✅آیات17_20 «١٧» ﺛُﻢَّ ﻛَﺎﻥَ ﻣِﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻭَﺗَﻮَﺍﺻَﻮْﺍْ ﺑِﺎﻟﺼَّﺒْﺮِ ﻭَﺗَﻮﺍﺻَﻮْﺍْ ﺑِﺎﻟْﻤَﺮْﺣَﻤَﺔِ «١٨» ﺃُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏُ ﺍﻟْﻤَﻴْﻤَﻨَﺔِ «١٩» ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﺑَﺂﻳَﺎﺗِﻨَﺎ ﻫُﻢْ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏُ ﺍﻟْﻤَﺸْﺌَﻤَﺔِ «٢٠» ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻧَﺎﺭٌ ﻣُّﺆْﺻَﺪَﺓٌ (١٧) ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. (١٨) ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻳﻤﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ. (١٩) ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺷﻮﻣﻲ ﻭ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ. (٢٠) ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﺳﺮﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟ﻋﺒﺎﺭﺕ «ﺛﻢّ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ» ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻟﻒ: ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ ﻣﺜﻞ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺮﺳﻨﻪ، ﺑﺴﺘﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺍﺳﺖ. ﺏ: ﻣﻘﺎم ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺳﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﻪ «ﺛﻢّ» ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(٨٤٦) 🌟«ﻣﻴﻤﻨﺔ» ﺍﺯ ﻳﻤﻦ ﻭ ﻳﻤﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻴﻤﻨﺖ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﻛﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﻴﻤﻨﺔ ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﺍﺋﻤﻲ، ﻣﻠﺎﺯم ﻭ ﻣﺼﺎﺣﺐ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﮔﻮﻳﺎ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﻴﻤﻨﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺘﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🌟«ﻣﺸﺌﻤﺔ» ﺍﺯ ﺷﻮم ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﺎﻣﺒﺎﺭﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ «ﻣﺆﺻﺪﺓ» ﺍﺯ «ﺍﻳﺼﺎﺩ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺴﺘﻦ ﺩﺭﺏ ﻭ ﻣﺤﻜﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﺭ ﻛﻠﻤﻪ «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﻳﻚ ﺑﺎﺭ «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺤﻖ»، ﺩﻭ ﺑﺎﺭ «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺼﺒﺮ» ﻭﻳﻚ ﺑﺎﺭ «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﻤﺮﺣﻤﺔ». ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﻠﻤﻪ «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ» ﺩﺭ ﻳﻚ ﺁﻳﻪ، ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻣﺮﺣﻤﺖ، ﻳﻚ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺮﻙ ﻳﻜﻲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﻲ ﺭﻭﺩ.(٨٤٧) 🌟ﻫﻴﭽﻜﺲ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺯ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻭ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻧﻴﺴﺖ. ﻛﻠﻤﻪ «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ» ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺎﺏ ﺗﻔﺎﻋﻞ ﺁﻣﺪﻩ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺮﻓﻴﻨﻲ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﻳﻚ ﻃﺮﻓﻪ. 🌟ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻭ ﺭﺣﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﻨﻴﻢ. «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﻤﺮﺣﻤﺔ» 🌟ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ «ﺁﻣﻨﻮﺍ»، «ﻋﻤﻠﻮﺍ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﺎﺕ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ «ﻋﻤﻠﻮﺍ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﺎﺕ»، «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺼﺒﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﻤﺮﺣﻤﺔ» ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﻲ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ، ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺍﺳﻠﺎم، ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ، ﺑﻪ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﻳﻌﻨﻲ ﻓﺮﺩ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻃﻌﺎم ﺑﻴﻨﻮﺍﻳﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮﻧﺪ ﻛﻤﻚ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻣﻜﺘﺐ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ! ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻴﺰ ﻭﺍﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻘﺒﻪ ﻫﺎ ﻭ ﮔﺮﺩﻧﻪ ﻫﺎ ﻋﺒﻮﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻟﺬﺍ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺷﺮﻁ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﻧﻪ، ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻭ ﻛﻤﻚ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﺍﺳﻴﺮ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﺣﻖ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺛﻢ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ» ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺳﺮﭘﻮﺷﻴﺪﻩ، ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻟﻬﻢ ﻣﻦ ﺟﻬﻨّﻢ ﻣﻬﺎﺩ ﻭ ﻣﻦ ﻓﻮﻗﻬﻢ ﻏﻮﺍﺵ»(٨٤٨) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺷﺮﻁ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺍﺳﺖ. «ﺛﻢ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ» ٢- ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻭ ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ» ٣- ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ» ٤- ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻫﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﻮﺩ، ﺻﺒﺮ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺼﺒﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﻤﺮﺣﻤﺔ» ٥ - ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﺮﺩ. «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﻤﺮﺣﻤﺔ» ٦- ﺗﺸﻜﺮ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﭼﺸﻢ، ﺩﻳﺪﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺗﺸﻜﺮ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﺯﺑﺎﻥ، ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ» ٧- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ، ﻣﺎﻳﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻭﻟﺌﻚ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻟﻤﻴﻤﻨﺔ» ٨ - ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺑﺨﻞ، ﺭﻭﻱ ﺣﻖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺁﺗﺸﻲ ﺳﺮﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. «ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻧﺎﺭ ﻣﺆﺻﺪﺓ» ٩- ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﺮﺩﻩ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﺎﻳﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺑﺮﻛﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺁﺧﺮﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺑﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭼﻪ ﻣﻴﻤﻨﺖ ﻭ ﺑﺮﻛﺘﻲ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ؟ «ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻟﻤﻴﻤﻨﺔ» ١٠- ﻫﺮﻛﺎﺭﻱ ﺑﺎ ﺑﺮﺩﺑﺎﺭﻱ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﻭ ﻟﺬﺍ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ، ﻣﻘﺪّم ﺑﺮ ﻫﺮ ﺍﻣﺮﻱ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺼﺒﺮ» ١١- ﻣﻨﺸﺄ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﻮﻱ ﻭ ﭘﻠﻴﺪﻱ، ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺣﻖ ﭘﻮﺷﻲ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. «ﻭﺍﻟّﺬﻳﻦ ﻛﻔﺮﻭﺍ... ﻫﻢ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻟﻤﺸﺌﻤﺔ» «ﻭﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠّﻪ ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ» ٨٤٦) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ. ٨٤٧) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ. ٨٤٨) ﺍﻋﺮﺍﻑ، ٤١. ۳۰ @thaghlain 🌹