eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
5 ‏(33 صفت ) 23 ناسپاسى شيطان‏ ✳️ با همه نعمتى كه از جانب حق در اختيار دارد، موجودى بسيار ناسپاس است، و مى‏خواهد عباد الهى را نيز مانند خود به ناسپاسى وادارد، اين انسان مؤمن و بيدار است كه هرگز گول او را نمى‏خورد، و در برابر نعمت‏هاى حق به ناسپاسى بر نمى‏خيزد، آن كه با داشتن نعمت‏هاى فراوان الهى به ناسپاسى برخيزد برادر شيطان است. انَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا اخْوَانَ الشَّياطينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً» «اسرا 27» بى ‏ترديد كنندگان و ولخرجان، برادران شياطين‏ اند، و شيطان همواره نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس است. حضرت صادق عليه السلام در روايت مهمى، مبذّر را بدين صورت معرفى مى‏كنند: مَنْ أَنْفَقَ شَيْئاً فى غَيْرِ طاعَةِ اللّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ، وَ مَنْ انْفَقَ فى سَبيلِ اللّهِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ. كسى كه در غير راه اطاعت حق مالى بپردازد، تبذير كننده، و آن كه در راه خدا انفاق كند ميانه‏رو محسوب مى‏شود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 34 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📆 19 🌙 رویدادهای مهم قمری امروز : 🔹ولادت حضرت (ع) اینجا 🔸درگذشت "کمال الدین فارسی" ریاضی‏دان ایرانی (718ق) 🔹انقعاد معاهده‌ی "اَرزَنة الروم" میان ایران و عثمانی (1238ق) 🔸درگذشت فقیه پارسا آیت‌الله سیدمرتضی مرعشی نجفی (۲۰ فروردین ۱۳۷۵ش) (1416ق) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📆 ۱۸ 🌙 رویدادهای مهم شمسی امروز : 🔹رحلت مرحوم حاج ره (1315ش) اینجا 🔹درگذشت "ذبیح‌اللَّه منصوری" نویسنده و مترجم معاصر (1365ش) 🔸شهادت "شیخ علی مزاری" عالم خدمتگزار در منطقه سیستان و بلوچستان (1369ش) 🔸رحلت آیت‌اللَّه "محمد وشنوی قمی" محدث و مورخ (1376ش) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی 4 7 علیه السلام 3 امام حسین علیه السلام ✳️ « آمدن اسرا به کربلا در اربعین و اینکه به دوراهی عراق و مدینه رسیدند، از نعمان بن بشیر خواستند که آنها را به کربلا ببرد، عبور اسرا از کربلا و ملاقات امام سجاد علیه السلام با جابر» ، افسانه است . آنچه در اربعین حقیقت دارد، زیارت جابر است (مجموعه آثار، ج 17، ص ص 586 ) 👤 شهید مرتضی ره 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔆مرحوم حاج رحمت الله علیه الواسعه 👌عالم و عارفی که به قول شهید ره مُجسّم و مُسلّم بود!!!! 👈بیشتر بدانید👇 https://eitaa.com/sahife2/23280 https://www.aparat.com/v/i0XHD https://www.aparat.com/v/DZB2T ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب چهل حدبث حضرت امام خمینی ره https://eitaa.com/sahife2/54300 *️⃣ کانال 🆔 @sahife2
طرح هفته 114 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت 7 _ ج عبارت زیر 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ ادْرَأْ عَنِّى بِلُطْفِكَ، 2️⃣ وَ اغْذُنِى بِنِعْمَتِكَ، 3️⃣ وَ أَصْلِحْنِى بِكَرَمِكَ، 4️⃣ وَ دَاوِنِى بِصُنْعِكَ، 5️⃣ وَ أَظِلَّنِى فِى ذَرَاكَ، 6️⃣ وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ، 7️⃣ وَ وَفِّقْنِى الف: إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا، ب: وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا، ج: وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا🔹 https://eitaa.com/sahife2/5494 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
1183_Track[09].mp3
948.1K
🎧 زیارت (علیه‌السلام) در روز ⏯ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ ...
📚 «ال‍ه‍ی‍ه‌: شرح حال عارف ربانی سید محمد حسن الهی ‌طباطبایی » برادر علامه ره و از شاگردان مرحوم آقا ره بمناسبت سالروز رحلت آن مرحوم در چنین روزی 19 خرداد سال 1347 شمسی https://taaghche.com/book/19314 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
اللهم و وفقنى ... و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! موقعى كه اديان و مذاهب دچار تناقص و تضاد مى‏شوند، موفقم بدار تا به راهى گرايش يابم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در دوره امام سجاد علیه السلام پیدایش فرقه ها و عقاید به اوج رسید تفکر مرجئه،زیدیه،جبریه و.... امام علیه السلام،در پی اثبات خط اصیل پیامبر صلی الله علیه و آله بودند.می فرمایند «خداوندا در گوناگونی گرایش ها،به آنچه رضای تو و پیامبرت (صلی الله علیه وآله وسلم )می باشد،موفقم بدار. *** این دعا چه بسیار مناسب زمان کنونی است..... دراین گوناگونی افکار،مارا به آنچه خودت و اهل بیت علیهم السلام می پسندند،موفق بدار..... آمین.
«المله» بالكسر الشريعه او الدين. قيل المله و الطريقه سواء و قد تطلق على الباطل ك«الكفر مله واحده». «مله» به معناى شريعت و است. بعضى گفته‏اند معناى «مله» و «طريقه» يكى است، و گاهى كلمه‏ى «مله» در مورد باطل نيز به كار برده مى‏شود، مثل اينكه مى‏گويند «كفر يك ملت است».
مرحوم علامه سيد على ‏خان ذيل اين جمله به مناسبت كلمه‏ ى «ارضيها» سئوالى را طرح نموده و پاسخى داده است: اگر بگويى «افعل التفضيل» در جايى صحيح است كه دو چيز در معنى مشترك باشند ولى يكى از آن دو بر ديگرى برتر است، چگونه تصور مى‏شود كه در غير دين اسلام رضاى الهى باشد تا بگوييم رضاى او در اسلام برتر است؟!!! پاسخ مى‏گويم كه هيچ يك از اديان و ملل نيست مگر آنكه در آن چيزى از رضاى الهى هست يا چيزى كه خداى را راضى مى‏كند در آن وجود دارد، مثل اعتراف به خداوند و آداب كريمه و قوانين سياسى پسنديده و چون در آن ملل و اديان خللى راه يافته، تمام دين را ابطال نموده است، پس تفضيل و برترى صحيح است. در پايان مى‏گويد: خدا مى‏داند اين پاسخ من با واقع منطبق است يا نه.
كلمه ‏ى «» در قرآن شريف به «دين حق» و «دين باطل» اطلاق شده است، و در سوره‏ ى «كافرون» پيمبر گرامى اسلام (ص) از طرف بارى تعالى ماموريت يافته به كسانى كه غير خدا را پرستش مى‏كنند، بفرمايد: لكم دينكم ولى دين. دين شما براى شما و دين من براى من.
كلمه‏ ى «مله» نيز همانند كلمه‏ ى «دين» به طريق حق و به تمام طرق باطل اطلاق مى‏گردد. الكفر مله واحده. «مله» به معناى دين است، و گاهى كلمه‏ ى «مله» به كار مى‏رود و «اهل مله» اراده مى‏شود، بر اساس حذف مضاف، از قبيل: و اسال القريه، يعنى «اهل القريه».
در عللى كه فضل بن شاذان از حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام شنيده راجع به جعل اولوالامر، علتی ذكر شده و چنين فرموده است: و منها انا لا نجد فرقه من الفرق و لا مله من الملل بقوا و عاشوا الا بقيم و رئيس .... هيچ طايفه‏ اى از طوايف و هيچ اهل دينى را از اديان نمى‏يابيم كه باقى مانده و زندگى كرده باشند، مگر آنكه سرپرست و رئيسى داشته‏ اند و همچنين براى ضروريات امر دين و دنياى خويش از وجود فرمانروايى برخوردار بوده‏اند. با توجه به اين اصل مسلم، جايز نيست در حكمت حكيم كه خلق را بدون سرپرست ترك گويد با آنكه مى‏داند اين امر براى آنان ضرورى است و بدون رئيس نمى‏توانند بر پا باشند، با دشمنان مقاتله كنند، بيت‏المال را بين خويشتن تقسيم نمايند، جمع و جماعتشان را بر پا دارد و مانع ستم ظالمشان به مظلومشان گردد. میبینید که امام رضا (ع) در آغاز سخن كلمه‏ ى «مله» را به كار برده، ولى در توضيح مطلب روشن مى‏شود كه «اهل مله» و مردم متدين را اراده فرموده است، بنابراين شايد بتوان گفت كه این جمله ‏ى دعاى امام سجاد (ع) نيز از اين قبيل است. و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! در مواردى كه پيروان اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مى‏شوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
اين تناقض و تضاد بين پيروان مذاهب در عصر رسول اكرم (ص) و همچنين ائمه ‏ى معصومين عليهم‏السلام مكرر روى داده : در قرآن شريف آمده است: انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بما اريك الله و لا تكن للخائنين خصيما. ما به حق قرآن را بر تو فرو فرستاده‏ ايم، براى آنكه حكومتت بين مردم به گونه ‏اى باشد كه خداوند به تو ارائه نموده و به نفع خيانتكاران مدافع نباشى.
شان نزول آیه: (انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس ) *بنى ‏ابيرق سه برادر بودند از منافقين به نام بشر و بشير و مبشر، و كنيه‏ ى بشر، اباطعمه بود. او به ضرر اسلام و مسلمين شعر مى‏گفت و اصحاب رسول اكرم (ص) را هجو مى‏نمود و اشعار را مستند به اشخاص ديگر مى‏ساخت. رفاعه بن زيد، مسلمان محترمى بود. كيسه‏ ى آردى در منزل داشت كه شمشير و زره خود را در آن پنهان نموده بود. ابوطعمه به منزل او کانال و تونلی زد و آن كيسه‏ ى آرد را با محتويات آن ربود و به سرقت برد و آن را در منزل مردى يهودى كه در همسايگى وى بود به امانت سپرد. نام يهودى، زيد بن شعير بود و چون كيسه در منزل او يافت شد، به سرقت متهم گرديد. مرد يهودى حضور پيشواى اسلام (ص) شرفياب شد و جريان امر را گفت. بنی ابيرق حضور حضرت آمدند، صحبت كردند و خواستند كه پيغمبر اسلام (ص) به نام مسلمانى و مسلمانان از آنان دفاع نمايد و جمعى از قوم بنى‏ابيرق نيز حضور پيشواى اسلام (ص) آمدند و به نفع آنان شهادت دادند. خلاصه، تناقض و تضاد بين دو ملت يهود و مسلمان شدت گرفت و جريان امر را بنى‏ابيرق و بستگان مسلمانشان به گونه‏اى فراهم آوردند كه زمينه‏ ى مجرميت يهودى فراهم مى‏شد. خداوند، پيمبر اسلام (ص) را در ارائه ‏ى حق و حقيقت يارى فرمود و او را مخاطب ساخت: و لا تجادل عن الذين يختانون انفسهم ان الله لايحب من كان خوانا اثيما. اى پيمبر گرامى! به نفع كسانى كه خائن به خود هستند جدل منما كه خداوند، خيانتگران گناهكار را دوست ندارد. *ابن‏عباس در معناى آيه مى‏گويد: دفاع مكن از كسانى كه مرتكب ستم مى‏شوند و به نفس خود خيانت مى‏كنند و سپس آن خيانت را به غير خود مستند مى‏نمايند. از اين جمله، سرقت زره اراده شده، زره را دزديده‏اند و به يهودى نسبت داده‏اند. پس به سبب سرقتى كه مرتكب شده‏اند، خائن‏اند و بر اثر استناد به دگران، گناهكارند.
على (ع) در نامه ‏اى كه به مردم مصر نوشته و توسط مالك‏اشتر فرستاده است، درباره‏ى اوضاع مسلمانان بعد از مرگ رسول اكرم (ص) فرموده: فلما مضى عليه‏السلام تنازع المسلمون الامر من بعده. وقتى پيشواى اسلام از دنيا رفت، مسلمانان در امر جانشينى بعد از آن حضرت به اختلاف و نزاع گراييدند، گروهى از دستور آن حضرت اطاعت نموده به قرآن و عترت متمسك شدند و عده‏اى «حسبنا كتاب الله» گفتند و عترت را ترك نمودند. در اين موقع تناقض و تضاد بين پيروان دين اسلام پديد آمد. زبان حال على (ع) به پيشگاه الهى این جمله‏ ى دعاى امام سجاد (ع) است: و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! زمانى كه پيروان اديان دچار تناقض و تضاد مى‏شوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.