شیخ قمی.mp3
14.11M
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
https://eitaa.com/sahife2/44714
💧منظومه باران
🔷 ترجمه #منظوم دعای ۱۹ صحیفه سجادیه برای طلب باران( ترجمه صدر بلاغی)
سیراب کن ما را خداوندا
سیراب از باران بسیارت
از ابرهای شاد باران زا
پر کن تمام آسمانت را
از ابرهایی که فراوانند در عالم
سیراب کن ما را خداوندا
از ابرهایی که زمین را زنده گردانند
از ابرهایی که روان هستند
زینت برای آسمان هستند
باران تندی پشت هم بفرست
تا مرده را با ضربه های خود کند بیدار
باران تندی از کرم بفرست
تا نعمتت را آوری از مخزن الطاف خود بیرون
ما را رها کن از غم و اندوه
سیراب کن ما را خداوندا
از ابرهایی که فشرده باشد و انبوه
از ابرهای بی زیان و بی خطر بفرست
نفرست بر ما ای خدای خوب بخشنده!
ابری که بارانش کسالت بار
ابری که برق آن فریبنده
بفرست بارانی
فریادرس قحطی زدا باشد
گل های زیبا را برویاند
سرسبز سازد دشت و صحرا را که افسرده ست
سیراب سازد هر گیاهی را که پژمرده ست
بفرست بارانی که باشد مرهم زخم درختانت
سیراب کن ما را خداوندا
بفرست بارانی که آبش را
در چاله ها و تپه ها جاری کنی جاری
پرآب سازی چاه های تشنه را آری
از آن دوباره رودهایت را روان سازی
با آن درختان را جوان سازی
با این گران گوهر دوباره نرخ ها را بشکنی در شهر
ارزان شود هر چیز
از شوق بارانت شود هر چارپا لبریز
کامل کنی از برکت آن روزی ما را
تا بذرهای کِشته ی ما را برویانی
تا سینه ها را باز هم پر شیر گردانی
بر نیروی ما نیروی دیگر بیافزایی
باری خداوندا!
این سایه های ابر را بر ما مکن مسموم
حتی هوای سرد را بر ما مگردان شوم
نفرست باران عذاب آور
نفرست بارانی که سازد کام ما را تلخ
والا خداوندا!
بفرست رحمت بر نبی خاتم و آلش
بفرست بر ما رحمتت را از زمین و آسمانها
زیرا تویی قادر به هر چیزی خداوندا!
با تشکر و سپاس از شاعر محترم : سید محمد حسین ابوترابی
#نوزدهم صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/smhabootorabi
#شعر_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
850.2K
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
https://eitaa.com/sahife2/44714
💧منظومه باران
با صدای شاعر محترم جناب سید محمد حسین ابوترابی
#نوزدهم صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/smhabootorabi
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #توبه
#توبه_54
✳️ وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّآ أَنَّهُمْ كَفَرُواْ بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَ لَايَأْتُونَ الصَّلَو ةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى وَلَايُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَرِهُونَ
و چیزى منافقان را از پذیرفته شدن انفاقشان منع نكرد، جز اینكه به خدا و پیامبرش كافر شدند و #نماز را جز از روى #كسالت و بى حالى به جا نمى آورند و جز از روى كراهت و بى میلى انفاق نمى كنند.
✍️ در آیه ى قبل #توبه_53 ، به صورت فرض بیان شد كه منافقان، چه با علاقه و چه از روى بى میلى اگر انفاق كنند، پذیرفته نیست. اینجا صورت واقعى و وجود خارجى را بیان مى كند كه انفاقشان از روى كراهت است، نه علاقه.
از امتیازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبیل #خمس، #زكات، #صدقه ها و# انفاق ها بر دیگر درآمدهاى دولتى، موارد ذیل است:
1- افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس #وجدان دینى مى پردازند.
2- بدون ترس و با قصد قربت مى پردازند.
3- پرداخت هاى مالى را غنیمت و ذخیره ى قیامت مى دانند.
4- گیرنده ى مال را عالِم عادل انتخاب مى كنند.
5 - مورد مصرف را مى دانند و زیر نظر دارند.
6- ساده زیستى را شرط گیرنده مى دانند و خدا را شكر مى كنند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_78
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) [أجاب به أبا موسى الأشعري] إلى أبي موسى الأشعري جواباً في أمر الحَكَمَين، ذَكرَه سعيدُ بن يحيى الأموي في كتاب «المَغازي» :
از نامه هاى امام(عليه السلام) به ابوموسى اشعرى در پاسخ سؤال او درباره حکمين است. اين نامه را «سعيد بن يحيى اموى» در کتاب «المغازى» آورده است.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
✳️ امام، دلسوزترین فرد نسبت به جامعه :
فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَيَّرَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِيرٍ مِنْ حَظِّهِمْ، فَمَالُوا مَعَ الدُّنْيَا وَ نَطَقُوا بِالْهَوَى، وَ إِنِّي نَزَلْتُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْزِلًا مُعْجِباً اجْتَمَعَ بِهِ أَقْوَامٌ أَعْجَبَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ، وَ أَنَا أُدَاوِي مِنْهُمْ قَرْحاً أَخَافُ أَنْ [يَعُودَ عَلَقاً يَعُودُ] يَكُونَ عَلَقاً. وَ لَيْسَ رَجُلٌ -فَاعْلَمْ- أَحْرَصَ [النَّاسِ] عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) وَ أُلْفَتِهَا مِنِّي؛ أَبْتَغِي بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآبِ؛ وَ سَأَفِي بِالَّذِي وَأَيْتُ عَلَى نَفْسِي وَ إِنْ تَغَيَّرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِي عَلَيْهِ، فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ. وَ إِنِّي لَأَعْبَدُ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ بِبَاطِلٍ وَ أَنْ أُفْسِدَ أَمْراً قَدْ أَصْلَحَهُ اللَّهُ؛ فَدَعْ [عَنْكَ] مَا لَا تَعْرِفُ، فَإِنَّ شِرَارَ النَّاسِ طَائِرُونَ إِلَيْكَ بِأَقَاوِيلِ السُّوءِ؛ وَ السَّلَامُ.
✳️ 1. علل سقوط جامعه:
همانا بسيارى از مردم تغيير كردند، و از سعادت و رستگارى بى بهره ماندند، به دنيا پرستى روى آورده، و از روى هواى نفس سخن گفتند. كردار اهل عراق مرا به شگفتى وا داشته است، كه مردمى خودپسند در چيزى گرد آمدند، مى خواستم زخم درون آنها را مداوا كنم، پيش از آن كه غير قابل علاج گردد.
✳️ 2. تلاش امام در تحقّق وحدت:
پس بدان در امّت اسلام، هيچ كس همانند من وجود ندارد كه به #وحدت امّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و به #انس گرفتن آنان به همديگر، از من دلسوزتر باشد. من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا مى طلبم، و به آنچه پيمان بستم وفا دارم، هر چند تو دگرگون شده، و همانند روزى كه از من جدا شدى نباشى. همانا تيره روز كسى است كه از #عقل و #تجربه اى كه نصيب او شده، محروم ماند ، و من از آن كس كه به باطل سخن گويد يا كارى را كه خدا اصلاح كرده بر هم زند، بيزارم. آنچه را نمى دانى واگذار، زيرا مردان بد كردار، با سخنانى نادرست به سوى تو خواهند شتافت، با درود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه:
این نامه پاسخى است به نامه ابو موسى اشعرى که امام پیش از انجام حکمیت به او نوشته و اندرزهایى به او داده است تا از طریق حق منحرف نشود و آنچه رضاى خداست در نظر بگیرد، به شایعات گوش فرا ندهد و تهدید یا تطمیع #معاویه در او اثر نگذارد و حق را بگوید و روشن است با قطع نظر از نصوص پیغمبر اکرم درباره على(علیه السلام)، بیعت عمومى مردم مخصوصاً اصحاب پیغمبر با امام(علیه السلام) حق براى کسى مکتوم نبوده و در داستان #حکمیت مى بایست این واقعیت حتى براى مثل ابو موسى مکتوم نمانده باشد، هر چند وى در دام #عمرو_عاص گرفتار شد و با بغض و کینه اى که به على(علیه السلام) داشت، نتوانست از حق دفاع کند.
*از راه حق منحرف مشو و آتش فتنه را خاموش کن
* #ابوموسى_اشعرى کيست؟
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_25
#دعای_25_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_پنجم_4
#اولاد_انسان 13
#فرزند_بازوی_پدر_مادر 3
✳️ در قرآن مجيد دو مرتبه كلمه وزير در رسالت حضرت موسى عليه السلام آمده است و آن درباره پشتيبانى و هميارى به وسيله اهل و برادر اوست؛
وَ اجْعَل لّى وَزِيرًا مّنْ أَهْلِى» «طه 29»
و از خانوادهام دستيارى برايم قرار ده.
وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتبَ وَ جَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هرُونَ وَزِيرًا» «فرقان 35»
و به راستى به موسى كتاب داديم، و برادرش هارون را همراه او دستيار و كمك قرار داديم.
زيرا در امر رسالت و هدايت آدمى مانند فرعون كه ادعاى خدايى مىكند و آسمان و زمين را برده خود مىپندارد، به يقين نيازمند به ابزارها و اهرمهاى قوى مىباشد كه سنگِ سختى را از جا بكند و راه راست را هموار سازد. از اين رو در لغت وزير، به معاون و مشاور و همكار و همفكرى گفته شده كه در تدبير امور پشتيبان حاكم و مدير و سرپرست باشد.
به اين جهت در بعضى روايات معصومان عليهم السلام، فرزندان و خانواده هم به عنوان وزير و مشاور و خدمتگزار در زندگى تعيين شدهاند.
رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در اين زمينه مىفرمايد:
الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ سِنينَ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنينَ وَ وَزيرٌ سَبْعَ سِنينَ.
فرزند، هفت سال سرور و هفت سال بنده و هفت سال مشاور است.
در روايت ديگر اميرمؤمنان عليه السلام، فرزند را مستخدم و همكار قرار مىدهند.
يُرْخَى الصَّبِىُّ سَبْعاً وَ يُؤَدَّبُ سَبْعاً وَ يُسْتَخْدَمُ سَبْعاً.
كودك هفت سال آزاد، هفت سال در تربيت است، و هفت سال به كار گمارده مىشود.
زيرا فرزندان در سنين بلوغ و جوانى داراى نيرو و توان بدنى و فكرى بالايى هستند، و مىتوانند در جاده حق و حقيقت و در راه گناه و فساد قدمهاى بزرگى بردارند و بازوى قدرتمند براى خانواده و جامعه باشند. بنابراين بايد نوجوانان و جوانان را دريابيم كه آنان الگويى براى آيندگان بشر خواهند بود.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 325
ادامه دارد ...
#بیست_پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2