⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (9)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت سوم)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان
2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی
4️⃣دلیل چهارم: دلیل چهارمی که بر تجرد نفس وجود دارد، خوابهای صادقه است.
⚠️نکتۀ مهم در این استدلال آن است که در اینجا با یک بحث فلسفی مواجه نیستیم، بلکه با یک بحث آماری و حساب احتمالات مواجهیم و این خوابها از نظر آماری به مقداری است که طبق روششناسی علوم تجربی میتواند مستند یک تحقیق علمی قرار گیرد. در این استدلال میگوییم که در دنیا تعداد بسیار زیادی خواب وجود دارد که:
1. نوعی ادراک صادق از گذشته و آینده دارد؛ یعنی مطابق با واقع (عالم بیداری) هستند. مثلاً شخصی خوابی از اتفاقات آینده میبیند و عین همان اتفاقات در آینده محقق میشود. یا خوابی از اتفاقات گذشته میبیند که از آن خبر نداشته و بعداً متوجّه میشود که آن اتفاقات واقعاً در گذشته رخ داده است.
2. گزارش صادقی از وقایعی همزمان با ما است که در دوردست اتفاق افتاده است؛ مثلاً شخصی حالات بد یا خوب دوست خودش که در کشور دیگری است را در عالم خواب میبیند و بعداً متوجه میشود که دوست او واقعاً در همان حالات بوده است.
✅از سویی میدانیم که «تن» در حجاب زمان و مکان قرار دارد و راهی به گذشته و آینده ندارد و میفهمیم عالمی وراء این ظاهر هست که انسان با بُعد دیگری از وجودش بدان متّصل گشته و از آنجا خبر گرفته است. پس حقیقت انسان صرفاً «تن» او نیست.
📚انسان شناسی(چکیده چندین صفحه)
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110