#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب شرح #حدیث_عرض_دین #حضرت_عبدالعظیم_حسنی علیه السلام
✍️نوشته حضرت آیت الله العظمی #صافی_گلپایگانی
◽️ متن و ترجمه حدیث عرض دین
◽️ در ایمان و مراتب آن
◽️ پیشدرآمدی برعرض دین
◽️ عرض دین بر بزرگان و دین شناسان
◽️ مسئلهی عرض دین در عصر حاضر
◽️ پیشینهی عرض دین
◽️ عرض دین حضرت عبدالعظیم علیهالسلام
◽️ درسهای اخلاقی از عرض دین
◽️ حضرت عبدالعظیم علیهالسلام
◽️ نکتهی دیگر
◽️ شرح حدیث عرض دین
◽️ بررسی سندی و متنی حدیث
◽️ سند حدیث
◽️ نکتهی روایی
◽️ معراج
◽️ سؤال قبر
◽️ بهشت و آتش
◽️ میزان
◽️ صراط
◽️ معاد
https://eitaa.com/sahife2/11851
*️⃣متن عربی و ترجمه در کانال
https://eitaa.com/sahife2/11864
https://eitaa.com/sahife2/11884
#کتاب_حضرت_عبدالعظیم_حسنی
🆔 @sahife2
Ghebleye Tehran (1403-02-06) Masjed 14 Masoom_Tehran (1).mp3
28.35M
🔈 قبله ی تهران
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی علیه السلام
* زنده به گور شدن شهید حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهالسلام)
* ماجرای باغی که وقف حرم حضرت عبدالعظیم(علیهالسلام) شد.
* زیارت حضرت عبدالعظیم در ری معادل زیارت امام حسین(علیهالسلام) در کربلا.
* مقام و جایگاه رهبری حضرت عبدالعظیم، در کلام امام رضا(علیهالسلام).
* بیست بار حج، معادل یک زیارت کربلا!
* حضرت عبدالعظیم، «عصاره حسنین»؛ فرزند امام حسن(علیهالسلام) و ثواب زیارتی امام حسین(علیهالسلام).
* انتقال معارف امام صادق(علیهالسلام) از طریق شیخ صدوق و وجه تسمیه ایشان.
* کشف پیکر سالم شیخ صدوق بعد از چندین قرن، در شهر ری!
* امام زاده سلطان علی، اولین امام زاده ای که بطور رسمی وارد ایران شد.
* ماجرای کور شدن ظلالسلطان و شفا یافتن توسط امام زاده طاهر!
* خواندن جامعه صغیره در همه حرمها و زیارتگاهها وارد است.
* سه بار جواب سلام حضرت امام زاده طاهر به شیخ بافقی.
* پذیراییِ یمنیِ هانی بن عروه از زائرینش!
حجت الاسلام مصطفی #امینی_خواه
🆔 @sahife2
#إلهی،
از نماز و روزه ام توبه کردم،
به حق اهل نماز و روزه ات
توبۀ این نا اهل را بپذیر!
https://eitaa.com/sahife2/44255
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انفال
#انفال_44
✳️ وَإِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ فِى أَعْيُنِكُمْ قَلِيلاً وَيُقَلِّلُكُمْ فِى أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
و (به یاد آورید) زمانى كه چون با دشمن برخورد كردید، خداوند دشمنان را در نظر شما كم جلوه داد (تا با جرأت حمله كنید) و شما را نیز در دیدگاه آنان اندك نشان داد (تا از كفّار مكّه، كمك نخواهند). این كار براى آن بود كه خداوند كارى را كه مى بایست انجام شود، تحقّق بخشد. و (بدانند كه) همه ى كارها به خدا باز مى گردد (و اراده ى او بر هر چیزى نافذ است).
✍️ كفّار، چون مسلمانان را دیدند، آن چنان در نظرشان كم جلوه كرد كه گفتند: ما بردگان خود را مى فرستیم تا مسلمین را نابود كنند، ولى چون جنگ شروع شد، در هنگامه ى نبرد، مسلمانان را زیاد و دو برابر دیدند و مرعوب شدند. چنانكه در جاى دیگر خداوند مى فرماید: «یرونهم مثلَیهم رأى العین»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_45
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلىْ عُثْمانِ بْنِ حُنَیْفِ الأنْصاری ـ وَکانَ عامِلُهُ عَلَى الْبَصْرَةِ وَقَدْ بَلَغَهُ أنَّهُ دُعی إلى وَلیمَةِ قَوْم مِنْ أهْلِها، فَمَضى إلیْها ـ قَوْلُهُ.
از نامه هاى امام(عليه السلام) به #عثمان_بن_حنيف انصارى، فرماندار بصره، است، بعد از آنکه خبر به آن حضرت رسيد که به ميهمانى جمعى (از مرفهين) اهل بصره دعوت شده و او هم در آن ميهمانى شرکت کرده است.
👈 این نامه در 7 بخش می آید :
✳️ بخش اول: ساده زیستى کارگزاران :
أَمَّا بَعْدُ، يَا ابْنَ حُنَيْفٍ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رَجُلًا مِنْ فِتْيَةِ أَهْلِ الْبَصْرَةِ دَعَاكَ إِلَى مَأْدُبَةٍ فَأَسْرَعْتَ إِلَيْهَا، تُسْتَطَابُ لَكَ الْأَلْوَانُ وَ تُنْقَلُ إِلَيْكَ الْجِفَانُ؛ وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ. فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقْضَمُهُ مِنْ هَذَا الْمَقْضَمِ، فَمَا اشْتَبَهَ عَلَيْكَ عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ، وَ مَا أَيْقَنْتَ بِطِيبِ [وَجْهِهِ] وُجُوهِهِ فَنَلْ مِنْهُ.
✳️ 1. ضرورت ساده زيستى كارگزاران :
پس از ياد خدا و درود اى پسر حنيف، به من گزارش دادند كه مردى از سرمايه داران بصره، تو را به مهمانى خويش فرا خواند و تو به سرعت به سوى آن شتافتى خوردنى هاى رنگارنگ براى تو آوردند، و كاسه هاى پر از غذا پى در پى جلوى تو نهادند. گمان نمى كردم مهمانى مردمى را بپذيرى كه نيازمندانشان با ستم محروم شده، و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده اند، انديشه كن در كجايى و بر سر كدام سفره مى خورى. پس آن غذايى كه حلال و حرام بودنش را نمى دانى دور بيفكن، و آنچه را به پاكيزگى و حلال بودنش يقين دارى مصرف كن.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* این نامه از نامه هاى بسیار مهم نهج البلاغه است که درس هاى فراوانى به همه پویندگان راه حق و مخصوصاً زمامداران و مسئولان کشورهاى اسلامى مى دهد
* دعوت نماينده امام به ميهمانى پرزرق و برق!
* عثمان بن حنيف کيست؟
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_22
«12» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنِي الْحَقَّ عِنْدَ تَقْصِيرِي فِي الشُّكْرِ لَكَ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فِي الْيُسْرِ وَ الْعُسْرِ وَ الصِّحَّةِ وَ السَّقَمِ حَتَّى أَتَعَرَّفَ مِنْ نَفْسِي رَوْحَ الرِّضَا وَ طُمَأْنِينَةَ النَّفْسِ مِنِّي بِمَا يَجِبُ لَكَ فِيمَا يَحْدُثُ فِي حَالِ الْخَوْفِ وَ الْأَمْنِ وَ الرِّضَا وَ السُّخْطِ وَ الضَّرِّ وَ النَّفْعِ
«13» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْزُقْنِي سَلَامَةَ الصَّدْرِ مِنَ الْحَسَدِ حَتَّى لَا أَحْسُدَ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ فَضْلِكَ وَ حَتَّى لَا أَرَى نِعْمَةً مِنْ نِعَمِكَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ تَقْوَى أَوْ سَعَةٍ أَوْ رَخَاءٍ إِلَّا رَجَوْتُ لِنَفْسِي أَفْضَلَ ذَلِكَ بِكَ وَ مِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ]
خدايا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست،
و هنگام كوتاهى در شكر گزاريت (آنهم شكرگزارى به خاطر نعمتهايى كه در زمان آسايش و سختى، و سلامت و بيمارى به من عنايت فرمودى)
#حق را (كه تسليم بودن در برابرت، و اقرار به احكام حكيمانه ات و اعتراف به كوتاهى ورزيدنم در شكر است) روزيم كن،
تا از وجودم نسيم خشنودى و آرامش باطن دريابم؛
آنهم در برابر اداى وظيفه اى كه نسبت به حضرتت بر من واجب است، اداى وظيفه در امورى كه در حال ترس و امنيّت، و خشنودى و خشم، و زيان و سود پيش مىآيد.
خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست و سلامت سينه از #حسد روزيم كن تا به هيچ يك از بندگانت براى ذرّه اى از احسانت كه به آنها عنايت كردى، حسد نورزم، و تا جايى كه هيچ نعمتى از نعمتهايت را، بر احدى از بندگانت در دين يا دنيا، يا سلامت يا تقوا، يا فراخى يا راحت نبينم؛ جز آن كه برتر از آن را به لطف تو، و از سوى تو براى خود آرزو كنم، يگانه اى و شريكى برايت نيست.
#دعا_بیست_دوم_12
#دعا_بیست_دوم_13
#بیست_دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_22
#دعای_22_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_دوم_12
#اجراى_حق 1
#معنای_حق
✳️ #حق در لغت: به معنى مطابقت و موافقت، ضدّ باطل، صدق و وجود ثابت، گفته شده است.
در تفسير نمونه: 7/ 101، ذيل آيه 8 سوره انفال آمده است:
«حق يعنى توحيد و اسلام و عدالت و آزادى بشر از چنگال خرافات و اسارتها و مظالم، تثبيت و جاىگير شود و باطل يعنى شرك و كفر و بىايمانى و ظلم و فساد ابطال گردد و از ميان برود.»
و در ترجمه تفسير الميزان: 7/ 188، ذيل آيه 62 سوره انعام آمده است كه:
«حق يكى از اسماى حسناى خداوند است؛ زيرا خداى تعالى ثبوت و ذات و صفاتش طورى است كه هرگز قابل زوال و دگرگونى و انتقال نيست.»
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 197
ادامه دارد ...
#بیست_دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_22
#دعای_22_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_دوم_12
#اجراى_حق 2
✳️ پس از توضيح فوق - #معنای_حق - اين نتيجه به دست مىآيد كه #حق يعنى مطابقت با واقع و صدق و غيرقابل تغيير و دگرگونى و انتقال.
امّا چطور مىتوان حق را اجرا كرد و مجرى واقعى حق بود، آنهم با توصيف زيبايى كه حضرت على عليه السلام درباره اجرا كننده حق فرموده است:
اذا اكْرَمَ اللَّهُ عَبْداً اعانَهُ عَلى إِقامَهِ الْحَقِّ.
هر گاه خداوند بخواهد بنده اى را گرامى بدارد، او را براى برپاداشتن حق يارى مىكند.
براى اجراى حق بايد حق را به درستى بشناسيم و ضد آن يعنى باطل را مورد بررسى قرار داده آن گاه براى اقامه حق قدم برداريم.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
لايُعْرَفُ الْحَقُّ بِالرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ.
حق با اشخاص شناخته نمىشود، پس حق را بشناس تا اهلش را بشناسى.
آرى، شناخت حق و باطل كه همان شناخت واقعيتها از پندارها است، گاهى براى انسان چنان مشكل و پيچيده مىشود كه نياز مبرم به شناخت نشانههاى حق و باطل پيدا خواهد شد و تا سراغ نشانه نرويم نمىتوان حق را از باطل تشخيص داد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 198
ادامه دارد ...
#بیست_دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2