eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند #دعا_سی_2 دعای سیدالساجدین (ع ) در کمک خواستن بر پرداخت #وام : 🔹و أَ
کوتاه 🔴 از آنجا كه دين و بدهكارى، سخت انسان را به خود مشغول و همه‏ى زواياى زندگى را تحت تاثير قرار مى‏دهد عرض مى‏كند: (اى پروردگار من! از هم و غم بدهكارى، انديشه و فكر، و دل مشغولى و بى‏خوابى ناشى از آن به تو پناه مى‏برم) (و اعوذ بك يا رب من هم الدين و فكره، و شغل الدين و سهره). 🔴اين را نيز مى‏دانيم كه قرض و بدهكارى ذلت و سرشكستگى اين دنيا و تبعات و وبال در عالم ديگر را به همراه دارد، به همين جهت امام چنين مى‏گويد: (بنابراين بر محمد و آلش درود فرست و مرا از بدهكارى پناه ده اى پروردگارم! در مورد ذلت بدهكارى در دنيا و تبعات آن پس از مرگ از تو زنهار مى‏طلبم) (فصل على محمد و آله، و اعذنى منه، و استجير بك يا رب من ذلته فى الحياه، و من تبعته بعد الوفاه). 🔴به دنبال اين قسمت بار ديگر عرضه مى‏دارد: (خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و مرا نسبت به بدهكارى، با وسعت و توانگرى سرشار و يا با زندگى كافى تا پايان كار، پناه ده) (فصل على محمد و آله، و اجرنى منه بوسع فاضل او كفاف واصل). 🔴غرض امام (ع) نه آن است كه اداى دينم نما بلكه از اول مرا مديون منما تا مبتلا به اين امور وضعيه آن نشود كه ذكر شد. ✳️نصيحه: نماز به جهت رفع ظلم و اداء دين بعد العشاء در كتاب مجالس مفيد ولد شيخ الطائفه (ره) روايت مى‏نمايد از حضرت صادق (ع) كه كسى به خدمت آن حضرت عرض نمود: اى مولاى من شكايت مى‏نمايم به سوى تو از دينى كه بر من مستولى شده است و همچنين شكايت مى‏نمايم از ظلم و جور سلطان كه بر من تعدى نموده است التماس آن دارم كه دعائى به من تعليم نمائى كه به بركت آن خدا اداى دينم كند و دفع ظالم از من نمايد. فرمودند: چون سياهى شب مستولى شد دو ركعت نماز به جا آور، و در ركعت اول سوره‏ى حمد و آيه‏الكرسى بخوان و در ركعت دوم حمد و آخر سوره‏ى حشر لو انزلنا هذا القرآن على جبل تا آخر سوره بخوان و بعد از سلام قرآن را بر سر بگذار و بگو: اللهم بحق هذا القرآن و بحق من ارسلته به و بحق كل مومن مدحته فيه و بحقك عليهم فلا احد اعرف بحقك منك. ده مرتبه يا الله. ده مرتبه يا محمد، ده مرتبه يا على، ده مرتبه يا فاطمه، ده مرتبه يا حسن، ده مرتبه يا حسين (ع) ده مرتبه يا على بن الحسين (ع) ده مرتبه يا محمد بن على (ع) ده مرتبه يا جعفر بن محمد (ع) ده مرتبه يا موسى بن جعفر (ع) ده مرتبه يا على بن موسى، ده مرتبه يا محمد بن على (ع)، ده مرتبه يا على بن محمد، ده مرتبه يا حسن بن على (ع)، ده مرتبه يا محمد بن الحسن (ع) و بعد حاجت خود را بخواه. دعای ام کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ معیار صداقت و شجاعت و عفت وَ قَالَ (علیه السلام): قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ، وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ. ارزش مرد به اندازه اوست، و راستگويى او به ميزان اش، و او به قدر ننگى است كه احساس مى كند، و پاكدامنى او به اندازه اوست. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ چهار فضيلت مهم اخلاقى 📋 امام(علیه السلام) در این چند جمله حکیمانه به رابطه چهار موضوع مهم با چهار موضوع دیگر از صفات انسانى اشاره فرموده است. 🔴 نخست مى فرماید: «ارزش هر کس به اندازه اوست»; منظور از همت تصمیماتى است که انسان براى انجام کارهاى مهم مى گیرد و به دنبال آن تلاش مى کند. هر اندازه این تصمیمات والاتر و این تلاش ها گسترده باشد همت انسان بلندتر است و این که امام مى فرماید: ارزش هر کسى به اندازه همت اوست براى آن است که اشخاص والا همت معمولاً تلاش مى کنند تا به مقامات عالى برسند پس نباید ارزش وجودى ظاهرى آنها را امروز ملاحظه کرد بلکه آن نیروى نهفته در درون آنها که نامش همت است باید مقیاس و معیار شمرده شود. در کتاب غررالحکم از امام همین معنا به صورت دیگرى بیان شده است، مى فرماید: کسى که همت عالى داشته باشد قیمت و ارزش او زیاد است». در حدیث دیگرى از همان حضرت و در همان کتاب مى خوانیم: هیچ چیز انسان را به مانند همت او بلندمقام نمى کند و هیچ چیز، او را مانند شهوتش پست نمى سازد». به گفته شاعر: همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایى رسیده اند 🔴 در دومین جمله پرمعناى خود مى فرماید: «راستگویى و هر کس به اندازه اوست زیرا انسان با شخصیت این کار را براى خود ننگ مى داند که به دیگران دروغ بگوید. اضافه بر این، غالبا دیده شده است که دروغ ها بعد از مدتى فاش مى گردد; انسان با شخصیت حاضر نمى شود کارى انجام دهد که در آینده آبروى او را ببرد. یکى از یاران امام صادق(علیه السلام) به نام ابو کهمس خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: (یار وفادار شما) ابن ابى یعفور به شما سلام فرستاده است. فرمود: سلام بر تو و بر او. هنگامى که نزد او رفتى سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو مى گوید: نگاه کن ببین على(علیه السلام) با چه صفاتى آن مقام را نزد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پیدا کرد آن صفات را داشته باش، زیرا على تنها به این سبب به آن مقام نزد پیغمبر رسید که در سخن گفتن، صادق بود و در اداى امانت امین» این سخن را با حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم، فرمود: جمال، به سخن حق گفتن است و کمال، به انجام کارهاى نیک توأم با صدق» باید توجه داشت که «مروءة» به معناى ، مردانگى، و و مجموعه اى از شایستگى هاست که در یک انسان باارزش جمع مى شود که شخصیت او را تشکیل مى دهد. 🔴 سپس در سومین سخن حکمت آمیز خود مى فرماید: « هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است»; روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد. در لسان العرب آمده است که «أنَفْ» (بر وزن هدف) به معناى کراهت داشتن چیزى و خود را برتر از آن دانستن است، بنابراین «أنف» در جمله بالا مى تواند اشاره به بى اعتنایى نسبت به ارزش هاى مادى باشد. 🔴 آن گاه امام(علیه السلام) در چهارمین و آخرین سخن حکیمانه اش مى فرماید: « هر کس به اندازه اوست» «غیرت» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه عبارت از انزجار طبیعى انسان نسبت به تصور شرکت دیگران در امورى است که مورد علاقه اوست و به تعبیر دیگر غیرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگیرى از تجاوز دیگران به حریم اوست که غالباً در عرف ما در امور ناموسى به کار مى رود. بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود. گرچه عفت و غیرت هر دو غالباً در عرف امروز ما بیشتر در مسائل ناموسى به کار مى رود; ولى از نظر ارباب لغت و علماى اخلاق، هر دو معنایى وسیع دارند: «عفت» به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و «غیرت» هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خویش است و بعید نیست که منظور از امام(علیه السلام) از جمله بالا همان معناى وسیع کلمه در هر دو مورد باشد. از این رو در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) در کتاب کافى مى خوانیم: برترین عبادت پاک بودن از نظر تغذیه و امور جنسى است». نیز از همان امام نقل شده که فرمود: هیچ کس خدا را عبادتى بهتر از این نداشته که عفت را در مورد شکم و امور جنسى رعایت کند»، لذا در حدیثى از امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «مَا زَنَى غَیُورٌ قَطُّ; شخص با غیرت هرگز زنا نمى کند» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-18.mp3
11.41M
۱۸ ❌ تمرکز شدیدمان بر چهار قوه‌ی پایینیِ نَفْس، ما را از توجه به بخش (پنجم) انسانی غافل می‌کند ! و این غافل شدن، آرام آرام، بیشتر و بیشتر می‌شود، تا جایی که می‌بینی از چهار رکعت نمازی که خواندی ؛ حتیٰ یک "بسم‌الله" را هم با تمرکز نگفته‌ای... ♨️ حالا با این اتصال قوی، دعاهایمان تا کجا بالا می‌رود؟ 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
4_5809819758995965711.mp3
10.56M
۱۹ ✳️شبیه یه زغال سرد که کنار زغال سرخ‌شده، کم کم سرخ میشه ؛ خودتُ کنار آدمایی که از همنشینی خدا، نورانی شدن، قرار بده... ✨کم کم تو هم نور می‌گیری و قدرتت برای اتصال به آسمان، بالا میره! کم‌کم هم سطح دعاهات بالاتر میره، هم صعودشون، راحت‌تر میشه! 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙏 دعای گویای ام صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت و " 👌متن دعا 👇 📋 https://plink.ir/r1VJm ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
24.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙏 ترجمه ی گویای دعای ام صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت و " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
💠 8 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
Iraj Bastami - 05 Sazo Avaz.mp3
2.58M
👤 ایرج ✳️ بر سر تربت ما چون گذری ، خواه که زیارتگه رندان جهان خواهد بود برو ای زاهد خودبین که ز چشم من و تو راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود چشمم آن دم که ز شوق تو نهد سر به لحد تا دم صبح قیامت نگران خواهد بود ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ مرحوم عارف واصل آقا رحمت الله علیه برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های نفسانی، به شاگردان و مریدان سیر و سلوک الی الله توصیه می فرمود : 1⃣" روایت را بنویسند و بدان عمل کنند؛ " 2⃣"باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی دو بار آن را مطالعه نمایند." 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
OnvanBasri-10_13981008-20191229_HQ.mp3
25.21M
🔆 شرح حدیث جلسه 10 👤 آیت الله 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای قسمت اول در رضا و خشنودي به آنچه داشت هنگامي که به دنياداران و ثروتمندان نگاه مي‏کرد عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في الرضا اذا نظر الي اصحاب الدنيا، از دعاهاي امام (ع) در رضا و خشنودي (به آنچه داشت) هنگامي که به دنياداران (ثروتمندان) نگاه مي‏کرد. امام (ع) در ابتداي دعا در مورد خشنودي از خدا و تقسيم معيشت ميان انسانها مي‏فرمايد: الحمد لله رضي بحکم الله، شهدت ان الله قسم معايش عباده بالعدل و اخذ علي جميع خلقه بالفضل، ستايش خداي را که به حکم (قضا و قدرش) راضي و خشنودم و گواهي مي‏دهم که خداوند نصيب و رزق خلق را از هر جهت به عدل تقسيم فرموده و (به جود و کرم ذاتي) بر همه‏ي خلق خود به فضل و احسان رفتار نموده. راضي بودن به مشيت و خواست خدا، به انسان آرامش روحي و رواني مي‏دهد، و زمينه را براي رشد و کمال و تلاش و کوشش او فراهم مي‏کند. زيرا اگر انسان به تقسيم عادلانه خداوند راضي باشد، در روابط انساني دچار بيماري حسد نمي‏شود. و به جاي حسادت، تلاش مي‏کند تا به مواهب و بخششهاي الهي دست پيدا کند. چنين انساني مي‏داند و يقين دارد که همه‏ي هستي متعلق به خداست و خزائن الهي تمام‏شدني نيست، و همانطور که به ديگري موهبتي را بخشيده و يا کسي به ظاهر داراي امکانات مادي و دنيوي بيشتري است به او هم مي‏تواند عطا کند. لذا به جاي حسادت به دعا و تلاش براي کسب نعمتهاي خداوند مي‏پردازد. خداوند در سوره زخرف آيه 32 در اين باره مي‏فرمايد:... نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحيوه الدنيا.... ما معيشت ايشان را در زندگاني دنيا ميانشان تقسيم کرده‏ايم. ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2