❓پرسش ۱۴۰: جناب «رحمة الله علیه» در کتاب ، در بحث ، عبارت ﴿ وعدّة الحامل وضع الحمل ﴾ را فرموده است اما «رحمة الله علیه» در کتاب ، کلمهٔ «أجمع» را در توضیح آن اضافه فرموده است. دلیل آن چیست؟ ✍پاسخ: 🌀مقدمه: اگر زنی حامله باشد و شوهرش او را در حالی که حامله است طلاق بدهد، عده این زن طبق آیه ۴ سوره طلاق «وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ» و روایات مفسر آن، به وضع حمل است. 🌀 مرحوم شهید ثانی، با کلمهٔ «اجمع» تأکید فرموده اند که منظور از وضع حمل، وضع تمام حمل است و نه بعضی از اعضای طفل یا اگر دوقلو هستند باید هردو به دنیا بیایند تا وضع حمل صدق کند. 🌀بسیاری از معاصرین مانند حضرات آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم شیرازی و...به این مطلب تصریح فرموده اند که وضع حمل یعنی وضع حمل به صورت کامل و همه جنین ها در چندقلوزایی. لذا در اثنای وضع حمل رجوع همسر صحیح است. 📚الروضه البهیه ص۳۷۴ 📚توضیح المسایل حضرت امام، ج۲، ص۳۵۷، م۷ 📚توضیح المسایل آیت الله سیستانی، ج۴، م۵۹۱ ، پاورقی۱ ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯