مشابه، زن در زندگی فردی و خانوادگی، حقوق متفاوتی ندارد. این در حالی است که در ، همراه با پذیرش آزادی ‎های اجتماعی برای زن، به مثابه یک فرد، هنگامی که نقش و را برمی ‎گزیند، برای زن در نظر گرفته می شود؛ مانند: مهریه، نفقه و غیره؛ در حالی که در غرب، زن و مرد کاملاً شریک زندگی هستند. منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش اول) 🔸اندیشه پیروزی نهایی و بر باطل و ستم، و برپایی تمام ارزشهای انسانی به دست مبارک (عج) اندیشه ­ای است که همه گروه های مسلمان، آن را باور دارند؛ زیرا ریشه در دارد؛ اما چرا نام «مهدی» در قرآن نیامده است؟ آیا اگر نام او می­آمد، باور مردم به او عمیق تر نمی­‌شد؟ برای پاسخ به این سؤال، روش­های قرآن را در معرفی انسانهای خوب و وارسته بیان میکنیم. برای شناساندن این افراد، از سه راه استفاده کرده است: 🔹راه اول؛ معرفی با اسم: نخستین راه شناساندن، آوردن اسم شخصیت مورد نظر است؛ مانند: «و ما محمد الا رسول» [آل عمران،۱۴۴] یا «واذکر فی الکتاب مریم» [مریم،۱۶] راه دوم؛ معرفی با عدد: شیوه دوم، بیان تعداد افراد خاص است. قرآن نقبای بنی اسرائیل را با عدد می‌شناساند؛ مانند: «و بعثنا منهم اثنی عشر نقیبا» [مائده،۱۲] راه سوم؛ معرفی با ویژگی و صفت: شناساندن با ، بهترین راه معرفی است، زیرا راه را بر می­‌بندد. نام جعلی درست کردن آسان است؛ ولی ویژگی­های هر فرد، مخصوص او است. همچنین از افرادی نام می برد که با آنکه پیامبر (ص) را کاملاً با نام می‌شناختند؛ ولی باز او را انکار میکردند. قرآن کریم، را در آیه­ های تطهیر، مباهله، ولایت [۱] و... با این روش معرفی کرده است. (عج) نیز در با این روش شناسانده شده است. اینک بررسی چند آیه از آیات مهدویت: 🔹آیه اول: آیا می­توان زنده بودن (عج) را از قرآن استفاده کرد؟ برخی آیه­ های قرآن کریم، وجود امام و حجت را بر روی زمین می­رسانند. یکی از این آیات ، آیه ۴ سوره قدر است: «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر؛ در شب قدر فرشتگان و روح با اجازه پروردگارشان برای هر امری فرود می آیند». فعل «تنزّل» مضارع است و استمرار و تداوم را می­رساند؛ پس هر سال، شب قدر دارد. در شب قدر، فرشتگان و روح نازل می­شوند. از طرفی هر انسانی، توانایی پذیرش فرشتگان - به ویژه روح که برتر از فرشتگان است - را ندارد و باید انسانی در مرتبه پیامبر گرامی اسلام (ص) باشد تا این قابلیت را دارا باشد. اما هم اکنون در شب قدر، فرشتگان و روح بر چه کسی نازل می­شوند؟ امیرمؤمنان امام علی (ع) فرمودند: «شب قدر، در هر سال است و امر سال در آن شب نازل می­شود. برای این امر، والیانی پس از رسول خدا وجود دارد». ابن عباس پرسید: «اینان چه کسانی هستند؟» فرمود: «من و یازده نفر از نسل و فرزندان من». [۲] 🔹آیه دوم: اگر بخواهیم ویژگیهای عصر ظهور مهدی امت را به بهترین شکل بیان کنیم، آیه ­ای بهتر از آیه ۵۵ سوره نور نمی­‌یابیم. در این آیه، خداوند به مؤمنان صالح وعده می­دهد و وعده او حق و یقینی است. [۳] اما این وعده چیست؟ بهتر است آیه را بخوانیم و وعده های الهی را در آن ببینیم. «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند». پی نوشت‌ها [۱] احزاب، ۳۲؛ آل عمران، ۶۱؛ مائده، ۵۵ [۲] اصول کافی، ج۱، ص ۵۳۲، ح۱۱ [۳] در بیش از ۲۰ آیه قرآن، حق بودن وعده های خداوند و تخلف ناپذیر بودنشان بیان شده است. برگرفته از مجله امان، ش ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند. 🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند. 3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى‏ کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. ... پی نوشت؛ [۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش دوم و پایانی) 🔸«وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند». [قرآن کریم، نور، ۵۵] 💠وعده­ های خداوند به مؤمنان صالح 🔹 را در اختیارشان می­گذارد، همانند حکومت های صالحان گذشته، چون نوح و داود و سلیمان علیهم‌ السلام. را در تمام زمین برتری و گسترش می­دهد؛ دینی که خداوند برای انسان ها پسندیده است، یعنی ، همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام که جریان غدیر و آیه های مربوط به آن، آن‌را می­رساند. و آرامش را جایگزین ترس و وحشت مؤمنان درستکار قرار می­دهد. البته امنیت کامل، زمانی حاصل می­شود که سراسر زمین در اختیار مؤمنان با تقوا باشد و دشمن قابل توجهی مقابل آنان نباشد. نتیجه این حکومت، از میان رفتن جلوه ­های شرک و نفاق و پرستش خدای یکتا است. در پرتو آن، برکت از آسمان و زمین آشکار می شود و همگان در رفاه و آسایش قرار می­گیرند. 🔹رسول اکرم (ص) در ذیل این آیه فرمودند: «وقتی ما قیام کند، زمین را پر از و داد می­کند، پس از آنکه لبریز از و ستم شده باشد»؛ و فرمودند: «خوشا به حال در پنهانی او و خوشا به حال در او». [۱] نکته مهم، اینکه ، حق و تخلف ناپذیر است، ولی جهانی شدن آیین الهی تاکنون اتفاق نیفتاده است، به همین سبب مفسر بزرگ قرآن، مرحوم طبرسی (ره) در تفسیر این آیه میگوید: «چون گسترش دین در سراسر زمین و جهان‌گیر شدن آیین، از گذشته تا کنون پدیدار نشده است، به یقین، این امر در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا جهانی شدن دین اسلام، وعده ای الهی است و وعده خدا، تخلف پذیر نیست». [۲] 🔹امام سجاد (ع) پس از تلاوت آیه فوق فرمودند: «به خدا سوگند! اینان ما هستند؛ خداوند به دست مردی از ما، این کار را در حق آنان خواهد کرد و آن مرد، (عج) این امت است و او همان کسی است که پیامبر (ص) (درباره او) فرموده است: «اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی کند تا مردی از خاندان من حاکم جهان گردد؛ نام او هم نام من است، او زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد، همانگونه که از ظلم و ستم لبریز شده باشد». [۳] در این نوشتار مجال بررسی آیات دیگر قرآن کریم نیست، و لذا در پایان یادآور میشویم اهل سنت نیز روایاتی آورده اند که آیاتی از قرآن را درباره (عج) و حکومت جهانی آن حضرت میداند؛ برای نمونه فخر رازی در ذیل آیه ۳ سوره بقره، از مصادیق «غیب»، مهدی آل محمد (عج) را میداند که باید به آن ایمان داشت. [۴] پی نوشت‌ها: [۱] بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۴، باب ۴۱، ح ۱۴۴ [۲] مجمع البیان، ج ۷، ص ۱۵۲ [۳] همان [۴] تفسیر فخر رازی برگرفته از مجله امان، شماره ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش اول) 🔹دكتر «فرانسیسكو اسكودرو بداته‏» رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا: «چهره حیاتبخش (ره) در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مى‏باشد و ایشان یكى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مى‏شوند. وى افزود: ، به رهبرى (ره) سبب بروز تحولات و دگرگونی هاى عظیم در جهان اسلام شد، و وى چهره جدیدى از را ارائه كرد. درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حكومت هاى دیكتاتورى و غیر انسانى را آموخت». [۱] 🔹«احمد جبرئیل» دبیر كل جبهه خلق آزادی فلسطین: (ره) كرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند. (ره) با انقلاب اسلامى خود، را به اسلام و عزت و كرامت را به مسلمانان بازگرداند. ، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه، نسبت ‏به این دین مبین را كه دشمنان در طول صدها سال ارائه كرده بودند، از میان برد و مقوله "دین افیون ملت ها" را منسوخ كرد و را در سطح بین المللى به عنوان یك نیاز انسانى در زمینه‏هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، مادى و معنوى، مطرح كرد. (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار كند و به مسلمانان حیات جدیدى ببخشد. امام راحل ثابت كرد كه قادر است ملت هاى مستضعف و محروم را آزاد كرده، آنان را در برابر كشورهاى استكبارى و طغیانگر به حركت درآورد. (ره) نشان داد كه در زمان كنونى، یك عنصر اصلى در تحرك و مقابله مردمى با حكومت هاى ستمگر و فاسد است. [۲] 🔹مفتى قزاقستان: (ره) به همه جهانیان تعلق داشت.‏ ایشان نه به ایران و دنیاى اسلام، بلكه به تعلق داشت. وقتى عالمى از دنیا می‌رود، در واقع جهانى مرده است. [۳] وی (ره) را یك چهره برجسته دینى و سیاسى جهان دانست و گفت: دنیا به نیك از وى یاد كرده و خواهد كرد؛ زیرا او را نه تنها دنیاى اسلام، بلكه تمام جهان مى‏شناسند. من نیز به عنوان یك انسان و روحانى دینى، براى او ارزش و احترام فوق العاده ای قائلم. وى یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یك ساختمان هستند كه یكدیگر را نگه مى‏دارند و (ره) یك چهره برجسته سیاسى - مذهبى در تاریخ بود كه براى وحدت مسلمانان بسیار كوشید. مفتى قزاقستان یادآور شد، دنیا (ره) را مى‏شناسد و پیام وى به ، كه فرمود را باید در موزه دید، همچنان در گوش ها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شكست ‏خورده دانست و اكنون نظاره‏ گر عمق پیام او هستیم. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۰۵ [۲] همان ۷۸/۰۷/۱۲ [۳] همان ۷۸/۰۷/۰۷ منبع: تبیان @tabyinchannel
⭕️امام زين العابدين عليه‌ السلام: 🔹گناهانى كه دعا را رد میكنند، عبارتند از: بدى نيّت، بد ذاتى، دورويى با برادران، باور نداشتن اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى كه وقتشان بگذرد و تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكى كردن، صدقه ندادن، بدزبانى و ناسزا گفتن. 📕معانى الأخبار، ص ۲۷۱، ح ۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ ۱۵ خرداد بهانه‌ای برای بازخوانی منشور انقلابی‌گری (بخش اول) 🔸 هر سال بهترین فرصت و بهانه‌ای است برای بازخوانی و مرور  و  است؛ چرا که جوانان مؤمن و انقلابی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ حماسه و رویداد درس آموزی را برای تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند که سرآغاز فصل جدیدی از زندگی آگاهانه و هوشمندانه بود. به طور قطع و یقین می‌توان این چنین ادعا کرد اگر حماسه عزتمندانه ۱۵ خرداد سال ۴۲ زیبایی‌های خود را به رخ تاریخ نمی‌کشید، در زمان کنونی نظاره‌گر خیل کثیری از جوانان مؤمن انقلابی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نبودیم. 1⃣شجاعت و غیرتمندی 🔹یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین شاخص‌های سبک زندگی مؤمن انقلابی، برخوردار از  عنصر و  است. «أَلا إِنَّ أَولِیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ؛ [یونس، ۶۲] آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند!». این عنصر زیبای اخلاقی موجب می‌شود، افراد، بزدلی و ترس را از خود دور نمایند و برای رسیدن به آرمان‌های پاک و الهی، خطرپذیر شوند. افراد شجاع و غیرتمند هرگونه محافظه کاری و انزواطلبی و خواری و ذلت را به خود راه نمی‌دهند؛ از این رو با رشادت و حماسه بی‌بدلیلی در صحنه‌های پُرخطر حاضر می‌شوند؛ شاخص زیبایی که جلوه هایی از آن را می توان در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در سبک و سیاق مردم مؤمن و انقلابی شهرهایی همچون قم، ورامین، تهران، و برخی از شهرهای دیگر که در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) مشاهده کرد. 🔹همین عنصر بی بدیل، بود که پیروزی و موفقیت جبهه انقلاب را در روزهای سخت به جبهه انقلابی نوید می‌داد: در منابع روایی از امام على (علیه السلام) نقل شده است: «اَلشَّجاعَةُ نُصرَةٌ حاضِرَةٌ وَ فَضیلَةٌ ظاهِرَةٌ؛[۱] شجاعت، نصرتى نقد و فضیلتى آشکار است». در زمان کنونی نیز نیروی‌های جوان و انقلابی می‌بایست به یاوه‌گویی‌های ابرقدرت‌های جهانی بی‌اعتنا بوده و ترس و خوفی را به خود راه ندهند و برای پیشبرد آرمان‌های ناب اسلامی با شجاعت و غیرتمندی، موتور پیشران انقلاب را به سوی تمدن نوین اسلامی روشن نگه دارند. ... پی‌نوشت‌ها: [۱] عیون الحکم و المواعظ (لیثی)، ص ۵۰، ح ۱۲۷۱ پدیدآورنده: علی بیرانوند منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️ (ره) 🔷شما مردم در این مدتی که کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف هم باوراندید که می شود در مقابل ایستادگی کرد. 📕صحیفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۰۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش دوم) 🔹«دكتر محمد تاجیك»: قبل از ، رویكرد اندیشمندان ما براى تعریف كلمات ظریفى همچون آزادى، اخلاق و ورود به عرصه سیاست، به سوى مكاتب فكرى سوسیالیسم و لیبرالیسم سوق مى ‏كرد. (ره)، معادلات رایج غربى را بر هم ریخت و با استفاده از كلمات رقیق و لطیف منحصر به فرد، واژه‏هاى دور از ذهن را تعریف كرد و براى بیان ایده‏ها، آرزوها و حرف هاى ملتش، از فرهنگ ویژه خویش استفاده كرد. امام با تعریف جدید از مقوله قدرت و تكیه بر چهره اخلاقى آن، موفق شد نیروهاى مردمى را جذب كند و با این تعریف جدید، حكومت پهلوى را زیر سؤال ببرد. [۱] 🔹پروفسور «میخاییل لمشف‏» نویسنده روس: (ره) بر خلاف رهبران سیاسى قرن حاضر كه هر یك داراى استعدادى خاص در یكى از زمینه‏هاى اقتصادى، سیاسى، علمى، فرهنگى، دینى یا حقوقى بوده اند، در همه حوزه‏ها را داشت. پروفسور «میخاییل لمشف‏» افزود: (ره) را بخش لاینفك دین مى‏دانست و با و الهى علیه ستمگران بپاخاست. امام، در تمامى سطوح حیات اجتماعى و سیاسى جامعه، را به عنوان عامل تعیین كننده در تحولات انقلابى و حمایت كننده ارزش هاى انسانى مطرح كرد. [۲] 🔹«امام جماعت ‏بزرگترین مسجد مادرید»: (ره)، هدایت كننده و روشنگر جامعه بود؛ امام جماعت ‏بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید، پایتخت اسپانیا، تلاش ها و مجاهدت هاى امام خمینى (ره) را براى سربلندى اسلام و عزت مسلمان در جهان ستود. (ره)، شخصیتى نادر در دنیاى اسلام است كه از توانمندى و قابلیت هاى فراوانى براى هدایت و روشنگرى برخوردار بوده است. (ره) توانست احساسات مذهبى و اعتقادى را گسترش ‏بخشد و اقدامات و تلاش هاى ایشان، ثابت كرد كه تنها همین عامل مى ‏تواند در افراد تغییر به وجود آورد. [۳] 🔹«نلسون ماندلا»: رهبرى منحصر به فرد (ره) بود كه توانست ‏با دست ‏خالى، را به پیروزى برساند. رئیس جمهور سابق آفریقاى جنوبى، ضمن تمجید از شخصیت استثنایى امام خمینى (ره) تأكید نمود: «من با دقت آن روزهاى حساس را دنبال مى‏كردم‏». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۱۸ [۲] همان ۸۱/۰۷/۱۸ [۳] همان ۷۸/۰۷/۰۴ [۴] همان ۷۸/۰۷/۰۶ منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش چهارم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 4⃣آیه ۱۲ سوره نوح: در این آیه می خوانیم: «وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً؛ و شما را با اموال و فراوان كمك كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.»! این آیه یکی از آیاتی است که مژده های الهی را به قوم نوح از زبان آن حضرت بیان می کند - البته مژده هایی که مشروط به ایمان آن قوم و طلب مغفرت شان از خداوند بوده است - و همانطور که می بینیم نیز در کنار نعمت هایی دیگر به عنوان یکی مورد اشاره قرار گرفته است. سببی نیز که باعث شده حضرت نوح (ع) این وعده ها را به قوم خود دهد، بنابر بعضى از روايات این بوده است که وقتى قوم لجوج او از قبول دعوتش سر باز زدند، خشكسالى و قحطى آنها را فرا گرفت و بسيارى از اموال و فرزندان شان هلاك شدند. به همین خاطر نوح به آنها گفت: اگر ايمان بياوريد همه اين مصائب و بلاها از شما دفع خواهد شد. [۱] 🔹در این آیه از تعبیر «یمددکم بـ...» برای اشاره به اشاره شده است. كلمه «امداد» به معناى رساندن مدد به دنبال مدد ديگر است و مدد به معناى هر چيزى است كه آدمى را در رسيدن به حاجتش كمك كند و مشخص است که برخورداری از در کنار تملک اموال، نزديكترين كمك هاى ابتدايى براى رسيدن جامعه انسانى به هدف هاى خويش است. [۲] 5⃣آیات ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره شعراء: در این آیات می خوانیم: «وَ اتَّقُوا الَّذي أَمَدَّكُمْ بِما تَعْلَمُونَ - أَمَدَّكُمْ بِأَنْعامٍ وَ بَنينَ؛ و از [نافرمانى] خدايى بپرهيزيد كه شما را به نعمت هايى كه مى دانيد امداد كرده - شما را به چهارپايان و نيز پسران [لايق و برومند] امداد فرموده». در این آیات می بینیم که از يك سو، یاری شدن انسان با سرمايه هاى مادى كه قسمت مهمى از آن - مخصوصا در آن عصر - چهارپايان و دام ها بودند مورد اشاره قرار گرفته و از سوى ديگر كافى كه بتواند آن را حفظ و نگاهدارى كند نیز - به عنوان یکی دیگر از مؤلفه های یاری خداوند به انسان - برشمرده شده است. اين تعبير در آيات مختلف قرآن تكرار شده است كه هنگام برشمردن نعمت هاى مادى، در کنار اشاره به اموال، از نیز به عنوان نيروى انسانى كه حافظ و نگاهبان و پرورش دهنده اموال است نام برده می شود. [۳] 🔹نکته ظریف دیگری که در معناشناسی این آیات باید مورد اشاره قرار بگیرد نیز این است که بنابر آنچه در کتاب های لغت ثبت شده، كلمه «مد» در اصل به معناى كشيدن است، ولى در معنای «يارى» هم‏ استعمال مى‏شود. بيشتر موارد استعمال «امداد» در عمل و فعل محبوب است، به خلاف كلمه «مد» كه بيشتر در مكروه استعمال مى شود، همچنان كه هر دو كلمه در قرآن كريم آمده يك جا می خوانیم: «وَ أَمْدَدْناهُمْ بِفاكِهَةٍ؛ [طور، ۲۲] ايشان را با ميوه مدد داديم» و در جای دیگر به این آیه برمی خوریم که: «وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدًّا؛ [مریم، ۷۹] و عذابش را همواره ادامه خواهیم داد». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الإسلامية، چ ۱۰، ج ۲۵، ص ۷۰ [۲] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه: موسوی، محمدباقر، دفتر انتشارات اسلامی، چ ۵، ج ۲۰، ص ۴۵ [۳] تفسیر نمونه، همان، ج ۱۵، ص ۲۹۷ [۴] المیزان فی تفسیر المیزان، همان، ج ‏۱۵، ص ۴۲۳ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا