eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند. 🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند. 3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى‏ کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. ... پی نوشت؛ [۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش دوم و پایانی) 🔸«وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند». [قرآن کریم، نور، ۵۵] 💠وعده­ های خداوند به مؤمنان صالح 🔹 را در اختیارشان می­گذارد، همانند حکومت های صالحان گذشته، چون نوح و داود و سلیمان علیهم‌ السلام. را در تمام زمین برتری و گسترش می­دهد؛ دینی که خداوند برای انسان ها پسندیده است، یعنی ، همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام که جریان غدیر و آیه های مربوط به آن، آن‌را می­رساند. و آرامش را جایگزین ترس و وحشت مؤمنان درستکار قرار می­دهد. البته امنیت کامل، زمانی حاصل می­شود که سراسر زمین در اختیار مؤمنان با تقوا باشد و دشمن قابل توجهی مقابل آنان نباشد. نتیجه این حکومت، از میان رفتن جلوه ­های شرک و نفاق و پرستش خدای یکتا است. در پرتو آن، برکت از آسمان و زمین آشکار می شود و همگان در رفاه و آسایش قرار می­گیرند. 🔹رسول اکرم (ص) در ذیل این آیه فرمودند: «وقتی ما قیام کند، زمین را پر از و داد می­کند، پس از آنکه لبریز از و ستم شده باشد»؛ و فرمودند: «خوشا به حال در پنهانی او و خوشا به حال در او». [۱] نکته مهم، اینکه ، حق و تخلف ناپذیر است، ولی جهانی شدن آیین الهی تاکنون اتفاق نیفتاده است، به همین سبب مفسر بزرگ قرآن، مرحوم طبرسی (ره) در تفسیر این آیه میگوید: «چون گسترش دین در سراسر زمین و جهان‌گیر شدن آیین، از گذشته تا کنون پدیدار نشده است، به یقین، این امر در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا جهانی شدن دین اسلام، وعده ای الهی است و وعده خدا، تخلف پذیر نیست». [۲] 🔹امام سجاد (ع) پس از تلاوت آیه فوق فرمودند: «به خدا سوگند! اینان ما هستند؛ خداوند به دست مردی از ما، این کار را در حق آنان خواهد کرد و آن مرد، (عج) این امت است و او همان کسی است که پیامبر (ص) (درباره او) فرموده است: «اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی کند تا مردی از خاندان من حاکم جهان گردد؛ نام او هم نام من است، او زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد، همانگونه که از ظلم و ستم لبریز شده باشد». [۳] در این نوشتار مجال بررسی آیات دیگر قرآن کریم نیست، و لذا در پایان یادآور میشویم اهل سنت نیز روایاتی آورده اند که آیاتی از قرآن را درباره (عج) و حکومت جهانی آن حضرت میداند؛ برای نمونه فخر رازی در ذیل آیه ۳ سوره بقره، از مصادیق «غیب»، مهدی آل محمد (عج) را میداند که باید به آن ایمان داشت. [۴] پی نوشت‌ها: [۱] بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۴، باب ۴۱، ح ۱۴۴ [۲] مجمع البیان، ج ۷، ص ۱۵۲ [۳] همان [۴] تفسیر فخر رازی برگرفته از مجله امان، شماره ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش اول) 🔹دكتر «فرانسیسكو اسكودرو بداته‏» رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا: «چهره حیاتبخش (ره) در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مى‏باشد و ایشان یكى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مى‏شوند. وى افزود: ، به رهبرى (ره) سبب بروز تحولات و دگرگونی هاى عظیم در جهان اسلام شد، و وى چهره جدیدى از را ارائه كرد. درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حكومت هاى دیكتاتورى و غیر انسانى را آموخت». [۱] 🔹«احمد جبرئیل» دبیر كل جبهه خلق آزادی فلسطین: (ره) كرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند. (ره) با انقلاب اسلامى خود، را به اسلام و عزت و كرامت را به مسلمانان بازگرداند. ، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه، نسبت ‏به این دین مبین را كه دشمنان در طول صدها سال ارائه كرده بودند، از میان برد و مقوله "دین افیون ملت ها" را منسوخ كرد و را در سطح بین المللى به عنوان یك نیاز انسانى در زمینه‏هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، مادى و معنوى، مطرح كرد. (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار كند و به مسلمانان حیات جدیدى ببخشد. امام راحل ثابت كرد كه قادر است ملت هاى مستضعف و محروم را آزاد كرده، آنان را در برابر كشورهاى استكبارى و طغیانگر به حركت درآورد. (ره) نشان داد كه در زمان كنونى، یك عنصر اصلى در تحرك و مقابله مردمى با حكومت هاى ستمگر و فاسد است. [۲] 🔹مفتى قزاقستان: (ره) به همه جهانیان تعلق داشت.‏ ایشان نه به ایران و دنیاى اسلام، بلكه به تعلق داشت. وقتى عالمى از دنیا می‌رود، در واقع جهانى مرده است. [۳] وی (ره) را یك چهره برجسته دینى و سیاسى جهان دانست و گفت: دنیا به نیك از وى یاد كرده و خواهد كرد؛ زیرا او را نه تنها دنیاى اسلام، بلكه تمام جهان مى‏شناسند. من نیز به عنوان یك انسان و روحانى دینى، براى او ارزش و احترام فوق العاده ای قائلم. وى یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یك ساختمان هستند كه یكدیگر را نگه مى‏دارند و (ره) یك چهره برجسته سیاسى - مذهبى در تاریخ بود كه براى وحدت مسلمانان بسیار كوشید. مفتى قزاقستان یادآور شد، دنیا (ره) را مى‏شناسد و پیام وى به ، كه فرمود را باید در موزه دید، همچنان در گوش ها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شكست ‏خورده دانست و اكنون نظاره‏ گر عمق پیام او هستیم. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۰۵ [۲] همان ۷۸/۰۷/۱۲ [۳] همان ۷۸/۰۷/۰۷ منبع: تبیان @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری فارس
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ابتکار ماندگار امام @Farsna
⭕️امام زين العابدين عليه‌ السلام: 🔹گناهانى كه دعا را رد میكنند، عبارتند از: بدى نيّت، بد ذاتى، دورويى با برادران، باور نداشتن اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى كه وقتشان بگذرد و تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكى كردن، صدقه ندادن، بدزبانى و ناسزا گفتن. 📕معانى الأخبار، ص ۲۷۱، ح ۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ ۱۵ خرداد بهانه‌ای برای بازخوانی منشور انقلابی‌گری (بخش اول) 🔸 هر سال بهترین فرصت و بهانه‌ای است برای بازخوانی و مرور  و  است؛ چرا که جوانان مؤمن و انقلابی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ حماسه و رویداد درس آموزی را برای تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند که سرآغاز فصل جدیدی از زندگی آگاهانه و هوشمندانه بود. به طور قطع و یقین می‌توان این چنین ادعا کرد اگر حماسه عزتمندانه ۱۵ خرداد سال ۴۲ زیبایی‌های خود را به رخ تاریخ نمی‌کشید، در زمان کنونی نظاره‌گر خیل کثیری از جوانان مؤمن انقلابی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نبودیم. 1⃣شجاعت و غیرتمندی 🔹یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین شاخص‌های سبک زندگی مؤمن انقلابی، برخوردار از  عنصر و  است. «أَلا إِنَّ أَولِیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ؛ [یونس، ۶۲] آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند!». این عنصر زیبای اخلاقی موجب می‌شود، افراد، بزدلی و ترس را از خود دور نمایند و برای رسیدن به آرمان‌های پاک و الهی، خطرپذیر شوند. افراد شجاع و غیرتمند هرگونه محافظه کاری و انزواطلبی و خواری و ذلت را به خود راه نمی‌دهند؛ از این رو با رشادت و حماسه بی‌بدلیلی در صحنه‌های پُرخطر حاضر می‌شوند؛ شاخص زیبایی که جلوه هایی از آن را می توان در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در سبک و سیاق مردم مؤمن و انقلابی شهرهایی همچون قم، ورامین، تهران، و برخی از شهرهای دیگر که در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) مشاهده کرد. 🔹همین عنصر بی بدیل، بود که پیروزی و موفقیت جبهه انقلاب را در روزهای سخت به جبهه انقلابی نوید می‌داد: در منابع روایی از امام على (علیه السلام) نقل شده است: «اَلشَّجاعَةُ نُصرَةٌ حاضِرَةٌ وَ فَضیلَةٌ ظاهِرَةٌ؛[۱] شجاعت، نصرتى نقد و فضیلتى آشکار است». در زمان کنونی نیز نیروی‌های جوان و انقلابی می‌بایست به یاوه‌گویی‌های ابرقدرت‌های جهانی بی‌اعتنا بوده و ترس و خوفی را به خود راه ندهند و برای پیشبرد آرمان‌های ناب اسلامی با شجاعت و غیرتمندی، موتور پیشران انقلاب را به سوی تمدن نوین اسلامی روشن نگه دارند. ... پی‌نوشت‌ها: [۱] عیون الحکم و المواعظ (لیثی)، ص ۵۰، ح ۱۲۷۱ پدیدآورنده: علی بیرانوند منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️ (ره) 🔷شما مردم در این مدتی که کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف هم باوراندید که می شود در مقابل ایستادگی کرد. 📕صحیفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۰۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا