D1737516T12276344(Web).mp3
4.57M
👈🔊 دعای #چهل_دو صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 12 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📚 #فرهنگ_کتاب_خوانی
#کتاب
«#مرگ آسان»
راهکارهای آسانشدن مرگ
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/42859
#دعا_چهل_دو_13
#تاثیر_قرآن_لحظه_مرگ
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_36
❇️ نبرد با #خوارج
👈 من خطبة له (علیه السلام) في تخويف أهل النهروان:
فَأَنَا نَذِيرٌ لَكُمْ أَنْ تُصْبِحُوا صَرْعَى بِأَثْنَاءِ هَذَا النَّهَرِ وَ بِأَهْضَامِ هَذَا الْغَائِطِ عَلَى غَيْرِ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَا سُلْطَانٍ مُبِينٍ مَعَكُمْ. قَدْ طَوَّحَتْ بِكُمُ الدَّارُ وَ احْتَبَلَكُمُ الْمِقْدَارُ. وَ قَدْ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ هَذِهِ الْحُكُومَةِ فَأَبَيْتُمْ عَلَيَّ إِبَاءَ [الْمُخَالِفِينَ] الْمُنَابِذِينَ حَتَّى صَرَفْتُ رَأْيِي إِلَى هَوَاكُمْ. وَ أَنْتُمْ مَعَاشِرُ أَخِفَّاءُ الْهَامِ سُفَهَاءُ الْأَحْلَامِ وَ لَمْ آتِ لَا أَبَا لَكُمْ بُجْراً وَ لَا أَرَدْتُ لَكُمْ ضُرّاً.
أَمَرْتُكُمْ أَمْرِي بِمُنْعَرَجِ اللِّوَى
فَلَمْ تَسْتَبِينُوا النُّصْحَ إِلَّا ضُحَى الْغَدِ
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند:
(براى هشدار و نصيحت خوارج نهروان و تذكّر اشتباهات آنان در ماه صفر سال 38 هجرى فرمود).
تلاش در هدايت #دشمن:
شما را از آن مى ترسانم مبادا صبح كنيد در حالى كه جنازه هاى شما در اطراف رود نهروان و زمين هاى پست و بلند آن افتاده باشد، بدون آن كه برهان روشنى از پروردگار، و حجّت و دليل قاطعى داشته باشيد. از خانه ها آواره گشته و به دام قضا گرفتار شده باشيد.
من شما را از اين حكميّت نهى كردم ولى با سر سختى مخالفت كرديد، تا به دلخواه شما كشانده شدم. شما اى بى خردان، و بى خردان، اى ناكسان و بى پدران، من كه اين فاجعه را به بار نياوردم و هرگز زيان شما را نخواستم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را در زیر بخوانید: 👇
👈 خطبه در يك نگاه
* اتمام حجّت بر خوارج نهروان
* داستان #عبرت انگيز خوارج
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_4
وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَىْءٍ مِّنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَّرِيئاً
#مهریه وكابین زنان را به صورت هدیه و با رغبت بدهید و اگر با میل و رغبت خویش چیزى از آن را به شما بخشیدند، آن را حلال وگوارا مصرف كنید.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 66
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹 اللّهُمَّ وَ لا تَفْتِنِّى ....
وَ لَا بِالتَّضَرُّعِ إِلَى مَنْ دُونَكَ إِذَا رَهِبْتُ 🔹
🔸 بار الها! موقعى كه گرفتار #ترس مىگردم با #تضرع و زارى در مقابل غير خودت امتحانم منما.🔹
https://eitaa.com/sahife2/5294
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_12
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📚 #فرهنگ_کتاب_خوانی
#کتاب
«درس و دعا»
شرح فرازهایی از صحیفه ی سجادیه؛
دعاهای #اول، #دوم، #سوم و #ششم
✍️#محمد_مهدی_رضایی
https://taaghche.com/book/78314
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#کتاب_امام_سجاد علیه السلام
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 66 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند و ضمن عذر خواهی بابت تاخیر در بارگذاری
#دعا_بیستم_12
بسم الله الرحمن الرحيم
و لا تفتنى … و لا بالتضرع الى من دونك اذا رهبت،
امام سجاد عليهالسلام در اين قطعه از دعا به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
بار الها! موقعى كه گرفتار #ترس مىگردم با تضرع و زارى در مقابل غير خودت امتحانم منما.
#ترس،جایی است که خدا نباشد...ابلیس باشد وگناه.
ترس،جایی است که بخاطر فرار از گناه به گناه دیگری پناه ببری...برای دوری از یک خطا،خودت را با خطای دیگری سرگرم کنی تا شدت عذاب را متوجه نشوی...
دوستان عزیزصحیفه ای،حال که مورد عنایت خداوند واقع شده ایم وبه ریسمان صحیفه سجادیه چنگ زده ایم،هرچه بیشتر به این دستاویز روی آوریم تا راهکارهای دوری از گناه،دوری آنچه ناپسند امام معصوم است را،بیاموزیم.
مانند همین عبارت«خداونداهنگام ترس،باروی آوردن به دیگران،امتحانم مکن»
گوهرمخزن اسرارهمان است که بود
حقه مهر،بدان مهر ونشان است که بود
عاشقان زمره ارباب امانت باشند
لاجرم چشم گهر بار همان است که بود
#ترس
راغب مىگويد: «الرهبه و الرهب مخافه مع تحرز و اضطراب»،
رهب عبارت از ترسى است كه آميخته به احساس خطر و اضطراب باشد.
موقعى كه آدمى گرفتار حالت وحشت و نگرانى مىشود و احساس خطر مىنمايد، هر چه قدرت دارد به كار مىبرد تا خود را از آن وضع اضطرابآميز برهاند.
اگر از تلاش و كوشش خود نتيجهاى نگرفت، دچار ياس گرديد و خويشتن را عاجز و ناتوان احساس نمود، دير يا زود بر او حالت گريه دست مىدهد و ناخواسته اشكش مىريزد. اين حالتى است طبيعى كه از سنين كودكى تا پايان عمر ادامه دارد.
طفل چهارسالهاى را به نظر آوريد كه چوب كوتاهى به دست دارد و در حياط منزل مشغول بازى است و مادرش در آشپزخانه سرگرم تهيهى غذاست. اگر در آن موقع گربهاى داخل حياط منزل شود و به طرف طفل بيايد، اول بچه با چوبى كه در دست دارد به طرف گربه مىرود و او را مىزند. اگر گربه را فرارى ساخت از پيروزى خويش مسرور مىگردد و حيوان را تا آنجا كه مىتواند دنبال مىكند. اما اگر با چوب گربه را زد و حيوان به طرف طفل حمله كرد و با چنگال دستش را خراش داد، طفل دچار ترس آميخته به عجز و ناتوانى مىشود، اشكش مىريزد، بىاختيار فرياد مىزند، و در واقع مىخواهد با فرياد خود به مادر اعلام خطر كند و او را به يارى خويش طلب نمايد.
اگر رانندهى جوان و توانايى براى انجام مهمى كه در نظر دارد اول شب با خستگى شديد، راه سفر در پيش گيرد و در حالتى بين خواب و بيدارى رانندگى نمايد و پس از طى مسافتى به خود آيد و متوجه شود كه مدتى است از جاده خارج شده و پهنهى وسيع كوير را پيموده است، اكنون شب تقريبا به نيمه رسيده و يك سوم بنزين بيشتر باقى نمانده و نمىداند اكنون كجاست. نه از دور چراغ ماشينى را مشاهده مىكند و نه از نزديك چراغ روستايى را مىبيند. تصميم مىگيرد كه مقدارى به راه ادامه دهد، شايد به دهستانى برسد و بداند به كجا آمده است. اما با پيمودن راه به كوچكترين علامت نجاتى برخورد نمىكند، مايوس مىشود، خود را مىبازد، بر اثر احساس عجز و ناتوانى همانند كودك چهارساله اشكش مىريزد و گريه مىكند.
نتيجه آنكه انسان به طور طبيعى در زمينه ى «رهب» يعنى در زمينه ى ترس آميخته به خطر و اضطراب، حالت تضرع و زارى به خود مىگيرد و بىاختيار اشك مىبارد، و اين وضع در گذشته و آيندهى انسانها همواره بوده و خواهد بود.
عوامل متعددى مىتواند موجب خوف آميخته به خطر و اضطراب شود،
بعضى از آن عوامل، طبيعى و مستند به قوانين نظام آفرينش است مانند زلزله، آتشفشان، سيل، وزش بادهاى وحشتزا، و نظاير اينها. در اين قبيل مواقع همهى افراد موظفاند تا جايى كه مىتوانند از وسايل و اسباب عادى استفاده كنند و خويشتن را از خطر برهانند. در مواردى كه اسباب عادى راه ندارد افراد باايمان متوجه خدا مىشوند، درخواست رفع خطر مىكنند، و به نسبت تسليم و رضاى ايمانى كه در باطن دارند به ضمير مضطرب خويش سكون و آرامش مىبخشند.
در مواردى كه عامل #ترس و «رهب» و احساس خطر، تهديد قدرتمندان ظالم و زورگو باشد آنان كه مىتوانند با تصميم ظالمانهى خود بىگناهى را به قتل برسانند يا زندانى كنند يا آنكه در معرض هتك و تحقيرشان قرار دهند و در جامعه منفورشان نمايند يا به دست مامورين و كسان خويش اذيت و آزارشان دهند و خلاصه از افراد بىگناه سلب امنيت نمايند،
در اين قبيل موارد بعضى براى نجات خود از خوف درونى به افراد نافذ متوسل مىشوند، در مقابل آنان التماس و زارى مىكنند، تا وساطت نمايند و صاحبان قدرت را از تصميم ظالمانهى خويش منصرف كنند و خطر را از خود بگردانند.
در مكتب اسلام، تضرع و زارى مقابل كسان و جزع و التماس نزد اين و آن منافى با عز ايمانى و شرافت نفس انسانى است، بايد جزع و زارى به صورت دعا در پيشگاه خداوند توانا باشد.
اگر اراده فرمود و مشكل حل شد، زارىكننده بدون منت به هدف رسيده است
و اگر حل نشد، عز و شرف خود را از دست نداده است.
امام سجاد (ع) در پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و لا بالتضرع الى من دونك اذا رهبت،
بار الها! موقعى كه گرفتار ترس مىگردم با تضرع و زارى در مقابل غير خودت آزمايشم منما.
براى حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه ى معصومين عليهمالسلام مكرر موارد ناامنى و نگرانكنندهاى پيش آمده و آنان به منظور رفع خطر و حل مشكل، دست دعا به پيشگاه الهى برداشته و از ذات اقدسش استمداد نمودهاند و خداوند خطر را برطرف ساخته است،
موقعى كه ابوطالب از دنيا رفت، قريش در ايذا و اذيت خود نسبت به رسول اكرم (ص) افزودند و به كارهايى دست زدند كه در حيات ابوطالب مرتكب نمىشدند. حضرت تصميم گرفت چندى مكه را ترك گويد، خود به تنهايى به طائف برود تا از محيط خطر دور باشد و در ضمن ترويج اسلام را در آن منطقه آغاز نمايد. در آن موقع سه برادر از ثقيف، شخصيت بزرگ طائف بودند. حضرت وقتى وارد طائف شد به ملاقاتشان رفت و دعوت خود را با آنان در ميان گذارد. هر يك از آن سه نفر پاسخ نامناسب و خامى به دعوت آن حضرت دادند و رسالتش را با بىاعتنايى تلقى نمودند. رسول اكرم (ص) از جا برخاست در حالى كه از ثقيف مايوس شده بود از آنان خواست كه اين جلسه را مكتوم نگاه دارند و به كسى نگويند.
آن سه نفر نه تنها خواسته ى آن حضرت را اجابت ننمودند و جلسه را پنهان نداشتند بلكه جهال و بردگان قوم خود را تحريك نمودند تا آن حضرت را آزار نمايند. گردش جمع شدند، دشنام گفتند، فرياد كشيدند، مردم در اطراف آن حضرت اجتماع كردند، پيمبر اسلام را ملجاء نمودند كه از رهگذر خارج شود و به محوطهى باغ انگورى كه متعلق به اسوه بن ربيعه و شيبه بن ربيعه بود پناهنده شود و دو نفر صاحبان باغ، خود در باغ بودند. حضرت كه وارد آن باغ شد نادانهاى ثقيف و همراهانشان پراكنده شدند. رسول اكرم (ص) رفت در سايهى درخت انگورى نشست و دو مالك باغ آن حضرت را مشاهده مىكردند و ديدند نادانهاى طائف با او چه كردند. وقتى در جايگاه خود قرار گرفت براى اينكه اضطراب درونى خويش را فرونشاند و با خارج شدن از باغ انگور دوباره گرفتار جهال و بردگان نشود لب به دعا گشود و در پيشگاه خداوند عرض كرد:
اللهم اليك اشكو ضعف قوتى و قله حيلتى و هوانى على الناس يا ارحم الراحمين. انت رب المستضعفين و انت ربى، الى من تكلنى، الى بعيد يتجهمنى ام الى عدو ملكته امرى. ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى و لكن عافيتك هى اوسع لى اعوذ بنور وجهك الذى اشرقت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخره من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك. لك العتبى حتى ترضى و لا حول و لا قوه الا بك.
بار الها! نيروى كم توانم و قلت چاره جوييم و تحقيرى كه مردم نسبت به من معمول مىدارند به تو مىگويم، اى مهربانترين مهربانها، تو مالك مستضعفين و مالك منى، مرا به كه حواله مىدهى، به آن كس كه از حقيقت دور است و با ديدن من روى درهم مىكشد يا كارم را به دشمنم محول مىفرمايى؟ بار الها! اگر تو به من خشمگين نيستى باك از بىمهرى مردم ندارم. دفاع تو براى من بسيار وسيعتر و گستردهتر است. پناه مىبرم به نور رويت كه تيرگيها از آن برطرف مىشود و امر دنيا و آخرت از آن به صلاح مىگرايد، پناه مىبرم به نور رويت از اينكه غضبت بر من نازل شود يا سخطت مرا فراگيرد. شايستگى موآخذه براى توست تا راضى شوى، هيچ حركت و قدرتى نيست مگر به حمايت و دلالت ذات اقدس تو.
رسول اكرم (ص) براى رفع #ترس و ناامنى محيط طائف از احدى يارى نخواست، فقط از پيشگاه الهى نصرت طلبيد. خداوند دعاى او را مستجاب فرموده، خوف را از ضميرش برطرف ساخت و به وى آرامش و اطمينان قلب عطا فرمود و بدون احساس خطر و اضطراب از طائف خارج شد،
و اين همان است كه امام سجاد عليه السلام در این كلام خود از ذات اقدس الهى درخواست نموده است.
و لا بالتضرع الى من دونك اذا رهبت،
بار الها! موقعى كه گرفتار ترس آميخته به خطر و اضطراب مىشوم، با تضرع و زارى در مقابل غير خودت امتحانم منما.