✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈 #ابراهیم_و_لوط>
✅وارد شدن فرشتگانى به صورت میهمان
...... ادامه
🌺 ولی آیات سوره
#حجر :
* انّا لمنجّوهم اجمعین * الّا امرته قدّرنا انّها لمن الغابرین * ( حجر ۵۹ و ۶۰ )
🌸
و نیز آیات سوره عنکبوت :
* انّا مهلکوا اهل حاضر هذه القریه * ( عنکبوت ۳۱ ) آشکارا نشان میدهد که ماجرای #بشارت در آن دو سوره ، پیش از #نابودی قوم لوط رخ داده است ؛
🌺همچنین در سوره ذاریات ، سخن از
#پذیرایی میهمانان با گوساله بریان است و ترس ابراهیم پس از پرهیز آنان از
#خوردن غذا بوده ، ولی در آیات سوره حجر ، سخنی از پذیرایی نیست که خود
#قرینه ای بر تعدد ماجرا به شمار میآید .
🌸
این معنا در روایتی از امام #باقر علیه السلام نیز تصریح شده است ، ولی بعضی به #عللی از جمله آنکه آیات سوره هود از سویی بشارت به اسحاق را تصریح کرده و از سویی #کوشش ابراهیم برای رفع عذاب از قوم لوط را بیان داشته ، بر آنند که #بشارت اسحاق به طور قطع ، پیش از عذاب قوم لوط بوده و در نتیجه ، همه آیات بشارت در ماجرای #نزول فرشتگان ، به اسحاق مربوط است .
🌺 به کارگیری لفظ
#ماضی * انّا ارسلنا * در آیات سوره ذاریات نیز نمیتواند دلیل باشد که این آیات بازگو کننده
#ماجرا پس از وقوع عذاب بر قوم لوط است ؛
🌸
زیرا همین #تعبیر در سوره حجر نیز آمده و به طور مسلم ، آیات سوره حجر ، به زمانی مربوط است که #ملائکه هنوز از عذاب قوم لوط فارغ نشده بودند ؛
🌺افزون بر اینکه تعبیر * انّا ارسلنا * از سوی
#ملائکهای که در مسیر عزیمت به سوی قوم لوط هستند ، از نظر لغت و
#عرف کاملاً بلامانع است ؛
🌸
اما آیات ۳۵ تا ۳۷ ذاریات ، سخن #خداوند است و نه ملائکه ؛ بنابراین خود آیات شاهد است که ملائکه در این ماجرا یک بار و آن هم پیش از #عزیمت به سوی قوم لوط با ابراهیم دیدار کردهاند ؛ به همین دلیل ، روایت یاد شده نیز قابل #اعتماد نیست .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺