"بسمالله الرّحمن الرّحيم "
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷 خطبه۱۶۱ [ وصف پيامبر صلّىالله عليهوآلهوسلّم و اهلبيت عليهمالسّلام]
#مولامیفرمایند:
أُوصِيكُمْ عِبَادَ اَللَّهِ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّهَا اَلنَّجَاةُ غَداً وَ اَلْمَنْجَاةُ أَبَداً رَهَّبَ فَأَبْلَغَ وَ رَغَّبَ فَأَسْبَغَ
بندگان خدا! شما را به مراقبت از اوامر الهی و فرمانبردارى از پروردگار سفارش مىكنم كه نجات فردا و مايۀ رهايى جاويدان است. خدا آنگونه كه سزاوار بود شما را ترسانيد و چنانكه شايسته بود اميدوارتان كرد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
امام در اين بخش از خطبه به پند و اندرزهاى پر معنا و نصايح پر بار و بيدارگر مىپردازد و پس از تقويت پايههاى ايمان در مخاطبان خود در بخش سابق، در اين بخش به جنبههاى عملى مىپردازد؛ چرا كه عمل ميوۀ درخت ايمان است؛ مىفرمايد: «اى بندگان خدا! شما را به تقواى الهى و اطاعت او توصيه مىكنم كه موجب رستگارى در فرداى قيامت و نجات ابدى است» .
تقوا و طاعت ممكن است به يك مفهوم باز گردد و ممكن است تقوا را ريشۀ طاعت به حساب آورد؛ چرا كه طاعت الهى از تقوا و خدا ترسى درونى بر مىخيزد. اين احتمال نيز وجود دارد كه تقوا اشاره به ترك گناه و طاعت اشاره به اجراى اوامر الهى باشد و در هر حال اين دو، از هم جدا نيست (و شايد به همين علّت است كه ضمير در «انّها» مفرد آورده شده؛ در حالى كه مرجع ضمير، تثنيه است). اطلاق «نجات» بر «تقوا» ممكن است از قبيل اطلاق مسبّب بر سبب باشد؛ چرا كه تقوا سبب نجات در جهان ديگر است.
سپس به بيان اتمام حجت الهى مىپردازد و مىفرمايد: «خداوند انذار كرده، انذارى رسا و بليغ و تشويق نموده؛ تشويقى پر بار و كامل». مىدانيم ضامن اجراى تمام قوانين الهى بشارت و انذار است. بشارت و انذارى در حد اعلا؛ و خداوند براى ترغيب مردم به پرهيزگارى و اطاعت و نهى آنها از سركشى و گناه، اين كار را به وسيلۀ پيغمبرانش در جاى، جاى كتب آسمانى انجام داده است.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
🍂🍂🍂🍂🍂
https://eitaa.com/qa_alghadir