منظور از نشانه هاى ظهورچیست⁉️🔻 قسمت (پایانی) 4️⃣ ♦️ نشانه هاى برپایى قیامت 🔷 در منابع روایى از برخى از نشانه هاى ظهور به عنوانِ نشانه هاى برپایى قیامت و (اشتراط السّاعة) یاد شده است: خروج دجال آشکار شدن خورشید در ناحیه مغرب نزول عیسى(ع) از آسمان و…. که در روایات اهل سنت بیشتر به چشم مى خورد. 🔶 به نظر مى رسد روایاتى که نشانه هاى ظهور را و روایاتى که نشانه هاى برپایى قیامت را برمى شمارند در هم آمیخته شده باشند و در برخى مواردجا به جایى پیش آمده باشد. 🔷 پیامبر(ص) مى فرماید: (عشر قبل الساعة لابد فیها السفیانى والدجال والدخان والدابة وخروج القائم وطلوع الشمس من مغربها ونزول عیسى(ع) و خسف بالمشرق و خسف بجزیرة العرب ونار تخرج من قعر عدن تسوق الناس الى المحشر.) 🔶 ده چیز پیش از برپایى قیامت بناگزیر رخ خواهد داد: خروج سفیانى و دجال پیدا شدن دود و چهارپا خروج قائم طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن حضرت عیسى(ع) از آسمان و فرو رفتن [در زمین] در ناحیه مشرق و فرو رفتن در منطقه جزیرةالعرب و آتشى که از انتهاى عدن بر مى خیزد و مردمان را به سوى صحراى محشر مى کشاند. 🔷 برابر این حدیث خروج سفیانى و دجال و طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن مسیح(ع) از آسمان و… از نشانه هاى قیامت است و حال آن که در روایات دیگر آنها به روشنى از نشانه هاى ظهور معرفى شده اند. البته نشانه هایى همچون خروج دجال و سفیانى بیشتر در منابع عامه به عنوان علامت قیامت و در منابع شیعه به عنوان علامت ظهور قائم آمده است. 🔶 روشن است که مشروط کردن بر پایى قیامت به پدیدار شدن این حوادث و قراردادن نشانه ظهور از نشانه هاى برپایى قیامت به مقصود ما ضررى نمى زند; زیرا همه این رخدادها که از وقوع آنها خبر داده شده چه به عنوان نشانه هاى ظهور و چه به عنوان نشانه هاى قیامت پیش از برپایى قیامت هر چند با فاصله زیاد واقع خواهند شد. 🔷 با این حساب آنچه در طول دوره غیبت کبرى واقع شود به طور طبیعى پیش از برپایى قیامت واقع شده و در نتیجه از نشانه هاى قیامت است. 🔶 براین اساس همه نشانه هاى ظهور به گونه اى نشانه هاى قیامت هم هستند ولى همه نشانه هاى قیامت نشانه هاى ظهور نمى توانند باشند; زیرا ممکن است برخى از آنها پس از ظهور حضرت مهدى(ع) واقع شوند. 🔷 برخى براى بازشناسى نشانه هاى ظهور از نشانه هاى قیامت با استناد به این که دوره غیبت روزگارِ سختى و محنت است و پس از ظهور برابر روایات قطعى جهان پر از عدل و داد مى شود و دوران رفاه و امنیت و عدالت فرا مى رسد و تا بر پایى قیامت ادامه مى یابد قاعده ایى بیان کرده اند: 🔶 قاعده کلى آن است که حوادث مربوط به دوران فتنه و انحراف ناشى از امتحان الهى و خالص ساختن مردم و پیامدهاى آن مقدم بر ظهور است. 🔷 بر این اساس هر روایتى که نشاندهنده روزگار خوبى و عدالت و تأمین رفاه و آسایش باشد مربوط به دوران پس از ظهور و نشانه برپایى قیامت است و از نشانه هاى نزدیک شدن ظهور قائم(عج) نمى تواند باشد. ♦️ از این روى برابر این قاعده بسیارى از رخدادها و نشانه ها که در منابع روایى بویژه منابع روایى اهل سنت و در کتابهاى (ملاحم و فتن) تحت عنوان: (اشراط الساعة) بیان شده و حاکى از وقوع جنگها آشفتگیها نابسامانیها و در هم ریخته شدنهاست مى باید پیش از ظهور مهدى(عج) واقع شوند: زیرا آنها پیش از این که علامت قیامت باشند علامت ظهورند. 🔻 منابع: (عهد عتیق) (عهد جدید) (بحارالأنوار) محمد باقر مجلسى (کتاب الغیبة) محمدبن ابراهیم نعمانى (سنن) ابو داود سلیمان بن الأشعث السجستانى (تاریخ الغیبة الکبرى) سید محمد صدر (اصول کافى) محمدبن یعقوب کلینى (تحف العقول) ابن شعبه حرانى (مراصد الاطلاع) (فرهنگ معین) محمد معین (کنزالعمال) حسام الدین هندى (کمال الدین) شیخ صدوق (سنن ابن ماجه) به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2