⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(4)
📝 اثبات علمی ارزش بحث از آخرت .
در اصطلاح علمی بعضی چیز ها اگر درصد احتمالشان هم پایین باشد ، این قدر ارزش محتملشان بالاست که عقل ، انسان را به انجام آن کار امر می کند . مثلا اگر گفته شود یک نفر پشت در این اتاق ایستاده است و به هرکس صد تومان می دهد ارزش ندارد انسان برود و اگر افراد احتمال نود درصد هم بدهند بازهم نخواهند رفت .
اما اگر این مبلغ صد ملیون تومان باشد و پنج درصد هم احتمال درستی آن وجود داشته باشد ، انسان می رود زیرا صد ملیون تومان ارزش قابل توجهی دارد .
ارزش قیامت از این صدملیون ها و صد ملیارد ها بیشتر است و اصلا قابل قیاس نیست .
📚معاد شناسی ص۴۶
#معاد_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_5.mp3
7.79M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(4)
💠انسان کامل در آیات قرآن کریم
#قسمت_اول
🌀تقسیم بندی بندگان به سه قسم در قرآن
🔷عنوان سابقون و مقربون در سوره واقعه و آیات دیگر
💌كلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ
💌وَمِزَاجُهُۥ مِن تَسنِيمٍ
💌عَينا يَشرَبُ بِهَا ٱلمُقَرَّبُونَ
🖇تامل حضرت علامه در عبارت مخلصین در آیات قرآن
💌فَكَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ
💌إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ
💌سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ
💌 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ
📜تامل در کلمه ایمان در قرآن کریم
📃اطلاق سوره مومنون انسان کامل را نشان میدهد.
💌تعبیر أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ از حضرت ابراهیم
#انسان_کامل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه_بیست_و_چهارم_شرح_کتاب_روح_مجرد_استاد_وکیلی.mp3
25.77M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۲۴ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش پنجمین| ســفـــر
دوماههی زیارتــی حـــضرت آقا
حاج ســـیـــدهــــــاشــــــم حـــــداد
قدساللهسره به ایران و توقف
در تهران و زیارت حضرت امام
علیبنموسیالرضاعلیهالسلام
✅ طلب غیر خدا ممنوع
📎 حظ نفس؛ حتی با معنویات
📎 توجه به نوع مهر و سجاده و
قرآن و رحل و ...
📎 خواستن خوابها و تسلط به
ضمایر و ...
✅ دعا کردن یا نکردن
📎 شرط دعا کردن
📎 خواهم که هیچ نخواهم
✅ وصف مقام کمال و فنای فیالله
از زبان مرحوم حداد
📎 انواع محو شدن
✓ رفتن در جایی
✓ گیج شدن و رفتن در خود و در
کما رفتن
✓ نیستی در اثر اتصال با حقیقتی
✓ حال عبودیت مطلقه چه وقت
دست میدهد؟
✓ چه مقدار از لقای الهی در بنده
شدنی است؟
✓ سالک بعداز برگشت از عالم فنا
چه حالی دارد؟
✓ اگر از طلب و خواست خارج
شویم چه میشود؟
✅ لقای خدا به چه درد ما میخورد؟
✓ نهایت فنای هر موجود
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(4)
💠کاستی های نظام فقاهت موجود و خصوصیات فقه جامع
📜پاسخ دادن به امور حقیقی(هست ها و نیست ها)
🔰چهارمین دسته از مباحثی که بسیار مهم هستند اما فقه متعارف بــه آن نمیپــردازد، پاســخ دادن به امور حقیقی اســت. فقه همیشــه وظیفــه خود را
پاسخ دادن به احکام میداند. به این معنا که حکم افعال مکلفین را اعم از حکم تکلیفــی یا وضعی تشــریح میکنــد؛ و میدانیم که حکم عبارت اســت از اعتبار و اعتبار اعم اســت از این که از جانب شــارع جعل شــده باشــد و یــا از طریق بنای عقلاء شکل گرفته و شارع به نحوی آن را امضاء کرده باشد.
🖇بــرای اجرایــی شــدن دیــن در جامعــه بایــد پاســخ دهها ســؤال از نوع (هســت و نیست)ها کــه امور واقعی هســتند، داده شــود. اما فقه گذشته از ابتدا در تعریف خود به((العلم بالاحکام الشرعیه الفرعیه، عــن ادلتها التفصیلیه))، موضوع خود را مضیق به ((احکام شرعیه فرعیه)) که همان امور اعتباری است،قرار می دهد و لذا جایی را برای بحث از هست و نیستها قرار نمیدهد.
🌐آنچه که در فقه گذشته بود،عمدتا یک هویت دستوری داشت. آنها به مجموعه ای از کارها(باید و نباید)می گفتند،اما در اجرای احکام شرعی در جامعه اسلامی علاوه بر اینکه لازم است که ((باید و نباید))ها را تبیین کنیم،باید بگوئیــم کــه ایــن چیــزی که باید انجــام شــود، »چگونه« باید انجام شــود؟
پاســخ به چگونگیها و فرآیند تحقّق و اجرا شدن بایدها و نبایدها مسئله ای اساسی است.
♻️فقیه در فقه گذشته فقط اکتفا میکرد به اینکه بگوید: (ربا حرام است) ربا در جامعه نباید باشد. اما هیچ گاه توضیح نمی داد که اگر بخواهیم ربا را جامعه از بین ببریم،باید چه مراحل و مقدماتی را طی کنیم؟باید دستگاه اقتصادی را با چه تربیت و چینشی پیش ببریم که از جامعه حذف شود و مشکلات اقتصادی ناشی از حذف ربا نیز به وجود نیاید؟
سر مسئله هم این است که جوامع گذشته بسیط بودند و انجام دادن با ندادن کاری به اراده مکلف بیشتر مربوط می شد و لذا دستور به ممنوعیت ربا برای اجرا شدن آن می توانست کافی باشد.
اما جوامع امروزی بسیار پیچیده است و برتر از اراده افراد،ساختارها بر جامعه حکومت می نماید و برای اجرای احکام نیازً به بررسی ساختارها و چگونگی فرآیندهای اجرائی است.
📖اگر فقیه خود را موظف به پاسخ دادن به حوزه هست و نیست ها نداند،طبیعتا نمی تواند یک نظام تربیتی کامل ارائه دهد.چرا که بسیاری از سوالاتی را که در مباحث تربیتی با آن مواجه هستیم،سوالاتی است که مربوط به حوزه هست و نیست ها است و نظام تربیتی منحصر در بایدها و نبایدها نیست.فقیه در فقه گذشته،حداکثر به عنوان یک تکلیف بر پدر و مادر می گفت شما باید فرزندان را به گونه ای تربیت کنید که یک تقوای نسبی داشته باشند یا باید راه خبر را به آن ها نشان بدهید.اما او تبیین نمی کرد که برای تربیت چنین فرزند چه باید کرد؟
در واقع چگونگی تحقق تربیت را بیان نمی کرد.
📝چگونگی اجرای یک فرایند از جنس حکم و قانون نیست.بلکه هست و نیست هایی به عنوان توصیه ها و روش هایی برای تحقق غرض شارع است که نمی شود آن ها را در قالب گزاره های باید و نباید بیان کرد .
فقه متعارف خودش را موظف به ارائه این چگونگی ها و روش ها یا ارائه اوصاف و توضیحاتی که در مورد موضوع می باشد،نمی داند.در حالی که مسلما بدون این ها،فقه توان ورود در عرصه اجتماع را نخواهد داشت.
📚الگوی دینی راهبردی تربیت
کودک و نوجوان و جوان
(بخش اول:کلیات و مقدمات )
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تفضیل رسول الله ص بر تمام انبیاء و حتی امامان ع. الانسان ج۱۱.mp3
658.3K
⭕️استاد وکیلی
💠تفضیل رسول الله صلی الله علیه و آله
برتمام انبیاء و حتی امامان علیهم السلام‼️
📚رساله الانسان بعدالدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (11)
⁉️ تأثیر نفس بر بدن ( تأثیر من بر تن )
انفس از طرق مختلفی بر بدن اثر میگذارد. یکی از این اثرگذاریها از طریق ایجاد فعل و نوع دیگر آن، از طریق ایجاد تصور است.
1️⃣ایجاد فعل با اراده
نفس میتواند در بدن فعلایجاد کند و بدن یا اعضاء آن را به حرکت در آورد. اینکه راه میرویم، حرف میزنیم و... از نفس و ارادۀ آن برخواسته و در بدن ظهور و بروز پیدا میکند.
2️⃣ تاثیر در بدن با تصور
حالات روحی و ادراکات انسان در بدن منعکس میشود. نفس میتواند با تصورات خود دستگاههای درونی بدن را تحریک نماید؛ هرچند که عمل بیرونی انجام نشود. مثلاً وقتی انسان غذای ترشی را تصور میکند، ممکن است دهانش آب بیفتد؛ البته در تمام این موارد مغز وساطت میکند. یعنی اگر با ابزارهای دقیق مغز را تحت کنترل بگیریم متوجه میشویم که در همان زمان که مثلاً تصور ترشی میکنیم، قسمتهایی در مغز فعالیت میکند و جریانی را بهطرف زبان میفرستد و زبان، بزاق ترشح میکند. لذا در اینجا هم تأثیرگذاری از کانال مغز است منتها بهخلاف حالت قبل که تأثیرگذاری از بدن شروع میشد و ابتدا به مغز و پس از آن، از طریق مغز به نفس میرسید؛ این بار از نفس شروع میشود و سپس به مغز میرسد و از طریق مغز حالاتی در بدن ایجاد میشود.
✅در اینجا هم باید دقت داشت که همزمانی فعالیتهای مغز با آثار بدن، دلیل بر این نیست که مغز خودش علت تامه است. هیچگاه از همزمانیها نباید علیت را برداشت کنیم.
📚انسان شناسی
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:شهیدان عشق(7)
💠شفاعت جناب حبیب ابن مظاهر
📝مرحوم آقا نجفی اصفهانی می فرماید:
من در نجف که درس می خواندم حافظه ام خیلی ضعیف بود.
یــک شــب عرفه ای بــرای زیارت مشــرف شــدم کربــلا.
در رواق سیدالشهدا علیه السلام جناب حبیب را شفیع قرار دادم و شروع کردم درد و دل کردن با ایشان که شما پیش امام حسین شفیع من شو تا ایشان به هوش و استعداد من برکت دهند.
(مرحوم آقا نجفی از بزرگان علمای عصر خودشان هستند و در سعه اطالعات و فقاهت زبانزدند. ایشان میگوینــد)
پــس از آنکه بــه جناب حبیب متوســل شــدم، در همان حال خوابم برد. در عالم خواب دیدم جناب حبیب از ضریحشــان بیــرون آمدنــد. همین طور که بیــرون آمدند روضه سیدالشهداء علیه السلام را میخواندند.
مدتی گذشت دیدم آقا سیدالشهدا علیه السلام هم از ضریح خودشان بیرون تشریف آوردند.
جناب حبیب رو به سیدالشهداء کرده و شروع کردند به خواندن زیارت وارث و من هم تکرار میکردم. وقتی زیارت و عرض ادبمان به محضر حضرت تمام شد، سیدالشهداء علیه السلام رو کردند به درگاه الهی و عرض کردند:
اللهم یا مسبب الاسباب و یا مفتح الابواب و یا قاضی الحاجات و یا سامع المناجات و یا کافی المهمات اسئک بحق من حقه علیک عظیم ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تقضی حاجته
خدایا تو را قسم می دهم به حق کسی که حقش بر تو بزرگ است،که صلوات و درود بر محمد وآل محمد بفرستی و حاجت این مرد را روا کنی.
📜وقتی مرحوم آقا نجفی اصفهانی جناب حبیب را شفیع سیدالشهداء علیه السلام قرار دادند،سیدالشهداء هم روی حبیب را زمین نمی اندازند وشفاعت جناب حبیب را پذیرفتند ایشان می فرمایند:
صبح شــد و من برای عید قربان به نجف برگشــتم. دیدم کلا حال و روزم عوض شده و درهای علم و دانش به روی من گشوده شده و به وفور دریافت میکنم تا رسیدم به آن درجات و مقامات علمی.
📚شهیدان عشق ص ۲۶و۲۷
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110